Politika, Politológia | Tanulmányok, esszék » Dohányzás szabályozása nyilvános helyeken Románia területén

Alapadatok

Év, oldalszám:2016, 7 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:4

Feltöltve:2018. június 01.

Méret:715 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

Kolozsvár 2016 június Javaslat Dohányzás szabályozása nyílvános helyeken Románia területén Indoklás A javasolt irányelv célja a dohányzás szabályozása a nyilvanos helyekre vonatkozóan. Ennek értelmében, szükséges lenne előtérben helyezni a nem-dohányzó egyedek egészségét, a környezeti tényezőket és legfőképp a dohányzás káros hatásai miatt a szenvedélybetegek egészségét és leszokását elősegíteni. A dohányzás ártalmasságát (aktív és passzív dohányosok esetén is) nem szabad figyelmen kívül hagyni és intézkedéseket el kell végezni. A jogszabály indoklására egészégügyi, gazdasági és környezetvédelmi tényezőket is be fogok mutatni példaként. Egy tiszta, biztonságos környezet mindenki számára elérhetőnek kell lennie, erre joga van minden állampolgárnak. Okok és célok A dohányzás káros hatásai a tarsadalomra egyre gyakoribb és fontosabb témának számít mivel Európa népességének 28%-a

rendszeresen dohányzik, Románia lakosságának egy 2015-ös tanulmány szerint a férfiak 33%-a, a nők 22%-a füstöl napi szinten 1. Ez majdnem eléri az európai átlagot. A dohányzás szabályozásának hiányossága egyre több kárt okoz az embereknek. Mindezek mellett, hatalmas a dohányipar amely napjainkban a világ egyik legjobban menő iparága. A korlátozások ellenére is, emberek milliói képtelenek lemondani káros szokásaikról, bármennyire is szeretnének. Az Unióban már 17 ország a 28-ból tiltja a dohányzást zárt területen, iskolák, parkok közelében és csupán a kijelölt helyeken van megengedve. Romániában, ugyan voltak 1 http://ec.europaeu/romania/news/05062015 27 dintre romani fumeaza regulat rohtm nemdohányzó részek, azok is csak bizonyos négyzetméter eseteén volt kötelező, és a törvény könnyen kikerülhető volt. A bejáratra való kiirás, hogy a lokál dohányzó már elégnek számított, így a kedves vengéd el tudta

dönteni, hogy marad-e vagy sem. A választék hiányában természetesen mindenki maradt, így egy összezárt területre került az aktív és a passzív dohányzó is. Eddigi szabályozások ellenére, nem sikerült egy egységes törvényt kialakítani, mivel minden ország maga határozza meg a saját törvényét. Németországban például minden régiónak saját törvénye van, nagyrész szabad a dohányzás speciálisan kialakított területeken, börtönökben, kórházakban. Franciaországban sehol sem szabad dohányozni, a szallodáknak külön emeletet kell létrehozniuk e célra. Ausztráliában minden cigarettás doboz egyforma, ez a törvényt az Unióban is alkalmazni akarják. Jelenleg nem létezik Romániában olyan pontos jogszabály amely a dohányzást korlátozza. Ez a helyzet egészségügyi, emberi jogok céljából is sokban sérti az állampolgár jogait. Legfőképpen a gyerekek és a nemdohányzók számára káros, viszont egy ilyen szabályozással

lényegesen csökkenteni lehetne a cigarettázók számát, amely egy jobb, egészségesebb közösség kialakulásához vezethet. Háttértanulmány 1. Egészségügyi vizsgálat: „A cigarettafüstben eddig több mint 4000 különbözô kémiai anyagot sikerült kimutatni. Ezen anyagok fele eredetileg is benne van a dohánynövényben, másik fele viszont az égés következtében keletkezik. A cigarettafüstöléssel 80-féle alkán, alkén és alkin, mintegy 100 aromás szénhidrogén, kb. 25-féle alkohol, karbonil-származékok, savak, észterek, fenolok és fenoléterek, további alkaloidok és nitrogéntartalmú vegyületek, peroxidok, szterinek, terpének repülnek a levegôbe és kerülnek a szervezetbe. A füstben lévô anyagok kis szilárd részecskékbe (részecskefázis) vagy folyadékcseppecskékbe tömörülve (gôzfázis) szállnak a levegôben.” 2 A dohányzásnak két formáját ismerjük: „A cigaretta parázsló vége 700-1050 Celsius fok körüli

hômérsékleten izzik. Az itt képzôdô füst útja kétféle lehet: vagy a filteren keresztül belélegzi a dohányos, ezt hívják fôfüstnek, 2 http://color.oefihu/fust2htm vagy közvetlenül a környezeti levegôbe kerül, ezt hívják mellékfüstnek. Ez a kifújt fôfüsttel keveredve alkotja a környezeti cigarettafüst szennyezést, azaz a passzív dohányzás forrása.” 3 Számos orvosi tanulmány szerint, a passziv dohányzás ugynolyan káros az egészségre, mint a rendes. Sőt, egyes vizsgálatok szerint, a mások által kifújt füst széndioxiddal keveredve akár károsabb is lehet az egészségre. A román állampolgárok a legnagyobb passziv dohányosok az EU-ban, mivel jelenleg nincs szabályozás, ezt mutatja ki egy kutatás 4. Az adatok alapján csupán a lakosság 38%-a vallja, hogy sosem került dohányfüst közelében a munkahelyén, a 72%-os EU átlaggal szemben. Immár 7 éve legális a munkahelyen való füstölés az arra a célra megnevezett

helyiségekben. Az ANA szerint a lakosság 27%-a dohányos, a többi pedig folyamatosan ki van téve a passziv dohányzásnak nem csupán a munkahelyen, hanem a közterületeken, a szórakozóhelyeken és akár otthon is. A legnagyobb figyelmet az egészségügyi gondok jelentik, mivel 45 év felettiek fele a dohányzás káros hatásainak esik áldozatul. Egy szál cigaretta 7 perccel rövidíti meg az életet Azok a betegségek, amelyek Romániában nagyon gyakran halálesethez vezetnek, azokra a legnagyobb veszélyt a dohanyzas jelenti: érrendszeri betegségek, rák (leggyakoribb a tüdőrák) illetve a krónikus légzőszervi megbetegedések. 2010-ben 5.767 román állampolhár hunyt el a passziv dohanyzés követketményeként a fent felsorolt betegségek egyikében, 36.257 az aktív dohányzás következményeként Az értékek nem tünnek soknak de az összes (42.024) eset 13%-át teszi ki a passziv dohányás áldozatai Évente legalább 6 millió ember veszti életét a

dohányzás miatt, ebből 600.000 nemdohányzó A statisztikák alapján, 2030-ban több mint 8 millióra fog ez növekedni. Nagyon fontos, hogy már fiatalkorban figyelmeztetni kell, hogy lehessen megelőzni a rászokást. Ennek nagy segítség lenne, ha közös összefogással, a dohányipar visszafogásást elérni, ez egy prioritás kellene legyen világszinten, a lakosság integritása megörzése érdekében. Az OMS (Organizatia Mondiala a Sanatatii) arra kérte a kormányokat, hogy próbáljon egy kontrol törvényt kialakitani, mert ha megmarad a jelen helyzet a 21.-ik század vegere akár 1 milliárdra is emelkedhet az elhalálozási ráta. Mostanáig 172 ország és az Európai Unió aláírta a 2005-ben kialakitott Dohányzási Kontroll konvenciót, amely kötelezi a nemdohányosok elkülönítését a dohányosoktól, így védelmet nyújt számukra. 3 4 http://color.oefihu/fust2htm Agenţia Naţională Antidrog (ANA) 2. Gazdasági vizsgálat A dohányipar

tagadhatatlanul is az egyik legnagyobb ipar a világon. Romániát 2014 –es évben elég nagy csapás érte a rengeteg resztrikció miatt. Az utobbi 4 évben a cigaretta árulás felére csökkent az eddigi évekhez képest. Mi történhet ha bevezetnék a dohányzás tiltását. Az ipar természetesen csökkenni fog, ezért drasztikus változások lennének. Előszőr is, a cigaretta ára lesz valószinüleg magassabb, mivel be kell hozni a visszaesést. Az árak növekedése valószínüleg a fogyasztók egy részét arra kényszerítené, hogy kevesebbet dohányozzanak, vagy teljesen lemondjanak. Milyen következményei lennének a fogyasztók részéről? Egy IRES tanulmány alapján, csupán 30%-a a válaszadóknak fogja megváltoztatni a dohányzási szokásait, a maradék 69%-ot nem fogja zavarni az új törvény. A dohányosok 8%-a fogyaszt el napi egy csomagnal többet, kb egyharmada 16-20 szál között és 37%-a pedig kevesebb mint egy fél csomagot szív el. Meglévő

jogszabályok Az EurLex honlapot vettem példának, a dohányzás szabályozásáról 277 különféle jogszabály van jelen. Dohányzással kapcsolatos jogszabályokból 775 van jelen az adatbázisban. Románia területén, bár volt szabályozva, nincsenek konkrét feltételek Ezeket kell megszüntetni minden állampolgár érdeke miatt. Jogszabály minta Általános rendelkezések A jogszabály tárgya a dohányzés szabályozása zárt, közösségi helyeken. Ez az irányelv minden olyan lakosnak érdeke, aki passzivan szívja a káros dohányfüstöt egészségét veszélyeztetve ez által. Hatály A jogszabály elfogadásával 30 napos határidővel hatályba lép a törvény. Érint minden olyan zárt területet és közösségi helyet (iskola, park stb.) ahol eddig legális volt a dohányzás Az érintettek amelyben nem tartják be, jogi következményekkel kell felelniük. Meghatározások Zárt területnek számít minden olyan terület, ahol legalább 2 fal és tető

veszi körül és nyilvános bejárata van minden embernek, aki ott tartozkodni szeretne. • Iskola • Kórház • Munkahely • Olyan szórakozóhelyek, ahol ételt szolgálnak fel és a nyitvatartás 6.00-2200 között van • Nappali kávézók/szórakozóhelyek ahol nyitvatartás 6.00-2200 között van • Üzletközpontok • Sportközpontok Kivételt képeznek • Éjszakai szórakozóhelyek • Saját felelőségre szervezett esemény, ahova a bejutás csak a szervező engedélyével és az egyed a belső szabályok elfogadásával megy be • Börtön • Reptér illetve állomás speciálisan kialakított helyei • Magánterület Az eddigi törvény szerint, a már kialakitott, e célra szolgáló berendezett helyek hatályukat veszítik. A zárt területen tilos a dohanyzás A teraszokon illetve a helyiséghez tartozó szabad ég alatti helyeken, dohányozni szabad. Tájékoztatás és szankciók Minden aktív és passzív dohányosnak tudnia kell

a törvényt. Mindezek mellett minden olyan tulajdonos, társtulajdonos és dolgozó minden körülmények között be kell tartsa a törvényt. Szabálysértés esetén jogában áll mindkét félnek értesíteni a hatóságokat A törvény megszegése esetén kivizsgálják az esetet és a bűnös fél pénzbírságra vagy akár szabadságvesztésre is számíthat, amiről majd a jogszabály megszavazása után a törvényszék dönt egységesen. Eredmények • A munkahelyeken és nyilvános helyeken a munkavállalók másodlagos dohányfüstnek való kitettségének csökkentése; • a munkahelyeken (különösen az éttermekben) és nyilvános helyeken a levegő másodlagos dohányfüst-tartalmának csökkentése; • a másodlagos dohányfüstnek való kitettség okozta halálozás és morbiditás csökkentése; • a másodlagos dohányfüstnek való kitettség csökkentése a magánlakásokban; • a dohányzás elterjedtségének és a dohányzáshoz kapcsolódó

magatartásnak a változása; • gazdasági hatások Ezen jogszabályt bocsájtom a döntéshozatalnak, melyet az Egészségügyi Minisztérium, a Pénzügyi Minisztérium és a Nemzetbiztonsággal közösen egy új, egészséges és aktív társadalom eléréséhez szükséges. Források: http://www.gandulinfo/stiri/romanii-cei-mai-mari-fumatori-pasivi-dintre-cetatenii-europeni14353416 http://www.evzro/ce-prevad-legile-anti-fumat-din-europahtml http://stirileprotv.ro/stiri/revista-presei/fumul-mortii-1-miliard-de-morti-in-secolul-21dincauza-fumatului-statistica-socanta-a-omshtml http://investclub.ro/tutunul-cel-mai-provocator-business-din-2016-cine-castiga-si-cine-pierdedin-interzicerea-fumatului/ http://eur-lex.europaeu/legalcontent/HU/TXT/?qid=1465668028439&uri=CELEX:32009L0128 http://ec.europaeu/eurostat/statistics-explained/indexphp/Tobacco consumption statistics https://en.wikipediaorg/wiki/List of countries by cigarette consumption per capita

http://www.smokingaloudcom/deathhtml http://net.jogtarhu/jr/gen/hjegy doccgi?docid=A1400094TV https://hu.wikipediaorg/wiki/A doh%C3%A1ny eg%C3%A9szs%C3%A9g%C3%BCgyi h at%C3%A1sai http://color.oefihu/hatas3htm