Gazdasági Ismeretek | Magyarország » Albert Gábor - Az országos célforgalmi mátrixok kidolgozása és első eredményei

Alapadatok

Év, oldalszám:2017, 49 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:12

Feltöltve:2019. március 23.

Méret:38 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

Közlekedésfejlesztés Magyarországon Siófok, 2017 május 10-12. Az országos célforgalmi mátrixok kidolgozása és első eredményei Albert Gábor központvezető OCF visszatekintés - 1 Országos Célforgalmi Felvétel és mátrix: eddig hatszor • 1956: közúti, kordonpontos, országos • 1963: közúti, kordonpontos, nagyobb mintavétel • 1973-74: közúti, műszaki vizsgán, 20.000 válasz (1,5%) két csoport: honnan-hová és utazási szokások • 1987-88: közúti, közforgalmú és közületi üzemanyagtöltő állomásokon, (~5%, 500 ezer járműnap) • 1995-96: közúti, üzemanyagtöltők és telephelyek, őszi-tavaszi és nyári hétköznap, nyári hétvége 91 ezer + 56 ezer + 53 ezer válasz (6,7%) OCF visszatekintés - 2 • 2008-2009: közúti, háztartás kikérdezés, kordonfelvétel, KSH adatok, négy lépcsős modellezés (72 kistérség, 24 ezer háztartás, Budapest -> BKV, célforgalmi mátrixok 951 hazai forgalmi körzetre) •

2007-2008: közösségi közlekedés, teljes körű utasszámlálás, autóbusz és vasút, őszi-tavaszi munkanap és hétvége, célforgalmi kikérdezés (>10%) megállóközi és településközi mátrix: buszos, vasutas, összevont közösségi közlekedési) Eddig minden alkalommal új módszerrel, de összevethető eredményekkel! OCF újra: 2016-17-ben - 1 Különbségek: • Megbízó: • Feladatok: 2008 KKK (NFM) Közúti OD mátrix Közösségi OD mtx vs. 2016 NFM Közúti OD mátrix Közösségi OD mtx Vízi közlekedés Légi közlekedés Előrebecslés 2 távra TEN-T elemzés Útmutató aktualizálás Adatfelvételek Háztartásfelvétel Külső adatok Kordonponti felvétel Nyers mátrixok generálása NÚSZ adatok Szgk. közlekedési szokásjellemzők Flottakövetési adatok Személygépkocsi mátrixok KSH területi adatok Határállomási felvétel Tehergépkocsi mátrixok Közlekedési jellemzők Térmodell, forgalmi körzetek Külső adatok

Úthálózati adatok Forgalmi modellezés Mátrix kalibrálás Mátrix validálás Finomított mátrixok Személygépkocsi mátrixok Tehergépkocsi mátrixok Forgalmi adatok A közúti célforgalmi mátrixok előállításának vázlatos folyamata Helyközi közösségi közlekedés Cél: település szintű belföldi őszi-tavaszi mátrix létrehozása 2007-2008: teljes körű utasszámlálás és célforgalmi kikérdezés (>10%) megállóközi és településközi mátrix: buszos, vasutas, összevont közösségi közlekedési) 2016: • Autóbusz: szolgáltatói jegystatisztika jelentős átszálló helyeken utas kikérdezés megállóközi  településközi adatok • Nehézségek: heterogén gép- és szoftver állomány nagy forgalomnál számlálni kell, késések! • Felkészülés: minta adatfelvétel Helyközi közösségi közlekedés - autóbusz Pilot felmérés • Időpont: 2016. április 20 • Hely: KNYKK szolgáltatási területe • Tárgy: –

bővített célforgalmi jegystatisztika minden járaton • jegytípus: teljes árú, kedvezményes () • bérlettípus: dolgozó, tanuló • díjmentes: 65 éven felüli, egyéb – kiegészítő adatszolgáltatás: forda, – mintavételes célforgalmi vizsgálatok (átszállások) Helyközi közösségi közlekedés - autóbusz Országos felmérés • Időpont: 2016. október (régiónként 1 nap) • Hely: országos (kivéve KNYKK) • Tárgy: – bővített célforgalmi jegystatisztika minden járaton – kiegészítő adatszolgáltatás – mintavételes célforgalmi kikérdezés (átszállások) autóbusz-állomásokon, ill. vasútállomásokon, vasút–autóbusz átszállópontokon, fedélzeten (autóbusz, vonat) Helyközi közösségi közlekedés - 1 Helyközi közösségi közlekedés - 1 Helyközi közösségi közlekedés - autóbusz Közlekedési Központ Felmérés napja Autóbuszállomások száma Kikérdezett utasok (járaton) DAKK október

4. 11 8500 DDKK október 11. 10 7500 (2000) ÉMKK október 18. 18 8500 ÉNYKK október 13. 18 14000 (5000) KMKK október 6. 16 6000 KNYKK április 21. 6 7500 október 20. 15 8500 VOLÁNBUSZ pótmérések október 25. – november 17 Helyközi közösségi közlekedés - autóbusz Adatfeldolgozás • Bővített jegystatisztika: – Elsődleges feldolgozás (KK) – Ellenőrzések (KTI) nyomán a hibák javítása és kiegészítések (KTI–KK együttműködésben) – Mátrixok előállítása (KTI) • Számlálási és kikérdezési adatállomány tisztítása (KTI) • Átszállások számítása és a mátrixok előállítása (KTI) Helyközi közösségi közlekedés - vasút 2016: • Vasút : szolgáltatói jegystatisztika (csak eladott jegyek) járművön utas célforgalmi kikérdezés megállóközi  településközi adatok • Nehézség: ingyenes utazások feltárása a napi lefolyás megismerése (JÉ !) • Első szint: egy módú

utazási mátrix generálás • Egyesítés: Közösségi közlekedési mátrix • Nehézség: számos, pl. megállóhely azonosítás Helyközi közösségi közlekedés - vasút • Elővárosi vasút  budapesti elővárosi vonalakon (a héveket kivéve)  kedd-csütörtök 12-22 óra között  418 vonaton, 131 fő bevonásával, 941 óra időtartamban • Távolsági vasút  1124 vonaton, 288 fő bevonásával, 1945 munkaórában  kedd-csütörtökök 4-23 óra között  4 kisforgalmú szakasz és két tartós vágányzár kivételével minden vonalon Helyközi közösségi közlekedés - vasút Utazás indoka Munkába (vagy onnan haza) Iskolába (vagy onnan haza) 27% 38% Vásárlás céljából (vagy onnan haza) 5% 22% 5% Ügyintézés céljából (vagy onnan haza) Egészségügyi okból (vagy onnan haza) 3% Egyéb okból Helyközi közösségi közlekedés - vasút Átszállások száma 1% 0% Közvetlen 12% 1 átszállás 2 átszállás 87%

2-nél több átszállás Helyközi közösségi közlekedés - vasút Jegyhasználat aránya 9% Teljes árú menetjegy Kedvezményes menetjegy 23% 13% Dolgozó bérlet Tanuló bérlet 17% 18% 20% 65 éven felül ingyenes Egyéb Helyközi közösségi közlekedés - vasút Utazás gyakorisága Naponta 17% Hetente többször 9% 39% Hetente Havonta többször 8% Havonta 10% 17% Ritkábban Helyközi közösségi közlekedés - vasút Utazás során milyen más közlekedési eszközt vesz (vett) igénybe Helyi busz, villamos stb. 31% 38% Metro Személygépkocsi Motorkerékpár Kerékpár 15% Egyiket sem 11% 5% 0% Egyéni személygépkocsi közlekedés - 1 Cél: forgalmi körzet szintű őszi-tavaszi mátrix (adatfelvételek település-szinten, majd összevonás) • Belföldi forgalom: háztartás felvételből • Nehézség: heterogén útdíj rendszer • Határt átlépő forgalom: határátkelőnél kikérdezés • Nehézségek: schengeni belső

határok: nem állnak meg schengeni külső határok: ki tudta mi lesz??? • Segítség: korábbi adatfelvételből származó adatok • KKK megbízásból a szlovák, osztrák, szlovén, horvát határon • EU projektekből a szlovák, osztrák határon • NFM igény: vendégmunkás idényforgalom mérése Egyéni személygépkocsi közlekedés - 2 Belföldi forgalom meghatározása: 2008-2009: háztartás kikérdezés, kordonfelvétel, KSH adatok, négy lépcsős modellezés (72 kistérség, 24 ezer háztartás, Budapest  BKV, célforgalmi mátrixok 951 hazai forgalmi körzetre) 2016: 18 járás, 4707 háztartás, 9281 személy 5330 hétköznapi és 1732 hétvégi helyközi utazása Vizsgálat: Osztályokba sorolt 1-1 járásban (területi stat. adatok) A család jellemzői (pozíció, jármű tulajdon, jólét, stb.) Az egyén jellemzői (pozíció, hozzáférés járműhöz, stb.) Előző napi utazások (időpont, módok, indok, stb.) Előző hétvégi utazások

(időpont, módok, indok, stb.) e-matrica használat gyakoriság és fajta szerint, 2016 hét minden hétköznap hetente hetente napján, minden többször egyszer nap hétvégén is havonta ritkábban többször most Összesen először 10 napos 0,0% 0,1% 0,1% 0,0% 0,2% 0,4% 0,0% 0,9% havi 0,1% 0,5% 0,4% 0,1% 0,3% 0,1% 0,0% 1,5% éves országos 0,0% 2,4% 1,4% 0,5% 0,7% 0,4% 0,0% 5,4% éves megyei 0,3% 10,0% 3,7% 1,2% 1,6% 1,5% 0,1% 18,4% egyéb matrica 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% nem 1,5% 31,3% 14,7% 4,2% 11,4% 9,0% 0,4% 72,6% Összesen 1,9% 44,6% 20,9% 6,2% 14,2% 11,5% 0,5% 100,0% Határforgalmi felmérések, személy- és tehergépkocsik • Schengeni külső határokon: Horvát, Szerb, Román, Ukrán határszakaszokon kétirányú forgalomszámlálás valamint a belépő forgalom célforgalmi kikérdezése – román határszakasz személy és teherforgalom, a többi csak teher –

felmérések 19 határátkelőhelyen és két pihenőn (Hegyeshalom és Csanádpalota) – Felmérési napok: kedd, szerda, csütörtök 6-18 óráig • A Schengeni belső határszakaszokra és a külsőn fel nem mért forgalomra korábbi tanulmányok adatait használjuk fel (Trenecon, ViaFutura) • Teherforgalmi adatok a belföldi teherforgalomhoz kapott útdíj és flottaadatokkal kerülnek kiegészítésre Határt átlépő teherforgalom – Viszonylati jegyes utazások 10 leggyakoribb utazás mindegyike • külföldi nehéz tehergépkocsi • tranzit – OBU Rajka Rédics Rédics Rajka Rajka Nagylak (Csanádpalota) Nagylak (Csanádpalota) Ártánd Hegyeshalom Legtávolabbi utazások Rajka • Kaukázusi régió – Magyarország • Ibériai régió – Románia Tornyosnémeti • Oroszország – Magyarország Ártánd • Görögország – Észak-Franciaország Vámosszabadi • Görögország – Lengyelország • Észak-Kelet Románia – BENELUX államok •

Közép Románia – Egyesült Királyság Hegyeshalom Rajka Nagylak (Csanádpalota) Nagylak (Csanádpalota) Ártánd Rajka Rédics Határt átlépő személyforgalom • Magyarország-külföld: – Sopron  Burgenland, Ausztria, Bécs – Komárom  Szlovákia (mint Sopron – Bécs) – Rajka  Pozsony • Tranzit: – Románia  Németország – Románia  Olaszország – Burgenland  Burgenland • Forgalom számlálás: Hegyeshalom (M1) 16849 Komárom 6800 Sopron 5953 Esztergom 4693 Rajka (M15) 4591 Tehergépkocsi forgalom - 1 2008: KSH adatok: „A közúti teherszállítás belföldi és nemzetközi teljesítményei”, 2003-2008 2016: NÚSZ EKÁER Tehergépkocsi forgalom - 2 Cél: forgalmi körzet szintű őszi-tavaszi mátrix (adatfelvételek település-szinten, majd összevonás) • NÚSZ: csak a díjköteles hálózaton, külföldiek is, viszonylati jegy pontos címmel, jól kategorizált, teljes körű • EKÁER: teljes

magyarországi útvonal, nem kategorizált, részleges, nem reprezentatív (csak ellenőrzésre) • Flotta adat: teljes útvonal, akár külföldön is, nagy minta, kategóriák nélkül • Határt átlépő forgalom: határátkelőnél kikérdezés • Nehézségek: mint a személygépkocsi forgalomnál • Kis tehergépkocsik: szinte teljesen hiányoznak: külön felvétel Tehergépkocsi forgalom - 3 2015. október-novemberi adatok: • iCell • Webeye 46 %-a a NÚSZ állománynak • iData • NÚSZ OBU (64726 db 3,5 tonna feletti jármű) • NÚSZ viszonylati jegy (165938 db utazás) Tehergépkocsi forgalom - 4 • Flotta adatok NÚSZ-nak való megfeleltetése • GPS log viszonylati jeggyé (szelvényszám) konvertálása • Ez alapján az adott szelvényen és időpontban (+-10 perc) milyen járművek jártak • Amint 1 eleműre szűkült, megtaláltuk a járművet • Flotta jármű így osztályba sorolható! 2. nap 1. nap 4. nap 3. nap Tehergépkocsi

forgalom - 5 • Minta megoszlás (összesen 34.074 megfeleltetett jármű) – 3,5-7,5 tonna = 12.651 jármű 183.305 utazás – 7,5-12 tonna = 2.252 jármű 242.334 utazás – >12 tonna = 19.171 jármű 1.623507 utazás • Ez a NÚSZ alapján vett teljes sokaság 36%-a • 2/3-a magyar • 1/3-a román, lengyel, szlovák, szerb • Belföldi, import, export, tranzit leválogatás készül Tehergépkocsi forgalom - 6 Tehergépkocsi forgalom - 7 Elemi utazás meghatározása • Koncepció: inkább több utazás legyen meghatározva, minthogy elveszítsünk úti célokat • Kizárva: 10 percnél rövidebb állásidő, benzinkút (+100 m) és pihenő (+200 m) környékén történő megállás • Validálás: célpontok összevetése térképpel („hőtérkép”) 30 km szár <10 fok Ebben az esetben mindenképp megszakítja Tehergépkocsi forgalom - 8 Kecskemét hőtérképe, 250x250 m-es raszter alapján Kistehergépkocsi forgalom • Mintegy

355.000 jármű (szgk után legnépesebb kategória) • Forgalomban betöltött arány: kb. 20% • Magas és növekvő futásteljesítmény • A személygépkocsitól eltérő használati mód • Felmérés: - 147 keresztmetszetben számlálás - kapcsolat a tehergépkocsi forgalommal (3,5-4,8) • Eredmény:- kistehergépkocsi célforgalmi mátrix - pontosabb személygépkocsi mátrix 4:00 4:30 5:00 5:30 6:00 6:30 7:00 7:30 8:00 8:30 9:00 9:30 10:00 10:30 11:00 11:30 12:00 12:30 13:00 13:30 14:00 14:30 15:00 15:30 16:00 16:30 17:00 17:30 18:00 18:30 19:00 19:30 20:00 20:30 21:00 21:30 22:00 22:30 23:00 23:30 0:00 0:30 1:00 1:30 2:00 2:30 3:00 3:30 4:00 Kistehergépkocsik, napi forgalomlefolyás Személygépkocsi Kistehergépkocsi Nehéz teherfogalom Területi modell Forgalmi körzetek a járások tovább bontásával • Nagyvárosok: több forgalmi körzet (pl. Budapest, Debrecen, Győr) • Közepes települések: egy-egy forgalmi körzet • Aprófalvas térségek:

több település egy forgalmi körzet • Kiemelt forgalomvonzó térségek: ipari park, logisztikai központ • Körzetszám: • Külföldi körzet: területi bontásból: 1460 város bontásból: 120 forgalom vonzó: 68 összesen: 68 határ mentén sűrűbb, távolabb ritkább Területi modell 2008  2016 Belföldi személygépkocsi forgalom Határt átlépő személygépkocsi forgalom Belföldi kistehergépkocsi forgalom EREDMÉNYEK • Célforgalmi mátrixok: - légi- és vízi közlekedési - vasúti közlekedési - közösségi közlekedési - személygépkocsi - kistehergépkocsi - tehergépkocsi, 3 járműosztály • TEN-T hálózatra forgalom vizsgálat • Mindez 3 időpontra: - 2015 - 2020 - 2030 • Közlekedéstudományi Szemle, 2017. október A munkát a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) forrásból támogatja A feladatot a KTI Közlekedésfejlesztési Központ dolgozza ki a

Személyközlekedési Igazgatóság támogatásával, konzultálva egy 8 fős szakmai Tanácsadó Testülettel KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! albert.gabor@ktihu