Oktatás | Középiskola » Oktatási alapismeretek középszintű írásbeli érettségi vizsga, megoldással, 2007

Alapadatok

Év, oldalszám:2007, 25 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:68

Feltöltve:2007. június 02.

Méret:104 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2007. május 25 Név:. osztály: OKTATÁSI ALAPISMERETEK KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2007. május 25 8:00 Az írásbeli vizsga időtartama: 180 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Oktatási alapismeretek középszint írásbeli vizsga 0621 Név:. osztály: Oktatási alapismeretek középszint Fontos tudnivalók • • • • • • A munka megkezdése előtt az átvett feladatlapon tüntesse fel a nevét! A feladatok előtt lévő utasításokat figyelmesen olvassa el! Törekedjen a pontos, egyértelmű, szakszerű válaszra, a dolgozat olvasható és áttekinthető formájára! Ügyeljen a helyesírásra! Tévedés esetén helyes megoldásnak csak a vizsgázó egyértelmű javítása fogadható el! Tollal dolgozzon (kék vagy fekete)! Maximálisan adható pontszám: 100 pont Az írásbeli feladatait 50%-ában a pszichológiai, 50%-ában a pedagógiai modul témaköréhez kapcsolódó

feladatok alkotják. A teszt jellegű feladatsor 15 kérdésből (feladatból) áll. Az érettségi vizsgán az írásbeli összpontszám 50%-ában egyszerű, rövid választ igénylő (teszt jellegű) feladatok megoldásával érhető el. A szöveges (kifejtendő) feladatok esetében néhány összefüggő mondatban vagy hosszabb szövegben kell kifejteni a válaszokat! Az 1–4. szöveges, problémamegoldó (rövidebb) feladat E feladattípusban néhány mondatban 8-10 sorban (kb. 50-60 szó) kell megoldani a kitűzött feladatot! Az 5–6. hosszabb szöveges, elemző feladat A feladatokat 20-25 soros szövegben (kb. 100-120 szóban) kell megoldani! Az egyik feladatot pedagógiai forrásanyag segítségével 20-25 soros szerkesztett szövegben kell megoldani! írásbeli vizsga 0621 2 / 12 2007. május 25 Név:. osztály: Oktatási alapismeretek középszint Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok 1. Egyszerű választás A megadott válaszlehetőségek közül

karikázza be a helyes megoldás betűjelét! 1/1. A fejlődéspszichológia kiemelkedő képviselője a) b) c) d) Wundt Darwin Watson Ranschburg Pál 1/2. A tesztekre nem jellemző: a) kísérleti módszer b) teljesítményt mér c) a személyiség jellemzőit méri d) képességet mér 1/3. A túltanulás előnye, hogy a) javul a feladatmegoldó képesség. b) az anyag újratanulása gyorsabb. c) a kifáradás csökken. d) az anyagot többet nem felejtjük el. 1/4. A születésétől intézetben élő kisgyermek értelmi és érzelmi retardációjának elsődleges oka, hogy a) hiányzik az anyai gondoskodás. b) kevés a gondozónő. c) egy gyerekre kevés idő jut. d) az anyagi ellátottság hiánya. 3 2. Többszörös asszociáció Írja a számokkal jelzett állítások elé a megfelelőnek tartott válasz betűjelét! 2/1. A megbecsülés szükségletének meghatározója: a) az elismerés iránti igény b) önbizalom, önbecsülés c) mindkettő d) egyik sem 2/2. A

pedagógiai hatás jellemzője: a) fejlesztő b) célirányos c) mindkettő d) egyik sem 2 írásbeli vizsga 0621 3 / 12 2007. május 25 Név:. osztály: Oktatási alapismeretek középszint 3. A következő feladatokban a megadott válaszlehetőségek közül az egyik nem tartozik a többihez. Karikázza be az oda nem illő válasz betűjelét! 3/1. a) kerülőút probléma b) belátás c) feladattudat d) késleltetett reakció 3/2. a) b) c) d) passzív spontán szelektív kitartó 3/3. a) b) c) d) akceleráció retardáció regresszió frusztráció 2 4. Egészítse ki az alábbi hiányos mondatokat! a) A szerepnek a társadalom által elfogadott értékét . nevezzük b) A személyes tulajdonságoknak az az összessége az., amelyeket az egyén önmagának tulajdonít. c) kontrollos az a személy, aki aktívan, kezdeményezően viszonyul a világhoz. 3 5. Relációanalízissel oldja meg a feladatot! A megfelelő nagybetűket írja a kipontozott vonalra! ∩ A (+ +)

mindkét állítás igaz, és van köztük összefüggés B + + mindkét állítás igaz, de nincs összefüggés C + - az állítás igaz, az indoklás hamis D - + az állítás hamis, az indoklás igaz E - - mindkettő hamis 5/1. A szocializáció folyamatában értékeket sajátítunk el, MERT a szereptanulás is kultúrértékek, viselkedések utánzását jelenti. 5/2. A divergens gondolkodásmódot nem mérik az intelligencia tesztek, MERT a divergens gondolkodás nem hatékony a problémamegoldás kezdeti szakaszában sem. . 5/3 Óvodáskorban a kontextusos beszéd kerül folyamatosan előtérbe, MERT ebben a beszédben a szövegösszefüggésnek nincs jelentősége. 3 írásbeli vizsga 0621 4 / 12 2007. május 25 Név:. osztály: Oktatási alapismeretek középszint 6. Húzza alá az egyes sorokban az oda nem illő folyamatot! a) cél, erény, érték, tanulás b) hitelesség, tolerancia, pedagógiai érzék, dicséret 2 7. Definiálja a következő fogalmakat,

kifejezéseket! a.) Többszempontú szociometria . . b) Előítélet: c) Hitelesség: 6 8. Asszociációs feladat Írja a számokkal jelzett állítások elé a megfelelőnek tartott válasz betűjelét! a) agresszív gyermek b) szorongó gyermek c) félős gyermek d) gátolt gyermek 8/1. Gyakran úgy küzd a kellemetlen érzés ellen, hogy kalandos történetet mesél magáról, amelyben ő a hős. 8/2. Kísérői lehetnek különböző negatív panaszok, pl: étvágytalanság, alvászavar 8/3. Viselkedésével gyakran a figyelmet akarja felhívni magára 8/4. Magányosságának oka lehet, hogy nem tud társaival kapcsolatot teremteni 4 írásbeli vizsga 0621 5 / 12 2007. május 25 Név:. osztály: Oktatási alapismeretek középszint 9. Keresse meg a párját! Írja a számokkal jelölt nevek elé a hozzátartozó fogalom betűjelét! . 9/1 Maslow a) effektus törvény . 9/2 Cannon b) önmegvalósítás . 9/3 Kretschmer c) homeosztázis . 9/4 Thorndike d)

piknikus . 9/5 Hippokratész e) imprinting . 9/6 Lorenz f) szangvinikus 6 10. A felsoroltak közül melyik nem tartozik a helyesen megítélt tevékenységek közé? a) Spontán tevékenység b) Ön-indított aktivitás c) Cirkuláris reakció 1 11. Az alábbi feladatok az iskolával kapcsolatosak a) Fogalmazza meg az iskola hivatalos funkcióját! . . . b) Soroljon fel legalább kettőt az iskola rejtett funkciói köréből! . . . c) Mikor beszélünk a tanulók esetében ambivalens iskolai viszonyról? . . . 6 írásbeli vizsga 0621 6 / 12 2007. május 25 Név:. osztály: Oktatási alapismeretek középszint 12. Írja a kipontozott vonalra azt a fogalmat, amelyhez a felsorolt jellemzők tartoznak! a) tartósság, terjedelem, átvitel, megosztás . b) szenzoros, rövid idejű, hosszú idejű . 2 13. Egészítse ki az alábbi mondatokat ! a) A képességek az ember társas tevékenységéhez, érzelmi –akarati életéhez kapcsolódnak. b) Az . által a másik

ember érzéseinek, motívumainak, élethelyzetének megértésében különleges mélységet érhetünk el. c) Az . biológiailag meghatározott fejlődési folyamat 3 14. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igazak vagy hamisak! A megfelelő betűt (I) vagy (H) írja a kipontozott vonalra! . 14/1 Ha a kisgyermek megismeri gondozóját, kiszámítható számára a helyzet . 14/2 Az ember élete végéig képes a fejlődésre . 14/3 A szokásokhoz való ragaszkodás megkönnyíti az alkalmazkodást az új, váratlan helyzetekhez. . 14/4 Az agresszió a frusztrációra adott egyik lehetséges válasz . 4 írásbeli vizsga 0621 7 / 12 2007. május 25 Név:. osztály: Oktatási alapismeretek középszint 15. Többszörös asszociáció Írja a számokkal jelzett állítások elé a megfelelőnek tartott válasz betűjelét! a) jutalmazás b) büntetés c) mindkettő d) egyik sem 15/1. Következménye lehet a gyermek inadekvát, agresszív viselkedése 15/2. Fontos a

mértéktartó alkalmazása 15/3. Szerepet játszik az utánzás megerősítésében 3 írásbeli vizsga 0621 8 / 12 2007. május 25 Név:. osztály: Oktatási alapismeretek középszint Szöveges, kifejtendő feladatok 1. Mutasson be a nagycsoportos óvodásra jellemző két különböző játékfajtát! Elemezze mindkét játéktípus sajátosságait, személyiségfejlődésben betöltött szerepét! 6 2. Mutassa be a család és az óvoda közötti együttműködés formáit, értékelje jelentőségüket! 4 írásbeli vizsga 0621 9 / 12 2007. május 25 Név:. osztály: Oktatási alapismeretek középszint 3. Miért fontos serdülőkorban a pszichoszexuális fejlődés zavartalan kialakulása, lefolyása? Indokolja válaszát! Mutassa be két példa illusztrálásával a serdülőkori testi és/vagy pszichés változások pszichoszexuális fejlődésre gyakorolt hatását! 4 4. Gyakorlati példával mutassa be az ellenőrzés, értékelés módszerével

szemben támasztott követelményeket! 6 írásbeli vizsga 0621 10 / 12 2007. május 25 Név:. osztály: Oktatási alapismeretek középszint 5. „Bár a pedagógusok nincsenek eléggé felkészülve és felkészítve az „átlagostól eltérő” gyermekek nevelésére /Kósáné Ormai, 1979/, mégsem mondhat le az intézményes nevelés az érdemi részvételről” (Neveléslélektani vizsgálatok TK., 1984) Az átlagtól eltérő gyermekek és nevelésük Feladat: a) Értelmezze az átlag és az attól való eltérés fogalmát! b) Fejtse ki a kiváltó okok és következményekkel összefüggésben, kiket tekinthetünk hátrányos, illetve veszélyeztetett helyzetű gyermekeknek! c) Érveljen az idézetben megfogalmazott állítás mellett! Mutassa be két példa illusztrálásával, milyen megoldásmódokat alkalmazhatnak a pedagógusok az átlagtól eltérő gyerekek nevelésében! 17 6. Mutassa be példával illusztrálva a pedagógus különböző vezetési

stílusának, módszerének hatását a gyermekközösségre és az egyénre! 13 írásbeli vizsga 0621 11 / 12 2007. május 25 Név:. osztály: Oktatási alapismeretek középszint a témakör a témakör maximális elért elért maximális pontszám pontszám pontszáma pontszáma 1. 3 2. 2 3. 2 4. 3 5. 3 2 Egyszerű, 6. 7. 6 rövid választ 8. 50 4 igénylő 9. 6 feladatok 10. 1 11. 6 12. 2 13. 3 14. 4 15. 3 1. 6 2. 4 Szöveges, 3. 4 kifejtendő 50 6 feladatok 4. 5. 17 6. 13 ÖSSZESEN 100 100 Az írásbeli vizsgarész pontszáma 100 témakör a feladat sorszáma javító tanár Dátum: . elért pontszám programba beírt pontszám Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok Szöveges, kifejtendő feladatok javító tanár jegyző Dátum: . írásbeli vizsga 0621 Dátum: . 12 / 12 2007. május 25 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2007. május 25 Oktatási alapismeretek középszint

Javítási-értékelési útmutató 0621 OKTATÁSI ALAPISMERETEK KÖZÉPSZINTŰ IRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató Módszertani útmutató a vizsgázók írásbeli teljesítményének értékeléséhez Középszint Értékelés Az írásbeli feladatok értékelésénél kötelező a központilag összeállított javítási útmutatónak való megfelelés. Az egyes kérdésekre és feladatokra adható pontszámokat az útmutató tartalmazza. A javítás során az útmutatóban meghatározott pontozást kell alkalmazni. A dolgozatokat a szaktanárok javítják és értékelik, a diák által használt színtől eltérő színnel jelölve a hibákat és azok súlyosságát, illetve a meg nem oldott feladatokat. A dolgozathoz kapcsolódó rövid, szöveges értékelésben a tanár megállapítja a munka erényeit és hiányosságait. Az

előírásoknak nem megfelelő feladatválasztás esetén a megoldás nem értékelhető. Az egyszerű, rövid választ igénylő feladatok esetén kötelező a javítókulcsnak való megfelelés. Javítókulcs a szöveges feladatokhoz Általános útmutató A szöveges válaszokat három fő szempontból értékeljük és pontozzuk. 1. Mennyiségi szempont: ez a válasz tartalmi gazdagságára és helyességére vonatkozik A mennyiségi szempontot értékelő pontszámot a javítási útmutatóban, valamint az értékelőlapon a megadott válaszelemek értékelésekor azonos értékűnek tekintjük, egyes feladatoknál súlyozottan értékeljük. Ezt a feladat értékelőlapján (a megoldásban) jelöljük A feladatlapon a feladatra adható maximális pontszámot jelöltük Az egyes válaszelemek megoldási javaslatokat tartalmaznak, ami azt jelenti, hogy a megoldáselemet tartalmilag és nyelvileg helyesen körülíró megoldás is értékelhető. Ugyanakkor feltétlenül

ragaszkodjunk a két fenti kritériumhoz (tartalmi és nyelvi korrektség), különben az értékelés pontatlanná válik. 2. Minőségi szempont: ez a rövid feladatok esetében a feladat megértésére, a szaknyelv használatára, a lényeg kiemelésére, a hosszabb feladatok esetében a feladat megértésére, a lényeg kiemelésére, a téma kidolgozására, az ismeretek mélységére, a szaknyelv használatára és a megközelítés sokszínűségére vonatkozik. 3. Kifejezőképesség: a rövid feladatok esetében a világosságra, a nyelvhelyességre, a helyesírásra, a hosszabb feladatok esetében az előbbieken kívül a szövegalkotásra vonatkozik. Az alábbi táblázat a problémamegoldó (rövidebb) szöveges feladatok értékelését szemlélteti. írásbeli vizsga 0621 2 / 13 2007. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató Mennyiségi szempontok Minőségi szempontok Elemei Aránya Elemei Aránya Az 70% A feladat

ismeretek megértése 20% mennyisége A szaknyelv használata A lényeg kiemelése Kifejezőképesség Elemei Aránya Áttekinthetőség, Rendezettség 10% Nyelvhelyesség Helyesírás Az ismeretek mennyisége Áttekinthetőség, rendezettség Nyelvhelyesség Helyesírás Szövegalkotás 60% Elemző (hosszabb) Probléma megoldó (rövid) A szöveges jellegű feladatok értékelése az alábbi táblázat alapján történik. A feladat megértése A lényeg kiemelése A téma kidolgozottsága Az ismeretek mélysége A szaknyelv használata Kreativitás 30% 10% Az alábbi táblázat a problémamegoldó (rövidebb) szöveges feladatok értékelését szemlélteti. (1-4 feladat) Minőségi szempontok 20% Kifejezőképesség 10% Feladat megértése Áttekinthetőség, rendezettség Szaknyelv használata Nyelvhelyesség Lényeg kiemelése Helyesírás Adható pont: 4 Elért pont Adható pont 2 Minőség+kifejezőképesség Adható pont: 6 Elért pont Elért pont:

összesen írásbeli vizsga 0621 3 / 13 2007. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató A következő táblázat az elemző (hosszabb) feladatok értékelését szemlélteti. (5-6feladat) Minőségi szempontok 30% Kifejezőképesség 10% Áttekinthetőség, rendezettség Nyelvhelyesség Feladat megértése Lényeg kiemelése Téma kidolgozottsága Az ismeretek mélysége Szaknyelv használata Kreativitás Adható pont: 9 Helyesírás Szövegalkotás Elért pont Adható pont: 3 Minőség+kifejezőképesség Adható pont: 12 Elért pont Elért pont: összesen írásbeli vizsga 0621 4 / 13 2007. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok 1. feladat 1/1. d 1/2. a 1/3. b 1/4. a 4 helyes válasz 3 helyes válasz 2 helyes válasz 1 helyes válasz 3 pont 2 pont 1 pont 0 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 2 pont 3 helyes

válasz 2 helyes válasz 1 helyes válasz 2 pont 1 pont 0 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 3 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 3 pont 2. feladat 2/1. c 2/2. c 3. feladat 3/1. c 3/2. a 3/3. d 4. feladat a statusnak b énkép c belső 5. feladat 5/1. C 5/2. C 5/3. E írásbeli vizsga 0621 5 / 13 2007. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató 6. feladat a) tanulás b) bármely megoldás elfogadható Minden helyes válasz Összesen 1 pont 2 pont 7. feladat a) Többszempontú szociometria: Az érzelmi, rokonszenvi választások megismerése mellett lehetőség nyílik bizonyos társadalmi szerepekre való alkalmasság, megfelelés mérésére, kiválasztására. b) Előítélet: Rossz feltételezés másokról, elegendő bizonyíték nélkül: az előítélet attitűd, mely téves vagy nem teljes információkból származó általánosításokon alapul. c) Hitelesség: A szavak, tettek és az érzelmek

egységét jelenti mind gondolati, mind a mindennapi tevékenység területén. Egy fogalom helyes kifejtése 2 pont Összesen 6 pont 8. feladat 8/1. c 8/2. b 8/3. a 8/4. d Minden helyes válasz Összesen 1 pont 4 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 6 pont 9. feladat 9/1. b 9/2. c 9/3. d 9/4. a 9/5. f 9/6. e írásbeli vizsga 0621 6 / 13 2007. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató 10. feladat c Összesen 1 pont 11. feladat a) Azok a funkciók, amelyeket nyilvánosan is az iskolának tulajdonítanak, és amelyeket előírásokban, törvényekben rögzítenek. Összesen 2 pont b) Azokat a funkciókat fogadjuk el a felsorolásban, melyek a hivatalos funkciók között nem szerepelnek, pl. hagyományőrző népi együttes működtetése Összesen 2 pont c) Azokra a tanulókra jellemző, akik az iskolával kapcsolatos negatív és pozitív élményeiket, érzéseiket, értékítéleteiket egy időben élik át.

Összesen 2 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 2 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 3 pont 12. feladat a figyelem b emlékezet 13. feladat a szociális b empátia c érés írásbeli vizsga 0621 7 / 13 2007. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató 14. feladat 14/1 I 14/2 I 14/3 H 14/4 I Minden helyes válasz Összesen 1 pont 4 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 3 pont 15. feladat 15/1. b 15/2. c 15/3 a írásbeli vizsga 0621 8 / 13 2007. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató Szöveges, kifejtendő feladatok 1. feladat Lehetséges megoldás: a. Játéktípusok, játékfajták: – szerepjáték – konstrukciós – szabály játék: – mozgásos játék – dalos, népi játék – értelemfejlesztő játék b. Sajátosságok, személyiségfejlődésben betöltött szerep: – szerepjáték * Érzelmeit, élményeit ismereteit belevetíti a

szereplő személyes cselekedeteibe. * Szerepjátékban a megszemélyesítettek közötti kapcsolat lesz a domináns; szerepvállalás, szereptanulás – szociális magatartásminták elsajátítása * A játék tartalmában a reális elemeket 2 féle módon jeleníti meg: 1. pontosságra törekszik 2. módosítja, átalakítja (kompenzálás, feszültség csökkentés) *A bővülő élményanyag, a gondolkodás és a beszéd következtében egyre többet és pontosabban jelenít meg. – konstrukciós játék * Az alkotás öröme * Kreativitásra nevel, fejleszti a megfigyelést, képzeletet, problémamegoldást, esztétikai érzéket, manipulációt. * A fejlődéssel képessé válik az egyre finomabb és összerendezettebb koncentrálásra, – élettani alapja a kézfej csontosodása, mely az írástanulás belső feltétele. – szabály játék * Az előre meghatározott szabályok pontos betartása * A versenyszellem motiválja – győzni akarás *Az 5-6 éves gyermek

éretté válik – a szabály megértésére, a szabály betartására, együttműködésre. * A szabály betartása növeli az akaratot, önfegyelmet, figyelmet, társas kapcsolatait, ami az iskolaérettség feltétele is. Értékelés: Egy játékfajta helyes megnevezése – a fentiekkel tartalmában megegyező egy-két sajátosság bemutatásával – 1 pont Egy-két személyiségfejlődésben betöltött szerep helyes megállapítása 1 pont 4 +2∑ 6 pont írásbeli vizsga 0621 9 / 13 2007. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató 2. feladat Lehetséges megoldás: Az óvoda és a család közötti együttműködés lehetséges formái: • Szülői értekezlet– általános nevelési problémák megbeszélése • A nyílt nap – az intézmény természetes mindennapi munkájának bemutatása, a látottak megbeszélése • A fogadóóra – konkrét személyre szóló megbeszélés a pedagógus és a szülő között, a

gyermekkel kapcsolatos nevelési kérdésekben. • A családlátogatás– a családi háttér objektív és szubjektív összetevőinek megismerése 3-4 válaszelem 3 pont 2 válaszelem 2 pont 1 válaszelem 1 pont 3+1∑ 4 pont 3.feladat Lehetséges megoldás: Indoklás: A serdülőkori szexuális élmények lényegesen meghatározzák a felnőttkori magatartást, a későbbi pszichoszexuális viselkedés jellegét Értékelés: Egy, a fentiekkel tartalmában megegyező indoklás 1 pont Lehetséges megoldás: - Biológiai érettség – szociális érettség – pszichoszexuális érettség – – – – – – – A pszichológiai nem és a nemi hovatartozás megítélése A nemi szerepek tanulásának folyamata (anya, apa mintái; férfias, nőies magatartás) A szerelem-érzelem: érzéki és érzelmi tényezők kapcsolata, őszinteség, érzelmi labilitás „Milyen vagyok én?” Az énkép megítélésében a pszichoszexuális fejlődés megjelenése. Kritikai érzék

megnövekedése „Még nem felnőtt, már nem gyerek” – családhoz – kortárscsoporthoz való viszony Értékelés: Egy, a fentiekkel tartalmában megegyező/kapcsolódó helyes megállapítás egy-egy példában 1-1 pont 3+1∑ 4 pont írásbeli vizsga 0621 10 / 13 2007. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató 4. feladat Lehetséges megoldás: Az ellenőrzés, értékelés módszerével szemben támasztott követelmények: • objektív • rendszeres és folyamatos • minél több tevékenységre terjedjen ki • nevelő jellegű és ne ítélkező legyen Minden helyes válasz példával 1 pont Összesen 4 pont 4+2∑ 6 pont 5. feladat Lehetséges megoldás: a. Az átlag és az attól való eltérés értelmezése Átlagos fejlettségű az a gyermek, aki a tanulmányok elvégzéséhez megfelelő értelmi képességekkel és intelligenciával rendelkezik, szociokulturális környezete rendezett, a tanulás iránti

motivációs bázisa kialakult. Értékelés Az átlagos fejlettség fentiekkel tartalmában megegyező értelmezése 1 pont Eltérés 2 irányban: – tehetség vagy – ért-i fogyatékos vagy tehetség lemaradás pozitív negatív irányban Értékelés Az átlagtól való eltérés kétféle irányának megnevezése 1 pont b. Hátrányos helyzet (szociálpedagógiai fogalom): Az átlagosnál nehezebb körülmények között élő, környezeti ártalmaknak kitett, normálisan fejlett, fiziológiailag nem sérült gyerekek sorolandók ide. Pedagógiai szempontból: az a nevelt, akit tanulmányi szempontból különböző környezeti tényezők gátolnak abban, hogy adottságainak megfelelően tanuljon, fejlődjön. Lehetséges kiváltó okai: mikrokörnyezeti ártalmak (család) makrokörnyezeti ártalmak Következmény: A hátrányos helyzet már következmény – nem a tanuló felelős érte. Gyakran vezet iskolai kudarchoz, ami hosszú távon társadalmi leszakadást

eredményez. Értékelés: Egy helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező megállapítás A fentiekkel tartalmában megegyező kiváltó ok megnevezése A fentiekkel tartalmában megegyező következmény megnevezése összesen: írásbeli vizsga 0621 11 / 13 1 pont 1 pont 1 pont 3 pont 2007. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató - Veszélyeztetettség Veszélyeztetett az a gyermek, aki személyiségében ép, de annak fejlődésében erősen gátolt. Amíg a hátrányos helyzet főleg a tanulásban okoz gondot, a veszélyeztetettség viszont az egész személyiség fejlődését gátolja, és negatív irányba tereli (devianciák, életvezetési problémák, önértékelési zavarok, erkölcsi problémák jelentkezésének veszélye). Minden esetben hátrányos helyzetet is jelent (fordítva nem)! Lehetséges kiváltó oka A szülők beilleszkedési zavarai: alkoholizálás, alacsony iskolai végzettség, rossz anyagi helyzet

érzelmileg sivár környezet; hiányos nevelés. ↓ Következmények: – a gyermek érzelmi élete elszürkül – erkölcsi fogalmai torzulnak, erkölcsi gátlástalanság – testi fejletlenség – kapcsolatteremtés alacsony szintje – láncreakció elindulása (konfliktusok sorozata, peremhelyzet) Értékelés: Egy helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező megállapítás A fentiekkel tartalmában megegyező kiváltó ok megnevezése A fentiekkel tartalmában megegyező következmény megnevezése összesen: 1 pont 1 pont 1 pont 3 pont c. A megoldást szolgáló pedagógiai feladatok, lehetőségek – az inadaptáció természetének megítélése, a szocializálhatóság hiányszintjének megállapítása – a kiváltó okok feltárása – a célszerű pedagógiai tevékenységrendszer megtervezése, megszervezése – reszocializáció: új viselkedési szabályok és értékek elfogadtatása – erős érzelmi kötődés kialakítása – egyéni, illetve

differenciált bánásmód és főleg az ösztönző módszerek alkalmazása. Értékelés: Egy helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező megállapítás összesen 1 pont 2 pont Összesen: 10 pont 10+7∑ 17pont írásbeli vizsga 0621 12 / 13 2007. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató 6. feladat Lehetséges megoldás: A vezető három típusa: módszere: hatása a gyermekközösségre - autokratikus - utasítás - visszahúzódó, önállótlan - demokratikus - kompromisszum keresés - nyitottak a problémák megoldására - laissez-faire - ráhagyás - anarchia 8-9 válaszelem 7 válaszelem 6 válaszelem 5 válaszelem 4 válaszelem 3 válaszelem 2 válaszelem 1 válaszelem 8 pont 7 pont 6 pont 5 pont 4 pont 3 pont 2 pont 1 pont 8+5∑ 13pont írásbeli vizsga 0621 13 / 13 2007. május 25