Gazdasági Ismeretek | Marketing » Az Internetes Marketingről

Alapadatok

Év, oldalszám:2003, 40 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:807

Feltöltve:2006. augusztus 22.

Méret:225 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Az Internetes Marketingről 1. BEVEZETŐ Az Internet vitathatatlanul napjaink legizgalmasabb értékesítési- és marketingeszköze. A világhálón lehetőségünk van szöveg, képek és multimédiás elemek ( animáció, hang, interaktív animáció) kombinációjával olyan virtuális vásárlási élményt nyújtani, amelynek révén a fogyasztók jobban megismerhetik vállalatunkat, annak termékeit, és rendelhetnek is azokból. A web-oldalakon a vevők áttekintést találnak a vállalatról, rámutatással és kattintással pedig termék-, illetve szolgáltatási információkhoz, online katalógusokhoz, megrendelőlapokhoz és egyéb anyagokhoz jutnak. A vevő megkeresi és kiválasztja a kívánt árut, annyi tájékoztatást olvas el, amennyit csak akar, majd a nap huszonnégy órájában kérdéseket tehet fel – amelyekre gyorsan választ is kap – és a világ bármely pontjáról feladhatja a rendelést. Az Interneten közzé tehetünk olyan információkat, amelyek

elõsegíthetik a vállalkozás sikerét. Lehet ez a cég, profilja, a nyitvatartási idõ, a földrajzi elhelyezkedés vagy bármilyen kapcsolatteremtési lehetõség közlése. További óriási elõnye a rugalmasság és az azonnaliság, amivel gyorsabb és több információt lehet eljuttatni a megcélzottakhoz. Az információkhoz való hozzáférés biztosítása az egyik legfontosabb tényezõ az ügyfelek kiszolgálásánál. Az Internet segítségével erre számtalan mód adódik, az igények személyreszóló és rugalmas kezelésével. Az Interneten keresztül nagy tömegek érhetőek el, az információ széles réteghez jut el. Az Internet természetéből fakadóan a földrajzi korlátok szinte teljesen megszűnnek, a vásárlók bárhonnan és bármikor vásárolhatnak. Elégedettségüket növelheti a vásárlás utáni többszintű támogatás, a kapcsolat ápolása. Az internetes, vagyis online marketing módszereivel és hírdetési eszközeivel weboldalunkat,

vagyis cégünket, tevékenységünket népszerűsíthetjük. 2 Az online szolgálatatások nagyon sikeresek napjainkban mivel kényelmes vásárlásra adnak lehetőséget, tömérdek információt kínálnak, valamint az ajánlattevőknek is előnyös mivel alacsony költséggel állandó jelenlétet kínál. 2. MI AZ INTERNETES MARKETING ? 2. 1 Az Internetes marketing népszerűsége Az Internetes marketing célja a termékek és szolgáltatások értékesítése az interneten keresztül. Az Internet adta elõny - az interaktivitás - felborítja a tradicionális közvetítési módszereket. Ahelyett, hogy valamilyen formában (sajtó, TV, rádió, szóróanyag) üzenetet küldenénk egy kiválasztott célcsoportnak, felkérjük a társadalom tagjait, hogy nézzék meg reklámunkat, lépjenek kapcsolatba velünk. Az online marketing új marketing szemléletet igényel a vállalkozások részérõl, ami nem azt jelenti, hogy a hagyományos marketingben bevált eszközöket

nem lehet az Interneten is véghez vinni, viszont érdemesebb új módszereket kidolgozni az üzenetek megfogalmazásában, illetve átadásában, közreadásában. Miért lettek az online szolgáltatások olyan népszerűek? Elsõsorban azért mert a következő hasznokat nyújtják a potenciális felhasználóknak: - Kényelem. A vásárlók a nap 24 órájában bármikor rendelhetnek árut, bárhol is vannak a világon. Nem kell várakozniuk a forgalomban, parkolóhelyet keresniük, és végigmenniük számtalan folyosón, amíg megtalálják az árut. És nem kell azért egészen az üzletig autózniuk, hogy megtudják, a megvásárolni kívánt termék éppen kifogyott. - Információ. A vásárlók könyvtárnyi, a vállalatokra, a termékekre vonatkozó információkhoz jutnak hozzá anélkül, hogy kilépnének otthonukból, irodájukból. Olyan objektív kritériumokkal foglalkozhatnak, mint ár, minõség, kaphatóság. 3 - Kevesebb vita. Az online szolgáltatások

igénybevételével a vásárlóknak nem kell eladókkal találkozni, nem fogják gyõzködni, és más érzelmi megrázkódtatások sem fenyegetik õket. Másodszor, az online szolgáltatások az ajánlattevõk számára is sok elõnyt biztosítanak: • Gyors alkalmazkodás lehetõsége a piaci lehetõségekhez. A vállalatok gyorsan új termékeket vonhatnak kínálatukba, és ugyancsak gyorsan tudják változtatni áraikat és feltételeiket. • Alacsonyabb költségek. Az online ajánlattevõknek nincsenek raktározási költségeik, és bérleti, biztosítási, közüzemi díjakat sem kell fizetniük. A honlap elkészítési és karbantartási költségeik is jóval alacsonyabbak, mint a nyomtatott katalógusoké. • Kapcsolatépítés. Az online ajánlattevõk beszélgethetnek vevõikkel, és sokat tanulhatnak azok igényeibõl. Feltölthetik rendszerüket a vásárló döntését segítõ információkkal, ezzel a forgalom növelését tudják erõteljesen

befolyásolni. • Az érdeklõdõk számának megismerése. Az ajánlattevõk azonnal megtudhatják, hogy hányan látogatják lapjukat, pontosan tudhatják, hogy melyik termék után mekkora az érdeklõdés. Ezek az információk segítenek abban, hogy miképpen fejlesszék kínálatukat, reklámjaikat. Amit a piaci szereplõk elvárnak az online szolgáltatásoktól, az a vevõk hatékony megtalálása, elérése és az eladás. Az online szolgáltatásoknak legalább négy nagy objektív elõnye van. Elõször, kis- és nagy vállalkozások egyaránt alkalmazhatják gyakorlatilag egyforma eséllyel. Másodszor, a reklámozás számára elvileg végtelen tér áll rendelkezésre, ellentétben a nyomtatott, vagy a közvetített reklámmal. Harmadszor, az információs kapcsolat megteremtése, és az információ megkeresése egyaránt gyors összehasonlítva az egynapos kézbesítési idõt igénylõ postai küldeménnyel. Negyedszer, a vásárlás egyedül, gyorsan, feltűnés

nélkül lebonyolítható. 4 2. 2 Az Internetes marketing csatornái A piaci résztvevõk az Internetes marketing négyféle változatát valósíthatják meg, melyek közül természetesen egyik sem zárja ki a másikat, sõt együttes alkalmazásuk hozza meg a kívánt eredményt: · elektronikus elárusítóhelyeket hozhatnak létre · reklámokat helyezhetnek el · fórumokon, hírcsoportokban vehetnek részt · elektronikus levelezést alkalmazhatnak. 2. 3 Az Internetes reklámok elhelyezése Amikor a World Wide Webet elõször tekintették reklámmédiának, a Webhely maga lett a hirdetés. Sok cég szemében a honlap ma is fõ eszköze annak, hogy a világot a vállalattal való kapcsolatfelvételre, vagy kapcsolattartásra ösztönözze. Napjainkban az online szolgáltatók révén a vállalatok olyan reklámokat alakíthatnak ki, melyek kétirányú kommunikációvá fejlõdhetnek, mivel az e-mail könnyû és azonnali érintkezést tesz lehetõvé. Az Internetes vagyis

online reklám egy olyan sajátságosan új eszköz, amellyel az embereknek a kellõ idõpontban kereskedelmi információt lehet szolgáltatni. A következő három reklámozási mód a legelterjedtebb. Elõször is, a fõbb kereskedelmi online szolgáltatók reklámszekciót nyitottak az apróhirdetések számára; a hirdetések a beérkezés sorrendjében, kategóriánként kerülnek fel. Másodszor reklámokat a kereskedelmi célú hírcsoportoknál lehet elhelyezni. Végül, a leggyakrabban használt hirdetési forma az úgynevezett szalaghirdetés, mely kis képként felvillanik, ha a látogató becsatlakozik az adott helyre, még akkor is, ha nem kívánja látni. Az online lehetőségek adottak, minden vállalatnak el kell döntenie, hogyan jelenik meg az ajánlatával, milyen termékkel, milyen 5 közönség számára, milyen szöveggel és mekkora költségvetéssel. Egy dolog azonban ha van online területünk, más dolog rávenni az embereket, hogy látogassák is. A

honlappal rendelkező vállalatok megpróbálják felhívni az emberek figyelmét e-mail címükre, levelezési listák, újság és hetilapreklámok, online hirdetőtáblákon elhelyezett reklámok és hírcsoportok segítségével. A kulcskérdés az, hogy hogyan lehet információkkal és szórakoztatással rávenni az embereket, hogy rendszeresen látogassák a lapot. Először is a honlapot folyamatosan aktualizálni kell, friss, érdekes és naprakész információkkal. 2.4 Az Internetes katalógus Az Online adatokat a vállalati katalógus elektronikus változatának foghatjuk fel, amelyet szemet gyönyörködtető képek, képzeletet beindító szöveg, valamint olyan ábrák tesznek teljessé, amelyek láttán a vásárlók egy percig sem haboznak tovább. Elektronikus úton kevésbé költséges információkat szolgáltatni, mint papírkatalógusban hiszen nincs se nyomdai, se postaköltség. A hálózat módot nyújt arra, hogy a kereskedők pillanatról pillanatra

változtassák információikat, termékválasztékukat és áraikat, ily módon kihasználva a piaci irányzatokat, ártesztelések eredményeit és hasonlókat. A gyakorlott online vásárlók az oldalakat összekötő csatolások révén gyorsan megtalálják az információkat és bármelyik oldalról közvetlenül rendelhetnek, ehhez azonban kell némi jártasság. Az eredményes munkához a megfeleő reklámelemeknek is jelen kell lenniük az online marketingben. 2. 5 Fórumok, hírcsoportok, elektronikus hirdetõtáblák használata A fórumok olyan - általában vállalatok által finanszírozott - vitacsoportok, amelyben egyes érdeklõdési körben érintett személyek vesznek részt. A szponzoráló cég ezzel a módszerrel közvetlenül kommunikálhat meglévõ és reménybeli ügyfeleivel, szoros kapcsolatokat alakíthat ki velük, akiket így egész életükre hű termékvásárlókká tehetnek. Léteznek zártkörű és nyílt fórumok, a zártkörû fórumokhoz

csatlakozni általában egyes termékek, szolgáltatások megvásárlásával lehet, a nyílt fórumokhoz ennél könnyebben általában egy egyszerû regisztrációval. Néhány fórumon a vállalatok termékeket is értékesítenek, de a legtöbb fórumon tilos a nyílt kereskedelmi tevékenység, a cégek embereinek mégis fontos a jelenléte, mert megvédhetik a vállalat érdekeit, burkoltan 6 reklámozhatnak, találhatnak bizonyos termékek iránt érdeklõdõ fogyasztókat, és irányított tájékoztatást folytathatnak. 2. 6 Piackutatás Miért fontos a piackutatás? Rengeteg múlik azon, hogy mennyi információ van birtokunkban. Az információ hatalom, amely az online környezetben még inkább aktuális. Az Internet bõvelkedik az információban, az adatok viszonylag könnyen beszerezhetõek, de erre munkát kell fordítani. A honlapunknak leginkább megfelelõ reklám, és marketing tevékenység elkészítése fontos ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani a

legújabb technikai megoldásokkal és módszerekkel. Legalább ilyen lényeges, hogy folyamatosan figyeljük a weblap közönségének az alakulását a következõ szempontok szerint: nemek közötti megoszlás, a jövedelem,érdeklõdési kör, lakóhely, életkor, iskolai végzettség, a látogatás célja és gyakorisága szerint. Végül fontos, hogy folyamatosan nyomon kövessük a versenytársak akcióit és stratégiáit. Az Interneten sok olyan webhely akad, amely segítségével minden marketing szakembernek lehetõsége van arra, hogy lépést tartson a szakma újdonságaival, felmérje látogatóinak összetételét. A webhelyek egy része tényeket sorol fel, közli a különbözõ statisztikákat és mutatókat, valamint a piackutató cégek felméréseinek az eredményeit, összefoglalóit. A piackutató cégek felmérései komoly segítséget nyújtanak a látogatók adatainak a beszerzésében. Felméréseik között vannak közvéleménykutatás-ok, az az

interneten, üzletág vagy trendjeinek telefonon elemzései, keresztül valamint készített különbözõ elõrejelzések is. Ezek a cégek folyamatosan készítenek és jelentetnek meg az Internet egyegy területével (pl: demográfiai adatokkal, a felhasználók szokásaival, a hirdetõk reklámkiadásaival) foglalkozó tanulmányokat és jelentéseket. 7 Gyakran lehet tapasztalni, hogy az azonos témájú, de különbözõ cégek által készített felmérésekben komoly eltérések lehetnek. Ennek több okát is ki lehet emelni: idõbeni eltérés, a kérdésfeltevés tárgya vagy körülményei, a cégek részrehajlósága, az emberek nem őszinték. 2. 7 Üzleti terv készítése az Internetes marketinghez Az online marketing olyan rendszer, melynek célja termékek és szolgáltatások értékesítése az Interneten a hálózati szolgáltatásokat igénybe vevõ célcsoport részére. A rendszer online eszközök és szolgáltatások igénybevételével és a cég

átfogó marketingprogramjával stratégiai összhangban mûködik. Mindazoknak a vállalatoknak, amelyek az Internetre szándékoznak lépni marketingtervre van szükségük, hogy biztosan a cég szükségleteinek megfelelõen járhassanak el. 2. 8 Az Internet marketingterv elkészítésének 10 legfontosabb lépése 1. Ésszerû célkitűzések segítségével fogalmazzuk meg marketingküldetésünket 2. Különbözõ szakemberek véleményének kikérése 3. Határozzuk meg a program költségvetését 4. Jelöljük ki a felelõsségi köröket 5. Készítsük el a vállalat küldetését támogató marketing anyagokat 6. Szerkesszünk felhasználó barát és egyben hatásos honlapot marketing anyagaink bemutatására. 7. Csatlakozzunk az Internetre 8. Népszerûsítsük Web-oldalunkat 9. Mérjük le mennyire hatásos a honlapunk 10. Hozzuk összhangba a Web-oldalunkat a vállalati struktúrával 2. 9 Néhány érv, mely a hálózatra lépés mellett szól: Ø Majdnem biztosak

lehetünk abban, hogy célcsoportunk kíváncsi lesz üzenetünkre, hiszen õ választotta ki a Web-oldalt, biztos, hogy látni kíván bennünket. 8 Ø Hihetetlenül széles közönséghez jut el az üzenetünk. Gyakorlatilag a világ bármely pontján olvashatják a Web-oldalunkon elhelyezett információkat, és dönthetnek úgy, hogy üzleti kapcsolatba lépnek velünk. Ø Cégünk bármikor elérhetõ lesz az ügyfelek számára a nap 24 órájában. Ø Alacsony költségekkel számolhatunk. Az Internetnél olcsóbb sajtót még nem találtak ki Korlátlan tér áll rendelkezésre, amelyben akár a teljes termékskálát is részletesen be lehet mutatni. Ø Az online üzletvitel mûködtetési költsége lényegesen alacsonyabb, mint a hagyományos módszereké, a tetemes megtakarításból árcsökkentés útján fogyasztóinknak is juttathatunk. Mivel nincs szükség nagy eladószemélyzetre az általános költség is alacsonyabb. Ø Az automatizált technikai megoldások

jóvoltából az ügyfélszolgálatnál dolgozóknak kevesebbet kell foglalkozniuk állandóan ismétlõdõ kérdések megválaszolásával, így hatékonyabban gazdálkodhatnak munkaidejükkel. Ø Nem kell hatalmas árukészletet tartani, így csökkennek az ezzel kapcsolatos költségek. Ø A vevõ elõre fizet, a cég ráér akkor megrendelni a beszállítóktól a terméket, amikor annak ellenértéke már befolyt. Ø Szélesebb áruválasztékot tarthatunk, mivel a termékeknek az online kereskedelemben nem kell mindig kéznél lenniük. Ø A közbülsõ láncszemek kiküszöbölésével lerövidíthetjük termékeink értékesítési csatornáját. Azok a termelõ cégek, melyek közvetlenül a fogyasztónak értékesítenek, ily módon nagyobb haszonkulccsal dolgozhatnak. Ø A hang, a kép, a multimédia kiváló kapcsolatteremtõ eszköz. Nyitottá teszi célközönségünket, akik így könnyebben befogadják üzenetünket. Ø Felderíthetjük, hogy állnak versenytársaink.

Ø Megtudhatjuk, mi folyik a szakmában. Ø Új piacokon értékesíthetjük termékeinket. 9 3. AZ INTERNETES MARKETING ALAPJAI 3.1 Domain nevek A “www.” után következõ bet űkombinációt nevezzük domain névnek. Ez a rövid sor már információt ad arról, hogy mi található az adott weblapon. A “hu” illetve “uk” kétbetûs végzõdés a weblap származási helyét jelzi, ami ebben az esetben Magyarország illetve az Egyesült Királyság. A www-n megjelenni kívánó profitorientált vállalatok számára elsõrendû szempont, hogy könnyen megjegyezhetõ vagy akár kitalálható domain nevük, azaz címük legyen, hiszen így érik el a legtöbben oldalaikat. Fontos a domain név mellett stratégiai domain neveket is lefoglalni . Stratégiai domain név pl ha egy ingatlanokkal foglalkozó cég lefoglalja az ingatlan.hu/ ingatlanokhu és ujingatlanhu domain neveket, ígya téves cím belépése esetén sem veszít látogatókat. 3. 2 Web-oldalak Az

Internetes hirdetési formák közül először a web-oldal jelent meg. A weblap egyben hirdetést is jelent a vállalat és termékei, szolgáltatásai számára. Amennyiben egy vállalat úgy dönt, hogy elkészítteti saját weblapját, ennek megvalósítására kézenfekvõ megoldás lehet az Internet-szolgáltató webtervezõinek/webstúdiójának felkérése, azaz az értékesítés ebben az esetben az Internet-elõfizetéshez kapcsolódhat. A weblap elkészítéséhez a vállalat felkérhet más külsõ, csak speciálisan a tervezéssel foglalkozó személyt illetve céget. A tervezés alapfeladatait és a grafikai megvalósítást bármilyen külsõ tervezõ elvégezheti, ám az adatkezeléshez és az un. server-specifikus megoldásokhoz az Internet-szolgáltató közremûködésére is szükség van. A weblapok 10 értékesítése gyakorlatilag közvetlenül a lap készítõje és a megrendelõ között zajlik le, közvetítõként esetleg az Internet-szolgáltatók

partnerei léphetnek be a rendszerbe. A szolgáltatók szerepe meghatározó a weblapok piacán. A weblapkészítés piacának újfajta megközelítését jelentheti az a szemlélet, mely szerint a weblap egy promóciós eszköz, melynek kialakítása hasonló lehet a vállalat hirdetéseihez. Ebben az esetben a tervezést egy reklámügynökség is végezheti és egyben összehangolhatja a vállalati image alakításával. A web-oldalak elõállítása gyakorlatorientált programozói és grafikusi feladat, mely a megrendelõ által megadott információk feldolgozását jelenti. Ebben az értelemben a weblap egy termék, mely fizikailag egy számítógépes file-ként kerül elhelyezésre egy server-en, és elérhetõ a világ bármely pontjáról az Internet segítségével. Az oldal szerkezetének, a részek egymáshoz rendeltségének kialakítását viszont már szellemi terméknek is tekinthetjük, hiszen ehhez szükséges az Internet ismerete illetve egyfajta kreatív

gondolkodás is. A szolgáltatások kategóriájára utal az a tényezõ, hogy a weblap elhelyezése egy Internet-szolgáltató telephelyén történik. Az elhelyezés után a weblap fenntartása és frissítése szolgáltatás, melyet végezhet maga a megrendelõ megfelelõ képzettségû alkalmazottja, de ennek megvalósításához általában továbbra is szükség van az Internet-szolgáltatóra. A weblap tulajdonságai közül talán a legfontosabb, hogy aktualizálása gyakorlatilag azonnal megvalósítható, azaz nem kell számolni például az újságoknál szokásos nyomdai átfutási idõvel. A számítógépes file elkészülése és server-re tétele után azonnal látható az eredmény Ennek következménye azonban az újságokénál is gyorsabb elavulási idõ. Nem véletlen, hogy rengeteg oldalon találhatók már folyamatosan változó információk és percnyi aktualitásokat is, s ennek tekinthetõ a rádió és TV adások Interneten keresztüli sugárzása is. A

weblapnak egyaránt kell tükröznie a vállalat és termékeinek arculatát, de szerepe nem szûkíthetõ pusztán arculati tényezõvé, hiszen olyan fajta szolgáltatás nyújtására is alkalmas, amire más eszköz nem. A részegységek és a szerkezet tekintetében egy átlagos weblap a következõ követelményeknek kell, hogy megfeleljen: • gyors tájékozódás és mozgás a részoldalak között, melyet navigációs gombok vagy menüsor segíthet, alapoldalról való kiindulás és visszatérés rugalmas megoldása, 11 • átlátható oldalak • weblap-térkép (sitemap), melyen az oldalak szerkezete látható fa-struktúrában, • naprakész információt tartalmazzon • ûrlapok (form-ok): kérdésekhez, megrendeléshez, vélemény nyilvánításhoz • web-site-on belüli keresés A weblap segítségével könnyen átléphetõek a nemzetközi piacokon gyakran felmerülõ levelezési, telefonálási és egyéb akadályok. Természetesen a weblap

felállítása elõtt megfelelõ koncepció is szükséges a nemzetközi piac lehetõségeinek kihasználására, ezt az Internet technológia globalitása egyértelmûen megköveteli. A nemzetközi üzleti életben közismert probléma az idõzónák miatti eltolódás és az ebbõl adódó félreértések, tévedések. Egy weblap 24 órán át képes kiszolgálni az érdeklõdõket, akár személyre szabott információval is, akár a hivatali órák kezdete elõtt is. Vállalatok százezreinek van az Interneten honlapja (home page), ami a felhasználó számára valójában a képernyõn megjelenõ menü. Sok honlap elektronikus elárusítóhelyül szolgál, a termékek és információk széles választékát kínálva. A honlap általában az alábbiakat tartalmazza: · A vállalat és termékei leírását szöveges és grafikus formában egyaránt közli. A keresõ személy egyszerûen rákattint bármelyik szövegre, vagy képre, ikonra, hogy a kiválasztott termékrõl

részletes információt tudjon meg. · Vállalati katalógust, amely a termékjellemzõk, a lehetõségek és az árak leírásáttartalmazza. · Vállalati híreket, beleértve a pénzügyi eredményekrõl, a jelenlegi, jövõbeni eseményekrõl, az új termékekrõl és a fejlesztésekrõl, a különbözõ programok idõpontjairól és sok egyébrõl szóló jelentéseket. · Technikai információkat és termékleírásokat. · Információkat a munkahely lehetõségekrõl. 12 · Lehetõséget a sajtókapcsolat megteremtésére. · A termékmegrendelés lehetõségét Saját web-helyünk a egyik legjobb reklám a World Wide Weben. Teljesen önnálóan döntünk külső megjelenése, hangulata, tartalma, az ügyféljelöltekkel való interakció és minden más elképzelhető tényező felől. Ha az ügyfelek felkeresik honlapunkat, minden tőlünk telhetőt megtehetünk, hogy bizonyítsunk nekik, miért érdemes kapcsolatot tartaniuk cégünkkel, vásárolniuk annak

termékeit vagy szolgáltatásait. 3.3 A Web-oldal népszerűsítésének ingyenes módszerei 3.31 Keresőgépek ( Search Engine) A keresőgépek feltérképező szoftvereket (indexing agents), ún. robotokat (robots) vagy más néven pókokat (spiders) használnak. Ezek úgy vannak programozva, hogy folyamatosan keressék az új, frissített oldalakat a hálón. Amikor meglátogatnak egy site-ot, az oldalak teljes szövegét átolvassák és elraktározzák. Ezután követik, és meglátogatják az összes külső linket az oldalakról. Ily módon előbb-utóbb megtalálnak szinte minden site-ot, attól függetlenül, hogy regisztráltuk-e náluk a web oldalunk címét vagy sem. Az oldalunk címének regisztrálásával azonban lényegesen meggyorsítható a folyamat. Ebben az esetben a kereső azonnal robotokat küld a a web site-unkra és az adatbázisához hozzáadja az oldalunkat. A robotok időnként visszatérnek, és frissítik az elraktározott információt A kulcsszavak

szerinti regisztrálás első lépése a kulcsszavak meghatározása, melyeket utána HTML szerkesztő vagy akár egyszerű text-editor segítségével kell beilleszteni a HTML dokumentumunkba. Nagyon fontos és célszerű egyes kulcsszavakat már a dokumentum elnevezésében, a <TITLE> tag-ben megadni, mert ezt veszik figyelembe elsőként a robotok. Például: <TITLE>Apollo</TITLE> helyett inkább: <TITLE>Apollo Computer the e-business company</TITLE> 13 Az itt megadott szöveg azonban korlátozott, hiszen ez jelenik meg a böngészők fejlécében és a keresők által megjelentetett leírásban, ha találat éri az oldalunkat. Szövegek a HTML dokumentumban A keresők sokkal nagyobb jelentőséget tulajdonítanak az oldalak elején elhelyezett szövegeknek mint az oldal további részén lévőknek. Azt feltételezik, hogy mindig a legfontosabb információt rakjuk előre. Ha például az oldal egy nagy képpel kezdődik, célszerű szöveges

leírást is mellékelni. Egyes keresők figyelembe veszik az ALT tag-ben (alternate text) megadott szöveget is, ezért érdemes minden képnél megadni egy kulcsszót is. Feltöltés a szerverre A kulcsszavakkal kiegészített HTML dokumentumokatt a szerveren kell elhelyezni és ezután idulhat a regisztráció a keresőgépeknél. Ehhez ismernünk kell a keresőket, pontosabban az oldalak címét ahol a regisztráció történik. Pl az Altavista esetében a főoldalról nyílik az Add a Page ahol csak a site-unk pontos címet kell megadni (ez érvényes a legtöbb kersőgépre), a többi a robotok dolga. A keresők ezen oldalait érdemes összegyűjteni a további regisztrációk megkönnyítésére. Hogy mikor kerül be az oldalunk a keresők adatbázisába az nagyon változó. Általában 1-2 nap, de van ahol 1-2 hét. A Magyarországon nemrégen indított Altavizsla keresőgép oldalain a következő információt olvashatjuk: “ Az AltaVizsla maga indexeli a World Wide Web

magyar tartományának (" .hu domain") teljes egészét. A szolgáltatás naponta új indexet készít, tehát a szó szoros értelmében naprakész, s lehetőséget ad arra, hogy nyomon kövessük a magyar oldalak fejlődését, bővülését. Az AltaVizsla magyar indexe már a szolgáltatás indulásakor több mint kétszer annyi oldalt tartalmaz, mint az amerikai AltaVista magyar jegyzéke - vagyis az AltaVizslát használva bizonyosak lehetünk benne, hogy ha az általunk keresett tartalom fenn van az Interneten, mi meg is fogjuk találni azt." 14 • A keresőgépek esetében több oldalat is regisztrálhatunk egy site-on belül. Pl Egy fontos terméket leíró oldalat érdemes külön regisztrálni. Ezeknek az oldalaknak is tartalmazniuk kell kulcsszavakat és META tag-eket. • Vannak módszerek melyekkel nagyon jó helyezéseket érhetünk el a keresőgépeknél, de ezt már több helyen büntetik azzal, hogy kizárják az adatbázisból az ilyen

oldalakat. Egyik ilyen módszer a nagy mennyiségű ismételt rejtett kulcsszó elhelyezése kommentárként a HTML oldalon. A keresőgépek előbbre helyezik azokat az oldalakat melyeken többször szerepel a keresett kulcsszó. 3.32 Banner-csere ( Banner Exchange) A banner az internet oldalon elhelyezett reklám.Rengeteg fajtája van, lehet kicsi, nagy, gombnak álcázott, álló vagy mozgó. Célja a figyelemfelkeltés A kölönböző Banner Exchange oldalak működési alapelve, hogy kölcsönösen reklámozzák egymás oldalait az adott banner csere site tagjai. Az ezzel foglalkozó site külön szabályzatba foglalja, hogy milyen típusú oldalak nem vehetik igénybe (pl.:erotikus, warez) és milyen kitételeknek kell még megfelelni, hogy igénybe vehető legyen a szolgáltatás. A szabályzat elfogadása után kerül sor a regisztrációs űrlap kitöltésére. A regisztráció után email-ben kapunk egy kódot melyet el kell helyezni az oldalunk forrás kódjába Magyar

banner csere oldalak: HLE http://hle.isyshu/hle register hphp Magyarország első ilyen típusú szolgáltatója, külön meg lehet tekinteni témakörönként milyen oldalak vannak regisztrálva. Előnye, hogy mivel ez a legrégebbi ilyen site, ezért vélhetően itt található a legtöbb felhasználó is, és ezért minél több oldalon tud megjelenni a hirdetésünk, és 15 több hirdetést is el lehet helyezni Telebanner http://telebanner.hu/tb/tbr A megjelenítési ráta idő arányosan nő tagsági idővel. Heti statisztikát küldenek Hatékonyságát növeli, hogy, megszabhatjuk, hogy milyen reklám jelenjen meg az oldaladon és, a mi hirdetésünk mely oldalakon szerepeljen. Plusz szolgáltatás a banner készítési lehetőség. Bannerplus http://www.bannerplusorg/cgi-bin/hu/bpjoincgi?new A Banner Plus Linkcsere megjelenítési aránya 3:2, azaz a résztvevők minden 3. megjelenített reklám után 2 megjelenési lehetőséget - 2 kredit pontot - kapnak. Az új

tagoknak azonnal 1000 megjelenési lehetőséget kínál a szokásos 200-300-tól eltérően. Két fajta banner méretet is elfogad, így a máshol használt felületet nem kell átszerkeszteni. Bannercsere.com http://wwwbannercserecom/indexphp?s=3 2:1 arányú megjelenést kinál. Két fajta banner méretet kinál, sajnos a meg engedett file méret nem valami nagy 15kbyte, igy hát pl. animált gif lehetősége igen kicsi, mert csak gif formátumot engedélyez. Új szolgáltató a reklám csikok területén, várhatóak plusz kiegészítések is. BannerBank http://www.bannerbankhu/signupphp Egy egészen új bannercsere oldal mely már tartalmazz olyan kibővitett szolgáltatást mely igénybevétele hasznos, lehet mindenki számára. Pl: jpg, gif, flash, html formátumú hirdetések többfajta méretben. Targettálás nem csak cél és bázis oldal meghatározásával, hanem már a megjelnés napját és idejét is meg lehet határozni. 16 3.4 Árképzés Manapság az online

értékesítésben portálokon közlik a hirdetési árakat. ( Pl Melléklet III: Médiaajánlat: www.swfhu) A World Wide Web-en megjelenõ hirdetéseknél a következõ árazási technikák alkalmazhatók: fix díj: adott idõszakra szól, független a megjelenés számától, nem garantálja a forgalmat fix idõszakon belül, fix számú megjelenés: másképp CPM (Cost Per thousand exposures Modell), az idõszak alatti megjelenés garantálható, de a hozzá tartozó információ lehívása (azaz, hogy ráklikkelnek) már nem, találatszám alapján képzett díj: egyszerûen a hirdetésre kattintók száma alapján képezhetõ, az ismétlések miatti túlpörgés torzíthatja, a weblapon eltöltött idõ alapján képzett díj: a látogató oldalak közti mozgását rögzítve az összesen eltöltött idõ alapján képezhetõ, nem biztos azonban, hogy az ott töltött idõ alatt a látogató végig a weblapot nézegette, mivel párhuzamosan egy másik Internet szolgáltatást is

használhatott közben (pédául E-mail-t írt), teljesítményarányos díjazás: a hirdetés nyomán létrejött üzletek alapján képezhetõ, problémát fõként a felek ellenérdekeltsége okozhat, például akkor, ha a weblap nem az egyetlen hirdetési felület és vitatható, hogy az üzlet mi alapján jött létre. Az árképzést tovább finomítja a hirdetések megjelenési formája valamint megjelenítési helye. Az elõzõekben említettek alapján a kép vagy mozgókép lehet többféle ű illetve méret összetételû, míg a hirdetés megjelenhet a kezdõoldalon vagy egy alsóbb szinten elhelyezkedõ lapon is. 17 3.5 Promóció A weblapkészítés hirdetésére jelenleg a következõ helyeken találhatunk példákat: • Internet-szolgáltatók weblapjain a szolgáltatók igyekeznek elérni, hogy az új elõfizetõk általában ezt lássák meg elõször, amikor elkezdik használni a szolgáltatást, • bármely más weblapon, önálló hirdetésként vagy

valamilyen linkexchange akcióban alkalomszerûen • számítástechnikai szaklapokban, informatikai szolgáltatást nyújtó cégek hirdetéseinek részeként • egyéni tervezõk apróhirdetéseként bármilyen profilú lapban. 18 4. AZ INTERNETES MARKETING HÍRDETÉSI ESZKÖZEI 4.1 Szalaghírdetés -Banner ( Reklámcsík ) A banner az internet oldalon elhelyezett reklámot takar, lehet álló vagy mozgó. Rengeteg fajtája van, lehet kicsi, nagy, gombnak álcázott. Célja a figyelemfelkeltés "Az oldal tartalma és a banner egymással versenyeznek az olvasó figyelméért". Érdekességük miatt vannak olyan oldalak amik kifejezetten bannereket gyujtenek. A szalaghirdetés volt az elsõ a webes reklámformák közül, 1994-ben jelent meg, és ma is ez a leggyakoribb. A szalaghirdetések gyakorlatilag különbözõ méretû reklámtartalommal bíró téglalapokat jelentenek a webfelületen. A különbözõ méretek standardizálására történtek már

kísérletek, a leggyakoribb méret szélessége 400-468, magassága 60-65 képpont. A banner kialakítása, elõtesztelése és alkalmazása olcsónak számít, olcsóvá téve a szalaghirdetéssel való reklámozást, azonban hatásuk eléggé kicsi (összességében 1% körüli rákattintási aránnyal bírnak ). A szalaghirdetéseknek tartalmuk alapján alapvetõen három fõ típusa létezik: álló, mozgó és interaktív szalaghirdetések. 4.11 Álló szalaghirdetés Álló szalaghirdetés esetén a banner nem tartalmaz semmiféle mozgóképet vagy animációt, mindössze egy grafikus elemet jelent a webfelületen. Ez a legrégibb forma, és általában kevésbé hatásos. 4.12 Mozgó szalaghirdetés Itt a szalaghirdetés nem pusztán egy állóképet tartalmaz, hanem "mozog": ezt általában úgy 19 érik el, hogy a hirdetés több, kicsi képbõl áll, amelyeket egyesével, egymás után "levetítenek". Az ilyen banner elõállítási költsége

és helyigénye még mindig alacsony, azonban információtartalma magasabb, és jóval nagyobb rákattintási aránnyal rendelkezik, mint az álló szalaghirdetés. 4.13 Interaktív szalaghirdetés Az interaktív szalaghirdetés valamiféle párbeszédre készteti a fogyasztót: kérdéseket tesz fel, egy menübe juttat vagy éppen kérdõívet töltet ki. Az ilyen hirdetés kétféle lehet, attól függõen, hogy HTML alapú-e, vagy pedig úgynevezett Rich Media formátumú. A HTML alapú szalaghirdetésbe általában vagy egy ablak található, ahova a felhasználó beírhatja az információt, vagy egy legördülõ menü, ahonnan választani lehet. Ez a Rich Mediánál egyszerûbb módszer, mely biztosítja az interaktivitást. A Rich Media gyûjtõnév, mely különbözõ bonyolultabb technológiai megoldások beépítését jelenti a szalaghirdetésbe. Ezen technológiák segítségével különbözõ videók, animációk és hanganyagok kerülhetnek a szalaghirdetésekbe

(például RealAudio és RealVideo, Macromadia Flash és Shockwave, InterVU), ami a hagyományos bannereknél nyilvánvalóan jobban felkelti a fogyasztók figyelmét. Vannak olyan technológiák is, amelyek segítségével a fogyasztó a banneren belül végezhet bonyolultabb mûveleteket, kaphat termékinformációt vagy akár személyre szabott ajánlatot, anélkül, hogy elhagyná azt az oldalt, ahol a szalaghirdetés található (ilyen a Java technológia, az Enliven vagy az ActiveAds). A Rich Media elõnye, hogy a hirdetéseknek audiovizuális hatást és interaktivitást biztosít, így ez által jobban a szalaghirdetésre vonja a fogyasztók figyelmét, mely nagyobb rákattintási arányt eredményezhet. Sokan ettõl várják a szalaghirdetések hatékonyságának emelkedését Szerintem a Rich Media a jövõ útját jelenti, mert a televíziós reklámokban megszokott mozgóképes és hanggal is rendelkezõ elemekkel gazdagítja a hirdetést, és ez által erõteljes

érzelmi hatást vált ki. Azonban sok hátránya is van Elõállítása költségesebb, és alkalmazása sok szûk keresztmetszetbe ütközhet: általában nagyobb tárolókapacitást, gyorsabb Internet 20 kapcsolatot igényel. Ezek hiányában könnyen elõfordulhat, hogy a fogyasztó egyszerûen nem képes fogadni az ilyen hirdetést, vagy nem várja meg, míg az letöltõdik. 4.14 Nyomógombok (Buttons) A nyomógombok gyakorlatilag olyan pici szalaghirdetések, melyeken egy rövid üzenet jelenik meg, és egy linket fednek: ha a fogyasztó érdeklõdését felkelti a hirdetés, a nyomógombra kattintva eljut a hirdetõ oldalára. A nyomógombok nagy elõnye rendkívüli olcsóságukban rejlik: jóval kevesebbe kerülnek a szalaghirdetéseknél is. Alkalmasak arra, hogy a hirdetõ folyamatosan jelen legyen egy adott honlapon, kevés költséggel. További elõny az egyszerûségük: ennek jelentõsége fõleg a különféle szolgáltatások, például a szoftverletöltés

gyors elérésében van. A nyomógomb elõnyös a honlap üzemeltetõjének is, hiszen kis mérete miatt sok fér el belõle, így sok hirdetõnek ajánlhat fel egyidejûleg reklámfelületet. Természetesen ügyelni kell azonban arra, hogy az oldal ne legyen túlzsúfolt, mert ez csökkenti a fenn lévõ hirdetések hatékonyságát. 4.15 Skyscraper szalaghírdetés ( banner ) A skyscraper banner - skyscraper jelentése felhőkarcoló - mint neve is sugallja egy állított, az oldalon végignyúló bannerről van szó. Ez az új speciális hirdetési forma lehetővé teszi, hogy a banner mindvégig az oldalt látogató felhasználó szeme előtt maradjon.Az oldalon lefelé illetve felfelé haladva a banner nem tünik el a szem elől, így ideális lehetőséget biztosít bármilyen reklám megjelenítésére. 4.16 Multimédiás – Flash hirdetések Az online marketingben rövid idő alatt népszerű lett a Macromedia cég által kifejlesztett, vektoros, Flash technológia és ma

már az elsőszamú online merketingeszközként emlegetik. A korábban egyeduralkodó, de ma már mind kevesebbet használt GIF formátumú reklámcsíkok elkészítése nem volt könnyű feladat, a korlátozott fájl méret kompromisszumra kényszerítette a tervezőket. A Flash formátumú reklámcsíkok esetében kisebb fájl méretben megvalósítható 21 szinte bármilyen elképzelés. Láthattunk már például reklámcsíkban leprogramozott játékokat, kérdőíveket, vagy akár adatbázis hátterű alkalmazásokat. A Flash MX megjelenésével újabb lehetőségek tárultak fel, mint például a dinamikus kép, zene beolvasás és a teljes körű videó támogatás 4.2 E-mail reklám Az e-mailben való reklámozás kapcsán általában a postaládát megtöltõ, bosszúságot okozó "junk mail", más néven a spam jut elõször az ember eszébe. Azonban az e-mail reklám ezen, agresszív és hatásában megkérdõjelezhetõ formája mellett egyéb,

elfogadhatóbb típusok is léteznek: 4.21 Ingyenes e-mail szolgáltatás reklámfelülettel A reklámfelülettel rendelkezõ ingyenes e-mail szolgáltatóknak kétféle típusa létezik. Az egyik típusban a levelezést csak webes felületrõl végezhetjük, ilyen például a Hotmail (www.hotmailcom) Itt a szolgáltató a következõkben tárgyalandó online reklámtípusok bármelyikét elhelyezheti, úgyhogy ez szorosabban nem is tartozik az e-mail reklámok közé. A másik típusú e-mail szolgáltatás teljes körû e-mail fiók elérést biztosít, POP3 vagy SMTP szerveren keresztül. Ilyen például nálunk a Drótpostagalamb (wwwdpghu), illetve az amerikai Juno (www.junocom) Itt a leveleket a szolgáltató oldaláról letölthetõ levelezõ program segítségével egyszerûen le- és feltölthetjük. Nem szükséges az állandó online kapcsolat, azonban éppen ez a levelezõprogram biztosítja a hirdetési felületet: ahányszor csatlakozunk levél küldése vagy fogadása

céljából, a program automatikusan változtatja és frissíti a hirdetéseket. 4.22 Reklámozás a levelezõlistákon és az elektronikus hírleveleken Az elektronikus hírlevelek egy meghatározott témáról szóló, e-mailben terjesztett kiadványok, melyeket az érdeklõdõ a feliratkozás után rendszeresen megkap. A levelezõlistákra is fel kell iratkozni, ezek azonban egyfajta párbeszédre adnak alkalmat: a felvetett témákra e-mailben 22 lehet reagálni, amit aztán - esetleg szûrt formában - a listára feliratkozott minden tag megkap. A hirdetõ számára hirdetési lehetõséget az jelent, hogy az adott levelezõlista vagy hírlevél szponzorálásának fejében elhelyezheti hirdetéseit az e-mailekben, melyeket aztán az említett módon szétküldenek a tagoknak. Ha az e-mail csak szövegformátumú, az természetesen csak szöveges reklámüzenetre biztosít lehetõséget. Azonban ha a levelezõlista levele vagy a hírlevél HTML alapú, ez alkalmat ad

mindenféle webes hirdetési típus elhelyezésére. Nagy elõnye az ilyenfajta listák szponzorálásának, hogy mivel egy konkrétan meghatározott témáról szólnak, tagjaik e téma iránt érdeklõdõ emberek: õk így egy jól meghatározott célcsoportot képeznek, mely nagyban elõsegíti a sikeres pozícionálást. 4.23 Direkt e-mail Ha adott egy megfelelõ címlistát tartalmazó adatbázis, alkalmazható a direkt e-mail is hirdetési célra. Azonban ezzel a módszerrel vigyázni kell, mert könnyen az említett spam csapdájához vezethet, ami bizonyítottan rendkívül alacsony hatásfokú , és könnyen image romboló eredményre vezethet. Ezért a legbiztosabb az, ha csak annak küldünk direkt e-mailt, aki azt kifejezetten kéri. Az ilyen e-mail sokféle lehetõséget biztosít a hirdetõ számára, az egyszerû linkektõl a multimédiáig. 4.3 Reklámok a webfelületen A webfelület reklámra való felhasználási lehetõsége igen széles, a multimédiás

lehetõségek többek között rendkívül jó vizuális megjelenítésre adnak alkalmat. Reklámként a szöveg mellett kép, hang és videoanyag is felhelyezhetõ a világhálóra, így az egyedi, kreatív reklámtervezésnek nagy a szerepe. 4.31 A saját honlap, mint hirdetési forma Az internetes való hirdetési formák közül elõször maga a honlap jelent meg. A cégek legtöbbje ma már rendelkezik webes megjelenéssel, ami egyben hirdetést is jelent a vállalat, 23 valamint termékei és szolgáltatásai számára. Az Interneten megtalálható céges honlapok rendkívül sokszínûek. Azonban azok a honlapok tekintendõk hirdetési szempontból is célravezetõnek, amelyeken a fogyasztók nem csak puszta szórakozási lehetõségre lelnek, hanem az - õket érdeklõ - információk széles választékát találják meg az adott cégrõl, a termékekrõl és szolgáltatásokról. A vállalatról adott általános információk, cégtörténet, termékismertetések,

technikai leírások, kapcsolódó szolgáltatások mind-mind szolgálhatnak reklámcélokat is, hiszen ez által a fogyasztók megismerkedhetnek a termékkel, annak jellemzõivel, aktuális ajánlatokkal, stb. Sőt, az internetes technológia egyéb, újszerû lehetõségeket ad a hirdetõ vállalatoknak azon cél elérése érdekében, hogy a pusztán érdeklõdõ, a honlapra látogató vásárlókból valódi vásárlók váljanak: például egyes cégek úgy alakítják ki honlapjukat, hogy azokon a fogyasztó megtervezheti saját, egyéni összeállítású vagy felszereltségű termékváltozatát, vagy esetleg egy internetes áruház segítségével rögtön meg is vásárolhatja azt. 4.32 Microsite ( Termékbemutató ) Néhány oldalból álló Website, mely nem tartalmazza az összes információt, csak azokat, amik relevánsak. Általában piackutatá- sokhoz, promóciókhoz használják Elhelyezését tekintve lehet a vállalati illetve termék, vagy egy nagyobb

Website speciális része. 4. 4 Szöveges linkek A szöveges link a nyomógombnál még egyszerûbb, "spártaibb" hirdetési módszer. Nem tartalmaz semmiféle grafikus elemet, csak magát a linket, amire kattintva a fogyasztó a hirdetõ oldalára jut. Elõnye az egyszerûségében rejlik. Ez különösen akkor domborodik ki, ha a link a fogyasztó magatartása szerint változik: például egy keresõszerveren kitûnõen alkalmazható ez a módszer - a fogyasztó mondjuk zenével kapcsolatos keresést folytat, erre kap egy linket egy zenei áruházról, ahol CD lemezeket vásárolhat. Még hatásosabb, ha a link beleolvad a honlapba, például olyan, mint a keresõszerver által kiadott találat - de valójában egy fizetett hirdetés. Hatásosan alkalmazhatóak a szöveges linkek egy adott, jól körülhatárolt témával foglalkozó 24 oldalon is, ahol a fogyasztó a linkekre kattintva az ezzel a témával foglalkozó oldalakra juthat. Sok link esetén az

egyszerûség ekkor áttekinthetõséggel párosul. 4. 5 Hirdetési célú cikkek A hirdetési célú cikkek az internetes reklámozás újabb területét képviselik. Az ilyen cikkek beleolvadnak az adott oldalon található tartalomba, a fogyasztó sokszor csak olvasás közben jön rá, hogy valójában reklámot olvas. Ezért ezzel a módszerrel óvatosan kell bánni: figyelni kell rá, hogy a reklámcikk ne uralja az oldal tartalmát, hanem a fogyasztó megtalálja az õt érdeklõ információt is. Ha nem így járunk el, a reklám könnyen a visszájára fordulhat, hiszen bosszúságot eredményezve a hatása negatív lesz, sõt, a fogyasztó bizalma meginoghat a tartalmat biztosító honlap irányába is. Ha azonban az ilyen cikkeket helyesen alkalmazzuk, akkor a fogyasztó bizalma megtartható, sõt, épp ez a tartalom iránti bizalom fog oda vezetni, hogy elolvassa a hirdetési célú cikkeket is, ezáltal azok eredményességét növelve. 4. 6 Inerstitials - Beférkõzõ

reklámok A beférkõzõ reklámok olyan hirdetések, melyek új ablakban, váratlanul jelennek meg. Ezek mérete különbözõ lehet, van olyan is, ami egész képernyõs, így a fogyasztó kénytelen csak erre figyelni. A beférkõzõ reklámok ablakait általában egy egyszerû kattintással be lehet zárni, de találkoztam már olyannal is, amit csak külön trükkök útján lehetett eltüntetni. Ez természetesen rendkívül bosszantó, így ez a módszer, amellett, hogy emiatt nem ajánlott, rávilágít a többi beférkõzõ reklámban rejlõ veszélyre is: vigyázni kell, hogy az ne legyen túlzottan zavaró, mert az negatív hatást eredményezhet. Ezért a legtöbb hirdetõ ma már nem nagyon alkalmazza a képernyõ teljes felületét ilyen típusú hirdetésre, hanem általában csak az 1/8-adát . Érdemes elõször kisebb méretû reklámokkal próbálkozni Célravezetõ az is, ha olyan honlapon helyezzük el ilyen típusú hirdetéseinket, ahol már vannak beférkõzõ

reklámok, hisz ezen oldalak látogatói már megszokhatták ezeket. 25 4. 7 Szponzorálás Az elõzõ formákhoz képest gyakorlatilag csak tartalmi különbséget jelent a szponzorálás: itt a hirdetõ nem direkt reklámfelületet vásárol, hanem magát az oldalt szponzorálja, s az oldal üzemeltetõje a szponzorálás fejében biztosítja a reklámok felhelyezhetõségét. Az így létrejövõ hirdetés aztán az eddig felsorolt formák valamelyikét ölti fel. Igen hatásos, ha a szponzor terméke vagy szolgáltatása szorosan kapcsolódik az adott weboldal témájához. Ez nagyban hozzásegít a megfelelõ célcsoport eléréséhez, ezáltal a pozícionáláshoz, hiszen az ilyen oldalakat jellemzõen azok keresik fel, akik a téma iránt érdeklõdnek. 4. 8 Egyéb módszerek Az internetes technológia segítségével olyan hirdetési módszerek is megjelentek, melyek nem igazán sorolhatók be az eddig tárgyalt, weboldal alapú reklámok közé. Ezek a hirdetésnek új

felületeket keresnek: ismert olyan, ami magába a böngészõprogramba építi bele a reklámokat, van olyan, ami a kedvencek és az eszköztárak közé, de van olyan is, ami egyéni, reklámtartalommal bíró kurzort varázsol a képernyõre, vagy maga a képernyõvédõ válik reklámfelületté. Léteznek internetes reklámfelülettel bíró felhasználói programok is, melyek akár függetlenül mûködhetnek magától a böngészõprogramtól is (például ilyen a közismert Getright). A célba vett hirdetési felületek körének tehát csak a fantázia szab határt, és ahogy egyre jobban integrálódik az internetes technológia magába az operációs rendszerbe is, az egyre több új reklámfelület lehetõséget teremt a hirdetõk számára. 26 5. AZ INTERNETES MARKETING HATÉKONYSÁG MÉRÉSE 5. 1 Látogatottság rögzítése A reklámok hatékonyságát a látogatottság részletes rögzítésével és elemzésével is mérhetjük. A hirdetésre rákattintó

felhasználóról a következõ információkat képes összegyûjteni a regisztrációt végzõ szerver: • honnan (földrajzilag) és mely számítógéprõl érkezett a látogató, • melyik oldalon mikor és mennyi idõt töltött, mennyi ideig volt látható a hirdetés, • milyen operációs rendszert illetve browsert használt a látogató, • melyik másik weblapról érkezett a látogató. Ezek hasznos információk, azonban keveset mondanak el arról, hogy valójában ki a látogató és mik az igényei. Ennek a problémának a megoldását próbálja sok weboldal azzal a technikával megoldani, hogy rövid kérdõívek kitöltéséhez köti a további információkhoz való hozzáférést. 5.2 Auditálás Auditálásnak nevezzük a website-ok látogatottsági mutatóinak hitelesített mérését (auditálását). Pl. A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet Web Audit szolgáltatása web-site-ok auditálására vállalkozik. 27 Mit mérnek ? Az

auditált site látogatói által letöltött oldalak mennyiségét, valamint a látogatások számát. A mérési módszer a site napi teljes forgalmának mérésén túl alkalmas a tematikusan elkülönített oldalcsoportok (alsite-ok, csatornák, rovatok stb.) látogatottságának mérésére is, így a site forgalmának nemcsak nagyságáról, de összetételéről is képet tudnak adni. A site látogatottságát az alábbi mutatókkal jellemezzik: PI (page impression): a látogatók által kezdeményezett HTML-oldalletöltések száma FPI (full page impression): a teljes, vagyis sikeresen befejeződött HTML-oldalletöltések száma Látogató: megadja, hogy az adott napon hány egyedileg megkülönböztethető látogató (számítógép) töltött le oldalakat a mért site-on, függetlenül a letöltött oldalak számától és a site-on eltöltött időtől. Látogatás: az auditált site egyazon látogatójának oldalletöltései a mért site-on mindaddig egy látogatást

jelentenek, amíg két egymást követő oldalletöltése között nem telik el 30 percnél hosszabb idő. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a látogató első oldalletöltése elindít egy látogatást, amely állhat csupán ebből az egyetlen oldalletöltésből, de állhat számos oldalletöltés sorozatából is, azonban egy látogatás időtartama legfeljebb 30 perc lehet. A látogatás kezdetét jelentő oldalletöltést több mint 30 perccel követő oldalletöltés már egy új látogatás kezdetét jelenti. Természetesen a látogatás definíciójában szereplő 30 perc csak a mért site oldalainak letöltésére vonatkozik, lényegtelen, hogy a felhasználó időközben letöltött-e más site-ok oldalaiból vagy sem. A definíciókból az is következik, hogy az auditált site egészére vonatkozó látogatás-, illetve látogató-érték a site valamennyi oldalára vonatkozóan együttesen adja meg a látogatások, illetve a látogatók számát, ami értelemszerűen

kisebb, mint az oldalcsoportok (alsite-ok, csatornák, rovatok stb.) látogatás-, illetve látogató-értékeinek összege Példaképpen: ha egy látogató az origo böngészését a nyitóoldalon kezdi, majd beleolvas a hírek rovatba, ezután keresgél a vizslán, végül megnézi a leveleit a freemail rendszerében, a szörfölés mind a négy 28 oldalcsoport statisztikájában egy-egy látogatást, illetve látogatót jelent, viszont az origo egészére vonatkozó látogatottsági statisztikában csupán egyetlen látogatásként, illetve látogatóként mutatkozik. Visit: az auditált site egyazon látogatójának oldalletöltései a mért site-on mindaddig egy látogatást jelentenek, amíg két közvetlenül egymást követő oldalletöltése között nem telik el 30 percnél hosszabb idő, vagyis amíg legalább 30 perces inaktivitást nem mutat. Mindezek a mutatók, kiegészítve a PI/látogatás, PI/látogató, PI/visit arányszámokkal egységes táblázatba foglalva

megtekinthetők a 28 napos adattábla ablakban (a folder nevére kattintva megjelenik az utolsó 28 nap adatait feldolgozó grafikus ablak, amelynek alján található a 28 napos adattáblát meghívó link). Hogyan mérnek? A Medián WebAudit mérése az auditált oldalak HTML-forráskódjába illesztett mérőkód alapján történik. A mért oldalak elejére és végére az oldal tulajdonosa egy 1x1 pixel méretű képhivatkozást helyez el. Az oldal megjelenését, letöltési sebességét nem zavaró grafikus mérőpontok a Medián Webaudit szerveréről érkeznek. A mérőpontok letöltését regisztráló naplófájl alapján készülnek el a site látogatottságát jellemző mérési eredmények. A mérési eredményeket naponta nyilvánosságra hozzák a http://webaudit.hu címen, de partnereiknek lehetőségük van site-juk statisztikáinak nyilvánosságát korlátozni is. A nem publikus eredmények megtekintése jelszóval védett felületen történik. A napi

statisztikákon kívül a 7, 14, illetve 28 napra visszamenő tételes kimutatásokat bárki lekérheti, míg partnereik saját statisztikáikat tetszőleges időintervallumra letölthetik. Jelszóval védett felületen partnereik folyamatosan nyomon követhetik weboldalaik látogatottságának alakulását a real-time monitoring segítségével. Az egyedi oldalak látogatottságáról az url-statisztika nyújt részletes információt, amely az oldalletöltések száma mellett a napi forgalom alakulását is megadja grafikus formában minden egyes egyedi oldalra vonatkozóan. 29 5.3 Adserver Az AdServer egy komplex szoftver, mely a banner-ek akadálymentes működéséért felel. A banner letöltései mellett, az AdServer méri a banner klikkek számát is illetve segítségével időintervallumot is definiálhatunk, mikor jelenjen meg egy adott banner. Egy banner kampány futtatásakor az Adserver gondoskodik arról, hogy a banner-ek a megadott ad view mennyiségben, és

megadott időtartamban jelenjenek meg, a megadott oldalakon. Extra szolgáltatásra is lehetőség van, mint például a különböző szempontok szerinti szűrésre. A megrendelő megadhatja, hogy csakis egy bizonyos általa definált célcsoport számára jelenjen meg a banner. Ez a célcsoport lehet egy közös IP címet használó emberek csoportja, vagy bizonyos böngészőket, operációs rendszert használók csoportja. Ezt a folyamatot nevezik targetálásnak. A banner letöltéséről, a rákattintásokról az AdServer kimutatást készít, melyet elemzésekhez is jól lehet használni, és hasznos következtetések is levonhatók a következő banner kampányra vonatkozóan. A banner az Internet mai napig legnépszerűbb hirdetési formája, a szabványos méretű, figyelemfelkeltő szalaghirdetések összefoglaló elnevezése. Az AdServer - vagy más néven AdEngine - ezen banner mögött megrejlő technológia angol elnevezése. Ez a szoftver ellátja, ill. ellenőrzi a

banner hirdetéseket, és mindemellett méri azoknak hatékonyságát is A banner-ek megjelenésének és hatékonyságának mérésére három alapvető fogalom használatos: 1. Ad view - megjelenés, azaz a banner megjelenéseinek (letöltésének) számát adja 2. Click through (CT) - átkattintás, a banner-re adott időtartam alatt történő rákattintások számát jelenti 30 3. Click through rate (CTR) - átkattintási arány, a két fenti érték hányadosa, mellyel a banner hatékonysága leginkább mérhető 6. A SIKER FELTÉTELEI 6.1 Az Internetes marketing és reklám alapjainak ismerete Az Internetes marketing egészen új terület a marketingben. A sikeres Internetes marketinghez tisztában kell lennünk a hagyományos marketingfolyamat alapjaival is, beleértve a szükségletek felmérését, piackutatást, termékfejlesztést, árképzést, elosztást, reklámot, a PR tevékenységet, az értékesítés-ösztönzést és értékesítést. Az Internetes marketing

alapelvei és módszerei a hagyományos marketingből erednek, egy dologban azonban lényegesen különböznek attól: az interaktivitásban. Az eladó és a vevő az online marketingben kétirányú kommunikációt folytat egymással. Az eladó bármikor elérheti a fogyasztót- akár a munkahelyén, akár otthonában, egyúttal a fogyasztónak is sokkal több lehetősége van kapcsolatba kerülni az eladóval. A számítógépek lehetővé teszik, hogy a kommunikáció kétirányúvá, interaktívvá váljék, szemben a nyomtatott és televíziós reklámmal, amelyben az információk egyirányban áramlanak a fogyasztók felé.A virtuális reklámnak ki kell használnia az online közeg adta lehetőségeket. A korábbinál több és mélyrehatóbb információt kell adnia, szórakoztatóbbnak kell lennie, gyorsabban és személyre szabottabban kell kielégítenie az igényeket, mint ami egy harminc másodperces tévéreklámba belefér. Az online reklám az általános, semmitmondó

üzenet helyett egyenesen rákényszerít a testre szabott kommunikációra. A célpiaci marketing sokkal kifinomultabb formákat ölthet. Az új szabály az egyéni üzenetkezelés, személyre szóló értékesítés, amelynél a reklám lényegbevágó, a fogyasztó által igényelt tartalmat hordoz. Az online reklám sokkal inkább személyes eladás, mint bármi egyéb. 6.2 Személyre szabott szolgáltatás 31 Az Internetes marketing lehetővé teszi, hogy a cégek úgy vegyék célba a fogyasztókat, ahogy más médiák nem képesek. Ahhoz, hogy még jobban megértsük az online marketing lényegét, hasonlítsuk össze a tömegmarketinngel és direktmarketinggel: - A tömegmarketing fennmaradásához tömegpiac kell. A fogyasztókat a televízión és sajtótermékeken át éri el. Leginkább élelmiszer, kozmetikai cikkek, sör és gépkocsi eladására alkalmas. - A direktmarketing jól körülhatárolható célközönséget igényel. A fogyasztókat címlisták

segítségével éri el. Megfelelő eszköz hitelkártya, utazás, szoftver és katalógusáruk eladására. - Az online marketing online szolgáltatókon keresztül egyénekre irányul. Utazás, értékpapírok, befektetési lehetőségek, magasabb árkategóriájú cikkeik, valamint számítástechnikai cikkek és szoftverek értékesítésére kiválóan alkalmas. Hogy még világosabb legyen a dolog, tekintsük az Internetet tömegközönség helyett egyének tömegének. Ez tulajdonképpen az Online marketing lényege 6. 3 Építsünk új kapcsolatokat A sikeres Internetes kereskedők tudják, hogya fogyasztókkal csak egyenként lehet üzletet kötni. A vállalatok úgy alakíthatnak ki kapcsolatot ügyféljelöltjeikkel, hogy személyre szólóan fogalmazzák meg a nekik szóló e-mail üzeneteket, üdvözlő üzeneteket helyeznek el a vállalat hoblapján, valamint számon tartják az ügyfelek érdeklődési körét, korábbi rendeléseit és jelszavait. 6. 4 A fogyasztót

becsüljük meg A piaci résztvevők számára a legnagyobb gondolkodásbeli változás a vevőknek tulajdonított értékkel van összefüggésben. A vállalatok hosszú időn át csupán helyettesíthető tömegcikknek tekintették a fogyasztókat. Mostanra rá kell döbbenniük arra, hogy a vevő tartós érték és meg kell becsülni. 32 A kereskedő sikeréhez elengedhetetlen, hogy a már meglevő ügyfélbázisára újabb eladásokat alapozzon. Az online kommunkikáció erre tökéletesen alkalmas A kereskedők személyre szóló értékesítési üzeneteket írhatnak potenciális vásárlóiknak, szem előtt tartva az illető ízlését, vásárlási szokásait, és azt, hogy melyik vásárlás-ösztönzési módszer hatott rá eddig leginkább. A siker kulcsa tehát a célpiaci marketing, hogy kínálatunkat konkrét emberekre szabjuk. A fórumok, hírcsoportok, levelezőlisták jól körülhatárolt olvasótábort vonzanak. Az Interneten olyasmit is megtehetünk amit a

nyomtatott levelezőlistákkal ne. Nincs még egy technika amely lehetővé tenné ezt. 6. 5 A reklám legyen interaktív Az interaktív reklám lehetővé teszi, hogy a fogyasztó kiválassza, mely információkat és milyen sorrendben óhajt megtekinteni. Az ügyesen elkészített reklám pedig nem is nagyon látszik reklámnak- mármint nem olyannak, amilyenhez a tipikus fogyasztó hozzászokott. A fogyasztók információt kérnek a cégtől amelyre a cég képviselője e-mailen, esetleg személyesen felel a kérdésekre. Ez a stratégia jól működik, mivel az információ a fogyasztó igényére jut el hozzá, nem pedig passzívan, a reklámozó által rázúdított információtömegből szelektálva. 6.6 Rábeszélés helyett tengernyi információt kínáljunk A sikeres online kereskedő jobb esélyekkel indul, ha bőséges információt és gazdag tartalmat kínál. A hálózat előnyei, hogy nincsenek terjedelmi korlátai, míg például az újságokban egy igen behatárolt

felületre kell szorítani az üzenetet. Az internetes hírdetés ezzel szemben egy fordított piramishoz hasonlít: először az információk tömör összefoglalását olvashatjuk, utána pedig a részleteket. A tér szabadon formálható További előnyt jelent, hogy a hirdetéseink olvasottságának követésével megtudhatjuk, hogy milyen témák érdeklik legjobban a fogyasztókat. 6.7 Kezdeményezzünk interaktív párbeszédet 33 Miután az ügyféljelölt elolvasta online információinkat, lehetővé kell tennünk számára, hogy kapcsolatot alakítson ki cégünkkel. Az e-mail remek lehetőséget kínál erre Bátorítsuk ügyfeleinket, hogy írják meg nekünk kérdéseiket, mi pedig legyünk felkészülve az azonnali válaszra. 6.8 Szolgáljuk a köz javát Az online marketing kétirányú, interaktív folyamat. Mivel a fogyasztó idejét és pénzét vesszük igénybe, nekünk is kell valamit viszonzásul adni: értékes ingyenes információt, felmérések adatait,

beszámolókat, részrehajlás nélküli tájékoztatást, vagy bármit ami az online közösség javát szolgálja. A cégek ingyenes termékmintákat is kínálhatnak: online hírleveleket és jelentéseket vagy szoftvereik demo változatát. Ezek a termékek nagyon hasznosak lehetnek a fogyasztó számára, miközben e-mail útján való továbbításuk költsége elhanyagolható. 6.9 Az ingyenes termék érdeklődést ébreszt Ha ingyen kínálunk valamit az embereknek, felkeresik web-oldalunkat, részt vesznek felméréseinkben és kipróbálják termékeinket. Érdemes tehát üzletágunktól függően díjmentes tájékoztatást, szoftvert vagy termékmintát adnunk honlapunk látogatóinak. 6.10 Alkalmazkodjunk a felgyorsult és megváltozott időkhöz Az online üzleti tevékenységet folytató vállalatoknak szinte létszükséglete, hogy gyorsan válaszoljanak a beérkező kérdésekre, mert a fogyasztó elvárja, a technika pedig lehetővé teszi azt. Az automatizált

postázórendszerek hatalmas fájlokat képesek percek alatt eljuttatni a konkrét adatok iránt érdeklődő ügyfeleknek. Ez nem rendkívüli, hanem alapkövetelmény. 6. 11 A hálózati jelenlét versenyelőny Az Internetes kereskedelmi jelenlét a vállalatok számára egyértelmű előny a piaci versenyben. Újfajta elosztási csatornát jelent termékeik és szolgáltatásaik számára A számítástechnikai cégek esetében kifejezetten hátrányos, ha nem rendelkeznek online fórummal, amely ügyféltámogató funkciót lát el. 34 6.12 A hálózaton nem számít a cég mérete Ha kocsival elhaladunk egy bevásárlóközpont mellett, már kívülről meg tudjuk mondani melyek a nagymenő üzletek, viszont a hálózaton korántsem. Az Internetes szolgáltatások sok szempontból a cégek nagy egyenlősítői. Az online marketing jelenlegi szintjén a kisvállalkozások eredményesen szállhatnak versenybe a nagyokkal. A jól megtervezett honlappal bíró kisvállalatok

minden részletet tekintve tűnhetnek éppolyan hozzáértőnek és megbízhatónak, mint egy multinacionális óriás. Nem egy kis cég máris nagyvállalattá nőtte ki magát miután online marketingeszközökkel árult. 6. 13 Ivan Levison tanácsai a webes íráshoz - Ha mód van rá, adjunk választási lehetőséget az olvasónak, hadd érezze, hogy ő a főnök. Az interaktivitás ( találós kérdések nyereményekkel, ösztönző ajándékok, kérdőívek ) otthonosabbá teszi számára web-helyünket. - Minden lap alján helyezzünk el kapcsolattartási információt, hogy aki akar írhasson, faxolhasson, telefonálhasson vagy küldhessen e-mailt nekünk. Ha csak egy-két kiszemelt oldalt nyomtat ki valaki magának, azon is megtalálja elérhetőségünket. - Határozottan szólítsuk fel cselekvésre ( pl. válasszon most ), ahogy azt a direkt marketingben szokás. - A Web-oldalak egyik legnépszerűbb kelléke a csatolás (link). Helyezzünk el kölcsönös csatolásokat

mások web helyeivel. Talán nyugtalanít a lehetőség, hogy ügyfeleket veszítünk , ám ha nincs csatolásunk, az a világtól elzárt benyomást kelt. Ha jó információkat tartogatunk, úgyis visszatérnek majd hozzánk. - Gondoskodjunk róla, hogy a fontos információ a lap tetejére kerüljön, hogy aki nem görgeti végig az oldalt , az is kapja meg a legfontosabb üzenetet. 6. 14 Szervezési stratégiák Az Internetes marketing nemcsak betagozódik a marketingmixbe, hanem meghatározza marketingmunkánkat. Az eladási folyamat a vásárló szemszögéből nézve vételi folyamat 35 Az online marketing képes félretolni azokat az akadályokat, amelyek általában elénk tornyosulnak, ha vásárolni akarunk valamit. A vásárló számára a vételi folyamatban három, jól elkülöníthető mozzanat érzékelhető: a szükséglet felismerése, a megoldás keresése és a beszerzés lebonyolítása. A hagyományos vásárlási módszereknél a megoldás keresése

időrabló és elkedvetlenítő feladat lehet. A vásárló az egész vételi folyamat során bizonyos konkrét kérdésekre keres választ. Ha weboldalunk jól tervezett, a vevő gyorsan talál választ kérdéseire Miközben a felismert szükséglet még elevenen munkál elméjében, ő maga problémával kűzdő személyből máris olyasvalakivé alakul át, aki rálelt egy bizonyos megoldásra, és meg akarja azt vásárolni. Ez lerövidíti a vásárlási ciklust, és mélyreható befolyást gyakorol a marketingmódszerekre. Web-oldalunk csak akkor működik sikeres marketingeszközként, ha olyanná szervezzük, hogy a vevő valamennyi kérdésére kényelmesen választ találjon. Interaktív média lévén, az online marketingben különösen fontos, hogy olyan módon tálaljuk az információt, hogy az kövesse a vevő kérdéseinek sorrendjét. Amikor nekilátunk web-oldalunk tervezésének célszerű felhívni ügyfeleinket és érdeklődni vásárlási szokásaik felől. Ha

nem ismerjük eléggé ügyfeleinket, nem ismerhetjük azokat az érveket sem, amelyek megnyerésükhöz szükségesek. Az Internetes marketingben ott rejtőzik a lehetőség, hogy a legjövedelmezőbb marketingeszközünkké váljék, mivel lerövidíti a vásárlási ciklust. és részletes értékesítési adatokkal szolgál 36 7. ÖSSZEFOGLALÓ Az Internet olyan eszköz amit lehetőleg minden marketing szakembernek meg kell tanulnia használni és alkalmaznia a gyakorlati életben. A cégek saját web-oldala az egyik legjobb reklám az Interneten, amely tartalmazza a vállalat és termékei, szolgáltatásai leírását, vállalati híreket, katalógust és egyéb fontos információt. A web-oldalak népszerűsítését pedig különböző online marketing módszerekkel ( pl. keresőgépek), valamint hirdetési eszközökkel ( pl szalaghírdetések, email reklám) lehet elérni Az online vásárlás több előnyt is kínál a személyes árubeszerzéshez képest: különféle

gyártmányok gyorsan és könnyen összehasonlíthatók, a világ bármely részén élő fogyasztók a nap huszonnégy órájában akár karosszéken ülve rendelhetnek, a virtuális üzletek sohasem zárnak be, nincs közlekedési dugó és nincs időveszteség A vásárlás sohasem volt még ilyen könnyű a fogyasztók számára. Számítógépünknél ülve közvetlenül a kereskedőtől rendelhetnek. Megtekinthetik az információkat, és rögtön el is határozhatják magukat a vásárlásra. A kereskedők szintén jól járnak mert termékeik számára újabb elosztási csatornát nyitnak. Figyelemmel kisérhetik törzsvásárlóikat, értesíthetik őket a kiárusításokról és különleges akciókról valamint tartós kapcsolatot alakíthatnak ki vásárlóikkal. Az Interneten keresztül korlátlan mennyiségű információt bocsáthatnak közre, amit aztán a fogyasztók a nekik tetsző módon használnak fel. Véleményem szerint az Internet együtt fog fejlődni a

felnövekvő generációkkal, őket pedig már nemcsak a hagyományos kommunikációs eszközökkel kell megszólítani hanem az Internetes nyelven Internetes eszközökkel. Az információs forradalom, az adatok áramlásának és mennyiségének rohamos növekedése a gazdasági élet minden szereplőjét 37 kihívás elé állítja. Az Internet a marketingszakemberek legfontosabb és legjobb segédeszköze. MELLÉKLET I. : Online marketing abc Adserver: Az internetes hirdetéseket kiszolgáló szoftver, melynek segítségével jelennek meg a honlapokon a hirdetések. Biztosítják a mérést, targetálást, monitoringot és riportálást Legismertebb a DoubleClick DART szolgáltatása. Ad View (Ad Impression, reklámmegjelenítés): A Page Impression egy speciális formája, amely a Banner reklámokat számolja. Mivel sok oldal állandóan cserélodo (rotáló) Bannerekkel dolgozik, így a hirdetonek csak azok a letöltések (Page Impressiom-ök) számítanak, amelyeken az

o hirdetése is megjelent. Auditálás: A honlapok látogatottságának hiteles, független mérése. Banner (zászló, reklámcsík): A banner az internet oldalon elhelyezett reklámot takar, lehet álló vagy mozgó. Rengeteg fajtája van, lehet kicsi, nagy, gombnak álcázott. Célja a figyelemfelkeltés "Az oldal tartalma és a banner egymással versenyeznek az olvasó figyelméért". Érdekességük miatt vannak olyan oldalak amik kifejezetten bannereket gyujtenek. A hirdető arculatát és üzenetét kiszolgáló kreatív megvalósítással készült (a legtöbb esetben 468×60 képpont nagyságú) hirdetés, amelyet honlapon tetszőleges helyeken és méretekben helyezhető el. Lényege, hogy felhasználó ráklikkeléssel átugorhat a meghirdetett weboldalra (bár léteznek "sehová sem linkelt", passzív bannerek is). Button Lényegében kis nagyon kis méretű bannereknek felelnek meg, amit a honlapon elhelyezkedő "kihasználatlan" helyekre

rakhatunk fel (120x90 vagy 120x60 pixel méretekben). Click-Through Rate (CTR, átkattintási ráta): Azt az arányt fejezi ki, ami egy Banner megjelenési gyakorisága és a rákattintások 38 gyakorisága között van. A CTR vagy 20:1 formában van megadva (20 látogatóból egy kattintott a Bannerre), vagy százalékban: például 5%. Egy átkattintás egy Link vagy egy Banner tényleges aktiválását fejezi ki, azt jelenti, hogy a látogató valóban elugrik a linkelt oldalra. Cost Per Click (CPC): Megmutatja, hogy a hirdetonek egy Banner reklámmal elért, a Website-ra érkezett Látogató elérési költsége menyibe került. Cost Per Thousand Impressions (CPM): Ezer kapcsolatra jutó - költség - a klasszikus reklámok esetében is használatos érték, mely ezer kapcsolatonként jelöli egy reklám költségeit. Az online reklám esetében ez az 1000 Ad View médiaköltségét jelenti. Domain name (Domain név): Az interneten a Hostok címét jelölo, alfanumerikus

formájú címzés. Ez az a cím, amit legtöbbször a www. karaktersorozat után írunk a böngészo címsávjába (pl wwwmrszhu) Lásd még: URL, Top Level Domain Name, Domain Name System. E-commerce(elektronikuskereskedelem): Kereskedelem az interneten keresztül, internetes áruházakból, katalógusokból. Fizetés hitelkártyával történik amitol a mai napig félnek a vásárlók. Az adatokat titkosítva továbbítják Frame: Magyarul: keret. A Honlap alsó vagy felso részébe beillesztett egy keretet, mely általában nem vastagabb 60 pixelnél, viszont a képernyo teljes szélességét elfoglalja. Hátránya, hogy mindig ott van, nem lehet eltüntetni; illetve a keret lehet, hogy nem illeszkedik az weboldal színvilágához. Interstitial: Egy olyan Pop-up ablak, amely korlátozott idotartamban jelenik meg. Az idotartam (néhány másodperc) lejártával az ablak automatikusan becsukódik. (Magyarországon az interstitial egy módosított változata is teret hódított, mely

nem Pop-up ablakként, hanem az oldalba ágyazottan jelenik meg.) Ez a hirdetési eszköz azonos weboldal két oldala közé kerül beszúrásra, és átlalában egy teljes képernyőt elfoglaló animáció. Elönye, hogy nagyon célzott lehet (pl. valaki a tözsdei hir megjelenítését kéri akkor a belső oldal megjelenése előtt kap egy 39 reklámot a befektetői javaslatról) Hátránya: nagy méretű és nem ad átklikkelési lehetőséget. Microsite: Néhány oldalból álló Website, mely nem tartalmazza az összes információt, csak azokat, amik relevánsak. Általában piackutatá- sokhoz, promóciókhoz használják Elhelyezését tekintve lehet a vállalati illetve termék, vagy egy nagyobb Website speciális része. Page Impression (page view, oldalletöltés): Ez a szám fejezi ki, hogy hány teljes oldalt töltöttek le. Egy teljesen letöltött oldal tehát egy Page Impression-t eredményez, függetlenül az oldalon szereplo adatfájlok számától. A Page

Impression tehát egy Weboldal (általában egy képernyooldal, de gyakori, hogy az oldal „lefelé" görgetheto) sikeres letöltodése esetén keletkezik. A Page Impression akkor jön létre, ha a Weboldal minden (képi, szöveges, dinamikus) eleme teljes terjedelmében sikeresen letöltodött. (A Magyar Internet Aicclit Tanács szabványa): A felhasználó által fogadott, a szerver által egyedi dokumentumként elküldött fájl, vagy fájlok kombinációja, amely a felhasználó egyedi kérésének eredményeként került elküldésre. Pointer reklám: Az egér kurzort késleltetve követő figyelemfelkeltő micro animáció, amelyre klikkelve a látogató átjuthat a hirdető honlapjára. Pop-up banner (felbukkanó reklám): Hasonló a Felbukkanó ablak-hoz, azzal a különbséggel, hogy egy Banner bukkan fel hirtelen, amikor a Látogató letölti a Homepage-et. Pop-up window (febukkanó ablak): Egy Website letöltésekor automatikusan felbukkanó új ablak. Általában

arról a Websiteról tartalmaz információkat, amelyet letöltöttünk. Ezek többnyire akciók, hirdetések Popunder: A lényege, hogy a kezdőoldal megnyitásakor a háttérben egy vagy több társ honlap is megnyilik. Előnye, hogy biztos látogatottság (vagy inkább megnyitási szám) növelés érhető el vele, hátránya az, hogy ha a társ honlapnak is vannak "társai" akkor hirtelen elég sok oldal megnyitódhat kéretlenül és általában ez a felhasználókat arra készteti, hogy az összeset megnézetlenül zárja be (és nem is fog visszatérni) 40 Rich médiás bannerek: Ezek olyan bannerek, amelyeknél a bannerbe valamilyen teszt, játék, legördülés, stb van beépítve, hogy a fokozott interaktivitásukkal minél inkább felkeltsék a látogatók érdeklődését. Site-map (oldal térkép): Nagy oldalak eligazodás céljábol feltérképezik oldalukat a könnyebb navigálás érdekében. Skyscraper: Nagyméretű álló bannereket nevezik ezen a

néven. Általában 160x600, vagy 120x600 pixel méretűek Visit (látogatás): Ez a méroszám definiálja az egy Weboldalt meglátogatók számát. Ez egy abszolút értéket ad a kapcsolatfelvételekrol (rákattintásokról), de anélkül, hogy az új és a visszatéro látogatókat egymástól meg tudná különböztetni. A Visit egy olyan Page Irnpression sorozat, melyet egy Felhasználó „generál". A Page Impression sorozat akkor kezdodik, amikor a felhasználó megtekinti az elso, az adott Website-ról származó oldalt, és akkor fejezodik be, amikor legalább 30 perc szünet van két, ugyanennek a Felhasználónak közvetlenül egymás után kiszolgált Page Impression között. Tehát ha a felhasználó elmegy az adott Website-ról, és 30 percen belül visszatér, akkor az egy látogatásnak számít. Ha a gépén "nyitva hagyja" az adott oldalt, és nem kattint sehová 30 percig, majd visszatér, és újra elkezd böngészni az oldalon, ez két

látogatásnak minosül. Visitor (látogató, felhasználó): Egy adott látogató alatt egy adott IP címet értünk, azaz egy olyan számítógépet, ahonnan egy vagy több személy böngészi az Internetet. Ez a számítógép közvetlenül csatlakozik az Internetre. Egy IP címhez (számítógéphez) több számítógép, illetve felhasználó is tartozhat, amennyiben az Internetre közvetlenül csatlakozó számítógép egy központi szerver. A modemen keresztül csatlakozó felhasználók minden Internetre kapcsolódáskor más IP címet kaphatnak a központi szervertol. A fenti okok miatt csak a látogatások és a látogatók számát lehet pontosan megmondani, az, hogy a látogatások „mögött" hány valós személy található, csak becsléssel vagy utólagos kutatással állapítható meg. 41