Cikkek » Hogyan tanuljunk online marketinget?

Hogyan tanuljunk online marketinget? Dátum: 2024. március 21. 08:11:07.
Forrás : doksi.net/hu

Az online marketing az az üzleti tevékenység, amelynek keretében az internetet adta lehetőségeket használjuk termékek vagy szolgáltatások népszerűsítésére, ismertségének növelésére. Ez a tevékenység kiterjed weboldalakra, mint a híroldalak, közösségi szolgáltatások vagy tematikus portálok, de ide értendő a keresőmotorok, okostévék vagy egyéb digitális csatornák is, amelyek az internethez kötődnek.

Az online marketing tevékenység konkrét céljai jellemzően az alábbiak közül kerülnek ki:

- az értékesítés volumenének növelése (azaz több cipő eladása)

- a márkaismertség növelése (azaz jusson eszébe a Samsung a vásárlónak, amikor igénye támad egy okostévére)

- a célcsoport elérésének növelése (azaz legyen általános nézet a diákok körében, hogy a Tisza cipő menő)

- az ügyfélkapcsolatok erősítése (azaz a meglévő ügyfelek tudják, hogy a bármikor írhatnak e-mailt a Gorenje ügyfélszolgálatának és 24 órán belül választ kapnak)

Jellemzően az alábbi tevékenységekkel találkozhatunk a gyakorlatban:

- Keresőoptimalizálás (SEO): A SEO célja, hogy egy weboldal linkje a keresőmotorok organikus (nem fizetett) találati listájának felső, jól látható részén jelenjen meg, ha a felhasználó releváns kulcsszavakra keres.

- Keresőmotor-hirdetések (SEM/PPC): A fizetett keresőhirdetések lehetővé teszik, hogy egy termék, szolgáltatás vagy márka hirdetése az organikus keresési eredményeknél hangsúlyosabb helyen jelenjen meg, ezzel több figyelmet, kattintást eredményezve.

- Tartalommarketing: Egy olyan stratégia, amelyben keretében olyan önmagában is értékes, releváns tartalmat (cikket, videót, e-könyvet, stb.) kínálnak a célközönség számára, amit megéri megnézni. Mivel ebben az esetben a marketing nem szembeötlő, mondhatni járulékosnak tekinthető, a felhasználók szívesen megosztják, ezzel önként növelve a márka ismertségét.

- E-mail marketing: a vállalkozások maguk is építhetnek saját feliratkozói bázist, vagy megbízhatnak egy erre szakosodott, e-mail adatbázissal rendelkező céget is, hogy potenciális ügyfeleiket elérjék. Fontos, hogy ilyen DM leveleket csak azoknak küldjünk, akik valóban önként iratkoztak fel és biztosítsunk leiratkozási lehetőséget is.

- Közösségi média marketing: A közösségi média platformokat (például Facebook, Instagram, Twitter stb.) használják a márka promóciójára, kommunikációra és kapcsolattartásra a célközönséggel. Jellemzően posztok, képek vagy videós tartalmak kiemelése kell itt gondolnunk.

- Influencer marketing: ez esetben a celebek, influencereket (általában közösségi média személyiségeket vagy szakértőket) használják fel arra, hogy egy márka vagy termék népszerűsítését végrehajtsák, mivel így nagyobb, releváns követőtábort érhetnek el.

- Affiliate marketing: Ebben az esetben az affiliate partnerek olyan egyéb weboldalak, blogok vagy online szolgáltatások (pl. poker-platform), amelyek hirdetéseket helyeznek el egy másik vállalat termékeiről vagy szolgáltatásairól, és cserébe jutalékot kapnak minden eladásért vagy tevékenységért (pl. hírlevél feliratkozás), amelyet a hirdetés révén generálnak.

Módszerek, technikák

Van néhány speciális, ritkábban látott megnyilvánulása is az online marketingnek:

- Vírusmarketing: egy olyan marketingstratégia, amelyben az üzenet vagy a tartalom olyan érdekes, vicces, vagy meghökkentő, hogy az emberek szívesen osztják meg másokkal, jellemzően közösségi média platformokon, e-mailen keresztül vagy akár személyesen. Ezáltal a „marketing anyag” terjesztése organikusan történik.



- Interaktív tartalom: Olyan tartalmak, amelyek aktív részvételt tesznek lehetővé: például interaktív videók, kvízek vagy játékok formájában. Az ilyen tartalmak vonzzák az embereket és hosszabb ideig lekötik őket, így több lehetőség adódik a marketing üzenetek sulykolására.

- Felhasználói tartalom: a felhasználók ösztönzése arra, hogy saját képeiket vagy videóikat osszák meg egy adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban (pl. így néz ki a lábamon a cipő).

- Exkluzív tartalmak és ajánlatok: Olyan különleges tartalmak vagy kedvezmények biztosítása, amelyek csak a hűséges ügyfelek vagy az előfizetők számára elérhetők. Ez fokozhatja az ügyfélhűséget és motiválhatja az embereket arra, hogy csatlakozzanak a közösséghez.

- Inspiráló történetek: Az emberek inspirálása és megszólítása olyan történetekkel, amelyek érzelmi élményeket nyújtanak és kötődést teremtenek a márkához. Ez lehet olyan ügyfél története, aki sikert ért el az adott termékkel (pl. megnyert egy úszóversenyt egy dresszben).

- Személyre szabott marketing: A személyre szabott tartalmak és ajánlatok vagy kedvezmények létrehozása az ügyfelek egyedi igényeinek és preferenciáinak figyelembevételével. Ez segítheti az értékesítést, illetve a jobb felhasználói élményt.

Érdemes ismerni a nem legális (szaknyelven black hat) megközelítéseket is, amelyek elsősorban a keresőoptimalizálás területén fordulnak elő:

- Keyword stuffing: a releváns kulcsszavak gyakori szerepeltetése különböző formában a tartalomban azért, hogy a keresőmotorok előnyben részesítsék azt a találatok között. A nyelvi modellek terjedésével egyre jobb minőségű tartalom generálható.

- Link farming (PBN): Ez a módszer a weboldalak közötti mesterséges, alacsony minőségű linkek létrehozását jelenti a láthatóság növelése érdekében. Mivel a relevanciájuk gyakran alacsony, a keresőmotorok egyre könnyebben szűrik ki az amatőröket. A profik PBN (Private Blog Network) hálózatai azonban pontosan megtervezettek, így algoritmusokkal nehezen kiszűrhetők.

- Cloaking: Ez a technika olyan weboldalakat hoz létre, amelyek mást mutatnak a felhasználónak és mást a keresőmotorok számára. Egyes esetekben a keresőmotorok kedvezőbb rangsorolást adhatnak a webhelynek, mint amit valójában megérdemelne.

- Automatizált forgalomgenerálás: olyan szoftverek vagy szolgáltatások (pl. bot-hálózat) használata, amelyek nem valódi látogatottságot generálnak egy weboldalon.
Illetve vannak kifejezetten ártó szándékú vagy megtévesztő online marketing eszközök is:

- Spam: kéretlen (tömeges) email küldése olyan embereknek, akik ehhez nem járultak hozzá. Az e-mail címeket jellemzően az internetről gyűjtik össze, vagy rossz esetben adatlopások során szerzett címeket használnak.

- Hamis reklámok: Olyan üzenetek terjesztése, amelyek hamisak vagy megtévesztőek (pl. lefogysz ettől a különleges újonnan felfedezett gyümölcstől).

- Generált tartalom: mesterséges intelligenciával generált, alacsony minőségű tartalommal a látogatók weboldalra csalogatása, majd hirdetések megjelenítése.

- Nem létező termékek reklámozása nagyon alacsony áron: adathalászati vagy egyszerű pénz-kicsalási célú weboldal létrehozása, ahol a gyanútlan felhasználó valósnak tűnő termékeket rendelhet. A terméket vagy nem kapja meg, vagy csupán filléres utánzatát.

Előfeltételek, felkészülés

Most pedig térjünk rá arra, hogy mi szükséges számunkra, ha szeretnénk online marketinget tanulni.

Először is kezdjük az előfeltételekkel:

- Alapvető számítógépes ismeretek: Fontos, hogy alapszinten ismerd a számítógépkezelést (operációs rendszer, irodai alkalmazások, fájlok) és az internetet (böngésző, e-mail, keresőmotorok). Az sem árt, ha érted, hogy működnek a weboldalak és az az online szolgáltatások. Ebben segítséget jelent az ECDL tananyag és vizsga.

- Marketing alapjainak ismerete: érdemes tisztában lenni a célközönség, piackutatás, pozícionálás és a marketing stratégia alapvető elemeivel, hiszen alapjaiban az online marketing sem különbözik ettől, a technológiai vonatkozásokat nem számítva.

- Adatelemzés: Az adatok kulcsfontosságúak az online marketingben. Tudnod kell gyűjteni, értelmezni és elemezni az adatokat azáltal, hogy használod az analitikai eszközöket és megértesz néhány alapvető statisztikai fogalmat.

- Tanulási hajlandóság: Az online marketing egy dinamikus terület, amely napról-napra változik és fejlődik. Fontos, hogy nyitott legyél az új technikák és megközelítések alkalmazására, hiszen különösen a keresőmotorok gyakran frissülnek, feje tetejére állítva a korábban legjobbnak ítélt technikákat.

- Angoltudás: a legtöbb friss információ, illetve analitikai szoftver angolul jelenik meg, így egy erős közepes olvasási képesség nélkül minden nap hátrány fog érni.



Támogató információk, szolgáltatások

Vannak megkerülhetetlen eszközök, amelyek segítik az online marketinges munkáját:

- Google Search Console: Ez az eszköz segít megérteni, hogyan jelenik meg a weboldalad a Google keresési találati oldalain (SERP-eken), és információkat nyújt a keresőmotorokból érkező forgalomról, a weboldal teljesítményéről és az esetleges indexelési problémákról.

- Hotjar vagy Crazy Egg: Ezek a heatmap (hőtérkép) és felhasználói viselkedés elemző eszközök lehetővé teszik számodra, hogy lásd, mit csinálnak pontosan a látogatók a weboldaladon.

- Ahrefs, Semrush, Moz: ezek olyan komplex online marketing eszközök, amelyek kulcsszó-kutatást, versenytárs elemzést, link-profil követést, illetve weboldal auditálást nyújtanak automatizált formában (és általában igen drágán). A közölt adatokat közelítésnek tekintsük, sok esetben rendkívül távol állnak a valóságtól.

Gyakori kérdés, hogy milyen szakértőket érdemes követni ezen a területen:

- Neil Patel: elismert online marketing guru, aki rendszeresen oszt meg értékes tartalmakat a blogján és a YouTube csatornáján keresztül, többek között a SEO, tartalommarketing, social media marketing és konverzió optimalizáció témájában.

- Rand Fishkin: a Moz egykori alapítója, az online marketing területén széles körben ismert személyiség.

- Gary Vaynerchuk: más néven Gary Vee, az online marketing és a személyes márkaépítés egyik vezető szakértője.

- Seth Godin: marketing guru, író és vállalkozó. Könyvei, blogbejegyzései és előadásai számos területen kínálnak értékes tanácsokat és gondolatokat.

- Mari Smith: a Facebook-marketing egyik legismertebb szakértője. Rendszeresen oszt meg tippeket és útmutatókat a Facebookon való marketingről.

- Ann Handley: a tartalommarketing egyik vezető szakértője. Rendszeresen oszt meg tanácsokat a tartalomkészítésről, a storytellingről és az email marketingről.

- Avinash Kaushik: a webanalitika és az adatok elemzésének egyik elismert szakértője. Könyveiben és blogbejegyzéseiben olyan témákról ír, mint a digitális marketing mérése és az adatok értelmezése.

Ahhoz, hogy képben legyünk az online marketing változásaival kapcsolatban, az alábbi forrásokat érdemes követni:

- A fent említett szakértők weboldalai

- A fent említett online marketing szolgáltatások weboldalai. Gyakran adnak ki tanulmányokat, amelyekben friss kutatási eredményeket mutatnak be.

- Social Media Examiner weboldal

- Search Engine Land weboldal

- Marketing professzorok weboldal

- Marketing-hirek weboldal

Milyen könyveket érdemes beszerezni a doksi tudástárában elérhető tananyagokon túl?

Erről megoszlanak a vélemények, mivel rengeteg a csekély mértékű újdonságot tartalmazó sikerkönyv. Mi ezért azt javasoljuk, hogy csak olyan könyvekért fizess, amelyeket számodra megbízható források ajánlanak. Sokkal jobban jársz az ingyenesen elérhető szöveges vagy videós tartalmakkal, illetve az olcsón megvásárolható online kurzusokkal (Udemy, Coursera, Linkedin Learning).

Mennyit lehet keresni online marketinggel?

E kérdés megválaszolására a különböző fizetési felmérések (salary guide) adnak támpontot, ha alkalmazotti foglalkoztatásban gondolkodunk. Egyéni vállalkozóként természetesen ennek többszörösét meg tudjuk keresni, azonban az ügyfélszerzéssel, adózással, stb. magunknak kell megbírkóznunk. Érdemes kezdésnek egy kisebb céget választani, majd elszegődni egy reklámügynökséghez és kellő tapasztalat megszerzése után, a szükséges elhivatottság megléte esetén az egyéni boldogulás útjára térni – kezdetben akár a főállás mellet.

Zárszó

Írd meg kommentben, ha kérdésed van és válaszolunk a cikk bővítésével vagy hozzászólásban :)


Van jó témaötleted? Írj nekünk egy vendégcikket!


Kapcsolódó olvasnivalók


A Desert Eagle

A Desert Eagle, úgy is ismert mint Magnum Eagle egy öntöltő pisztoly, amelyet az amerikai Magnum Research Inc. és az Israel Military Industries Ltd. fejlesztett ki. Eredetileg csak egyetlen .357 Magnum kaliberű változat volt kapható, de mára a fegyver jellegzetessége lett, hogy különösen sok változata van.


A LEGO története

A LEGO az egyik legsikeresebb építőjáték védjegye. Az eredetileg kis családi vállalkozás napjainkra a világ egyik legelismertebb játékgyártójává nőtte ki magát. A cég nevét 1934-ben találta ki az alapító. Alapja a "leg godt" kifejezés, ami dánul annyit tesz: "jót játszani". (Elterjedt, de téves az a feltételezés, hogy a szó latin eredetű és azt jelenti: "összerakok", mivel a lego latinul azt jelenti, hogy olvasok).


Megvannak a válaszok a leggyakoribb állásinterjú-kérdésekre

A doksi.net csapata a közelmúltban zárta le kutatásait azzal kapcsolatban, hogy a koronavírus gazdasági hatásai hogyan változtatták meg az online álláspiacot. Meglepő eredmény, hogy egyre inkább elvárás a távoli munkavégzés legalább időszakos engedélyezése, illetve a Vállalat által biztosított IT-eszközök- és szolgáltatások színvonala. Az elemzés során fény derült arra is, hogy melyek a munkavállalók legújabb elképzelései a leendő munkahelyükkel szemben, illetve miért váltanának munkahelyet.


Kapcsolódó doksik



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!