Alapadatok

Év, oldalszám:2009, 1 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:50

Feltöltve:2009. június 14.

Méret:69 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Gazdasági időtávok A pénzvilágban az időt a naptári idővel mérik, így ott rövid távnak számít az egy éven belüli idő, középtáv az 1 és 5 év közötti idő, hosszú táv az 5 évnél hosszabb idő. Ugyanez a helyzet a számvitelben is. Az elméleti gazdaságtanban viszont máshogy mérjük az időt, itt attól függ, hogy valami rövid vagy hosszú táv, hogy milyen gazdasági döntés születhet az adott idő alatt. Ennek értelmében megkülönböztetünk nagyon rövid távot (más néven piaci időtávot), rövid távot, hosszú távot és nagyon hosszú távot. Nagyon rövid táv (piaci időtáv) az az időszak, amely alatt a vállalat csak eladási vagy vételi döntéseket hozhat, csak eladással vagy vétellel tud reagálni a piaci folyamatokra. Egy fagylaltos esetén ez lehet egy-két óra (rövidebb idő, mint amennyi időbe egy újabb adag fagylalt készítése telik), egy salátákat termelő mezőgazdász számára néhány hét stb. Rövid táv az az

időtáv, amelyen belül a vállalat legalább egy termelési tényezője változó, de van legalább egy fix termelési tényezője is. A változó termelési tényező általában a munkaerő vagy az alapanyag, ezek beszerzése kerül a legkevesebb időbe, ha szükségesség válik. Fix termelési tényező általában a tőke, azaz a gépek, épületek, ezek beszerzése több időbe telhet. A korábbi példát folytatva a fagylaltosnál rövid táv lehet pl. egy hét, amíg felvesz egy újabb eladót, a mezőgazdásznál egy-két hónap, amíg az újabb adag saláta kikel és megnő. Hosszú táv az az időtáv, amelyen belül a vállalat minden termelési tényezője változó, tehát be lehet szerezni a speciálisabb gépeket is vagy felépíthető az új üzemépület. Nagyon hosszú táv alatt a technológia is radikálisan megváltoztatható, akár teljesen más tevékenységre is áttérhet a vállalat. Mint látható, az időtávokat a gazdaságban a vállalat döntési

helyzetéből kiindulva vizsgáljuk. Minél hosszabb egy időtáv, annál több mindent tud befolyásolni a vállalkozó. Rövidebb időtávokon jobban kell alkalmazkodnia a piaci feltételekhez, változásokhoz