Antropológia | Kulturális antropológia » Kulturális intéményrendszer

Alapadatok

Év, oldalszám:2000, 6 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:55

Feltöltve:2009. március 04.

Méret:114 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

KULTURÁLIS INTÉZMÉNYRENDSZER I. István Törvény : mindenki számára kötelező az elemi kézségek elsajátítása írásbeliség törvénye TOLNAY DALI JÁNOS : - sárospataki lelkész - iskolát hoz létre az analfabéták részére - mezőgazdasági ismereteket is oktattak (--- kifejlődik a gazdaképző intézetek) FELVILÁGOSODÁS KORA Mária Terézia : - minél szélesebb körű műveltségre törekedett - RATIO EDUCATIONIS 1777-ES - kötelezővé (6-12) tette az iskolát - alaptantárgyakon kívül : biológia, földrajz, idegen nyelv, latin - német nyelv + esetleg francia - hibája: kizárja a magyar nyelvet az iskolából A testőrök a kiképzés mellett erős műveltségi képzést is kaptak: irodalom, színház, illemtan, francia (!) Az ő szálláshelyük : COLLEGIUM HUNGARICUM (majdhogynem iskolaként funkcionált ) TERESANIUM : a magyar fiatalok (nagyon szegények) számára biztosított lehetőséget ( 10 fő/év) a tanulásra. ( COLLEGIUM HUNGARICUM : Rómában

még ma is működik, elitképző !) Amatőr színjátszó csoportok alakulnak: - FESTETICS család: saját színtársulat + házi zenekar - amatőrök játszanak bennük - az irodalmi élet felvirágzott --- magyar nyelvű lapok jelennek meg Legjelentősebbek: - MAGYAR MÚZSA MAGYAR KURÍR MAGYAR HÍRMONDÓ magyar kulturális eseményekről tájékoztattak / kezdő költők Kazinczy szerkesztette Jakobinus mozgalom / szabadkőműves mozgalom: a művelődés eszközével próbáltak valamit elérni. A széphalmi kúriájából irányította az eseményeket (kufsteini raboskodása után) 1925. Pozsonyi országgyűlés : az MTA megalakítása --- azóta működik - Fejlődésnek indul a színházi élet (Laborfalvy Róza budai színkör létrehozása, járják az országot --- kultúra terjesztés - Az irodalmi élet is virágzásnak indul ) - Napilapok ,divatlapok (MÓDA) indulnak el - A jómódú, úri középosztály kialakulása, divat ( Esti Hírlap, Pesti Újság ) - Kaszinók,

kávéházak, lóverseny --- társasági élet - 1823. Nemzeti színház Operaház ( Bánk Bán a megnyitón Berlicz vezényel) KOSSUTH felismerte, hogy az oktatásban rejlik a magyarság fejlődése közép és felsőfokú képzés rendszerét dolgozta ki Iparegylet (szakmunkásképző) József ipartanoda (felsőfokú képzés ) SZÉCHENYI: - a hivatalnok képzésen van a hangsúly - intézményt nem hozott létre hozza - az infrastruktúrális fejlesztésben alkotott jelentőset ! / ló, selyem, folyó, kaszinó, ügető / hajó, gőzhajó / - nem tudott magyarul ! WESSELÉNYI MIKLÓS : - létrehozott egy mezőgazdasági iskolát Erdélyben (Tessedik Sámuel ötlete volt, ő hozott létre Szarvason egy Mezőgazdasági és Szorgalmatossági iskolát nőknek (!) . Ez középfokú ! Georgikon : felsőfokú - Gazdasági Akadémia (a Festeticsek tulajdona) - szerette volna országos hálózattá fejleszteni (nem sikerült) - halála után Gödöllőn Agrártudományi Egyetem EÖTVÖS

JÓZSEF: Közoktatási, vallásügyi miniszter 1868. I Népoktatási törvény - kötelező (6-12) iskolakötelezettség - későbbi tanulást lehetővé tevő rendszer - mindenhol legyen népiskola - hivatásos tanítók tanítsanak --- tanítóképző főiskolák létesítése (az első: Eger ) - hibája: a vallást és az oktatást nem választotta külön a vallás alá rendelte az oktatást ! (Létrehozta a Néptanítók Lapját ami nemzetiségi nyelven is megjelent - a francia példát követte : 6-12 ingyenes és kötelező, fiúknak 12 évig, lányoknak 10 évig kötelező - Inkább a városiaknak, mint a falusiaknak kedvezett Óvodák, óvónőképzők - 2-5 éves korig óvoda - az óvoda felkészít az iskolára - 1828. Az első óvoda - 1891. 14 kisdedóvó működik (Angyalkert néven)Brunsvick Teréz főóvónő 1890-es évek vége a munkásmozgalom erőre kap 1868. Első Magyar Munkásszervezet (elnöke: Táncsics Mihály) 1880. Általános Munkáspárt 1890.

Magyarországi Szociáldemokrata Párt Szerették volna, ha a munkások is művelődnek Szerintük: Tanult: ír-olvas, van szakmája (továbbképzés mely szakmai ismereteket ad, olvasókörök) Tanulatlan: vasárnapi iskola (írás-olvasás) értelmiségi fiatalok tanítottak - Színi előadások is voltak - szorgalmazták a munkások nyelvtanulását (német-francia) - Szórakozva művelődés elterjesztése (majálisok) - Ekkor indul a TIT (ekkor még nem csak nyelv, hanem minden ) mozgalom ( elődje: Királyi Magyar Társulat) - URÁNIA magyar természettudományi társulat MTA tagjai hozták létre az 1890-es években tudós berkeken belül népszerűsítsék a tudományukat ! először csak Pesten volt, azután ki kellett terjeszteni nagyobb városokra ! - URÁNIA színtársulat (tagjai: hivatásos színészek, Blaha Lujza , vándor társulattá alakultak, történelmi témájú darabokkal - URÁNIA folyóirat létrehozása Aktuális tudományos hírekről tájékoztattak

(művészet is!) Hölgyeknek szóló cikkek is voltak benne Az első színes filmről is tájékoztatott LUMIERE fivérek: felfedezik a színes filmet (UTAZÁS A HOLDRA) URÁNIA filmszínház : ismeretterjesztő filmek 1907. Pécs Első Szabadoktatási Konferencia - itt emelik ki az iskolán kíüli oktatás fontosságát - zenei műveltség minél szélesebbkörűvé tételét szorgalmazta - az egyetemes kultúra terjesztése 1911. Szabadoktatási tanács Az iskolán kívüli oktatás --- felsőoktatás 1922. Népművelési Bizottság - iskolán kívüli, nem iskola jellegű oktatás KLEBELSBERG KÚNÓ - A NÉPET MŰVELNI KELL HORTY korszak: a népnevelést katonai képzésnek képzeli el nemzetkoncepció: csak a magyar nép lakhat itt ! leventeképzés: katonaérett fiúk erős katonai képzés ideológiai képzés (magyartudat) etikett képzés ( nyelvi képzéssel) Németországban küldték egy részüket, akik SS katonák lettek !! A militarista képzés !! 1920. Numerus claurus

/NC/ zárt szám - zsidók felsőoktatási intézménybe nem tanulhattak - II. világháború alatt nem volt fejlődés - Az 50-es évektől indul meg az élet --- művelődési házak - Valamilyen kézséget fejlesztő 6o-as években teret biztosít az emberek számára (beat korszak ) 33-as válságból kivezető úthoz programok: -NEW DEAL (ROOSEVELT) -infrastuktúrális beruházások -kisvállalkozások megerősítése - Német modell: ellentétje ! a nagytőkések támogatása adókedvezmények a hadiiparra való áttérésre - Szovjet modell : tervutasításos rendszer Magyarországon is megvalósították, nem csak a gazdaság, hanem a művelődés területén is. - A művelődési háznak a 70-es évek elejére is csökken a szerepe : TV - Akkor a TV-nek még volt népművelő szerepe is, ma már csak szórakoztató - Művelődési házak helyett teleház a 90-es években TELE-HÁZ Számítástechnikai segítséggel információkkal lát el !! MŰVELŐDÉS ÉS SZOCIOLÓGIA

- Művelődési ház - Iskola - Könyvtár - Mozi - Színház mind művelődést kielégítő kulturális közvetítő rendszerek 3-as kulturális felosztás : KISS ENDRE féle - államilag szentesített kultúra (egy nemzet sajátja, tradicionális) a legtöbb nemzeti opera született olyan ami saját nemzeti történést dolgoz fel - tömegkultúra ( ami a tömegekhez szól, kulturális közvetítő rendszereken keresztül) !!! mozi !!! az első, a TV a második - underground kultúra ( az elit réteg kultúrája: jazz zene az amiben megjelenik, „jazz klubbok”) KULTURÁLIS RÉTEGEK ( A Kapitány házaspár) - Magas kultúra (elit réteg ) a kulturális elit réteg - az a réteg aki ebbe születik bele -magasan iskolázott + politikusok ? - (politikai elit egy része ) - szűk és zárt kör, amelybe nehéz bekerülni saját norma és értékrendszerrel rendelkeznek - golf és egyéb extrém dolgok, utazás, lovaglás, rendezvényeken való részvétel, bálok, fogadásokon való

részvétel, vadászat kávéházakban való megjelenés, minél több nyelven tárgyalási kézség ( társadalmi elit --- gazdasági ! ) - anyagiak a meghatározók - politikusok a 90-es években (kaszinó, vadászat, úri passziók, sajátos normák és értékrend) - Közép kultúra - Kulturális középosztály: érettségi vagy rossz anyagi körülmények közötti felsőfokú végzettség - Társadalmi középosztály: anyagi oldalról akár érettségi nélkül bekerülve Kedvelt szórakozási lehetőség : mozi, TV. Fontos érték a család, a gyermek útjának egyengetése. Könnyen fogyasztható szolgáltatásokat kedvelik (társadalmi rendezvények) Fő mozgatórugó a szabadság, idill. - Alacsony kulturális igényű réteg - alacsony iskolai végzettség - alacsony kulturális igényű - családi tradíciók tiszteletben tartása nagyon fontos ( disznóvágás, esküvő, temetés, stb., ) diszkókultúra-divat a barátokkal VITÁNYI IVÁN Életmód, életvitel

alapján lehet csoportokat elkülöníteni. - passzív típus (nem mozdul ki saját világából) Tv, kocsma ----- alacsony ! - rekreatív típus (szórakozva művelődés) színház, mozi, sport ----- közép ! - akkumulatív típus (a nap végén könyvtárba megy, internet, modellezés, önművelés) ----- közép ! - inspiratív ( kiállítások, fogadások, jól rajzol, zenél, fest ) ----- magas ! SZUBKULTÚRÁSLIS CSOPORTOK - valamilyen csoport amelynek eltér a magatartásuk, normáik a megszokottól - a másságot képviseli (öltözködés, viselkedés, hajviselet, beszéd) 60-as évek fiataljai: - normaszegők : öltözködés, zene, szokások - ILLÉS, OMEGA, METRO korszak - Krisna hívők: külső megjelenés alapján - Idős hölgyek egy csoportja: polgári értékrendet őrzők - Művészek, színészek világa - Szakmai tömörülések Pozitív kultúrák Negatív kultúrák (deviáns viselkedés) - drogosok - skinhedek - alkoholisták - gyógyszerfüggőség - FIDESZ -

galerik KULTURÁLIS INTÉZMÉNYEK RENDSZERE 1. Jellemezzük : Pre modern Modern Posztmodern 2. Elit kultúra, alacsony kultúra Vitányi-féle felosztás, szórakozás 3. Mi jellemzi a mai magyar társadalmat a nemek megoszlásában ? 4. Mit nevezünk kulturális közvetítő rendszernek ? Színház, TV, mozi PRE MODERN A kulturális intézmények rendszere, oktatási rendszer, Nemzeti színház létrejön. Szellemi felpezsdülés : Széchenyi, Kossuth 1840. Országgyűlés --- magyar nyelvű kormány, magyar lapok jelenek meg Főváros legyen Pest + Buda. Kossuth és köre. Iparegylet, ipartanoda Műszaki és egyéb szakemberképzést szorgalmazza Széchenyi: hivatalnoki réteg szakképzését támogatta. Gőzhajózás, folyószabályozás --infrastruktúrális fejlődést támogatta Modernizáció : a polgárok igényei alapján jelennek meg. MODERNIZÁCIÓ A tömegkultúra kialakulásának időszakával kezdődik 1960-70-es évek végéig tart Rádió, TV megjelenése ---

más kultúrákba való betekintés lehetősége. Mozi TIT 1945-56 származás alapján szabályozzák a felsőoktatásba való bekerülést. Szellemi leépülés 1956 után ez megszűnik, csak szigorú felvételivel lehel bekerülni. Rádió művelődést segítő szerepe. Iskolarádió TV --- mindenki iskolája Művelődési házak szerepe óriási --- szórakozva művelődni. POSZTMODERN 1970-es évektől. Másság hirdetése Szabadság Valósítsd meg önmagad ! Élj szabadon ! Woodstocki fesztivál Amerikában. VIT „ A nagy generáció „ - Illés, Omega Elsősorban a fiatalságot célozza meg a posztmodern korszak Hátulütői : külső hatások --- amerikai minta --- Mc. Donalds kult A gazdasági premodern, a társadalmi fejlődés: modern, az életvitel posztmodern állapotban van a közgazdászok szerint