Művészet | Középiskola » Dráma emelt szintű írásbeli érettségi vizsga, megoldással, 2008

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 29 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:33

Feltöltve:2008. október 01.

Méret:361 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 21 Azonosító jel: Dráma DRÁMA EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2008. május 21 14:00 Az írásbeli vizsga időtartama: 180 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 0811 Dráma emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók Kérjük, kék színű tollat használjon! Egyértelmű válaszokat adjon, egyértelmű jelöléseket alkalmazzon – javítás esetén is! Válaszaiban a lényeg megfogalmazására törekedjen! Csak annyi válaszelemet írjon, amennyit a feladat kér! A feladatok megoldásakor tartsa szem előtt az alábbi javaslatokat! • • • • • • • Olvassa el figyelmesen a feladatokat! Kövesse a feladatlap utasításait! Tanulmányozza a feladatokhoz kapcsolódó képeket, szövegrészleteket! Használja a helyesírási szótárt! Válaszait gondos mérlegelés után, lehetőleg javítás nélkül írja le! Az esszéfeladat (III.)

értékelésre szánt (tisztázati) szövegrésze legalább 2 oldal terjedelmű legyen! Ügyeljen arra, hogy mondatai világosak legyenek! A feladatsor elkészítse folyamán kizárólag a feladatlapra dolgozhat, illetve az esszéfeladat esetében annak beteltével pótlapokat kérhet a felügyelő tanártól. A pótlapokat a feladatlap sorszámozását folytatva, folyamatos sorszámmal kell ellátni. A nem értékelésre szánt (pl.: piszkozati vagy javított) szövegrészeket egyszeri áthúzással jelölje! Az esszéfeladat megoldásakor az alábbi munkamenetet javasoljuk: 1. Értelmezze a címben megjelölt problémát, problémákat! 2. Építse be a szövegrészletekből és a képi anyagokból megszerezhető információkat, következtetéseket! 3. Építse be megoldásába önálló ismereteit, nézőpontját, véleményét! 4. Szerkessze meg szövegét, és figyeljen a helyesírásra is! 5. Ha szükséges, készítsen vázlatot, illetve piszkozatot! Az esszék javításának

szempontjai: • • • • a feladat megértése, az ismeretek mennyisége, mélysége, a téma kidolgozottsága, a megközelítés sokszínűsége, a válasz megszerkesztettsége, nyelvhelyessége. Eredményes munkát kívánunk! írásbeli vizsga 0811 2 / 20 2008. május 21 Dráma emelt szint Azonosító jel: I. ÁLTALÁNOS TÖRTÉNETI ÉS ELMÉLETI KÉRDÉSEK (15 PONT) 1. Nevezze meg, melyik szerző művében melyik szereplő mondja az alábbi szállóigéket! (Elemenként 0,5 pont, összesen 3 pont.) a) „Nem adhatok mást, csak mi lényegem.” Szerző:. Szereplő:. b) „Kizökkent az idő, - ó, kárhozat! /Hogy én születtem helyre tolni azt.” Szerző:. Szereplő:. c) „Nincs a teremtésben vesztes, csak én!” Szerző:. Szereplő:. 3 pont 2. Válaszoljon a színjátszás görög istenét ábrázoló vázakép alapján! (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont.) a) Ki ő? . b) Miért nevezzük kétszer születettnek? . . c) Hogy kerül kapcsolatba a

színjátszással? . . d) Mi az eredeti görög neve az őt dicsőítő kardaloknak? . 2 pont írásbeli vizsga 0811 3 / 20 2008. május 21 Dráma emelt szint Azonosító jel: 3. Hasonlítsa össze a megadott szempontok és a képek segítségével az angol reneszánsz és a francia klasszicizmus színjátszását! Írjon egy-egy jellemző vonást a táblázatba! (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont.) Szempontok Angol reneszánsz Francia klasszicizmus Jelenetváltás módja, világítás, jelmezek Az arisztotelészi szabályok betartása, nyelv 2 pont 4. Határozza meg a megadott személy és évszám jelentőségét a magyar nyelvű hivatásos színjátszás kialakulásában! (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont.) a) Déryné . b) 1837. . 2 pont írásbeli vizsga 0811 4 / 20 2008. május 21 Dráma emelt szint Azonosító jel: 5. Rendezze táblázatba a megadott szerzőket és stílusirányzatokat! (Hibátlanul kitöltött soronként 1 pont, összesen

3 pont.) Katona József, Heltai Jenő, Mrožek, G.BShaw, Puskin, Molnár Ferenc, Beckett, Schiller, Ionesco abszurd, romantika, polgári dráma Századok Szerzők Jellemző stílusirányzat XVIII-XIX. század XIX. század vége – XX század első fele XX. század második fele 3 pont 6. Hogyan újítja meg a hagyományos színjátékot Sztanyiszlavszkij? Írja be az alábbi táblázatba az ő munkásságához köthető újításokat! (Elemenként 1 pont, összesen 3 pont.) Hagyományos színjátszás A színészek között sztár-rendszer van, ez alapján történik a szereposztás. Sztanyiszlavszkij színháza A rendezőnek alig van szerepe egy előadás létrehozásában, gyakran nincs is rendező. A rövid próbaidőszakban fegyelmezetlenség és pontatlanság jellemző. 3 pont írásbeli vizsga 0811 5 / 20 2008. május 21 Dráma emelt szint Azonosító jel: II. JELENETÉRTELMEZÉSHEZ, A JELENET SZÍNHÁZI MEGVALÓSÍTÁSÁHOZ KÖTŐDŐ, ELEMZÉST ÉS

ÉRTELMEZÉST IGÉNYLŐ KÉRDÉSEK (20 PONT) Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde (részlet az 1.felvonásból) Tünde Ilma, ily vigasztalóm vagy? Ilma Halld tovább: a munka nem nagy. Csongor úrfi erre jő. Itt a hármas útelő. Erre, mondtam, hogy menendünk. Tünde S az mi hasznot hajt nekem? Ilma Itt az úton jelt tegyünk. Tünde Ilma, Ilma kedvesem, Mondd, mi jel legyen? Ilma Halálfő. Tünde Visszaréműl. Ilma Hát reményfő. Tünde Milyen az? Ilma Halld asszonyom: Hagyd itt a kisujjodat. A kisujj már azt jelenti, Hogy nagyobb ujj is vagyon. Tünde Lelkemet, ha úgy lehetne, Hagynám, Ilma, zálogúl. Tán elfogná társaúl, S avval hozzám elsietne. Ah, de úgy sem volna jó, Mert ha lelkem nála lenne, Vissza hozzám nem sietne, Amint vissza, tört hajó Árva parthoz nem siet, Melyen a búbánat él, A reménység sem remél, S mindent pusztaság temet. Tünde, Ilma jőnek. Tünde Ilma, én itt meghalok. Ilma Ah, ne halj meg, asszonyom, Nincs, hová temesselek.

Tünde Veszteségem kínja tenger, Rajta szélvész bánatom. Ilma Tenger színe változandó. Tünde Veszteségem kínja nem. Ilma A szélvészek elmulandók. Tünde Bánatom hatalma nem. Ilma Ah, ez mind azért vagyon, Mert magad sem vagy halandó. Tünde Ilma, mondd el, mit tegyek? A hitetlen ész tanácsa Lelkemet már nem szolgálja, S szívem oly igen beteg. Ilma Azt igen bölcsen teszed, Hogy tanácsomat kivánod, Itt a földön, asszonyom, Hol te, mint én, nem születtél, Mert a göncöl csillagán Úgy termettél rózsafán; Onnan egy vihar lerázott, S Csongor úrfi kebelén Virradál meg, ébredél fel! Kínos édes érzeménnyel, S most kérsz; hogy segítsek én. írásbeli vizsga 0811 6 / 20 2008. május 21 Dráma emelt szint Azonosító jel: Ilma Hagyd el a nehéz tünődést. Asszonyom, te szép virágszál, Már tudom, mi jelt teszünk. Nézd, a tiszta szép homok, Ebben a kis lábnyomok Csongor úrfinak szemében Mind vezérlő csillagok. Add idább hát

lábadat, Hadd nyomom le a homokba. Tünde Ilma, nézd, itt lábnyomom. Ilma Most én is nyomot hagyok S mellé hosszú nagy fület, Balga férjem címerét. Tünde A sötétben szikra is világít, Jó reményem, el ne hagyj. El Ilma Jaj, jaj! ott a telken Balga ásít; Nincs más mentség, mint: szaladj. El írásbeli vizsga 0811 7 / 20 2008. május 21 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! Dráma emelt szint 1. számú példány Azonosító jel: 7. Állítsa párhuzamba Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde című alkotását az alábbi művekkel! Milyen szempontok szerint vonható közöttük párhuzam? (Művenként 2 pont, összesen 4 pont.) a) Shakespeare: Szentivánéji álom b) Népmesék . 4 pont 8. Vizsgálja meg a jelenet helyét és szerepét a mű egészében! (Emlékeztetőül: Az idézett jelenet előtt az ördögfiak jelenete, majd Mirígy monológja található, melyben rókává változtatott lányát keresi. Az idézett jelenet után az

ördögfiak és Mirígy jelenete következik.) (Elemenként 1 pont, összesen 3 pont) a) Mi a célja a jelenet elhelyezésének a két ördög-jelenet között? . b) Mi történik ezzel a jelenettel egy időben? . c) Hol játszódik ez a jelenet? . 3 pont 9. A jelenet legfontosabb szervezőeleme az ellentét. Bizonyítsa ezt a következő kérdésekre adott válaszokkal! a) Milyen ellentétet fogalmazhatunk meg Tünde és Ilma között? Írjon négy ellentét-párt! (Páronként 0,5 pont, összesen 2 pont.) Tünde írásbeli vizsga 0811 Ilma 8 / 20 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! 2008. május 21 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! Dráma emelt szint 1. számú példány Azonosító jel: b) Milyen különbségekre figyelhetünk fel kettőjük beszédében? Írjon négy különbséget! (Páronként 0,5 pont, összesen 2 pont.) Tünde Ilma 4 pont 10. Írjon egy-egy példát Ilma humoros megszólalásaiból! a (Elemenként 0,5 pont, összesen 2

pont.) a) képes és valóságos jelentés keverése: . b) gúny: . c) szójáték: . d) indulatszók használata: . 2 pont 11. a) Ilma ebben a jelenetben kimondja, hogy mi választja el Csongort és Tündét Írja ide azt az idézetet, melyben Ilma ezt megfogalmazza! (1 pont) . b) Nevezze meg azt a szereplőt, amely később ezt a köztük lévő különbséget föloldja! (1 pont) . 2 pont írásbeli vizsga 0811 9 / 20 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! 2008. május 21 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! Dráma emelt szint 1. számú példány Azonosító jel: 12. Milyen szövegrészletekkel tudná igazolni, hogy Tünde emberi gyengeségekkel rendelkezik? Írjon a jellemvonások mellé egy olyan idézetet, amely bizonyítja ezt az állítást! (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont.) Idézet Jellemvonás sopánkodó nem gyakorlatias bizonytalan naiv 2 pont 13. Ebben a jelenetben egyetlen cselekvés zajlik le Mi ez? Hogyan zajlik le? Hogyan

viszi ez a cselekvés tovább a cselekményt? Néhány mondatos válaszában használjon néhányat a következő kifejezések közül: akció, dikció, státusz, kapcsolat, távolság, tér! (3 pont) . . . 3 pont írásbeli vizsga 0811 10 / 20 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! 2008. május 21 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! Dráma emelt szint 1. számú példány Azonosító jel: III. SZÍNHÁZI ELŐADÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ ELEMZÉST, ÉRTELMEZÉST, REFLEKTÁLÁST IGÉNYLŐ ESSZÉFELADAT (25 PONT) 14. Írjon egy elemző-reflektáló esszét az alábbi színházi előadások egyikéről, amelyben a címben megadott témából kiindulva értelmezi a választott művet! (Választását a színházi előadás betűjelének bekarikázásával jelölje!) a) Szigorúság és játékosság Taub János rendezésében – fogalmazza meg A hetvenkedő katona előadásának elemző bemutatásával Taub rendezésének fenti sajátságait! Plautus: A

hetvenkedő katona Radnóti Miklós Színpad, 1988. Rendezte: Taub János „Taub János rendezése mindenekelőtt úgy fogható fel [] mint commedia dell’arte-elődarab és egy mai cirkuszi tréfa keveréke, s ehhez hozzáad egyfajta – s igen következetes – groteszk gesztus- és mimikarendszert, mozgáskompozíciókat, hozzáadja a meghökkentő kellékek és öltözékek kavalkádját, hozzáad megszámlálhatatlan játékötletet, sziporkát, s hozzáad a Csiky Gergely-fordítás kissé nehézkes, de jól mondható szövegéhez egy csomó mai poént, szójátékot, bemondást. Hogy ez mennyire az eredeti Plautus-vígjáték, felesleges firtatni; amit látunk, roppant mulatságos, roppan szórakoztató, roppant szellemes és roppant sodrású. Egyfajta stílus markáns megvalósítása, de egyben stílusparódia is, sok iróniával és legalább ugyanannyi öniróniával.” (Takács István – Színházi esték – Szuperhős a kukában – A hetvenkedő katona a Radnóti

Színpadon – Népszava 1988. 04 19) írásbeli vizsga 0811 11 / 20 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! 2008. május 21 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! Dráma emelt szint írásbeli vizsga 0811 1. számú példány Azonosító jel: 12 / 20 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! 2008. május 21 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! Dráma emelt szint 1. számú példány Azonosító jel: b) Ascher Tamás „rendezéseiben a gondosan kimunkált színészi játék, az eleven színpadi élet közvetíti a gondolatokat.” (Magyar Színházművészeti Lexikon) Igazolja a fenti két állítást Ascher Három nővér-rendezésének elemző bemutatásával! Csehov: Három nővér Katona József Színház, 1985. Rendezte: Ascher Tamás „Ascheré a legmegrázóbb Három nővér-változat, amelyet láttam. A legszenvedélyesebb és a legkegyetlenebb. És ezért a legigazibb Ha úgy tetszik, tökéletesen realista,

stíluseszközeiben szinte konzervatív előadás. Azt bizonyítja, hogy milyen értelmetlenné válnak ezek a jelzők, amikor a játék személyessége és hitele elsöpör mindenféle definíciót. Amikor az előadás világképe megfellebbezhetetlen.” (Mészáros Tamás: Egy korszakos előadás emlékére – Színház 1994. április) „Ascher előadása valóban úgy épül, mint egy szimfonikus mű, amelyben az egyes szólamok – ha úgy tetszik, a színészi stílusok, ha úgy, a tágabb értelemben vett színpadi effektusok – egymásra felelnek, összerímelnek, s a látszólag össze nem illő hatáselemek egységet alkotnak. A színpad mélyén látjuk vonulni a katonákat, a harsogó induló már elviselhetetlen, úgy érezzük, e szörnyű apoteózist nem lehet tovább fokozni, a Prozorov-ház ajtaján ekkor kilép Andrej, a megviselt papucsférj, kézen vezeti kisfiát, felemeli, nyakába ülteti, mutatja neki a masírozó katonákat.” (Pályi András: Színházi

előadások Budapesten – Csehov: Három nővér) írásbeli vizsga 0811 13 / 20 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! 2008. május 21 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! Dráma emelt szint írásbeli vizsga 0811 1. számú példány Azonosító jel: 14 / 20 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! 2008. május 21 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! Dráma emelt szint 1. számú példány Azonosító jel: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga 0811 15 / 20 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! 2008. május 21 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! Dráma emelt szint 1. számú példány Azonosító jel: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga 0811 16 / 20 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! 2008. május 21 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! Dráma emelt szint 1. számú példány

Azonosító jel: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga 0811 17 / 20 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! 2008. május 21 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! Dráma emelt szint írásbeli vizsga 0811 1. számú példány Azonosító jel: 18 / 20 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! 2008. május 21 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! Dráma emelt szint írásbeli vizsga 0811 1. számú példány Azonosító jel: 19 / 20 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! 2008. május 21 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! Dráma emelt szint 1. számú példány Azonosító jel: maximális elért pontszám pontszám 15 Feladatok I. Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok 1. 3 2. 2 3. 2 4. 2 5. 3 6. 3 II. Jelenetértelmezés 20 7. 4 8. 3 9. 4 10. 2 11. 2 12. 2 13. 3 III. Esszéfeladat 25 14. A feladat megértése 4 Az

ismeretek mennyisége, mélysége 12 A téma kidolgozottsága, a megközelítés sokszínűsége 6 Megszerkesztettség, nyelvhelyesség 3 I.+II+III összesen 60 Dátum: . javító tanár pontszáma programba beírt pontszám I. Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok II. Jelenetértelmezés III. Esszéfeladat javító tanár jegyző Dátum: . Dátum: . írásbeli vizsga 0811 20 / 20 Szolgálati titok! Korlátozott terjesztésű! 2008. május 21 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 21 Dráma emelt szint Javítási-értékelési útmutató 0811 DRÁMA EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Dráma emelt szint Javítási-értékelési útmutató I. ÁLTALÁNOS TÖRTÉNETI ÉS ELMÉLETI KÉRDÉSEK (15 PONT) Feladatonként a pontszámot nem kell kerekíteni, de ha a vizsgarész összetevők

pontszámainak összesítésekor törtszám az eredmény, akkor azt felfelé kell kerekíteni. 1. feladat (Elemenként 0,5 pont, összesen 3 pont) a) b) c) Szerző: Madách Imre Szereplő: Lucifer Szerző: William Shakespeare Szereplő: Hamlet Szerző: Katona József Szereplő: Bánk bán 2. feladat (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont) a) Dionüsszosz b) Halandó anyja halála után az apja, Zeusz a combjában hordta ki. c) Az ő tiszteletére rendezett szertartásokból alakult ki a színjáték. d) Dithürambosz 3. feladat (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont) Angol reneszánsz Pl.: Helyszínváltás: a színpad más terének használata. Pl.: Nincs világítás, (nappal játszanak), nemesektől kapott, az adott kor nemesi divatját tükröző ruhák – nincs korhűség. Pl.: Nincs hármas egység Az arisztotelészi Pl.: Tragikus-komikus szál szabályok betartása, keveredik. nyelv Pl.: Erőszak a színen Pl.: A beszéd jellemzi a karaktert, nyers kifejezések is

elhangzanak. Egy-egy példa elegendő a 0,5 pont megadásához. tartalmilag helyes – válasz is elfogadható. A jelenetváltás módja, világítás, jelmezek írásbeli vizsga 0811 2/9 Francia klasszicizmus Pl.: Egy szereplő ki- vagy bemegy a színpadra. Pl.: Rivalda, csillár-világítás, díszes, látványos, pompás jelmezek. Pl.: Betartják a hármas egységet Pl.: Nincs erőszak a színen Pl.: Főképp a dialógusra épülnek a drámák. Pl.: Illedelmes nyelvhasználat, mindenki az előkelő udvari nyelvet beszéli (alexandrinus). A felsorolt jellemzőkön túl más – 2008. május 21 Dráma emelt szint Javítási-értékelési útmutató 4. feladat (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont) a) Déryné Széppataki Róza (1793-1872) A magyar színjátszás hőskorának nagy alakja, énekes és színésznő, 1837-től a Pesti Magyar Színház tagja. Sikerei révén jelentős része volt a magyar színészet elismertetésében b) 1837. A Pesti Magyar Színház (a

későbbi Nemzeti Színház, vagy az első hivatásos magyar nyelvű kőszínház) megnyitásának éve. 5. feladat (Hibátlanul kitöltött soronként 1 pont, összesen 3 pont) Századok XVIII-XIX. század XIX. század vége - XX század első fele XX. század második fele Szerzők Schiller, Puskin, Katona József Heltai Jenő, G. B Shaw, Molnár Ferenc Mrožek, Beckett, Ionesco Jellemző stílusirányzat romantika polgári dráma abszurd 6. feladat (Elemenként 1 pont, összesen 3 pont) Hagyományos színjátszás A színészek között sztár-rendszer van, ez alapján történik a szereposztás. Sztanyiszlavszkij színháza A színészek társulati szellemben dolgoznak együtt, mindannyiuk célja az előadás egészének szolgálata. A rendezőnek alig van szerepe egy előadás A rendező a próbafolyamat irányítója, az létrehozásában, gyakran nincs is rendező. előadás gondolati és formai megvalósulásának megalkotója. A rövid próbaidőszakban fegyelmezetlenség

Pontos próbabeosztás alapján dolgoznak, és pontatlanság jellemző. hosszú időt szánva a próbafolyamatra. A próbákon szigorú fegyelem uralkodik. (Bármilyen más – tartalmában helyes – megoldás elfogadható.) írásbeli vizsga 0811 3/9 2008. május 21 Dráma emelt szint Javítási-értékelési útmutató II. JELENETÉRTELMEZÉSHEZ, A JELENET SZÍNHÁZI MEGVALÓSÍTÁSÁHOZ KÖTŐDŐ, ELEMZÉST ÉS ÉRTELMEZÉST IGÉNYLŐ KÉRDÉSEK (20 PONT) 7. feladat (Művenként 2 pont, összesen 4 pont) a) Pl.: A földi világból és a tündérvilágból való szereplők keveredése, a szerelem a mű vezérmotívuma, ennek többféle változatát megtaláljuk a műben stb. b) Pl.: Szereptípusok (királyfi, boszorkány, tündérlány stb), próbák, vándorút, mesebeli hármas szám, varázserejű helyek, eszközök stb. (Bármilyen más – tartalmában helyes – megoldás elfogadható.) 8. feladat (Elemenként 1 pont, összesen 3 pont) a) Két pergő, akciódús

jelenet közötti nyugvópont. b) Mirígy rókává változtatott lányát megeszik az ördögfiak. c) A hármas úton. 9. feladat a) (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont) Tünde Ilma tündér ember ügyetlen ügyes szép, aranyhajú tenyeres-talpas, esetlen passzív aktív (Bármilyen más – tartalmában helyes – megoldás elfogadható.) b) (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont.) Tünde Ilma emelkedett szóhasználat hétköznapi szóhasználat költői képek tömeges használata költői képek csak ritkán fordulnak elő hosszú, bonyolult mondatok egyszerű mondatszerkezetek terjedelmesebb megszólalások rövidebb megszólalások (Bármilyen más – tartalmában helyes – megoldás elfogadható.) 10. feladat (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont) a) Pl.: „Ne halj meg” „A szélvészek elmulandók”, „a kisujj már azt jelenti, hogy nagyobb ujj is vagyon” b) Pl.: „Azt igen bölcsen teszed, Hogy tanácsomat kívánod” c) Pl.:

„reményfő”, „a kisujj már azt jelenti, hogy nagyobb ujj is vagyon” d) Pl.: „Ah!”, „Jaj, jaj!” (Bármilyen más – tartalmában helyes – megoldás elfogadható.) írásbeli vizsga 0811 4/9 2008. május 21 Dráma emelt szint Javítási-értékelési útmutató 11. feladat (Elemenként 1 pont, összesen 2pont) a) „mert magad sem vagy halandó” b) Az Éj 12. feladat (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont) Idézet Jellemvonás “Ilma, én itt meghalok.” sopánkodó “S az mi hasznot hajt nekem?” nem gyakorlatias “Ilma, mondd el, mit tegyek?” bizonytalan “Ilma, nézd, itt lábnyomom.” (Bármilyen más – tartalmában helyes – megoldás elfogadható.) naiv 13. feladat (3 pont) Pl.: A hosszú párbeszédbe – dikcióba – ágyazott egyetlen cselekvés – akció – a lábnyomok hagyása, melynek célja, hogy Csongort továbbvezessék Tündérhon felé. Csongor később meg is találja – igaz, a nála alacsonyabb státuszú

Balga segítségével – ezeket a lábnyomokat. Ilma Balgához hasonlóan alacsonyabb státuszú szereplő Tündénél, a köztük lévő kapcsolat mégis ezzel ellentétes: az irányító szerepet kettőjük közül inkább Ilma tölti be. A lábnyomok hagyásakor is Ilma az aktív szereplő, ő nyomja le Tünde lábát a homokba, Tünde passzív részese a cselekvésnek. Ez azt jelenti, hogy a státusz-különbség ellenére a köztük lévő fizikai és szimbolikus távolság kicsi, Ilma nyugodtan megérintheti úrnőjét. Ilma szavai határozzák meg a jelenet terét is (hármas út, homok), mely az akció és ezzel a cselekmény továbbvitele szempontjából nagyon fontos. (Bármilyen más – tartalmában helyes – néhány mondatos megoldás elfogadható.) írásbeli vizsga 0811 5/9 2008. május 21 Dráma emelt szint Javítási-értékelési útmutató III. SZÍNHÁZI ELŐADÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ ELEMZÉST, ÉRTELMEZÉST, REFLEKTÁLÁST IGÉNYLŐ ESSZÉFELADAT (25 PONT)

14. a) Szigorúság és játékosság Taub János rendezésében – fogalmazza meg A hetvenkedő katona előadásának elemző bemutatásával Taub rendezésének fenti sajátságait! Javítási-értékelési útmutató Pont A feladat megértése • A vizsgázó megértette-e a feladatban felvetett problémát? • A kifejtésben említést kell tenni a rendezői és színészi munka pontos kidolgozottságának színpadi következményeiről, és az előadás eszközrendszeréből fakadó túlzások, végsőkig élezett helyzetek okozta komikumról egyaránt. • A feladatban kijelölt tárgyat elemzi-e? 4 • A probléma megközelítése történhet szerepelemzéseken, jelenetelemzéseken és az előadás teljes eszközrendszerének elemzésén keresztül is. • A vizsgázó válasza túlnyomó részben a probléma elemzésére irányul-e? • A vizsgázó válasza eltér-e a feladatban megfogalmazott témától? • Tudja-e „tartani” a témát? írásbeli vizsga 0811 6/9

2008. május 21 Dráma emelt szint Javítási-értékelési útmutató Az ismeretek mennyisége, mélysége • A vizsgázó rendelkezik-e az elemzéshez szükséges alapvető ismeretekkel, elemzési képességgel? − A szándékoltan kimódolt formanyelv mint az előadás fő sajátossága (pl. hangerő, hangképzés, metakommunikáció, jelmezek, látványvilág). − Játékmód (pl.: nagyon pontos összjáték, minden hang, szünet és mozgás pontosan megkoreografált, a túlzás folyamatos jelenléte, nagy szünetek, szaggatottság). − Cirkuszi elemek az előadásban (pl.: a keret szerepe: az előadás elejének és végének jelentése, az akrobatikus elemek, a „bohóc” és az „erőművész” karakterei). − A színészi munka az előadás középpontjában (minden más színpadi elem ennek alárendelt). − Szerepelemzések (pl.: Palaestrio kulcsfigura, ő mozgatja az eseményeket, folyton a színen van stb.) − A térkezelés sajátosságai (pl.: egyszerű

jelzések, feliratok, a „félre” szövegekgesztusok szerepe a térhasználatban) − Zenei humor (közismert zenei motívumok, a színpadon énekelt dalok, a ritmusjátékok, mozgás-szinkronizálás szerepe, zenei hangok az emberi hangok helyettesítésére stb.) − Jelmezek (átalakítható, valószerűtlen ruházat – pl.: kesztyű, kalap) − Kellékek, rekvizitumok (mű-kellékek – műfa, műgyümölcs, művirág stb., a fogas, ágy, kuka stb. önmagán túlmutató szerepe az előadásban stb) − A színpadi szöveg (az eredeti szövegbe illesztett ismétlések, kiszólások, a kommunikáció egyéb síkjai stb.) − Az előadás összhatása (a szokatlanság, a parodisztikus ábrázolás komikus és tragikus felhangjai). • Az előadás globális hatása (az előadás elhelyezése a színházművészetben, színháztörténeti ismeretek az előadásról). • Jól emelte-e ki elemzésében a lényeget? • Megoldásában helyesen használta-e a vizsgázó a korszakra

és a témára vonatkozó szakszókincset (pl.: összjáték, metakommunikáció, túlzás, szaggatottság, „félre” stb.)? A téma kidolgozottsága, a megközelítés sokszínűsége • Dolgozatában a vizsgázó milyen színvonalon tudta a feladatban elvárt problémát megközelíteni, értelmezni, azonosítani és kidolgozni? • Szövegének meghatározó eleme-e az értelmezés és elemzés? • Találhatunk-e a dolgozatban egyéni megfigyeléseket, véleményt és tanult ismeretek alapján megfogalmazott állításokat egyaránt? Megszerkesztettség, nyelvhelyesség • Elvárt a szerkesztett szöveg. E szempontból tehát nem értékelhető a nagyrészt vázlatosan összeállított vagy egymással nem összefüggő mondatokból álló válasz. • Elvárható, hogy a vizsgázó állításait érvekkel támassza alá, gondolatmenete összefüggő, követhető, logikus legyen. • Szükséges, hogy a válasz szerkezete megfeleljen a feladat által megkövetelt

gondolatmenetnek. írásbeli vizsga 0811 7/9 12 6 3 2008. május 21 Dráma emelt szint Javítási-értékelési útmutató b) Ascher Tamás „rendezéseiben a gondosan kimunkált színészi játék, az eleven színpadi élet közvetíti a gondolatokat.” (Magyar Színházművészeti Lexikon) Igazolja a fenti két állítást Ascher Három nővér-rendezésének elemző bemutatásával! Javítási-értékelési útmutató Pont A feladat megértése • A vizsgázó megértette-e a feladatban felvetett problémát? • A kifejtésnek a feladatban megfogalmazott két szempont felhasználásával kell az egész előadás összhatását, gondolatiságát bemutatnia. • A feladatban kijelölt tárgyat elemzi-e? • A probléma megközelítése történhet szerepelemzéseken, jelenetelemzéseken és az előadás teljes eszközrendszerének elemzésén keresztül is. • A vizsgázó válasza túlnyomó részben a probléma elemzésére irányul-e? • A vizsgázó válasza

eltér-e a feladatban megfogalmazott témától? • Tudja-e „tartani” a témát? Az ismeretek mennyisége, mélysége • A vizsgázó rendelkezik-e az elemzéshez szükséges alapvető ismeretekkel, elemzési képességgel? - Egységes értelmezés és játékmód (szoros együttműködés rendező és színész, színész és színész között, hasonló eszközök használata, egységes, erős atmoszféra létrehozása). - Minden apró mozzanat kidolgozott. - Minden cselekvésnek, gesztusnak megvan az oka és következménye a rendezésben és a színészi játékban egyaránt: lélektanilag és a helyzetekből motivált elemek. - Sokrétű metakommunikációs nyelv (pl. az önzés, érdektelenség megválaszolatlan gesztusai, a másik felé irányuló félbemaradt gesztusok, a testi érintések sokfélesége). - A verbális kommunikáció (pl. halk és hangos beszéd és váltásai, a reakciók és azok hiánya, a szövegek humora, a nevetések/sírások helye a szövegben, a

feszültség megjelenítése a hétköznapiságban). - Szerepelemzések (pl. Andrej, Olga, Irina, Kuligin, Tuzenbach stb) - Polifónia a színpadon (pl. mozgások, térkezelés, cselekvések, világítás) - A zene és az ének helye és szerepe az előadásban. - Díszletek, jelmezek, kellékek, és ezek szélesebb értelmezési lehetőségei. - Értelmezési síkok (pl. a reménytelenség és kilátástalanság eszközei és okai, a katonák szerepe az előadásban, az életperspektívák beszűkülése, a leépülési folyamatok ábrázolása, a kisszerűség győzelme, kettétört kapcsolatok). • Az előadás globális hatása (az előadás elhelyezése a színházművészetben, színháztörténeti ismeretek az előadásról). • Jól emelte-e ki elemzésében a lényeget? • Fogalmazványában helyesen használta-e a vizsgázó a korszakra és a témára vonatkozó szakszókincset (pl. feszültség, hétköznapiság, polifónia, gesztusok stb.)? írásbeli vizsga 0811 8/9

4 12 2008. május 21 Dráma emelt szint Javítási-értékelési útmutató A téma kidolgozottsága, a megközelítés sokszínűsége • Dolgozatában a vizsgázó milyen színvonalon tudta a feladatban elvárt problémát megközelíteni, értelmezni, azonosítani és kidolgozni? • Fogalmazványának meghatározó eleme-e az értelmezés és elemzés? • Találhatunk-e a dolgozatban egyéni megfigyeléseket, véleményt és tanult ismeretek alapján megfogalmazott állításokat egyaránt? Megszerkesztettség, nyelvhelyesség • Elvárt a szerkesztett szöveg. E szempontból tehát nem értékelhető a nagyrészt vázlatosan összeállított vagy egymással nem összefüggő mondatokból álló válasz. • Elvárható, hogy a vizsgázó állításait érvekkel támassza alá, gondolatmenete összefüggő, követhető, logikus legyen. • Szükséges, hogy a válasz szerkezete megfeleljen a feladat által megkövetelt gondolatmenetnek. írásbeli vizsga 0811 9/9 6

3 2008. május 21