Művészet | Középiskola » David Copperfield leleplezések

Alapadatok

Év, oldalszám:2004, 52 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:181

Feltöltve:2009. július 20.

Méret:933 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

A David Copperfielden való áthatolás. (Repülések: feléledt vágyak) A színpadon, több száz gyertya között, Copperfield érzéki táncot lejt két lánnyal. Ezután belép egy speciális szerkezetbe, melynek közepén nyílás van, és amikor azt elfedi egy fekete lepel, a mágus testén áthatol az egyik lány. A titok Nem fogják elhinni, de ez a mély benyomást keltő trükk segédeszközök nélkül végbevihető, az egész optikai csalódáson alapszik. Egy kis gyakorlás után szinte bárki (megfelelő testalkattal) meg tudja csinálni Az egész titok nyitja az, hogy a szerkezet belsejében milyen testtartást vesz fel a bűvész. A megfelelő pillanatban Copperfield az oldalával fordul a nézők felé, a teljes testét nem láthatjuk, csak a lábát, a vállát, a fejét és a kezét. A törzsét, a lábával együtt, oldalra fordítja, a keze az eredeti helyzetben marad. Mivel a térde nincs behajlítva, a lába felső részét pedig nem láthatjuk, ezért nehéz

meghatározni, hogy milyen helyzetben lehet. A törzse le van takarva fekete lepellel, viszont a felső része felénk van fordulva. Ezáltal a teste kettős görbületet vesz fel Ahhoz, hogy megértsék, milyen pózban helyezkedik el, nézzék meg a következő képeket. Ez a testhelyzet igen kellemetlen és több mint 5 percen keresztül fenntartani nagyon nehéz. Ugyanakkor hosszú gyakorlással megdöbbentő eredményeket lehet elérni. A mutatvány részletes bemutatása. A mutatvány kezdetén Copperfield két gyönyörű lánnyal táncol. Ezután odmegy a szerkezethez, amelybe be kell majd lépnie. A szerkezet forogni kezd és minden oldalról láthatjuk Ezután a bűvész belép a belsejébe, a kezét felteszi egy "szárnyra", lábát pedig elég szélesre terpeszti. Eddig nem történt semmi különös. Most következik a legfontosabb: az egyik lány a szerkezet mögé lép, a másik pedig elölről lép oda hozzá és az ablakot betakarja egy speciális

kerettel, amely fekete anyaggal van bevonva. Mágusunk éppen ebben a pillanatban oldalra fordul és a lány keze, rányomódva az illúzionista behúzott hasára, behatol a keletkezett térbe. (A videón (707K, DixX formátum) látszik, hogyan fordul meg Copperfield jobb lába. Feltételezték, hogy a lány, egy pillanatra egészen közel húzódva a szerkezethez, eltakarja a lábát, viszont a felvételen pontosan látni, hogyan fordul meg. Még egyszer megismétlem: abban a pillanatban, amikor a lány odalép a szerkezethez, FIGYELJÉK MEG COPPERFIELD JOBB LÁBÁT!) A bűvész testén áthatolva megjelenik a lány keze. Egy pillanat múlva a kéz eltűnik és a lány elkezd teljes testével befelé mászni a szerkezetbe. Figyeljék meg, hogy amikor a lány még csak megjelenik, az oldalán fekszik, amikor a dereka átpréselődött a szerkezeten, a hátára fordul. Nem véletlenül történik így. Arról van szó, hogy a keletkezett átjáró számára a magasságát tekintve

sokkal nagyobb, mint szélességében, mivel jobbról ott van David hasa, s a válla s nem tud szélességében áthatolni, oldalára fordulva viszont igen. Azután a lány félig bemászik és átfordul a hátára, a kezével kiegyenesíti a testhelyzetét és a bűvészt még inkább a szerkezet falához nyomja, hogy minél jobban középre kerülhessen. Leereszkedik a padlóra, David Copperfield kilép, a nézők pedig el vannak ragadtatva! Az "áthatolás" bűvésztrükk megismétlése. (A mi verziónk, a szerkezet használata nélkül A nagyításhoz kattintson a képre.) A falon lévő rajz jövendölése. (Repülések: a feléledt vágyak 1992) David Copperfield egy nézőt invitál a színpadra, aki segít majd neki a mutatvány során. A mágus azt állítja, hogy előző este megálmodta, milyen rajzokat és feiratokat fog a falra felrajzolni. Ezért egy papírlapra lerajzolta még előző nap ezeket. E szavakkal mindenki szeme láttára lepecsételi a

borítékot és felakasztja. Ezután puha szivacs téglákat dobál a nézőtérre, így választva ki véletlenszerűen azokat, akiktől különböző dolgokat kérdez: telefonszámukat, nevüket, kedvenc színüket, állatukat, s mindezt felírja, felfesti a falra. Röviddel utána kezébe veszi a borítékot, felbontja és kiveszi a belőle a rajzot, amely teljesen megegyezik a falon lévővel. A titok megfejtése Miközben mágusunk a véletlenszerűen kiválasztott nézőktöl különféle dolgokat kérdez, s felrajzolja a válaszként kapott adatokat a falra. A fal mögött az egyik asszisztense jól begyakorolt mozdulatokkal teszi ugyanezt A fal képét egy monitoron látja, így semmi akadálya, hogy mindazokat a feliratokat és ábrákat, melyeket Copperfield felfest, hasonlóképp felrajzolja a papírra. Amikor az illúzionista befejezi a kérdezgetést, az asszisztens összehajtogatja a papírt és felakasztja a fal hátsó falára. Erre van is elég ideje, hiszen legalább

fél perc telik el azzal, míg a bűvész számos nézőtöl tudakolja, hogy személyesen ismerik-e őt. Ez csak arra jó, hogy húzza az időt, lehetőséget biztosítva a fal mögött megbúvó asszisztensének, hogy az rendben összehajtogassa a papírt és felekassza a falra. A fal a rajzokkal Hogyan veszi el a fal hátsó részére felakasztott, összehajtogatott papírt? Azután, hogy a rajzot a fal mögött felakasztják, Copperfield elveszi a mindvégig a szemünk előtt lévő borítékot, odamegy a falhoz és elkezd nyújtózkodni, hogy elérje az ollót, mivel az hogy-hogynem. a fal legtetején van Miközben nyújtózkodik, szorosan odasimul a falhoz és a jobb kezével elveszi és hozzászorítja az elvett rajzot a boríték hátsó oldalához. Elveszi az ollót, mely hogy-hogynem a fal legtetején van, ezért nyújtózkodni kell A olló elvétele közben odasimul a falhoz, s ekkor veszi el a fal mögött felakasztott és összehajtogatott rajzot Ezután ellép a

faltól, közben mindvégig kizárólag a boríték elülső oldalát látjuk. Persze, hiszen a boríték mögött ott lapul az összehajtogatott rajz, melyet rövidesen a nézőknek megmutat. Néhány pillanat múlva hirtelen mozdulattal "kirántja a rajzot a borítékból", mintha valóban benne lett volna. Úgy tűnik, hogy az összehajtogatott papírlapot a borítékból rántja elő, pedig az valójában a boríték mögül kerül elő Eddig az oroszok magyarázata. Mi is (RuNet) szeretnénk egy apró részletre felhívni a figyelmet. Misem bizonyítja jobban, hogy a fenti magyarázat igaz, mint az alábbi képek. (Az alábbi fotók rosszabb minőségűek, mivel a www.copperfieldru web-oldalról letölthető videofelvétel kockái A mutatványról készült felvétel 764K, DivX formátum.) Az első képen a mágus kinyítja a borítékot, hogy megmutassa a benne lévő papírt. Hogyan is néz ki a boríték nyitott oldala? Mindenki jól ismeri. Így néz ki egy nyitott

boríték Mikor Copperfield kirántja a "borítékból" a papírt, az nincs is nyitva! Tessék megnézni és összehasonlítani a valóban nyitott boríték alakját azzal, miután a bűvész "előrántotta belőle" a papírt. Copperfield a borítékot ki sem nyitotta Nem úgy néz ki, mintha nyitva lenne. Ugye nyitva kellene lennie? A Kínai Nagy Falon való áthatolás. (Egyéb illúziók1986) A Kínai Nagy Fal mindkét oldalán magasan fülkéket helyeztek el, amelyeket, fehér lepellel vettek körül. Belül egy erős fényszórót helyeztek el, kívül lépcsőket, amelyeken a mágus a fülkébe juthat A mutatvány kezdetén a bűvész belép a fülkébe, amely szorosan illeszkedik a falhoz, majd a fülkét a lepel eltakarja és csak az árnyékát látjuk. Kinyújtja a kezét a fal felé és tesz egy lépést, majd még néhányat, végül teljesen eltűnik. Ekkor odaszaladnak a segítői, elhúzzák a leplet és láthatjuk, hogy az illuzionista

eltűnt, nincs a fülkében, melyet eltolnak a faltól. A kamera felemelkedik a Nagy Fal fölé és rövidesen a fal másik oldalát mutatja Ekkor tolják oda a falhoz a másik, ugyanolyan fülkét. Copperfield két segítője belép a fülkébe és a falhoz rögzítenek egy nyúlékony szövetet. Láthatjuk, ahogy a falból kezek nyúlnak ki és megpróbálják eltolni a szövetet Az arc lenyomata is látszik. Ezután a spanyolfal megint eltakarja a fülke belsejét és a bűvész árnyéka lassan előlép a falból Egy pillanat múlva szétszakítja a spanyolfalat, és mindenki láthatja, hogy David Copperfield áthatolt a Kínai Nagy Falon. A titok nyitja Minden nagyon egyszerű, csak tudatosan össze van gabalyítva, ezért figyelmesen olvassák a cikket, és a végén megtudhatják, hogyan jutott át a világhírű mágus a falon. Vegyék szemügyre az alábbi ábrát. Ezen látható a fülke, amelyben Copperfield tartózkodott Rejtett üreg a fülke alatt Figyeljék meg magát

az asztalt: a színe fekete, az oldalrészei fényes metálszínű csíkokkal vannak díszítve, amelyek megtévesztik a nézőt, s leplezik az asztal valódi vastagságát. Az asztalon egy kiszögellés van (ezen áll maga a fülke), amely ugyancsak meglehetősen vastag. Ezek belül üregesek és egy 40-45 cm magas rejtett üreget alkotnak Az elejétől fogva ebben rejtőzködik a mágus asszisztense. Ezt jegyezzék meg Figyelmesen vegyék szemügyre a lépcsőt, amelyen felmennek a segítők, mely belül szintén üreges és a felső lépcsőfokon elhelyezkedő rejtett nyíláson keresztül (a felső lépcsőfok teljesen el van takarva) egy ember bejuthat a belsejébe. A lépcső belül szintén üreges Most már tudjuk, hogy a fülke a spanyolfalakkal (leplekkel) egy 20 cm magas állványon helyezkedik el, az állvány pedig egy 20 cm magas peronon, melyek belülről üregesek és egy jól álcázott rejtett belső teret alkotnak, amelyben az elején az egyik asszisztens

tartózkodik. A peronhoz egy lépcső csatlakozik, amelynek a legfelső foka a kiszöggellés alá csúszik. A lépcső belül ugyancsak üres és a bejárata a legfelső lépcsőfokon helyezkedik el. Mit is tesz a mutatvány alatt Copperfeld? Felülnézetből a következőket láthatjuk. A vörös "D" betű - a mágusunk, a kék "A" betű - az asszisztens Látjuk a két négyzetet (az egyiken "A" jelzés), a búvólyukakat, amelyek az asztal és a lépcső belsejébe vezetnek. D - Copperfield, A - az asszisztense Először az egész szerkezetet a lépcsővel együtt a odatolják a falhoz. Copperfield áll rajta és húzza az időt, hogy a segítői behúzzák a spanyolfalakat, és az asszisztense érkezzen előbújni a rejtett üregből. Ezután az beáll a sarokba úgy, hogy az árnyéka ne vetődjék a spanyolfalra. A következő ábrán az láthatjuk, hogy a bűvész belép a fülkébe, de az árnyék, amelyet látunk valójában, nem az övé, hanem

a segítőjéé, aki egyszerűen folytatja Copperfield mozgását és középre áll. A bűvész eközben bemászik a rejtett nyíláson keresztül a lépcsőbe. A bűvész a rejtett nyíláson keresztül elrejtőzik az üregben, míg az asszisztens folytatja a mozgását Copperfield a lépcsőben rejtőzik. A lépcsőt a mágussal együtt eltolják a fülkétől A lépcsőt eltolják, így egyszerűen tud átjutni a fal másik oldalára (alagúton vagy átjárón keresztül) és a túloldalon bemászik a másik hasonló szerkezet rejtett üregébe. Ezen idő alatt az asszisztense, imitálva az illuzionista árnyékát, középről átlósan a sarok felé mozog (mintha a falba mászna be), ahol a másik rejtett búvólyuk helyezkedik el. Ezen keresztül mászik be az asztalba Az asszisztens elrejtőzik a rejtett üregben A lepel lehull, Copperfield eltűnt, az asszisztens pedig az asztalban rejtőzködve várja a mutatvány végét. Ezután a másik oldalon a falhoz odatolnak egy

ugyanolyan peront, Copperfielddel a belsejében, de ő nem mászik ki belőle, vár, amíg két segítője szórakoztatja a közönséget a falhoz rögzitett nyúlékony szövettel, amelyet két kéz és egy arc akar átszakítani. Ezt nagyon egyszerűen meg lehet magyarázni: figyeljék meg a segítők kezeit: a kidomborodó alakzatokat, David Copperfield kezét és arcát formáló alakzatokat saját kezükkel nyomják a szövethez. Közben a spanyolfal takarásában a bűvész a fal és a spanyolfal közötti sarokban (ahol a fényszóró is van) a rejtett nyíláson át előbújik az asztalból. Ezután átlósan mozog az ellenkező sarok irányába, így közben már a valódi árnyékát láthatjuk. Majd előlép a fülkéből, mosolyog, a nézők pedig teljesen el vannak ragadtatva. A lift. (Repülés: Feléledt vágyak 1992) Ez a mutatvány a "Repülés" show elején kerül bemutatásra, továbbá a vendégszereplések esetén, pl. az "Álmok és

borzalmak" show keretében Mindez úgy néz ki, hogy a az emberek ülnek a nézőtéren, nézik az üres színpadot és csendes, titokzatos zenét hallgatnak. Várják a beígért show kezdetét, elképzelve, hogy a nagy mágus előjön a kulisszák mögül és odalép a mikrofonhoz. De ezt nem lehet megtenni! Copperfieldhez méltatlan lenne, ha csak ilyen egyszerűen tenne, ezért a következők történnek. A színpadra fentről aláereszkedik egy lift fülkéje, amely a levegőben lóg. Kinyílik az ajtaja, széthúzódnak a függönyök, és láthatjuk, hogy teljesen üres. Egy pillanat múlva az ajtó és a függönyök bezáródnak, majd a liftajtón megjelenik a mágus árnyéka, amely felülről ereszkedik a lift belsejébe. Az ajtó kinyílik és a bűvész teljes fizikai valójában ott áll A mutatvány megfejtése Valóban érdekes, hogy a mágus miért rejti el ennyire a titkait. Valószínűleg azért, mert nem akarja kiadni a legféltettebb titkát, méghozzá azt,

hogy minden trükkje egy és ugyanaz, csak a nézők nem veszik ezt észre. Nézzék meg a lift padlóját. A lift padlója meglehetősen vastag Ha nem a padlóból bújt volna elő, akkor miért nem lehetett megcsinálni azt nagyon vékonyra, mondjuk 1 centiméteresre? Akkor látványosabb is az egész, és a nézők sem gondolnak a padlóra. Azért nem tudta ezt megtenni, mert éppen ott rejtőzködött. Nézzék meg figyelmesen Maga a padló nem igazán vastag, viszont alatta és felette is lépcsőfokok vannak, így a padló összmagassága eléri a 40-45 cm-t. A padló belseje üreges, amelyben a bűvész fekszik. A lift padlója üreges A bűvész dereka és a válla vízszintesen, egész teste pedig embrió-pózban helyezkedik el. A liftajtón látható árnyék nem más, mint Copperfield körvonalainak kivetítése. A vetítő az ajtóra vetít egy árnyat, miközben lefelé mozog, így alakul ki a fülkében a mozgás illúziója. Amennyiben mágus a liftben állt volna

(mögötte ott van nagyon közel a fényforrás) és a valódi árnyékát láthatnánk, annak teljesen elmosódottnak és sokkal nagyobbnak kellett volna látszania. Az ajtóra még a feje sem fért volna rá Amikor a sziluettje elkezd lefelé mozogni, az illúzionista előbújik rejtekhelyről és leguggol a fülke hátsó sarkában, hogy a valódi árnyékát még véletlenül se lehessen észrevenni. Azután, hogy a sziluet eltűnik, feláll, felveszi a kivetített körvonalhoz hasonló testtartást és az ajtó kinyílik A mutatvány végén a mágus teljes fizikai valójában ott áll a liftben A repülőgép eltüntetése Egy kis utasszállító repülőgép áll a betonon, körülötte a nézők egymás kezét fogva élő gyűrűt alkotnak. A repülőgép paravánnal van körülvéve Amikor az elülső paravánnal eltakarják a gépet előlünk, bekapcsolják a hátsó megvilágítást, a gép és a nézők árnyékát láthatjuk. Néhány másodperc múlva az elülső

paravánok ledőlnek, és a gép nincs sehol, miközben a nézők továbbra is kört alkotva fogják egymás kezét. A titok Ebben a mutatványban elég sok fondorlat van, ezért legyenek nagyon figyelmesek, és rövidesen megtudják, hogyan sikerült David Copperfieldnek eltüntetnie a repülőgépet. A gépet nézők élő gyűrűje veszi körül Az első ábrán láthatjuk a mutatvány elejét: a repülőgép oldalával a nézők felé áll a betonon, körülötte a nézők, egy zárt kört alkotva. Aztán az elülső két paravánt felemelik, a gép eltűnik a szemünk elől s a gép, illetve a nézők árnyékát látjuk. Valójában csak a gép kontúrjait vetítik elénk Érdekes megjegyeznünk, hogy csak az elől álló emberek "kontúrját" látjuk. Persze, hiszen az egész nem a valós helyzetet szemlélteti, hanem csak egy projekciót látunk Amíg a mágus gondosan rögzíti a paravánt, a következők történnek: A gép mőgőtt álló beépített emberek két

oldalra szaladnak, a hátsó paravánt megnyítják és a gépet hátulra kivontatják A gép mőgőtt elhelyezkedő, a beépített emberek, ahogy a gépet eltakarták előlünk, gyorsan szétszaladnak két oldalra, miközben a hátsó paravánt a 2. ábrán látható módon megnyítják, és a gépet egyszerüen elvontatják hátra A bűvész előrelátóan arra is gondolt, hogy ez teljesen kézenfekvő megoldás, ezért a gépet az oldalával a nézők felé állította be. Ki gondolna arra, hogy oldalvást is mozgatható a gép? Ezt használja fel az illúzionista ebben a mutatványban. A gép oldalmozgását megoldani nem nagy kunszt. Több variáció is létezik az elfodítható futóművektől a speciális futómű alátétekig. Minden aprólékosan ki lett gondolva és jól be lett gyakorolva Meg kell jegyezni, a bemutatón Copperfield csapata nagyon ügyesen ténykedett. A Szabadság-szobor eltüntetése. (Egyéb illúziók 1993) A Szabadság-szobor. Az egész világ

ismeri, az Egyesült Államok számára pedig nemzeti jelkép Az egész ország büszkesége, a szabadság és a függetlenség jelképe. New Yorkban, az USA legnagyobb városában és egyben gazdasági fővárosában található. A város lakossága (a külvárossal együtt) eléri a 20 millió főt, területe meghaladja a 10 ezer négyzetkilométert. A szobor maga távol a várostól, egy kis szigeten áll. A szabadság szigetén, a szobor körül nincs semmiféle infrastruktúra, az épületek is hiányoznak. Ez azt jelenti, hogy a szobor megvilágítására szolgáló világítótesteken kívül nincs más fényforrás a közelben. Ez egy nagyon fontos momentum, hiszen önök előtt most feltárul David Copperfield legjelentősebb és legtitokzatosabb trükkjének a titka. Ez a trükk jelentette mágusunk felfelé ívelő karrierjének kezdetét. Egy kis történelmi adalék A Szabadság-szobor a New York-i öböl bejáratánál elterülő szigeten helyezkedik el. A szobrot 1886

október 28-án avatták fel. A Szabadság-szobor létrehozásának gondolata 1865-ben született egy francia csoport körében, amely Eduard de Labulai akadémikus vezetésével jött létre. Ez egy demokratikus kör volt, amelynek tagjai a birodalom végét remélték és a Francia Köztársaság megalakulását akarták. A szoborral a franciák elragadtatásukat akarták kifejezni az USA iránt. A projekt kivitelezését egy fiatal építész, Frederic-Ogust Bartoldi vállalta A szobor elkészítéséhez Delacrois "A szabadság a barikádokra vezeti a népet" című ismert festményéből merített ihletet. Amikor Amerikába utazott, felfigyelt a New York-i kikötő Badlow-szigetére, mint a jövendő szobor felállításának legmegfelelőbb helyére. Ugyanakkor gondoskodni kellett a szobor stabilitásáról is (ugyanis a szigeten gyakoriak az erős szélviharok), és Bertoldi ezért Gustav Eiffel francia mérnök segítségét kérte, aki később Párizsban a híres

tornyot építette meg. 1875 szeptemberében kezdték el a gyűjtési kampányt. A francia lapokban felhívást tettek közzé az amerikai függetlenség 100. évfordulójának megünneplése kapcsán, s ekkor alakult ki a szobor végleges neve: "Szabadság, amely megvilágítja a világot". A szobrot Párizsban szerelték össze és a franciák három hónapon keresztül tekinthették meg. Majd 1884 július 4-én hivatalosan átadták az amerikai követnek. Ezután 350 darabra bontották és elindították Amerika felé A szobor súlya több mint 200 tonna. Magának a szobornak a magassága 46 méter, a talapzaté -- 47 méter. A talapzat belsejében (a szobor alatt) található Amerika néprajzi múzeuma, amelyet 1972-ben nyitottak meg és az ország betelepítésének történetét mutatja be, kezdve az indiánoktól egészen a XX. század elejének tömeges áttelepüléséig. Azután, hogy Copperfield több száz néző és több millió tv-néző szeme láttára

eltörölte a szobrot a Föld színéről, és néhány pillanat múlva visszavarázsolta azt, az egész világ megismerte Copperfield nevét. Ahogy az várható volt, elkezdődtek a találgatások arról, mi módon tudta elrejteni a hatalmas építményt. Többen is bizonyosak voltak abban, hogy a szobrot a föld alá rejtették el, mások azt mondták, hogy egyszerűen vízszintes helyzetbe fordították el, továbbá olyan vélemények is voltak, miszerint a szobrot néhány, egyenként 100 méteres tükör segítségével rejtették el. De mindezek a feltételezések nevetségesek és abszurdak Ne feledjék: a szobor súlya több mint 200 tonna! Nem a föld közvetlen felszínén helyezkedik el, hanem egy 47 méteres talapzaton. A szobor lefelé történő elrejtése lehetetlen, mind a súlya, mind az alatta működő múzeum miatt Ezenkívül, az USA kormánya egyszerűen nem engedélyezte volna, hogy bármit is műveljenek a nemzeti emlékművel, nem is szólva arról, hogy egyik

helyről a másikra mozgassák. Akkor hogyan vitte végbe mégis ezt a nagyszerű illúziót? Legyenek figyelmesek! A világon elsőként önöknek mondjuk el a "Szabadság-szobor eltüntetésének" titkát. A mutatvány A szabadság szigetén a szobortól egy bizonyos távolságra nézők ülnek. A kamera innen közvetíti a képet, és Copperfiled is itt mutatja be a mutatványát. (A mutatványról készült felvételt innen tölthetjük le 587 K, DivX formátum.) A szobrot két magas torony között látjuk. A tornyokon rengeteg különböző lámpa és fényszóró világít, melyek mindegyike a nézőtér felé van fordítva. Később e két torony között fehér leplet feszítenek ki, amely eltakarja a szobrot. Mágusunk a radar fölé hajol, amelyen egy kis pontot láthatunk -- a szobor képét. Behunyja a szemét és a pont a radaron eltűnik Ezután a fehér lepel lehull és mindenki azt látja, hogy a szobor eltűnt, s a helyén a fényszórók sugarai keresztezik

egymást. A Szabadság-szobrot a két kivilágított totny között látjuk Kifeszítik a leplet A szobor eltűnt A magyarázat Abban a pillanatban, amikor a fehér leplet kifeszítik a két torony között és ezzel eltakarják előlünk a szobrot, egyszerűen kikapcsolják a szobor minden belső és külső megvilágítását. Mivel a szobor egy parttól távoli szigeten helyezkedik el és a közelben nincs semmiféle egyéb fényforrás, teljesen egybeolvad az éjszakai fekete égbolttal. Ahogy korábban említettük, a szobrot egy méterre sem mozdították el, egész idő alatt a nézők előtt volt. Nézzék meg az alábbi képet. A szabadság szigetén miként helyezkednek el a reflektorok és a nézők Ezen a szigetet látjuk felülnézetből. Kékkel vannak jelölve azok a fényszórók, amelyek éjszakánként megvilágítják a szobrot. Ezek köralakban helyezkednek el és annyira erős a fényük, hogy a szobrot sötétben is látni lehet A szobor megalkotói nem

véletlenül gondoltak a megvilágításra, hiszen így az emberek éjszaka is gyönyörködhetnek benne. A megvilágítás nélkül viszont egyszerűen láthatatlanná válik, egybefolyik az éjszakai égbolttal Kettes számmal vannak megjelölve a bűvész által elhelyezett reflektorok, amelyeknek a szobor mögött kellene állniuk. A szobor "eltűnése" után ezek az üresen maradt teret világítják meg, bizonyítva ezzel, hogy a szobor valóban eltűnt. Mint láthatják, a fényszórók nem a szobor mögött, hanem valójában előtte helyezkednek el. A fényük függőlegesen felfelé irányul, így a szobrot még véletlenül sem világítják meg. Nézzék meg a következő ábrát. Ez a Szabadság-szobor éjszakai felvétele Egyes számmal jelöltük a szobor sötét felét, melyet nem világítanak meg a reflektorok. Kettes szám jelöli a szobor megvilágított felét Látják a különbséget? A szobor éjszaka megvilágítva Vörös pontok jelölik a szobor

valódi körvonalát. Ez a fénykép is bizonyítja, hogy megvilágítás nélkül a szobor beleolvad a fekete háttérbe. Most képzeljék el, mi van akkor, ha kikapcsolják a megvilágítást? Így tűnik hát el a Szabadságszobor Miért van szükség a tornyokon elhelyezett fényszórókra? Hogy végérvényesen becsapják a szemünket -- próbáljanak meg éjszaka megfigyelni egy objektumot (mondjuk egy házat) utcai megvilágításnál, úgy, hogy önök és a ház között egy lámpa, egyenesen a szemükbe világítson. Ha belenéznek a fénybe, a mögötte lévő ház egy részét nem fogják látni (a lámpa elvakítja önöket és a ház mögötte eltűnik). Copperfieldnek is el kellett kicsit vakítania az embereket, ugyanis az emberi szem valamennyire képes alkalmazkodni a teljes sötétséghez és a sötétben a nagyon figyelmes nézők talán megpillanthatták volna a szobor körvonalait. Most néhány szót a helikopterről, amely a szobor eltűnésekor a két

torony között lebeg. Csak azért látjuk, mert egy távoli reflektor a helikoptert világítja meg, másképp ugyanúgy beleolvadna a sötét háttérbe, mint a szobor. A helikopter a szobor mögött lebeg, meghatározott magasságban. Olyan helyzetet kerestek neki, amelyben még véletlenül sem takarhatja ki a helikoptert a szobor kinyújtott karja, így a nézők mindvégig láthatják. És persze meg kell említenünk azt a mozzanatot is, amikor a helikopterből sugározzák a képet. Ezen az üres talapzatot látjuk, a szobrot nem. Ez természetesen hamis kép A látványt egy makettel hozták létre, másik helyen és másik időpontban. Még hozzá kell tennem, hogy hasonló mutatványt egy másik illúzionista -- Harry Blackstone -- is bemutatott. Egy 30 méteres újévi fenyőfát tüntetett el. A fenyő több ezer világító lámpácskával volt felszerelve, amelyeket néhány másodpercre kikapcsoltak. A fenyő, mint ahogy a szobor is, megvilágítás nélkül beleolvadt

a fekete háttérbe A két megvilágított torony helyett Blackstone boltívet használt. Egy megjegyzés. A trükk megfejtői elfelejtettek megmagyarázni egy mozzanatot A két függőlegesen felfelő világító reflektor fénye eltűnik a szobor talpazata mögött. Miként lehetséges, hogy úgy érzékeljük, hogy a fénysugarak a szobor mögött vannak? A magyarázat nyilvánvaló. A reflektor fénysugarait csak azért látjuk oldalról, mert a fényük szóródik a levegőben lebegő részecskéken. Ha a háttér fekete, akkor érzékeljük ezt a fényt. Ha viszont a háttér fényes, akkor a fénysugarak oldalirányba szórt gyenge fénye egyszerüen elvész a szobor és a megvilágított talpazat fényében. Így amikor a reflektorok fénysugarai az eget pásztázzák, nem azért "tűnnek el a szobor mögött", mert valójában mögötte helyezkednek el, hanem azért, mert a szoborról felénk visszaverődő erős fény láthatatlanná teszi őket. Azt hihetjük hát,

hogy a pásztázó fényeket a szobor takarta el. Pedig csak illúzió (RuNet) A Tűztornádó titkai Hosszú idő telt el azóta, hogy megfejtettük a repülés, a vagonok és a szobrok eltüntetésének titkát, a szétfűrészeléseket és általában, mindenféle érdekességet. Ez volt David Copperfield karrierjének a kezdete-közepe, így talán sokan kíváncsiak rá, vajon mivel foglalkozik most. Ugyanazzal, mint korábban. Nem állt át a strucctenyésztésre, hanem maradt inkább az emberek elbűvölésénél a csodái és a “mágiája” által. Viszont jelentkezik itt egy probléma A kialakított rejtekhelyekkel felszerelt vastag asztalok ideje lejárt és a függönyökön mozgó árnyékok sincsenek már divatban. Mint minden modern művészet, az illuzionizmus is fejlődik Jelenleg a nézősereg még fényesebb, még inkább sokkoló látványra vágyik. Röviden szólva jobb minőségre van szükség. Jobbra, mint amilyet Copperfield nyújtott néhány évvel

ezelőtt Nem furcsa, hogy a mágusnak nem sikerült saját magát felülmúlnia? Szerintem eléggé különös. Persze kitalálni valami teljesen újat nagyon nehéz, szinte lehetetlen. De akárhogy is legyen, nincs más kiút, csak továbbfejleszteni a régi trükköket a felismerhetetlenségig Viszont néha már ez is kevés. És mit talált ki a mágusunk? Létrehozott egy televíziós showt A tűztornádót David Copperfield Mint ahogyan azt már mondtam, nagyon nehéz kitalálni valami újat, ezért a mágus előkészített néhány mutatványt, amelyek kivitelezése lényegében teljességgel megegyezik a régi mutatványokkal (“Felrobbanó ház”, “Metamorfózis”, “Eltűnés az asztalról” stb). Ehhez hozzáad egy új történetet, némi dekorációt, zenét és már készen is van az új mutatvány! De a legfontosabb: ezek mind “Tv-special”-ok, vagyis csak tv-ben láthatók. Annyi viszont változott, hogy az események egy körszínpadon zajlanak, amelyet

nézők vesznek körül. Vagyis, amennyiben ezeket a trükköket egy hagyományos színpadon adnák elő, nem is tűnnének olyan újszerűnek. Viszont ha minden oldalról nézők szemei merednek a bűvészre, akkor a 100 dollárt érő mutatvány is csodának számít. Nem is beszélve a színpadon tömegesen eltűnő nézőkről. Hol itt a csel? Úgy látszik, hogy Copperfieldről korábban mondott szavaimat vissza kell vonnom, hiszen azokat a Tűztornádóhoz képest egyszerűen angyalian egyszerűnek, ártatlannak lehet nevezni! Éppen itt van a kutya elásva. Hiszen a felvételek alatt a körszínpad két szélén és a hátsó részén ülő nézők nem igazi nézők! Igen. Lassan már elszoktam az “álnézők” kifejezéstől, de hát mit tegyünk. Ne siessenek a “Miféle álnézők? Annyian vannak, hogy nincs annyi asszisztense Copperfieldnek” -- felkiáltásokkal! A nézők a színpad körül ülnek Én mindezt megértem, nézzünk mindent sorjában. Tehát, mit is

látunk ebben a tv-showban Előttünk egy körszínpad, amelyen David Copperfieldet láthatjuk. A színpad körül nézők ülnek Már az első percekben szembetűnik, hogy csak az egyik irányba beszél, méghozzá a kamera irányába. Azon az oldalon ül a nézősereg nagyobb része Észrevehető, hogy a bűvész oldalán és háta mögött jóval kevesebb néző ül. Ez az egyik mozzanat A másik: azok, akik az oldalán és a háta mögött ülnek, nem látnak semmit a mutatványokból, mert ahogy említettem, az illuzionistát és a mutatványt gyakorlatilag csak a kamera irányából lehet látni. Felmerül a kérdés: miért is vannak itt az oldalt és hátul ülő nézők? Talán azért, hogy a kedvencük hátát méregessék? Harmadszor: ők látják az összes titkot! Vagyis a mutatványt nem látják, viszont azt igen, hogy az emberek az eltűnéskor hova bújnak, és azt is, hogy a kacsa hova tűnik a ládából. Így hát ezekből a tényekből összeáll a szembetűnő

válasz: ezek az emberek csak élő dekorációk, akik megerősítik az új show reklámfogását, miszerint a mutatványokat minden oldalról meg lehet nézni! Hogy kicsodák ők, nem tudom. Nem tudom, miképp bírták rá őket a hallgatásra. Csak feltételezni tudom, hogy mindegyikük nem dolgozhat Copperfieldnek (túl sokan vannak), viszont a látvány digitális manipulálását el tudom képzelni: húsz nézőből ilyen technikával több százat lehet csinálni, akik különböző helyen ülnek. A tény akkor is tény marad. Később, a Tűztornádó minden egyes trükkjének leírásakor, meggyőződhetnek arról, hogy ezek az emberek látják az összes titkot, és ezért igazi nézők nem lehetnek. Egyelőre maradjunk annyiban, hogy elöl igazi nézők ülnek, hátul és oldalt pedig beépített emberek. Ez viszont csak az első mozzanat. Most fogjuk az ásót és ássunk tovább A legfőbb, hogy ne veszítsük el a fonalat Ismétlem: ez a legnagyobb csel! Az elásott kutya

esete Az egyik németországi Copperfield-rajongótól kapott felvétel többszöri újranézése után megfejtettem minden titkot, egészen addig a pillanatig, amíg rá nem akadtam egy trükkre, amely alapjaiban rengette meg az összes feltételezésemet és zsákutcába juttatott. Ez a “Leskelődő” mutatvány A trükk teljes megfejtését és videófelvételét megtekinthetik a web-oldalunkon. A mutatvány lényege a következő Két csinos lány fellép egy lócára, egy pillanatra maguk elé emelnek egy leplet, és amikor a bűvész lerántja azt, a lányok eltűnnek. Ez nem is lenne olyan nagy dolog, viszont a lóca alatt nincs semmi, és ami a legfélelmetesebb: alatta nemcsak egy egyszínű hátteret látunk, hanem magukat a nézőket! Egyértelmű, hogy a lányok leugrottak a lócáról, hiszen ennyi idő alatt egyszerűen nem tehettek mást. De hogy hogyan takarta el a bűvész ezt a teret, nem tudtam megérteni. Néhány hétig próbálgattam a lehetőségeket

különböző tükrökkel, leplekkel stb. Semmi sem sikerült Küszködtem, míg a megoldás rám nem talált Eszembe jutott, hogy az egyik web-oldalon láttam egy rövid videófelvételt, amelyen a mágus valamilyen interjút adott. Ebben az adásban részleteket mutattak a trükkökből, miközben ő azokat kommentálta. Ezek a részletek a mutatványokkal ebben az interjúban valóságosak voltak, vagyis nem a Tűztornádó tévés változatából valók, hanem Copperfield valódi fellépéseiből. Most pedig nézzék meg Az első kép a reklámverzió “eltűnése”, vagyis a képkockák a Tv-special Tornado of Fire showból. A lóca alatt láthatjuk a nézőket A lóca alatt láthatjuk a nézőket A másodikon pedig az "eltűnés" ugyanazon képkockáját láthatjuk, de egy élő előadásról, vagyis Copperfield egyik vendégszerepléséről. Na, hol vannak a nézők? A lóca alatt sötétség honol Amikor elmesélem ezt a történetet a barátaimnak, általában

megkönnyebbülve és boldogan sóhajtok fel. Tessék a megfejtés. Pontosabban a még nagyobb csodálkozás amiatt, hogy milyen trükkökhöz folyamodik a nagy mágus A tv-ben a lányok eltűnnek a levegőben, egyszerűen beolvadnak a fekete háttérbe. Így még egy elefántot is el lehetne rejteni. Na, folytatjuk a kutakodást? A továbbiakat a Tűztornádó trükkjeinek megfejtéseiről szóló cikkekben folytatom u. i Ha már érintettük a show televíziós reklámverziója és az élő fellépések közötti különbségek témáját, akkor tegyük hozzá, hogy rengeteg különbség van közöttük. Részlet a Copperfield menedzserével folytott beszélgetésből: -- Mondja, élőben a színpadon a bűvész ugyanazt mutatja be, mint a Tv-special felvételeken? -- Elvileg igen, azzal a különbséggel, hogy élőben nincs olyan szépen kialakítva a színpad, egyszerűen nincs lehetőség felállítani egy ilyen szép és drága megvilágítást és dekorációt. Lehetséges,

hogy a vendégszerepléseken elmarad néhány mutatvány, viszont minden más ugyanaz. :) Igen, világos. A fények, a legérdekesebb mutatványok elmaradnak Csak a név marad meg a jegyeken :) Viszont van akinek ez is elegendő. Máig nem tudom az okát annak, hogy az adott képességeivel miért nem csinál valami igazán megrendítőt. Miért menekül Copperfield a banális montázshoz? Nincs ötlete? Készíti a sablonos mutatványait, én megfejtem, önök pedig gyönyörködnek ebben is, abban is. A vörös ruhás lány. (A szenvedély máglyái 1993) A színpadon egy, alacsony asztal áll, rajta egy kisebb asztalka. Copperfield arccal a nézők felé feláll az asztalra, és felemelt karral a háta mögött kifeszít egy vörös leplet. Ezután leengedi a kezét, de a lepel a levegőben marad, majd egy pillanat múlva az asztal másik oldalán fény gyúl. Egy lány árnyékát pillanthatjuk meg, majd a lepel lehull és láthatjuk, hogy az asztalon megjelent egy lány. A

mágus táncol vele, majd újra fellépnek az asztalra. A lányt letakarja a vörös lepellel, és az háttal áll a nézőknek Pillanatok múlva a lepel a lánnyal felemelkedik 4-5 méter magasságba. A bűvész tapsol egyet és a lány eltűnik, a vörös lepel pedig lehull a padlóra. A mutatvány megfejtése Sokan önök közül minden bizonnyal órákon keresztül nézegették újra és újra ezt a felvételt, számosan kerestek tükröket az asztal alatt, de ebben a trükkben nincsenek tükrök (hiszen az asztal alatt több fénysugár is elhalad!). A mutatvány titka egész idő alatt az orrunk előtt volt, láttuk, de nem vettük észre! És a titok nyitja nem más, mint maga az asztal! Az asztalban rejtőzik a lány és onnan jön elő. Hogyan lehetséges ez? Hiszen az asztal látszólag nagyon vékony. Nézzék meg figyelmesen a következő képeket! Az alábbi képen látható az asztal háromdimenziós modellje. Láthatjuk magát az asztalt és rajta a kisebb

asztalkát Az asztal modellje Most nézzék meg az asztal valódi vastagságát a rajta álló asztalkával együtt. A teljes vastagsága eléri a 35-40 cm-t Ez elég ahhoz, hogy elrejtsék benne a lányt. Az összvastagság legalább 35 cm Itt az asztal képe látható hátulnézetből. Az asztal képe látható hátulnézetből Hogyan jelenik meg a lány? A mutatvány kezdetén a lány az asztalban rejtőzik. Amikor Copperfield kifeszíti a leplet, a lány kimászik az asztalból, majd óvatosan megfogja a lepel végeit. Ezután a fények megvilágítják és láthatjuk az árnyékát Hogy tűnik el a lány? Figyeljék meg, hogy amikor a lány fellép az asztalra, a mágus félrevonul és felveszi az előre odakészített vörös leplet, amelybe fej- és váll alakját utánzó drótokat varrtak, "láthatatlan" fonalakkal. Amikor a lepellel eltakarja a lányt és az elfordul, a következő történik: az illuzionista megtartja ezt a lepelben a drótokból álló, a

lány alakját formázó keretet a vállrészén egészen addig, amíg a lány be nem mászik az asztalban kialakított titkos üregbe. A lány eltűnt, helyette a láthatatlan fonalakon (speciális világoskék háttérrel) ott függ a vörös lepellel letakart váz, amely a lány fejének és vállának vonalaira emlékeztet. Ezért tűnik úgy, hogy a takaró alatt még mindig a lány van Hogyan csévélődik fel a vörös lepel a levegőben? A mutatvány ezen része teljes egészében technikai eszközök segítségével zajlik. Az a néhány másodperc, amíg a lepel a levegőbe emelkedik, majd felcsavarodik és lehull, nagyon sok pénzbe kerül. A lepelben lévő drótváz egy csörlő segítségével emelkedik fel 4 láthatatlan zsinóron (orvosi fonal, 1 mm-nél vékonyabb. Egy ilyen szál kb 40 kg teherbírású) Az egyik pár fonal a lepel felső részéhez kapcsolódik, ahol a váll van, a másik kettő ugyanitt halad el, de áthatolva az anyagon, a lepel alsó széléhez

van rögzítve. A megfelelő pillanatban a második pár zsineget a csörlő felrántja és így olybá tűnik, hogy az feltekeredett. Ezután a két másik, a vállakhoz rögzített fonalak is levállnak, és a lepel lehull a földre. Mutatvány. Kitolnak a színpadra egy liftkabinra emlékeztető szerkezetet. A belsejét két elhúzható függöny takarja Az elülső fala üvegből van, nyílással a közepén. Az üvegfal mögött egy tükör helyezkedik el David közli, hogy át fog hatolni a tükrön. Vagyis kilép a kabinből a tükrön keresztül A nézők közül valakit felkér, hogy fáradjon fel a színpadra A néző szeme láttára kiveszik a tükröt a keretből, hogy bebizonyítsa a tükör valódiságát. Majd visszatolják a tükröt az üveg mögötti keretbe. A rést papírral leragasztja és kezdődik a mutatvány David belép a kabinba. Annak belsejét a függönyök eltakarják Pár másodperc múlva először a két keze, majd a lába átszakítja a papírt.

Aztán teljes valójában áthatol az üvegfal résén Miközben az egész mutatvány alatt az átlátszó üvegfalon keresztül láthatjuk a tükröt. A titok nyitja. Az egész mutatvány kis részben a vizuális megtévesztésen, de nagyobb részben az emberek tudatlanságán alapszik, ami az üvegfelületek fizikai tulajdonságát illeti. A mutatvány egész ideje alatt a nézők nem az üvegfal mögötti tükröt látják, hanem magát az üveget a mögötte kifeszített fekete anyaggal, melynek a közepén nyílás van. A lényeg, hogy az egyszerű üvegfelület is nagymértékű fénytörésre (fényvisszaverődésre) képes, abban az esetben, ha a túlsó oldalán sötét, vagy pedig valamilyen sötét felület van. Például, ha az asztalnál ülve mondjuk spagettit esznek, s kinéznek az ablakon - ha nappal van - látják a fákat, a madarakat, de ha este teszik ezt, amikor kint sötét van, a saját tükörképüket látják az ablakban. Ugyanez történik a mutatvány során

is, csak a "sötétséget" (sötét hátteret) egy kifeszített fekete szövet biztosítja, mely közvetlenül az üveg mögött található. A tükör pedig a kabinba egyszerűen benyítható Figyeljék meg elejétől, miként van felépítve ez a mutatvány! A színpadon áll a kabin, melyben az üveg és a tükör között ki van feszítve egy sötét szövet. Majd a felkért néző jelenlétében kiveszik a tükröt a keretéből, s ekkor, ahogy mozog a tükör, ez az anyag felgöngyölítődik. A függőlegesen feltekert szövet most már a bal elülső sarokban helyezkedik el, s a nézők csak az áttetsző üveget látják. Aztán a tükör újból a helyére kerül Miközben a rámába betolják, a fekete anyag megint kifeszül. Nézzük az ábrát. 1 - tükör, 2 - az előtte elhelyezkedő fekete színű szövet, 3 - az üveg, melyet a nézők látnak. A kék nyíl a nézőtér felőli oldalt mutatja. Az üvegfal és a kifeszített anyag résén keresztül mi

természetesen a tükröt látjuk. Ezt azonban csak addig látjuk, míg a bűvész le nem ragasztja papírral a nyílást az üvegfalon. Tovább minden az ábra szerint történik. (Felülnézet) David a rámával együtt a tükröt, mint egy ajtót, kinyitja, s ezzel szabadon hozzáfér a kifeszített fekete anyag nyílásán keresztül az üvegfal réséhez. Mindez természetesen kívülről nem látszik Mivel az oldalsó függönyök gondosan be vannak húzva. Miután áthaladt az üvegfal nyílásán, szorosan egymás mellé teszi mindkét lábát, hogy ne látszék: a nyílás mögött nincs tükör. Ekkor az asszisztens, aki észrevétlenül a kabin oldalához lép, mintha a függönyt akarná oldalra húzni, egy ügyes mozdulattal visszahajtja a tükröt, s így David most már nyugodtan oldalra léphet. u.i Nézzék meg újra a mutatvány videófelvételét! Két mozzanatra figyeljenek: az első az a momentum, amikor Copperfield asszisztense kihúzza a tükröt a rámából,

hogy bemutassa azt a nézőknek. Nézzék meg figyelmesen a tükör azon részét, amely egy kicsit feljebb van az üvegfal nyílásánál, s észrevehetik, hogy a fekete szövet elválik a tükörtől. Igen, ez a bűvész, gondatlansága. Szakmailag nem válik dicséretére! A második árulkodó jel, amikor az asszisztens újra kihúzza a tükröt, miután David "átment" rajta. Ha figyelmesen nézzük, észrevehető, hogy a tükröt már kihúzta, ugyanakkor az még a rámában maradt (a fekete szövet). A sötét szövet nem göngyölődőtt még fel tökéletesen. Végül figyeljék meg, hogy miután David kilép a tükörből, lábait szorosan egymás mellé teszi. Copperfield jobb laba-1, az a rész, ahol a reflektor fényének meg kellene csillannia-2. De nem csillog, hiszen a tükör nincs is ott Ha figyelmesen nézzük a videó felvételt, akkor észrevesszük, hogy a lábai között nem csillan meg a reflektor fénye, hiszen a tükör nincs is ott. Egy

lány feldarabolása több részre. (Zuhanás a Niagara-vízesésbe 1990) A színpadon egy embermagasságú láda áll, az oldalán egy benne álló lány rajza látható. A láda falán a kéz és a láb részére nyílások vannak kialakítva. Copperfield egy ideig táncol a lánnyal, aki egy idő után belép a láda belsejébe és ugyanolyan testhelyzetet vesz fel, ahogy az a rajzon látható. A láda nyílásaiban megjelenik a lány két keze és lába. A bűvész vízszintes helyzetbe fordítja a ládát és speciális lemezekkel 9 részre darabolja, mialatt a kéz és a láb ugyanott maradtak. Ezután a mágus asszisztense segítségével széthúzza a részeket különböző irányba, a test részeit is látni lehet, ráadásul azok még mozognak is. A mutatvány következő részében összeilleszti a láda részeit, kihúzza az elválasztó lemezeket és eredeti helyzetébe állítja vissza a ládát, majd a lány épen és sértetlenül kilép belőle. A mutatvány

megfejtése Ebben a trükkben csak azon csodálkozhatunk, hogy Copperfield milyen ügyesen álcázza a kellékek nagyobb térfogatait. A kellékek olyan ügyesen lettek megépítve, hogy a valójában nagyobb térfogatok számunkra sokkal kisebbeknek tűnnek. A mutatványban akkor kezdődik az átverés, amikor a lány belép a ládába. A ládán három nyílást láthatunk, és abban a pillanatban, amikor belép, a legfelső résen egy mesterséges kézfejet dug ki, a legalsón egy mesterséges lábat, a középsőn pedig a saját kézfejét. 1. mesterséges kéz 2. valódi kéz 3. mesterséges láb A valódi lábát a lány nem a ládában helyezi el, hanem abban az állványban, amely a ládát tartja. A következő ábrán láthatják a szerkezetet. Figyeljék meg a külsejét A szerkezet vázlatos rajza Az egész szerkezet fekete színű, viszont kisebb méretű fényes, fémes csillogású részek vannak hozzáerősítve. A fekete háttérben ezek nagyon szembetűnőek, és

mivel kisebb méretűek, mint az egész szerkezet, nem vesszük észre a (valódi) fekete körvonalakat. A fényes fémrészeknek köszönhetően a szerkezet egyes részei kisebbeknek tűnnek, mint amilyenek valójában Ennek következtében úgy tűnik, mintha az állvány és a rajta lévő felület vékony lenne, továbbá a kör is kisebbnek látszik. Copperfield mesterien tud észrevehetetlenné tenni nagyobb térfogatokat Nézzék meg az alábbi ábrát. Ezen piros színnel jelöltük a szerkezet belsejében lévő üres teret, amely szinte a padlótól kezdődik és a láda egyik szeletével ér véget. Az ábrán piros színnel van megjelölve a szerkezetben lévő üres tér Mint ahogy azt már mondtam, a lány a mutatvány elején, belépve a ládába, a lábát elhelyezi az állványban, amelyen maga a szerkezet áll. Ekkor kb derékszögben előrehajolt testhelyzetben van egészen addig, amíg a bűvész vízszintes helyzetbe nem fordítja a ládát. Így a lány

kiegyenesedhet, kicsit leguggol, majd elhelyezkedik a szerkezet üres terében. Testhelyzete ilyen módon kényelmetlen és kellemetlen, de más megoldás nincs Szerencsére nem kell sokáig így maradnia, mert amint Copperfield visszafordítja a ládát eredeti helyzetébe, a lány kiléphet belőle. Ui.: Az egész mutatvány alatt a láda középső nyílásán a lány valódi kezét láthattuk E trükk esetében nem mágusunk ügyességét kell megtapsolnunk, hanem a hölgy hajlékonyságát és szépségét Gyűrű a homokórán. (Zuhanás a Niagara vízesésbe 1990) David Copperfield véletlenszerűen kiválaszt a nézőtérről egy fiatal hölgyet és a színpadra invitálja. A hölgy egy nagyméretű asztal mögé telepszik le egy székre. David elkéri gyűrűjét, s egy fehér szalagot fűz át rajta, majd egy ékszeres dobozkába helyezi, oly módon, hogy a szalag mindkét vége kilógjon belőle. Aztán átadja a dobozkát a hölgynek, aki a szalag két végét fogva

maga előtt tartja Ezalatt a bűvész az asztalon lévő homokórát letakarja egy lepellel, és azt mondja, hogy a gyűrű hamarosan eltűnik a dobozkából és a homokórán jelenik meg. Egy pillanat múlva megfogja a szalag egyik végét, a másik vége a hölgy kezében marad, meghúzza, s így kiszabadítja a szalagot a dobozkából, de a gyűrű nincs rajta. Az eltűnt gyűrű a homokórára került, de nem felülre, hanem a közepére. A titok nyitja. Ezt a trükköt feltételesen két részre oszthatjuk, az első: hogyan tűnik el a gyűrű a dobozból, a második: hogyan jelenik meg a homokórán. Kezdjük az elsővel. Nos, a bűvész által kiválasztott hölgy nem beépített ember, hanem véletlenszerűen kiválasztott néző. Copperfieldnek szüksége van egy gyűrűre, s teljesen mindegy, hogy az milyen Semmilyen segédeszköz nincs, ami által eltűnik a gyűrű. Itt mindössze a mágus kézügyességén áll vagy bukik az egész Figyeljük csak az első képen hogyan

helyezkedik el a gyűrű a szalaggal a dobozkában! A szalag a gyűrű alá, a dobozka résébe be van szorítva Mélyen egy résben fekszik. A gyűrűn a szalag át van fűzve, de az említett résben mélyen a gyűrű alatt van beszorulva Úgyhogy, ha a gyűrűt óvatosan kivesszük a dobozkából, a szalag az említett résben marad és a gyűrű az egyik vége mentén szabadon lehúzható. Épp ezt csinálja Copperfield is No, most sorban. Először belehelyezi a gyűrűt a dobozkába, melyet felénk fordít. Aztán hirtelen magafelé fordítja a dobozkát, s a jobb keze hüvelykujjával kiveszi a gyűrűt, majd lezárja a fedelét. A gyűrű most a jobb tenyerében van, miközben a szalag továbbra is a dobozban marad. Ne felejtsük el, hogy a gyűrű ezután is a szalagon marad Copperfield kénytelen a tenyerén keresztülhúzni a szalagot, hogy lehúzza a gyűrűt. (Nézzük meg figyelmesen a videófelvételt Ez a mozzanat jól látszik!) A bűvész a szalagot áthúzza a jobb

tenyerén. Érthető, hogy miért teszi A gyűrű a jobb tenyerében van, s csak így tudja azt lehúzni a szalagról Majd megkéri a hölgyet, hogy tartsa meg a dobozkát, a szalagot a végeinél fogva. Ahogy közelebb ér a dobozzal a hölgyhöz, jobb kezével lehúzza a gyűrűt a szalagról. A bűvész a szalag egyik felét áthúzza a jobb tenyerén Abban a pillanatban, amikor a hölgy kezébe veszi a szalagot, a gyűrű már David jobb tenyerében van. Miután a hölgy átvette a dobozt, David keze egy pillanatra az asztal alá kerül. Ekkor egy rejtekhelyre csúsztatja a gyűrűt Copperfield jobb keze egy pillanatra eltűnik az asztal mögött. Ekkor csúsztatja a gyűrűt a rejtekhelyére Ily módon tűnik el a gyűrű a dobozkából. Mialatt a hölgy tartja a dobozkát, a nézők biztosak benne, hogy a gyűrű továbbra is benne van, miközben az már rég az asztal alatti rejtekhelyen van. Most nyomon követjük, mi módon kerül a gyűrű a homokórára. A

legfontosabb, hogy a homokóra kis titokkal bír. Azon a helyen, ahová a gyűrű kerül, üvegburka az egyik irányba elmozdítható. Így a gyűrűt felhúzhatjuk az alsó részére, majd a felső rész a helyére kerül Semmilyen rés nem látszik Ilyen homokórát vásárolhatunk 400 rubelért Moszkvában, a Mágiák klubjában. Egyetlen hátránya van: a gyűrűt sokkal nehezebb levenni róla, mint föltenni, ezért mágusunk a mutatvány végén kénytelen összetörni a homokórát. A homokórával kapcsolatban minden érthető, csak egy kérdés maradt: Copprfield miként helyezi föl észrevétlenül a gyűrűt a homokórára. A kivitelezésnek több variációja van, ezért nem fogom részletezni, hogy pontosan melyik módszerrel csinálta, mert a végeredmény egy és ugyanaz. Az én változatom - abban a pillanatban, amint fölemeli a homokórát, majd lerántja a leplet, a bal keze egy pillanatra a lepel alá kerül, s ekkor teszi föl a gyűrűt. Lebegés a

szökőkúton. (A keleti expressz talánya 1991) A színpadon Copperfield a dzsungel egy kis részének hű másolatát hozta létre. Egy sámán szerepét játssza, aki egy szemrevaló, saját törzsbeli lányt próbál hipnotizálni. Felemeli a levegőbe, s a lány csak a szökőkút vízsugarain fekszik, amelyek a földből törnek elő. Majd a víz eltűnik, a lány viszont tovább lebeg a levegőben, a mágus derekának magasságában. Ez így megy egy darabig, majd Copperfield átengedi (átbujtatja) egy tűzgyűrűn, végül pedig leengedi a földre. A mutatvány megfejtése Az egész trükk azt sugallja, hogy ez egy nagyszerű mutatvány - fantasztikus díszítések, fellobbanó lángokkal, liánokkal és a baljósan fénylő holddal. Nagyszerű a zene, amely pontosan érzékelteti a színpadon uralkodó feszültséget és veszélyt, továbbá mind a mágus, mind az asszisztensnő ruházatát. Mindezek ellenére, ezt a trükköt egyáltalán nem érdekes kettőnél többször

megnézni, legalábbis nem nekem, mert a titkát nagyon könnyű megfejteni. A lányt tartó szerkezet Copperfield saját maga szolgáltatja ki a titkait felesleges mozdulataival, amelyeket lehetetlen nem észrevenni. Figyeljék meg a nadrágját, amelyet a mutatvány megkezdése előtt vett fel mágusunk - széles, fekete, így teljesen eltakarja a mögötte lévő teret. Nézzék a fenti ábrákat. Ezeken láthatják azt a szerkezetet, amelynek segítségével a lány "repül" Mindez nagyon egyszerű: egy függőleges fémoszlop helyezkedik el a bűvész mögött. Ez felfelé és lefelé is tud mozogni A szerkezet felső része megkerüli a mágust és előre nyúlik, így ezen a kiszögellésen fekszik a lány. Először a lányt két asszisztens tartja a levegőben, az illúzionista pedig saját kezeivel erősíti hozzá (a lány hátán egy kemény alátét van) a szerkezet elülső részéhez. Copperfield a saját kezeivel erősíti a szerkezethez a lányt A lány

hátán egy kemény alátét van Ezután a segítők elengedik a fejét és lábát, miután ő továbbra is fekve marad a fekete fémszerkezeten. Amíg a szökőkútból áramlik a víz, David akár félre is vonulhat. A vízsugarak ugyanis teljesen eltakarják a fémoszlopot A vízsugarak teljesen eltakarják a fémoszlopot Amikor a víz eltűnik - mágusunknak ott kell mozdulatlanul állnia, hogy eltakarja a mögötte lévő oszlopot. Amikor a víz eltűnik - a mágusnak ott kell mozdulatlanul állnia, hogy eltakarja a mögötte lévő oszlopot Most beszéljünk a karikáról, amely nem teljes, ugyanis el van fűrészelve. Könnyű mozdulattal szét lehet választani a karikát és átengedni az így keletkezett résen a fémkiszögellést, amely Copperfield dereka előtt helyezkedik el. Ez a kiszögellés e cikk elején szereplő ábrán egyessel van jelölve. Ez azt jelenti, hogy a karika végighúzása közben azon a helyen, ahol zavarna a kiszögellés, egyszerűen két

kézzel szétfeszíti a karikát, majd átjuttatva rajta, újra egyesíti. A bűvész két kézzel kissé szétfeszíti a karikát, hogy a tartószerkezeten átvezethesse A szerkezet bármilyen irányba képes elfordulni, miközben a forgás tengelyeként a függőleges oszlop szolgál. Amikor a lány "átrepül" Copperfield háta mögé, a mágust jobb oldala felől közelíti meg, így jobb kezével eltakarja a kiszögellést, amin a lány fekszik. A szerkezet képes elfordulni, eközben az illúzionista jobb kezével eltakarja a kiszögellést, amin a lány fekszik Végül a szerkezet a lánnyal együtt leereszkedik. Figyeljék meg: a padlót, amelyen a lány fekszik, nem mutatták meg nekünk. Ezzel a mutatvány befejeződött De vegyenek szemügyre egy hasonló szerkezetet, melyet egy másik illúzionista használ. Ez nem olyan tökéletes, mint a Copperfield által használt szerkezet, nem forog, nem emelkedik, de az elv ugyanaz. Egy hasonló szerkezet, csak ez

nem képes emelkedni és forogni Lerajzolt kártya. (Zuhanás a Niagara vízesésbe 1990) Copperfield felinvitál a színpadra egy hölgyet a nézők közül, és megkéri, hogy válasszon ki egy kártyalapot. A mágus legyezőszerűen szétnyitja a pakli kártyát, a lapokat hátoldalukkal fölfelé És a hölgy rámutat a lapra. Meg is kapja ezt a kártyát, s a kezével a testéhez szorítja, hogy ne láthassa senki. A bűvész ezalatt lerajzolja ezt a kártyát Majd megmutatja a nézőknek: a pikk ász De a hölgynél a piros hármas van! Copperfield úgy magyarázza, hogy a rajzon ez a pakli legfelső lapja, illusztrálva a pakli oldalát, és azt mondja, a piros hármas ott van valahol a pakliban. Egy pillanatra a nézőktől elfordul a rajzzal együtt, majd visszafordul, s a rajzolt pakliból jól látszik a “kibúvó” piros 3-as egyik sarka, majd pillanatokon belül egyre jobban és jobban látszik. Végül mindenki szeme láttára a rajzolt pakliból kibújik a néző

által kiválasztott lap. Az illuzionista leszakítja a legfelső lapot, amelyiken rajzolt, és átnyújtja a hölgynek, hogy bizonyosodjék meg arról, a rajz igazi és a piros 3-as a rajz része. A titok nyitja. A trükk ravaszsága abban rejlik, hogy a hölgy miképp "választja ki a kártyalapot", illetve az összevarrt papírlapokban (továbbá-naptár), amelyekre rajzol Copperfield. Ebben a mutatványban a kiválasztott személy nem beépített ember. Az a feladata, hogy kiválasszon egy kártyát a pakliból. A mágusunknak viszont arra van szüksége, hogy a hölgy azt a kártyát válassza ki, amire neki szüksége van (ebben az esetben a piros 3-as). És minden úgy is történik A néző kiválasztja a lapot Az első képen a mágus a kártyákat hátoldalukkal fölfelé tartja, és a hölgy az egyik kártyára mutat! A valóságban mindegyik kártyára rá van ragasztva egy piros hármas. Mindegyik kártyalapra rá van ragasztva egy piros hármas A rajzon

a“B”-az igazi kártya hátlappal fölfelé, melyre ragasztódik az “A”(piros 3-as), szintén hátlappal fölfelé. Ily módon minden többi kártyalapra felülről ragasztódik egy piros 3-as. Tehát bármelyikre is mutat, mindig a piros 3-as lesz, mert Copperfield, miután a hölgy rámutatott a lapra, a pakli tetejére helyezi, s így gond nélkül szét tudja a két kártyalapot választani, majd a leválasztott piros hármast átadja a hölgynek megőrzésre. Ezután a nézőknek megmutatja az üres naptárt, és azt mondja, hogy lerajzolja a kiválasztott lapot. Abban a pillanatban, amikor hátat fordít a hölgynek, amolyan semmit nem jelentően lapoz egyet. Úgy tesz, mintha a kontúrjait rajzolná, de valójában már előre le van rajzolva, mellesleg egy kis rejtett titokkal. Majd ebbe a kontúrba rajzolja bele a pikk ászt, és megmutatja a nézőknek. Természetesen ez nem a kiválasztott kártya, a bűvész megrajzolja a pakli oldalát, és azt mondja, hogy ez

csak a felső lap, a piros 3-as valahol a pakliban van. Most végigkövetjük, hogyan bújik elő a rajzolt piros 3-as. A naptár három lapból áll A felső lapon egy pikk ász van lerajzolva. A felső kontúr mentén egy kis rés van, ami nem látszik a vastag fekete vonalnak köszönhetően. Ennek a lapnak a hátoldalán egy egyszerű szerkezet van elrejtve A mágus egy vékony zsineg meghúzásával, melynek a végén egy karika van, s az ujjával ezt a karikát húzza meg, hozza elő a kartonlapocskára rajzolt piros 3-ast. Mellesleg ez olyan szorosan illeszkedik a fő laphoz, és a szélei szintén vastag sötét vonallal vannak bekeretezve, hogy nem látszanak sem a rés, sem a piros 3-as szélei. Így jelenik meg a lerajzolt kártya Az első lap mögött egy egyszerű szerkezet segítségével mozog a kártyalap No, de ez még nem minden! A bűvésznek még le kell szakítania a lapot, és megmutatni azt a hölgynek. Hogyan csinálja ezt? Vegyük szemügyre mégegyszer a

naptár rajzát. Piros számokkal jelöltük a lapokat A piros egyessel jelzatt lap tartalmazza a rést, a kitolódó lapot és az ehhez szükséges egyszerű mozgató szerkezetet. A piros kettessel jelzett lap az, melyikre rá van rajzolva mind a pakli, mind pedig a piros hármas. A hármas számmal jelzett lap üres. És itt jön a másik trükk. A felvételen (406K, DivX) és az alábbi képen jól látszik, hogy a mágus az első és második lapokat egyszerre megfogván átfordítja a naptár túloldalára. A mágus az első és második lapot egyszerre fordítja át Majd pedig a kettes számmal jelzett lapot letépi és átadja a hölgynek. Copperfield a kettes számú lapot tépi le Az egyes számú lap és a mögötte elrejtett egyszerű szerkezetet a naptárral együtt Copperfield átadja az asszisztensének. Az illuzionista most már nyugodtan bemutathatja a nézőknek az előre elkészített rajzot a paklival és a piros hármassal. Ez csak nagyon kevéssé

különbözik az egyes számú laptól. Ha figyelmesen megnézzük a mutatványt, akkor észrevehetjük ezeket az eltéréseket. Alább azokat a fotókat láthatják, melyek a mutatvány általunk történt megismétléséről készültek. A nagyitáshoz kattintsunk a fotóra. Menekülés a felrobbanó épületből Egy lebontásra ítélt épület elő van készítve a robbantásra. Nem messze a háztól alacsony állványokon egy vékony fémlap helyezkedik el, rajta egy lepel. Copperfield elmondja a nézőknek, hogy néhány perc múlva bezárják őt egy páncélszekrénybe, mely a házban van elhelyezve, viszont titokzatos módon kiszabadul belőle és megjelenik a lepel alatt a fémlapon, melynek vastagsága mindössze néhány centiméter. A történések az épületben folytatódnak. A szoba közepén egy páncélszekrény áll A mágus belemászik és két biztonsági őr rázárja a páncélszekrény ajtaját. A kamera folyamatosan rögzíti az eseményeket, a

képernyő bal alsó sarkában pedig megjelenik egy kis kép, melyet egy távolról irányított kamera élőben közvetít. Elkezdődik a visszaszámlálás. Mindenki menekül a házból, mindezt folyamatosan közvetíti a kamera Az operatőr a kamerával leereszkedik a lépcsőn, áthalad több folyosón és kijut az utcára, egyre távolodva az épülettől. Közben a távirányított kamera képén látjuk, hogy a páncélszekrény fogantyúja elfordul. Megjelenik a bűvész keze és megpróbál megszabadulni lánctól, mely a páncélszekrényt körülveszi. Az idő viszont lejár és a ház, néhány robbanás után, összedől. Ekkor a fémlapot mutatják, háttérben a ház füstölgő maradványaival. A lepel mozogni kezd, megjelenik alatta a mágus. Egyre magasabb és magasabb lesz, végül ledobja magáról a leplet És mindenki láthatja, hogy Copperfield megjelent a fémlapon, amelyen nincs semmiféle rés vagy nyílás, ami arra utalna, hogy átmászott rajta. A

mutatvány megfejtése Nagyszerű, látványos, Hudini szabadulásaira emlékeztető trükk. Akkor most kezdjük el megfejteni a titkot Páncélszekrény, kamerák és a ház felrobbanása Az elején az illúzionista valóban az épületben tartózkodik, de sokkal korábban kijutott onnan, mint ahogy a ház felrobbant, sőt, még a folyamatos távvezérelt kamera képének megjelenése előtt. Az egyetlen dolog, amely Copperfield házban való tartózkodását bizonyította a főkamera operatőrének távozása után, az a kis kép a képernyő bal alsó sarkában. Ez viszont nem közvetített valódi képeket A távolsági kamera a kis kép megjelenése után folyamatosan egy korábban - még a mutatvány előtt - felvett jelenetet közvetített. A mágus pedig szinte azonnal kijutott a páncélszekrényből (a szekrény hátsó részét nem is mutatták), kiszaladt a házból egy másik útvonalon és egy földalatti átjárón (lehet akár a helyi csatornarendszer is) eljutott a

fémlap alatti helyhez. Arra is volt ideje, hogy kissé bepiszkolja az öltözékét és összeborzolja a frizuráját Nézzék meg, milyen módon tudták véghezvinni ezt a nagyszerű videó-átverést. Azután, hogy a bűvész bemászott a páncélszekrénybe, az egyik biztonsági őr elkezdi bezárni és lánccal körbetekerni azt. A kis kép egyelőre még nem jelent meg Minden, amit látunk, az valójában úgy is történik Az egyik biztonsági őr bezárja a széfet és lánccal lelakatolja azt Ahogy a biztonsági őr befejezi a tennivalóját és elkezd távolodni a páncélszekrénytől, megjelenik a bal alsó sarokban a kis kép, amin még láthatjuk a mozgó biztonsági őr hátát. Mozdulatai, vagyis minden egyes lépése, előre be lett gyakorolva, ennek köszönhetően az a néhány másodperces felvétel, amely mindkét képen látszott, teljesen megegyezik. Ne feledjék, hogy a bal alsó sarokban nem élő közvetítés folyik, hanem egy korábbi felvételt látunk

Vagyis ugyanaz a biztonsági őr ugyanazon mozdulatokat teszi, amelyeket már korábban felvettek. Mivel kevés ilyen mozdulatot lehetett látni ilyen rövid idő alatt - 1 másodpercig -, az utánzás nem okozhatott nagy gondot. A korábban felvett mozdulatok begyakoroltak, s megegyeznek azokkal, melyeket a korábban készített felvételen és élőben is egyidejűleg is láthatunk Itt az egyik bizonyítéka annak, hogy a kis képen egy előre elkészített képsort látunk. Hasonlítsák össze a nagy és a kis képet. Figyelmesen nézzék meg magát a páncélszekrényt A felvétel a szekrényről a nap egy másik szakában készült, a kis képen annak alsó részén árnyékot láthatunk, a nagy képen árnyék nincs. A távvezérelt kamera képe nem egyezik azzal a képpel, amit élőben láthatunk Ezután a fő kamera a kijárat felé mozog, a távvezérelt kamera folyamatosan közvetít, és mivel azt mutatja, hogy a páncélszekrényből senki nem jön ki, a nézők ezt

is hiszik. Miközben mindenki menekül, a bal alsó sarokban láthatjuk a széf képét A robbanás előtt néhány másodperccel megjelenik Copperfield keze, de ez valójában egy korábban felvett jelenet. Ezalatt ő már távol van az épülettől, a fémlap alatt, mondjuk egy csatornaaknában tartózkodik. A robbanás előtt néhány másodperccel megjelenik Copperfield keze Amikor az épület dőlni kezd, láthatjuk, hogy a távirányított kamera képén csíkok jelennek meg és egy pillanat múlva a kép eltűnik. A korábban készített felvétel hosszát másodpercre pontosan kiszámították és a végére néhány effektust is belevittek, melyek a robbanásra utalnak. Amikor az épület dőlni kezd, láthatjuk, hogy a távirányított kamera képén csíkok jelennek meg A mágus megjelenése a fémlapon A mutatvány ezen részében a bűvész egyszerűen becsapta nézőit. Valójában az épületből való szabadulása is trükk volt, hiszen azt mondta, hogy a

távvezérelt kamera a páncélszekrényről élő képet fog közvetíteni. De kiderült, hogy nem így történt. Ám ez még semmi. Mert az, ami a mutatvány második felében történt, egyszerű átverés (az orosz szerzők itt keményebb kifejezést használnak. RuNet) Először is, a fémlap körül álló nézők nem egyszerű nézők, hanem Copperfield munkatársai. Közülük mindenki nagyon is jól látta, hogyan lép elő a bűvész az aszfalt "alól" a fémlap alá. Figyeljék meg, hogy milyen szögből vették fel ezt a jelenetet: a kamera magasabban helyezkedik el a lap szintjénél, ahol megjelent mágus. Vagyis attól eltekintve, hogy a fémlap vékony, az előlünk kitakar egy részt, egyfajta vakfolt, amit a fémlaptól nem látunk. A tévénézők nem tudnak lehajolni és benézni a fémlap alá, csak azt látják, amit az operatőr mutat, ezért a fémlap alatti térség számunkra nem látható, a többi pedig már a technika dolga. A fémlap egy

részt kitakar az úttestből Az illúzionista ekkor már az aszfalt "alatt" van, ott, a fémlap által kitakart (a tévénézők számára láthatatlan helyen), mondjuk egy csatorna lejáratot lefedő nyíláson ki tud mászni és óvatosan megközelíti a fémlapot. Szorosan a fémlap alsó részéhez kellett simulnia, hogy a kamera ne mutassa. Copperfield megjelenik a fémlapon Ezután magának a fémlapnak a nyílásán felmászott, pontosan a takaró alá. Ha érdekli önöket, hogy a fémlapon miért nem látszik a nyílás, vagy valami hozzá hasonló dolog, akkor elmondhatom, hogy a fémlapot be lehet vonni bármilyen anyaggal, ami eltakarja a rejtegetni való részeket. A tény viszont tény marad: Copperfield egyszerűen mindenkit becsapott, felhasználva azt, hogy az emberek csak a tévén keresztül nézhették a mutatványt. Ezért az adott helyzetben nem viselkedett korrekt módon, ugyanis a tévénézőknek azt mondta, hogy a felvétel valódi volt, és ha itt

lettek volna személyesen az előadáson, ugyanazt láthatták volna, mint a tv-ben. (Copperfield illúzionista, s minden illúzió megtévesztésen alapul, így ez a mutatvány is. RuNet) Ősszezsugorodás a ládában. (Repülések: feléledt vágyak1992) A színpadon egy asztal áll, rajta egy doboz, amelyben akár egy ember is elfér. Copperfield vízszintesen elhelyezkedik benne, úgy, hogy csak a feje és a lábfeje látszik. Ezután a doboz elkezd összetolódni, de a mágus mindeközben benne van, s a feje egyre jobban közeledik a lábfejéhez. Néhány másodperc múlva a nézők azt látják, hogy a bűvész magassága tízedére csökkent, s a feje a lábfejéből nő ki. A mutatvány végén a doboz felveszi az eredeti méreteit és Copperfield teljes életnagyságban, sértetlenül száll ki belőle. A titok megfejtése A mutatvány egy speciális asztalon és a mozgatható műlábfejen alapszik. Az asztal valójában sokkal vastagabb, mint amilyennek látszik.

Figyeljék meg a videofelvételen (DivX, 959K) az asztalt: ugyan nem túl vastag, de a doboz nem az asztalon fekszik, hanem egy alacsony felületen, mely az asztal lapjából emelkedik ki. Az asztallap alatt egy ugyanilyen található, amely pontosan a doboz alatt helyezkedik el. Így álcázták a 45-50 cm-es vastagságot (a doboz alatt található űr). Ez lehetővé teszi Copperfieldnek, hogy észrevétlenül elhelyezze benne a törzsét és a lábát. A dobozban a feje marad és egy mozgó műláb, amely könnyen minimális távolságra közelíthető a fejhez. Most nézzük meg sorjában, hogyan is történik a mutatvány. A mágus belefekszik a ládába Az illúzionista belefekszik a ládába. Ebben a pillanatban kidugja a műlábfejet, a sajátját pedig a láda alá rejti (az asztal titkos üregébe). A feje egyre jobban közeledik a lábaihoz Itt már láthatjuk, hogy Copperfield feje a doboz közepéhez közeledik. Nézzék meg a cikk végén található ábrát, az

bemutatja a valódi testhelyzetét az asztal belsejében. A feje a lábfejéből nőtt ki Most már csak az a feladata, hogy magához húzza a műlábfejet, és a megfelelő hatást máris elérte. Az eredeti testhelyzete nem változott. A műlábat egy egyszerű szerkezet mozgatja Hasonló tárgyakat hsznál más mutatványoknál is. A mágus valódi testhelyzete Százdolláros bankjegy átdöfése egy ceruzával David Copperfield egy nézőtől elkér egy százdolláros bankjegyet, leül a színpad szélére, s az első sor nézői előtt kezdi el a bűvészmutatványt. Először természetesen átadja az egyik nézőnek a "százast", hogy vizsgálja meg, majd visszakéri és átdöf rajta egy ceruzát. Egy pillanat múlva újra megmutatja a nézőknek, és a "százas" sértetlen. Aztán újra átszúrja rajta a ceruzát, kicsit másként, de a végeredmény ugyanaz - a bankjegy sértetlen! Végezetül még egyszer odaadja a százast és a ceruzát az

első sorban ülő nézők egyikének, hogy ellenőrizze azt. A mutatványról készült videófelvétel itt tölthető le. 654K, DivX formátum A titok nyitja. A mutatvány fő kelléke a ceruzán lévő eszköz, melyről a nézők természetesen semmit nem tudnak. Annak színe megegyezik a ceruza színével, szabadon felhelyezhető és levehető. A járulék színe megegyezik a ceruza színével Szerkezetileg két részre osztható: a gyűrűs rész, amibe a ceruza kerül, és a vékony lapocska, ami a ceruzát egyik oldalról eltakarja (hasonlít a tollak rögzítő fülére). A vékony lapocska a ceruzát egyik oldalról eltakarja A bankjegy átszúrásakor a ceruza mindig az említett lapocska takarásában van. A ceruza a bankjegy mögött helyezkedik el, s a nézők csak a ráhúzott fülecskét látják. Olybá tűnik, hogy a ceruza átdöfi a bankjegyet, holott a százas a ceruza és a fülecske között helyezkedik el. A bankjegy a ceruza és a fülecske között

helyezkedik el A ceruzára húzott járulék alsó részét az ujjak eltakarják. Egy pillanatra sem válik láthatóvá A járulék alsó részét az ujjak eltakarják Abban a pillanatban amikor a ceruza "átszakítja" a papírt, jellegzetes (papírszakadásra emlékeztető) hang hallatszik. No de ez csak illuzió, mivel a lapocska nagyon szorosan lapul rá a ceruzára, s a bankjegy be van szorítva a ceruza és a fülecske közé. A hirtelen mozdulat következtében keletkezik ez a hang A második módszer előtt a bűvész azt mondja, hogy a ceruza egyáltalán nem szakítja át a papírt, sérülést nem okozva hatol át a bankjegyen. Itt a trükk ugyanaz, csak Copperfield egy kicsit bonyolít rajta Kövessük nyomon lépésrőllépésre A járulékot a mágus a ceruza közepétől egészen annak végééig csúsztatja. Ezután két részre hajtja a százast, majd belehelyezi a ceruzát a tartozékával együtt, úgy, hogy a ceruza végét két ujjával eltakarja A

járulék alsó részét az ujjak eltakarják Ezután kihúzza a ceruzát, melynek tartozéka ott marad a félbehajtott bankjegyben. Kihúzza a ceruzát A tartozék ott marad a félbehajtott bankjegyben Végül az utolsó mozzanat. David azt a látszatot kelti, hogy a ceruzát ismét a félbehajtott százasba csúsztatja, miközben valójában az a bankjegy mögé kerül. A bűvész a tartozékot eközben ráhúzza a ceruzára Mivel a tartozék eleje a kettéhajtott bankjegyen belül volt, úgy tűnik, hogy az egész ceruza a félbehajtott százason belül van. Miután rögzítette a ceruzát a tartozék gyűrűjébe, nyugodtan elengedheti A ceruza a bankjegy mögött van Még egyszer ismétlem: a bankjegy szorosan a ceruza és a tartozék között van, s ezért ha elengedjük a ceruzát, az továbbra is a százason fog lógni, azt a hatást keltve, hogy benne van a bankjegyben. És még egy utolsó megjegyzés: mivel a tartozék a ceruza végére van húzva, szükségtelen az

ujjaival eltakarnia. A mutatvány végén egy nézőnek a bűvész odanyújtja a ceruzát, s amikor az kihúzza azt a kezéből, a tartozék ott marad David tenyerében. Táncoló asztal. (Ismeretlen erők 1995) Copperfield nyolc nézőt hív fel a színpadra. Egy kör alakú faasztal köré térdelnek A bűvész arra kéri őket, hogy helyezzék az asztalra a kezeiket és a térdelő helyzetből lassan felállva, az ujjaik hegyével emeljék fel az asztalt. A nézők nagy meglepetésére ez meg is történik A nyolc ember elkezd térdelő helyzetéből felállni, közben ujjhegyeik az asztalt érintik, s az a levegőbe emelkedik. Ezután a mágus arra kéri a résztvevőket, hogy emeljék fel előbb az egyik kezüket, majd a másikat, aztán mindkettőt. Ennek ellenére az asztal továbbra is lebeg a levegőben. A megszólaló zene ritmusára az asztal elkezd egyik oldalról a másikra billegni Mindez néhány percig tart, majd a nézőkből lett asszisztensek visszaülnek a

helyükre. A mutatvány titka olyan egyszerű, mint amilyen zseniális Magában az asztalban nincs semmiféle alkalmatosság, legfeljebb a súlya igen kicsi. A titok nyitja két néző, akik egymással szemben helyezkednek el. A titok nyitja a két néző, akik egymással szemben helyezkednek el Öltözékük ujjaiban speciális szerkezetek vannak elrejtve, amelyek lehetővé teszik, hogy az asztalt akkor is tartsák, ha a tenyerüket megmutatják. A következő ábrán láthatják a szerkezet jelentősen felnagyított képét. Öltözékük ujjaiban speciális szerkezetek vannak elrejtve A valóságban az pontosan hozzásimul a ruhaujjak alsó (általunk nem látható) oldalához és a könyök kiegyenesítésekor automatikusan visszahúzódik a ruhaujjba. Az asztalról az abroszt nagyon könnyű lerántani, és itt több lehetőség is van: a bűvész egyszerűen erősen megrántja és a terítő kiszakad a csiptetőből, vagy a terítőt, a szerkezet nem szorítja az asztalhoz.

Végül is bármilyen módszerrel le lehet rántani a terítőt, ez nem ütközik különösebb nehézségbe. Amikor az asztal elkezd forogni és billegni, egyszerűen a két ellenkező oldalon álló páros irányítja ezt a megfelelő módon. Ez jól látható a felvételen (DivX, 486K): mindenki más szalad az asztal után, a páros pedig húzza azt maga után. A két ellenkező oldalon álló páros irányítja az asztalt És az asztal pontosan a páros közötti tengely mentén fordul el. Ha meghúznánk egy képzeletbeli vonalat a vörös ruhás hölgy és a vele szemben álló férfi között, láthatnánk, hogy az asztal pontosan ezen a vonalon billeg ide-oda. Végül is nagyon látványos mutatvány, de inkább egy baráti társaságnak felelne meg, nem pedig a legnagyobb illuzionista számára. Egy ilyen asztalt könnyen elkészíthetünk mi is, és összebeszélve néhány barátunkkal, szórakoztathatjuk az embereket, mondjuk egy születésnapon. Tinta-háromszög.

(Repülések: feléledt vágyak1992) David Copperfield kimegy a nézőtérre és kiválaszt egy lányt a mutatvány bemutatásához. Leülnek egymás mellé, közvetlenül a sorok közé a teremben. Megkéri a lányt, hogy egy papírlapra rajzoljon le egy tetszés szerinti mértani alakzatot, közben elfordul. A lány lerajzol egy háromszöget, majd megmutatja a kamerának és leteszi a térdére. A bűvész elővesz egy alumínium tányért és beleönt egy kevés fekete tintát. A tinta lassan elkezdi felvenni egy háromszög alakját, a végén pedig a nézők azt látják, hogy a tinta egy jól látható háromszöget rajzol ki. Magyarázat A mutatvány titka nagyon egyszerű. A helyzet az, hogy a tányér felszíne valamilyen zsíros anyaggal lett bekenve, viszont a közepén egy háromszög alakú száraz felület maradt. Az első ábrán egy tányér látható. Vörössel van megjelölve a bekent felület, a háromszög területe pedig fehér Mostak önök már valamikor

zsíros edényt? Ha igen, akkor észrevehették, hogy a víz a zsíros felületről lepereg. Ugyanez történt ebben az esetben is. A pirossal megjejelölt terület be van kenve viasszal, a fehér terület száraz Továbbá, mivel a tinta sűrűsége nagyobb, mint a vízé, ezért a zsíros felületen még tintacseppek sem maradtak, az összes tinta a száraz felületre folyik, kialakítva ezzel a háromszög alakját. Mivel lehet bekenni a tányért? Például viasszal. Egy száraz, átlátszó gyertyával bekenték a tányért, majd kiegyenlítették az egyenetlenségeket. Amennyiben nem alumíniumból készült tányért használtak volna, észre lehetett volna venni a bekent felszínen a fényvisszaverődést, de a tányér maga is fényvisszaverő, ezért a zsíros, viaszos felület észrevétlen maradhatott. A lány, akit a mágus kiválasztott - az asszisztense, ezért rajzolta azt az alakzatot, amely a tányéron elő volt készítve. Figyeljék meg a felvételen (DivX, 911K),

hogyan választotta ki a nézők közül Copperfield a lányt. Egyszerűen odalépett és megfogta a kezét. Copperfield odalép a lányhoz. Nem mondhatjuk, hogy a lányt a vak véletlen választotta ki Ha a nézőtérre egy szivacs téglát dobott volna vagy egy rózsát, mint ahogy azt valójában a véletlenszerű kiválasztás eseteiben teszi, akkor más lett volna a helyzet, de így? A tányérra szigorúan meghatározott mennyiségű tintát tölt ki Láthatják, ahogy az illúzionista önti a tintát. A tányérra előre kiszámított mennyiségű tintát önt, annyit, amennyi a tányér száraz felületének beborítására szükséges. Ez a háromszög pontos kirajzolódásának feltétele Vagyis először meghatározhatatlan formát vesz fel, majd fokozatosan kialakul az alakzat. A tinta a zsíros felületről a száraz felület irányába folyik A tinta be lett öntve a tányérba, a bekent felszínen helyezkedik el, s a zsír lassan elkezdi kiszorítani. A

tányérba öntött tinta folyamatosan kezdi kitölteni a száraz, háromszög alaku területet A tányér könnyed billegetésével a tinta egy nem tökéletes háromszög alakját veszi fel, de mivel a folyadék mennyisége nagyobb területre volt kiszámítva, ezért a tinta egy része a bekent felszínen marad, de egy határozott mozdulat hatására összefolyik a száraz felszínen lévővel, kialakítva a háromszög pontos formáját. Copperfiel egy határozott mozdulattal megbillenti a tányért, mire a tinta az egész száraz felületet kitölti