Művészet | Középiskola » Rajz és vizuális kultúra emelt szintű írásbeli érettségi vizsga, megoldással, 2008

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 35 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:100

Feltöltve:2008. szeptember 24.

Méret:1 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 14 Azonosító jel: RAJZ ÉS VIZUÁLIS KULTÚRA EMELT SZINTŰ GYAKORLATI VIZSGA 2008. május 14 14:00 A gyakorlati vizsga időtartama: 240 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Rajz és vizuális kultúra emelt szint gyakorlati vizsga 0811 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók • A következő feladatsor hat összetett feladatot tartalmaz. Figyelmesen olvassa el a feladatokat, és válasszon ki közülük négyet, mert csak négy feladatot kell megoldania! A kiválasztott feladatok sorszámát írja be az alábbi négyzetekbe! (Csak a kiválasztott feladatok megoldására kaphat pontokat, így az esetlegesen elkezdett további (két) feladattal többletpontokat nem gyűjthet!) • A feladatsor megoldására 240 perc áll a rendelkezésére. • A feladatok megoldási sorrendje tetszőleges. • A következő feladatsort a legjobb tudása szerint,

önállóan oldja meg! • Figyelmesen olvassa el a feladatokat, és a megadott szempontok figyelembevételével csak a megadott kérdésre adjon lényegre törő választ! • Amennyiben a 2., 4 és 6 feladatokból választ, a megoldásához tollat használjon, és ügyeljen arra, hogy kézírása jól olvasható legyen! • Ügyeljen arra, hogy ahol szükséges, egész mondatokban válaszoljon a kérdésekre! • Ügyeljen arra, hogy a feladat megoldásait a megfelelő helyre írja be a feladatlapba! • Amennyiben valamelyik megoldást vagy megoldásrészletet áthúzza vagy nem egyértelműen jelöli, az nem értékelhető! • Ügyeljen arra, hogy amennyiben a feladatban alkotókat kell felismerni és megnevezni, magyar nevek esetében csakis a teljes név kiírása fogadható el helyes megoldásnak! • Amennyiben az 1., 3 és 5 feladatokból választ, a megoldásához (ha a feladat mást nem határoz meg) a rendelkezésére álló anyagok és eszközök közül szabadon

választhat. • Az 1., 3 és 5feladatok megoldását külön lapokon, tetszőleges méretű papíron készítse el (ha a feladat mást nem határoz meg)! • Ügyeljen arra, hogy a feladatsor borítóján szereplő azonosító jel minden egyes lapra felkerüljön! • Ügyeljen arra, hogy minden egyes lapra felkerüljön az adott feladat sorszáma is! • Ügyeljen arra, hogy a kapott feladatlapba helyezze bele a külön lapon lévő feladatok megoldását (rajzokat, vázlatokat), és együtt adja be azokat a vizsga végén! • Kérjük, hogy a szürke pontozókockákba ne írjon! gyakorlati vizsga 0811 2 / 20 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Azonosító jel: 1. FELADAT A valóságban a tárgyak a használat során többnyire kopnak, és csak ritkán deformálódnak. Egy ábrázoláson (festményen, rajzon) azonban minden lehetséges! Érzelmeink, fantáziánk függvényében a tárgyak megváltoztathatják alakjukat, színüket, arányaikat. A

Franciaországban élő, expresszív képeket festő Chaim Soutine-nek (1893-1943) tulajdonítják azt a kijelentést, hogy „a deformáció maga az élet”. a) Értelmezze röviden ezt a kijelentést! b) A képeken látható tárgyak egyikét rajzolja le öt változatban úgy, hogy képzeletben torzítja is azt! Ügyeljen arra, hogy az eredeti tárgy a változtatások ellenére is felismerhető legyen! c) Válassza ki a legsikeresebbnek ítélt változatot, majd ezt használja fel egy saját elképzelésű irodalmi mű illusztrációjaként! Tetszőleges eszközzel dolgozhat. d) Az illusztráción szerepeljen az elképzelt irodalmi mű címe, műfaja és az a szövegrész, amelyet illusztrál! A feladatmegoldás során ügyeljen arra, hogy - egyetlen kiválasztott tárgyról kell torzított változatokat rajzolni - javasolt ezeket egyetlen lapon, ceruzával készíteni - mindig a legalkalmasabb nézőpontot válassza! - a tárgyak belső arányai is torzíthatók, csak az a fontos,

hogy a tárgy felismerhető maradjon - az illusztrációt egy másik lapon készítse el. Lehetőleg színt is használjon! - a szöveg (mű címe, az illusztrált szövegrész) is legyen része a kompozíciónak! Feladat értelmezése 2 pont a 2 pont b 10 pont c 10 pont d 4 pont Feladat végrehajtása gyakorlati vizsga 0811 3 / 20 Összbenyomás 2 pont Összesen 30 pont 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Azonosító jel: 2. FELADAT Gondolkodó A gondolkodás, elmélkedés ábrázolására a művészetben sok példát találhatunk. Vannak hasonló, és egymástól nagyon különböző megjelenítési módok is. A formai különbségek tartalmi különbségekre is utalnak. a.) A színes képmelléklet A, B, C, D képein látható alkotások gondolkodó, elmélkedő figurákat ábrázolnak. Figyelje meg az alkotásokat, és jellemezze az A, B, C, D képeken a gondolkodás-elmélkedés ábrázolásának kifejezőeszközeit! . . . b.) A színes

képmelléklet D képén látható szobor nem csak önálló műként létezik, hanem a „Pokol kapuja” című alkotás (E kép) főfigurájaként is. Az A és B képek is egy nagyobb mű részletei. Határozza meg a táblázat kitöltésével – a D-E kép mintájához hasonlóan – az A és B képek kontextusát a kérdésekre válaszolva! Alkotó: Rodin A D jelű képen látható szobor „gondolkodója” a „Pokol kapuja” című alkotás (E) részeként is ismert. Dantét, a költőt ábrázolja Ő a kapu főalakja. E a) Alkotó: . Cím: Medici síremlék (Medici sírkápolna) Ábrázolt személy: Lorenzo Medici b) Az alkotáson betöltött szerepe: . c) Jellemezze röviden (egy mondatban) a mű többi alakját! . . A d) Alkotó: . Cím: Athéni iskola (részlet) Ábrázolt személy: Herakleitosz e) Az alkotáson betöltött szerepe:. f) Jellemezze röviden (egy mondatban) a mű többi alakját! . B gyakorlati vizsga 0811 . 4 / 20 2008. május 14 Rajz és

vizuális kultúra emelt szint Azonosító jel: c.) Válassza ki a felsorolásból, mi jellemzi Dürer Melankólia című rézmetszetének (C) figuráját! Az egyetlen helyes meghatározás betűjelét írja a négyzetbe! A. B. C. D. E. attribútum allegorikus figura szimbolikus figura ergonomikus figura kariatida d.) Hasonlítsa össze és jellemezze az A és D (az önálló alkotás) szobor által ábrázolt figurákat! (Vesse össze a hasonlóságokat és különbségeket!) . . . . . e.) Válassza ki, mely földrajzi helyhez kötődik a színes képmellékletben látható F alkotás, és az egyetlen helyes meghatározás betűjelét írja a négyzetbe! A. B. C. D. E. Bhuvanesvar (India) Catal-Hüyük (Törökország) Teotihuacan (Mexikó) Kamakura (Japán) Wayang ( Indonézia) f.) Hasonlítsa össze D és F szobrokat kompozíció, formaképzés és a kifejezett tartalom szempontjából! . . . . . . . . . . gyakorlati vizsga 0811 5 / 20 2008. május 14 Azonosító

jel: Rajz és vizuális kultúra emelt szint g.) Nam June Paik két művén az f) feladatban megismert két alkotás variációit helyezte el egy videokamera s egy képernyő elé. Az így létrejött az alkotásokon (Színes képmelléklet: G, H) a figurák önmagukat nézik egy képernyőn a kamera segítségével. Elemezze és hasonlítsa össze G és H alkotásokat a műforma és a kifejezett jelentéstartalom szempontjából! Térjen ki arra is, hogy milyen jelentéskülönbség származik az azonos helyzetbe helyezett két különböző alkotásból! . . . . . . . . . . . . . . . . . Elérhető pontszám Elért pont a. feladat b. feladat c. feladat d. feladat e. feladat f. feladat g. feladat Összes pont 4 pont 6 pont 1 pont 6 pont 1 pont 6 pont 6 pont 30 pont gyakorlati vizsga 0811 6 / 20 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Azonosító jel: 3. FELADAT Olvassa el a következő verset! Kosztolányi Dezső: Októberi táj Piros

levéltől vérző venyigék. A sárga csöndbe lázas vallomások. Szavak. Kiáltó, lángoló igék a) Készítsen több színvázlatot a vers illusztrálására A/5-ös méretben, tetszőleges színes technikával! A színvázlatoknak nem szükséges figuratív elemeket tartalmaznia. b) Készítsen vázlatokat a vers szövegének képversszerű feldolgozásához, a képvers a szerzőt és a címet is foglalja magában! A betűképek, a szöveg alakzata legyen összhangban a szöveg tartalmával és hangulatával! ƒ A szerzőt és a címet a kompozíción belül különböztesse meg a vers szövegétől funkciójának megfelelően! ƒ Figyeljen a szövegfoltok megfelelő elhelyezésére, törekedjen a kifejezéssel összehangolt kompozíciós megoldásokra! c) Készítse el a vers képversszerű illusztrációját! A/4-es méretben, szabadon választott színes technikával dolgozzon! A kép és a szöveg teljes vizuális és tartalmi egységet alkosson, egyik se legyen

dominánsabb a másiknál! (Az így elkészült illusztrációnak nem szükséges figuratív elemeket tartalmaznia.) d) ƒ A teljes feladatmegoldás során ügyeljen a figuralitás-absztrakció kifejezéshez igazított mértékére. Gondolkodhat akár teljesen absztrakt vagy teljesen figurális megoldásokban is, vagy a kettő között, ez azonban a kifejezéssel legyen összhangban, erősítse azt! ƒ Mindhárom feladatrészben ügyeljen a vizuális eszközök és technika megfelelő használatára! Feladat értelmezése 2 pont a 4 pont b 6 pont c 8 pont d 8 pont Feladat végrehajtása gyakorlati vizsga 0811 7 / 20 Összbenyomás 2 pont Összesen 30 pont 2008. május 14 Azonosító jel: Rajz és vizuális kultúra emelt szint 4. feladat KÖZÉPKOR Az alábbiakban a korai és az érett középkor művészetére és építészetére vonatkozó kérdéseket olvashat. Megválaszolásukhoz a mellékelt képek (lásd színes képmelléklet) figyelmes elemzése

mellett a stílusok felismerésére és lexikális tudására is szüksége lesz. a.) Figyelje meg a c) feladatban A, B és C jelölésű épületeket! Stílusjegyeik alapján állapítsa meg melyik három korstílushoz köthetők! Válaszát írja az alábbi táblázat megfelelő helyére! b.) Határozza meg az épületek nevét! Válaszát írja az alábbi táblázat megfelelő helyére! KORSTÍLUS ÉPÜLETEK NEVE A TÁRSÍTOTT KÉPEK BETŰJELE A B C c.) Párosítsa A, B és C épületek képeit azoknak a művészeti alkotásoknak a képével (D-J), amelyek azonos korstílusban készültek! Bár egy épülethez több kép is rendelhető, csak két-két kép betűjelét kell az épületekhez társítani a táblázat megfelelő helyére írva! A gyakorlati vizsga 0811 B C 8 / 20 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Azonosító jel: D E F G H I J K L gyakorlati vizsga 0811 M 9 / 20 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt

szint Azonosító jel: d.) A képmelléklet színes képe segítségével elemezze a D betűvel jelölt alkotást! Ismertesse készítésének technikáját, stílusjegyeit és kompozíciós felfogását! . . . . . e.) A színes képmelléklet ehhez a feladathoz tartozó képeinek segítségével sorolja fel a gótika templom-építészetének főbb stílusjegyeit! . . gyakorlati vizsga 0811 10 / 20 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Azonosító jel: f.) Az alábbiakban a középkori művészetben használt kifejezéseket olvashat A táblázatba írva határozza meg a kifejezések jelentését! pillérköteg: fiatorony „horror vacui”: támpillér: ikon: hevederív: Elérhető pontszám Elért pont a. feladat b. feladat c. feladat d. feladat e. feladat f. feladat Összes pont 3 pont 3 pont 6 pont 6 pont 6 pont 6 pont 30 pont gyakorlati vizsga 0811 11 / 20 2008. május 14 Azonosító jel: Rajz és vizuális

kultúra emelt szint 5. feladat 5. feladat 1 oldal KÉPI KONTEXTUS Elvont gondolatok és eszmék képi ábrázolását a művészek rendszerint szimbólumokkal és megszemélyesítésekkel oldották meg. A célnak megfelelő figurák, gesztusok megalkotásakor alaposan tanulmányoztak és kisebb nagyobb átalakításokkal átvettek klasszikus megoldásokat is. A felhasznált figurák új képi kontextusba helyezésével érték el a kifejezési célt Megfigyelhető ez pl. id Pieter Bruegel itt látható rézmetszetén is Bruegel: Fortitudo; 1560; 22,3 x 28,7 cm Bruegel: Fortitudo (részlet) Feladat: A mellékelt képeken található szobrok egyikének felhasználásával készítsen olyan allegorikus képgrafikát, amely kifejezi a négy platóni erény egyikét! A kompozíció foglalja magába a választott sarkalatos erény betűképét is! A négy platoni (plátói) erény: Temperantia / mértékletesség Fortitudo / bátorság, erő Prudentia / bölcsesség Justitia /

igazságosság gyakorlati vizsga 0811 12 / 20 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Azonosító jel: 5. feladat 2 oldal gyakorlati vizsga 0811 13 / 20 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Azonosító jel: 5. feladat 3 oldal Munkamenet / részfeladatok: a) Készítsen a választott tartalom kifejezéséhez legmegfelelőbbnek tartott szoborról egy elemző formavázlatot A/4-es méretű papírra szabadon választott eszközökkel! b) Készítsen a kompozícióhoz és a használni kívánt kifejezőeszközökhöz is igazodó egyedi betű-, és szóképterv vázlatokat A/4-es méretű papírra szabadon választott eszközökkel! c) A megismert formarend valamint a betűképtervek felhasználásával, átírásával készítsen kompozíciós vázlatokat A/4-es méretű papírra szabadon választott eszközökkel! d) Készítse el a kompozíciós-, és betűterveinek is megfelelő vagy azokat továbbfejlesztő egyedi grafikát szabadon

választott eszközökkel A/4-es méretbe! e) Minden munkafázisban törekedjen a feladatrészhez illeszkedő technika kiválasztására és a gondos kivitelezésre! Feladat értelmezése Feladat végrehajtása gyakorlati vizsga 0811 2 pont a 4 pont b 6 pont c 6 pont d 6 pont e 4 pont Összbenyomás 2 pont Összesen 30 pont 14 / 20 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint 6. feladat Azonosító jel: SZÉKEK Egy egyszerű használati tárgy, például egy szék is sok észrevétlen vagy feltűnő tulajdonsággal rendelkezik. A tervezésnél sok szempont vehető figyelembe, és a használat jellege sokszor leolvasható a tárgy külső megjelenéséről. B A C E D G) tervezte: Ron Arad gyakorlati vizsga 0811 F H) tervezte: Fernando and Humberto Campana 15 / 20 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Azonosító jel: a.) Válassza ki a felsorolásból a megfelelő nevet, stílust illetve alkotót és egészítse ki

velük a táblázatban található mondatokat! A megfelelő számokat írja a kipontozott vonalakra! 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Walter Gropius Ehnaton Mies van der Rohe, thonet Bauhaus egyiptomi Van der Velde 8. Tutankhamon 9. chippendale 10. szecessziós 11. barokk 12. klasszicista 13. reneszánsz 14. gótikus 15. római 16. mezopotámiai 17. impresszionizmus/ impresszionista 18. Breuer Marcell 19. Platón 20. Julius Caesar 21. copf stílus(ú) A „Wassily-szék” a(z) (a) . művészeti iskola ismert tervezőjétől: (b) . -től A Az egyik legismertebb holland bútortervező, (c).tervezte ezt a (d) . stílusú karosszéket B Ez a(z) (e) . trónszék (f) nevéhez fűződik C A közismert (g). bútorok családjába tartozik ez a karosszék D gyakorlati vizsga 0811 16 / 20 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Azonosító jel: A képen látható faragott díszű széket (egy műbútorasztalos neve nyomán) (h). „stílusú”-nak nevezik, ami a (i)

stíluskorszakhoz tartozik. E Alessandro Mendini fotelje kárpitjának inspirációs forrása a 19. századi (j). stílusirányzat Egy ( k) . stílusú bútor átalakításával készült ez a karosszék, melyben, a tervező szándéka szerint Proust is szívesen elüldögélhetett volna. F b.) Ismertesse a Bauhaus főbb törekvéseit néhány mondatban! . . . . . . . c.) Röviden írja le, mi az ipari formatervező feladata! . . . . d.) Írja le egy ergonomikus szék legalább két fontos jellemzőjét! . . . gyakorlati vizsga 0811 17 / 20 2008. május 14 Azonosító jel: Rajz és vizuális kultúra emelt szint e.) Jellemezze G és H bútordarabokat formaképzés szempontjából! . . . . . f.) Határozza meg, mikor beszélünk „antropomorf tárgyról”! . . g.) A kortárs képzőművészetben fontos szerepet játszanak a mindennapi tárgyak A színes képmelléklet I és J képén lévő két képzőművészeti alkotást hasonlítsa össze abból a szempontból, hogy

milyen jelentéstartalmak hordozója lehet a szék! Térjen ki a két alkotás stiláris jellemzőire is! . . . . . . . . . Elérhető pontszám Elért pont a. b. c. d. e. f. g. feladat feladat feladat feladat feladat feladat feladat Összes pont 11 pont 4 pont 2 pont 2 pont 4 pont 1 pont 6 pont 30 pont gyakorlati vizsga 0811 18 / 20 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint gyakorlati vizsga 0811 Azonosító jel: 19 / 20 2008. május 14 Azonosító jel: Rajz és vizuális kultúra emelt szint feladat sorszáma maximális elért pontszám pontszám 30 30 30 30 ← nem választott feladat ← nem választott feladat ÖSSZESEN 120 javító tanár Dátum: . pontszáma programba beírt pontszám Művészettörténeti-műelemző és rajzi feladatsor (írásbeli vizsgarész) javító tanár jegyző Dátum: . gyakorlati vizsga 0811 20 / 20 Dátum: .

2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Azonosító jel: KÉPMELLÉKLET 2. feladat B A C D) Gondolkodó E D F gyakorlati vizsga 0811 KÉPMELLÉKLET 1/4 2008. május 14 Azonosító jel: Rajz és vizuális kultúra emelt szint 2. g) feladat G) TV- Gondolkodó H) TV-Buddha /. a figurák egy építészeti térben vannak elhelyezve/ gyakorlati vizsga 0811 KÉPMELLÉKLET 2/4 2008. május 14 Azonosító jel: Rajz és vizuális kultúra emelt szint 4. FELADAT Képek a 4. d) feladathoz Képek az 4. e) feladathoz gyakorlati vizsga 0811 KÉPMELLÉKLET 3/4 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Azonosító jel: 6. FELADAT F) Alessandro Mendini: „Proust fotelje” I) Niki de Saint-Phalle: Anya gyermekével J) El-Hasszán Róza: Feszített szék gyakorlati vizsga 0811 KÉPMELLÉKLET 4/4 2008. május 14 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Javítási-értékelési

útmutató 0811 RAJZ ÉS VIZUÁLIS KULTÚRA EMELT SZINTŰ GYAKORLATI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Rajz és vizuális kultúra emelt szint Javítási-értékelési útmutató Általános tudnivalók Az emelt szintű feladatsor hat összetett feladatot tartalmaz. A hat feladatból a vizsgázónak csak négyet kell kiválasztania és megoldania. A kiválasztott feladatok sorszámát a tanulók a feladatsor megfelelő helyén bejelölik A vizsgázó csak a kiválasztott feladatok megoldására kaphat pontokat, így az esetlegesen elkezdett további (két) feladattal többletpontokat nem gyűjthet Amennyiben a tanuló nem jelöli meg a kiválasztott feladatokat, és a megoldásokból nem dönthető el egyértelműen, hogy mely feladatokat választotta ki, akkor is csak négy feladat értékelendő. Hat elkezdett feladat esetében mind az alkotói, mind a befogadói típusú utolsó egy-egy feladat nem

értékelendő; öt elkezdett feladat esetében a harmadik alkotói vagy befogadói típusú feladat megoldása nem értékelendő Írásbeli feladatok: pontszám 1. FELADAT A feladat értelmezése a feladatot minden tekintetben helyesen értelmezte a feladat értelmezése nem teljesen megfelelő a feladat értelmezése hibás; nyilvánvaló, hogy nincsen teljesen tisztában a szakkifejezések értelmével a) Soutine kijelentésének értelmezése a mondatot helyesen értelmezte (a nagyon szabályos dolgok merevek, élettelenek; a szabálytalanság, a megszokottól eltérés inkább életszerű) az értelmezés nem teljesen átgondolt nem tudta értelmezni, illetve teljesen félreértette a mondatot b) A képeken látható tárgyak egyikét rajzolja le öt változatban öt vagy annál több, markánsan különböző rajzot készített ötnél kevesebb rajzot készített, és azok egy elképzelés variációi csak egy rajzot készített 2 pont 1 pont 0 pont 2 pont 1 pont 0 pont 2

pont 1 pont 0 pont átírásai fantáziadúsak, merészek, mindemellett a tárgyak felismerhetők átírásai merészek, ám a tárgyak alig felismerhetők érdektelen, bátortalan átírások 2 pont 1 pont 0 pont a vizuális kifejezés eszközeinek árnyalt használata jellemzi rajzait a rajzi kifejezőeszközöket a célnak megfelelően, de nem túl árnyaltan használja rajzi kifejezései kezdetlegesek 2 pont 1 pont a tárgyak plasztikusságát jól visszaadta a tárgyak plasztikussága nem minden rajzon érvényesül tárgyai „laposak” 2 pont 1 pont 0 pont gyakorlati vizsga 0811 2 / 11 0 pont 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Javítási-értékelési útmutató a célnak megfelelő nézőpontokat választott a nézőpontok megválasztása nem minden esetben szerencsés a nézőpontok megválasztása esetleges, előnytelen 2 pont 1 pont 0 pont c) A saját elképzelésű irodalmi mű illusztrációja valóban a legalkalmasabb rajzot

választotta az illusztrációhoz volt jobb rajza is a legkevésbé előnyös választás 2 pont 1 pont 0 pont illusztrációja kifejező, jól kapcsolódik a kitalált szöveghez illusztrációja nem minden tekintetben megfelelő rajza nem illusztráció, nincsen látható kapcsolata a szöveggel 2 pont 1 pont 0 pont a célnak megfelelő technikát választott a technika választása nem minden tekintetben megfelelő elhibázott technikaválasztás 2 pont 1 pont 0 pont a választott technikát kifogástalanul műveli a választott technikában nincsen kellő jártassága egyáltalán nem rendelkezik jártassággal a választott technikában 2 pont 1 pont 0 pont a vizuális kifejezés eszközeinek árnyalt használata jellemzi rajzait a rajzi kifejezőeszközöket a célnak megfelelően, de nem túl árnyaltan használja rajzi kifejezései kezdetlegesek d.) Az elképzelt irodalmi mű címe, műfaja és az a sora, amelyet illusztrál szellemes a kitalált cím illetve a szöveg;

a rajz és szöveg valóban kapcsolódnak egymáshoz kissé erőltetett a szöveg, alig van kapcsolata a rajzzal érdektelen szöveg, illetve semmi köze a rajzhoz a szöveg és a kép összekomponálása megfelelő az összekomponálás nem minden tekintetben megfelelő teljesen esetleges a szöveg elhelyezése, nincsen kapcsolata az illusztrációval 2 pont 1 pont 0 pont 2 pont 1 pont 0 pont 2 pont 1 pont 0 pont Összbenyomás: hatásos, jó benyomást keltő munka, részértékei a produkcióban 2 pont összeadódnak vannak értékei, de az összkép mégsem teljesen meggyőző 1 pont Összesen 2+(2+10+10+4)+2=30 pont gyakorlati vizsga 0811 3 / 11 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Javítási-értékelési útmutató 2. FELADAT a. önmagába fordulás/ önmagába visszavezető karmozdulat 1 pont kényelmes, ellazult testtartás / nem színpadias / természetes 1 pont ülő, előredőlő mozdulat / könyöklő, fejet támasztó mozdulat 1 pont nincs a

nézővel szemkontaktus/ nem néz a nézőre/ tekintet önmagára 1 pont irányuló / nem a környezetére figyel tárgyak is kiegészíthetik: papír, írószer 1 pont egyéb értékelhető válaszelem 1 pont legfeljebb 4 pont a) Michelangelo (Buonarotti) 1 pont b. b) főalak 1 pont c) 2 főalak (Giuliano és Lorenzo Medici) és 2-2 mellékalak 1 pont (allegorikus figura: Hajnal, Alkony, Nappal, Éjszaka) d) Raffaello (Santi) 1 pont e) mellékalak 1 pont 1 pont f) 2 főalak (Platón és Arisztotelész) és számos mellékalak/ görög filozófusok tudósok / kortársakról mintázta őket összesen 6 pont B 1 pont c. összesen 1 pont d. A D portré/ konkrét személy nem konkrét személy 1+1 pont felöltözött / ruhát visel meztelen 1+1 pont elegáns/ könnyed robosztus 1+1 pont kifelé néz befele fordul 1+1 pont lábak keresztezettek keresztbe könyököl 1+1 pont a fej nem nehezedik rá a a fej ránehezedik a támasztó 1+1 pont támasztó kézre kézre a nem könyöklő kézfej

kifordul a könyöklő kézfej önmagába 1+1 pont / kifelé vezeti a figyelmet vezeti vissza a figyelmet egyéb egyéb 1+1 pont legfeljebb 6 pont D 1 pont e. összesen 1 pont f. D F Ülő mozdulat 1 pont meztelen felöltözött 1+1 pont általános emberi figura Buddha 1+1 pont egyéni vívódást fejez ki/ személytelenség/ általános 1+1 pont személyesség / (általános emberi tartalmat fejez ki/ személyen mégis a személyes, (konkrét személyben mégis az egyéni fejeződik ki) általános fejeződik ki) transzcendenciára utal reális ábrázolás stilizált ábrázolás 1+1 pont profán/ nem szakrális ábrázolás szakrális ábrázolás 1+1 pont aszimmetria szimmetria 1+1 pont nehézkedés súlypont középen 1+1 pont gyakorlati vizsga 0811 4 / 11 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Javítási-értékelési útmutató önmagába csavarodás / fordulás dinamikus nyugtalanság g. egyszerű mozdulat/ frontalitás 1+1 pont statikus 1+1 pont

harmónia/ egyensúly/ tiszta 1+1 pont rendszer tépelődés/ rágódás valamin meditáció/ tisztánlátás 1+1 pont egyéb egyéb 1+1 pont legfeljebb 6 pont G H kortárs alkotás 1 pont videoinstalláció 1 pont önreflexió/ önmaga vizsgálata / befelé figyelés/ önmagunk keresése 1 pont művészet mint önreflexió/ művészet az önismeret eszköze/ média az 1 pont önismeret eszköze/ a művészet mint meditáció/ a művészet mint gondolkodás emblematikus alkotások (nyugati-keleti) / különböző kultúrák 1 pont jellemző alkotásai az elmélkedés helyzetével „nyugati” gondolkodásmód / „keleti” gondolkodásmód / 1+1 pont „nyugati” út „keleti” út egyéb egyéb 1+1 pont legfeljebb 6 pont Összesen 4+6+1+6+1+6+6=30 pont * 3. FELADAT A feladat értelmezése a feladatot minden tekintetben helyesen értelmezte a feladat értelmezése nem teljesen megfelelő a feladat értelmezése hibás; nyilvánvaló, hogy nincsen teljesen tisztában a

szakkifejezések értelmével pontszám 2 pont 1 pont 0 pont A feladat végrehajtása a) színvázlat a színvázlat színválasztása kifejező színvázlatának színválasztása kissé egysíkú vagy nem teljesen fejezi ki a verset színvázlataival nem fejezik ki a verset megfelelően a színvázlatot érzékeny, árnyalt színhatások jellemzik a színvázlatok színkezelése kissé merev a színvázlatok színkezelése árnyalatlan b) képvers-vázlat a szöveg megformálása (betűforma, szövegalakzat) kifejező és izgalmas a szöveg megformálása kissé egysíkú, vagy nem teljesen fejezi ki a verset a szöveg megformálása nem fejezik ki a verset megfelelően gyakorlati vizsga 0811 5 / 11 2 pont 1 pont 0 pont 2 pont 1 pont 0 pont 2 pont 1 pont 0 pont 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Javítási-értékelési útmutató a szövegfoltok komponálása a kifejezéssel összhangban van a szövegfoltok komponálása nincs teljesen

összehangolva a szöveggel vagy egysíkú a szövegfoltok komponálása elhibázott 2 pont 1 pont a szerző és a cím szöveghez illesztése és megkülönböztetése is jól érzékeltethető a szerző és a cím nem különül el vagy túlzottan elkülönül a vers szövegétől a szerző és/vagy a cím lemaradt 2 pont c) kidolgozott képversszerű illusztráció a kép és a szöveg teljes vizuális egységet alkot a kép és a szöveg nem alkot teljes egységet a kép és a szöveg egyáltalán nincs összehangolva 0 pont 1 pont 0 pont 2 pont 1 pont 0 pont a kép és a szöveg egymással egyensúlyban van vagy a kép vagy a szöveg kissé hangsúlyosabb a másiknál a kép és a szöveg közül az egyik erőteljesen domináns 2 pont 1 pont 0 pont a szöveg hibátlan és olvasható a szöveg kissé hiányos, hibás vagy nehezen olvasható a szöveg nagyon hiányos, hibás vagy olvashatatlan 2 pont 1 pont 0 pont a vázlatokhoz képest kidolgozottabb, végiggondolt,

igényes alkotás a kidolgozás mértéke helyenként elnagyolt félbehagyott, vázlatszerű vagy igénytelen kidolgozás 2 pont 1 pont 0 pont d) mindhárom feladatrész (vizuális eszközök és technika használata) a vizuális kifejezés eszközeinek árnyalt használata jellemzi a rajzi kifejezőeszközöket a célnak megfelelően, de nem túl árnyaltan használja a rajzi kifejezései kezdetlegesek 2 pont 1 pont a figuralitás-absztrakció mértéke jól eltalált (saját kifejezésmódjához és koncepciójához képest) a figuralitás-absztrakció mértéke helyenként zavaró a figuralitás-absztrakció vonatkozásában a tervek teljesen elhibázottak, a kifejezést nagyon zavarja a figurális vagy absztrakt jelleg 2 pont a munka minden fázisában megfelelő technikákat választott a technikák választása nem minden tekintetben megfelelő elhibázott technikaválasztás jellemzi 2 pont 1 pont 0 pont a választott technikákat kifogástalanul műveli a választott

technikák alkalmazásában helyenként bizonytalan nem rendelkezik kellő jártassággal a választott technikákban 2 pont 1 pont 0 pont gyakorlati vizsga 0811 6 / 11 0 pont 1 pont 0 pont 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Javítási-értékelési útmutató Összbenyomás: hatásos, jó benyomást keltő munka, részértékei a produkcióban 2 pont összeadódnak. vannak értékei, de az összkép mégsem teljesen meggyőző 1 pont Összesen 2+(4+6+8+8)+2=30 pont 4. FELADAT a. A gótika / gótikus stílus 1 pont B Bizánc / bizánci művészet 1 pont C romanika / román kor / román stílus 1 pont Összesen 3 pont b. A amiens-i Notre Dame / amiens-i székesegyház 1 pont B Hagia Sophia, (Konstantinápoly / Isztambul) 1 pont C hildesheim-i St. Michael templom / Szent Mihály templom 1 pont Összesen 3 pont 1 pont c. (két elem:) A G, J 1 pont 1 pont (bármely két elem:) B D, H, I 1 pont 1 pont (bármely két elem:) C E, F, I 1

pont Ha a feladatban szereplő K, L, M képeket is jó épülethez rendelte, akkor is megadható a pont, ebben az esetben a jó megoldások: A épület: L, M; B épület: K. Összesen 6 pont mozaik technika 1 pont d. üvegmozaik alkalmazása 1 pont Theodora császárnő és udvartartása 1 pont Ravenna, San Vitale 1 pont frontális beállítás 1 pont a „horror vacui” alkalmazása 1 pont az enteriőr / belső tér motívumai és az alakok kitöltik a képteret 1 pont az egyenlő magasságú alakok közül csak a császárnő emelkedik ki izokefália alkalmazása 1 pont 1 pont idealizált alak és arcábrázolás 1 pont a ruházatok egyszerűsített / díszítményszerű kiképzése 1 pont szőttesszerű keretmotívum egyéb értékelhető válaszelem gyakorlati vizsga 0811 1 pont 1 pont legfeljebb 6 pont 7 / 11 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint e. f. Javítási-értékelési útmutató vertikális irányultság /

„függélyesség” katedrálisoknál bazilikális elrendezés csúcsívek alkalmazása bélletes kapuzatok pillérköteg megjelenése támpillérek, támívek alkalmazása színes üvegablakok megnövekedett szerepe lándzsaablakok megjelenése rózsaablak / rozetta elterjedése/alkalmazása mérművek / kőrácsdíszek elterjedése/alkalmazása fiálék / fiatornyok alkalmazása / vimperga alkalmazása megnyújtott szentélyrész / sokszögalakú szentélyzáródás kápolnakoszorúk / sugárkápolnák alkalmazása szentélykörüljáró általános elterjedése egyéb elfogadható válaszelem 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont legfeljebb 6 pont pillérköteg: a templom belsejében, a boltozat és az árkádok bordáiból 1 pont létrejövő függőleges támasztóelem fiatorony: támpilléreken / támíveken alkalmazott – statikai szerepet is 1 pont betöltő – kisméretű torony „horror vacui”:

”félelem az űrtől”, a képmező kitöltése figurális / 1 pont ornamentális díszítéssel támpillér: falhoz tapadó támasztópillér / négyszögletes alapú 1 pont támasztóelem ikon: szentkép / fatáblára festett szent kép 1 pont 1 pont hevederív: a hosszházra merőleges, a szemben lévő pillérkötegeket összekötő ív / a keresztboltozat határoló íve 6 pont Összesen: 3+3+6+6+6+6= 30 pont pontszám 5. FELADAT A feladat értelmezése a feladatot minden tekintetben helyesen értelmezte a feladat értelmezése nem teljesen megfelelő a feladat értelmezése hibás; nyilvánvaló, hogy nincsen teljesen tisztában a szakkifejezések értelmével 2 pont 1 pont 0 pont A feladat végrehajtása a) elemző formavázlat vázlatrajza jól visszaadja a választott figura karakterét, arányait és mozgását vázlatrajzának arányai jók, de nem adja vissza a figura karakterét vagy mozgását vázlatrajza nem adja vissza a választott figura arányrendszerét,

karakterét és mozgását gyakorlati vizsga 0811 8 / 11 2 pont 1 pont 0 pont 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Javítási-értékelési útmutató a vizuális kifejezés eszközeinek árnyalt használata jellemzi tanulmányrajzait a rajzi kifejezőeszközöket a célnak megfelelően, de nem túl árnyaltan használja rajzi kifejezései kezdetlegesek b) betű- és szóképterv vázlatok több eltérő formakarakterű betűtervet is készített terveiben csak a betűk arányai változnak, a betűk formakaraktere nem csak egy sematikus betűterve volt 2 pont 1 pont 0 pont 2 pont 1 pont 0 pont a betűk megformálása a célnak megfelelő, a szókép jól olvasható a betűk megformálása nem teljesen felel meg a célnak, a szókép nehezen olvasható a betűk felismerhetetlenek, a szókép nem olvasható 2 pont 1 pont a szóképek formavilága a választott tartalom kifejezését erősíti a szóképek formavilága megfelelő, de a választott

tartalomtól független a szóképek formavilágának megválasztása elhibázott 2 pont 1 pont 0 pont c) kompozíciós vázlatok változatos, szellemes kompozíciós ötletei vannak elképzelései ugyanannak az ötletnek a variációi kizárólag sablonos ötletei vannak 0 pont 2 pont 1 pont 0 pont a felhasznált figurális motívumot jól beillesztette saját formavilágába a felhasznált figurális motívum formarendje illeszkedik a kompozícióba, a tartalmi kapcsolat viszont csak nehezen felismerhető széteső, zavaros kompozíciós vázlatokat készített 2 pont 1 pont a szókép szervesen illeszkedik a kompozícióba a szókép kiesik a kompozícióból, felborítja a kompozíciós egyensúlyt a kompozíció nem foglalja magába a szóképet 2 pont 1 pont 0 pont 0 pont d) Az egyedi grafika végleges változata a legjobb tervét választotta kivitelezésre volt jobb vázlata is a legkevésbé előnyös választás 2 pont 1 pont 0 pont a forma és a tartalom

kapcsolata felismerhető grafikája csak nehezen értelmezhető grafikája értelmezhetetlen 2 pont 1 pont 0 pont jó kompozíciós megoldást választott nem a legszerencsésebb kompozíciós megoldás széteső, zavaros kompozíció 2 pont 1 pont 0 pont e) technika a munka minden fázisában megfelelő technikákat választott a technikák választása nem minden tekintetben megfelelő elhibázott technikaválasztás gyakorlati vizsga 0811 9 / 11 2 pont 1 pont 0 pont 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint Javítási-értékelési útmutató a választott technikákat kifogástalanul műveli a választott technikáknak nem mindegyikében van kellő jártassága nem rendelkezik kellő jártassággal a választott technikákban 2 pont 1 pont 0 pont Összbenyomás: hatásos, jó benyomást keltő munka, részértékei a produkcióban 2 pont összeadódnak vannak értékei, de az összkép mégsem teljesen meggyőző 1 pont Összesen 2+(4+6+6+6+4)+2=30 pont

6. FELADAT a) 5 a. A b) 18 c) 7 B d) 10 e) 6 C f) 8 g) 4 D h) 9 E i) 11 j) 17 F k) 11 b. c. d. 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 11 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont funkcionalizmus világos, egyszerű formaalkotás/ geometrikus formák anyagismeret konstrukció/ szerkezet a fontos nincs ornamentikus díszítés / esztétikum forrása elsősorban maga a szerkezet / puritanizmus tömegtermelés / olcsó sorozatgyártás 1 pont összművészeti jellegű mozgalom/ több művészeti ágban (fotó, 1 pont tipográfia, kerámia, textil, faművesség, építészet) autonom és alkalmazott művészet egysége 1 pont egyéb 1 pont legfeljebb 4 pont iparilag előállított tárgyak formájának vizuális eszközökkel 1 pont történő tervezése, rajzolása a tárgy rendeltetésszerű legyen 1 pont a tárgy esztétikus legyen 1 pont divatok, trendek figyelembevétele a formaalkotásnál 1 pont egyéb 1 pont legfeljebb 2 pont emberi test

arányaihoz igazodik 1 pont rugalmas 1 pont stabil 1 pont könnyen mozgatható 1 pont egyéb 1 pont legfeljebb 2 pont gyakorlati vizsga 0811 10 / 11 2008. május 14 Rajz és vizuális kultúra emelt szint e. f. g. Javítási-értékelési útmutató G H organikus / gömbölyded formák 1 pont tömbszerű transzparencia/ áttetszőség / 1+1 pont térbeli vonalstruktúra (erőteljesen) plasztikus hatás plasztika a vonalstruktúrában 1+1 pont eltűnik/ nem jól érzékelhető egyszerű/ letisztult forma bonyolult/ összetett/ 1+1 pont szövevényes virágkehely-szerű növényi indákhoz hasonló 1+1 pont egyéb egyéb 1+1 pont legfeljebb 4 pont 1 pont emberi alakú vagy emberre emlékeztető 1 pont I J Pop art Konceptuális 1+1 pont antropomorf antropomorf asszociációkat 1+1 pont kelt/ vizuális metafóra (is lehet) befogadó/ anyaöl-jellegű tárgy, amivel azt csinálunk, 1+1 pont amit akarunk kontrasztos/ élénk színhatások ellentétes erők feszítik ki/ 1+1

pont „kínzás” művészi megjelenésű hétköznapi használati tárgy új 1+1 pont használati tárgy / képzőművész kontextusban készítette szokványoságra/ képi szokatlan helyzet/ 1+1 pont panelekre épül/ használható gravitációnak ellentmondó tömbszerű/ tömör thonet-szék/ gömbölyded, 1+1 pont törékeny, kecses organikus formájú szék Madonna-szerű (anyaKrisztusra utaló 1+1 pont gyermekével) profán szakrális jellegű 1+1 pont egyéb egyéb 1+1 pont legfeljebb 6 pont Összesen 11+4+2+2+4+1+6=30 pont gyakorlati vizsga 0811 11 / 11 2008. május 14