Oktatás | Középiskola » Oktatási alapismeretek emelt szintű írásbeli érettségi vizsga, megoldással, 2007

Alapadatok

Év, oldalszám:2007, 23 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:35

Feltöltve:2007. június 02.

Méret:115 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2007. május 25 Azonosító jel: OKTATÁSI ALAPISMERETEK EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2007. május 25 8:00 Az írásbeli vizsga időtartama: 180 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Oktatási alapismeretek emelt szint írásbeli vizsga 0621 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók • • • • • • A munka megkezdése előtt az átvett feladatlapon tüntesse fel az azonosító jelét! A feladatok előtt lévő utasításokat figyelmesen olvassa el! Törekedjen a pontos, egyértelmű, szakszerű válaszra, a dolgozat olvasható és áttekinthető formájára! Ügyeljen a helyesírásra! Tévedés esetén helyes megoldásnak csak a vizsgázó egyértelmű javítása fogadható el! Tollal dolgozzon (kék vagy fekete)! Maximálisan adható pontszám: 100 pont Az írásbeli feladatait 50%-ában a pszichológiai, 50%-ában a pedagógiai modul témaköréhez

kapcsolódó feladatok alkotják. A teszt jellegű feladatsor 11 kérdésből (feladatból) áll. Az érettségi vizsgán az írásbeli összpontszám 50%-ában egyszerű, rövid választ igénylő (teszt jellegű) feladatok megoldásával érhető el. A szöveges (kifejtendő) feladatok esetében néhány összefüggő mondatban vagy hosszabb szövegben kell kifejteni a válaszokat! Az 1-4. szöveges, problémamegoldó (rövidebb) feladat E feladattípusban néhány mondatban 8-10 sorban (kb. 50-60 szó) kell megoldani a kitűzött feladatot! Az 5-6. hosszabb szöveges, elemző feladat A feladatokat 20-25 soros szövegben (kb.100-120 szóban) kell megoldani! Az egyik feladatot pedagógiai forrásanyag segítségével 20-25 soros szerkesztett szövegben kell megoldani! írásbeli vizsga 0621 2 / 12 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: Egyszerű, rövid választ igényló feladatok 1. Egyszerű választás A megadott válaszlehetőségek közül

karikázza be a helyes megoldás betűjelét! A.) Mikor született meg a tudományos pszichológia? a) Hippokratész idejében b) Lipcsében 1879-ben c) Bécsben hozta létre S. Freud d) A XX. század második felében B.) Az agykéreg lebenyei: a) első, közép, közti b) kis és nagy c) homlok, fali d) jobb és bal C.) Az eidetikus kép a) nagyon részletes emlékkép. b) nem válik el élesen a külvilág ingereitől. c) élénk, elalvás előtti kép. d) a hallucináció egyik típusa. D.) A klasszikus kondicionálás a) feltételes reflex. b) célravezető tanulás. c) effektus törvény. d) instrumentális. E.) Az artificializmus: a) megelevenítő gondolkodás b) a jelenségeknek céljuk van és nem okuk c) a természeti jelenséget az ember állítja elő d) az észlelés és képzelet egybefolyása F.) A transzferhatás erősségét fokozza a) az eredeti tanulás erőssége. b) az új helyzet eltérése az eredetitől. c) az új helyzet hasonlósága az eredetihez. d) a két

helyzet között eltelt idő. 5 írásbeli vizsga 0621 3 / 12 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: 2. Válassza ki, mi a különbség a félelem és szorongás között! Karikázza be a helyes megoldás betűjelét! a) A szorongás az egész szervezetet mozgósítja, míg a félelem csak a kognitív funkciókat veszi igénybe. b) A szorongás csak neurotikus betegnél fordul elő, míg a félelem bárkinél. c) A szorongás már kora gyermekkorban felléphet, míg a félelem feltétele tanult tapasztalat. d) A szorongásnak nincs tárgya, míg a félelem speciálisan valamire irányul. 1 3. Az alábbi feladatokban a megadott válaszlehetőségek közül az egyik hibás Karikázza be a helytelen megoldás sorszámát! a) A konvergens gondolkodás: 1. beállítódás egy megoldás irányába 2. a problémamegoldás kezdetén hatékony 3. szűkítő, összetartó gondolkodás 4. absztrakciós képesség 1 b) A szinkretizmus: 1. tagolatlanság 2.

relatív tulajdonságok abszolútként kezelése 3. rész–egész viszony helyes megragadása 4. aránytalanság 1 c) A kisiskolás beszédfejlődését segíti: 1. a passzív szókincs számának növekedése 2. a verbalizmus 3. utánzás 4. a szöveg pontos „betanulása” 1 4. Melyik fogalomhoz tartozik: „negatív-pozitív, elsődleges-másodlagos, időnkéntifolyamatos”? Karikázza be a helyes válasz betűjelét! a) b) c) d) tanulás viselkedés megerősítés válasz 1 írásbeli vizsga 0621 4 / 12 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: 5. Határozza meg az alábbi kifejezéseket! a) Retardáció 1 b) Regresszió 1 c) Reverzibilis 1 d) Prevenció 1 6. Relációanalízissel oldja meg a feladatot! A megfelelő nagybetűket írja a kipontozott vonalra! ∩ A (+ +) mindkét állítás igaz, és van köztük összefüggés B + + mindkét állítás igaz, de nincs összefüggés C + - az állítás igaz, az indoklás hamis D - +

az állítás hamis, az indoklás igaz E - - mindkettő hamis a) Minden balkezes személynek a jobb oldalon van a beszédközpontja, MERT beszédértés csak az egyik agyféltekében van. b) Az ábra-alap jelenség tanult folyamat, MERT a csecsemők még nem képesek az ábrát kiemelni a háttérből. c) Az észlelés a tanulás során egyre pontosabbá válik, MERT az észlelésben szerepet játszanak szükségleteink, motívumaink. d) Az észlelés során az ingernek jelentést adunk, MERT az érzékleti minőség a receptortól függ. 4 írásbeli vizsga 0621 5 / 12 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: 7. Az alábbi állítások közül az egyik igaz, a másik hamis A megfelelő betűjelet (I – igaz, H – hamis) írja a kipontozott vonalra! a) A kisgyermekkorban a szabályjáték a domináns. b) A sorozatos sikerélmény hatására az igényszint csökken, kudarcszéria esetén pedig emelkedik. c) A kíváncsiság lehet olyan erős

hajtóerő, mint az éhség vagy a szomjúság. d) Tanulni annyi, mint a hallott vagy olvasott ismeretet a memóriában elraktározni. e) A büntetés nevelőereje serkentő hatásában van. f) A játék során kialakulhatnak olyan konfliktushelyzetek is, amelyek miatt a nevelőnek be kell avatkoznia a játékba. a ; b ; c ; d ; e ; f 6 8. Egészítse ki az alábbi mondatokat! a) Az átkarolási reflex nevéhez fűződik. b) Azt a csoportot, amelynek értékrendjéhez, normáihoz igazodunk, akikhez viszonyítva ítéljük meg önmagunkat . nevezzük c) A leglényegesebb tulajdonságok kiemelése, elvonatkoztatása az ., amely a gondolkodás eleme 3 9. Asszociációs feladat Írja a kipontozott vonalra a jelzett állítások elé a megfelelőnek tartott válasz betűjelét! A B C D Kisiskoláskor Serdülőkor Mindkettő Egyik sem Absztrakt gondolkodás Objektív érdeklődés kora Szenzomotoros intelligencia A felnőtthöz kötődés mindinkább fellazul Viselkedését képes

akaratával irányítani Cirkuláris reakció 6 írásbeli vizsga 0621 6 / 12 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: 10. Párosítsa az összetartozó fogalmakat! A számokat írja a kipontozott vonalra! a) Érték b) Finalizmus c) Konstancia a 1. Állandóság 2. Cél-okság 3. Kulturális alapelv b. c 3 11. Egészítse ki az alábbi mondatokat! 11/1. Az ember nem passzív elszenvedője a környezeti hatásoknak, hiszen maga is . 11/2. A nevelésben igazodnunk kell az érés ritmusához A pedagógiában ezt nevezzük az . elvének 11/3. A normákban fejeződnek ki A normarendszer egy adott közösség . tükrözi 4 írásbeli vizsga 0621 7 / 12 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: Szöveges, kifejtendő feladatok 1. Hasonlítsa össze a spontán és a szándékos figyelem tulajdonságait! Mutassa be a figyelem fenntartásának eszközeit az iskolai oktatásban (három példa)! 7 2. Értelmezze az

értékelő attitűd szerepét a másság megítélésében! feladata a helyzet megoldásában? Mi az óvónő „Zsuzsi másik óvodából került a nagycsoportba. A cigány kislányt nehezen fogadták maguk közé a gyerekek, mert rossz szociális helyzete küllemén is meglátszott. Egy alkalommal körjátékhoz készülődött a csoport, de Zsuzsa kezét senki nem akarta megfogni.” 6 írásbeli vizsga 0621 8 / 12 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: 3. Csoportosítsa és röviden jellemezze a közvetlen emberi kommunikációt segítő és gátló tényezőket! 6 4. Mutassa be a szocializáció folyamatának főbb állomásait, alapmechanizmusait! 4 írásbeli vizsga 0621 9 / 12 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: 5. Elemezze az alábbi nevelési helyzetet! „Gábor beszédhibás kisfiú, sokszor alig érteni amit mond. Társai gyakran csúfolják, nem játszanak vele. Gábor egyre kevesebbet

beszél, lassan elszigetelődik a társaitól” Feladat: a) Határozza meg a beszédfejlődés előfeltételeit! b) Sorolja fel a gyermekkori beszédhibákat! c) Fogalmazza meg a pedagógiai tennivalókat! 17 írásbeli vizsga 0621 10 / 12 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: 6. A mese, a televízió erőszakos jelenetei milyen hatással lehetnek a gyermeki agresszióra? Állítását indokolja konkrét eseteken! 20 írásbeli vizsga 0621 11 / 12 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: a témakör a témakör maximális elért elért maximális témakör a feladat sorszáma pontszám pontszám pontszáma pontszáma 1. 5 2. 1 3. 3 4. 1 Egyszerű, 5. 4 rövid választ 40 6. 4 igénylő 7. 6 feladatok 8. 3 9. 6 10. 3 11 4 1. 7 2. 6 Szöveges, 3. 6 kifejtendő 60 4. 4 feladatok 5. 17 6. 20 ÖSSZESEN 100 100 Az írásbeli vizsgarész pontszáma 100 javító tanár Dátum: .

elért pontszám programba beírt pontszám Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok Szöveges, kifejtendő feladatok javító tanár jegyző Dátum: . írásbeli vizsga 0621 Dátum: . 12 / 12 2007. május 25 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató 0621 OKTATÁSI ALAPISMERETEK EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató Módszertani útmutató a vizsgázók írásbeli teljesítményének értékeléséhez EMELT SZINT Az EMELT SZINTŰ érettségi vizsgán az írásbeli összpontszám 40%-ában egyszerű, rövid választ igénylő feladatok megoldásával és 60%-ában szöveges (kifejtendő) kérdésekre adott válaszokkal érhető el. Az egyszerű, rövid választ igénylő feladatok

értékelésénél kötelező a javítókulcsnak való megfelelés. A javítókulcstól való eltérés lehetőségeit a konkrét feladatlapok javítási útmutatói jelzik Javítókulcs a szöveges feladatokhoz Általános útmutató A szöveges válaszokat három fő szempontból értékeljük és pontozzuk. 1. Mennyiségi szempont: ez a válasz tartalmi gazdagságára és helyességére vonatkozik A mennyiségi szempontot értékelő pontszámot a javítási útmutatóban, valamint az értékelőlapon a megadott válaszelemek értékelésekor azonos értékűnek tekintjük, egyes feladatoknál súlyozottan értékeljük. Ezt a feladat értékelőlapján (a megoldásban) jelöljük A feladatlapon a feladatra adható maximális pontszámot jelöltük Az egyes válaszelemek megoldási javaslatokat tartalmaznak, ami azt jelenti, hogy a megoldáselemet tartalmilag és nyelvileg helyesen körülíró megoldás is értékelhető. Ugyanakkor feltétlenül ragaszkodjunk a két fenti

kritériumhoz (tartalmi és nyelvi korrektség), különben az értékelés pontatlanná válik. 2. Minőségi szempont: ez a rövid feladatok esetében a feladat megértésére, a szaknyelv használatára, a lényeg kiemelésére, a hosszabb feladatok esetében a feladat megértésére, a lényeg kiemelésére, a téma kidolgozására, az ismeretek mélységére, a szaknyelv használatára és a megközelítés sokszínűségére vonatkozik. 3. Kifejezőképesség: a rövid feladatok esetében a világosságra, a nyelvhelyességre, a helyesírásra, a hosszabb feladatok esetében az előbbieken kívül a szövegalkotásra vonatkozik. Az alábbi táblázat a problémamegoldó (rövidebb) szöveges feladatok értékelését szemlélteti. írásbeli vizsga 0621 2 / 11 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató Mennyiségi szempontok Minőségi szempontok Elemei Az ismeretek mennyisége Aránya 70% Az ismeretek mennyisége 60%

Elemei A feladat megértése A szaknyelv használata A lényeg kiemelése A feladat megértése A lényeg kiemelése A téma kidolgozottsága Az ismeretek mélysége A szaknyelv használata A megközelítés sokszínűsége Elemző (hosszabb) Problémamegoldó (rövidebb) Szöveges jellegű feladatoknál az alábbi táblázat alapján történik az értékelés. Kifejezőképesség Aránya Elemei Aránya Világosság 20% Nyelvhelyesség 10% Helyesírás 30% Világosság Nyelvhelyesség Helyesírás Szövegalkotás 10% A következő táblázat a problémamegoldó (rövidebb) feladatok értékelését szemlélteti. Minőségi szempontok 20% Feladat megértése Szaknyelv használata Kifejezőképesség 10% Világosság Nyelvhelyesség Lényeg kiemelése Helyesírás Adható pont: 5 Elért pont: Adható pont: 2 Elért pont: Minőség+kifejezőképesség Adható pont összesen: 7 Elért pont: összesen írásbeli vizsga 0621 3 / 11 2007. május 25 Oktatási alapismeretek

emelt szint Javítási-értékelési útmutató A következő táblázat az elemző (hosszabb) feladatok értékelését szemlélteti. Minőségi szempontok 30% Feladat megértése Kifejezőképesség 10% Világosság Lényeg kiemelése Nyelvhelyesség Téma Helyesírás kidolgozottsága Az ismeretek mélysége Szövegalkotás Szaknyelv használata Megközelítés sokszínűsége Adható pont: 11 Elért pont: Adható pont: 4 Elért pont: Minőség+kifejezőképesség Adható pont összesen: 15 Elért pont: összesen írásbeli vizsga 0621 4 / 11 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok 1. feladat A.) b) B.) c) C.) a) D.) a) E.) c) F.) a) 6 helyes válasz 5 helyes válasz 4 helyes válasz 3 helyes válasz 2 helyes válasz 1 helyes válasz 5 pont 4 pont 3 pont 2 pont 1 pont 0 pont Összesen 1 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 3 pont Összesen 1 pont 2. feladat

d) 3. feladat a) 2 b) 3 c) 2 4. feladat c) 5. feladat a) részleges lemaradás, lelassult fejlődés b) visszaesés egy magasabb fejlődési fokról egy alacsonyabb fejlődési fokra c) visszafordítható folyamat d) megelőzés Minden helyes válasz Összesen írásbeli vizsga 0621 5 / 11 1 pont 4 pont 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató 6. feladat a) E b) E c) B d) E Minden helyes válasz Összesen 1 pont 4 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 6 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 3 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 6 pont 7. feladat a) H b) H c) I d) H e) H f) I 8. feladat a) Moro b) vonatkoztatási csoportnak c) absztrakció 9. feladat B A D B C D írásbeli vizsga 0621 6 / 11 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató 10. feladat a) 3 b) 2 c) 1 Minden helyes válasz Összesen 1 pont 3 pont Minden helyes válasz Összesen 1

pont 4 pont 11. feladat 11/1 – visszahat a környezetére/környezetre 11/2 – időzítés 11/3 – értékek – értékrendjét írásbeli vizsga 0621 7 / 11 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató Szöveges, kifejtendő feladatok 1. feladat Lehetséges megoldás A spontán és a szándékos figyelem A figyelem legfontosabb tulajdonsága a szelekció. • Spontán figyelem: – váratlan, erős, érdekes, újszerű ingerre odafordulás – tájékozódási reakció (Pavlov – „mi az” reflex) – Berkyne szerint: fizikai, biológiai és össze nem illő jelentőségű – idegrendszeri alapja: Szokolov „neurális modell”-je A spontán figyelmet meghatározza a szükséglet és a motiváció is. • Szándékos (kitartó) figyelem: akarattal irányított – sajátosságai – éberség, készenléti állapot, elvárás 2 pont A figyelem fenntartásának eszközei: • Iskoláskor – a taníthatóság feltétele a

szándékos figyelem – a figyelem fejlesztése folyamatos feladat – összpontosítás tanórai feladatokra – szándékos gátlás a lényegtelen ingerek kizárására – érdeklődés fenntartása (hibajavítás, önellenőrzés) – óránkénti rövid szünetek beiktatása 3 pont 5+2 ∑ 7 pont 2. feladat Lehetséges megoldás Az értékelő attitűd szerepe a másság megítélésében meghatározó : – előítéletesség: (negatív attitűd) ami meggyőződést nélkülöző, hamis állításon alapuló értékelő beállítódás – sztereotipizálás: valamilyen kategóriába soroljuk a személyt (pl.: cigány– piszkos, munkakerülő, lopás stb.) – „bűnbak” – csoport előítélet 2 pont Az óvónő feladata: – a kislány pozitív tulajdonságainak kiemelése, vonzóvá tétele (pl.: énekhangja, jó mozgása, tánc tudása) – szülőkkel való beszélgetés, családlátogatás (a gyermek gondozottsága, öltöztetési esztétikája) – szülői

értekezleten a „másság” problémájának megvitatása 2 pont 4+2 ∑ 6 pont írásbeli vizsga 0621 8 / 11 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató 3. feladat Lehetséges megoldás: a) A kommunikációt nehezíti: – kidolgozatlan, kevésbé iskolázott beszéd – szövegtúltengés – az alá-fölérendeltségi viszony – hazugság vagy elhallgatás – a gyermeki kommunikáció sajátossága – kulturális eltérés (más nemzetiségű) – szervi fogyatékosság (pl.: beszédhiba, süketnéma) b) A kommunikációt segíti – a visszacsatolás – szövegösszefüggés ismerete – a szituáció ismerete – az önmagunkról és másokról alkotott kép 2 pont 2 pont 4+2 ∑ 6 pont 4. feladat Lehetséges megoldás: A szocializáció alapmechanizmusának, folyamatának főbb állomásai: – környezeti ingerek szükségességének megléte – a szoktatás, a kondicionálás folyamata a születéstől tart –

jelen van az indirekt nevelés a folyamatban – az anyanyelv megtanulása – az azonosulás a legerősebb szocializációs mechanizmus – komplex viselkedésminták differenciális megerősítése és gyakorlása – a személyiség önszervező fejlődése a serdülőkor kezdetén kezd működni 6-7 válaszelem 3 pont 4-5 válaszelem 2 pont 2-3 válaszelem 1 pont 1 válaszelem 0 pont 3+1 ∑ 4 pont írásbeli vizsga 0621 9 / 11 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató 5. feladat A beszédfejlődés a) előfeltételei: – beszélő környezet – ép látó, halló és mozgató központ – beszédmegértő képesség – a hangképző apparátus épsége 4 pont b) beszédhibák, rendellenességek: pöszeség, dadogás, hadarás, orrhangzóság valamint a megkésett beszéd és a leegyszerűsödött beszéd 3 pont c) pedagógiai tennivaló: – logopédus, szakorvosi segítség igénylése – a beszédhiba megbeszélése a

gyermekcsoporttal, a gyerek elfogadása, pozitív támogatása – a szülők felvilágosítása, együttműködés kialakítása a beszéd korrigálására 3 pont 10+7∑ 17pont írásbeli vizsga 0621 10 / 11 2007. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató 6. feladat Lehetséges megoldás: A mese, televízió erőszakos jelenetei a gyermeki agresszivitásban. • Az agresszió: szándékos cselekvés, amelynek indítéka, hogy nyílt vagy szimbolikus formában valakinek kárt, sérelmet vagy fájdalmat okozzon. 1 pont • Fajtái: a cél- vagy eszközjellegű, antiszociális vagy proszociális, védekező vagy támadó. 1 pont • Az agresszió megnyilvánulása nemek szerint eltérő (pl.: lányok árulkodnak, csípnek vagy harapnak, a fiúk verekednek). 1 pont • Az agresszió oka lehet: Durva, korlátozó nevelés, valamint a hasonló hatást kiváltó, erőszakot, brutalitást bemutató film, mese. 1 pont • A

személyiségfejlődés feltétele, hogy információt közöljünk, beszéljünk a gyermekhez, meséljünk neki. 1 pont • A mese sajátosságai azonosak a gyermek vágyaival, ezért azonosul a szereplőkkel, azok magatartási és erkölcsi mintáival. 1 pont • Kísérlet vizsgálata: - egyik csoportnak erőszakos jeleneket ábrázoló film - kontroll csoportnak ártalmatlan jeleneteket tartalmazó mese, tv. Mindkét csoportnál mérték a kísérletet követően a fizikai és verbális agresszió előfordulását. 2 pont • Konklúzió: az agresszív jelenetek félelmet, erős vegetatív tüneteket (szapora légzés, gyorsuló pulzus stb.) eredményeztek, majd hozzászokást, utánzási vágyat Tartós veszélyt jelentettek a videó és a számítógép interaktív meséi, ahol a szocializációs feladatokat gépek végzik a szülő helyett, ami deformálja a lelki egészséget. 4 pont 12+8 ∑ 20 pont írásbeli vizsga 0621 11 / 11 2007. május 25