Történelem | Középiskola » Mészáros János - A nagy földrajzi felfedezések

Alapadatok

Év, oldalszám:2014, 29 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:11

Feltöltve:2020. november 14.

Méret:2 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

A nagy földrajzi felfedezések Tevékenység – 1. óra Idő (perc) Tartalom Tanulói tevékenységek Eszközök 2 Óraszervezés, jelentés, bevezetés. Hat csoport alkotása: úgy válogassuk össze a csoportokat, hogy a lehető legtöbb diákot be lehessen vonni a közös munkába. 5 „Brainstorming” (ötletroham) Írjuk fel a táblára a címet: nagy földrajzi felfedezések – a diákok 2 perc alatt annyi fogalmat, szót, évszámot stb. írnak le, amennyit csak tudnak. 2 perc után a szavakat a diákok felírják a táblára (egyszerre 3-4 gyerek). Megfelelő mennyiségű kréta / táblafilc. 35 A csoportok feladatainak kiosztása: 1. a középkor kereskedelme 2. a földrajzi felfedezéseket lehetővé tevő találmányok 3. a tengerészet és a navigáció fejlődése 4. nagy felfedezők és útvonalaik 5. az ősi amerikai kultúrák pusztulása 6. a nemzetközi kereskedelem kialakulása és szereplői Ismertetni kell a feladatokat: a csoportok megismerkednek a

számukra kisorsolt / kijelölt témával, meghatározzák a kulcsfogalmakat, vázlatot készítenek, képeket keresnek. A csoportok a rendelkezésre álló könyvek, történelmi magazinok segítségével ismerkedjenek meg a számukra kijelölt témakörrel. Keressenek képeket, ábrákat, térképeket, amelyet a következő óráig be kell szkennelniük vagy le kell fényképezniük. Amennyiben sikerül az órát számítógépes laborban tartani, használják az internetet. Határozzák meg a kulcsfogalmakat, döntsék el, milyen információknak kell feltétlenül helyet kapni a prezentációban. Az iskolai könyvtár rendelkezésre álló könyvei, albumai. Csoportonként egy-egy történelem tankönyv (a forgalomban lévő tankönyvek közül többet is bevihetünk), történelmi atlasz. Ha van rá lehetőség, csoportonként egy laptop vagy asztali számítógép. 3 Az óra zárása A csoportok tagjai megbeszélik a további tennivalókat, otthoni feladatokat.

Értékelés módja Önértékelés, tanulói reflexió. A diákok szóban értékelik saját tevékenységüket és szerepüket a csoportban. Megjegyzések, javaslatok Az órán időt takaríthatunk meg, ha a csoportokat előre felállítjuk, a termet előre berendezzük. Határozzuk meg a csoportoknak előre az elkészítendő diák számát és/vagy az egy témára jutó időt, így elkerülhetjük, hogy aránytalan legyen a témák eloszlása. Felhasznált irodalom Tevékenység – otthon vagy a számítógépteremben Idő (perc) 30 15 (ha tanórát használunk erre a célra) Tartalom A prezentáció összeállítása. Tanulói tevékenységek Eszközök A diákok csoportokban készítik el a Laptopok, asztali számítógépek, feladatot. Javasolt együttműködési forma: internetkapcsolattal online együttműködés, pl. a Google Driveban vagy más, felhőalapú szolgáltatásban A diákok fogalmazást készítenek saját vázlatpontjaik alapján. Értékelés módja

Megjegyzések, javaslatok Ha nem oldható meg a közös számítógépes munka, akkor papíron készítsék el a diákat, pontosan megjelölve, milyen képeket, ábrákat stb. helyeznének el Amikor ezzel elkészültek, egy diák magára vállalhatja a prezentáció összeállítását Felhasznált irodalom Néhány forrás: http://tudasbazis.sulinethu/hu/tarsadalomtudomanyok/tortenelem/az-ujkor-1492-1914/kitagul-a-vilag/a-nagy-foldrajzi-felfedezesek Kossuth Kiadó: Nagy földrajzi felfedezések Kolumbusz hajónaplója. Téka sorozat, Kriterion Könyvkiadó, 1988 Maria Longhena: Az ősi Mexikó – maják, aztékok, és más, Kolumbusz előtti népek. Officina ’96 Kiadó, 1998 Mézes Rita: A Kolumbusz előtti Amerika. Kossuth Kiadó, 2007 Paul Duviols – Jacquin – Bittar: A nagy felfedezések kora – Marco Polótól Kolumbusz Kristófig (Új képes történelem). Larousse–Officina Nova, 1991 H. W van Loon: A hajózás története Stílus Könyvkiadó, é n Marjai Imre –

Pataky Dénes: A hajó története, Corvina Kiadó, 1973 Elég jól használhatók a Wikipédia szócikkei is Tevékenység – 2. óra Idő (perc) Tartalom 2 Óraszervezés, jelentés. Ráhangolódás a témára. 30 A prezentáció előadása. (5 perc/csoport) Tanulói tevékenységek A diákcsoportok bemutatják diasorukat (előírhatjuk, hogy mindenkinek meg kell szólalnia; kijelölhetünk egy-egy diákot; vagy a diákok saját maguk választják meg szószólójukat). A többi csoport tagjai közben írják fel kérdéseiket, megjegyzéseiket. Eszközök 5 A prezentáció végső formájának összeállítása. A csoportok rövid megbeszélés után javaslatokat tesznek a diák sorrendjének megváltoztatására, kiegészítésére. A végső, közös változatot a későbbiekben egy önként jelentkező diák vagy a tanár állítja össze, majd megosztja az osztállyal. 8 Értékelés. Értékelés módja A diákok (a korábban följegyzett kérdéseik,

megjegyzéseik felhasználásával) értékelik saját és egymás munkáját. Reflektálnak a feladatra és a feladat végrehajtása közben megélt érzéseikről. A tanár szóban értékeli az elkészült prezentációt. Ha ez nem az első alkalom, akkor természetesen osztályzásról is szó lehet Megjegyzések, javaslatok Felhasznált irodalom Néhány ötlet a felhasználható képekre (a teljesség igénye nélkül). (Forrás: magyar és más nyelvű Wikipédia, ahol szabadon felhasználható képek vannak) asztrolábium Tengerész Henrik Kolumbusz első útja Kolumbusz az Újvilágban Kolumbusz 3. útja Kolumbusz Kristóf Kolumbusz aláírása Kolumbusz háza Genovában Kolumbusz Izabella előtt Niña, Pinta, Santa Maria Santa Maria Kolumbusz 2. útja Kolumbusz 4. útja Jákob-pálca használat közben Magellán Magellán útja Magellán hajója Térkép 1502-ből Uxmal, maja kultúra Maja

kultúra Maja kultúra Hernán Cortés Machu Picchu, inka kultúra Földművelő inkák A spanyolok és az aztékok összecsapása 1552-ben Francisco Pizarro