Környezetvédelem | Hulladékgazdálkodás » Dr. Rácz András - A hulladékgazdálkodás és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás jövője

Alapadatok

Év, oldalszám:2015, 26 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:13

Feltöltve:2019. május 10.

Méret:1 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

A hulladékgazdálkodás és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás jövője Dr. Rácz András környezetügyért felelős helyettes államtitkár XVII. Hulladékhasznosítási Konferencia Gyula, 2015. szeptember 17-18 Tartalom I. Célkitűzések a hulladékgazdálkodás terén II. A hulladékgazdálkodási ágazat jelenlegi helyzete, problémái III. Általános hulladékgazdálkodási javaslatok IV. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás helyzete V. Alternatívák a közszolgáltatás szervezésével kapcsolatban VI. Javasolt szakmai koncepció a közszolgáltatás szervezésével kapcsolatban. I. Célkitűzések  A települési hulladék hasznosításának ösztönzése.  EU-s kötelezettségek teljesítése (hasznosítási arányok, uniós fejlesztések fenntartási kötelezettségei).  Rezsicsökkentés fenntartása mellett megfelelő színvonalú közszolgáltatás biztosítása.  Egységes színvonalú közszolgáltatás megteremtése

(szolidaritási elv – díjszabás, szolgáltatás színvonala). II. A hulladékgazdálkodási ágazat jelenlegi helyzete Az elmúlt években kedvező tendencia tapasztalható hulladékmennyiség keletkezésében: 2009: 20 millió tonna hulladék 2012: 18 millió tonna hulladék 2013: 17,4 millió tonna hulladék a teljes Települési hulladék mennyisége (1990-2013) 5-3,7 m. t 6 000 000 5 000 000 4 000 000 3 000 000 2 000 000 Települési hulladék mennyisége (tonna) 1 000 000 - Okok: szakpolitikai intézkedések mellett: termelési-termékszerkezet változás, technológiai, fogyasztási változások, gazdasági válság II. A hulladékgazdálkodási ágazat jelenlegi helyzete Települési hulladék A hulladékhierarchiának megfelelő jelentős változások:  Nőtt az anyagában történő hasznosítás részaránya. (Tíz év alatt másfélszerese)  Nőtt a hulladékok energetikai hasznosításának részaránya. (ua)  Csökkent a lerakással

ártalmatlanított hulladék aránya. (2000: 83%, 2013: 65%) Települési hulladék kezelése (2004-2013) 100% 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% egyéb lerakás égetés energetikai hasznosítás anyagában hasznosított II. A hulladékgazdálkodási ágazat jelenlegi helyzete EU-s célkitűzések Hulladék Keretirányelv által meghatározott célkitűzés % Határidő Háztartásokban keletkező papír-, fém-, műanyag-, és üveghulladék hasznosításának növelése – jelenleg 39% 50 2020 HKI által meghatározott célkitűzés Határidő elkülönített gyűjtési rendszer bevezetése (üveg-, fém-, műanyag- és papírhulladék) – 2015. január 1-jén megtörtént (de 445 ezer lakos számára semmilyen formában nem elérhető.) 2015 Hulladéklerakókról szóló 1999/31/EK célkitűzés % tonna Határ -idő Lerakóra kerülő szerves-anyag mennyiségének csökkentése (biológiailag lebomló 35%-ra kell csökkenteni) bázisév: 1995 – cél: 820

ezer t. alatt legyen - jelenleg 841 ezer t (2012.) 35 820 000 2016 II. A hulladékgazdálkodási ágazat jelenlegi helyzete EU-s célkitűzések A csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló 94/62/EK irányelv Elvárt % Teljesített% Csomagolási üveghulladék újrahasznosítása 60 32,4 Csomagolási fahulladék újrahasznosítása 15 7,5 Képződő teljes csomagolási hulladék 55 49,2 II. A hulladékgazdálkodási ágazat jelenlegi helyzete A hulladékgazdálkodással összefüggő EU-s kötelezettségekben mutatkozó elmaradások okai: • A hasznosításhoz szükséges részfinanszírozás mértéket az OKTF NHI a szűkülő forrása miatt nem tudta a megfelelő szintre emelni. • Jelenleg hulladékgazdálkodási feladatok támogatására 12,750 milliárd forint áll rendelkezésre. (Ennek több mint négyszerese a termékdíj bevétel!) • A támogatásra fordítható keretösszeg a kibocsátási adatok növekedése ellenére is változatlan

marad, így ez az összeg alacsonyabb lesz, mint a gyűjtés és hasznosítás finanszírozására igényelt támogatások összesen. • Az európai uniós kötelezettségek teljesítéséhez közel 4 milliárd forint többletforrás szükséges. (NGM miniszter) • 2015-ben a termékdíjköteles termékkört tekintve a tervezetthez képest 10% növekedés várható. II. A hulladékgazdálkodási ágazat jelenlegi helyzete A hulladékgazdálkodási rendszerek hatékonysága • következetlen ellátási körzetek, rosszul elhelyezett létesítmények (tér-idő leosztás); • a beruházások szakmai alapkoncepciója sokszor pontatlan, túlzó tervezési adatok  kihasználatlan kapacitások. • Nem volt központi, egységes szakmai koncepció, különböző, sokszor kevésbé átgondolt rendszerek jöttek létre. II. A hulladékgazdálkodási ágazat jelenlegi helyzete A települési hulladékok kezelésének, hasznosításának problémái • nincsen egységes

hulladék kezelési-hasznosítási modell, megfelelő gazdasági ösztönzőkkel (magasabb színvonalú szolgáltatás díjazása, szelektív gyűjtés hatékonyságának ösztönzése); • a mechanikai-biológiai hulladék feldolgozó rendszerek (MBH) nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket (EU-s fenntartási kötelezettség!); • az MBH-ban képződő másod-tüzelő anyag (pl. RDF) komoly költséggel adható át az erőműveknek; • hazánkban nincsen teljes körben kiépített hulladékégető kapacitás (drága és elutasított) + 4 regionális égetőre lenne szükség. III. Általános hulladékgazdálkodási javaslatok Szelektív hulladékgyűjtés Házhoz menő gyűjtés 2015 január 1.: – egy edényben gyűjthető: papír, fém, műanyag – külön edényzet: üveghulladék Gyűjtőszigetek fenntartása indokolt. (+ EU-s köt) Hulladékudvarok, újrahasználati központok kiépítése, üzemeltetése. 445.ezer lakos számára semmilyen formában nem

elérhető! III. Általános hulladékgazdálkodási javaslatok Szerves frakció Házi komposztálás növelése (projektelem). Kezelő telepekre beszállított szerves frakciókból készített komposztok felhasználási körének bővítése. (rekultivációk, utak, rézsűk, közterületek parkosítása) Hulladéklerakókról szóló 1999/31/EK - lerakóra kerülő szerves-anyag mennyiségének csökkentése (biológiailag lebomló 35%-ra kell csökkenteni) bázisév: 1995 – cél: 820 ezer t. alatt legyen - jelenleg 841 ezer t (2012) III. Általános hulladékgazdálkodási javaslatok Mechanikai-biológiai hulladékkezelő művek (MBH) • Nem gazdaságos. • Jelentős méretű kihasználatlan, kiépített kapacitás. • Lépcsőzetes bezárás javasolt (fenntartási kötelezettség). III. Általános hulladékgazdálkodási javaslatok Maradék vegyes hulladék A lerakás nem megoldás! Energetikai hasznosítás kell  speciális hulladékégető művek  nagy

teljesítmény, ellenőrzött körülmények  4 regionális égetőmű kiépítése • hulladékbázisú távhőtermelés • plazmaégetők IV. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás jelenlegi helyzete Hulladékgazdálkodási nagytérségi társulások • • • 3117 önkormányzat 33 önkormányzati társulás 137 közszolgáltató IV. Hulladékgazdálkodási közszolgáltatás Állami jelenlét a hulladékgazdálkodási szektorban:  Nemzeti Hulladékgazdálkodási és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság (NHSZ Kft.)  33 leányvállalat  450 település  1,2 millió lakos IV. A közszolgáltatás rendszerének problémái – díjképzés és gazdaságosság – • Sok esetben alacsony áron befagyasztott szolgáltatási díj. • Jelentős eltérések vannak az egyes szolgáltatók által alkalmazott díjak között (189-545 Ft/ 120 l edény ürítése / 2013/). 350 Ft/120 l • Az uniós beruházások esetében az eszközök,

művek üzemeltetési költségei jelentősen megnövekedtek, azonban a rezsicsökkentés miatt itt sem emelhetők a díjak. • A befizetett díjakból nem biztosítható az amortizáció fedezete. (EU-s + számviteli tv szerinti elvárás) V. Alternatívák a közszolgáltatás szervezésével kapcsolatban – stratégiai kérdések – 1. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás megszervezése Állami feladat • Törvénymód. (önkormányzati, hulladékról szóló tv.) • Feladatok és hatáskörök megszűntetése. Önkormányzati feladat • Jelenlegi hatásköröket részben ki kell szélesíteni (pl. helyi specialitások figyelembevételével történő szabályozás). Holding rendszer Vegyes rendszerű feladatellátás • Feladat és hatáskörök egymástól történő elhatárolása. 2. A közszolgáltatást ellátó nonprofit társaságok tulajdonviszonyai Döntően önkormányzati tulajdon Teljes állami tulajdon Szolgáltatás vásárlás Jellemzők

Önkormányzati tulajdon fenntartása (80%↑). NHSz Kft. tulajdonának gyarapítása. Önkormányzati tulajdon megvásárlása, uniós szerződések átvétele. Közszolgáltatás helyi biztosítása és szervezése önkormányzati feladat;társulások eltérő gazdasági teljesítményének megszüntetése; hulladékkezelő -, válogatóművek-, lerakó telepek állami irányításai rendszerének kialakítása. Előny Nem igényel jelentős költségvetési forrást. Egységes szintű működtetés; gazdaságos logisztikai rendszer működtetése. Nem igényel jelentős költségvetési forrást; gazdaságos logisztikai rendszer kiépítése. Hátrány Gazdaságtalan ellátási körzetek megmaradnak; Gátolja az egységes rendszer kialakítását. Jelentős költségvetési kiadás; uniós szerződésekből fakadó kötelezettségeket módosítani kell Konfliktus az önkormányzatokkal. Ellátási körzetek módosítása csak az uniós kötelezettségek lejárta után vagy

a szerződések uniós módosítása után lehetséges. VI. Javasolt szakmai koncepció a közszolgáltatás szervezésével kapcsolatban Cél: A közszolgáltatás helyi biztosítása állami szolgáltatás vásárlással A közszolgáltatás biztosítása és szervezése önkormányzati feladat maradna. Állami irányítás biztosítása szolgáltatás vásárlással (OKTFNHI). Eredmény: •A teljes hulladékgazdálkodási rendszer egységes működtetése. •Gazdaságos logisztikai rendszer kiépítése. VI. Javasolt szakmai koncepció a közszolgáltatás szervezésével kapcsolatban Rezsicsökkentés fenntartása Normatív alapú támogatás kell:  Szolgáltatási elemekhez rendelt normatívák lakosszám, kezelt hulladék mennyisége).  Normatívák jogszabályi kidolgozása szükséges.  Pontosan tervezhetővé váló költségek. Támogatás forrása: – Környezetvédelmi termékdíj – Hulladéklerakási járulék (pl. ellátott VI. Javasolt

szakmai koncepció a közszolgáltatás szervezésével kapcsolatban Hulladéklerakási járulék • Járulékköteles hulladékok körének bővítése (jelenleg a lerakott hulladékok 50%-át nem érinti – ipari, termelési hulladékok, pernye, salak). Jelenleg csak a települési egy része és a veszélyes után kell fizetni. • Differenciálás az egyes díjtételek között. Lerakásra kerülő hulladék mennyiségének csökkentése. VII. Jogszabályváltozások Hatályba lépett, vagy módosított jogszabályok: –a hulladékgazdálkodási tervekre és a megelőzési programokra vonatkozó részletes szabályokról szóló 310/2013. (VIII16) Korm rendelet –a hulladékolajjal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységek részletes szabályairól szóló 145/2012. (XII27) VM rendelet –az elem-és akkumulátorhulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló 445/2012. (XII29) Korm rendelet –a PCB, valamint a PCB-t tartalmazó

berendezések kezelésének részletes szabályairól szóló 144/2012. (XII 27) VM rendelet –a veszélyes hulladékkal kapcsolatos egyes tevékenységek részletes szabályairól szóló 225/2015. (VIII 7) Korm rendelet –a hulladékká vált gépjárművekről szóló 369/2014. (XII 30) Korm rendelet –az egyes hulladékgazdálkodási létesítmények kialakításának és üzemeltetésének szabályairól szóló 246/2014. (IX29) Korm Rendelet –a hulladékgazdálkodási tevékenységek nyilvántartásba vételéről, valamint hatósági engedélyezéséről szóló 439/2012.(XII29) Korm rendelet –az elektromos és elektronikus berendezésekkel kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló 197/2014. ( VIII1) Korm rendelet VII. Jogszabályváltozások Hatályba lépett, vagy módosított jogszabályok: –a közszolgáltató kiválasztásáról és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződésről szóló 317/2013. (VIII 28) Korm rendelet –a

hulladékkal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló 309/2014 (XII.11) Korm rendelet –a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről szóló 385/2014. (VII31) Korm. rendelet –a csomagolásról és a csomagolási hulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló 442/2012. (XII 29) Korm rendelet –a hulladékgazdálkodási engedélyhez vagy nyilvántartásba vételhez kötött tevékenységekkel kapcsolatos felügyeleti díj megfizetésének részletes szabályairól szóló 95/2013. (X14) VM rendelet –az országhatárt átlépő hulladékszállításról szóló 180/2007 (VII.3) Korm rendelet (Módosítás) –a hulladéklerakási járulék megfizetéséről és felhasználásának céljairól szóló 318/2013. (VIII.28) Korm rendelet –a hulladékjegyzékről szóló 72/2013. (VIII 27) VM rendelet –a hulladéklerakással, valamint a hulladéklerakóval kapcsolatos egyes

szabályokról és feltételekről szóló 20/2006. (IV5) KvVM rendelet (Módosítás) VII. Jogszabályváltozások Folyamatban lévő jogszabályok: –az egyes biológiailag lebomló hulladék biológiai kezelésével kapcsolatos követelményekről szóló kormányrendelet tervezet (közig.egy észrevételek) –a hulladékgazdálkodási bírsággal kapcsolatos részletes szabályokról szóló kormányrendelet tervezet (házon belüli egy.) –melléktermékre vonatkozó követelményeknek való megfelelés igazolásának részletes szabályairól szóló kormányrendelet tervezet (előkészület alatt) Tervezett jogszabályok: –építési-bontási hulladék kezelésének szabályiról szóló kormányrendelet (FM) –hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjjal kapcsolatos kormány- és miniszteri rendeletek –a lakossági gyógyszerellátás során képződött gyógyszerhulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló miniszteri

rendelet –az egészségügyi szolgáltatóknál képződő hulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló miniszteri rendelet –a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás körébe tartozó hulladék közegészségügyi követelményeiről szóló miniszteri rendelet Köszönöm a figyelmet!