Irodalom | Középiskola » Magyar mint idegen nyelv középszintű írásbeli érettségi vizsga megoldással, 2012

Alapadatok

Év, oldalszám:2012, 53 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:24

Feltöltve:2013. május 26.

Méret:410 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 7 Név: . osztály: MAGYAR MINT IDEGEN NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 7 8:00 I. Olvasott szöveg értése Időtartam: 60 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Magyar mint idegen nyelv középszint írásbeli vizsga 1112 I. Olvasott szöveg értése Magyar mint idegen nyelv középszint írásbeli vizsga, I. összetevő 1112 Név: . osztály: 2 / 12 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók Figyeljen a következőkre! 1. A vizsgán semmilyen segédeszközt nem használhat 2. Olvassa el figyelmesen a feladatokat! A feladatokban (0) kód alatt egy példát talál, amely segíti Önt a feladat megoldásában. 3. A feladatok megoldási sorrendje Öntől függ 4. Tollal dolgozzon! 5. Ha javítani akar, egy vonallal húzza át a hibás megoldást, és írja fölé/mellé a helyeset! Csak egyértelmű javítást fogadunk el.

írásbeli vizsga, I. összetevő 1112 3 / 12 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 1. feladat Olvassa el a szöveget, majd döntse el, melyik állítás igaz, melyik hamis! Válaszát X-szel jelölje a megfelelő oszlopban! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. Júlia levelesládája Aki Veronában jár, biztosan ellátogat Júlia erkélyéhez, abba az udvarba, ahol a helyi legenda szerint a híres kérdés elhangzott: ”Ó, Rómeó, mért vagy te Rómeó?”. Sokan azonban nem elégednek meg azzal, hogy csak megnézik az emlékhelyet, de levelet is írnak Júliának. De hogy még választ is kapnak? A veronai udvarban a falat számtalan színes papírdarab díszíti. A veronai lakosok és turisták képzelete határtalan. Nem elég ugyanis a Júlia-szobor, melynek jobb mellét kell megsimogatni ahhoz, hogy ránk találjon az igaz szerelem, de aki akar, levelet is írhat Júliának. Sőt, nem is kell feltétlenül odautazni, mert

Shakespeare Júliája a postán és az interneten küldött leveleket is fogadja. Ráadásul még válaszol is a feladónak! A Club di Giulietta-ban (Júlia Klub) tizenöt állandó tagja dolgozik azon, hogy személyre szóló válaszokat adjanak a világ minden tájáról érkező levelekre. Nem az a fontos, hogy Júlia valódi személy-e vagy sem, hanem hogy azok, akik írnak neki, hisznek benne. Az első levél 1937-ben érkezett Júliának Veronába, de a Júlia Klubot csak 1990-ben alapította a város. A postaköltségeket Verona állja, a klub tagjai pedig fizetség nélkül válaszolnak az évente több mint ötezer levélre. Az irodában olaszul, spanyolul, japánul, angolul és németül beszélnek, a többi nyelvhez külső segítséget szoktak kérni - például a helyi kínai étterem tulajdonosától. Ma már több mint húsz nyelven írnak nekik, és a címzés gyakran csak ennyi: Júlia, Verona, Olaszország. Valentin-napon minden évben átadják „A legszebb

Júliához szóló szerelmes levél”- díjat. A Júlia Klub a filmeseket is megihlette. A „Levelek Júliának” című amerikai film bemutatója után bizonyára növelni kellett az iroda alkalmazottainak számát, hiszen egyre több levél érkezik. (Nők Lapja 2010. augusztus 4 cikk nyomán) írásbeli vizsga, I. összetevő 1112 4 / 12 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: Állítások: IGAZ HAMIS X (0) Júlia erkélye Veronában található. 1. Ha szeretnénk megtalálni az igaz szerelmünket, meg kell érintenünk a Júlia szobor lábát. 2. Júliának küldhetünk levelet postán és interneten keresztül is. 3. A Júlia Klubnak nincsenek állandó dolgozói. 4. A Júlia Klub 1937-ben alakult. 5. A klub tagjai ingyen dolgoznak 6. Évente több ezer levél érkezik. 7. Az irodában öt nyelven beszélnek. 8. Ha kínaiak írnak, arra nem válaszolnak. 9. „A legszebb Júliához szóló szerelmes levél” díjat

havonta adják át. 10. A Júlia Klubról amerikai film készült Az alábbi táblázatba ne írjon! A javító tanár tölti ki. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. írásbeli vizsga, I. összetevő 1112 5 / 12 9. 10. Max. 10 Elért 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 2. feladat Párosítsa össze a nevezetességek képeit azok rövid leírásával! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. (0) 11. 12. 13. 14. 15. írásbeli vizsga, I. összetevő 1112 16. 6 / 12 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 17. 18. 19. 20. Leírások: A) A torony Párizs egyik jelképe, mely tervezőjéről kapta a nevét. 1889-ben a világkiállításra épült, az eredeti tervek szerint utána lebontották volna. Magassága 322 méter, tömege 10100 tonna, és 12 000 acéldarabból csavarozták össze. 1930-ig a legmagasabb épület volt a világon B) Az épület Róma egyik legnevezetesebb látványossága. Ez egy

188 méter hosszú, 156 méter széles és 48,5 méter magas ellipszis alaprajzú aréna, amelyet több emelet magasságban ülőhelysorok öveztek, ahonnan a nézők biztonságosan nézhették az előadásokat. Az épület Vespasianus császár ideje alatt készült el i.sz 80-ban Elsősorban gladiátor- és állatviadalok színhelyéül szolgált, és a korhoz képest hatalmas nézősereg befogadására volt képes. C) Budapest egyik legismertebb középülete közvetlenül a Duna partján. 1885-1904 között épült, és az építkezéshez feltétel volt, hogy kizárólag hazai alapanyagokat használhatnak fel. Központi eleme a kupola, mely 96 méter magas D) A híd a Temze folyó felett ível át, így London északi és déli felét köti össze. 1886 és 1894 között épült, és a neogótikus tornyai között felnyitható hídszakasza tette lehetővé a nagyobb tengeri hajók bejutását a városba. E) Ez a márvánnyal borított indiai mauzóleum (síremlék, középen

kupolával) 1631 és 1654 között épült Sáh Dzsahán császár feleségének halála után, annak emlékére. A legenda szerint az uralkodó az építkezés befejezése után az építészt megvakíttatta, hogy soha ne építhessen még egy ilyen pompás épületet. 1983 óta a Világörökség része, és évente több mint 3 millió turista keresi fel. írásbeli vizsga, I. összetevő 1112 7 / 12 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: F) Ez a hatalmas vízesés-együttes Kanada és az Egyesült Államok határán található. ÉszakAmerika legerősebb vízesése, átlagosan 110 000 köbméter víz zúdul le rajta percenként G) Bár Görögországban számos hasonló ókori emlék található, mérete és kivitelezése miatt ez az athéni épületegyüttes a legismertebb. A tizenegy épület a környezetéből meredeken kiemelkedő, 150 méter magas sziklára épült az i.e 5 században Több - isteneknek szentelt templom, a várost

körbevevő falak maradványai, egy kapu, valamint egy színház alkotja H) Az épület megépítésére 1954-ben Ausztrália pályázatot írt ki, melyen 32 országból 233-an vettek részt. A nyertes egy ismeretlen dán építész lett, Jorn Utzon A kivitelezés komoly nehézségekbe ütközött, az átadás 10 évet csúszott, és költségei többszörösen meghaladták a tervezettet. Végül 1973-ban avatták fel a tengerparti épületet A tető vitorlás hajóra hasonlít, a tetőszerkezet „vitorlái” olyan jellegzetesek, hogy az épület könnyen felismerhető, és a modern építészet jelképe lett. (A vitorlák súlya 161 tonna, és a magasságuk 67 méter) I) Rio de Janeiro szimbólumává vált ez a kitárt karú Jézust ábrázoló szobor, mely a 700 méter magas Corcovado-hegyen állva magasodik a város fölé. A terv az 1921-ben, a Brazília függetlenségének 100. évfordulójára kiírt pályázatra született A szobrot art deco stílusban Párizsban

készítették el 1926 és 1931 között. Súlya 700 tonna, magassága 30 méter K) Ez egy napjainkban is aktív vulkán Szicília északkeleti részén. Európa legmagasabb működő vulkánja: jelenlegi magassága 3329 méter, ami állandóan változik a kitörések miatt. Bár ez a világ egyik legaktívabb vulkánja, a hegy lejtőin és környékén mégis több tízezer ember él, amelynek fő oka a bor- és gyümölcstermelésre kiválóan alkalmas termékeny vulkáni talaj. L) Ez a Barcelonában található soktornyú templom Antonio Gaudi mesterműve, melyet 1883ban kezdtek építeni. A tervek összetettsége miatt rendkívül lassan épült, jelenleg is munkálatok folynak rajta. Elkészülte után a világ legnagyobb bazilikája lesz Az épületre több stílus is jellemző. (A www.wikipediahu nyomán) képek leírás (0) C 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. Az alábbi táblázatba ne írjon! A javító tanár tölti ki. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17.

18. 19. 20. Max. Elért 10 írásbeli vizsga, I. összetevő 1112 8 / 12 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 3. feladat Olvassa el az újságcikket, és a szöveg alapján válaszoljon a feltett kérdésekre! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. Az élet édes íze: A csokoládé története A mai Mexikó területén élő maják és toltékok a források szerint az i. e 600-as években már művelték kakaócserje-ültetvényeiket. A kakaóbab értékes cikk volt, fizetőeszközként és szertartások kellékeként egyaránt használták. A 13 században az aztékok meghódították egész Közép-Amerikát, és a legyőzött törzseknek kakaóbabot kellett szolgáltatniuk hódítóik részére. A 16. századra a csokoládé II Montezuma azték uralkodó kedvenc italává vált Mikor 1519ben Hernán Cortés spanyol konkvisztádor (vezér) Mexikóba érkezett, Montezuma megkínálta az édes itallal, mely kakaóból, fahéjból,

ánizsból, chiliből, kukoricalisztből és vízből készült. Cortés 1528-ban vitte Spanyolországba az első kakaóbab cserjét. Elrendelte egy spanyol kakaóültetvény kialakítását, hogy azon jól használható kakaóbabot termesszenek. 1569ben V Pius pápa engedélyezte a fogyasztását A forró csokoládét Európában a 17. században kezdték el inni: 1615-ben Ausztriai Anna feleségül ment XIII. Lajos francia királyhoz, és az udvarba magával vitte a csokoládét is. Angliában II. Károly uralkodása alatt vált népszerűvé ez az édes innivaló Az első, étlapján csokoládét is kínáló étterem 1657-ben nyílt meg Londonban. A 17. század végére a csokoládé már Belgiumban, Németországban és Svájcban is népszerűvé vált. Az első angol csokoládégyár 1728-ban épült Bristolban Walter Churchman vezetésével, akitől később Joseph Fry vásárolta meg az üzemet a kakaógyártás szabadalmi jogával együtt. Fry kísérletezni kezdett az

édességgel, és 1847-ben elkészítette az első étcsokoládét. Manapság a csokoládék igen széles tárházából válogathatunk, ét-, tej- vagy fehér, epres, málnás, barackos vagy mogyorós, grillázsos, kekszes, gyömbéres, mogyorókrémes. Drazsé, tábla, szelet, bonbon. Szinte nincs is olyan ember, aki ne szeretné, hiszen boldogsághormonokat szabadít fel, hű társunk egy egyedül töltött éjszakán, ideális ajándék kollégáknak, ismerősöknek és rokonoknak. És persze magunknak is, egy szomorú, esős, hideg, magányos napon. Hiszen mi esne jobban, mint például egy finom, édes, forró csoki ital a kanapén, egy puha takaróba burkolózva. (www.mixonlinehu 20100302-án megjelent cikke nyomán) Kérdések: (0) Melyik ország területén termesztettek legkorábban kakaóbabot? Mexikóban 21. Mikor hódították meg az aztékok Közép-Amerikát? 22. Kit kínált meg csokoládéval II Montezuma 1519-ben? írásbeli vizsga, I. összetevő 1112 9 / 12

2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 23. Miből készült Montezuma csokoládé itala? . 24. Hogyan került Spanyolországba a kakaóbab? . 25. Ki vitte a csokoládét XIII Lajos udvarába? 26. Mikor lehetett Európában először étteremben is csokoládét kapni? 27. Hol nyílt meg az első angol csokoládégyár? 28. Ki készítette az első étcsokoládét? Az alábbi táblázatba ne írjon! A javító tanár tölti ki. 21. 22. 23. 24. 25. 26. írásbeli vizsga, I. összetevő 1112 10 / 12 27. 28. Max. 8 Elért 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: írásbeli vizsga, I. összetevő 1112 11 / 12 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 10 I. Olvasott szöveg értése 2 feladat 10 3. feladat 8 FELADATPONT ÖSSZESEN 28 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 33 javító tanár Dátum: .

pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése javító tanár Dátum: . jegyző Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a II írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga az I összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a II összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, I. összetevő 1112 12 / 12 2012. május 7 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 7 Név: . osztály: MAGYAR MINT IDEGEN NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 7 8:00 II. Nyelvhelyesség Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Magyar mint idegen nyelv középszint írásbeli vizsga 1112 II. Nyelvhelyesség Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók

Figyeljen a következőkre! 1. A vizsgán semmilyen segédeszközt nem használhat 2. Olvassa el figyelmesen a feladatokat! A feladatokban (0) kód alatt egy példát talál, amely segíti Önt a feladat megoldásában. 3. A feladatok megoldási sorrendje Öntől függ 4. Tollal dolgozzon! 5. Ha javítani akar, egy vonallal húzza át a hibás megoldást, és írja fölé/ mellé a helyeset! Csak egyértelmű javítást fogadunk el. 6. A nyelvhelyességi vagy helyesírási szempontból hibás megoldás nem fogadható el írásbeli vizsga, II. összetevő 1112 2/8 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 1. feladat Egészítse ki a szöveget a felsorolt igealakokkal! A kiválasztott igét írja a kipontozott helyre! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. van, érték el, jut le, ástak, kitermeljenek, indult meg, lenne, kezdték, használnának, dolgozik Hol van (0) a világ legmélyebb bányája? A legmélyebbre a dél-afrikai TauTona

bányában (1). A 3,9 kilométeres mélységbe még a leggyorsabb lift is egy óra alatt (2). A Johannesburgtól nyugatra található TouTona bányát 1957-ben (3) építeni, az aranyat tartalmazó érc kitermelése pedig 1962-ben (4). Az eredetileg két kilométer mélységű bányát azóta folyamatosan mélyítették, így (5) 2008-ban a jelenlegi, csaknem 4 kilométeres rekordot. Ha nem (6) légkondicionáló berendezéseket, akkor a járatokban 55 °C .(7), így viszont még elviselhető, 28 °C a hőmérséklet. Az összesen 800 kilométer hosszú járatrendszerben 5600 bányász .(8) azon, hogy akár évi 14 000 kilogramm aranyat is (9) (Az IPM 2010. szeptemberi számában megjelent cikk nyomán) Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Max. Elért 9 írásbeli vizsga, II. összetevő 1112 3/8 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 2. feladat Egészítse ki a szöveget a

megfelelő ragos szóalakokkal! Válassza ki a helyes választ a táblázatból, és betűjelét írja a kipontozott helyre! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. A görög lakás és a fürdő A görög építkezés egyik érdekessége, hogy nem ismerték az .A (0) A gazdagabbak (10) a férfiak és a nők lakrésze teljesen elkülönült (11). Az (12), amelyre nagyon szűk és kényelmetlen, szinte létraszerű lépcső vezetett fel, a szolgálók laktak. A földszinten fogadták a (13), itt tartották a leggyakrabban használt tárgyakat. A (14) nem volt külön szobájuk, nyáron a (15), télen a tűzhely körül aludtak. A világítást a tágas és szép (16) kapták, amelyet oszlopsorok vettek körül. A ház legszebb (17) a nők laktak Egész nap egyedül voltak, (18) csak a házigazda mehetett be. Itt általában (19), kőlapokkal fedték a földet A görögök rendkívül szerették a testi tisztaságot. Szívesebben fürödtek otthon, de voltak közfürdőik is

Ezekbe a (20) azonban csak a szegényebbek jártak. (Részlet Bíró Ferencné et al: Évezredek hétköznapjai című (kiadva:1983) könyvéből) 0. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. A ablakot házait egymástól emeltnek vendégekhez rabszolgákhoz szabadból udvarnak részében lakrészüket mozaikról fürdőkbe B ablakban házaiban egymással emelettel vendégeknek rabszolgáknál szabadban udvart részét lakrészükkel mozaikkal fürdőkben C ablakkal hazaiban egymásnál emeleten vendégekkel rabszolgákat szabadról udvarról részéből lakrészükben mozaiktól fürdőkön D ablaknak házaival egymáshoz emeletről vendégeket rabszolgáknak szabadhoz udvarhoz részének lakrészükbe mozaiknak fürdőknek Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. Max. Elért 11 írásbeli vizsga, II. összetevő 1112 4/8 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: .

osztály: 3. feladat Írja be a pontozott helyekre a zárójelben lévő ige egyes szám második személyű, felszólító módú alakját! Tehát tegező formát használjon! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. Öt tipp a frissítő pihenéshez! Alig várod már, hogy a szabadságod alatt átadhasd magad a jól megérdemelt pihenésnek? Ne feledd: a passzivitás is lehet fárasztó. Eláruljuk, mit tehetsz azért, hogy a pihenésed igazán frissítő legyen! Ne sokat, hanem eleget .aludj(alszik) (0)! Sajnos a fáradtságot nem lehet egyszerre kialudni. Egy felnőtt napi alvásigénye 7-8 óra, ezért bármilyen furcsa, ha ennél több időt szánsz alvásra, csak kialvatlanabb leszel. (Fürdik) (21) a fényben! Ha reggeltől estig ki sem mész a lakásból, akkor megfosztod magad attól a kevés természetes fénytől is, ami télen van. (Próbál) (22) meg mindennap legalább negyedórát a szabadban tölteni, mert a hideg felélénkít, a nap fénye pedig feltölt

energiával. (Eszik) (23) egészséges ételeket! A rendszertelen evés a súlyodnak és a gyomrodnak sem tesz jót, mert a tested szüntelenül az emésztéssel van elfoglalva, így nem csoda, ha fáradtnak és erőtlennek érzed magad. Ezt könnyen megelőzheted, ha serkentő fogásokból állítod össze a menüdet: rizs, tojás, tengeri halak, zöldségek, aszalt gyümölcsök. . (Frissít) (24) magad vízzel! Ha úgy érzed napközben, hogy rögtön elalszol, kávé helyett inkább mosd le az arcod! Ez a szertartás nemcsak felfrissülésre jó, de a sápadt bőrt is megszépíti, és kiváló ellenszer fáradtság, valamint fejfájás ellen. (Mozog) (25) többet! . (Tesz túl) (26) magad a lustaságon, és (vesz rá) (27) magad a mozgásra! A sport előnyeit nem lehet eleget hangsúlyozni; nemcsak szebb, de boldogabb és elégedettebb is leszel tőle. Azzal is sokat tehetsz a jó közérzetedért, ha változtatsz a szokásaidon. Például liftezés helyett (megy) (28)

lépcsőn, néhány megállónyi buszozás helyett . (sétál) (29), vagy (jár) (30) kerékpárral bevásárolni. (A Nők Lapja Cafe 2010.1227-én megjelent cikke nyomán) Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. Max. Elért 10 írásbeli vizsga, II. összetevő 1112 5/8 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint írásbeli vizsga, II. összetevő 1112 Név: . osztály: 6/8 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint írásbeli vizsga, II. összetevő 1112 Név: . osztály: 7/8 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 9 II. Nyelvhelyesség 2. feladat 11 3. feladat 10 FELADATPONT ÖSSZESEN 30 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 18 javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám

kerekítve I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség javító tanár Dátum: . jegyző Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a III írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a II összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a III összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, II. összetevő 1112 8/8 2012. május 7 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 7 Név: . osztály: MAGYAR MINT IDEGEN NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 7 8:00 III. Hallott szöveg értése Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Magyar mint idegen nyelv középszint írásbeli vizsga 1112 III. Hallott szöveg értése Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók Figyeljen a következőkre! 1. A most következő feladatok

megoldásához semmilyen segédeszközt nem használhat 2. Olvassa el figyelmesen a feladatokat! A feladatokban (0) kód alatt egy példát talál, amely segíti Önt a feladat megoldásában. 3. Tollal dolgozzon! 4. Ha javítani akar, egy vonallal húzza át a hibás megoldást, és írja fölé vagy mellé a helyeset! Csak egyértelmű javítást fogadunk el. A vizsgának ebben a részében 3 feladatot kell megoldania. A feladatokat a füzetben találja meg. Minden szöveget kétszer fog hallani. A feladatokon a szöveg hallgatása közben és utána is dolgozhat. Mindig lesz egy kis ideje arra, hogy a szöveg elhangzása előtt megismerkedjen a feladattal. Először meghallgatja a szöveget egyszer. Utána van idő a feladat megoldására Ezután elhangzik a szöveg másodszor. Ekkor ismét van idő a feladaton dolgozni Mindhárom szöveget így fogja meghallgatni. A feladatokat zene választja el. A teljes feladatsor elhangzása után még marad idő az ellenőrzésre. 30 percig

dolgozhat. Jó munkát! írásbeli vizsga, III. összetevő 1112 2/8 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 1. feladat Ön egy riportot fog hallani. Az elhangzó szöveg alapján válassza ki a helyes választ a feltett kérdésre! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. Kérdés Válasz (0) A 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. (0) Mi a neve a riportalanynak? A) Máté Bence B) Jakab Ernő C) Benedek Elek D) Szabó János 1. Milyen címet nyert el 2010-ben a riportalany? A) Az Év Természetjárója B) A Hónap Fotósa C) Az Év Természetfotósa D) Az Év Sajtófotósa 2. Hány éves a riportalany? A) 35 B) 25 C) 30 D) 28 3. Milyen állat látható a díjnyertes képen? A) hangya B) pingvin C) kutya D) kígyó 4. Hol készült a díjnyertes kép? A) Magyarországon B) Brazíliában C) Mexikóban D) Costa Ricán 5. Milyen nehézségei voltak a kép készítésekor? A) Gyorsan kellett fotózni. B) Nagy melegben kellett fotózni. C)

Víz alatt kellett fotózni. D) Éjszaka kellett fotózni. 6. Milyen példát említ a technikai fejlődésre? A) Egy notebookkal fényképezőgép nélkül is lehet fotózni. B) A fényképezőgéptől 1 kilométerre is lehet fotózni egy notebookon keresztül. C) Mindig szükség van notebookra. D) Notebookon keresztül egyszerre több képet is lehet készíteni. írásbeli vizsga, III. összetevő 1112 3/8 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 7. Mennyit dolgozik egy nap? A) szezonban 8-10 órát B) szezonban 10-12 órát C) szezonban 15-16 órát D) szezonban 12-14 órát 8. Hol szeretne többet dolgozni? A) Magyarországon B) Brazíliában C) Costa Ricán D) Olaszországban 9. Mi könnyíti a természetfotós feladatát? A) Az állatok többnyire keveset mozognak. B) Az állatok viselkedése kiszámítható. C) A madarakat az érzelmeik vezérlik, nem az ösztöneik. D) A madarak mindig nappal mozognak. 10. Mit szeretne még elérni a

riportalany? A) Hogy segítsenek neki eldönteni, mit fotózzon. B) Hogy jobban fizessék meg, amit fotóz. C) Hogy mindig könnyen megoldható munkát kapjon. D) Hogy önállóan dolgozhasson. Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Max. Elért 10 írásbeli vizsga, III. összetevő 1112 4/8 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 2. feladat Ön egy rövid beszélgetést fog hallani Grosics Gyulával, akit Fekete Párducnak nevezett a közönség. Az elhangzottak alapján döntse el, melyik állítás igaz, melyik hamis! Válaszát X-szel jelölje a megfelelő oszlopban! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. (0) 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. Állítások A Labdarúgók Egyesületében hangzott el a beszélgetés. Grosics Gyula elmúlt 80 éves. Mindig kapus szeretett volna lenni. Születésnapján elsősorban a csapatra emlékezett vissza. Az Aranycsapat tagjaiból

már csak négyen vannak életben. Úgy gondolta, hogy gólokat rúgni az igazi dicsőség. Nem bánta meg, hogy kapus lett. Fekete Párduc az ünnepelt igazi neve. igaz hamis X Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. Max. Elért 7 írásbeli vizsga, III. összetevő 1112 5/8 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 3. feladat Az elhangzó időjárás előrejelzés alapján egészítse ki a táblázatot! Munkáját a 0-val jelölt példa segíti. (0) 18. 19. 20. 21. (0) 22. 23. 24. 25. hétfő kedd szerda csütörtök péntek hétfő kedd szerda csütörtök péntek legalacsonyabb hőmérséklet (fok) -2 legmagasabb hőmérséklet (fok) +10 felhős idő - szél - napsütés X csapadék - Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. Max. Elért 8 írásbeli vizsga, III. összetevő 1112 6/8 2012. május

7 Magyar mint idegen nyelv középszint írásbeli vizsga, III. összetevő 1112 Név: . osztály: 7/8 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 10 III. Hallott szöveg értése 2 feladat 7 3. feladat 8 FELADATPONT ÖSSZESEN 25 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 33 javító tanár Dátum: pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése javító tanár Dátum: . jegyző Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a IV írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a III összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a IV összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, III.

összetevő 1112 8/8 2012. május 7 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 7 Név: . osztály: MAGYAR MINT IDEGEN NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 7 8:00 IV. Íráskészség Időtartam: 60 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Magyar mint idegen nyelv középszint írásbeli vizsga 1112 IV. Íráskészség Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók Figyeljen a következőkre! 1. A szövegalkotási feladat megoldásához szótárt használhat 2. Olvassa el figyelmesen a feladatokat! 3. A feladatok megoldási sorrendje Öntől függ 4. Tollal dolgozzon! 5. Ha javítani akar, egy vonallal húzza át a hibás megoldást, és írja fölé/ mellé a helyeset! Csak egyértelmű javítást fogadunk el. írásbeli vizsga, IV. összetevő 1112 2 / 12 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: 1. feladat Egy igen kedves, távol élő barátjától

esküvői meghívót kap. Válaszoljon levélben! A szöveg terjedelme 50–80 szó legyen! A feladat megoldásához szótár használható. Fogalmazásában térjen ki a következő szempontokra: • Fejezze ki örömét és köszönetét a meghívásért! • Kérdezze meg, hogy milyen szálláslehetőségek vannak az esküvő helyszínén! • Kérje meg barátját, hogy foglaljon olcsó szállást! • Kérdezze meg, probléma-e, ha a párját is magával viszi! • Érdeklődjön, milyen ajándéknak örülne a barátja! írásbeli vizsga, IV. összetevő 1112 3 / 12 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. Értékelési szempont Maximális pontszám Tartalom és szöveghossz 6 Nyelvhelyesség 5 Összesen 11 írásbeli vizsga, IV. összetevő 1112 4 / 12 Elért pontszám 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint

Név: . osztály: 2. feladat Ebben a feladatban két téma közül választhat. Csak egyet kell kidolgoznia A szöveg terjedelme 100–120 szó legyen! A feladat megoldásához szótár használható. A) FOTÓPÁLYÁZAT!!!! A Környezetvédők Egyesülete fotópályázatot hirdet „A fák és az ember” címmel A pályázat célja: A fotósok művein keresztül szeretnénk felhívni a figyelmet a természet közelségére és értékeinek megóvására. Pályázati feltételek: • Egy pályázó maximum 5 képet küldhet be. • A képeket e-mailben kell elküldeni a kitöltött nevezési lappal együtt. A pályázat díjazása: • A zsűri által kiválogatott képekből a Környezet Klub galériáján kiállítást rendezünk. • Az elektronikusan beküldött képeket az egyesület honlapján meg lehet nézni. • Az első három helyezett 4 napos üdülést nyer az ország első bio-szállodájába. • Az I. díj emellett tartalmaz egy ingyenes Photoshop Master Kurzust

Beküldési határidő: 2011. november 2 További információkért keresd munkatársainkat e-mailben a kve@foto.hu címen! E-mailben kérjen részletesebb felvilágosítást a fenti fotópályázatról! Fogalmazásában térjen ki a következő kérdésekre: • Van-e korhatára a pályázatnak? • Honnan lehet a nevezési lapot letölteni? • Milyen szempontok szerint történik az elbírálás? • Mikor hirdetik ki az eredményeket? • Kell-e címet adni az egyes képeknek? írásbeli vizsga, IV. összetevő 1112 5 / 12 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: vagy: B) A Torkos Étterem magas színvonalon, széles ételválasztékkal, kedvező csoportos ajánlatokkal várja kedves vendégeit! 30 illetve 60 fős különtermeink tökéletesen megfelelnek családi vagy üzleti rendezvények megrendezéséhez! Kérdéseit várjuk telefonon vagy e-mailben! üzletvezető: Okos Antal e-mail: okos@torkos.hu Édesanyjának meglepetésként

születésnapi összejövetelt szervez. A fenti étterem ajánlata megfelelhet elképzeléseinek. Írjon e-mailt az üzletvezetőnek! Levelében térjen ki a következőkre: • Kérdezze meg, hogy a tervezett időpontban melyik terem szabad! • Közölje, hány vendéget hív meg! • Sorolja fel, milyen ételeket szeretne rendelni! • Kérjen árajánlatot a vacsorára! • Kérdezzen rá, vihetnek-e máshol készült tortát! • Kérdezzen rá, milyen zenét tudnak szolgáltatni, és van-e lehetőség kisebb zenekar fellépésére! • Érdeklődjön az étterem nyitva tartásáról! írásbeli vizsga, IV. összetevő 1112 6 / 12 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. összetevő 1112 7 / 12 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. összetevő 1112 8 /

12 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: Az alábbi táblázatba ne írjon! Az értékelő tanár tölti ki. Értékelési szempont Maximális pontszám Tartalom 5 Formai jegyek és hangnem 2 Szövegalkotás 3 Szókincs, kifejezésmód 6 Nyelvtan, helyesírás 6 Összesen 22 írásbeli vizsga, IV. összetevő 1112 9 / 12 Elért pontszám 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: írásbeli vizsga, IV. összetevő 1112 10 / 12 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: írásbeli vizsga, IV. összetevő 1112 11 / 12 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 11 IV. Íráskészség 2. feladat 22 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 33 javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt

egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése IV. Íráskészség javító tanár Dátum: . írásbeli vizsga, IV. összetevő 1112 jegyző Dátum: 12 / 12 2012. május 7 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató 1112 MAGYAR MINT IDEGEN NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató ÁLTALÁNOS ÚTMUTATÓ 1. Jó megoldásnak a javítási és értékelési útmutatóban megadott megoldások mellett elfogadhatók azok a megoldások is, melyek az útmutatóban ugyan nem szerepelnek, de megfelelnek a magyar nyelv szabályainak, és értelmes megoldást kínálnak az adott feladatra. 2. Minden jó megoldás egy pontot (itemet – feladatpontot) ér Rossz megoldásra nem jár pont. 3.

Többletpont nem adható 4. A feladatpontokat az adott feladatsorhoz (vizsgarész-összetevőhöz) megadott átváltási szabály, ill. táblázat alapján kell vizsgapontokra átszámítani I. OLVASOTT SZÖVEG ÉRTÉSE 1. Nem kell hibának tekinteni az olyan nyelvi hibát, amely a megértést nem akadályozza (pl. helyesírási, nyelvtani vagy nyelvhelyességi hiba) 2. Legfeljebb 28 pont érhető el Az elért pontokat az alábbi táblázat segítségével kell vizsgapontokra átszámítani: Elért pont 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 Vizsgapont 33 32 31 30 29 28 26 25 24 23 22 20 19 18 17 Elért pont 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 Vizsgapont 16 15 13 12 11 10 8 6 5 4 3 2 1 0 1. feladat 1. hamis 2. igaz 3. hamis 4. hamis 5. igaz 6. igaz 7. igaz 8. hamis 9. hamis 10. igaz Elérhető pontszám: 10 pont írásbeli vizsga 1112 2 / 13 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató 2. feladat 11. E 12. H 13. L 14. I 15. K

16. F 17. A 18. B 19. G 20. D Elérhető pontszám: 10 pont 3. feladat 21. A 13 században 22. Herman Cortést 23. Kakaóból, fahéjból, ánizsból, chiliből, kukoricalisztből és vízből 24. Cortés 1528-ban vitte el 25. Ausztriai Anna 26. 1657-ben 27. Bristolban 28. Joseph Fry Elérhető pontszám: 8 pont írásbeli vizsga 1112 3 / 13 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató II. NYELVHELYESSÉG 1. A nyelvhelyességi vagy helyesírási szempontból hibás megoldás nem fogadható el 2. Minden feladatban csak a megadott megoldás értékelhető 3. Legfeljebb 30 pont érhető el Az elért pontokat az alábbi táblázat segítségével kell vizsgapontokra átszámítani: Elért pont 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 Vizsgapont 18 17 17 16 16 15 14 14 13 13 12 11 11 10 10 9 Elért pont 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 Vizsgapont 8 8 7 7 6 5 5 4 4 3 2 2 1 1 0 1. feladat 1. ástak 2. jut le 3. kezdték 4.

indult meg 5. érték el 6. használnának 7. lenne 8. dolgozik 9. kitermeljenek Elérhető pontszám: 9 pont 2. feladat 10. B 11. A 12. C 13. D 14. D 15. B 16. C írásbeli vizsga 1112 4 / 13 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató 17. A 18. D 19. B 20. A Elérhető pontszám: 11 pont 3. feladat 21. Fürödj 22. Próbálj 23. Egyél 24. Frissítsd 25. Mozogj 26. Tedd túl 27. vedd rá 28. menj 29. sétálj 30. járj Elérhető pontszám: 10 pont III. HALLOTT SZÖVEG ÉRTÉSE 1. Minden tartalmilag megfelelő válasz elfogadható Amennyiben a válasz érthető, a nyelvi vagy helyesírási hibákat nem kell figyelembe venni. 2. Legfeljebb 25 pont érhető el Az elért pontokat az alábbi táblázat segítségével kell vizsgapontokra átszámítani: Elért pont 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 írásbeli vizsga 1112 Vizsgapont 33 31 30 29 27 26 25 23 22 21 19 18 17 Elért pont Vizsgapont 12 16 11 14 10 13 9 12 8 10 7 9

6 8 5 6 4 5 3 4 2 2 1 1 0 0 5 / 13 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató 1. feladat 1. C 2. B 3. A 4. D 5. D 6. B 7. C 8. A 9. B 10. D Elérhető pontszám: 10 pont 2. feladat 11. igaz 12. hamis 13. igaz 14. hamis 15. igaz 16. igaz 17. hamis Elérhető pontszám: 7 pont 3. feladat (0) 18. 19. 20. 21. (0) 22. 23. 24. 25. hétfő kedd szerda csütörtök péntek legalacsonyabb hőmérséklet (fok) -2 -2 -1 -1 -3 legmagasabb hőmérséklet (fok) +10 +8 +6 +6 +4 hétfő kedd szerda csütörtök péntek felhős idő X X X szél X X - napsütés X X csapadék X Elérhető pontszám: 8 pont írásbeli vizsga 1112 6 / 13 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató A hanghordozón elhangzó szövegek: 1. feladat - Máté Bence személyében 2010-ben elsőként nyerte el magyar fotós az „Év Természetfotósa” címet a BBC világversenyén. A verseny történetében

25 éves korával Bence minden idők legfiatalabb fődíjasa. Ő az egyetlen, aki az „Év Ifjú Természetfotósa” (2002) cím után a felnőtt mezőnyben is nyerni tudott. A naturArt hazai természetfotós verseny első díját is ő vitte el – felnőtt kategóriában immár harmadszor. Bencével pusztaszeri tanyájának kertjében beszélgettünk. Mik láthatók a díjnyertes képen? - Hangyák. Costa Ricában láttam ezeket a levélvágó hangyákat „dolgozni" Több ezren operálták szét a fák leveleit, és vitték az erdő belsejébe. Fantasztikus jelenet volt! - Hogyan sikerült lefotóznod őket? Számos technikai probléma merült fel. Például a hangyák csak éjszaka aktívak, ezért vakut kellett használnom. Egy hét alatt tizenkétezer kockát használtam el, ami nagyon soknak számít még nálam is. Különböző trükkökkel rá kellett bírnom a hangyákat, hogy úgy menjenek, ahogy szeretném. Hosszú idő telt el, amíg kialakult a megfelelő

kompozíció - Ilyen hangyás jelenetet így még senki sem fotózott le? - Senki. - Milyen elvárásokat támasztanak a fotósokkal szemben egy világversenyen? Mitől lesz egy természetfotó a legjobb egy adott évben? - Olyan képeket szeretnek díjazni, amelyekben van valami új. És nem árt, ha technikailag kiváló a felvétel. Előnyt jelent az is, ha a kép történetet mesél el Egy fűszálon megcsillanó vízcsepp lehet nagyon szép, de általában nem elég érdekes. - Azok után, hogy eddigi pályafutásod során „ellőttél" már több százezer kockát, fotóztál elképesztően izgalmas jeleneteket, hogyan tudsz újat kitalálni, olyat, amit még senki nem örökített meg? - Az ember nagyon kevés jelenetet látott még a természetben, és még kevesebb az a jelenet, amit le is fotózott. Másrészt a technikai fejlődés óriási segítséget jelent Tíz évvel ezelőtt még nehezen lett volna megvalósítható, hogy egy notebookon keresztül fotózzak egy

olyan géppel, amely tőlem egy kilométerre van a vízben. Ez ma már megoldható Persze a fotósnak is érdemes újítania. Fontos, hogy a helyét jól válassza ki, és megfelelő szituációt teremtsen. Ehhez jól kell ismerni a helyet, az állatok viselkedését és persze szükség van a sokéves tapasztalatra. - Mennyit dolgozol? Egyáltalán munkaként fogod fel azt, amit csinálsz? - Amikor holdfénynél lapátolom a sarat, vagy fagyban, tűző napon, esőben dolgozunk, akkor igen. Amikor viszont a fényképezőgép kijelzőjén megjelenik egy egyedi fotó, akkor már inkább szórakozásnak nevezném. Szezonban napi tizenöt-tizenhat órát ülök a fényképezőgép mögött Van, hogy ennél is többet, így egy évben százezer kockát is készítek, ami azért már több mint hobbi. - Costa Ricán kívül Brazíliában is építettetek egy megfigyelő helyet, mégis azt nyilatkoztad, hogy Magyarországon szeretnél többet dolgozni. Miért? - A jó képhez idő kell. Vagy

szerencse De a legjobb, ha jut mindkettőből bőven Szeretek egyegy témával heteket, hónapokat vagy akár éveket is foglalkozni Egy külföldi utazás során sokkal felületesebben ismerem meg az állatokat, mint itthon. - Miután szinte a természetben élsz, gondolom, olyan érdekes jelenségeket, viszonyokat is észreveszel, amit egy laikus természetjáró nem. - A legfurcsább dolog, amit időről-időre megtapasztalok, hogy a természetben semmi nem számít, csak az, hogy az állat életben maradjon, és tovább tudja adni a génjeit. A madaraknak írásbeli vizsga 1112 7 / 13 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató és a többi állatnak is ösztöneik vannak, nem pedig érzelmeik. Ezért is van könnyű dolgunk a fotózásnál, mert előre lehet látni a viselkedésüket. - Az eddigi sikereid fényében mi jelentheti még az előrelépést, mi a csúcs, amit el akarsz érni? - A csúcs az, amikor én dönthetem

el, mikor és mit fotózzak, kötelezettségek nélkül. Ennél többet egy fotós nem kívánhat. (www.hetekhu 20101112, A pillanat foglya című cikk nyomán) 2. feladat 85 éves a Fekete Párduc - Grosics Gyula 85 éves lett. Az Aranycsapat legendás kapusát köszöntötték születésnapján a Magyar Labdarúgó Szövetség vezetői. Az ott elhangzó beszélgetésből kiderült: soha életében nem akart kapus lenni. - Egy kis szomorúság is van bennem a születésnapommal kapcsolatban, hiszen egyrészt ez már nagyon magas szám, másrészt már nem lesz több ilyen nap. Sosem leszek újra 85 éves, csak 86, 87 és a többi - Milyen emlékeket idézett fel a születésnapján? - Nem a saját életemre gondoltam vissza, hanem sokkal inkább arra a nagy családra, arra a csapatra, amelynek tagja lehettem. Az Aranycsapatra! Sajnos Buzánszky Jenővel már csak ketten vagyunk életben ebből a csodálatos gárdából. Azt mondom, hogy az én születésnapom egy kicsit az Aranycsapat

születésnapja. - Miért nem akart kezdetben kapus lenni? - Gólokat szerettem volna rúgni, csatárnak készültem, hiszen mindig azoké a dicsőség, akik gólt szereznek, és azoké a szégyen, akik gólt kapnak. Persze később befutott kapusként már megváltozott a véleményem. Nem bántam meg semmit, és nem változtatnék semmin ( II. kerület Helyi Téma cikke nyomán, 2011 február 07) 3. feladat Hétfőn sok-sok napsütésre számíthatunk. Csapadék nem alakul ki Reggel -2, délután +10 fok körül alakulhat a hőmérséklet. Kedden és szerdán gyengén felhős égre van kilátás, napsütés nem valószínű. A szerdára megerősödő északnyugati széllel hűvösebb levegő áraszthatja el térségünket. A várható hőmérséklet kedden -2 és +8 fok, szerdán -1 és +6 fok között lesz. Csütörtökön száraz, napos időre számíthatunk a szerdához hasonló hőmérséklettel és széllel. Majd pénteken már a felhőzet megnövekedésével és hidegebb - -3

és +4 fok közötti – időjárással számolhatunk. Kevés eső is várható Szél azonban nem lesz (a www.koponyeghu 2011 februári jelentése nyomán) írásbeli vizsga 1112 8 / 13 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató IV. ÍRÁSKÉSZSÉG ELSŐ FELADAT A javítás alapelvei 1. Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról Értékelési szempont Tartalom és szöveghossz Nyelvhelyesség Összesen Maximális pontszám 6 5 11 2. Amennyiben a feladat megoldása valamelyik szempont alapján 0 pontot kapott, akkor a teljes feladatra 0 pontot kell adni. 3. A feladatot akkor is értékelni kell, ha a vizsgázó eltér a megadott szöveghossztól Az értékelési szempontok részletes kifejtése Tartalom és szöveghossz E szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó • megfelelően dolgozta-e ki a témát, • megfelelő hosszúságú szöveget hozott-e létre. A nyelvi okokból érthetetlen

szövegrészeket a Tartalom szempontnál nem lehet értékelni. Ez vonatkozik a megadott szövegből értelem nélkül lemásolt és rossz nyelvi környezetben használt szövegrészekre is. Az ilyen típusú hibákat figyelembe kell venni a nyelvi teljesítmény értékelésekor is Amennyiben a vizsgázó olyan információt közöl, amelyben a szöveg egésze nem értelmezhető, az adott rész kifejtése nem tekinthető teljesen megfelelőnek. A szöveghossz megadásánál a szószám csak a vizsgázó által létrehozott szövegrészre vonatkozik, azaz nem tartalmazza a központilag megadott részek szavainak számát. Nyelvhelyesség (szókincs, mondattan, alaktan, helyesírás) E szemponton belül azt értékeljük, hogy • megfelel-e a vizsgázó által használt szókincs a témának, a szituációnak, a szerepnek és a közlési szándéknak, • megfelel-e a szóhasználat a középszintű érettségi vizsga követelményeinek, • megfelel-e a vizsgázó által létrehozott

szöveg a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak. Az egyes hibák súlyozása annak alapján történik, hogy milyen mértékben nehezítik a megértést. Szövegértést zavaró hibának az számít, ha a mondat/szövegrész tartalma csak nehezen vagy egyáltalán nem érthető. Az ismétlődő hibákat csak egyszer kell az értékelésnél figyelembe venni, de a szövegben jelölni kell előfordulásukat. Az adott szinten bizonyos nyelvtani struktúrák produktív használata nem várható el a vizsgázótól. Az ilyen típusú hibákat a szövegben jelölni kell, de az értékelésnél nem kell figyelembe venni. írásbeli vizsga 1112 9 / 13 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála Tartalom és szöveghossz 6-5 pont 4-3 pont A vizsgázó megfelelően dolgozta ki a témát, és elérte a megadott szövegmennyiséget (50–80 szó). A vizsgázó általában megfelelően tárgyalta a témát,

és legalább 40–50 szó hosszúságú szöveget hozott létre. 2-1 pont A vizsgázó csak részben megfelelően tárgyalta a témát, valamint a létrehozott szöveg 40 szónál rövidebb. 0 pont A vizsgázó nem megfelelően tárgyalta a témát, valamint a létrehozott szöveg 30 szónál kevesebb vagy: a vizsgázó más témáról ír. Nyelvhelyesség (szókincs, mondattan, alaktan, helyesírás) 5 pont 4-3 pont 2-1 pont A szöveg hibátlan vagy csak A szövegben több hiba fordul A szövegben sok hiba fordul kevés, a megértést nem zava- elő, a hibák néhány ponton elő, a hibák több ponton ró hibát tartalmaz. nehezítik a megértést. nehezítik a megértést. 0 pont A szöveg a nyelvi hibák miatt nem érthető. MÁSODIK FELADAT A javítás alapelvei 1. Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról Maximális pontszám 5 2 3 6 6 22 Értékelési szempont Tartalom Formai jegyek és hangnem Szövegalkotás Szókincs, kifejezésmód Nyelvtan,

helyesírás Összesen 2. Amennyiben a feladat a Tartalom szempont alapján 0 pontos, akkor nem értékelhető a többi szempont alapján, azaz a feladatra 0 pontot kell adni. 3. A feladatot akkor is értékelni kell, ha a vizsgázó eltér a megadott szöveghossztól Az értékelési szempontok részletes kifejtése Tartalom E szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó • hány irányító szempontra tért ki és milyen mélységben tárgyalta azokat, • hogyan valósította meg a kommunikációs célt/célokat. Egy adott irányító szempont tárgyalása akkor tekinthető a szintnek megfelelőnek, ha a vizsgázó kitér a megadott szempontokra, mondatai minden lényeges információt tartalmaznak, ill. minden lényeges információra rákérdeznek és ismétlésektől mentesek Amennyiben egy irányító szemponthoz több alpont tartozik, a szempont kifejtése akkor tekinthető megfelelőnek, ha a vizsgázó az összes alpontot tárgyalja. Ha a vizsgázó egy

irányító szempontra kitér, de mondatai nem tartalmaznak minden lényeges információt, ill. nem kérdeznek rá minden lényeges információra, az adott irányító szempont tárgyalása csak részben megfelelő Az adott irányító szempont tárgyalása abban az esetben is csak részben megfelelő, ha a vizsgázó értelmezhetetlen információt ad meg (pl. az életkor helyett a vizsgázó azt adja meg, hogy negyedikes). írásbeli vizsga 1112 10 / 13 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Ha egy irányító szempont tárgyalása nyelvi okokból nem érthető, azt a Tartalom szempontnál úgy kell értékelni, mintha a vizsgázó nem tért volna ki rá, azaz az adott irányító szempont kifejtése nem megfelelő. Ezt a hibát figyelembe kell venni a nyelvi teljesítmény értékelésekor is, azaz a hiba jellegétől függően a Szókincs, kifejezésmód vagy a Nyelvtan, helyesírás szempontoknál. Amennyiben a

vizsgázó szó szerint lemásol egy irányító szempontot, de teljesen rossz nyelvi környezetben használja azt, az adott irányító szempont kifejtése nem fogadható el. A jó nyelvi környezetben használt, szó szerint lemásolt irányító szempontot teljesítettnek kell tekinteni. Új, azaz nem megadott szempontok értékelésére nincs lehetőség. A feladatot akkor is a megadott szempontok alapján kell értékelni, ha a vizsgázó a megadott témáról nem személyes vonatkozásban, hanem általánosan, de a kommunikációs cél(ok)nak megfelelően ír. Formai jegyek és hangnem E szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg megfelel-e • a levéllel mint szövegfajtával, illetve más megadott szövegfajtával szemben állított formai követelményeknek, azaz helyesen (vagy elfogadhatóan) tartalmazza-e a dátumot, a megszólítást, az elköszönést és aláírást, illetve a jellemző formai jegyeket, • hangnemileg a

címzetthez való viszonynak és a közlési szándéknak. Amennyiben a vizsgázó törekedett a megfelelő forma betartására, azaz kísérletet tett a formai jegyek minimális megtartására (pl. van elfogadható megszólítás és aláírás), a szövegalkotás nem értékelhető 0 ponttal Csak 0 pont jár, ha hiányzik vagy nem elfogadható a megszólítás és/vagy az aláírás, ill ha a vizsgázó megadott műfaj helyett más szövegfajtát írt Elfogadhatónak tekinthető minden olyan megszólítás és elköszönés, ami „emlékeztet” a helyes formákra. A csak nyelvtani vagy helyesírási hibát tartalmazó variációk e szempont értékelésénél helyesnek számítanak. Amennyiben a megszólítás és az elköszönés külön-külön helyes ugyan, de nem illenek egymáshoz, akkor mindkettő csak elfogadhatónak tekinthető. Szövegalkotás E szemponton belül azt értékeljük, hogy • logikus-e az irányító szempontok elrendezése és ezáltal a szöveg

gondolatmenete, • megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés, tárgyalás és befejezés, • a vizsgázó hogyan használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit (pl. egyszerű kötőszók, névmások). A Szövegalkotás szempontnál a Tartalom szemponttól függetlenül kell eljárni, és csak a tárgyalt szempontok alapján lehet megítélni a dolgozat felépítését és gondolatmenetét. A szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit akkor használja helyesen a vizsgázó, ha törekszik arra, hogy egyszerű kötőszók, névmások, határozószók stb. segítségével valódi szöveget hozzon létre. Amennyiben a vizsgázó minden mondatát azonos módon (pl az én személyes névmással) kezdi, nem mondható el az általa létrehozott levélről, hogy abban a mondatok szervesen kapcsolódnak egymáshoz. Szókincs, kifejezésmód E szemponton belül azt értékeljük, hogy megfelel-e • a vizsgázó által használt szókincs a témának, a

szituációnak, a szerepnek és a közlési szándéknak, • a szóhasználat a középszintű élő idegen nyelv érettségi vizsga követelményeinek. írásbeli vizsga 1112 11 / 13 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Az egyes hibák súlyozása annak alapján történik, hogy milyen mértékben nehezítik a megértést. Szövegértést zavaró hibának az számít, ha a mondat/szövegrész tartalma csak nehezen vagy egyáltalán nem érthető. A nyelvi hibákat az értékelés során csak egyszer szabad figyelembe venni, azaz a hiba jellegétől függően vagy a Szókincs, kifejezésmód vagy a Nyelvtan, helyesírás szempontnál. Amennyiben például a vizsgázó egy szót nem megfelelően használ (pl. a „nézni“ ige helyett a „látni“ igét), ezt a hibát csak a Szókincs, kifejezésmód szempontnál lehet értékelni. Azoknál az értelemzavaró hibáknál, amelyek következtében egy-egy mondatrész vagy

mondat mondanivalója válik érthetetlenné, és amelyeknél a hiba komplexitása miatt nem lehet eldönteni, hogy lexikai vagy nyelvtani hibáról van-e szó, az egyszeri értékelés elve nem érvényes. Az ilyen típusú hibákat tehát mindkét szempontnál értékelni kell Az ismétlődő hibákat csak egyszer kell az értékelésnél figyelembe venni, de a szövegben jelölni kell előfordulásukat. E szempont értékelésénél a megszólítás és az elköszönés lexikai hibáit is figyelembe kell venni. Nyelvtan, helyesírás E szemponton belül azt értékeljük, hogy megfelel-e a vizsgázó által létrehozott szöveg a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak. A nyelvi hibákat az értékelés során csak egyszer szabad figyelembe venni, azaz a hiba jellegétől függően a Szókincs, kifejezésmód vagy a Nyelvtan, helyesírás szempontnál. Amennyiben például a vizsgázó helytelen vonzatot használ (pl. rendelkezik valamihez), ezt a hibát csak a Nyelvtan,

helyesírás szempontnál lehet értékelni. Azoknál az értelemzavaró hibáknál, amelyek következtében egy-egy mondatrész vagy mondat mondanivalója válik érthetetlenné, és amelyeknél a hiba komplexitása miatt nem lehet eldönteni, hogy lexikai vagy nyelvtani hibáról van-e szó, az egyszeri értékelés elve nem érvényesül. Az ilyen típusú hibákat tehát mindkét szempontnál értékelni kell Az ismétlődő hibákat csak egyszer kell az értékelésnél figyelembe venni, de a szövegben jelölni kell előfordulásukat. E szempont értékelésénél a megszólítás és az elköszönés nyelvtani és helyesírási hibáit is figyelembe kell venni. írásbeli vizsga 1112 12 / 13 2012. május 7 Magyar mint idegen nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála Tartalom 5 pont 4-3 pont A megadott irányító szem- A megadott irányító szempontok megfelelően vannak pontok egy kivételével megkidolgozva. felelően vannak

kidolgozva. A hiányzó csak részben vagy A vizsgázó a kommunikációs egyáltalán nincs kifejtve. célokat megfelelően valósívagy: totta meg. A megadott irányító szempontok kettő kivételével megfelelően vannak kidolgozva. A hiányzók csak részben vannak kifejtve. A vizsgázó a kommunikációs célokat többnyire megfelelően valósította meg. 2-1 pont 0 pont A megadott irányító szempontok legalább 40%-a megfelelően van kidolgozva. A hiányzók csak részben vagy egyáltalán nincsenek kifejtve. vagy: A vizsgázó mindegyik irányító szempontot csak részben fejtette ki. A megadott irányító szempontokból 40%-nál kevesebb van megfelelően kidolgozva. A hiányzók csak részben vagy egyáltalán nincsenek kifejtve. vagy: A vizsgázó még részben sem fejtette ki az összes irányítószempontot. Alapvető kommunikációs A vizsgázó a kommunikációs célját nem éri el. célokat részben valósította meg. Formai jegyek és hangnem 2 pont 1 pont

0 pont A szöveg formai jegyei teljesen megfelelnek a szövegfajtának, hangneme pedig a közlési szándéknak. Levélműfaj esetén van helyes megszólítás és aláírás, és van helyes vagy elfogadható dátum és elköszönés. A szöveg formai jegyei nagyjából megfelelnek a szövegfajtának, hangneme a közlési szándéknak. Levélműfaj esetén van helyes vagy elfogadható megszólítás és aláírás. A vizsgázó törekedett a levélforma betartására. A szöveg formai jegyei nem felelnek meg a szövegfajtának, vagy levélműfaj esetén hiányzik vagy nem elfogadható a megszólítás és/vagy az aláírás. 2 pont 1 pont 0 pont Szövegalkotás 3 pont A szöveg felépítése, az irányí- A szöveg felépítése, az irányí- A mondanivaló nem minde- A szöveg tagolatlan és áttekinthetetlen, izolált mondatok tó szempontok elrendezése tó szempontok elrendezése nütt logikus elrendezésű. többnyire logikus. logikus. A vizsgázó nem törekszik a

halmazából áll. A gondolati tagolás megfele- A vizsgázó törekszik a gondo- gondolati tagolásra: hiányzik Az írott anyag a rövidsége lő: van bevezetés, tárgyalás és lati tagolásra: van bevezetés a bevezetés és befejezés. miatt nem tekinthető szövegbefejezés. vagy befejezés. A mondatok több helyen nem nek. A mondatok szervesen kap- A mondatok többnyire szer- kapcsolódnak szervesen egycsolódnak egymáshoz. vesen kapcsolódnak egymás- máshoz. hoz. Szókincs, kifejezésmód 6-5 pont 4-3 pont 2-1 pont 0 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő változatos és viszonylag nagy szókincs jellemzi. A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő szókincs jellemzi. A szókincs korlátai miatt előfordulhat ismétlés. Néhol nem megfelelő a szóhasználat, ez azonban csak kis mértékben nehezíti a mondanivaló megértését. A szöveget kevésbé változatos, helyenként egyszerű, de még elfogadható

szókincs jellemzi. Sok a szóismétlés. Többször nem megfelelő a szóhasználat, ez néhány helyen jelentősen nehezíti a mondanivaló megértését. A szövegben felhasznált szókincs nagyon egyszerű, a nem megfelelő szóhasználat több helyen jelentősen megnehezíti a szöveg megértését. Nyelvtan, helyesírás 6-5 pont 4-3 pont 2-1 pont A szöveg grammatikai szempontból igényes. Kevés nyelvtani (mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz. Ezek a megértést nem befolyásolják. A szöveg több nyelvtani (mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz. Ezek azonban a megértést jelentősen nem befolyásolják. A szövegben sok olyan nyelvtani (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba van, amely a megértést jelentősen megnehezíti. írásbeli vizsga 1112 13 / 13 0 pont A szöveg a nyelvtani (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák miatt több helyen nem érthető. 2012. május 7