Közlekedéstan | Tanulmányok, esszék » Kerényi György - Vizek országútjain, csatornahajózás

Alapadatok

Év, oldalszám:2010, 8 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:29

Feltöltve:2012. augusztus 19.

Méret:946 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

1 Vizek or szágútjain A csatornahajózás: A kikapcsolódás és az aktív turizmus sokféle előnyét egyesíti a csatornákon való hajós túrázás. Ráadásul a hatalmas, Európát átszövő vízi hálózat új perspektívát is nyithat kontinensünkre. Ébredés a madarakkal, évszázados platánsor alatt. Bicikli elő, irány a közeli francia falu – rendes bicikliúton persze, nem saras kátyúkon – udvarias bonjour a korán-kelő helyieknek. A friss baguette illata elvezet a pékséghez, mellette beszerezhető a friss gyümölcs és zöldség, majd tekerés vissza a vízhez. Mire a család fölébred, a földkerekség egyik legjobb reggelije várja a hajó tetején. Horgonyt föl, és indulás tovább a Canal du Midin A csatornahajós reggele: relax, kulináris túra, egy újfajta családi nyaralás. Az angolok kezdték ezt is, mint oly sok mindent. Már egy 19 századi írójuk, Jerome K Jerome (a K. Klapkát jelenti; szerző szülei nagyon tisztelték a

szabadságharc komáromi várvédőjét) emléket állított a csatornahajókázásnak. 2 Könyvében három nagyon szórakoztató alak és egy Montmorency nevű foxterrier járja be a London környéki vizeket. A „Három ember egy csónakban – nem számítva a kutyát” gyerekkorunk legmulatságosabb olvasmánya még most is kapható magyarul. Észak-Anglia vízi-útjai / csatorna-hálózata (átnézeti térkép) Dél-Anglia vízi-útjai / csatorna-hálózata (átnézeti térkép) 3 Angliában számtalan csator na volt már akkor is, vitték föl-le az ár ut, és az úr i közönség pedig r ákapott az öncélú vízi csalinkázásr a. Ma is bejár ható Skóciától Walesig az egész sziget, de a szomszédban, Ír or szágban is gyönyör ű túr ákat lehet tenni. Hollandiának közismerten jól fejlett a csatornahálózata, bár a guide-ok a tumultuózus belvizek miatt nem ajánlják, hogy Amszterdamba is hajóval menjünk: a belváros 10 perces vonatút egy

közeli kikötőből. Hollandia – Rotterdam vízi-útjai térkép 4 Németországban is van egy nagy, hajózható terület, Franciaországban, ahol Eur ópa legtöbb vízi útja található, Elzásztól lefelé délnek számtalan. Németország tartományai / közigazgatási térkép Németország vízi-útjai / áttekintő térkép 5 Olaszországban a nemzeti park a Pó deltájánál és Velence vidéke – a Canale Grandén is szabad, igaz, a kis utcákban nem – hajózható nekünk is: Olaszország – Velence / Canal Grande (műhold-felvétel) Végeredményben a Duna–Majna–Rajna csator na jóvoltából egész Európát körbejárhatjuk, csak a nagy hegyek állják utunkat. Sajnos a Keleti-főcsator na nem illeszthető a rendszerbe, a Sió-csator na pedig – lássuk be – nem akkora élvezet. De ennyi szabadságunk úgy sincs, hacsak nem vagyunk nyugdíjasok: ezekkel a magunk vezette több, mint tízméteres hajókkal maximum 8 kilométer/órával lehet

hasítani. És ott vannak a zsilipek, 100 kilométeren akár 70 is lehet, bár vannak vizek, ahol alig akad. A zsilipelés egyenként legalább félórás elfoglaltságot ad – igaz, minden forrásunk szerint ezek a technikailag legérdekesebb részei a túrának. Mert egyébként mindenféle tapasztalat és vízi jár tassági igazolvány nélkül vízr e szállhatunk. A cég, amelytől béreljük – persze angliai vállalkozások uralják a kontinens csatornahajó-piacát – indulásnál kiképez: kormánykereket forgatjuk, gázkart nyomjuk, vörösbort kortyoljuk, és kész. Nagy ukrán vízleszívó luxushajó nincs, csak gyönyörű kis évszázados kőhidak, fák, virágok, fény és néhány hozzánk hasonló hajós. Mindez Európa legszebb vidékein De visszatérve a szárazföldi megpróbáltatásokhoz: a zsilipnél komolyabb összjátékra van szükség legénység és kapitány között. Partra kell ugrani valaki(k)nek, kötélen ereszteni a hajót, miközben az 3 métert

fel-le süllyed, ráadásul 4 hajónak is be kell férnie a 6 zsilipkamrába: szóval, ezek azok a részek, amikor a hatéves gyerektől azért visszaveszi a szülő a kormányt. Ne aggódjunk, a zsilipőr is segít, már ahol van, és nem ebédel éppen A kölykök nagyon élvezik végig, böhöm járművet vezetnek, ha meg elunják, bicikli le a tetőről, és lehet a parton gyorsabban menni apunál, aki a hajón forgatja a kereket. De komoly élményt jelent egy hét az Atlanti-óceánt a Földközi-tenger r el összekötő Canal du Midin a haspókoknak is. Bár hol meg lehet állni a hajóval, és minden faluban, kisvár osban van er ős helyi étter em, néhol egy-egy Michelin-csillagos. Ráadásul komoly borvidékeken hajózik át az ember: a pénz nagy r észe nem a hajóbér lésr e megy el. Azér t nagyjából egy jobb szálloda ár át fizetjük ki egy hétr e. A csatornahajózás félúton van a totális henyélés és az aktív turizmus között. Nem az az

„adrenalin-bomba”, mint amit a rafting kínál: hatásos, de rövid, és igazából kicsit rettegünk; nem is tartós nomadizálás, szálkásodó izmokkal és tűzbe bámulással, cserébe a földön alvástól megmacskásodott tagokkal, szétázott göncök szárítgatásával, mint egy rendes vízitúrán; de nem is egy szállodai all inclusíve, amikor vaskos pénztárcának érezzük magunkat, és mi is megcsináltatjuk az obligát tevés képet, pedig már nyolc kollégánkét láttuk – szóval, a csatornahajózás valami új, és ebben a rövid életben és a még rövidebb szabadságban az újdonságra nagy szükség van. Forrásaink, akik mind jelentős vizes (túrázó és raftingos) múlttal bírnak, hangsúlyozták, hogy intenzitását tekintve inkább a szállodás-tengerpartos nyaraláshoz van közel, viszont kötetlensége és a fantasztikus természet a kalandtúrák felé közelíti. A csatornahajózás vonzerejét valószínűleg a természet, a kulinária és a

kultúrtörténet együttese adja, megspékelve a „nagy testet mozgatok egyedül” érzéssel. És az a víz közelségéből áradó megfoghatatlan erő, ami emberek százezreit készteti lakóhajós életre szerte a világon. A luxus-lakóautók analógiája is megkockáztatható, de az biztos, hogy a csatornahajózás sportnak nem nevezhető. És ha valaki bámulta már irigykedve valamelyik agyon-rozsdált dunai kiskomp vezetőjének ügyes manővereit, az gyerekkori álmait is megvalósíthatja. A Canal du Midi, ez a dél-francia építészeti remek kedvelt úti célja a csatornahajósoknak. A Napkir ály alatt épült a 17 század legnagyobb ber uházásaként, egy Pier r e-Paul Riquet nevű zseni ter vei és ir ányítása alatt, s egészen a múlt század hetvenes éveiig még használták ár uszállításr a, azután vált – angol kezdeményezésr e – tur isták ter epévé. Az egyik oldalán végig hangulatos bicikliút, amelyen er edetileg a Per kins motor ok

elődei, lovak húzták a bár kákat. Alapvetően a bor deaux-i bor ok és a földközi-tenger i só cser eker eskedelmér e szolgált ez a vízi-út, ami ma az UNESCO világör ökség r észe. Riquet és utódai hihetetlen hidakat építettek e mester séges csator na 7 fölé, a Midi néhol egy másik folyó fölött megy át a hídon, máshol egy hegy belsejébe fúr t alagútban hajózunk. (Lehet bevillantani és kettőt dudálni, ahogy éjjelente a taxisok siklanak át nagyvonalúan a jobbkéz-szabályon.) Riquet – ügyesen – nem a tengerek vizét használta, hanem a Pir eneusok lejtőir ől lefutó, víztár ozókkal megfogott folyókkal, patakokkal töltötte fel a 400 kilométer nyi csator nát. A számtalan zsilip a terep lejtését hivatott kiegyenlíteni. Az egyetlen hiányérzetünk az lehet, hogy mivel a Midi mester séges, sok helyen alul is kikövezett, ezért fürdeni nem lehet benne. Franciaország vízi-út-, és csatorna-hálózata / Canal du Midi és a

Canal Garonne (átnézeti térkép) Franciaország vízi-út-, és csatorna-hálózata / Canal du Midi Toulouse-tól keletre eső szakasza 8 Franciaország vízi-út-, és csatorna-hálózata / Canal du Midi Carcassonne és Narbonne közötti szakasza Canal du Midi / Dél-Franciaország – csatorna-, lakó-, bárka-hajózás A csatornahajózás természetközelsége mellett történelmi kiruccanás is egyben: minden faluba élmény bemenni. Persze egész régiók felderítésére ez nem alkalmas műfaj, a vízközeli településekhez vagyunk kötve, de látnivaló akad bőven, amiről alapos tájékoztatást kapunk a szervező cég prospektusaiban. Érdemes úgy számolnunk, hogy egy hét alatt 60-100 kilométert tehetünk meg. Persze ha nem éttermezünk, ennél több is teljesíthető: bár a csatornahajózás igen távol áll a teljesítménytúráktól. De arra úgyis ott az egész évünk. Kerényi György (A cikk elkészítéséhez Beck Andrea, Müllner Zsolt és

Szelényi Zsuzsanna nyújtott segítséget.) A cikket térképekkel, fényképekkel kiegészítette: Péteri László