Kereskedelem | Turizmus » Programtervezés szigorlati tételek

Alapadatok

Év, oldalszám:2005, 10 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:50

Feltöltve:2010. szeptember 10.

Méret:229 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Mit olvastak a többiek, ha ezzel végeztek?

Tartalmi kivonat

Programtervezés szigorlati tételek kidolgozása 1/a Milyen szakmai újdonságok fűződnek Thomas Cook nevéhez? Thomas Cook az ui-ák atyja. 1841-ben összegyűjtött 570 főt, akik egy alkoholellenes ligának a tagjai voltak és megszervezett nekik egy utazást Leicester-ből Loughbourough-ba, hogy résztvegyenek egy összejövetelen. Az út ára személyenként 1 shilling volt. Ez volt a mai charter első megjelenési formája Az út egyébként nagyon sikeres volt, ezen felbuzdulva Cook felismerte a bennük rejlő gazdasági lehetőségeket. Cook hamarosan agresszív ügynökké lett, 1850-ben havi folyóiratot alapít, melyben sajátos utazási ötleteit mutatja be. Ilyenek pl; a régi USA-beli csataterekre; Szent-Földre szervezett utak; brit csapatokat „Segítő Tourok”; Közel-Keleti utak fegyveres kísérettel. 1851-ben a lonodni Világkiállítás miatt 160 ezer látogató fogadását bonyolítja 1866-ban megszervezi első óceánjáró utazását. 1871-ben 9 fő

részére egy 222 napos világkörüli utazást szervez Thomas Cook nevéhez fűződik az első hitelkártya, utazási utalvány és utazási csekk kibocsátása. 1892-ben Cook meghal, de fia örökli a „birodalmát”, ami 1700 embert foglalkoztatott, 84 irodája és szerte a világban 85 ügynöksége volt. 1/b Sorolja fel megalakulásuk sorrendjében Magyarország jelentősebb utazási irodáit? 1902-ben megalakul az Idegenforgalmi és Utazási Vállalat (1927-ben átalakul IBUSZ Rt.-vé) Európa egyik legrégibb ui-ja, még ma is működik, de már kisebb méretű mint a kezdetekkor. 1956 Expressz Ifjúsági és Diák Ui, a fiatalok sajátos igényeinek kielégítésére alakul. A volt szocialista országokba utaztat, hatalmas irodaparkja és buszparkja volt. 1968 Cooptourist (Magyar Szövetkezetek Ui-ja) elsősorban szövetkezeti tagoknak szervezett sajátos szakmai túrákat, de foglalkozott valuta vétellel és eladással, jegyértékesítéssel is. 1975 Budapest Tourist,

ui-ai szervező, bonyolító és ezzel összefüggő bankszerű tevékenységet végzett, illetve egyéb szolgáltatásokat is nyújtott pl; buszos városnézés Európához hasonlóan Magyarországon is utat tör a közlekedési vállalatok azon vágya, hogy saját ui-val rendelkezzenek. Így jött létre a Malév Air Tours (célja a légitársaságokkal kiépített kapcsolatainak alaposabb kihasználása volt) és a Volán Tourist Vállalat (autóbuszainak jobb kihasználása miatt). 70-s évek vége, 80-s évek elején gomba módra megszaporodtak az utazási irodák. Ezek a következők: Tensi Tours; Mercator Travel; Pegazus; Kompas: Omnibusz; Great Tours; Locomotiv; Neckermann; Heuro Tours; TUI; West Travel; Fisher; OTP Travel;Atlasz; Tantúra; Club Espana; Jorgosz Travel; Chemol Travel 1996-ban mindössze 900 ui volt nyilvántartva Magyarországon, emellett 2500 feketén működött. A sorozatos botrányok miatt, egységes szabályozási rendszert létesítettek (213/1996 XII.23

korm) Malév charter csoportot és bonusz rendszert hoz létre. A rendszer lényege, hogy minél többen ülnek a gépen egy ui-tól, annál több a visszatérítés mértéke. 1998-ban megalakul egy szindikátus ETTW (Express, Tensi, Tantúra, West), a 4 iroda egy társaságként kezelte a Malév chartereket. 2 évig működött HTC: A Club Espana és a Jorgos hozza létre (a legnagyobb forgalmat bonyolították le). A HTC átvette a Malév charter csoportot, lefölözték a vissza, térítés összegét, de túl mohó volt (lefizették a Malév dolgozóit). Hatalmas botrány következett belőle, a Jorgos fizetésképtelenné vált, több ezer utas maradt Görögországban. A Jorgos magával rántotta a Club Espana-t is a csődbe. A magyar piac tönkrement, a külföldiek féltek tőlünk. Sorra mentek csődbe az utazási irodák ebben az időben, többnyire azok, amelyek a 70-es, 80-as években alakultak. 2/a Vázolja fel a cégbejegyzés mechanizmusát az ui-ák esetében? Ui

alapítását meg kell előznie néhány nagyon fontos vizsgálatnak. Ez a megvalósíthatósági tanulmány A tanulmánynak 3 része van: piackutatás, pénzügyi elemzés és telepítés vizsgálat. Piackutatás: olyan tevékenység amely valamely termék vagy szolgáltatás iránti valós vagy potenciális kereslettel ill. ezek létező kínálatával kapcsolatos összes információ megszerzésére irányul, azért hogy döntéseket lehessen hozni egy adott területen és egy adott időpontban. Piackutatást egy ui-nak rendszerint három helyzetben érdemes végeznie: ui alapítás előtt; alakítás után amikor terveit, stratégiáját definiálja; vmely termékének piacra dobását megelőzően. A piackutatásnak 4 szakasza van: adatok gyűjtése (kutatásoktól egészen a folyóiratok olvasásáig mindent tartalmaz), adatok rendezése-szerkesztése, elemzések készítése, az eredmények beszámoló formájában történő rögzítése. Pénzügyi elemzés: A kiválasztott

piaci szegmens befolyásolja az ui belső struktúráját így azoknak a pénzügyi eszközöknek a nagy részét is amelyre szüksége van a munkához. Ezek az eszközök olyan gazdasági tanulmányban szerepelnek amely egy induló ktgvetést és az első évek gazdasági terveit foglalja magában. A ktgvetés áll: alaptőke, kaució és biztosítások összege; működési engedély; irodahelyiség; logó; személyzet ktg; licencek; adók; fix ktgek; informatikai eszközök; irodaszerek; előfizetések; reklámok; tartalék alap képzés. Telepítés vizsgálat: Nagybani ui-nak jobb ha nagyvárosba települ, hiszen ezeken a helyeken sok viszonteladói iroda található akik segítenek majd elosztani a termékét. Fogadó ui-nak olyan városba kellene települnie, ahol van reptér, jó megközelíthetőséggel bír és nagy turisztikai vonzerővel rendelkezik. Küldő ui-nak nagy forgalmat bonyolító kereskedelmi központokban van az ideális helye, fontos a külső megjelenés.

A legfontosabb belföldi jogszabály az utazás szervező és közvetítő tevékenységről szóló 213/1996 (XII.23)korm rendelet. Utazás szervező és közvetítő tevékenységet csak az a gazdálkodó szervezet ill egyéni vállalkozó folytathat akit a hatósági nyilvántartásba bejegyeztek. A bejegyzés kérelemre történik A GM az utazási vállalkozót a következő feltételek együttes teljesítése esetén veheti nyilvántartásba: -cégjegyzékbe bejegyezték -vezető tisztségviselői és munkavállalói továbbá az egyéni vállalkozó büntetlen előéletű -a vállalkozásban legalább 1 főnek utazás szervezői szakvizsgával kell rendelkeznie, és őt teljes munkaidőben kell foglalkoztatni -vagyoni biztosítékkal rendelkezik (bankgarancia; pénzbeni letét; biztosítás) -irodahelyiséggel rendelkezik -a munkavállalók ill. a vezetők nem szerepelhettek a nyitást megelőző 5 évben olyan ui állományában melyet töröltek a nyilvántartásból

-nyilatkozni kell, hogy a tevékenység végzéséből az indulás évében milyen összegű árbevételt tervez -nincs 60 napot meghaladó adó vagy köztartozása -a tevékenységét a bejegyzést megelőzően nem kezdte meg -igazolni kell a tevékenységgel összefüggő egyéb szolgáltatások engedélyeit pl; pénzváltás Az utazási vállalkozónak a hatósági nyilvántartásból való törlését kezdeményezheti: a GM; FVF; MUISZ; település Önkormányzat jegyzője; ill. Saját maga (pl; csődeljárás) 2/b Melyek a legjelentősebb utazási célterületek Magyarországról külföldre történő kiutazásnál? Kirándulások A magyar háztartások 61%-a vett részt kiránduláson 2004-ben, 90%-uk csak belföldre, 3%-uk csak külföldre és 7%-uk belföldre is és külföldre is kirándult. Belföldi kirándulások: a megkérdezettek 58,9%-a járt, egy magyar háztartás a vizsgált időszakban 4 alkalommal kirándult. Legfontosabb úti cél Dél-Dunántúl (17%) és a

Közép-Duna Vidék (18%) 75%-ában rendszeres útról van szó, ezek közül is kiemelkedik a rokon látogatások (23%) és pihenés (13%). Egy belföldi kiránduláson átlag 2,26 fő vett részt. Külföldi kirándulások: a kirándulásokon részt vevő háztartások 9,7%-a külföldön is tett kirándulást. Egy külföldi kiránduláson részt vevő háztartás átlagosan egy kiránduláson vett részt. Legkedveltebb desztinációk Ausztria, Románia, Szlovákia. Külföldi kirándulások 45%-ában rendszeres útról van szó, fő motiváció vásárlás (42%) városlátogatás (18%). A nem rendszeres utazások az ünnepekre ill a nyári időszakra estek Utazások A magyar háztartások 60%-a vett részt valamilyen utazáson a vizsgált időszakban. 67%-a csak belföldre, 17%-a csak külföldre és 16%-a belföldre is és külföldre is utazott. Belföldi utazás: Egy belföldre utazó háztartás átlagosan 3,3 utazáson vett részt. Legkedveltebb úti célok Budapest

közép-Duna vidék (26%) és a Balaton (19%). Az utazások 57%-ban rendszeres útról van szó , a nem rendszeres utazások többnyire a nyári hónapokra estek. Belföldi utazások főbb motivációja a rokonlátogatás (27%) és a pihenés (36%). Egy belföldi utazáson átlag 2,15 fő vett részt Egy belföldi utazás átlagos tartózkodási ideje 3,6 éjszaka. Külföldi utazás: Az utazáson résztvevő háztartások egy harmada külföldi utazáson is részt vett. A külföldi utazáson résztvevő háztartás átlag 3,3 utazást tett, legnépszerűbb desztinációk Horvátország (15%), Románia (12%). Az utazások 14,5%-a esetében rendszeres útról van szó A nem rendszeres utazások többnyire a nyári időszakban történtek, de népszerű az elő ill az utó szezon is. Főbb motivációi a pihenés (27%) és a rokonlátogatás (17%). Egy utazáson átlag 2,15 fő vett részt, az egy hetes ill a hosszú hétvégés utazások a dominánsak. Az utazások átlagos hossza 6,6

éjszaka Főutazások 64%-a belföldi, 36%-a külföldi. Belföldi főutazás főbb desztinációja a Balaton (32%) és Észak-Magyarország (14%). Fontos tényező ebben a kedvező tapasztalat ill. a meghívás Fontos a pihenés és a rokonlátogatás Általában nyári időszakban utaznak Időtartama általában 1-3 éjszaka, általában kocsival mennek, átlagos tartózkodási idő 6,3 éjszaka. Külföldi főutazások úti céljai Horvátország (22%), Románia (12%), Olaszország és Görögország (11-11%). Ezeket kedvező tapasztalat ill. baráti ajánlás miatt választották Fő motiváció a pihenés és a nevezetességek megtekintése. Nyári hónapokban utaztak, átlagos tartózkodási idő 8 éjszaka, általában kocsival vagy repülővel utaztak. Egy ilyen utazáson átlagosan 2,6 fő vett részt 3/a Az utalvány (voucher) típusai? Az utalvány általános felhasználása lehetővé tette az ügyfeleknek, hogy kevesebb készpénzzel utazzanak, mivel nem szükséges a

számlát helyben kiegyenlítenie. Utalvány egyenlő a voucherrel, ami egy pénzhelyettesítő fizetőeszköz. Típusai: FUAAV által garantált voucher (Utazási Irodák Társulásainak Egyetemes Szövetsége) Mo-n kevésbé ismert. Előnyei, hogy garantálja az ui jutalékát; garantálja az ügyfélnek a szobafoglalását a foglalást követő nap 12 óráig; a szállodásnak garantált 1 éjszaka kifizetése; gyorsan megkapja a pénzét; csökkennek a könyvelési feladatok Full – Credit voucher Minden szolgáltatást fedez, amit az ügyfél kér. Olyan ügyfeleknél kell használni akiknek nagy a hitelük az uiban Fontos hogy az ügyfél a számlákat aláírásával lássa el Letéti voucher (depozit voucher) A Full-Credit voucher rövidített változata. Csak egy bizonyos összeg fedezésére szolgál Ezt fel kell tűntetni a voucher minden példányán hasonló szöveggel: „A jelen voucher USD 1000 összeget fedez. Bármely ettől nagyobb összeget az ügyfél

közvetlenül köteles kiegyenlíteni”. Ha az ügyfél költése kisebb mint a voucheen feltűntetett, akkor az ui fogja visszatéríteni az ügyfélnek a különbözetet. Foglalási voucher Bizonyos szolgáltatások foglalásáról szóló tájékoztatásra veszik igénybe, de az ügyfél közvetlen fizetését felhasználva. Használata egyébként helytelen hiszen vét a voucher lényege ellen Helyes cselekedet ilyen esetben egy levelet írni, amit az ügyfél át fog adni a szolgáltatónak. 3/b Mik az ui-ák jelentősebb kínálata és kategorizálja azokat? A félév során programtervezésből megírt házi dolgozatot kell ide elmondani. (Témája volt: 3 utazási irodai katalógus összehasonlítása a 213 és a 214/1996 (XII.23)kormrendelet alapján) 4/a Éves ktgvetés alapvető tételei? A ktgvetés olyan bevételek és kiadások előirányzatát jelenti, amelyek elérendő célokat testesítenek meg. A havi eladások és költségek mérlegét mindig szembesíteni kell az

előirányzatokkal. A ktgvetés elemei: bruttó eladási érték; bruttó nyereség; működési ktgek; nettó nyereség vagy veszteség Bruttó eladási érték Az összes eladás várható számait tartalmazza. Külön külön számítják pl; légiközlekedés; nagybani ui-k csomagjai; szállodák; apartmanok; autóbuszos utak; saját csomagok; forfait utak stb. Általában az ui-ák az első 2 évben veszteségesek, csak figyelni kell hogy veszteségeik arányban legyenek a megnyitás ktgeivel. Működő uinál az előző év forgalma alapján meghatározott növekedés szerint kerül kiszámításra, figyelembe kell venni az inflációt, kollektív szerződés előírásait, adókat, előirányzott értékesítési ösztönzőket. Bruttó nyereség Az ui valós bevételeit jelenti. A bruttó eladások értékéből ki kell vonni a szállítói kifizetéseket A bruttó nyereségből kivonjuk a fix ktgeket megkapjuk a nettó nyereséget. Működési ktgek 3 fajta ktget

különböztetünk meg. Az állandó ktg; változó ktg és a félig változó ktg Állandó ktg mindig felmerülnek ilyenek pl: alkalmazottak bére, bérleti díj, biztosítás, amortizáció, adó, takarítás Változó ktg a termelési volumentől függően változnak pl: eseti foglalkoztatási ktg, jutalék, bank ktg, adók Félig változó ktg a termelési volumentől változnak de annál kisebb arányban pl; kommunikációs ktg, irodaszer, marketing, tanulmányutak ktgei, továbbképzés ktgei Nettó nyereség vagy veszteség A bruttó nyereségből ki kell vonnunk az üzemeltetési ktget így kapjuk meg. Az ui-ban a nettó nyereség kicsi a bruttó eladások vagy a teljes termeléshez képest, 0,5-2,5% között ingadozik. 4/b Turizmus irányítása Magyarországon, mi a szerepe a RIB-nek? A turizmus irányítását a világ számos országában nemzeti, regionális és helyi szinten tevékenykedő, egymást kölcsönösen kiegészítő szervezetek végzik. Magyar Turisztikai

Hivatal a kormány irányítása és a tárca nélküli miniszter felügyelete alá tartozó államigazgatási szervezet. A Hivatal a miniszter részére javaslatot tesz a különböző távú célok kialakítására, kidolgozza a turizmuspolitikai koncepciót, és a marketing koncepciót is. Emellett részt vesz az EU turizmust érintő támogatási programjainak kidolgozásában. Országgyűlés Idegenforgalmi Bizottsága kezdeményező, javaslattevő, véleményező és a kormányzati munka ellenőrzésében közreműködő szervezet. Turisztikai vonatkozású törvényeket, határozati javaslatokat kezdeményez és érvényesíti a turisztikai szempontokat a jogalkotásban. Feladata a turizmus állami irányításának felügyelete, ellenőrzése. Magyar Turizmus Rt egy Nemzeti Turisztikai marketingszervezet, ami a MEH tulajdonát képezi. Tevékenységének célja a hazai turisztikai kínálat piacra vitelének segítése így növelve a hazai turizmus bevételeinek

növelését. A Regionális Marketing Igazgatóság (RMI) és a Regionális Turisztikai Projekt Iroda (RTPI) hangsúlyos szerepet kap a Turizmus Rt-n folyó munkálatokon belül. Regionális Idegenforgalmi Bizottság (RIB) olyan regionális idegenforgalmi koordinációs szervezet ami a GKM tanácsadó szervezeteként ellátja az állami feladatokat az idegenforgalom körében. 5/a Az elosztási csatornák típusai és szerepe az ui-ák esetében? A turisztikai termék elosztási csatornája 3 módon jöhet létre: az első esetben a turisztikai terméket és a fogyasztót egy kisban ui köti össze; a második esetben a turisztikai termék és a fogyasztó között először egy nagybani majd egy kisbani ui található; a harmadik esetben a turisztikai termék után egy nagybani-kisbani ui található, majd egy kisbani ui van és úgy jut el a fogyasztóig. Az első esetben az ui-nak közvetítői szerepe van, ez akkor jön létre amikor az ui a szállás szolgáltatókat,

étkezéseket nyújtó szolgáltatókat stb. kapcsolatba hozza az ügyfelekkel. A második és harmadik esetben egy intenzív elosztási politikára van szükség, amely azzal kezdődik, hogy ki kell választanunk a a legmegfelelőbb elosztási típust. Ez lehet extenzív (célja hogy a termék az összes kisbani ui-ban ott legyen) intenzív (csak meghatározott eladási pontokra irányul az erőfeszítés) szelektív (az elosztás néhány konkrét eladási pontra korlátozódik) exkluzív (megállapodás alapján egyetlen egy kisbani ui-ra bízzák az elosztást) A kisbani és nagybani ui-ák között nagyon fontos egy együttműködési „forró drót” kialakítása. A nagybani uinak sokkal intenzívebben kell tájékoztatni a cégéről a kisbani ui-kat Állandó információt kell nyújtani a termékekről, hogy a kisbani tudja hogy mit ad el. Nagyon fontos tevékenység az eladás, amihez elengedhetetlen hogy ismerni kell a vendéget, kommunikálni kell az ügyféllel,

tanácsolni lehet az ügyfélnek, meg kell győzni az ügyfelet, le kell zárni az eladást, személyes adatok felvétele és az előleg átvétele, át kell adnunk a dokumentációt és az utazásról a lehető legteljesebb információt. 5/b Mi szükséges a vízum beszerzéséhez és hol szerezhető be? Mi a Youth Hostel Federation, ki lehet a tagja? A vízum az egy olyan okmány ami arra jogosítja fel a tulajdonosát, hogy tartózkodjon egy vízumköteles országban. A vízumkényszert kölcsönösen a két ország politikusai hozzák meg egymással szemben Pl; Magyarország és Kína között vízum kényszer van, a Magyarok így akarják megakadályozni azt hogy a kínaiak itt maradjanak. A vízum többféle lehet Nagyobb részt úgy kell „megszerezni” hogy be kell adni egy igénylést az adott ország konzulátusán és sok nap és sok pénz befizetése után egyszer megkapjuk azt. Illetve lehet olyan vízum is amit úgy tudsz megszerezni, pl; Törökországban az útlevél

kezelés előtt meg lehet venni, amit bepecsételnek az útlevélbe és csak úgy tudsz belépni. Az igényléshez számos dokumentum szükségeltetik, ilyenek például a teljesség igénye nélkül: érvényes útlevél, megfelelő méretű színes kép, repülőjegy foglalás, vízumkérő lap, munkáltatói-iskolai igazolás, anyagi fedezet igazolása, olyan igazolás mely azt bizonyítja hogy erős a kötődés Magyarországhoz (azért kell hogy ne maradj kint véletlenül sem). Az Eu országaiba nem kell vízum a magyaroknak. Afrikába Tunéziába nem kell vízum magyaroknak Amerikába Kubába nem kell vízum a magyaroknak. A Youth Hostel Federation az egy olyan szálláshely szolgáltatói hálózat, ami elég olcsón nyújt diákszállás szerű szolgáltatást, a világ majdnem minden országában. Tagja bárki lehet, a ki kell váltani egy kártyát (26 év alatt több kedvezményt lehet igénybe venni) ami kb 2300 Ft-ba kerül és 1 évig érvényes, és a szolgáltatást

még a kísérő tanár is igénybe veheti, de neki is kell egy kártya, de a kor nem számít. 6/a Szobafoglalással kapcsolatos műveletek? Szobafoglalás menete: tájékoztatás a létesítményről (figyelembe kell venni a szálló jellemvonásait; szálló jelenlegi állapotát; elhelyezkedését, fekvését; árát) foglalás megvalósítása (az egyéni foglalásokat telefonon, faxon vagy most már interneten keresztül szokták intézni. Jobb megoldás ha írásos nyoma van a foglalásnak) Foglaláshoz az alábbi adatokat kell megadni: az ui nevét; szálloda nevét és a város nevét; kívánt szobák számát és típusát; dátumokat; ellátást; várni kell a szálloda válaszára; a szálloda megerősíti a foglalást; meg kell adni az ügyfelek vagy csoport neveit; dokumentáció és fizetési mód; foglalást megerősítő alkalmazott nevét megkérdezni Szobafoglalás típusai: egyéni foglalás; csoportos foglalás (10 főtől); kontingens foglalás (ui-ák foglalnak

ilyen módon az egymást követő időszakokban foglalnak. Ez lehet back to back amikor az elutazás napján új csoport érkezik, lehet sorozatos amikor a távozási napon nem mindig érkeznek váltótársak és lehet FIT /Foreign Individual Travel/ ez az egyéni távozásokra szóló foglalás, melyet a nagybani ui-ák szoktak alkalmazni) 6/b Ui-ák fő tevékenységi körei, jellemezze a profilok ktgigényességét? Az ui-ák szervezeti felépítése 4 szintre tagolódik, van a Tulajdonosi Kör, az Igazgató Tanács, Felügyelő Bizottság és a Legfelsőbb vezető. Az ui-ák típusai lehetnek utazás szervezők, nagybani ui-ák, kiskereskedő ui-ák, nagybani-kiskereskedelmi ui-ák, kiutaztató ui-ák, beutaztató ui-ák, beutaztató-kiutaztató ui-ák, és lehetnek szakosodott ui-ák is. Az ui-ák fő tevékenységi körébe tartozik minden olyan szolgáltatás amely az utas közvetlen kiszolgálására irányul. Ilyen például az utaztatás, szállásbiztosítás,

vendéglátás, programtervezés, idegenvezetés, menetjegy, programfüzet. Az ui-ák melléktevékenységei közé tartozik a vízum ügyintézés, pénzváltás, gépkocsi bérlés stb. 7/a Légitarifák jellemzői és típusai? A légitarifák az ár/km index alapján kerülnek rögzítésre, amely a távolság függvényében csökken. Nemzetközi tarifák azok amelyek az ország területén túl repülő útvonalakra kerülnek alkalmazásra. Hazai tarifák az országon belüli útvonalakra kerülnek alkalmazásra. A légitarifákat a kiindulási ponttól a desztinációs pontig kell kiszámítani, a legrövidebb útvonal mellett. Célút az az út, melynek eredeti pontja eltér a desztinációs pontjától Oda-vissza út az az út melynek ugyan az a kiindulási és a desztinációs pontja és az útvonal is. Körutazás az az út mely a kiindulási ponton fejeződik be, olyan légi útvonal alapján, mely megszakítás nélküli körutat képez. Jelenleg nagy a nemzetközi

tarifák diverzitása egyazon útvonal esetében, sőt jelentős árkülönbségekkel kell számolni a különböző légitársaságok esetében is egyazon útvonalon. Légitarifák típusai: 1.Saját tarifa (minden légitársaság saját maga kreál és alkalmaz saját járataira) 2.Nyilvános tarifák a) normális tarifák (vonatkozik oda-, retúr-, és körútra, egy évig érvényes, indulás és érkezés ideje választható) ide tartozik nagy osztály (business class), első osztály (first class), confort osztály, turista osztály, éjszakai tarifa b) különleges tarifák (nem lehet megszakítani, csak oda-vissza repjegyre vonatkozik, minimális tartózkodást igényel (pl; egy hétvége), változtatás ktggel jár) Ilyen tarifa például a kiránduló 3.Bizalmi vagy kreált tarifák(csak légitársaságok vagy ui-ák ismerik és soha sem közlik az ügyféllel) a) inclusive tour (ez egy bizalmas légi tarifa amely különböző földi szolgáltatásokat tartalmazó utazások

szervezéséhez használnak, amelyeket globális áron kínálnak) b) BULK tarifa (ez egy bizalmas tarifa amelyekben az ui megállapodott egy légitársasággal meghatározott ülés számnak, meghatározott számú menetrendszerinti járatokban való charterezése vagy blokkolása) Néhány tarifánál bizonyos engedményeket lehet alkalmazni ilyen pl; gyermek kedvezmény; kiskorú kedvezmény; fiatalok kedvezménye; diák kedvezmény; csoportkísérői kedvezmény; ui-ai kedvezmény; nyugdíjas, emigráns, katona kedvezmények 7/b Melyek a legjelentősebb utazási vásárok, soroljon fel legalább 6 helyszínt és rangsorolja? A nemzetközi kiállításokon vásárokon a magyar stand megjelenése a nemzeti marketingfontos eleme. A Magyar Turizmus Rt számos ilyen nemzetközi kiállításon részt vesz. Januárban Utrecht (Vakantie), Oslo (Reisetiv), Stuttgart (CMT), Bécs (Ferien), Koppenhága (Ferie), Helsinki (Matka) Madrid (Fitur), Lisszabon (BTL). Februárban Tel-Aviv (IMPTM),

Hamburg (Reisen), München (CBR), Milánó (BIT), Isztambul (EMITT), Prága (Holiday World), Párizs (SMTV), Brüsszel (Salon). Márciusban Berlin (ITB az egyik legjelentősebb esemény) Göteborg (TUR), Moszkva (MITT) Szentpétervár (Toursib), Kijev (UITT) Május Genfben (EIBTM), június Köln (RDA). Október Görögország (Filoxéria) November London (WTM az ősz legfontosabb kiállítása), Lipcse (Touristik), Tokió (WTF) A hazai kiállítások legjelentősebbike, a szakmai és közönségtalálkozókra is lehetőséget adó márciusi Utazás Kiállítás és a novemberi HÓ-SHOW. 8/a Speciális és nemzetközi vonatok? Nappali vonatok (gyorsvonatok, villanyvonatok, InterCity vonatok, luxus vonatok, EuroCity vonatok) Éjszakai vonatok (expressz vonatok, turisztikai vonatok pl; City Night Line) Nemzetközi gyakorlatban alkalmazott egyéb szolgáltatások: nappali szálloda (éjszaka utazó ügyfelek részére néhány órára igénybe vehető szoba); telefonon rendelt vonatjegyek

lakásra küldése; Rail Club rendszer (külön várótermek); kombinált árak; vonatos csomagok (nagybani ui-ák által kínált) Nemzetközi vonatok (TGVa Párizs Lyon távolságon; TEE (Trans Europa Express); Intercity (nappal jár, fontos városokat köt össze); Orient Express (régen (1883) Párizs Bécs Budapest Isztambul útvonalon ment, ma Párizs Zürich Chur Innsbruck Verona Velence útvonalon megy); Transszibériai Expressz (Moszkva és Vlagyivosztok között); Nord Express (London Brüsszel Koppenhága között); Chopin Expressz (Bécs Varsó Moszkva útvonalon); Wiener Walzer (Basel Bécs Budapest Bukarest útvonalon megy) 8/b Számítógépes helyfoglalási rendszerek, ezek jellemzői és melyek ismertek ezek közül? A CRS rendszer olyan globális hálózat amely információkat tartalmaz, rezervációs, jegykiállítási sőt pénzügyi elszámolási lehetőségekben is. A lehetőségek köre kiterjed a légitársaságokra, vasúttársaságokra, hajózási ill

komp társaságokra, kereskedelmi szálláshelyekre, autóbérlő társaságokra, színházi jegyirodákra. Ezek a szolgáltatók, a felhasználók pedig az ui-ák. A CRS rendszerek kifejlesztése az USA-ban kezdődött a légitársaságok deregulációjával. 1987-ben vezető légitársaságok alkották meg az első rendszert a Galileo-t. 1993-ban a Galileo és az USA-beli Partnership megalakította a Galileo International-t. A vállalat a világ 11 vezető légitársaságnak a tulajdonában van (Air Canada, Alitalia, Austrian, British Aw, AF-KLM, United) A Galileo termékeit és szolgáltatásait 47 társaság által alkotott hálózaton keresztül juttatja el a felhasználókhoz. A föld 80 országában, 36 ezer ui-ának nyújt szolgáltatásokat. Magyarországon a Galileo Hungary látja el a tevékenységet, ami 100%-ban a Malév tulajdona. 1989-ben alakul a Worldspan rendszer. Technikailag sok új megoldást kínál a felhasználóknak Hazánkban 1994 óta van jelen a Worldspan

Hungary. Világszerte 70 országban van jelen A Start rendszert Németországban fejlesztették ki. Magában foglalja az eredetileg Amadeus néven futó rendszert is, amely légitársaságok, szálláshelyek és rent a car cégek ajánlatait tartalmazta. Az egyesítéssel a rendszer bővebb profilhoz, szolgáltatásokhoz jutott ilyen pl; a turisztikai, vasúti, komp, utasbiztosítás, rendezvény és a back office is. 118 nemzetközi piacon, több mint 40 ezer utazási cég használja 9/a Közúti közlekedés előnyei és hátrányai a turisták szempontjából? Az autó tömeges felhasználása, egy sor turisztikai létesítmény megszületéséhez vezetett, például motelek, kempingek, éttermek és szálláshelyek elterjedése az országutak mentén. A turisták szempontjából a következő előnyökkel jár: rugalmas, képes alkalmazkodni az útvonalak és időpontok által támasztott követelményekhez; ajtótól ajtóig szállítást feltételez ami kényelmessé teszi ezt az

eszközt; takarékos, ez a legolcsóbb közlekedési eszköz; nagy a szabadság foka, vagyis az utazás kívánság szerint teljesíthető; kényelmes, bizonyos országok autópálya és autós úthálózata ezt az utazási módot kedvelt és laza szolgáltatássá avatja. Mégis mint mindennek vannak hátrányai is ilyenek a súlyos balesetek; közlekedési dugók; levegőszennyezés stb. amit a kormányok különféle módszerekkel, törvényekkel próbálnak enyhíteni Mégis azt mindenki tudja, manapság az autónak fontos összekapcsoló szerepe van az országok között, és mint a legolcsóbb szállítóeszköz hozzájárult a kisebb fizetőképességgel rendelkező családok utazásához. 9/b Mi a BSP? Mi szükséges az IATA tagság megszerzéséhez? BSP = Billing and Settlement Plan Banki Elszámolási Rendszer A BSP egy szabványrendszer, légitársaságok és IATA ügynökségek része, amely a légiforgalmi okmányok egységes kiállítására, elszámolására és

adminisztrációs feladatok elvégzésére szolgál. A BSP akkor működhet egy országban, ha a repülőjegy-értékesítés liberalizációja megtörtént, és az adott országban megfelelő infrastruktúra áll rendelkezésre. Ha bevezetik a BSP-t egy országban akkor az ott működő összes IATA ui csak BSP-n keresztül számolhat el a BSP-s légitársaságokkal. IATA = International Air Transport Association Nemzetközi Légifuvarozók Szövetsége Az IATA a menetrendszerű járatokat üzemeltető légitársaságok világszervezete. Székhelye Montrealban, európai központja Genfben van. Több mint száz nemzet légitársasága a tagja, a Malév 1984-ben csatlakozott IATA célkitűzései: elősegíteni a biztonságos, gazdaságos, rendszeres légiközlekedést valamint egységesíteni az eljárásokat; biztosítani az együttműködést a légitársaságok és a légiforgalmi egyéb szervezetek között; együttműködni az ICAO-val vagyis a tagállamok légügyi

hatóságaival. IATA tagságért minden olyan légitársaság folyamodhat aki menetrendszerű nemzetközi járatokat üzemeltet. Aktív tag nemzetközi, társult tag belföldi légijáratokat üzemeltető légitársaság lehet. Az Ágazati ügyekben minden tag részt vesz, míg a tarifaegyeztető mechanizmusban csak az aktív tagok vehetnek részt. Jelenleg 216 aktív ill. 36 társult tagja van a szervezetnek Az IATA tevékenységének irányvonalát az Éves Közgyűlés határozza meg, mely az aktív tagok döntéshozatali fóruma. A választott Végrehajtó Bizottság felügyeli és irányítja a Forgalmi, Műszaki, Pénzügyi és Jogi Bizottságok munkáját. Az IATA ktgvetését a légitársaságok tagdíjaiból finanszírozzák Ezt a nemzetközi forgalomban való részvétel arányában állapítják meg. 10/a Autóbuszos utazások piaca? Az autóbuszos utazásnak viszonylag negatív az imázs-a Európában. Az ellene felhozott kifogások többek között ilyenek szoktak lenni,

hogy csoportkényszer; kényelmetlenségek; biztonság hiánya; az anyagilag nem tehetősek közlekedési eszköze. A technológiai előrehaladás jelentős javításokat hozott a buszokkal kapcsolatban (komfort, zajcsökkentés) Az autóbuszos közlekedést az egyes országok személyszállítási rendelkezései és az EU irányelvei szabályozzák. Az eseti közlekedést minden országban szabályozzák ezzel védik a menetendszerű állami társaságokat a magánokkal szemben. Formái lehetnek kiránduló járat, üdülési célú utak valamint a bérautó forgalom. A menetrendszerű autóbuszok kötött útvonal, naptár és órarend szerinti szolgáltatásokat nyújtanak, melyeket előre közölnek. Több országban így Magyarországon is jelen van olyan busztársaság mely külföldi utakat is menetrendszerűen teljesít. (Eurolines) A jegykiadás történhet a busztársaságnál vagy ui-án keresztül Ui-án keresztül többféle szolgáltatást is leköthetnek a

busztársságokkal. Rövid időtartamú szolgáltatás lehet a transzfer és a városnézések, kirándulások. Hosszabb időtartamúak lehetnek a körutazások, ezen belül lehet zárt-, nyitott-, szabad ajtós körutazás. 10/b Melyek az ui-ban alkalmazott legfontosabb belső dokumentációk? Mit tartalmaz a forgatókönyv, ki adja kinek? Belső dokumentáció közé az ui-n belül használatos okmányok és nyomtatványok tartoznak. Típusai: Technikai típusú nyomtatványok (információt kérő lap; szolgáltatások aktája /megrendelő lap/; utazási ktgvetési lap /előkalkuláció/; belső kérő lap /egyik részleg a másiktól/; egyéni ügyfél karton; vállalati ügyfél karton) Ellenőrzési dokumentumok (akták ellenőrzése; forfait utak előkalkulációinak ellenőrzése; jegykiadás ellenőrzése; ügyfél elutazások és érkezések ellenőrzése; ügyfelek ABC ellenőrzése /ABC szerinti listázása/) Könyvelési nyomtatványok (készpénz bevételi nyugták;

készpénz kiadási nyugták; hitellel rendelkező ügyfelek számláinak terhelése és elismerése; deviza-váltási nyugta; sorszámozott számlák az ügyfelek részére; műveleti napló lapokkal a pénztár és a bankok számára; mérlegek; számviteli könyvek; nyereség és veszteség kimutatás) Forgatókönyv: A forgatókönyvet a referens adja az idegenvezetőnek. A forgatókönyv tartalmazza azokat az információkat és programokat amit az adott útról tudni kell. 3 részből áll Az első részben az adott csoportra vonatkozó legfontosabb információkat kell leírni, ilyenek pl; pozíciószám; időpont; érkezési dátum; elutazási dátum; szálláshely típusa; étkezés; közlekedési eszköz; felhasználható km keret; útvonal; csoport létszáma; küldő iroda neve. A második rész a programrész, amelyben a részletes programot kell feltűntetni, időpontokkal együtt. Mindenképpen tartalmaznia kell a csoport érkezésének az idejét, helyét, a busz

rendszámát, találkozás helyét, idejét, buszvezető nevét, telefonszámát. A harmadik részben a megjegyzéseket, kiegészítő információkat kell feltűntetni. Ilyenek pl; szálloda címe, telefonszáma, éttermek címe, telefonszáma, autóbusz vállalkozás neve, címe, telefonszáma, követségek, konzulátusok címe, telefonszáma, esetleges speciális eseteket például ha valaki külön menüt fogyaszt mert cukorbeteg, fakultatív programok árai, készenléti keretre való információkat, referens neve, telefonszáma. 11/a Csomagtúra jellemvonásai és típusai? A programozott utazás vagy csomagtúra olyan utazás, amelyet az ui saját kezdeményezésére szervez az ügyfelek potenciális keresletére alapozva. Jellemzői: ajánlatra készült utazás, amelyet az ui promóciónál és megkülönböztetés nélkül dob egy potenciális piacra; az ui többféle szolgáltatást kombinál össze; globális áron egyenként értékesítenek; szervezése már egy évvel

korábban elkezdődik; brossúrákban vagy programfüzetekben tárják a nyilvánosság elé; motiváció a szabadidő és a vakáció, a kereslet rugalmas és árérzékeny. Típusai: Desztináció földrajzi helyzete szerint lehet belföldi, nemzetközi, vegyes és ország-specifikus. Évszakok szerint lehet tavaszi-nyári, őszi-téli, speciális (szilveszteri, karácsonyi) Motivációk szerint lehet üdülés, körutazás, tanulás, hivatás, kultúra, sport, kaland, vallás, egészség stb. Piaci szegmens szerint lehet iskolásoknak, nászutasoknak, fiataloknak, családosoknak, időseknek stb. Speciális események kapcsán olimpiai játékok, kiállítások, vásárok Résztvevők száma szerint lehet egyéni, csoportos Utazás időtartama szerint lehet csillagtúra (1 napos), rövid utak (3-5 nap), közepes utak (5-15 nap) és hosszú utak (15 napnál több) Közlekedési eszköz szerint lehet repülős, vonatos, hajós, közúti, vegyes Szolgáltatás alapján lehet komplett

utazás, tartózkodás (csak szállás), standard utak (közlekedés + szállás + étkezés + látogatások), speciális utazások, a la carte utak (az utas választja ki a programokat), modul utak (utas dönti el hogyan kapcsolja össze az egyes modulokat) Programozott utazások fázisai Terméktervezés Piackutatás Termék előállítás Termék árkalkuláció Brossúra készítés Promóció és terjesztés Utazás formalizálása Utazás megvalósítása Utazás elszámolása Minőség-ellenőrzés 11/b Ui szervezeti felépítése, legfontosabb munkakörök? Az ui szervezeti felépítése attól függ hogy melyik az elsődleges funkciója, amely egyúttal meghatározza az iroda főbb tevékenységeit. A különböző nagyságrendű ui-ák szervezeti felépítése eltérő Kis (kiutazó) ui esetében van egy igazgató, alatta egy könyvelő és egy titkárnő és ezek alatt van néhány eladó. Ezek egy kisebb helyiségben vannak a néhány alkalmazott minden funkciót ellátnak.

Középméretű (ki és beutaztató) ui-nál a társasági forma általában Kft. Van egy igazgató, egy titkárnő és egy pénzügyi terület. Ezek alatt megoszlik a belföldi ill a nemzetközi termelés, ezek alatt dolgoznak az eladók ill a referensek. Nagybani ui-ák többnyire már Rt formájában működnek, ennek a csúcsán áll a közgyűlés mely a részvényesek érdekeit képviseli. Ez a fórum választja meg az igazgató tanácsot melynek fő bizalmasa a vezérigazgató aki tervezi, szervezi és vezeti a vállalatot. Általában 4 területet különítenek el az ügyvitelit, a technikait vagy termelésit, a kereskedelmit vagy marketingest és az értékesítésit. Az ügyviteli terület szigorú ellenőrzést igényel, mert az ilyen vállalat nagy pénzösszegeket kezel de csak rövid időn keresztül. Folyamatosan elemzi a vállalat pénzügyi helyzetét és napi könyvelést vezet Tevékenységi köre például a mérlegkészítés, ktg ellenőrzés, bevétel

ellenőrzés, szolgáltatók kifizetése, számlázás stb. Technikai terület feladata a csomagok megtervezése, összeállítása és piacra dobása. Az itt dolgozók vérbeli utazási szakemberek. A nagybani ui-ban és a fogadó ui-ban ez az osztály elég fejlett, míg a viszonteladó ui-ban ez a terület kevésbé fejlett, itt az igazgató vagy az iroda vezető gyakorolja ezt a funkciót. Kereskedelmi terület fokozottan fontossá válik, mert az ui-k egyre jobban orientálódnak a piac felé. Fontos hogy a piaci helyzetet megismerjék, mert csak így tudnak megfelelő stratégiát kialakítani. Kereskedelmi szakembereket szerződtet, feladatuk a piackutatás, termelés segítése, PR tevékenység, katalóguskészítés, reklámozás, eladók képzése, termék minőség ellenőrzése. A nagybani ui és a fogadó ui előszeretettel alkalmazza ezeket az embereket, míg a kisbani ui-ban ezen tevékenységek kisebb léptékűek. Az értékesítési terület az eladás első vonalát

jelenti. Azok az alkalmazottak tartoznak ide akik közvetlen kapcsolatban vannak az ügyfelekkel. Általában ez az első munkaterület amit a pályakezdőkre bíznak, pedig ilyenkor még ezek az emberek nincsenek teljesen annak a tudásnak a birtokában, amivel profi módon lehetne ezt végezni. Másutt „profi” emberekre bízzák ezt a területet akik képesek helyesen felmérni és kielégíteni az ügyfél szükségleteit. Kisegítő terület amit a titkárnők szoktak végezni. Ilyen például a levelezés, dokumentáció előkészítés, iktatás, fénymásolás, ügyfélkarton vezetése stb. 12/a A forfait utazási ajánlat? A forfait utazás olyan amelyet az ügyfél kérésére szerveznek. Igaz manapság már csökkenő tendenciát mutat ezen utak iránti érdeklődés mivel a csomagtúrák kínálata megfelelő ill. bonyolultabb az ilyen utak eladása is Vannak helyzetek amikor egy szakembernek forfait utazást kell ajánlania, ilyenek amikor az ügyfél nem talál

megfelelő utazást a piacon; amikor az ügyfél egy speciális csoportot alkot; hivatással kapcsolatos utazásoknál. Fázisai: ügyfél szakmai megsegítése útiterv összeállítása az ügyfél igényeihez alkalmazkodva útiterv bemutatása utazás formalizációja (akkor kezdődik amikor az ügyfél elfogadta a tervezetet) elszámolás és a minőség ellenőrzés 12/b Előkalkuláció egy kiutazó és egy beutazó és belföldi csoport részére? A költségeket mindig 1 főre vetítve kell meghatároznunk. Belföldi kalkuláció: Fejléc elkészítése (az út megnevezése, az utazás típusa; pozíciószám; időpont; Időtartam; létszám (fő+ idegenvezető + sofőr);megoszlás; közlekedési eszköz; útvonal; szállás; ellátás; program; Szobaelosztás elkészítése az összes szálláshelyre; Szállásárak meghatározása (1,2,3,4 ágyas szobák ára egy főre vetítve); Előkalkuláció lépései: Kapott költségek meghatározása (Szállásárak meghatározása

1,2,3,4 ágyas elhelyezéssel + esetleg gyerekár minden egyes szálláshely esetén, majd az árakat összeadjuk elhelyezésenként; Étkezés elhelyezésenként minden szálláshely esetén; Program elhelyezésenként minden szálláshely esetén) Osztott költségek meghatározása: Közlekedési költségek kikalkulálása (ki-, és beállás költsége; összes kilométer meghatározása; összes kilométer * a kilométer díjtétellel1,15 (áfa); a kapott értéket elosztjuk a csoport létszámával + 10% biztonsági tartalék) Sofőr költségének meghatározása ((szállás + étkezés)/csoportlétszám) Idegenvezető költségnek meghatározása (kapott költség + munkabér (Ft/nap+25% áfa) + biztosítás (Ft/nap) Ezt is el kell osztani a csoportlétszámmal!) Vetítési alap meghatározása (kapott + osztott költségek összesen elhelyezésenként + árrés + 25% áfa) Csoportár meghatározása (fő * vetítési alap) Beutaztató kalkuláció: Ugyanaz, mint a belföldi

kalkuláció, de a kapott költségeket be kell szorozni az árfolyammal! A közlekedési költségek között figyelembe kell venni a transzfer ill. parkolási költséget is Számolhatunk kilométer díjtétellel ill. minimális díjtétellel, mindig a nagyobb értéket kell választani! Az idegenvezető költségei között ki kell számolnunk a magyar és a külföldi idegenvezető költségeit is! Kiutaztató kalkuláció: Ua, mint az előző kettő, de a vetítési alapnál nem vehető figyelembe a biztosítás értéke! 13/a A konferenciaturizmus típusai? Üzleti utazások: (vállalati ügyfél) Azokról az egyedi szolgáltatásokról van szó melyeket a vállalatok rendelnek a vezetői számára. A vállalati piac megszerzése a kiutaztató ui-k egyik legfontosabb célját képezi. Ezek a vállalatok hitelben szokták rendelni az utazásaikat és a fizetési feltételeik arányban vannak az általuk kért utazások havi volumenével. A legmodernebb vállalatok igyekeznek

kialakítani egy éves utaztatási tervet, amely lehetővé teszi e költségek jobb ellenőrzését. Az ui-nak tanácsokat kell nyújtania az ügyfél-vállalatainak, jelezve a tervezhető utazások számára legalkalmasabb időpontokat, tájékoztatva a vállalat számára legfontosabb szakvásárokról és speciális tarifákat és programokat ajánlva, amelyek révén a kiadások csökkenthetők. A vállalati ügyfél nehéz ügyfél aki váratlanul rendel utazásokat. Gyors és biztos válaszokat vár el a szakemberektől Nem érzékeny az árra, nem rugalmas az időpont változásaira, kényes a személyes és üzleti imázs-ra. Ez az utas otthont keres a saját házán kívül és irodát a munkahelyén kívül Kollektív utazások Az ülések, összejövetelek piaca az alábbi termékeket foglalja magában. Konvenciók: a célok kommunikálására, az eredmények elemzésére, a vállalati kultúra jobbítására szolgálnak. 3-4 napos zártkörű rendezvények, egyetlen

megrendelő révén a szervezés és az elszámolás könnyebb mint kongresszusok esetében. Kongresszusok: tudományos, politikai, gazdasági, szakmai rendezvények nagyon nagy hazai és külföldi részvétellel. Évente vagy kétévente kerül megrendezésre mindig más helyszínen Szakmai program elsőbbséget élvez a társadalmi programmal szemben. Konferenciák: kormányközi üléseket nevezik így, zárt pontos rendezvény nagy a meghívottak száma. Szigorú biztonsági intézkedéseket igényel. Vásárok és kiállítások: ilyen utazás lehetőséget teremt piackutatás, értékesítés, vásárlás, promóció és PR tevékenység végzésére. A helyszín állandó, időpontja időszakos Incentív utazások: felejthetetlennek kell lennie, jó szakembereknek kell megszervezniük. 6-12 hónapos ösztönző ösztönző kampány előzi meg, felül kell múlnia a résztvevők szokásos lehetőségeit minden tekintetben. Üdülő utak vállalati csoportok számára: ui-k

javasolják a vállalatoknak, hogy pihenjenek és más környezetbe kerüljenek az alkalmazottaik. Speciális programok keretében szokás az utazási alternatívákat bemutatni Vállalatoknak kínálható egyéb utazások: szemináriumok, szimpóziumok, kerek-asztal értekezletek tartoznak ide. 1-2 napos rendezvények amik 1 fő témára koncentrálódnak. Lényeges a szakmai rész, míg a társadalmi program munkaebédekre, vacsorára korlátozódik. Könnyen szervezhető gazdaságos rendezvények 13/b Hogyan készül és mit tartalmaz a bizalmas tarifa? Belföldi és külföldi programfüzet? Bizalmas tarifa (ügynöki tarifa, confidental tariff) az utazás szervező teljes ajánlati körének a bemutatásának a speciális eszköze. Ezt a tarifát beutaztató utazásszervezők készítik Feladata, hogy komplex módon bemutassa az utazás szervezőnek a teljes árualapját. Megnevezi a vele kapcsolatban lévő szolgáltatókat, szolgáltatásokat pl; éttermek, közlekedési

vállalkozások, szálláshelyek stb. ill komplex úti csomagokat is készít, így a programokat kínálati csomaggá alakítja. Árakat részletesen ismertetnie kell Általában 1 főre vetítik, de előfordul hogy csomagárat ad. Ilyen esetben fontos a minimum létszám megléte Az árak 1 éves időtartamra készülnek A legfontosabb üzleti feltételek is ide tartoznak pl; megrendelések, visszaigazolások rendje, lemondási feltételek, fizetési előírások, jutalék, ingyenesség. Fontos az ezen felüli információk, vagyis kiegészítő információk közlése is. Ilyenek pl; megközelíthetőség, éghajlat, vám szabályok, vízum, nyitva-tartások, ünnepek stb Programfüzet egy nyomdai úton előállított reklámeszköz, tájékoztató, ami kép és szöveg kombinációjával hívja fel magára a figyelmet. 3 részből épül fel, bevezető oldalak, tartalmi oldalak és a vége-lapok A bevezető részben fontos a címlap, fontos az azon megjelenő kép, utaljon a

tartalomra. Fontos a programfüzet címe és az évszám, fel kellene tűntetni a desztinációkat. Szerepeljen az ui logója, esetleges tagsági logókat is fel lehet tűntetni. Fontos az üdvözlés, vállalkozás bemutatása, legyen aláírás A fontosabb alapfogalmakat is jó ha definiáljuk az elején, legyen jelmagyarázat és tartalomjegyzék. Tartalmi rész fontos a kormányrendelet szerinti információk feltűntetése. Szép képek használata, legyenek térképek benne, szerződési feltételek, az ui regisztrációs száma mindenképp legyen benne, ha reklámot is teszünk a prospektusba az mindenképpen valahogy kapcsolódjon az idegenforgalomhoz. A reklámozásnál fontos a képek, színek, tiporáfia (betűméret, betűtípus, háttér és kontraszt) és szöveg (érthető, könnyed stílus) használata. A végelapokban az általános utazási feltételeket szokták feltűntetni esetleg ide sorolhatjuk a fakultatív programokat is. 14/a A kongresszus szervezésének

fontosabb lépései? Általános szervezés: esemény megnevezése; megvitatandó témák; helyszín; dátumok; terjedelem; nyelvek; rendező intézmény; szervező bizottság; kontakt ill. kulcsszemély; előzmények Nyomda: kongresszus logója; körlevelek; programok; levelezési papír; meghívók; plakátok; jelentkezési lapok; formanyomtatványok; résztvevők listája; információs bulletin a kongresszus alatt Személyes dokumentáció: kongresszusi mappa; tájékoztatók; névkitűzők; jegyzettömb és írószer; turisztikai információ a városról; regisztráció Kongresszusi termek: fő auditórium a plenáris üléseknek; üléstermek a bizottságok számára; kiállítási termek; irodák a szervezők részére; kapacitás biztosítása; résztvevők elhelyezése; dekorációk; jelzők asztaloknál, termeknél és folyosókon; italok az előadók részére; elsősegély szoba Technikai személyzet: tolmácsok; fordítók; hostessek; titkárnők; fényképész Műszaki

berendezések: szimultán tolmács fülkék; vetítők és retroprojektorok; táblák; hangosítás; magnetofonok; zártláncú TV; video felszerelés; számítógépek; telefonvonalak; internet; fénymásolók Szállítás: transzferek; szállítás esti programokra és kirándulásokra; napi buszos szállítás Szállodák: hospitality desk (segítségnyújtó pultok); szobák; lakosztályok Étkezések: munkaebédek; kávészünetek; vacsorák Társadalmi események: fogadások; külön vacsorák; vállalat látogatások; turisztikai látogatások; programok a kísérők számára (hölgyprogramok); speciális programok a meghívott vendégeknek; post-túra látogatások Egyéb: biztosítások; ajándékok; promóció és reklám; sajtóközlemények; kongresszus előtti és utáni túrák; záró intézkedések 14/b Hazai rendezvényszervezés helyzete? Melyek a fapados légitársaságok általános jellemzői? 2004-ben a konferenciák száma 7%-al csökkent viszont a vásárok

száma 35%-al nőtt. A konferenciákon résztvevő nemzetek átlagos száma 27%-os emelkedést mutat, átlag egy nemzetközi konferencián 11,7 nemzet vett részt. A konferenciák átlagos időtartama 29%-os növekedést mutat A Budapest vidék aránya 2004-ben 67%-33%, ami a vidék fejlődését mutatja. A konferenciák résztvevőinek 72%-a külföldi A 4-5 napos rendezvények a jellemzőek. A legkedveltebb helyszínek a konferencia hotelek, visszaesett a kongresszusi központokban ill. egyetemeken tartott konferenciák száma A 100 fő alatti konferenciák száma nő, de az 5001000 fős rendezvények részaránya is növekedett A tavaszi és az őszi hónapok a legkedveltebbek A legkedveltebb hónap március volt. A kereskedelmi és gazdasági témájú rendezvényeké a vezető szerep hazánkban. Összességében elmondható, hogy a magyarországi kongresszusi piac majdnem minden szempontból megközelítette a világ élvonalába tartozó országok átlagát. Diszkont

légitársaságok jellemzője: egyszerű márka, alacsonyabb repjegy árak; többnyire egy útra adnak repjegyet; rövid távú közvetlen járatok; nincs díszes jegyiroda, hanem interneten keresztül kell foglalni; repülőgépek nagyobb kihasználtsága mivel a fordulóidő mindössze 30 perc; jegyvisszaváltás nem lehetséges; kisebb a leszállási díj mivel a kisebb reptereket preferálják. Menetrendszeri légitársaságok jellemzője: összetett márka (ár+szolgáltatások); rövid távú és tengeri járatok és figyelemmel vannak a csatlakozásokra; jegyvásárlás főleg a jegyirodákban de már terjed az interneten való foglalás is; repülőgépek alacsonyabb kihasználása; a jegyek visszaválthatók Ferihegyen a diszkont légitársaságok a forgalom 15%-át tudhatják magukénak. A fapados társaságok némelyike olyan városokba is szállít ahová menetrendszerű járattal csak átszállással lehet eljutni. Az idén már néhány fapados a charter piacra is betört

ezzel elszívja a charter utasokat is. 2010-re a fapados forgalom ferihegyen eléri a 35%-os részesedési arányt ez kb 4 millió utast jelent. Pl; EasyJet, Germanwings, Norwegian Air Shuttle, Sterling, Wizz Air, SkyEurope, RyanAir, Malmö Aviation, Air Berlin (de ez esetben ez a légitársaság egy kicsit kilóg a sorból, mivel a fedélzeten van étel és ital kiszolgálás)