Gazdasági Ismeretek | Marketing » Az Apenta Természetes Ásványvíz szekunder piackutatása

Alapadatok

Év, oldalszám:2003, 21 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:444

Feltöltve:2006. augusztus 22.

Méret:351 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

MARKETINGKUTATÁS HÁZI DOLGOZAT Készítették: Sz F a Szolnoki Főiskola Kereskedelmi szak, Távoktatás tagozatának III. évfolyamos hallgatói Az Apenta Természetes Ásványvíz szekunder piackutatása VÁZLAT 1.) A kutatási probléma pontos meghatározása, amely kijelöli a kutatás célját - Tanulmány készítése a hazai ásványvíz piacról, a további kutatások megalapozásaként. - Az ásványvízpiac jellemzése, a piaci szereplők magatartásformái. 2.) A kutatás tervezése - Az Apenta Természetes Ásványvíz piackutatása szekunder módszerrel. - 8-10 kérdésből álló kérdőív elkészítése nevezett termékre vonatkozóan. 3.) A kutatás végrehajtása - Információk gyűjtése tetszőleges forrásokból. * Szükséges információk: - vállalati belső dokumentumok a működésre vonatkozóan (értékesítési adatok, vagyoni-pénzügyi mutatók) /fentiek alapján elvégezhető: - állapot és változáselemzés, - előrejelzés/ (Díjköteles) -

interneten közzétett információk - könyvtári adatállományban fellelhető információk * Az információk tagolása: - BELSŐ KÖRNYEZET: A vállalat működésére vonatkozó, a vállalat alaptevékenységét és gazdálkodását átfogó információk. A vállalat vagyoni, pénzügyi mutatói. A gazdálkodási adatok számbavétele. (árrés - költség nyereség) ~lehetséges információ forrás: -analítikus/szintetikus nyilvántartások -éves beszámoló és mellékletei -jelentések, beszámolók -egyéb - KÜLSŐ KÖRNYEZET: a.) Mikrokörnyezet: - fogyasztók magatartáskutatása - háztartás-statisztika - fogyasztói döntések vizsgálata és annak okait feltáró motivációkutatás - versenytársak - szállítók ~lehetséges információs forrás: - főiskolai/egyetemi tanulmányok - kamarai/cégbírósági információk - business to business kutatási eredmények - szakfolyóiratok - tudományos publikációk b.) Makrokörnyezet: - gazdaság állapota -

nemzetgazdasági ágak / ágazatok / alágazatok / szakágazatok változása - lakosság, szervezetek száma ~ mutatók: - kibocsátás nagysága, összetétele - infláció - munkanélküliség - bérek / jövedelmek - külkereskedelem ~ lehetséges információs forrás: kiadványok - központi, régiós és megyei statisztikai - minisztériumok, országos hatáskörű szervek elemzései - önkormányzatok elemzései - kamarai kiadványok - kutatóintézetek publikációi, konjunktúra elemzések, stb. - Az összegyűjtött információk feldolgozása - A feldolgozott információk értékelése - Az értékelés eredményeinek alátámasztása grafikonokkal, táblázatokkal, egyéb tanulmányokkal. Az Apenta Kft. története Regényes története van az Apenta ásványvíznek, melyet napjainkban az ásványvizet vásárló magyarok 30 százaléka választ, és egy friss piaci felmérés szerint Magyarországon ezt a márkát ismerik legtöbben az ásványvizek közül.

Levéltári adatokból kitűnik, hogy a Bayer József, budaörsi gazda 1862-ben kutat ásott a Budai Dobogóhegy lábánál, ám ennek a vize – keserű íze miatt – ivásra alkalmatlan volt. Bayer gazda elpanaszolta ezt a „Fekete kutyához” címzett Váci utcai posztókereskedés igazgatójának, Saxlehner Andrásnak. Ezidőtájt az 1853-ban felfedezett, lágymányosi keserűvizet már palackozva forgalmazták, és fürdőkórház is működött a forrás mellett (a mai Tétényi úti kórház területén). A posztókereskedő talán éppen ezért kapott szimatot, mintát vett a baxer féle kútból és megvizsgáltatta Molnár János törvényszéki vegyésszel, aki nagy töménységű keserűvíznek minősítette. A kiegyezés előtti, zavaros gazdasági és politikai viszonyokat ismerve érthető, ha nagy dilemmát okozott számára, feladja-e a jól bevezetett belvárosi posztókereskedést, melyre eddig népes családja megélhetését alapozta, vagy kockáztatva

mindenét, belevágjon egy új vállalkozásba. Végül felesége egyetértését kikérve, 4000 Ft-ért megvette Bayer gazda telkét, amelyen kút volt, és 1863-ban Hunyadi János néven diadalútjára indította a keserűvizet. Nemsokára több kutat is ásatott, 1863-ban már 41 ezer palackkal adott el a vízből a hazai fogyasztóknak, s rövidesen exportra is szállított. Saxlehner András karrierje az égbe szökkent 1884-ben a mai Andrássy út és Paulay Ede utca sarkán már nekilátott 3 emeletes palotája megépítésének. 1913-ban pedig az összes európai országon kívül Észak- és Dél-Amerikában, Ausztráliában, Indiában, Dél-Afrikában is árusították Bayer gazda kútjának vizét (több mint 15 millió palackot). A céget 1945 után államosították. A vízkutató és fúró vállalat 1975-ben vette át a Hunyadi János keserűvíz-telepet, és komoly fejlesztésekbe kezdett. Bár a keserűvíz – az orvoslás fejlődésével – fokozatosan elvesztette

gyógyászati jelentőségét, ezzel párhuzamosan az egész világon, így hazánkban is, megnőtt az egészséges, magas élvezeti értékű ásványvíz iránti igény. Új korszak kezdődött, immár az ásványvizeké: 1981-ben a Vikuv Rt. szakemberei jól emlékeztek arra, hogy a 30-as években Apenta Rt néven tevékenykedő vállalkozás szakleírásaiban a Sas-hegy és a Gellért-hegy térségére vonatkozó talajtani kutatások szerint értékes vízkészlet rejlik. 1981-ben mélyebb rétegekbe lehatolva a fúrások eredményeképpen kiváló minőségű ásványvizet találtak. 1991-ben a jogutód Apenta Ásványvíz és Üditőital Kft., a németországi Franken Brunnen GmbH magyarországi leányvállalataként immáron kiváló minőségű ásványvizet forgalmazhatott. I. A magyar gazdaság makromutatói 1. számú táblázat Összefoglaló makrogazdasági adatok (éves), 1993-2002 (forrás: www.mnbhu) Mutató megnevezése DGP volumenindexe Lakossági fogyasztás

volumenindexe Fogyasztói árindex Élelmiszer árindex Munkanélküliségi ráta Megtakarítási ráta (GDP arányában) Háztartások nettó pénzügyi vagyona Mérőszáma 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 Előző év = 100% 99,4 102,9 101,5 101,3 104,6 104,9 104,2 105,2 103,8 103,3 101,9 99,8 92,9 97,3 101,7 104,9 104,6 104,1 104,0 108,0 122,5 118,8 128,2 123,6 118,3 114,3 110,0 109,8 109,2 105,3 123,9 127,4 123,2 115,7 120,0 104,5 105,4 113,6 109,9 102,4 11,9 10,7 10,2 9,9 8,7 7,8 7,0 6,4 5,7 5,8 4,7 7,4 8,5 8,9 7,7 8,0 5,8 5,1 4,8 4,5 % Milliárd Ft. 1025,4 1347,1 1822,5 2435,3 3603,2 4490,0 5256,8 5983,9 6644,5 6957, Mutató megnevezése DGP volumenindexe Lakossági fogyasztás volumenindexe Fogyasztói árindex Élelmiszer árindex Munkanélküliségi ráta Megtakarítási ráta (GDP arányában) Háztartások nettó pénzügyi vagyona Mérőszáma 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000

2001 2002 Változás az -0,6 előző évhez képest (%) 1,9 2,9 1,5 1,3 4,6 4,9 4,2 5,2 3,8 3,3 -0,2 -7,1 -2,7 1,7 4,9 4,6 4,1 4,0 8,0 22,5 18,8 28,2 23,6 18,3 14,3 10,0 9,8 9,2 23,9 27,4 23,2 15,7 20,0 4,5 5,4 13,6 9,9 11,9 10,7 10,2 9,9 8,7 7,8 7,0 6,4 5,7 5,3 2,4 5,8 4,7 4,5 7,4 8,5 8,9 7,7 8,0 5,8 5,1 4,8 15,8 31,4 35,3 33,6 48,0 24,6 17,1 13,8 11,0 4,7 Makrogazdasági mutatók változása 1998-2002 (%-ban az előző évhez képest) Bruttó hazai termék (GDP) 30,00 Lakossági fogyasztás 25,00 Fogyasztói árindex 20,00 Élelmiszer árindex 15,00 Munkanélküliségi ráta 10,00 Megtakarítási ráta (GDP arányában) 5,00 0,00 1998 1999 2000 2001 2002 Háztartások nettó pénzügyi vagyona Fenti mutatókból megállapítható, hogy az infláció enyhülésének köszönhetően stabilizálódott a lakossági fogyasztás növekedése. Ez a stabilizáció növelte a kiszámíthatóság mértékét Az élelmiszerárak 2001/2002-ben

az inflációs szint alá kerültek, ezzel párhuzamosan növekedett a lakossági fogyasztási szint, amely a verseny intenzívebbé válását eredményezte. A vásárlóerő növekedett, hiszen a lakosság nettó pénzügyi vagyonnövekedésének összetétele és a stabilnak mondható munkanélküliségi ráta erre enged következtetni. Az élelmiszeripar vonatkozásában a fogyasztás 2002. évi 8 százalékos volumen és az élelmiszerek 2,4 százalékos árnövekedéséből 10,592 százalékos folyóáras forgalomnövekedés valószínűsíthető. (108 x 102,4) / 100 = 110,592 => + 10,592 A volumennövekedési szint tehát stabilnak mondható. Az intenzívé váló verseny következtében azonban a résztvevőknek nagyobb figyelmet kell szentelniük arra, hogy a piac változásaira időben és megfelelően reagáljanak a korábbi évekhez képest, mert ugye aki lemarad az kimarad. II. A palackozott vizek azon belül az ásványvíz helyzete hazánkban 2. számú grafikon –

Palackozott vizek fogyasztása Magyarországon (forrás: wwwapentahu) 3. számú grafikon – Palackozott vizek fogyasztása kategória szerinti megoszlásban 2002 (forrás: www.apentahu) 4. számú grafikon – Fogyasztás szénsav tartalom szerinti megoszlása (forrás: wwwapentahu) 5. számú táblázat – Ásványvíz fogyasztás Magyarországon 1979-2001 (forrás: www.hunaquahu) A palackozott vizek az ásványvízfogyasztás szempontjából igen aktív volt mint az a 2. számú táblázatunkból is kiderül. A nagy ásványvíz-fogyasztó nemzetekhez képest azonban a magyarok egyelőre még kevés ásványvizet isznak; 1998-ban az egy főre jutó magyar ásványvíz-fogyasztás 22,7 liter volt. A 80-as évek rendkívül alacsony és nagyjából állandó fogyasztási értékeihez képest az utóbbi években Magyarországon az ásványvíz-fogyasztás jelentősen növekedett. A fejlődés az 1990-es évek elején kezdődött. A Magyar Ásványvíz Szövetség és

Terméktanács adatai szerint a 90-es évek elején 3-4 liter/fő volt átlagban az éves ásványvíz-fogyasztás. Ez 2002-re 50 liter/főre szökött fel. Amíg 2001-ben csupán 8 százalékkal bővült a piac, addig 2002-ben már a 20 százalékot is elérte a növekedés. (Így összesen ötszázmillió liter ásványvizet fogyasztunk el évente.) Ennek a növekedésnek egyik oka, hogy a privatizált állami vállalatok tulajdonosai lényegesen nagyobb gondot és több pénzt fordítanak marketingre. Megismertették - és teszik ezt jelenleg is, nem csak egyéni, hanem a Szövetség által irányított közösségi marketing eszközeivel is - a fogyasztókkal a természetes ásványvíz egészségre kedvező tulajdonságait. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy a fogyasztók is egyre nagyobb figyelmet fordítanak az egészséges táplálkozásra, és a korábban fogyasztott üdítőitalok helyett több ásványvizet isznak. A fogyasztók „kiokosodtak”, jobban ismerik az italok

fajtáit és felismerik a különbségeket az egyes fajták között. A növekvő piac egyik győztese 1999-ben az ásványvíz volt. A most 10 éves jubileumát ünneplő Apenta ásványvize - mint a bevezetőnkből is kiderül – szép karriert futott be. Mivel azonban folyamatosan növekszik az ásványvíz iránti vásárlói érdeklődés, fontos, hogy lépést tartsanak a folyamatosan változó piaci igényekkel, hiszen a konkurencia óriási. Azonban egyenlőre kedvező az Apenta piaci helyzete az egyes márkák piaci részarányát tekintve, hiszen az ásványvizet vásárlók köréből 30 százalék dönt úgy, hogy az Apentát választja. Ebből merészen akár az a következtetés is levonható, hogy az ásványvíz fogyasztók közül a legtöbben az Apenta termékeit ismerik. Nyugat-európai összehasonlításban azonban még így is el vagyunk maradva. Ausztriában egy ember átlagosan 80, Németországban 100, Franciaországban 130, Olaszországban pedig 150 liter

ásványvizet fogyaszt. IV. A termékkör definiálása A víz lételemünk, elválaszthatatlanok vagyunk tőle, hiszen víz nélkül nincs élet. Az emberi szervezetnek mintegy 60-65 % -a víz, amely részben a sejten belül, részben a sejten kívül helyezkedik el. Éppen ezért a víznek különleges szerepe van az élő szervezetben: - biztosítja a vérkeringést, a vér ozmózisos nyomását; - a szükséges tápanyagok oldását, felszívódását, szállítását; - befolyása van a vér sav-bázis egyensúlyára; - hő szabályozó szerepével biztosítja a közel állandó belső hőmérsékletét A víz (így az ásványvíz is) elsődlegesen szomjoltásra szolgál, másrészt az ásványi anyagokban gazdag vizek pótolni hivatottak egyes ásványi anyagokat, melyek a szervezetből folyamatosan ürülnek. A felnőtt emberi szervezetnek 1,5-2 liter folyadék felvételére van szüksége naponta. Ezt a vízigényt táplálékkal és közvetlen folyadékfelvétellel fedezi. A

szervezet vízkészletének állandóságát egyrészt a vízfelvételre serkentő szomjúságérzés, másrészt a vízkonzerválást széles határok között biztosító veseműködés teszi lehetővé. 6. számú táblázat – Az emberi szervezet vízhiányának tünetei (forrás: wwwapentahu) Az emberi szervezet vízhiányának tünetei Vízveszteség (%) Tünetei 0,5 szomjúságérzet 3 szomjúságérzet növekedés, nyálelválasztás csökkenés 5 szívverés élénkülés, gyengeségérzet 10 test működés, szellemi tevékenység zavara 15-20 halál fáradság, Az egészséges ember vízháztartása egyensúlyban van, ha a napi vízfelvétel és veszteség mennyisége megegyezik. 7. számú táblázat - Felnőtt emberi szervezet vízmérlege (forrás: wwwapentahu) Az Apenta termékek megjelenési formájukat tekintve lehetnek: Termék Ízesítés nélküli ásványvizek Szénsavas Szénsavmentes Generikus Elvárt Apenta DÚS Apenta CSENDES Kiterjesztett

Apenta ENYHE Ízesített ásványvizek APENTA MÁLNA ízű szénsavas üdítőital APENTA MEGGY ízű szénsavas üdítőital APENTA ÁFONYA ízű szénsavas üdítőital APENTA SZAMÓCA ízű szénsavas üdítőital APENTA BODZA ízű szénsavas üdítőital APENTA SZŐLŐ szénsavas üdítőital APENTA TONIC szénsavas üdítőital APENTA NARANCS szénsavas üdítőital LIMIT Grapefruit szénsavas gyümölcsital V. Az ásványvízpiac szereplői 8. számú táblázat – Vezető pozícióban lévő ásványvízgyártó vállalatok adatai Vállalat Apenta Kft. Megnevezés Nettó árbevétel (e Ft) Piaci részesedés Relatív piaci részesedés Buszesz Rt. Nettó árbevétel (e Ft) Piaci részesedés Relatív piaci részesedés Visegrádi Nettó Ásványvíz Kft. árbevétel (e Ft) Piaci részesedés Relatív piaci részesedés Fonyódi Ásványvíz Nettó Kft. árbevétel (e Ft) Piaci részesedés Relatív piaci részesedés Fővárosi Ásványvíz Nettó és Üdítőipari Rt.

árbevétel (e Ft) Piaci részesedés Relatív piaci részesedés Coca-Cola Nettó Beverages árbevétel (e Magyarország Kft. Ft) Piaci részesedés 1998 1.310880 Változás 1999 32,96% 1.742944 Változás 2000 20,29% 2.096611 2,78% 12,42% 3,12% -3,35% 3,02% 5,81% 8,62% 6,31% -9,84% 5,69% 1.710647 2,43% 1.752159 27,49% 2.233811 3,63% -13,40% 3,14% 2,44% 3,22% 7,58% -16,36% 6,34% -4,44% 6,06% 54.241 -64,84% 19.072 145,19% 46.763 0,11% -70,27% 0,03% 97,01% 0,07% 0,24% -71,28% 0,07% 83,78% 0,13% 247.262 28,43% 317.566 51,25% 480.306 0,52% 8,59% 0,57% 21,52% 0,69% 1,10% 4,92% 1,15% 13,37% 1,30% 17.328116 10,94% 19.223922 9,86% 21.119727 36,72% -6,20 34,45% -11,73% 30,41% 76,81% -9,37% 69,61% -17,65% 57,32% 22.560964 22,41% 27.617087 33,41% 36.845066 47,81% 49,49% 53,05% 3,50% 7,20% Relatív piaci részesedés Kékkúti Ásványvíz Nettó Rt. árbevétel (e Ft) Piaci részesedés Relatív piaci részesedés Büki

Üditő Kft. Nettó árbevétel (e Ft) Piaci részesedés Relatív piaci részesedés Lamicoop Kft. Nettó árbevétel (e Ft) Piaci részesedés Relatív piaci részesedés Összesített adatok Nettó árbevétel (e Ft) Piaci részesedés 100,00% 0,00% 100,00% 0,00% 100,00% 2.314756 32,88% 3.075912 28,01% 3.937426 4,91% 12,35% 5,51% 2,85% 5,67% 10,26% 8,55% 11,14% -4,05% 10,69% 618.208 30,00% 803.670 47,30% 1.183801 1,31% 9,91% 1,44% 18,35% 1,70% 2,74% 6,20% 2,91% 18,41% 3,21% 359.666 22,00% 438.792 73,79% 762.566 0,76% 3,15% 0,79% 39,64% 1,10% 1,59% -0,34% 1,79% 30,26% 2,07% 46.504740 18,24% 54.991124 24,94% 68.706077 100,00% 100,00% 100,00% 0,00% 0,00% A fenti táblázatból a nettó árbevételek alapján összehasonlíthatók a kiválasztott ásványvíz gyártó vállalatok. Az általunk kiválasztott vállalatok ezen piacon meghatározó helyzetben vannak, ezért a kis árbevételű vállalatokat a táblázatban nem

szerepeltettük. Mivel azonban a választott vállalatok a magyar ásványvíz piacot szinte teljesen lefedik, ezért úgy gondoljuk, hogy az adatokból levonható következtetések fedik a valóságot. A piac szerkezete oligopol, hiszen 83,46 százalékát két vállalat, a Coca-Cola Beverages Kft. és a Fővárosi Ásványvíz és Üditőipari Rt uralja. Az évek múlásával azonban megfigyelhető, hogy az utóbbi vesztett még így is jelentősnek mondható piaci részesedéséből, - köszönhetően az ásványvízfogyasztás kiszélesedésének – és így a kisebb vállalatok nagyobb térhez jutottak a piacon. 2002. évre vonatkozóan tendenciákat sikerült felkutatnunk, melyek szerint a piac helyzete az előzőeknek megfelelően alakult. Ezek szerint teret nyertek a kisebb vállalatok, melyek piaci részesedése növekedett. Az Óbudai Gyémántot forgalmazó Buszesz Rt jelenleg 5-6 százalékot szakít ki a piacból. A harmadik legnagyobb részesedést az Apenta Kft

birtokolja Nagyjából 22 százalékos részesedése van a Theodora mellett a Nestlé termékeit is forgalmazó Kékkúti Ásványvíz Rt-nek. Nem kell csodálkozni tehát azon, hogy a Kékkúti Ásványvíz Rt megszerzéséért hatalmas verseny bontakozott ki napjainkban az üditőital-gyártó multinacionális óriáscégek között. VI. Az értékesítési út Az italok és így az ásványvíz piaca többszintű forgalmazási formában jelenik meg. A termelő, azaz a palackozó áll kapcsolatban a nagykereskedőkkel, kiskereskedőkkel, a nagyobb áruházak, üzletközpontok beszerzési társulásaival. A továbbiakban a fogyasztókkal a fentiekben felsoroltak állnak kapcsolatban. Termelő / Palackozó Saját lerakat Kiskereskedők Nagykereskedők Kiskereskedők Nagykereskedők Kiskereskedők Fogyasztók 1991 óta az ásványvízről elnevezett, 100%-ban német tulajdonú vállalat, a németországi Franken Brunnen GmbH magyarországi leányvállalata foglalkozik az Apenta

ásványvíz és az abból készült szénsavas üdítőitalok palackozásával és nemzetközi forgalmazásával. Az Apenta Ásványvíztöltő Kft. végzi a vizek palackozását, az Apenta Kft pedig a forgalmazást Értékesítési területek: Magyarország, Szlovákia, Svédország, Ausztria, Izrael, Kanada, USA, Szingapúr. A cég saját gépkocsijaival csak Budapesten terít. VII. A csomagolás PET eldobható csomagolás: A felhasználási célnak, a fogyasztási alkalomnak, helynek és az ott aktuálisan jelentkező mennyiségi igényeknek figyelembevételével került kialakításra az Apenta ásványvíz csomagolási választéka, melynek egyik legkedveltebb formája a 0,5 literes és a 1,5 literes PET eldobható palack. PRB visszaváltható csomagolás: Magyarországon elsőként az Apenta alkalmaz -- svájci mintára -- olyan visszaváltható 1,5 l PRB műanyag palackot az ásványvíz csomagolására, amely csak egyszer kerül töltésre. A visszagyűjtést követően pedig

a palackok másodlagos feldolgozásra ill. újrahasznosításra kerülnek. Ezáltal érhető el, hogy az elhasznált palackok ne szennyezzék környezetünket Üveges visszaváltható csomagolás: Apenta ásványvíz csomagolási választékából az egyik legkedveltebb forma a gasztronómia területén a 0,25 literes visszaváltható üvegpalack. Az Apenta Ásványvíztöltő Kft. az utolsók között volt az italpiacon, amely kitartott a betétes üveges kiszerelés mellett. Annak, hogy az üveges kiszerelések megszűnő félben vannak több oka is van: - a visszaváltás jelentős többletráfordítást igényel az értékesítési pontokon - többlet szállítási és tárolási költséget jelent a gyártóknál és a kereskedőknél - a visszaváltható és újratölthető palackokhoz szükséges tisztítóberendezések beruházási költsége igen magas. A helyzetet változtatná, ha a törvény előírná az egyes termékek újratöltési arányait, amit kötelező lenne

betartani. Ilyen százalékos előírás van érvényben például Ausztriában és Németországban is. 9. számú táblázat – Az Apenta Kft termékeinek csomagolási módjai és egységei Terméknév APENTA Csomag. Csomag Palack Gyűjtő Gyűjtő Raklap Raklap Min. Gyűjtő áru rendelés cikk kód egység forma /gyüjtő /raklap /raklapsor tömeg magasság gyűjtő egység mm liter anyaga db db db kg db forma APENTA DÚS természetes ásványvíz APENTA ENYHE természetes ásványvíz APENTA CSENDES természetes ásványvíz APENTA DÚS természetes ásványvíz APENTA DÚS természetes ásványvíz APENTA ENYHE természetes ásványvíz APENTA CSENDES természetes ásványvíz APENTA 010106 0,75 üveg 12 24 8 440 1200 20 rekesz 010206 0,75 üveg 12 24 8 440 1200 20 rekesz 010306 0,75 üveg 12 24 8 440 1200 20 rekesz 010102 0,5 üveg 20 32 8 660 1270 20 rekesz 010103 0,25 üveg 30 45 9 860 1340 20 rekesz 010203 0,25 üveg 30

45 9 860 1340 20 rekesz 010303 0,25 üveg 30 45 9 860 1340 20 rekesz 010134 0,5 PET 6 216 36 727 1480 20 zsugorfólia DÚS természetes ásványvíz APENTA ENYHE 010234 0,5 PET 6 216 36 természetes ásványvíz APENTA CSENDES 010334 0,5 PET 6 216 36 természetes ásványvíz APENTA DÚS 010131 1,5 PRB 6 64 16 természetes ásványvíz APENTA ENYHE 010231 1,5 PRB 6 64 16 természetes ásványvíz APENTA CSENDES 010331 1,5 PRB 6 64 16 természetes ásványvíz APENTA DÚS 010132 1,5 PET 6 84 21 természetes ásványvíz APENTA ENYHE 010232 1,5 PET 6 84 21 természetes ásványvíz APENTA CSENDES 010332 1,5 PET 6 84 21 természetes ásványvíz APENTA MÁLNA 030232 1,5 PET 6 84 21 ízűszénsavas üdítőital APENTA MEGGY ízű 030632 1,5 PET 6 84 21 szénsavas üdítőital Terméknév APENTA Csomag. Csomag Palack Gyűjtő Gyűjtő 727 1480 20 zsugorfólia 727 1480 20 zsugorfólia 720 1610 20 rekesz 720 1610 20 rekesz 720 1610 20 rekesz

840 1530 20 zsugorfólia 840 1530 20 zsugorfólia 840 1530 20 zsugorfólia 840 1530 20 zsugorfólia 840 1530 20 zsugorfólia Raklap Raklap áru Min. Gyűjtő rendelés cikk kód egység forma /gyüjtő /raklap /raklapsor tömeg magasság gyűjtő egység mm liter anyaga db db db kg db forma APENTA ÁFONYA ízű 030732 szénsavas üdítőital APENTA SZAMÓCA ízű 031032 szénsavas üdítőital APENTA BODZA ízű 031132 szénsavas üdítőital APENTA SZŐLŐ 030932 szénsavas üdítőital APENTA TONIC 030932 szénsavas üdítőital APENTA NARANCS 031232 szénsavas üdítőital LIMIT Grapefruit 020134 szénsavas gyümölcsital APENTA MÁLNA ízű 030234 szénsavas üdítőital APENTA MEGGY ízű 030634 szénsavas üdítőital APENTA ÁFONYA 030734 ízű 1,5 PET 6 84 21 840 1530 20 zsugorfólia 1,5 PET 6 84 21 840 1530 20 zsugorfólia 1,5 PET 6 84 21 840 1530 20 zsugorfólia 1,5 PET 6 84 21 840 1530 20 zsugorfólia 1,5 PET 6

84 21 840 1530 20 zsugorfólia 1,5 PET 6 84 21 840 1530 20 zsugorfólia 0,5 PET 6 216 36 727 1480 20 zsugorfólia 0,5 PET 6 216 36 727 1480 20 zsugorfólia 0,5 PET 6 216 36 727 1480 20 zsugorfólia 0,5 PET 6 216 36 727 1480 20 zsugorfólia szénsavas üdítőital IX. Fogyasztói szegmentumok és a fogyasztói magatartás Kutatásunkhoz kiválasztottunk, és néhány szempont alapján megvizsgáltunk három olyan beszerzési forrást, ahol többek között az általunk választott terméket is forgalmazzák. Szempontok Fogyasztói kör Üzletek CBA 1 ill. 2 tagú háztartások > ebből arra következtettünk, hogy főként fiatal házasok és idős nyugdíjasok tartozhatnak a bázisfogyasztói körbe SPAR 21-30 év közöttiek következtetéseink szerint tehát főként a kisgyerekes családok tartoznak ebbe a fogyasztói körbe Jövedelemszint Alacsony jövedelemmel, Középkategóriájú nyugdíjjal rendelkező

jövedelemszintet elérő emberek járnak ide, főként emberek vásárolnak itt az állandó akciók miatt Vásárlási idő Kevés, az emberek Több mint az előzőnél, de rutinvásárlásokat végeznek még itt is gyorsan zajlik, ennél az üzlet fajtánál a legnagyobb a néhány cikket vásárlók aránya KAISER’S 30-50 év közöttiek ami arra enged következtetni, hogy a középkorú, családos, biztos egzisztenciával rendelkező fogyasztók ezen fogyasztói kör részei Módosabb emberek vásárolnak ezen áruházakban, presztizshatás érvényesül Átlagosan soknak nevezhető, az emberek a legtöbb időt ennél a típusnál fordítják vásárlásra, köszönhetően a bőséges választéknak, ami a vásárlásra ösztönzőleg hat, ugyanakkor a legtöbb pénzt is itt költik el emiatt az emberek Specifikusan az ásványvízvásárlásra vonatkozó kutatásunkból a következőket állapítottuk meg: A vásárlási időpontok, intervallumokat tekintve

megállapíthatjuk, hogy hétköznap a munkaidő végétől azaz átlagosan délután öt órától egészen a kései órákig, vagy akár zárásig vásárolnak az emberek. Előnyben vannak tehát ilyen szempontból a „marketek” hiszen a nyitvatartási idő náluk a leghosszabb. Hétvégén délelőtt kilenc és tizenkettő között vásárolnak be az emberek Gyakoriak a nagybevásárlások ilyenkor, de általában csak fizetés után jönnek ilyen célból és nagyobb tételeket vásárolnak, akár egy teljes hónapra is. A legtöbb fogyasztó a palackozott italok közül az ásványvizet választja. Az ásványvizek közül is a legtöbben a szénsavmentes fajtát választják, de még így is jelentősnek mondható a szénsavas változat vásárlása is. Ennek oka lehet, hogy egyre nagyobb figyelmet fordítunk az egészséges életmódra és „divatba jött” a természetes vizek fogyasztása. A fogyasztás változásában nagy szerepet kapott az EU csatlakozás is,

hiszen a tagországok fogyasztási szokásai kezdenek átszivárogni a magyar fogyasztók körébe. Az Unióban szinte nem is fogyasztanak már csapvizet annyira elterjedt az ásványvíz. A szupermarketekben egészen magas, 75 százalékos a nem szénsavas italok vásárlása. A legkedveltebb kiszerelés az egy üveges, azon belül is a 1,5 literes visszaváltható palackos ásványvíz, de gyakori a gyűjtőcsomagolásban lévő termékek vásárlása is, főleg a „nagybevásárlások” idején elsősorban a fiatalok és idősebbek körében. A 0,5 literes kiszereléseket inkább egységenként és hűtve vásárolják (ennek oka az azonnali fogyasztás, a szomjoltás). Az ásványvízvásárlást nagyban segítik a figyelemfelkeltő, egészség centrikus reklámok, plakátok illetve a különböző akciók. X. Az Apenta Kft marketingstratégiája Hatékony eszköz a push stratégia, ami elsősorban a viszonteladóra irányul. Ez arra épít, hogy a kiskereskedő jobban ismeri a

vevőt, az igényeit, az érdeklődési körét és a szokásait, ezáltal a terméket hatékonyabban, célirányosan tudja értékesíteni. A push stratégiával dolgozó termelők a viszonteladóikat ellátják elegendő információval, továbbképzésekkel és akciókkal igyekeznek megnyerni őket Az Apentánál a push stratégia alkalmazására található néhány példa. Ilyen például polcszervizek biztosítása a „marketekben”, vagy akár a közös akciók megszervezése a forgalmazásban résztvevő üzletekkel. Az Apenta esetében a magyar piacon azonban inkább a push stratégia elemei látszanak jobban érvényesülni, aminek a lényege, hogy közvetlenül a fogyasztót igyekszik megnyerni. A push stratégia bemutatására a választott termék vonatkozásában a következőket találtuk: 1.) nyereményjátékok; NYEREMÉNYJÁTÉK TITKOS ÁLMAIT VALÓSÍTSA MEG AZ APENTÁVAL! 2003. május 19-től keresse akciós termékeinket! A promóció részletes leírása Az

Apenta ajándéksorsolásos nyereményjátékéban az akciós címkével ellátott termékek vesznek részt: Apenta Dús, Enyhe, Csendes 1,5 l PET és PRB csomagolású természetes ásványvizek, Apenta Málna, Meggy, Áfonya, Bodza, Szőlő, Szamóca és Narancs szénsavas üdítőitalok. Az akciós termékek címkéjén található álompontokat kell kivágni és összegyűjteni úgy, hogy az álompontok értékének összeadásával 1000 pontot küldjön be a pályázó a beküldési címre: 1592 Budapest, Pf.: 480 Jelige: „A mélység titkai 1000 m mélyből„ A nyereményakció 2003. május 19-től 2003 szeptember 1-ig tart Az 1000 álompont végső beérkezési határideje: 2003. szeptember 1 A beküldők között a játék időtartama alatt, kéthetente 50 000 Ft értékű ékszervásárlási utalványt sorsolunk ki, mely nyertesek a további sorsolásokon is részt vesznek. A kéthetenkénti sorsoláson azon beküldött pályázatok vesznek részt, amelyek a sorsolási

napot megelőző péntekig érkeznek be a megadott postafiókra. Ezen sorsolások időpontjai: 2003 június 2, 16; 30; július 14; 28; augusztus 11.;25 A nyereményjáték végén az alábbi díjak kerülnek kisorsolásra a beküldők között: o o o 1 db fődíj: 1 millió Ft értékű Tensi utazási utalvány és + 1 millió Ft értékű OTP bankkártya, 10 db 100 ezer Ft értékű Keravill vásárlási utalvány, 100 db Discman A díjak sorsolása 2003.szeptember 15 A sorsolások közjegyző jelenlétében kerülnek lebonyolításra a Prohome Kft. Irodaépületében: 1101 Budapest, Népligeti út 2 alatt A nyeremények sorsolása a megadott napokon délelőtt 10 órai kezdettel történik, közjegyző jelenlétében. Nyereményenként 3 tartalék nyertes kerül kisorsolásra, amely játékosok - a kihúzás sorrendjében - akkor válnak jogosulttá a nyereményre, ha a nyertes nem felel meg az alaki követelményeknek és a játék kiírásának. A nyerteseket postai úton

értesítjük, melyben tájékoztatást kapnak a nyeremények átvételének részleteiről. A nyereményekhez tartozó SZJA fizetési kötelezettséget a szervező téríti meg. Az ajándékokat más termékekre, készpénzre beváltani nem lehet. A nyereményjátékban nem vehetnek részt az Apenta Kft és az akcióban résztvevő ügynökségek alkalmazottjai és azok PTK 685 § b. pontja szerinti hozzátartozói Jogi út kizárva. A játékban való részvétel jelen feltételek elfogadását jelenti 2.) reklámok a médiában; 3.) promóciós anyagok; Az Apenta az egyik anyagi támogatója a Tactus Multimedia Studio által indított „No Speed” interaktív drogellenes kapmánynak. Ennek keretében különböző reklámspotokkal, termékismertetőkkel, promóciókkal és interaktív játékokkal jelenik meg a No Speed kiosztók programjában. 4.) támogatott rendezvények Vinagora 2000; XXVII. Országos Borverseny; Budapesti Operabál; Borfesztivál; Hegyközségek Nemzeti

Tanácsa. XI. A Franken Brunnen cég, mint anyavállalat üzletpolitikája A Franken Brunnen cég a szakma legnagyobb üzemei közé tartozik. A cég középszintű vezetőinek és többi munkatársának tudását az üzletág szakmai szövetsége nagyfokú elismerésben részesítik Aktív vállalat - amelyet olyan emberek irányítanak, akik felelősségük tudatában, célirányosan, koncepcionálisan és nagy szakmai tudással tevékenykednek. Ezzel egészen különleges vállalati filozófiát valósítanak meg, ami elismerésnek örvend. A Franken Brunnen cég üzemei továbbra is az alapító családok tulajdonában vannak, jelenleg a második generáció tagjainak irányítása alatt. A Franken Brunnen cég felelőseinek sikeres marketingpolitikája jelentős expanzív szakaszhoz vezetett, új piacokat tártak fel eredményesen. A fogyasztók legnagyobb megelégedésére a Franken Brunnen cég márkás termékei ma az értékesítési partnerek kínálatának állandó,

kiváló értékteremtő alkotóelemei A határok nélküli Európa és az erős egységesülés új lehetőségeket kínálnak, ami további expanziót tesz lehetővé A Franken Brunnen cég 1991 augusztusában veszi meg a magyar ásványvíztöltő üzemet, az Apenta Kft-t, amely már akkor sajátos marketing koncepcióval rendelkezik. Értékesítési területén az Apenta különleges és egyedülálló ásványvízzel kényezteti a fogyasztóit: ásványvíz 1000 m mélyből. Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a műszaki felszerelés már nem felel meg a jövő követelményeinek. Új, legmodernebb gépeket helyeznek üzembe 1995-től Apenta termékeket forgalmaznak 1,5 literes PET eldobható műanyagpalackban. A világméretű export számára az 1,5 literes palackok 6-os csomagolásban is rendelkezésre állnak. A célirányos, fogyasztói piacokra koncentrált politika sikeres pozícióhoz juttatta az Apentát Magyarországon. Az Apenta a harmadik legfontosabb ásványvíz- és

üdítőital márka Magyarországon. A Franken Brunnen cég ma és legfontosabb alapelvei: „ Kiváló menedzsment"- bizonyítvány A Franken Brunnen cég kezdettől fogva minőségi, a fogyasztók igényeire szabott termékeket kínált. Koncepcióját állandóan ezeknek az igényeknek megfelelően alakítja, így tud megfelelni a piac követelményeinek. A Franken Brunnen cég filozófiája és koncepciója mindazt tartalmazza, amire egy sikeres márkaterméknek szüksége van: a piac igényeinek megfelelő márkatermékeket a piac, a kereskedelmi partnerek és a fogyasztói szükségletek kielégítésére. A Franken Brunnen márkanév bizalmat sugall és kiváló, állandóan ellenőrzött minőséget, tisztaságot garantál. Ennek természetes következménye volt, hogy a Franken Brunnen elnyerte a „Landesgewerbeanstalt Bayern" ( bajor tartományi minőségvizsgáló, tanácsadó és műszaki szolgáltató hivatal ) DIN ISO 9001 / EN ISO 9901 szerinti „ kiváló

menedzsment" bizonyítványát. Jelenleg a környezetvédelmi ellenőrzési (öko-audit) -rendelkezés értelmében üzemi környezetvédelem igazgatási rendszert léptetünk életbe valamennyi palackozó üzemünkben. Ez kötelességünk - a jövőre nézve is A „ Fiatalság és Természet" alapítvány szponzoraként a Franken Brunnen cég eleget tesz a természet és a környezet iránti elkötelezettségének, ami újabb mérföldkő a jövő felé vezető úton. Az alapítvány célja, hogy elsősorban a fiatalok körében - erősítse a természet és környezetünk iránti tudatos érzékenységet, és hozzájáruljon ezek fenntartásához a jövő generációi számára. A vállalat székhelye Neustadt / Aisch-ben. A nagynevű Franken Brunnen márkanév teljes mértékben megfelel a piac követelményeinek. Új termékkoncepciók, új értékesítési koncepciók - a félkész élelmiszer szektort beleértve - , valamint a már felszerelt és üzemelő legmodernebb

PET palackozó gépsorok a jövőben is biztosítják, hogy a Franken Brunnen cég sikeres irányban haladjon. Mi oda megyünk, ahova a fogyasztó megy A Franken Brunnen cég piaci kezdeményezései a vásárlót arra ösztönzik, hogy TÖBB HASZON-ra tegyen szert. A Franken Brunnen cég, amely sokrétűen tárulkozik ki a vevői előtt, a Természet - Technika Fény és - Ember szimbiózisa. A Franken Brunnen cég jövő felé forduló, kiváló szakképzetséggel rendelkező, modern vállalat, amely nagy múlttal bír, sikeres a mában és döntően befolyásolja a holnapot. Maximális minőségellenőrzés és biztonságtechnika, modern, számítógépes vezérlésű termelő- és töltőberendezések, tágas raktárrendszerek modern rakodógépekkel. XII. Összegzés Az Apenta Kft., mint a harmadik legnagyobb piaci résztvevő jó úton halad afelé, hogy még nagyobb piaci részesedést érjen el. Ez magyarázható egyrészt azzal, hogy egy nagy múltú és reménybeli

jövőjű német családi vállalkozás leányvállalataként működik, másrészt pedig az egészséges életmód előtérbe kerülésével, a jó vezetéssel és marketinggel. Az egyetlen dolog, ami a kutatás során kissé hiányosnak tűnt a vállalat részéről, az a médiában (televízió) történő reklámozás volt. Az AGB Hungary Kft adatai között ugyanis ’98-ig visszamenőleg egyetlen adatot sem sikerült találnunk a reklámokra, illetve azok nézettségére vonatkozóan. Ez nem azt jelenti persze, hogy nem készültek reklámfilmek, hanem azt, hogy nem lettek elég népszerűek a fogyasztók körében, így a nézettségi listákra nem kerülhettek fel. Ezt azzal is alátámaszthatjuk, hogy a reklámcégek között sem nagyon akadtunk partnercégre kivéve egy-két kisebb vállalkozást. De a látható aktív piaci növekedés megnyugtató, ezért szerintünk a cég a jövőben sem fog a már meglévőnél nagyobb figyelmet fordítani erre a területre