Oktatás | Tanulmányok, esszék » Egy iskola bemutatása

Alapadatok

Év, oldalszám:2001, 6 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:93

Feltöltve:2009. szeptember 19.

Méret:76 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

Egy iskola bemutatása Számítástechnika szak ( A L ) I. Évfolyam I. Félév Készítette: Egy iskola bemutatása Már messziről látszik az öreg jegenyefa, amelyik régóta mutatja az utat az iskola felé, mintha attól félne, hogy valaki eltéved a poros úton. Pedig a gyerekek talán már becsukott szemmel is odatalálnának. Ami messziről csak két pontnak látszott az apró házak között hamar egy vidám kisfiúvá és egy kislánnyá változik. Hátukon a hatalmas iskolatáskával belépnek az iskola kapuján, át az udvaron a sok szaladgáló pajtásuk között. Nem csodálják meg a nagy fát, sem az épületeket Úgy ismerik minden zugát, mint a saját otthonukat. Egy tipikus falusi iskola, pedig itt van a város két buszmegálló távolságra. A kerítések mögül kutyák ugatnak minden indok nélkül és reggelente a teheneket is itt hajtják ki a gulyára. Ha belépünk a vaskapun hatalmas udvar tárul a szemünk elé. Az udvar nem füves Nincs az a

strapabíró növény, ami kibírná a rengeteg apró láb taposását. A kerékpártároló tele van, sokan messziről járnak ide. Járda vezet az épületekhez és hátra a sportudvarhoz. Mint egy kis stadion A baloldalon füves, a jobboldalon bitumen pálya szélükön hálótartó vassal, hogy az elrúgott labda ne repüljön át a szomszéd udvarába. Nyilván régen még háló is volt rajta Helyet kapott itt egy távolugró gödör, egy súlylökő kör, sőt egy kis teniszpálya is (a bitumenre festett csíkok). Körben salak a futóknak, a legszélén pedig félig leásott autógumik a szurkolóknak. Kissé jobbra egy gondozott kiskert vonja magára a tekintetünket Egyes részein virágok vannak, máshol zöldségek külön ágyásokban frissen gyomlálva. A gereblye nyomát itt-ott lábnyomok szakítják meg Az iskolának két épülete van. Az egyik hosszú és lapos, míg a másik kisebb, de jóval magasabb. Igaz, ott van még a kazánház, melyből hosszú kémény mered

az ég felé A kőpor nem új, néhol kisebb repedések vannak rajta. A tető, a cserepek, az ereszcsatornák jó állapotban vannak. Az ablakok tiszták, betört üveget sehol nem látni. A magas épületben van hagyományosan az első osztályosok tanterme. Délutánonként itt van a napközi otthon. Általában azok a diákok maradnak itt tanítás után, akiknek szülei későn érnek haza, vagy ettől remélnek jobb tanulmányi eredményt. Fölöttük a padlástéren kapott helyet a nevelői és az igazgatói szoba A hosszú épületben vannak a könyvtár, a „zsibongó” és az osztálytermek. Az egyes termekben általában ugyanolyan órákat tartanak, van úgy, hogy a földrajz-biológia tanár egész nap ki sem mozdul ugyanabból a tanteremből. Nem így a diákok Minden 1 Egy iskola bemutatása szünet olyan, mint egy kis népvándorlás (bár annál talán egy kicsit hangosabb). A tornateremhez külön öltöző tartozik, először mindig a lányok, aztán a

fiúk öltöznek át a sportfelszerelésbe. A fizika-kémia-tecnika teremből nyílik a titokzatos szertár, ahová a tanulók közül csak az arra érdemesek léphetnek be. A magyar terem szolgál könyvtárként is, a könyvek a falak mentén a szekrényekben sorakoznak. Az ebédlő délelőtt tanteremként funkcionál, délben viszont ügyes kezek pillanatok alatt átrendezik a székeket és az asztalokat, lenyílik egy ablak a falból és jöhetnek az éhes diákok és tanárok. Akiknek szülei nem várják otthon ebéddel gyermeküket havonta befizetett összegért kapják meg az ebédjegyet. Az iskolának 119 tanulója van. Minden évfolyamban csak egy osztály Az átlagos osztálylétszám így valamivel kevesebb, mint 15 fő. Legtöbben a hatodikosok vannak, 20-an, legkevesebben a másodikosok, 11-en. A pedagógusok létszáma 17 fő Itt is jellemző, hogy a tanári szakma elnőiesedik, hiszen összesen 3 férfi pedagógus van. Egyik az igazgató, másik a testnevelés tanár,

végül a frissdiplomás fiatal számítástechnika tanár. Pedagógusok száma 8 6 4 2 0 45 35-45 25-35 25 felett alatt Életkor A pedagógusok nem szerinti megoszlása 18% Nők Férfiak 82% 2 Egy iskola bemutatása Pedagógusok iskolai végzettség szerinti megoszlása 12 10 8 6 4 2 0 Több diplomás Főiskola Felsőfokú tanítóképző Említést kell még tennünk az iskola technikai dolgozóiról. Két takarítónő, két konyhai dolgozó, és egy fűtő-karbantartó (ezermester). Az ő munkájuk rendkívül fontos, elismert emberek mind a pedagógusok, mind a diákok körében. - Ezek huligánok – jegyzi meg Laci bácsi – legutóbb a virágágyásokat taposták össze, de ha megtudom kik voltak, bizony isten hátrakötöm a sarkukat! Úgy tesz, mintha mérgelődne, de a szemében szeretetet látni. Már megy is tovább a kertésznadrágban és keze nyomán valami nemsokára megjavul, vagy melegebb lesz a radiátor. Az iskola tárgyi és személyi feltételei

adottak. Kezdődhet a tanítás Az első osztályba lépés feltétele az iskolaérettség. Ez óvodai ajánlással, vagy a nevelési tanácsadó javaslatával igazolható. További feltétel még az életkor, egyes életkori csoportoknál a szülők kérelme. A felvétel jelentkezés alapján történik A döntés az igazgatóé, de köteles felvenni az iskola körzetéből jelentkező gyerekeket. Az iskola a saját körzetén kívüli tanulókat a férőhelyek arányában veszi fel. - Ha tehetjük, előnyben részesítjük azokat, akik az itt tanító pedagógusok gyermekei, vagy idősebb testvérük is ebbe az iskolába jár. – mondja az igazgató 3 Egy iskola bemutatása A gyerekek személyiségfejlesztésének érdekében az alábbi alapelveket tartják szem előtt: - A tanulókat fel kell készíteni az önálló ismeretszerzésre és önművelésre. - Minden tanulónak esélyt kell kapnia hátrányainak leküzdésére. - A kiemelkedő képességű tanulóknak

lehetőséget kell kapniuk tehetségük kibontakoztatására. - Alapvető érték a szűkebb és tágabb hazához való kötödés, a környezet megismerése és megóvása - A harmonikus személyiségfejlődés a testi és lelki egészséget egyaránt magában foglalja Oktatási és nevelési módszereik megválasztásában elsősorban a jól bevált hagyományokat követik, de befogadói mindazoknak az újításoknak is, melyeket hatékonynak tartanak. Az iskola nagy hangsúlyt fektet arra, hogy tájékoztassa a szülőket az iskolai nevelés céljáról. Meg kívánja ismerni erről a szülők véleményét is A családokkal való kapcsolattartás eszközei: - szülői értekezlet - fogadóóra - családlátogatás Az iskola kulturális és ünnepi rendezvényei: - tanévnyitó - október 23 (’56-os megemlékezés) - mikulásünnep (kölyök-disco, teaház) - farsang - március 15 (koszorúzás) - Váci nap (vetélkedők ,ki mit tud) - tanévzáró,

ballagás Az iskola diáksport tevékenységei: - mindennapos testnevelés - tömegsport - versenysport - gyógytorna 4 Egy iskola bemutatása Kötelező tanórán kívül igénybe vehető szolgáltatások: - könyvtár - számítógépterem használata - sportudvar - felkészítés a tanulmányi versenyekre - nyári táborok A gyermek- és ifjúságvédelem alapja a jogszabályok mellett az iskolai pedagógiai program. Intézményi rendszerének működéséért az igazgató felelős A gyermek- és ifjúságvédelmi felelős segíti az intézmény vezető irányító tevékenységét, illetve összehangolja a pedagógusok ez irányú tevékenységét. Kapcsolatot tart a helyi önkormányzattal, a családsegítő központtal, és a társintézményekkel. Ezt a feladatot ellátó pedagógus munkájáért plusz pénzt kap. Munkaidejének egyik felében pedagógusi, másik felében a gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenységét végzi. A pedagógusok

munkájának eredményeképpen az itt végző tanulók 100%-a továbbtanul valamelyik középiskolában. A 2000-ben végzett nyolcadikosok 29%-a szakközépiskolában, 53%-a gimnáziumban, 18%-a szakmunkásképzőben tanult tovább. A kikerült fiatalok visszajárhatnak az iskolába a mikulás-discora, vagy a farsangi bálra, nyáron focizhatnak a füves pályán és a szomszédban lakó idős hölgy nekik is szívesen visszadobja a kerítésen átrepült labdát. A környéken lakók életében az iskola valahogy mindig jelen van. A fiatal szülők ismerősként mennek az évnyitóra, vagy a szülői értekezletre, hiszen nemrég még ők koptatták ezeket a padokat. Az iskola emberekre gyakorolt hatása óriási, pedig csak egy udvar, két épület, egy sportpálya és egy hosszú, szálegyenes nyárfa, amelyik óriásként magasodik a házak felé, árnyékot adva az arra járó gyerekeknek, akik a hosszú nap után felszabadultan mennek hazafelé. Hátukon még kivehető az

iskolatáska, aztán már csak apró pontoknak látszanak a poros úton a kis házak között. 5