Művészet | Művészettörténet » Művészettörténet fogalmak

Alapadatok

Év, oldalszám:2009, 4 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:290

Feltöltve:2009. február 21.

Méret:125 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Művészettörténet fogalmak lyukkamera (camera obscura) - egyik előnye a rendkívül nagy mélységélességű kép. A kép előterében és a messzi háttérben lévő tárgyak egyforma élességgel (életlenséggel) rajzolódnak ki. A lyukkamera a legegyszerűbb leképező rendszer,mert mindössze egy dobozból áll, amelynek az egyik oldalán egy picike lyuk van. Ha a lyuk elég kicsi, áthaladásakor a fény a tárgy minden egyes pontjáról a doboz szemközti falán egyetlen pontba érkezik, vagyis éppen egyértelmű leképezés történik a tárgy és a képpontok között. A kicsinyítés mértékét egyszerűen a geometriai méretek, a doboz hosszúnak és a tárgy lyuktól mért távolságának aránya határozza meg. Így működik a lyukkamera madártávlat - mikor valamely tárgyat oly irányból néznek v. rajzolnak, amint azt a tárgyat egy felette elröpülő madár látja. Városokat és vidékeket szoktak igy rajzolni Ellentéte a békatávlat, mely valamely

tárgynak, vidéknek v. városnak igen alacsony pontról való nézését vagy rajzolását jelenti. mandala – a kozmosz illetve különféle istenek hindu vagy buddhista vallási ábrázolása. Elkészítési folyamata maga is egyfajta meditatív szertartás. Jelentése: kör, ív, körszelet, korong. Más vélemény szerint jelentése az elmével is kapcsolatban áll (manas a m „elme”) mandorla - mandula alakú dicsfény, amellyel egyes szentképeken Jézus és Mária alakját övezik. manzardtető – (fr. Mansart nevéből) egy meredekebb, s felette egy laposabb hajlású síkkal létrehozott tető. magas dombormű - olyan szobrászati vagy iparművészeti mű, mely alacsony plasztikával emelkedik ki egy alap síkról a térbe. Anyaga lehet, kő, fém, fa, elefántcsont, agyag, műanyag A magas domborműnél a kompozíció színte teljes körplasztikává válik. Sok esetben bizonyos részletei, teljesen kinyúlnak a térbe, inkább fülkeszobor hatását keltik, mint

domborműét. magasnyomás - A művész tollal vagy irónnal egy csiszolt fadúcra rajzol, s a fekete vonalakat meghagyva vésők segítségével a többi felületet bemélyíti, hogy a fadúcról nyomdai úton lenyomatot készíthessen. magában való kontraszt – a három alapszínt, és a köztük lévő viszonyt foglalja magában magyarázó-közlő rajz – olyan ábra, mellyel az alkotó valamit meg akar magyarázni, ábrázolni, vagy közölni egy információt. Pl: Téri helyzetek egyszerű, értelmező jellegű ábrázolása szabadkézi rajzban és szerkesztéssel mail art (postai művészet) vagy correspondece art (levelezésművészet) - azt a hatvanas években tömegessé váló nemzetközi művészeti tevékenységet jelöli, mely a posta valamilyen szolgáltatását vagy kellékét (levél, levelezőlap, csomag, távirat, bélyeg, pecsét) veszi igénybe kapcsolatteremtés, kapcsolatfenntartás és művészi "üzenetek" közvetítése céljából, miközben

rendszerint kifejezési eszköztárába is a posta szállítási jeleit építi be. Fogalomkörébe tartozik: elkülöníteni, megkapni, átalakítani, kicserélni, gyűjteni és kiállítani. makett – rokon kifejezés (?) a modellel. A valóságot formájában hűen, méretében azonban általában kisebben adja vissza. Maketteket használnak például még el nem készült épületek megmutatására. manierizmus – A kifejezést a késői reneszánsz modorosságára szokták érteni 1530-1600 között, rosszalló értelemben. Ügyes, hatásos, a mesterségbeli tökéletesség eszközeivel élő de a valóságos drámai üzeneteket nélkülöző művekre és az Európában ezek hatásai nyomán létrejött iskolákra is használják, a reneszánszhoz kapcsolható, és pejoratív jelentésűek. maratás (sokszorosító grafika) - Fém- vagy üvegtárgyak kezelése savakkal; célja sima, rozsdamentes vagy díszftett felület kialakítása. margó (kiadványszerkesztés) – a lap

azon része, amire nyomtatás nem történik, szabadon marad, szükség szerint változhat a mérete (kötés margó), ami a nyomtatást, lefűzést segítheti elő. márkajel – egy olyan embléma,szimbólum, ami szinte összetéveszthetetlenül jelzi számunkra, hogy a termék, szolgáltatás kitől, mitől származik. Ilyen márkajel a Nike pipája, a Ferrari ágaskodó fekete lova, a McDonald’s em betűje. Már a márkajel látványa elénk vizualizálja a cég által forgalmazott termékek, eszközöket. maszk – leginkább az egész arcot eltakaró álca. A ókori görög színházi előadások során maszkokkal próbálták megmutatni a közönségnek a szereplő hangulatát, karakterét. A színházak előszeretettel alkalmazzák jelképül az egymás mellé helyezett síró és mosolygó maszkot maszkolás/kitakarás (fotó, film) - A kép egy részének kivonása egy művelet (például szűrő alkalmazása) alól, amely így csak a kép egy meghatározott területére

lesz hatással. masztaba - az ókori Egyiptom építészetének egyik sírtípusa. Az Óbirodalom idején előkelők számára épült. Rézsűs falú, sziklába mélyített, téglából épült, kamrákra osztott sírépítmény A kamrákban voltak a szarkofágok és a halott számára készült ajándékok. Belsejét egy tetőről nyíló, rejtett, kővel elzárt aknán keresztül lehetett megközelíteni. matt - Egy papírfelület tulajdonsága, amit a róla visszavert fény mennyisége határoz meg. mauzóleum – ókori díszes síremlékmű. A világ hét csodája közé tartozik a Halikarnasszoszi mauzóleum máz (kerámia) – az a külső réteg, ami a kerámia kiégetése során elválaszthatatlanül egyesül az agyaggal. Fontos része a kerámiának, mivel a máz adja az edény használhatóságát, és díszítését is. média – latin eredetű szó, többes számú. Napjainkban a hírközlés eszközeire használjuk ezt a szót (televízió, rádió, újság, internet)

mediális művészet – lsd.: médium, csak éppen a művészetben való használatát jelöli médium - Az eredetileg eszközt, közeget, hordozót és közvetítőt jelentő médium szó a hatvanas évek második felében vált a nemzetközi művészeti élet egyik leggyakoribb terminusává. Használatos ugyan a "mediális művészet" megjelölés, de a különféle médiumok iránt megnyilvánuló felfokozott érdeklődés mégsem egy adott irányzat jellemzője, hanem a hatvanas évek közepétől a hetvenes évek végéig terjedő időszak művészetének uralkodó problematikája. megaron (nagy terem) - Az ókori görög szerzőknél a paloták főtermét, magát a palotát, a női szobát vagy a szentélyt jelenti. Az építészeti irodalomban négyzetes, esetleg elnyújtott téglalap alakú terem, amelynek egyik rövid oldalán levő bejárata nyitott, többnyire oszlopos előcsarnokra nyílik. mellékhajó - A mellékhajó a bazilikális templomok főhajójával

párhuzamos, alárendelt hosszanti téregység. A főhajó felé árkádok nyitják meg, belmagassága bazilikáknál kisebb a főhajóénál, csarnoktemplomban a hajók azonos magasságúak. A katolikus templomokban a mellékhajókban az árkádsorral szemben oltárok vagy kápolnák helyezkednek el. mellékszín - még élénk, tiszta színek, hiszen ezekben csak két főszín keveredik különböző arányban - eszerint közeledik egyik, majd a másik színhez. mellkép - olyan ábrázolás, rendszerint arckép, mely az emberi alaknak felső részét, a fejet, a két kar tövét és a mell egy részét ábrázolja. mélynyomás - A mélynyomással készült rézkarcok a 16. sz végétől jelentettek nagy konkurenciát a fametszettel sokszorosított könyvillusztrációknak, ezek ugyanis nagyobb tónusgazdagságot és finomabb megmunkálást tettek lehetővé. Jól felszerelt grafikai műhely nélkül azonban mélynyomással rajzot sokszorosítani nem lehet. Nyomóformaként

általában 1-3 mm vastag vörösrézlemezt, ritkábban acélt, vasat, sárgarezet vagy alumíniumot használunk. Egyik legnagyobb mestere Rembrandt volt mélységélesség (fotó,film) - Azt a távolságtartományt nevezzük mélységélességnek, amelyről a film síkjában éles képet kapunk. menhir - egyik faja a megalitikus emlékeknek. Kisebb-nagyobb, néha roppant méretü, durva, faragatlan sziklaszálak, melyek majd magánosan, majd sorokban, vagy közben obeliszkszerüen vannak a földbe állítva. menóra – hétágú gyertyatartó, a zsidóság jellegzetes jelképe, a Mózes által látott égő csipkebokor szimbóluma mennyiségi kontraszt - két vagy több szín, színfolt egymáshoz viszonyított méretére vonatkozik méretarány – egy szám aránypár, ami megadja a rajzon látható ábra, és a valóságos elem méretének arányát. Ilyen arányszámmal találkozhatunk tervrajzokon, modelleken, térképeken, de filmek esetében a kép méret arány is felmerül.

Ilyenkor a kép szélességének, és magasságának arányát adjuk meg egész számokban. A szélesvásznú szabvány méret a 16:9 méretperspektíva - a fényképeken a tárgyak mérete azok távolságával fordítottan arányos merőleges vetítés (ábrázoló geometria) – amikor a tárgyra a kép síkjával merőlegesen bocsátunk vetítő egyeneseket. Ilyenkor a képen a távolságok valódi méretükben látszódnak mérmű - (a német Maßwerk szó tükörfordítása), körívekből alkotott, áttört geometrikus díszítmény, amely a gótikus építészetnek egyik jellemző díszítő eleme. mesterséges forma (forma artificialis) - „hasonmása annak a végső okozatnak amelyre a művész szándéka irányul, miként az építész elméjében lévő művészeti forma (forma artis) elsődlegesen a megépített háznak a formája, következményesen pedig az építésnek” – vagyis olyan forma, ami nem természetes, hanem ember által létrehozott metakommunikáció

– non verbális kommunikáció. Amikor nem szavakkal, hanem különböző nem nyelvi jelekkel kommunikálunk. Ilyenek az arckifejezések, kézmozdulatok, testtartás Szinte sokkal több információt közlünk a beszélgető partnerünkkel a metakommunikációnkkal, mint a beszédünkkel. metopé - görög eredetű szó. A dór templomok párkányának frízében levő négyzetes, gyakran domborművekkel díszített mező metszet (grafika) – különböző anyagok, melyekből a sokszorosítani nem kívánt részeket kimetsszük. Lehet: fametszet, a linómetszet,a papírmetszet,a gipszmetszet, és a kőmetszet, rézmetszet, a hidegtű, a mezzotinto metszetrajz – a metszethez készült rajz? metszősík – az a sík, amivel egy térelem, test el van metszve. Mivel síkról van szó, nagysága végtelen, ha élében látjuk, egy vonalként ábrázolhatjuk. minarett - A minaret a muszlim mecsethez vagy dzsámihoz illesztett vagy különálló, nyúlánk, felül elkeskenyedő

torony. A minaretből (gyakran erkélyéről) a müezzin naponta ötször imára szólítja fel a híveket, amikor ennek eljön az ideje. Magyarországon a török hódoltságból maradtak ránk minaretek miniatúra – Az aranyszínezés háttérbe szorul, valódi térábrázolás lép az előtérbe. minimal art (minimális művészet) - a 60-as években kialakuló szobrászati és festészeti irányzat. A kifejezés szerint ekkor a műalkotás szerkezete alapelemekre egyszerűsödik, és a művészi érték nulla fokához közelít: ahhoz a legkisebb értékhez, mely a művet a köznapi geometrikus tárgyaktól még elválasztja. Egy végletekig személytelen, objektív, modellező irányzat ez, mely száműzi a művészetből az érzelmi tartalmakat és a megvalósítás kézhez kötöttségét. minőségi kontraszt - A minőségi kontraszt esetében a színek telítettsége, élénksége változik. Ha a telítettség mellett a világosságot azonosnak hagyjuk, alig egy-két

fokozatot tudunk elkülöníteni a telített szín, és a vele egyforma világosságú szürke között. A tiszta minőségi kontraszt esetében a tompa színt a világító színből kell kikevernünk, így érvényesül leginkább a kontraszthatás. mintázás – a valóság különböző anyagok felhasználásával készített mintázása, másolása, leképzése, vagy már meglévő anyagok megmintázása különféle módokon. miskakancsó – ólommázas, emberfejű cserépkancsó, süveges boredény mobil (szobrászat) – az ilyen szobrászatban a dinamizmus, a mozgás, a tökéletesen megmunkált fémek puha összjátéka a legfontosabb. Magyarországon a hatvanas évek neoavantgard mozgalmában tört utat magának a műfaj, igazán ismert és piacképes akkor azonban csak Amerikában lehetett. modellezés – az a folyamat, amikor egy térelemet, tárgyat valósághűen szeretnénk ábrázolni, megalkotni valamilyen meghatározott méretaránnyal. modern - jelenségi”,

„mostani”,új” (újféle korszak) modernizmus – „tárgyi világtól végsőkig elvonatkoztatott kép maga vált tárggyá, amelyben a művészettörténészek a modernizmus egyik kulminációját látták.” modulor – „ott helyben is nagyon fura látvány volt. A bácsi ott ácsorgott a fal mellett és sütkérezett a téli napsütésben. Aztán néha felemelte a karját és – ’modulor’ módjára - csak ácsorgott ott percekig. Sokáig nemigen tudtam mire vélni, de aztán szép lassan felfedeztem a kanabbisz-levelet a sapiján.” – ezek szerint egy előre beállított modell lehet moire - Különböző hajlásszögű, egymást fedő, szimmetrikus vonal- vagy pontrácsok által okozott nem kívánatos mintázat