Hadászat | Középiskola » Rendészeti alapismertek középszintű írásbeli érettségi vizsga, megoldással, 2008

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 30 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:66

Feltöltve:2008. szeptember 21.

Méret:132 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 26 Név: . osztály: RENDÉSZETI ALAPISMERETEK KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2008. május 26 8:00 I. Az írásbeli vizsga időtartama: 90 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Rendészeti alapismeretek középszint írásbeli vizsga 0811 I. összetevő Rendészeti alapismeretek középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók A feleletválasztós kérdésnél (a kérdés feltevésének módjától függetlenül) kérdéstől függően 1, 2, 3 vagy 4 választ kell jelölni, de az is előfordulhat, hogy egyet sem. Néhány esetben a feladat egy jó válasz megjelölését kéri, ekkor értelemszerűen csak egy jelölés lehet a jó. írásbeli vizsga, I. összetevő 0811 2/8 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Név: . osztály: Egyszerű, rövid választ igénylő, teszt jellegű feladatok A) Informatikai alkalmazások használata 10 pont 1. Párosítsa

össze a programneveket és a megfelelő fogalmakat! (4 pont) Írja a kipontozott helyekre a megfelelő betűjelet! a. b. c. d. OpenOffice.org Outlook Express DOS Mozilla FireFox . . . . levelezőprogram böngészőprogram irodai programcsomag operációs rendszer 2. Jelölje I betűvel az igaz, H betűvel a hamis fogalommagyarázatot! (4 pont) a. A spam: olyan elektronikus reklámlevél, amelyet a felhasználó felhatalmazásával küldenek. b. A szerver: számítógépes hálózatokban központi kiszolgáló számítógép, általában a közösen használt adatokat tárolja, illetve a közösen használt erőforrásokat (pl. nyomtató, winchester) kezeli c. Processzor: a számítógép központi háttértára d. Mappa (könyvtár): operációs rendszerekben állományok tárolását, csoportosítását, rendszerezését teszi lehetővé. 3. Jelölje meg azt a fogalmat, vagy periféria jellemzőt, amely nem kapcsolható az egerekhez! (1 pont) a. b. c. d. USB Optikai NI 400 DPI

4. Jelölje meg az alábbi fogalmak közül azt, amelyik nem a táblázatkezeléshez köthető! (1 pont) a. b. c. d. cellatartomány bekezdés képlet diagram írásbeli vizsga, I. összetevő 0811 3/8 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Név: . osztály: B) Pszichológiai, szociálpszichológiai, társadalomismeret, életmód alapfogalmak 20 pont 1. Mi az agresszió? 2. Mire irányul a szociálpolitikai tevékenység? 3. Miből következtethetünk a lelki folyamatokra? 4. Döntse el, hogy az alábbi megállapítások igazak (I) vagy hamisak (H)! A megfelelő betűjelet írja a kipontozott vonalra! A felejtés az előhívás kudarca. A nevelési cél az általános és egyedi egységét alkotja. A szabályjátéknak nem feltétele szimbólum képzése. A divergens gondolkodásmódot mérik az intelligencia tesztek. A logika a megismerés módszerének az elmélete. A kisiskolás időészlelése fejletlen, konkrét tényhez kötött. 5. Húzza

alá az igaz állításokat! Az oktatási folyamat fő fázisai: a. ismeretszerzés b. tanulás c. alkalmazás d. tanítás A produktív képzelet a. lelki jelenség b. önálló, eredeti létrehozása c. érzékszervi alkalmazkodás d. belső érzékelés fajtája írásbeli vizsga, I. összetevő 0811 4/8 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Név: . osztály: 6. Melyek az emlékezés szakaszai? . 7. Magyarázza meg az alábbi szavakat! Analízis: Szintézis: Szöveges, kifejtendő feladatok 1. Mutassa be példákon keresztül, hogy mennyiben határozzák meg a szocializációt a család, iskola és kortárs kapcsolatok! 15 pont írásbeli vizsga, I. összetevő 0811 5/8 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Név: . osztály: 2. Írjon rövid esszét a normák és értékek megkülönböztetéséről és kapcsolatáról! 15 pont írásbeli vizsga, I. összetevő 0811 6/8 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek

középszint írásbeli vizsga, I. összetevő 0811 Név: . osztály: 7/8 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Név: . osztály: maximális elért témakör pontszám pontszám pontszáma témakör Egyszerű, rövid választ igénylő, teszt jellegű feladatok Szöveges, kifejtendő feladatok informatikai ismeretek 10 alapismeretek 20 1. (alapismeretek) 2. (társadalomismeret, életmód) ÖSSZESEN 15 15 60 javító tanár Dátum: . pontszáma programba beírt pontszám I. rész - egyszerű, rövid választ igénylő teszt jellegű feladatok I. rész - szöveges, kifejtendő feladatok javító tanár jegyző Dátum: . Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a II írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga az I összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a II

összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, I. összetevő 0811 8/8 2008. május 26 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 26 Név: . osztály: RENDÉSZETI ALAPISMERETEK KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2008. május 26 8:00 II. Időtartam: 10 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati Beadott fájlok nevei OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Rendészeti alapismeretek középszint írásbeli vizsga 0811 II. összetevő Rendészeti alapismeretek középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók A 10 perces másoláshoz az alábbi beállításokat kell alkalmazni: Oldalbeállítás: A4, margók fent, lent 2,5 cm, bal, jobb 3 cm Fejléc: balra igazítva <saját név> Lábléc: <Fájlnév és útvonal> (mentés lemezre, fájlnév: <azonosító jel másolás>) Betűtípus: Times New Roman 12 pont Bekezdés: balra igazított Sorköz: szimpla Térköz: előtte 6 pont Lemezen beadandó fájl: −

<saját név másolás> írásbeli vizsga 0811, II. összetevő 2/4 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Név: . osztály: 10 perces másolás Nagyban hozzájárul a munkahelyi közérzetünkhöz, milyen a viszonyunk a főnökünkkel. Az egész karrierünkre rányomja a bélyegét, ha nem sikerül felettesünkkel jó kapcsolatot kialakítani. Az ideális helyzet kialakításához nagyban hozzájárul a korrekt és világos kommunikáció. 58 118 173 229 275 Ma már szakemberek tömege foglalkozik ezzel a témával, és olyan teszteket tesznek közzé, amelyekkel kideríthetjük, jó úton járunk-e afelé, hogy mi is és főnökünk is elégedett legyen. Naponta ezer kérdést kapnak a felettes beosztásban levők, akik gyakran érzik úgy, beosztottjaik egyszerűen lusták, hogy megkeressék a problémákra a megoldást. 334 394 451 511 574 618 Könnyű megkérdezni a főnökünket egy-egy problémás kérdésben, és ezzel áthárítani a

felelősséget. De olykor jobb, ha megkérdezzük magunkat: vajon mások jobb választ tudnak adni erre a kérdésre, mint én? A válasz többnyire: nem. Mielőtt a felettesünkhöz fordulnánk egy problémás üggyel, gondolkozzunk legalább tíz percet. A vezetők számára szimpatikus, ha valaki vállalja a felelősséget a tetteiért. 680 736 797 862 924 987 1024 Ha hibáztunk, és rögtön magyarázkodással kezdjük, azzal gyengének mutatjuk magunkat. Érdemes ilyenkor a hibát beismerni, és levonni a következtetést. Így a főnökünk figyelmét abba az irányba tereljük, mit tanultunk a hibánkból, és mit fogunk legközelebb másképp tenni. 1081 1136 1192 1255 1296 Soha ne küldjünk indulatos e-mailt felettesünknek. Ez természetesen logikusan hangzik, mégis sokan ijedtségből vagy dühből meggondolatlanul válaszolnak az őket kellemetlenül érintő elektronikus levélre. Ha egy ilyen levél indulatokat kelt bennünk, várjuk fél órát, majd olvassuk el

újra, és tiszta fejjel válaszoljunk. Sokkal könnyebb így reagálni a negatív hírekre, mint később magyarázkodni. 1352 1414 1472 1533 1590 1650 1694 Gyakran elhangzik a mondat: ez nem az én munkám. Előfordulhat azonban, hogy olyan feladatot is el kell végezni, amely konkrétan nem szerepel a munkaköri leírásban. Olykor számunkra új területeken is vállaljunk el egy-egy feladatot, ne utasítsuk el azt, ami nem tartozik szorosan a napi rutinhoz. Csapatszellemünkkel nagy hatást tehetünk a felettesünkre, miközben új dolgokat tanulhatunk. 1759 1815 1879 1933 1994 2053 2087 írásbeli vizsga 0811, II. összetevő 3/4 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám II. rész – másolás szövegszerkesztéssel 20 A II. RÉSZ PONTSZÁMA 20 javító tanár Dátum: . pontszáma programba beírt pontszám I. rész

– egyszerű, rövid választ igénylő teszt jellegű feladatok megoldása I. rész – szöveges, kifejtendő feladatok megoldása II. rész – másolás szövegszerkesztéssel javító tanár jegyző Dátum: . Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a III írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a II összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a III összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga 0811, II. összetevő 4/4 2008. május 26 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 26 Név: . osztály: RENDÉSZETI ALAPISMERETEK KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2008. május 26 8:00 III. Időtartam: 80 perc Beadott fájlok nevei OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Rendészeti alapismeretek középszint írásbeli vizsga 0811 III. összetevő Rendészeti alapismeretek középszint Név: . osztály: Fontos

tudnivalók Valamennyi munkát lemezen kell beadni! Lemezen beadandó fájlok: − <saját név statisztika> (táblázat) − <saját név jelentés> (hivatalos feljegyzés) írásbeli vizsga, III. összetevő 0811 2/8 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Név: . osztály: Összetett feladat megoldása számítógépen 20 pont A) Táblázatkezelés A 1 B C D E F G H Rendőrségi szabálysértési eljárások 2003., 2004, 2005 és 2006 év első félévi statisztikai adatai 2 2003. első félév 2004. első félév 2005. első félév 2006. első félév 4 Közlekedési szabálysértés miatt feljelentett személyek száma 153 750 166 875 190 182 188 491 23% 13% -1% 5 Kiemelt közúti közlekedési szabálysértés miatt elmarasztalt személyek száma 34 823 40 205 39 436 38 379 10% -5% -3% 6 Balesetek száma 18 773 21 238 21 973 22 213 18% 5% 1% 3 Adatok Eltérés Eltérés Eltérés 2004. első 2005

első 2003. első félévhez félévhez félévhez viszonyítva viszonyítva viszonyítva (%) (%) (%) - forrás: http://www.policehu/data/cms472954/szabalysertes 2003 2007 Ipdf a) Hozza létre a fenti mintának megfelelő táblázatot! − Alakítsa ki a táblázat szerkezetét, végezze el az 1-3. sorokban a szükséges cellaösszevonásokat! − Írja be az adatokat az ábrának megfelelő cellákba! (Szürke téglalapban láthatók a táblázat sor és oszlopazonosítói.) Az F4:H6 tartományban szereplő értékeket képlettel kell kiszámolnia! − Az F4 cellába írjon olyan képletet, amely megadja, hogy a 2006-os év első félévének adata hány %-os változást jelent a 2003-as év első féléves adatához képest! − A képletben olyan hivatkozást alkalmazzon, hogy az másolható legyen mindkét irányban! Másolással vigye át a képletet a F4:H6 tartomány összes cellájába! − A számított értékek % számformátumban jelenjenek meg, egészre kerekítve! −

Ha a képletet esetleg nem sikerül kitalálnia, akkor írja be az ábrán látható értékeket a megfelelő cellákba! b) Formázza a táblázatot a mintának és az alábbi leírásnak megfelelően! − Az A oszlop szélességét állítsa be 25, a többi oszlopét 8 egységre! − Az 1., 4, 5, 6 sorok magasságát állítsa 40 pontra, a 2 és 3 sorokét pedig úgy, hogy az ábrának megfelelő méretarányok alakuljanak ki! − A B3:D3 tartomány szövegei legyenek elforgatva függőlegesen! − A betűméret legyen mindenütt 8-as, kivéve az F4:H6 tartományt, ott legyen 11-es! írásbeli vizsga, III. összetevő 0811 3/8 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Név: . osztály: − Szegélyezze a cellákat a minta alapján! − Minden cella tartalma legyen függőlegesen középre igazítva! A 4., 5, 6 sorokban a szövegeket balra, a számokat jobbra igazítsa, de a % -os értékek esetében alkalmazzon egy egységnyi behúzást! − A számadatokra

állítson be ezres tagolást! A minta alapján alkalmazzon félkövér kiemelést a megfelelő cellákban! A %-os értékek esetében alkalmazzon félkövér, dőlt, dupla aláhúzás stílust! c) Készítse el az alábbi oszlop-vonal diagramot, amely a munkalapra objektumként legyen beszúrva! − A diagram háttere legyen világossárga, az oszlopok színe világoskék és piros, a vonal színe pedig zöld! A jelölő - az ábra szerint - egy elforgatott négyzet legyen! − A diagramnak legyen a mintának megfelelő címe, 10-es betűmérettel! − A tengelyek skálázása a mintának megfelelően történjen! − Csak szaggatott, vékony, függőleges fő rácsvonalak legyenek, a minta szerint! − Legyen a mintának megfelelő jelmagyarázat és tengelyfelirat! A feliratok tördelése az ábrának megfelelő legyen! Közlekedési szabálysértések, 2003-2005 (1.félévi adatok) 200 000 23 000 175 000 150 000 22 000 21 000 125 000 100 000 20 000 75 000 50 000 19 000 18

000 25 000 0 Közlekedési szabálysértés miatt feljelentett személyek száma Kiemelt közúti közlekedési szabálysértés miatt elmarasztalt személyek száma Balesetek száma 17 000 2003. első 2004 első 2005 első félév félév félév Mentse el a dokumentumot <saját név statisztika> néven a lemezre! B) Hivatalos feljegyzés készítése szövegszerkesztővel Készítsen szervezeten belüli feljegyzést, amelyben a diagramon szereplő statisztikai adatok változását bemutatja elöljárójának (dr. Kovács János őrnagy, Kerekhétszázi Rendőrkapitányság, Bűnügyi Osztály vezetője)! A feljegyzésbe illessze be az elkészített diagramot! − A feljegyzés tartalmazza a hivatalos levelek minden szükséges formai elemét! − Betűmérete legyen 12-es, betűtípusa legyen a program alapértelmezett betűtípusa! − A megszólítás legyen középre igazítva, a szövegtörzs legyen sorkizárt, és alkalmazzon 1 cm-es behúzást az első sorban! − A

feljegyzésbe a szövegtörzs után szúrja be az elkészített diagramot, középre igazítva! − Az aláírás helyén húzzon 5 cm-es vízszintes vonalat, formázott tabulátor segítségével! A vonal alá, ahhoz képest középre igazítva írja oda az aláírás szót! Mentse el a dokumentumot <saját név jelentés> néven a lemezre! írásbeli vizsga, III. összetevő 0811 4/8 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint írásbeli vizsga, III. összetevő 0811 Név: . osztály: 5/8 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint írásbeli vizsga, III. összetevő 0811 Név: . osztály: 6/8 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint írásbeli vizsga, III. összetevő 0811 Név: . osztály: 7/8 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám I. rész - egyszerű, rövid választ igénylő, teszt jellegű feladatok I. rész - szöveges,

kifejtendő feladatok II. rész: másolás szövegszerkesztéssel III. rész: összetett feladat megoldása számítógépen ÍRÁSBELI VIZSGARÉSZ PONTSZÁMA 30 30 20 20 100 javító tanár Dátum: . pontszáma programba beírt pontszám I. rész - egyszerű, rövid választ igénylő, teszt jellegű feladatok I. rész - szöveges, kifejtendő feladatok II. rész: másolás szövegszerkesztéssel III. rész: összetett feladat megoldása számítógépen javító tanár jegyző Dátum: . írásbeli vizsga, III. összetevő 0811 Dátum: . 8/8 2008. május 26 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató 0811 RENDÉSZETI ALAPISMERETEK KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Rendészeti alapismeretek középszint Javítási-értékelési

útmutató Fontos tudnivalók Az írásbeli vizsgafeladatok pontszámainak összege csak egész szám lehet. Ha az írásbeli vizsga(rész) pontszáma nem egész szám, akkor a matematikai kerekítés szabályai szerint kell eljárni (az öttizedre vagy az a felett végződő pontszámokat felfelé, az öttized alattit pedig lefelé kerekítjük). írásbeli vizsga 0811 2 / 10 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató I. Egyszerű, rövid választ igénylő, teszt jellegű feladatok A) Informatikai alkalmazások használata 10 pont 1. Párosítsa össze a programneveket és a megfelelő fogalmakat! (4 pont) Írja a kipontozott helyekre a megfelelő betűjelet! a. b. c. d. OpenOffice.org Outlook Express DOS Mozilla FireFox B . levelezőprogram D . böngészőprogram A . irodai programcsomag C . operációs rendszer 4 2. Jelölje I betűvel az igaz, H betűvel a hamis fogalommagyarázatot! (4 pont) a. b. c. d. H. A spam:

olyan elektronikus reklámlevél, amelyet a felhasználó felhatalmazásával küldenek. I . A szerver: számítógépes hálózatokban központi kiszolgáló számítógép, általában a közösen használt adatokat tárolja, illetve a közösen használt erőforrásokat (pl. nyomtató, winchester) kezeli H. Processzor: a számítógép központi háttértára I . Mappa (könyvtár): operációs rendszerekben állományok tárolását, csoportosítását, rendszerezését teszi lehetővé. 4 3. Jelölje meg azt a fogalmat, vagy periféria jellemzőt, amely nem kapcsolható az egerekhez! (1 pont) a. b. c. d. USB Optikai NI 400 DPI 1 4. Jelölje meg az alábbi fogalmak közül azt, amelyik nem a táblázatkezeléshez köthető! (1 pont) a. b. c. d. cellatartomány bekezdés képlet diagram 1 írásbeli vizsga 0811 3 / 10 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató B) Pszichológiai, szociálpszichológiai, társadalomismeret,

életmód alapfogalmak 20 pont 1. Mi az agresszió? Cél vagy eszközjellegű, proszociális vagy antiszociális magatartás. 2 2. Mire irányul a szociálpolitikai tevékenység? A szociálpolitikai tevékenység a társadalmi egyenlőtlenségek káros következményeinek megszüntetésére, illetve mérséklésére irányul. 2 3. Miből következtethetünk a lelki folyamatokra? A viselkedésből, mert a lelki folyamatok valamilyen viselkedésben nyilvánulnak meg. 2 4. Döntse el, hogy az alábbi megállapítások igazak (I) vagy hamisak (H)! A megfelelő betűjelet írja a kipontozott vonalra! I A felejtés az előhívás kudarca. H A nevelési cél az általános és egyedi egységét alkotja. I A szabályjátéknak nem feltétele szimbólum képzése. H A divergens gondolkodásmódot mérik az intelligencia tesztek. I A logika a megismerés módszerének az elmélete. I A kisiskolás időészlelése fejletlen, konkrét tényhez kötött. 6 5. Húzza alá az igaz állításokat!

Helyes válaszonként 1-1 pont Az oktatási folyamat fő fázisai: a. ismeretszerzés b. tanulás c. alkalmazás d. tanítás 2 A produktív képzelet a. lelki jelenség b. önálló, eredeti létrehozása c. érzékszervi alkalmazkodás d. belső érzékelés fajtája 1 6. Melyek az emlékezés szakaszai? bevésés, megőrzés, felidézés 3 írásbeli vizsga 0811 4 / 10 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató 7. Magyarázza meg az alábbi szavakat! Analízis: elemzés, részekre, elemekre bontás 1 Szintézis: részeknek egységes egésszé való összefoglalása. 1 Szöveges, kifejtendő feladatok 1. Mutassa be példákon keresztül, hogy mennyiben határozzák meg a szocializációt a család, iskola, kortárs kapcsolatok! Szaktanári elbírálás szerint! Kulcsszavak: Szocializáció – emberré válás folyamata Meghatározza a család (primer csoport) szerkezete, funkciója, értékrendszere, nevelési felfogása.

Intézményi nevelés: bölcsőde, óvoda, iskola Kortárscsoport – vonatkozási csoportok 15 pont 2. Írjon rövid esszét a normák és értékek megkülönböztetéséről és kapcsolatáról! Szaktanári elbírálás szerint! Kulcsszavak: A normák a viselkedés olyan írott vagy íratlan szabályai, amelyek megszabják magatartásunkat egy sajátos élethelyzetben. Az értékek vélemények arról, hogy mi a jó vagy a rossz, a helyes vagy helytelen, a fontos vagy nem fontos stb. A normák a viselkedés szabályaira vonatkoznak, az értékek a véleményekről mondanak nekünk valamit. 15 pont Értékelési szempontok mindkét szöveges feladatnál: Értékelési szempontok 1. Mennyire képes logikus, koherens szövegalkotásra? 2. Mennyire képes a megadott témához (problémához) a témától függően pszichológiai, szociálpszichológiai stb. fogalmakat kapcsolni? 3. Mennyire képes a témát (problémát) az életből vett példákkal megjeleníteni? 4. Mennyire képes

rendszerezésre, lényegkiemelésre? 5. Mennyire képes önálló kérdésfelvetésre, véleményalkotásra, állítása mellett érvelésre? 6. Mennyire tájékozott a témakörben? 7. Milyenek a tárgyi ismeretei? 8. Milyen mértékű a probléma-érzékenysége? 9. Milyen mértékű a kreativitása? 10. Mennyire képes az eset komplex (elsősorban pszichológiai, szociálpszichológiai) megközelítésére, vagyis a tárgy keretében tanultak gyakorlati alkalmazására? 11. Mennyire képes etikai vonatkozású kérdésekben a történeti, szociológiai, kulturális és lélektani szempontok érvényesítésére? 12. Mennyire képes elkerülni a vulgarizáló redukciókat: a közhelyes, lapos pszichologizálást, szociologizálást, a közhelyeket, valamint az erkölcsi ítélkezést és a lapos moralizálást? 13. Mennyire képes különböző erkölcsi felfogások felismerésére és értelmezésére? írásbeli vizsga 0811 5 / 10 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek

középszint Értékelési szempontok 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Javítási-értékelési útmutató A teljesítés szintjétől függően adható pontszám minimális átlagos maximális 0,5 1 0,5 1 0,5 1 1 0,5 1 0,5 1 1 0,5 1 0,5 1 0,5 1 1 0,5 1 1 0,5 1 1,5 0,5 1 1,5 0,5 1 1,5 1 1,5 II. Az értékelés a beadott lemez alapján történik. A szaktanár feladata a lemezről a fájlok kinyomtatása, ennek időtartama nem számít bele a vizsga időtartamába. A pontozást a kinyomtatott papírra kell feltüntetni. A lemez a vizsgadokumentáció része. 10 perces másolás 20 pont Nagyban hozzájárul a munkahelyi közérzetünkhöz, milyen a viszonyunk a főnökünkkel. Az egész karrierünkre rányomja a bélyegét, ha nem sikerül felettesünkkel jó kapcsolatot kialakítani. Az ideális helyzet kialakításához nagyban hozzájárul a korrekt és világos kommunikáció. Ma már szakemberek tömege foglalkozik ezzel a témával, és olyan teszteket tesznek közzé,

amelyekkel kideríthetjük, jó úton járunk-e afelé, hogy mi is és főnökünk is elégedett legyen. Naponta ezer kérdést kapnak a felettes beosztásban levők, akik gyakran érzik úgy, beosztottjaik egyszerűen lusták, hogy megkeressék a problémákra a megoldást. Könnyű megkérdezni a főnökünket egy-egy problémás kérdésben, és ezzel áthárítani a felelősséget. De olykor jobb, ha megkérdezzük magunkat: vajon mások jobb választ tudnak adni erre a kérdésre, mint én? A válasz többnyire: nem. Mielőtt a felettesünkhöz fordulnának egy problémás üggyel, gondolkozzunk legalább tíz percet. A vezetők számára szimpatikus, ha valaki vállalja a felelősséget a tetteiért. Ha hibáztunk, és rögtön magyarázkodással kezdjük, azzal gyengének mutatjuk magunkat. Érdemes ilyenkor a hibát beismerni, és levonni a következtetést. Így a főnökünk figyelmét abba az irányba tereljük, mit tanultunk a hibánkból, és mit fogunk legközelebb

másképp tenni. írásbeli vizsga 0811 6 / 10 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató Soha ne küldjünk indulatos e-mailt felettesünknek. Ez természetesen logikusan hangzik, mégis sokan ijedtségből vagy dühből meggondolatlanul válaszolnak az őket kellemetlenül érintő elektronikus levélre. Ha egy ilyen levél indulatokat kelt bennünk, várjuk fél órát, majd olvassuk el újra, és tiszta fejjel válaszoljunk. Sokkal könnyebb így reagálni a negatív hírekre, mint később magyarázkodni. Gyakran elhangzik a mondat: ez nem az én munkám. Előfordulhat azonban, hogy olyan feladatot is el kell végezni, amely konkrétan nem szerepel a munkaköri leírásban. Olykor számunkra új területeken is vállaljunk el egy-egy feladatot, ne utasítsuk el azt, ami nem tartozik szorosan a napi rutinhoz. Csapatszellemünkkel nagy hatást tehetünk a felettesünkre, miközben új dolgokat tanulhatunk. Értékelés: A

követelményben megadott leütésszámnak megfelelő másolandó szöveg helyett hosszabb szöveg azért került kitűzésre, hogy a jobb képességű tanulók megkülönböztethetők legyenek. A gépírásban szokásos újrakezdés a másolási lehetőség miatt nem megengedhető. A feladatban megadott beállításokkal a megoldásnak megfelelő írásképet kap a vizsgázó. A bekezdés vége billentyű használata könnyen ellenőrizhető, valamint az is megállapítható, hogy a „kemény enter” („bekezdés vége”) helyett nem használt-e „lágy entert” (shift+enter). A megoldásban a soronként megadott leütések számának megállapítása során magyar billentyűkiosztást vettünk figyelembe. Azon karakterek, amelyek leütéséhez két billentyű egyidejű leütése szükséges, kettővel növelik a leütött karakterek számát. (Nagybetű, kettőspont, idézőjel stb) Értelemszerűen a szóköz és a „bekezdés vége” is 1-1 karakternek számít. Ha a

vizsgázó nem magyar billentyűzetet használ, a megoldásban megadott karakterértékek növelhetők a fenti elvnek megfelelően (ahány billentyű egyidejű leütése szükséges, a leütésszám annyival növekszik). Leütésszám 500 600 630 650 670 700 730 750 770 800 830 1000 1170 1200 1250 1330 1400 1500 1600 1700 1750 1800 1830 2000 írásbeli vizsga 0811 Hibaszámtól függő elérhető pontszám 20 0-1 0-1 0-1 0-1 0-1 0-1 0-2 0-2 0-2 0-2 0-2 0-2 0-3 0-3 0-3 0-3 0-3 0-3 0-4 15 0-1 2 2 2 2-3 2-3 2-3 3-4 3-4 3-4 3-5 3-5 3-5 4-6 4-6 4-6 4-7 4-7 4-7 5-8 7 / 10 10 0-1 0-1 0-2 0-2 2-3 3 3 3 4 4 4 5 5 5-6 6 6 6-7 7 7-8 7-8 8 8-9 8-9 9-10 5 2 2 3 3-4 4 4 4 4 5 5 6-7 7 7 7-8 8 8-9 9 9-10 9-10 10 10-11 11-12 0 3445555555668889910101111111213- 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató 1 Tiltott művelet: Szóköz ismételt leütésével végzett igazítás. A „bekezdés vége” billentyű indokolatlan használata Ebben

az esetben a feladat 0 pontos! Ha a tanuló nem alkalmazott tiltott műveletet, először a hibaszámtól függő elérhető pontszámot kell megállapítani. Az így megállapított pontszámot kell az előírt beállításoktól való eltérés esetén csökkenteni az alábbi módon: Oldalbeállítás: A4, margók fent, lent 2,5 cm, bal, jobb 3 cm Fejléc: balra igazítva <saját név> Lábléc: <Fájlnév és útvonal> Betűtípus: Times New Roman 12 pont Bekezdés: balra igazított Sorköz: szimpla Térköz: előtte 6 pont Mentés lemezre, fájlnév: <saját név másolás> 1 pont 1 pont 1 pont 0,5 pont 0,5 pont 0,5 pont 1 pont 0,5 pont „Lágy enterek” használatakor további 2 pont levonás jár! írásbeli vizsga 0811 8 / 10 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató III. Összetett feladat értékelése A 1 20 pont B C D E F G H Rendőrségi szabálysértési eljárások 2003., 2004, 2005

és 2006 év első félévi statisztikai adatai 2006. első félév 2003. első félév 2004. első félév 2005. első félév 2 4 Közlekedési szabálysértés miatt feljelentett személyek száma 153 750 166 875 190 182 188 491 23% 13% -1% 5 Kiemelt közúti közlekedési szabálysértés miatt elmarasztalt személyek száma 34 823 40 205 39 436 38 379 10% -5% -3% 6 Balesetek száma 18 773 21 238 21 973 22 213 18% 5% 1% 3 Adatok Eltérés Eltérés Eltérés 2003. első 2004 első 2005. első félévhez félévhez félévhez viszonyítva viszonyítva viszonyítva (%) (%) (%) A) Táblázatkezelés (15 pont) a) Táblázat létrehozása − A szükséges cellaösszevonásokat elvégezte − Az összes adatot pontosan beírta a megfelelő helyre − Az F4 cellába működőképes képletet írt (pl. =$E4/B4-1) − Az F4:H6 tartomány minden cellájában képlettel, jó értéket számol − A képlet másolható, vegyes hivatkozást alkalmaz b)

Táblázat formázása − Az A oszlop szélessége 25, a többi oszlopé 8 egység; az 1., 4, 5, 6 sorok magassága 40 pont, a 2 és 3 soroké a mintának megfelelő − A betűméret 8-as, az F4:H6 tartományban 11-es − A szegélyezés mindenütt a mintának megfelelő − Az igazítások a leírásnak megfelelőek, alkalmaz behúzást a %-oknál, a B3:D3 tartomány szövegei függőlegesen igazítottak − A betűstílusok a mintának megfelelően vannak beállítva, számokra ezres tagolás, kiszámolt értékekre % számformátum (egészre kerekítve) írásbeli vizsga 0811 9 / 10 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 2008. május 26 Rendészeti alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató c) Diagramkészítés − A diagram a megfelelő tartomány adatait mutatja − A diagram háttere világossárga, az oszlopok színe világoskék és piros, a vonal színe pedig zöld, a jelölő elforgatott négyzet − Van

diagramcím, a szövege megfelelő, 10-es betűmérettel − A tengelyek skálázása az ábrának megfelelő; szaggatott, vékony, függőleges fő rácsvonalak − Van jelmagyarázat és vannak tengelyfeliratok, tördelésük a mintának megfelelő 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont Közlekedési szabálysértések, 2003-2005 (1.félévi adatok) 200 000 23 000 175 000 22 000 150 000 21 000 125 000 100 000 20 000 75 000 50 000 19 000 18 000 25 000 0 Közlekedési szabálysértés miatt feljelentett személyek száma Kiemelt közúti közlekedési szabálysértés miatt elmarasztalt személyek száma Balesetek száma 17 000 2003. első 2004 első 2005 első félév félév félév B) Szövegszerkesztés, hivatalos feljegyzés készítése (5 pont) − A feljegyzés tartalmazza a hivatalos levelek minden szükséges formai elemét (iktatószám, tárgy, megszólítás, dátum, aláírás) 1 pont − Mentés jó néven, hibátlan gépelés, a levél megfogalmazása

tárgyszerű, alkalmazza a hivatalos nyelvet 1 pont − Betűméret 12-es, a megszólítás középre igazított, a szövegtörzs sorkizárt, 1 cm-es behúzást alkalmaz az első sorban 1 pont − A szövegtörzs után a diagram középre igazítva beszúrásra került 1 pont − Az aláírás helye kialakítva, 5 cm-es vízszintes vonal, formázott tabulátorok segítségével, alatta (középen) az aláírás szó 1 pont írásbeli vizsga 0811 10 / 10 2008. május 26