Gazdasági Ismeretek | Államháztartás » Dr. Timár András - A közúti költségek

Alapadatok

Év, oldalszám:2006, 66 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:56

Feltöltve:2008. július 13.

Méret:308 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

A KÖZÚTI KÖLTSÉGEK Dr. Timár András egyetemi tanár Timár 2006 1 KÖLTSÉG ÉS ÁR 1 • Költség: - valamire fordított összeg, kiadás; - valami előállításával és forgalomba hozatalával járó kiadások összessége • Költségkihatás: valamely intézkedéssel vagy tervezet megvalósításával járó költségek összessége (Magyar Értelmező Kéziszótár, Akadémiai Kiadó, Bp. 2003) Timár 2006 2 KÖLTSÉG ÉS ÁR 2 • Költségvetés: valamely gazdálkodó szervezet, egység bevételeinek és kiadásainak meghatározott időre szóló, illetve valamely termék előállításával kapcsolatos tervezete • Ár: árunak, szolgáltatásnak pénzben kifejezett (általában versenypiacon kialakuló) értéke (Magyar Értelmező Kéziszótár, Akadémiai Kiadó, Bp. 2003) Timár 2006 3 Bemenetek tőke VASÚT információ Társadalmigazdasági környezet munkaerő anyag ÚT energia JÁRMŰ idő HAJÓZÁS EMBER és SZERVEZETEK A

földi közlekedés rendszere Kimenetek: közúti közlekedési teljesítmény, balesetek, környezetszennyezés Természeti-fizikai környezet 1. ábra A közúti közlekedés alrendszere a földi közlekedési rendszerben és a természeti, társadalmi és gazdasági környezetben Timár 2006 4 2.ábra A közúti szolgáltatások előállítása a közúti közlekedési rendszerben BEMENETEK tőke Társadalmi -gazdasági környezet információ munkaerő anyag energia idő Útállapot Forgalmi körülmények Üzemeltető szervezet KIMENET: közúti szolgáltatások A KÖZÚTI KÖZLEKEDÉS RENDSZERE A KÖZLEKEDÉS RENDSZERE TERMÉSZETI-FIZIKAI KÖRNYEZET Timár 2006 5 KÖZÚTI KÖLTSÉGEK 1 • Út tervezésével, engedélyezésével, építésével, fenntartásával, üzemeltetésével, igazgatásával, finanszírozásával, használatával kapcsolatos költségek • Magán- & közköltség (fedezet forrása) • Belső & külső (externális, a

közlekedési rendszeren kívüli) költségek • Állandó & változó (forgalomnagyságtól független ill. függő) költségösszetevők Timár 2006 6 KÖZÚTI KÖLTSÉGEK 2 • Fajlagos költség (egységnyi teljesítmény előállításához szükséges) és összköltség (a fajlagos költség és a forgalmi teljesítmény szorzata): Cö [Ft/év] = c [Ft/jműkm]. F [jműkm/év] • Átlagköltség és határköltség (egységnyi teljesítmény-változásra eső átlagköltség-változás): ch = ∆cá / ∆F Timár 2006 7 Létesítmény tőkeköltsége Létesítmény finanszírozási költségei Létesítmény fenntartási költsége Létesítmény üzemeltetési költsége Létesítmény igazgatási költsége L ÉTESÍTMÉNYI ÖSSZKÖLTSÉG : CC CP CF CÜ CA A közúti szolgáltató által érzékelt és a saját és/vagy a rendelkezésére bocsátott költségvetési és egyéb forrásokból fedezett közköltségek. A C ö meghatározott időszakra

vonatkoztatva állandó és változó (forgalmi teljesítménytől függő) költség-összetevőkre bontató. Az állandó összetevő hányada jóval nagyobb a változóénál. + + + + = CÖ + Jármű üzemeltetési költség Utazási idő-költség Baleseti költség Parkolási és úthasználati díj Kényelem, megbízhatóség költsége Á LTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI KÖLTSÉG (c ü ) (c t ) (c b ) (c d ) (c m ) + + + + = CK A z úthasználó által érzékelt és saját erőforrásaiból fedezett magánköltségek. A C k meghatározott időszakra vonatkoztatva állandó és változó (forgalmi teljesítménytől f üggő) költség-összetevőkre bontható. + Az árukat és szolgáltatásokat előállítók, illetve fuvarozók, szállítmányozók által érzékelt és a saját, illetve a biztosítók erőforrásaiból fedezett magánköltségek. Csomagolási költség Raktározási költség Szállítási veszteségek, károk E LOSZTÁSI ÖSSZKÖLTSÉG C cs Cr Cv + + = CD

+ Környezetvédelem és károk költsége C kk Forgalmi torlódás okozta veszteségek C tv Biztosítással nem fedezett baleseti költségek C eü Ö SSZES TÁRSADALMI KÖZLEKEDÉSI KÖLTSÉG Timár 2006 + + = CT Mivel az esetenkénti károkozás mértéke és egyedi károsultja többnyire megállapíthatatlan, az adófizetők összességére hárított és a költségvetésből fedezett közköltségek 3. ábra A közlekedés társadalmi összköltségének összetevői. 8 LÉTESÍTMÉNYI KÖLTSÉGEK 1 • A közúti szolgáltató által érzékelt és a saját, ill. rendelkezésére bocsátott költségvetési és más forrásokból fedezett közköltségek • A Cö létesítményi összköltség meghatározott idő szakra (pl. egy évre) vonatkoztatva állandó és változó (forgalmi teljesítménytől független, ill függő) összetevőkre bontható • Állandó összetevő létesítményi összköltségen belüli hányada nagyobb a változóénál • Nagyságuk a

megelőző időszak fenntartási, fejlesztési, finanszírozási döntéseitől is függ Timár 2006 9 LÉTESÍTMÉNYI KÖLTSÉGEK 2 • • • • • Létesítmény építési (tőke) költsége Létesítmény fenntartási költsége Létesítmény üzemeltetési költsége Létesítmény igazgatási költsége Létesítmény finanszírozási költségei LÉTESÍTMÉNYI ÖSSZKÖLTSÉG Timár 2006 CC CF CÜ CA CP + + + + + = CÖ 10 ÚTÉPÍTÉSI KÖLTSÉGEK 1 • Az építési és a fenntartási költségeket munkanemenként reprezentatív statisztikai megfigyeléssel állapítják meg és folyamatosan nyilvántartják (?) • Országosan és megyénként / régiónként átlagköltségeket számítanak (KSH) • A fajlagos költséget (pl. Ft/m3 földmunka, Ft/m2 burkolat) az építendő mennyiséggel szorozva kapjuk a munkanem költségét Timár 2006 11 ÚTÉPÍTÉSI KÖLTSÉGEK 2 • Útépítés fő munkanem-csoportjai: alépítmény, pályaszerkezet,

egyéb (úttartozékok), hidak/műtárgyak („APEH”) • A költségszint és a költségszerkezet (fő munkanem-csoportok költség-hányada az összköltségen belül) időben változik • Költség számítható folyó áron és változatlan (összehasonlító, inflációt kiküszöbölő) áron Timár 2006 12 ÚTÉPÍTÉSI KÖLTSÉGEK 3 • Építési költségek hosszú távú minimalizálásának előfeltétele a nyílt, átlátható versenytárgyalás (tender) • Utak-hidak építési és korszerűsítési munkáinak tételrendje a gyakori építésiszerelési munkák részletes leírása • Árgyűjteménnyel együtt alkalmazható költségterv, költségbecslés és kiírásajánlattételi költségvetés elkészítésére Timár 2006 13 ÚTÉPÍTÉSI KÖLTSÉGEK • Tételrend felépítése: 1. 2. 3. 4. 5. • • 4 Általános tételek 6. Közművek 7. Útépítés 8. Vízépítés 9. Hídépítés és hídrehabilitáció Vasútépítés

Forgalomtechnikai berendezések Környezetvédelem, növénytelepítés Közút melletti létesítmények Műszakilag egyértelmű feladatok megoldására kiírt versenytárgyalásra benyújtott ajánlat elbírálásánál döntő szempont az ár Mérce: kiíró szervezet mérnöki becslése a statisztikai ár-adatok alapján Timár 2006 14 4. ábra A MAKROGAZDASÁGI MUTATÓK ALAKULÁSA 1989-1998-IG (1989=1) Forrás: Keleti 2002 8 7 GDP növekedés Fogyasztói árszinvonal Építőipari árszinvonal 6 Mélyépítőipari árszinvonal növekedési index Bruttó keresetek növekedése 5 USD felértékelődése a HUF-hoz mérve Jegybanki alapkamat éves átlagának szinvonala 4 3 2 1 0 1989 Timár 2006 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 15 5. ábra A KÜLÖNBÖZŐ ÚTÉPÍTÉSEK TERMÉKÖSSZETÉTELE (Keleti, 2002) Földmunka, víztelenítés Aszfaltburkolatok Egyéb * 100% Híd és műtárgy Útburkolat alap Díjszedö berendezések

Forgalomtechnika 9 12 90% 25 25 26 3 2 12 13 22 80% 3 3 70% 12 8 3 20 2 60% 7 7 9 18 41 50% 14 15 12 6 80 40% 30% 17 20% 36 38 38 41 3 10% 15 2 0% Díjas autópálya Szabad használatú autópálya Autóút Elkerülő szakasz Főút rehabilitáció 1 Burkolat megerősítés *: melléklétesítmények, közművek, növénytelepítés, környezetvédelem, forgalomtechnika, informatika, pihenöhelyek, üzemmérnökség, tervezés, müszaki ellenözés Timár 2006 16 6. ábra AZ ÚTÉPÍTÉS MEGHATÁROZÓ ÖSSZETEVŐINEK ÁRSZERKEZETE (Keleti, 2002) Anyagköltség Fuvarköltség Hozzáadott érték 100% 90% 80% 25% 29% 30% 9% 5% 62% 65% 35% 40% 5% 70% 1% 60% 50% 40% 37% 70% 30% 64% 20% 10% 23% 0% Földmunka Timár 2006 Vasbeton híd Útburkolat alap Aszfalt burkolat Egyéb 17 7. ábra AZ ÚT- ÉS HÍDÉPÍTÉS LEGFONTOSABB ANYAGAINAK ÁRSZÍNVONAL EMELKEDÉSE (Keleti, 2002) 1992=100 550 500 gázolaj

osztályozott kavics 450 zúzottkő árindex 400 bitumen aszfalt keverék 350 betonkeverék 300 betonacél 250 mélyépítőipari infláció 200 150 100 1992 Timár 2006 1993 1994 1995 1996 1997 1998 18 8. ábra A FÖLDMŰÉPÍTÉS ANYAGAINAK ÉS A KÖZÚTI TÖMEGÁRÚ FUVAROZÁS DÍJAINAK ÁRSZÍNVONAL EMELKEDÉSE (Keleti, 2002) 1992=100 1200 1100 1000 900 árindex 800 töltésépítési anyag homokos kavics közúti tömegárufuvar-díjak mélyépítőipari infláció 700 600 500 400 300 200 100 1992 Timár 2006 1993 1994 1995 1996 1997 1998 19 9. ábra AZ ÚTÉPÍTÉS ÁRSZÍNVONALÁNAK EMELKEDÉSE (Keleti, 2002) 1992=1 6,0 gyorsforgalmi út elkerülő- és összekötöút főút rehabilitáció 5,0 burkolatmegerősítés ÖSSZES mélyépítőipari infláció árindex 4,0 3,0 2,0 1,0 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 A vizsgált minta terj edelme az 1992-98 között me gépült 207 km gyorsforgalmi út, 626 km elkerülő

útszakasz, valamint összekötő- és bekötőút, 691 km főúti rehebilitáció és 2077 km burkolatmegerősítés Timár 2006 20 10. ábra AZ ÚTÉPÍTÉS LEGFONTOSABB TERMÉKÖSSZETEVÖINEK ÁREMELKEDÉSI TRENDJEI (Keleti, 2002) 12 10 Földmunkák Útburkolatalapok 8 Aszfaltburkolatok árindex Vasbeton hidak 6 Mélyépítőipari infláció 4 2 Timár 2006 0 1992 21 1993 1994 1995 1996 1997 1998 ÚTÉPÍTÉSI KÖLTSÉGEK 5 • Folyó áron 2005-ben: – – – – Autópálya 2x2 sáv: Külsőségi főút 2 sáv: Főút korszerűsítése: Külsőségi út korszerűsítése: 1,3-4,0 Md Ft/km 0,3-0,5 Md Ft/km 0,1-0,3 Md Ft/km 20-50 millió Ft/km • Tervezés+előkészítés: kb. 5-10% • Építési területbiztosítás költséghányada rohamosan növekszik • 2003. évi CXXVIII Törvény a Magyar Köztársaság gyorsforgalmi közúthálózatának közérdekűségéről és fejlesztéséről Timár 2006 22 FENNTARTÁSI KÖLTSÉGEK 1 • Rutin

jellegű (rendszeres, rövid időközönként elvégzendő) munkák és hosszabb időközönként elvégzendő felújítások • Téli útfenntartás különleges költségei • Beavatkozások optimális időpontja a leromlási függvény alapján jelölhető ki • Műszakilag indokolt beavatkozás elhalasztása költségnövekedést okoz • Teljesítmény alapú fenntartási & üzemeltetési szerződések elterjedése Timár 2006 23 11. ábra Hajlékony pályaszerkezetű (aszfaltburkolatú) út állapotának változása az idő függvényében (elméleti leromlási görbe) és a fajlagos fenntartási költségek nagyságrendjének alakulása Fenntartási költség nagyságrendje 10 4 2 Id ő (é v ) 1 B fá zis: la ssú ü te m ű r o m lá s A f á zis: a lig é szle lh e tő Ú tá lla p o t r o m lá s jó D fá zis: tö n k r e m e n e te l C fá zis:g y o r su ló ü te m ű r o m lá s C2 C1 m e g fe le lő A z ú t p á l y a sz e r k e z e té n e k

k r itik u s á lla p o ta tű r h e tő nem m e g fe le lő r o ssz 0 2 4 6 8 10 12 14 16 18 20 22 24 A fo r g a lo m b a h e ly e z é s ó ta e lte lt é v e k s z á m a Timár 2006 24 26 FENNTARTÁSI KÖLTSÉGEK 2 • Nemzetközi tapasztalatok szerint évi minimális összege 2 forgalmi sávos, közepes forgalmú úton 6000 EUR/km (1,5 mill. Ft/km) • Fenntartási költségek folyó áron 2005: – Autópálya 2x2 sáv: – Főút 2 sávos: – Alacsonyabb rendű út 10 - 15 millió Ft/km 3 - 5 millió Ft/km 0,1 - 0,3 millió Ft/km • Műszakilag indokolttól évente kb. 20 Md Fttal elmaradó előirányzat súlyos állapotromlást okoz az országos közúthálózaton Timár 2006 25 FENNTARTÁSI KÖLTSÉGEK 3 • Állami költségvetésben az „Útfenntartási és fejlesztési célelőirányzat”-hoz (ÚFCE) kapcsolódó feladatokat a 12/1999. (III 11) KHVM rendelet szabályozza • Költségelőirányzat: - az országos közutak (ideértve azok

műtárgyait és tartozékait is) fejlesztésére, ezen belül a területbiztosítást, a tervezés és az előkészítést is magába foglaló új út-, hídépítésekre és kapacitásbővítő út-, hídrekonstrukciós munkákra, - az országos közutak fenntartására, ezen belül burkolat megerősítésekre, út-hídfelújítási munkákra, kapacitásbővítést nem eredményező út-, hídrekonstrukciós munkákra, - az országos közutak üzemeltetésére, karbantartására, - a közútkezelők működési feltételeinek biztosítására. Timár 2006 26 ÚFCE Megnevezés Működési költségvetés Út-híd üzemeltetés Út-híd karbantartás Útügyi műszaki gazdasági szolgáltatás Célelőirányzat működési költségei AKA Rt. Egyéb kiadások 2002 (MFt) 2003. évi előirányzat (MFt) 16 125,9 8 779,6 751,0 950,0 1 639,5 299,3 16 630,0 9 350,0 600,0 1 150,0 Összesen: 28 545,3 27 930,0 Út-híd rekonstrukció Új út-híd építés Tervezés,

előkészítés Összesen: 13 973,7 12 613,9 2 113,8 28 701,4 7 000,0 9 570,0 2 800,0 19 370,0 Egyéb intézményi felhalmozási kiadások Út-híd felújítás Területbiztosítás Önkormányzatok támogatása Alapítói forrásjuttatás Összesen: 14 586,0 699,3 3 396,0 1 691,4 20 372,7 6 000,0 500,0 1 800,0 100,0 8 400,0 77 619,4 55 700,0 200,0 Intézményi beruházási kiadások Timár 2006 MINDÖSSZESEN: 27 ÜZEMELTETÉSI KÖLTSÉGEK • Jelentős mértékben függenek a forgalom nagyságától (jármű/h), illetve a kapacitáskihasználás (F/K) mértékétől • Intelligens közlekedési rendszerek elterjedésével nagyságuk jelentősen növekszik (forgalomirányítás, tájékoztatás, GPS-helymeghatározás, stb.) • Díjas utak esetén az útdíj-szedés költségei is itt szerepelnek Timár 2006 28 IGAZGATÁSI KÖLTSÉGEK • Ha a közút kezelője (üzemeltetője) állami, vagy önkormányzati (közigazgatási) szervezet, ezek költségvetésében

(elrejtve) szerepelnek (pl. bérek, közterhek, kommunikáció, stb.) • Ha az üzemeltető (pl. koncessziós jogokat kapott) magánvállalkozás, a vállalkozás költségei kockázati felárat és nyereséget is tartalmaznak, a legapróbb tételeket is felszámítják Timár 2006 29 FINANSZÍROZÁSI KÖLTSÉGEK • Közfinanszírozás (állami, vagy önkormányzati költségvetési juttatás, annak terhére felvett hitel) esetén az illetékes pénzintézet tartja ezeket nyilván (rejtett) • A (számszerűsített) kockázattal arányosak • Részbeni magánfinanszírozás (kockázatmegosztás, PPP) esetén nagyságukat növelik az állami garanciás hitelekéinél magasabb kamatterhek, díjak, a hitelfinanszírozásra jellemzően tőkésített kamatok Timár 2006 30 2. óra Timár 2006 31 ÚTHASZNÁLÓ KÖLTSÉGEI 1 • Az úthasználó által érzékelt és saját erőforrásaiból fedezett magánköltségek • A Ck általános közlekedési költség

meghatározott időszakra (pl. egy év) vonatkoztatva állandó és változó (forgalmi teljesítménytől független és attól függő) költség-összetevőkre bontható • Állandó összetevő összköltségen belüli hányada általában kisebb a változóénál Timár 2006 32 ÚTHASZNÁLÓ KÖLTSÉGEI 2 • Általános közlekedési költség: C k = cü + ct + cb + cm + cd ahol cü ct cb cm cd Timár 2006 [Ft/jműkm] jármű-üzemeltetési költség utazási idő pénzben kifejezett értéke (utazási időköltség) baleseti költség (kárérték) kényelem,megbízhatóság költsége parkolási és úthasználati díj 33 ÚTHASZNÁLÓ KÖLTSÉGEI 3 • Az általános közlekedési költség (Ck) nagysága nem csak a kínálattól függ: a forgalomnagyság növekedésével a forgalmi áramlat átlagsebessége csökken (v.ö alapdiagram) az általános közlekedési költség pedig növekszik • Egyes összetevőinek pénzértékben való kifejezéséhez

statisztikai vizsgálatokon alapuló fajlagos érték-tényezőket használunk Timár 2006 34 Átlagos forgalmi sebesség, 2x2 sávos autópálya 110 2x2 sávos autóút, elv. elem nélkül 100 2 sávos út, burkolat > 7,0m 2 sávos út, 7,0m > burkolat >6,0m 90 2 sávos út, burkolat < 6,0m 80 70 60 50 40 30 20 10 0 0,0 0,5 0,85 1,0 Kapacitás-kihasználás 0,0 2000 Forgalomnagyság E/h 12. ábra A forgalmi átlagsebesség csökkenése a forgalomnagyság, illetve a kapacitás-kihasználás Timár 2006 függvényében, különböző úttípusok esetén 35 Szabadon kifejthető forgalmi átlagsebesség (km/h) Burkolat Út típusa szélessége Zavartalan Zavart Torlódásos (m) forgalom forgalom forgalom 2x2 sávos autópálya 14+5,5 105 82 -2x2 sávos 14 autóút (elválasztó elem nincs) 2 sávos út > 7,0 6,0-7,0 < 6,0 88 72 61 80 75 65 68 64 54 55 52 45 1. táblázat Reprezentatív szabadon kifejthető forgalmi átlagsebesség

értékek a változó forgalmi viszonyok és üzemeltetési körülmények függvényében (külsőség, sík terep) Timár 2006 36 Út típusa Burkolat szélessége (m) 2x2 sávos autópálya 14+5,5 2x2 sávos 14 autóút (elválasztó elem nincs) 2 sávos út > 7,0 6,0-7,0 < 6,0 2. táblázat Timár 2006 Napi átlagos ráterhelhető forgalomnagyság (Ejmű/nap) Sík vidék Dombvidék Hegyvidék 79.400 62.400 -- 66.700 50.100 33.400 19.900 16.700 14.700 13.200 11.500 10.500 7.700 6.900 6.600 Reprezentatív ráterhelhető forgalomnagyság (ÁNF kapacitás) értékek a változó forgalmi viszonyok és üzemeltetési körülmények függvényében 37 Általános közlekedési költség (C, Ft /jműkm) Határköltsé g függ vény: C’=dC/dF Átla g költsé gfüggvény : C=f(F) 0,25 100 0,5 0,75 1,0 Kapacitáskihasználás (η=F/K) For g almi viszon yok: zavartalan zavart torlódásos 80 60 40 20 500 Timár 2006 Változó költségek: C V,

Ft Állandó költségek: C Á, Ft Forgalom átlagos sebessége (v, km/h) 13. ábra A forgalmi folyam átlagos sebességének és az általános közlekedési költségek nagyságának változása a forgalomnagyság, illetve a kapacitáskihasználás függvényében 2 forgalmi sávos, kb. 7,0 m széles burkolatú, külsőségi, sík terepen fekvő homogén útszakaszon (nehéz tehergépkocsik aránya a forgalomban kb. 10%) 1000 1500 2000 Forgalomnagyság (F, jmű/h) 38 JÁRMŰ-ÜZEMELTETÉSI KÖLTSÉGEK 1 • Összetevői: a C1 üzemanyagfogyasztási és C2 egyéb üzemeltetési költség (a sebesség függvényében): Cü = C1 + C2 C1 = a + b.v + cv2 C2 = a1 + b1/v ahol v a forgalmi átlagsebesség (km/h) a,b,c,a1 és b1 tapasztalati együtthatók Timár 2006 39 JÁRMŰ-ÜZEMELTETÉSI KÖLTSÉGEK 2 • Állandó költségelemek: • • • • • • értékcsökkenés (időarányos rész) tőkére vetített kamat javítási és karbantartási költség

anyagköltség rezsiköltség igazgatási költség • Változó költségelemek: • munkaerőköltség (bér, közterhek) • értékcsökkenés (futásteljesítménnyel arányos rész) • üzem- és kenőanyagköltség Timár 2006 40 JÁRMŰ-ÜZEMELTETÉSI KÖLTSÉGEK 3 • Alapérték: ideális körülmények között mért, fajlagos költség, ezt a valós körülményeket tükröző módosító szorzók növelik: Cüuj= CTuj . me mi mb mf + CTfj / Qj [Ft/jműkm] ahol Ctuj sík vidéken, vízszintes, egyenes, száraz, jó állapotú burkolaton, u tipusú úton, zavartalan forgalmi körülmények közötti jármű-üzemeltetési költség a j járműosztályban me;mi;mb;mf az esésviszonyok, az ívviszonyok, a burkolat-állapot, a forgalmi viszonyok hatását kifejező módosító szorzótényezők (m>1,0) Timár 2006 CTfj a teljesítménytől független évi átlagköltség a j járműosztályban Qj éves futásteljesítmény a j járműosztályban (jműkm)

41 JÁRMŰ-ÜZEMELTETÉSI KÖLTSÉGEK Járműosztály M agassági vonalvezetés Vízszintes vonalvezetés B urkolat állapota Forgalom összetétele Forgalmi körülmények Szorzótényező m e1 m e2 m e3 m i1 m i2 m i3 m b1 m b2 m b3 n1 n2 n3 m f1 m f2 m f3 Szgk <3,5 t 1,0 1,02 1,05 1,0 1,01 1,04 1,0 1,15 1,45 1,0 1,02 1,05 1,0 1,15 1,40 4 Tgk > 3,5t 1,0 1,10 1,30 1,0 1,08 1,20 1,0 1,20 1,50 1,0 1,0 1,0 1,0 1,20 1,55 3. táblázat Átlagos módosító tényezők a jármű-üzemköltség fajlagos értékének számításához (példa) Timár 2006 42 UTAZÁSI IDŐKÖLTSÉGEK 1 • Számításának alapja az egy munkaórára eső megtermelt új érték (GDP/h), vagy átlagos kereset/jövedelem (Ft/h) • Megkülönböztetik a hivatásforgalomban és a szabadidő forgalomban érvényes fajlagos átlagértékeket (Ft/h) • Nem különböztetik meg a hosszabb, vagy rövidebb időtartamú utazáshoz tartozó, ill. a kisebb (pl. 300 s) és nagyobb (pl 1h)

megtakarításhoz tartozó fajlagos értéket Timár 2006 43 UTAZÁSI IDŐKÖLTSÉGEK 2 • Fajlagos értékének számításához szükség van az (időben csökkenő) átlagos járműfoglaltsági értékekre (fő/jármű) • Utazási idő értékét „stated preference” fel-méréssel (lehetőségek páronkénti összehasonlítása) célszerű meghatározni • Reálértéke a gazdaság teljesítményével (GDP) és a szabadon felhasználható egyéni jövedelem értékének növekedésével arányosan nő (arányossági tényező<1,0) Timár 2006 44 UTAZÁSI IDŐKÖLTSÉGEK 3 • Az utazási idő reálértéke növekedésének előrebecslése Nagy-Britanniában (DETR Transport Economics Note, 2002) Évek 1998-1999 1999-2000 2000-2005 2005-2050 Timár 2006 GDP Népesség Időérték növekedés növekedése növekedése (%/év) (%/év) (%/év) Nem Nem 3,1 (tény) szükséges szükséges 1,75 0,430 1,31 2,50 0,306 2,19 2,25 0,216 2,03 45 AUSZTRIA BELGIUM

DÁNIA Általános időérték, nem hivatásforgalomban Szgk-ban utazók hivatásforgalomban 3.6 EU 3.7 2.4 5.0 5.3 3.1 4.3 5.3 5.3 3.2 3.2 3.8 14.6 18.2 218 23.0 21.3 20.7 12.9 14.0 15.0 21.4 6.3 13.6 17.7 16.8 178 9.6 11.9 143 15.1 13.9 13.5 8.4 9.2 9.8 14.0 4.1 8.9 9.5 13.0 120 10.3 12.9 154 16.3 15.1 14.6 9.1 9.9 10.6 15.2 4.5 9.6 10.3 14.1 129 Vasúti utas hivatásforgalomban* Átlagos légiutas* 9.6 18.6 12.0 143 23.2 278 15.2 29.4 14.0 27.1 13.6 26.4 8.5 16.4 9.2 17.8 9.8 19.1 14.1 27.4 4.2 8.1 9.0 17.4 11.7 22.6 11.1 117 21.4 227 31.1 38.8 465 49.2 45.4 44.1 27.5 29.9 32.0 45.8 13.5 29.1 37.9 35.9 377 Tgk járműművezető bére 20.2 21.2 216 18.9 31.3 30.4 18.9 20.6 17.0 31.5 7.7 13.3 19.1 18.4 230 Autóbusz-vezető Autóbusz-utas hivatásforgalomban 3.5 FINNFRANCIA- NÉMET- GÖRÖGIROLASZ- HOLLAN- PORTUGÁ- SPANYOLSVÉDEGYESÜLT ORSZÁG ORSZÁG ORSZÁG ORSZÁG ORSZÁG ORSZÁG DIA

LIA ORSZÁG ORSZÁG KIRÁLYSÁG 3.9 4.5 2-3 tengelyes tgk szállítmánya 1.6 1.9 2.3 2.5 2.3 2.2 1.4 1.5 1.6 2.3 0.7 1.5 1.9 1.8 1.9 Nyerges járműszerelvény szállítmánya 6.5 8.1 9.7 10.3 9.5 9.2 5.7 6.2 6.7 9.6 2.8 6.1 7.9 7.5 7.9 *Felső sorban a svéd, dőlt szedéssel az alsó sorban az angol módszerrel számított értékek *Francia módszerrel számított értékek 4. Táblázat Az értékeléshez alkalmazott fajlagos utazási/szállítási időértékek az Európai Unióban (1995-ös áron, EUR/h/fő). Forrás: Nellthorp J, Mackie PJ and Bristow AL (1998), Measurement and Valuation of the Impacts of Transport Initiatives. Deliverable D9, EUNET Project Cambridge ME&P Timár 2006 46 Ország Fajlagos utazási/szállítási Az EU15 átlagához időérték (VOT) viszonyítva (%) Ft/h (2000. évi árszint) Szabadidő forgalomban személygépkocsiban utazók EU15 1312 100 Görögország 904 69 Portugália 933 71 Magyarország (KTI)

500 38 Hivatásforgalomban személygépkocsiban utazók EU15 5189 100 Görögország 3731 72 Portugália 1836 35 Magyarország (KTI) 1350 26 Nyerges nehéz tehergépkocsi szerelvény EU15 9007 100 Görögország 7171 80 Portugália 3061 34 Magyarország (KTI) 1100 13 5. táblázat A magyar fajlagos időértékek (KTI 2001) a nemzetközi összehasonlítás tükrében Timár 2006 47 UTAZÁSI IDŐKÖLTSÉGEK 3 • Időköltség többszörösen súlyozott átlagérték; fontos a súlyok meghatározása és a kettős számbavétel elkerülése • Torlódási többletköltség: a zavartalan és torlódásos forgalmi körülmények között érvényes általános közlekedési összköltség különbsége • Az Európai Unió egyes tagállamaiban az így számított veszteségek évente elérik a GDP 1,5-2%-át! Timár 2006 48 BALESETI KÖLTSÉGEK 1 ™ Személyi sérülés súlyossága szerinti osztályozás: • Halálos - a baleset miatt 30 napon belüli elhalálozás •

Súlyos – kórházi ápolást igénylő, maradandó károsodást okozó baleset, ill. ha a halál 30 napon túl következik be • Könnyű – kórházi ápolást nem igénylő, vagy, ha igen, gyorsan gyógyuló sérülést okozó baleset Timár 2006 49 BALESETI KÖLTSÉGEK 2 ™ Balesettel kapcsolatos költségek: • • • • anyagi kár rendőrség, tűzoltóság, mentők költsége biztosítás adminisztrációs költségei jogi és közigazgatási költségek ™ Személyi sérüléssel kapcsolatos költségek: • gyógyászati és egészségügyi költségek, beleértve adminisztrációs költségeket is • elveszett érték • emberi költségek (fájdalom, bánat, szenvedés) Timár 2006 50 BALESETI KÖLTSÉGEK 3 ™ Baleseti költségérték a balesettel és a személyi sérüléssel kapcsolatos költségek összege ™ Nemzeti értékek a számítási mód és a kockázat értékelése miatt eltérők (pl. közúti baleseti halálozás portugál és svéd

értékének aránya: 1: 48 volt 1998-ban) ™ Baleseti költségértékek a gazdasági teljesítménnyel arányosan is változnak Timár 2006 51 Személyi sérüléssel kapcsolatos költségek* halálos súlyos könnyű halálos Közúti balesettel kapcsolatos költségek* súlyos könnyű anyagi káros Vasúti személyi balesettel sérüléses kapcsolatos anyagi Költségek* káros Ausztria Belgium Dánia Finnország Francia- Német- Görög- Írország Hollandia Portugália Spanyol- Svédország Egyesült EU ország ország ország ország Királyság átlag 1,459 172 13,3 25,0 16,7 8,3 3,3 384 45 3.5 6,6 4,4 2,2 0,9 741 87 6,8 12,7 8,5 4,2 1,7 577 68 5,3 9,9 6,6 3,3 1,3 828 97 7,5 14,2 9,5 4,7 1,9 50 13 4 25 8 46 20 7 28 9 14 5 32 17 1,329 156 12,1 22,8 15,2 7,6 3,0 410 48 3,7 7,0 4,7 2,3 0,9 15 942 111 8,6 16,2 10,8 5,4 2,2 310 37 2,8 5,3 3,5 1,8 0,7 352 41 3,2 6,0 4,0 2,0 0,8 676 80 6,2 11,6 7,7 3,9 1,5 1,660 195 15,1 28,5 19,0 9,5 3,8 978 115 8,9

16,8 11,2 5,6 2,2 770 91 7,0 13,2 8,8 4,4 1,8 11 4 12 4 23 8 57 34 26 19 11 9 11 * Személyi költségek, elveszett kibocsátás, egészségügyi és létfenntartási szolgáltatások költsége * Anyagi kár, rendőrség és tűzoltóság, biztosítási ügyintézés, jogi és bírósági költségek 6. táblázat A közlekedésbiztonsági hatások értékeléséhez javasolt fajlagos értékek az Európai Unióban (1000 EUR, 1995-ös árszinten). Forrás: Nellthorp J, Mackie PJ and Bristow AL (1998), Measurement and Valuation of the Impacts of Transport Initiatives. Deliverable D9, EUNET Project Cambridge. ME&P Timár 2006 52 Ország EU15 Görögország Portugália Magyarország (KTI) EU15 Görögország Portugália Magyarország (KTI) EU15 Görögország Portugália Magyarország (KTI) Fajlagos baleseti kárérték Az EU15 átlagához (VOA) viszonyítva (%) millió Ft/áldozat (2000. évi árszinten) Halálos közúti baleset 228 100 121 53 104 46 61 27

Súlyos személyi sérüléses baleset 29,1 100 15,4 53 13,1 45 4,2 15 Könnyű személyi sérüléses baleset 3,3 100 1,8 54 1,5 46 1,0 30 7. táblázat A magyar fajlagos baleseti költségértékek a nemzetközi összehasonlítás tükrében Timár 2006 53 KÜLSŐ (EXTERNÁLIS) KÖLTSÉGEK • Környezetszennyezés és egészségkárosítás költségei • Pénzértékben való kifejezésük: - Erőforrás-veszteségek nagysága alapján - Hasznossági függvények (fizetőkészség) alapján - Kár-megelőzési költségek alapján - Bekövetkezési valószínűség alapján • A társadalmi költségekbe való beszámításuk akadályai (károsultak azonosítása) Timár 2006 54 Hatások Közvetlen Beruházási költség Úthálózat fenntartási és üzemeltetési költsége Jármű üzemeltetési költség Bevételek/használói terhek Idő Biztonság Szolgáltatás minősége Külsődleges, Zaj környezetvédelem Helyi légszennyezés Regionális légszennyezés

Világméretű légszennyezés Tájkép Területfoglalás Hely szépsége Különleges helyszín Elválasztás Vízszennyezés Közvetett, Kibocsátás társadalmiFoglalkoztatás gazdasági Területfejlesztés Stratégiai mobilitás Egyéb gazdaságpolitikai Költség-haszon elemzés O O Többkritériumos elemzés O O O O O O O O X X X X X O O O O O O O X X X X X X X X X X X O O O O O O O O O O O 8. Táblázat Projekt-értékelésnél figyelembe vett hatások Timár 2006 55 HASZON: KÖLTSÉGMAGTAKARÍTÁS • A közvetlen és közvetett (közlekedési rendszeren kívüli) hasznok számbavételének nehézségei • Gazdasági haszon: az általános közlekedési költség csökkenése • Társadalmi haszon: a közlekedéssel összefüggő kiadások, károk és veszteségek csökkenése Timár 2006 56 A KAPACITÁSBŐVÍTÉSBŐL EREDŐ HASZON 1 • Egyensúlyi forgalomnagyság: adott létesítményre vonatkozó keresleti- és költségfüggvény metszéspontjához

tartozik • Kapacitás bővítésekor a költségfüggvény mozdul el, az utazás átlagos ára csökken, az egyensúlyi forgalomnagyság nő • A forgalom növekedését (gerjesztett és vonzott forgalommal) nem a kereslet változása, a kínálat javulása okozza! Timár 2006 57 Utazás ára ( p, Ft) C A létesítmény: két forgalmi sávos út B létesítmény: autópálya 2x2 forg. sáv Költségfüggvények A D pA E pB E H B Keresleti függvény H F 0 qA G qB Forgalomnagyság (q, jmű/h) 14. ábra Egyensúlyi állapotok változatlan keresleti függvény és különböző kapacitású létesítmények esetén. Megjegyzés: A a fejlesztés előtti, B pedig a fejlesztés utáni létesítmény Timár 2006 58 A KAPACITÁSBŐVÍTÉSBŐL EREDŐ HASZON 2 • Úthasználók nettó haszna: a fejlesztés előtti (NÉLKÜLE) és utáni (VELE) esetben számítható költségek különbsége: H = qA (pA – pB) + ½ [(qB-qA)/(pA-pB)] • H = ½(qB+qA)(pA-pB)

• „Átterelt” úthasználók haszna nagyobb, mint a „gerjesztett” és „vonzott” úthasználóké • Hosszabb távon a kereslet is változik, s ez vezérli a kapacitás változ(tat)ását Timár 2006 59 KÖLTSÉG-HASZON ELEMZÉS 1 • Alkalmazás: – Egymást kölcsönösen kizáró tervváltozatok közül a gazdaságilag leghatékonyabb kiválasztása (a beavatkozás nélküli esettel, mint alapváltozattal összevetve) – Egymást kölcsönösen nem kizáró tervváltozatok megvalósítása gazdaságilag leghatékonyabb sorrendjének meghatározása Timár 2006 60 KÖLTSÉG-HASZON ELEMZÉS 2 • Az idő szerepe az értékelésben: – A projekt kedvező és kedvezőtlen hatásai nem azonos időpontban keletkeznek – Az építési és az üzemelési időszakot az üzembe helyezési időpont (év) választja el – A hatások jelentősége az időben változik: kamatos kamatszámítás analógiája Timár 2006 61 eredeti/összegezett érték (millió

Ft) 200/400 nominális e gy enle g függ vén y 150/300 100/200 me g n y itás éve, üzembehelyezés időpontja 50/100 hasznok: közlekedési költségmegtakarítások 0 5. -50/-100 építési költsé g ek 10. 15. fenntartási költségek évek átértékelt költsé g fedezeti pont -100/-200 nominális költsé g fedezeti pont -150/300 átértékelt e gy enle g függ vén y (i = 10% ) -200/400 építési időszak üzemelési időszak 15. ábra Közlekedési beruházások esetén a költségek és hasznok különböző időpontokban merülnek fel, egyenlegük csak a költségfedezeti pont elérését követően válik pozitív előjelűvé. A költségek és hasznok azonos időpontra való átértékelése későbbre helyezi át a költségfedezeti pontot Timár 2006 62 KÖLTSÉG-HASZON ELEMZÉS 3 • A kamatos kamattal növelt jövőbeni érték számítása: Ct = C0 . (1 + r)t ahol Ct a C0 összegnek a kamatos kamattal növelt nagysága a t. évben (C0

< Ct); r a kamatláb (abszolút értékben); t az év sorszáma • A jelenérték számítása (átértékelés): C0 = Ct . 1/(1 + i)t = Ct (1 + i)-t ahol C0 a t. évben ismert Ct összeg jelenlegi értéke; i a kamatláb szerepű átértékelési tényező; t az év sorszáma Timár 2006 63 KÖLTSÉG-HASZON ELEMZÉS 4 • Bázisév (0. év): az elemzés elvégzésének, vagy a forgalomba helyezés időpontjának naptári éve • A vizsgálat időtartama: addig terjed, amíg a hatások az átértékelés miatt elhanyagolhatóvá válnak • A költségeket és hasznokat változatlan áron, az inflációt azonos hatásúnak feltételezve számítjuk Timár 2006 64 KÖLTSÉG-HASZON ELEMZÉS 5 • Az átértékelési tényezőt előre meg kell választani, küszöbértéke a haszonáldozati költség • Legfontosabb gazdasági hatékonysági mutatók: – – – – Megtérülési időtartam (T*) Nettó jelenérték (NJÉ) Haszon-költség hányados (HKH) Belső

megtérülési hányad (BMH) Timár 2006 65 KÖLTSÉG-HASZON ELEMZÉS 6 • A VELE és NÉLKÜLE esetek összehasonlításával építési + fenntartási és üzemeltetési költségkülönbségeket (költségek) és általános közlekedési költségkülönbségeket (megtakarítások) számítanak • A gazdasági hatékonysági mutatók a vizsgált időtartamra vonatkozó, átértékelt összegezett költség és az átértékelt összegezett haszon meghatározott módon való összehasonlításán alapuló értékek Timár 2006 66