Kereskedelem | Elektronikus Kereskedelem » Sasvári Péter - Az elektronikus kereskedelem elterjedése Magyarországon

Alapadatok

Év, oldalszám:2013, 8 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:11

Feltöltve:2020. szeptember 05.

Méret:890 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

AZ ELEKTRONIKUS KERESKEDELEM ELTERJEDÉSE MAGYARORSZÁGON Sasvári Péter egyetemi adjunktus Miskolci Egyetem, Gazdálkodástani Intézet A harmadik évezredben járva jól megfigyelhetőek azok a technikák, amelyek nagy valószínűséggel befolyásolják majd az életünket és kikerülhetetlen kihívás elé állítják az emberiséget, a cégeket és az egyéneket is. Már ma is jól látható a felgyorsult világ hatása, ahol a kommunikáció elsőrendű meghatározója az üzleti és a privát életnek. A hálózatos, ezen belül az internetes technológia még alig több mint húsz éves, de sokkal gyorsabban terjedt el, mint annak idején a rádió vagy a televízió, s már ezt is megelőzte a mobil telefónia terjedési gyorsasága. Az internetes megoldások felhasználják a számítástechnika és távközlés minden szegmensét. Nem tekintünk rá úgy, mint egy elkülönült szigetre, hanem komplexitásában kell vizsgálnunk, s ha valahol változik egy alkotóelem,

könnyen változhat az építmény is. 1. AZ IGÉNYLÉSI ÉS ELLÁTÁSI FOLYAMATOK ELEKTRONIZÁLÁSA A kis- és középvállalkozások eredményes működésének alapvető feltétele, hogy az alkalmazottak a munka elvégzéséhez szükséges eszközökkel a megfelelő időpontban rendelkezzenek. A legszélesebb körű funkcionalitást megvalósító, magas fokon integrált információs rendszerek esetében azonban sokkal többről van szó, mint az egyes feladatok végrehajtásának mechanikussá tételéről, automatizálásáról. Ezek a rendszerek egyrészt nagyon erős folyamat-szemléletű megközelítéssel készülnek és integráltan működnek, ezáltal kiválóan alkalmasak a nem vagy részben együttműködő üzleti folyamatok integrálására s ezáltal hatékonyságuk növelésére, másrészt a legszélesebb körű funkcionalitás megvalósítása révén alkalmasak valamennyi folyamat hatékonyságának egyidejű, együttes növelése, s így döntő mértékben

járulhatnak hozzá az egész szervezet hatékonysága növeléséhez. Az elsődleges folyamatok az alábbiak [4]:  „Bejövő” logisztika: a beszerzett anyagok átvétele, tárolása és a megfelelő időben eljuttatása;  Operációk: a vállalkozás az inputokat végtermékekké és szolgáltatásokká transzformálja;  „Kimenő” logisztika: a végtermékek raktározása és disztribúciója, eljuttatása;  Szerviz: magába foglalja az értékesítést követő szolgáltatások, panaszok kezelése. Az elsődleges tevékenységeket az alábbi információs technológiai megoldások támogatják:  Infrastruktúra;  Információs és kommunikációs technológia;  E-üzleti, integrációs szoftver-alkalmazás. A legtöbb internetfelhasználó még ma is a szörfözés és e-mailezés funkciókat használja a leggyakrabban, de az elmúlt években megjelentek és terjednek azok a megoldások, amelyek a hálózat adta előnyöket kihasználva, segítik a

kis és középvállalkozásokat a hatékonyabb dokumentálásban, termelésben, gazdálkodásban, együttműködésben, az eladásban-vételben, a marketingkommunikációban, az ügyfelek megtartásában, a nagyobb profit elérésében. 2. KVANTITATÍV KUTATÁS KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALKOZÁSOK INFORMÁCIÓS ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZERÉRŐL A Miskolci Egyetem, Gazdálkodástani Intézete egy empirikus felmérést végzett, a magyar vállalatok és vállalkozások körében. Az adatfelvétel 2007 március 25 és június 25. között került sor A kérdések során a kérdőívre túlnyomó részben a cégek felső vezetői(ügyvezető igazgatók, munkaügyi vezetők, stb.) válaszoltak, illetve az egyéni vállalkozások esetében a vállalkozók, mint önfoglalkoztatók adtak választ. A kérdőívet összesen 554 megkérdezett töltötte ki. A válaszadók többsége, 39%-a mikrovállalkozás, valamint több mint egynegyede, 28% kisvállalkozás, 10% középvállalkozás és 23% az

egyéb. A válaszadók több mint fele 52%, korlátolt felelősségű társaság, 16%-a betéti társaság, 10%-10% egyéni vállalkozó és részvénytársaság, 12% egyéb társasági forma. 1. táblázat A minta megoszlása tevékenységi gazdasági ág szerint darab (A) Mezőgazdaság, vadgazdálkodás, erdőgazdálkodás (C) Bányászat (D) Feldolgozóipar (E) Villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás (F) Építőipar (G) Kereskedelem, javítás (H) Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás (I) Szállítás, raktározás, posta, távközlés (J) Pénzügyi közvetítés (K) Ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás (L) Közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás (M) Oktatás (N) Egészségügyi, szociális ellátás (O) Egyéb közösségi, személyi szolgáltatás 18 8 50 17 49 133 22 37 16 18 12 22 12 29 A felmérésben résztvevő vállalkozások ágazati eloszlását ágazati kódok alapján kapjuk meg. A megkérdezettek közül összesen 548

vállalkozó adta meg fő tevékenységének ágazati kódját. Ezen vállalkozások közel negyede 24%, kereskedelem, javítás (G), 20% az egyéb, 9%-9% feldolgozóipar (D) és építőipar (F), 7% szállítás, raktározás, posta, távközlés (I), a többi 5% vagy annál kevesebb. 3. AZ ELEKTRONIKUS KERESKEDELEM GAZDASÁGI ÁGANKÉNT MAGYARORSZÁGON PENETRÁCIÓJA Az IKT (Információs és kommunikációs technológia) használata minden gazdasági ágban és minden vállalkozói méretben szereppel, bár eltérő hatással bír területenként [3]. Mindez a gazdasági élet és szereplői számára alkalmazási taktikát tesz szükségessé. A feldolgozóipar legnagyobb információfüggősége leginkább a beszerzési és az eladási oldalon tapasztalható, így ez az ág értéket teremteni leginkább itt tud az IKT segítségével a kezdeti időszakban. Ugyanakkor a pénzügyi közvetítési ág vállalataiban - amely az értéklánc elejétől a végéig

információkkal dolgozik - az IKT csaknem mindenhol értéket tud létrehozni. A legtöbb internetfelhasználó még ma is a szörfözés és e-mailezés funkciókat használja a leggyakrabban, de az elmúlt években megjelentek és terjednek azok a megoldások, amelyek a hálózat adta előnyöket kihasználva, segítik a kis- és középvállalkozásokat a hatékonyabb dokumentálásban, termelésben, gazdálkodásban, együttműködésben, az eladásbanvételben, a marketing-kommunikációban, az ügyfelek megtartásában és a nagyobb profit elérésében. A technikai eszközök használata a kereskedelemben lényegében soha nem volt szokatlan. Szinte törvényszerű, hogy a mobiltelefonok és a számítógépek is kapcsolatba kerültek a kereskedéssel. Kezdetben egyszerűbb feladatokat láttak el, később a számítógépgyártók és szoftverfejlesztők, majd a távközléssel foglalkozó cégek az új piaci lehetőségek reményében kidolgoztak bonyolultabb rendszereket.

Így például a termékforgalom-követő rendszert, a raktározási rendszert. Egy újabb lényeges dolog kellett a rendszerek működéséhez, fejlődéséhez, ez pedig a hálózat. Az elektronikus kereskedelem egyszerű indikátorait különböző tanulmányok, felmérések eltérő módon definiálják, azonban van egy meghatározott körük, melyek szinte mindegyik definícióban szerepelnek. Ezek a személyi számítógépek, mobiltelefonok, vezetékes és vezeték nélküli hálózat számára vonatkozó adatok. A vállalkozások méretétől függetlenül a mobiltelefonok elterjedése 90% feletti. A személyi számítógépek esetén a mikrovállalkozások egyszerű mutatója 12%-kal kisebb (86%); mint a középvállalkozásoké. Az ágazati megoszlás alapján megállapítható, hogy a mobiltelefon ellátottság szempontjából a villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás; a bányászat, az építőipar, a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás és az

ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás mobiltelefon ellátottsága 100%-os; az egészségügyi, szociális ellátásé 83%-os, a többi ágazatban pedig átlagosnak mondható. A 15 vizsgált ágazatból 6 ágazatban – a bányászat; a feldolgozóipar; a villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás; az ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás; a közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás; az egészségügyi, szociális ellátás - 100%-os a penetrációja. A legalacsonyabb (68%os) a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás területén, a többi gazdasági ág átlagosnak minősíthető. Az elektronikus kereskedelem infrastrukturális háttere Magyarországon a kis- és középvállalkozások [2] számára adott, a mikrovállalkozások számára nem adott. A mikrovállalkozások 48%-a vezetékes lokális hálózattal rendelkezik, amely 20%-kal kevesebb, mint a nemzetgazdasági átlag. A kis- és középvállalkozások vezetékes hálózatának

elterjedése több, mint 70%. A nagy vállalatok és egyéb intézmények 94%-a rendelkezik vezetékes hálózattal. A vezetékes kommunikáció elterjedését tevékenység szerint vizsgálva megállapítható, hogy a villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás 100%-os, az átlagtól 30%-kal magasabb a használata. A bányászat és a közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás területén nemzetgazdasági átlag felettiek (85% és 81%), a mezőgazdaság, vadgazdálkodás, erdőgazdálkodás és az egyéb közösségi, személyi szolgáltatás tevékenységi területek (44% és 57%) átlag alattiak. A többi átlagos Az alábbi egyszerű mutatók vizsgálata adhat arra választ, hogy a meglévő információs technológiát mire használja a vállalkozás: Utánrendelői rendszer (készletfeltöltés); Számlázási és kifizetési rendszer; Termelési, logisztikai és/vagy szolgáltatási rendszer; Beszerzési rendszer; Értékesítési rendszer; Egyéb

számítógépes rendszer. A mutatók közül az elektronikus számlakészítés elterjedése minden vállalkozási méretben a legnagyobb, átlagosan 46%. Átlag feletti a nagy vállalatokat és az állami intézményeket magába foglaló egyéb kategória minden egyszerű mutatónál (1725%-kal nagyobb az átlagnál). Átlag alattiak minden esetben a mikrovállalkozások, amely négy mutatónál 10% közeli (utánrendelői rendszer 9%, beszerzési rendszer 8%, termelési logisztikai és/vagy szolgáltatási rendszer 12%, egyéb számítógépes rendszer 10,5%), egy mutatónál 5%-nál kevesebb (értékesítési rendszer 3,5%), illetve egy mutatónál 25% feletti (számlázási rendszer 27,5%). A szállítás, raktározás, posta, távközlés; a villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás átlag feletti, a mezőgazdaság, vadgazdálkodás, erdőgazdálkodás; a közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás és az oktatás területén átlag alatti minden mutató

tekintetében. Az üzleti partnerek közötti kereskedelmi kapcsolatok elektronizálása (elektronikus piacterek) teljesen újfajta gondolkodásmódot és szervezést igényelnek, eközben új alapokra helyezik és átalakítják a megszokott gyártási, értékesítési, megrendelési, beszerzési, pénzügyi és adminisztrációs folyamatokat. Az ellátási lánc folyamatainak automatizálása valamennyi résztvevő számára jelentősen leegyszerűsíti, felgyorsítja, hatékonyabbá és olcsóbbá teszi a kereskedést. Az IKT révén megtakarítások érhetők el a közvetett és közvetlen értékesítési, azaz a tranzakciós költségekben. Így csökkenthető a vállalkozások tárgyi eszköz- és tőkefelhalmozása, a társaságok optimalizálhatják raktárkészletüket és lerövidíthetik a piac kiszolgálásához szükséges időt. Mindezek áttekintése után adódik a kérdés, hogy milyen fokozatokat, lépéseket követve jut el a vállalat fejlettebb üzleti modellek,

például elektronikus piacterek alkalmazásához. Az alábbi ábrán a vállalatok és az internet kapcsolatában megfigyelhető történelmi fejlődés öt szakaszát mutatom be. Az egyes szakaszok azonban nemcsak időbeni „történelmi” sorrendiséget jelentenek, hanem a jelenben értelmezve különböző megközelítést, az internet adta lehetőségek kihasználásának mélységét is. Az első szakasz az elektronikus jelenlét, amikor a vállalatok kizárólag marketingcélokra használják az internetet. Saját honlapot alakítanak ki, amin megtalálhatók a fontosabb vállalati, termék- és szolgáltatásinformációk (termékkatalógusok, szolgáltatásokés árlisták). Termékmarketingeket, álláshirdetéseket jelentetnek meg saját oldalaikon és más honlapok internetes hirdetési felületén, ezáltal kiaknázzák az internet adta reklámcsatorna új lehetőségeit és csökkenthetik azt az időt, amelyet a vásárlóközönség töltene termékinformációk

keresésével. A vállalatok az elektronikus csatornát egyoldalú kommunikációra használják. Gazdasági áganként vizsgálva megállapítható, hogy a szállítás, raktározás, posta, távközlés; a pénzügyi közvetítés és a villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás gazdasági ág fejlettnek tekinthető. Fejletlen, de gyors növekedésű az építőipar, az ingatlanügyek, az egészségügy és a kereskedelem területe. A mezőgazdaság, vadgazdálkodás, erdőgazdálkodás; az oktatás és a közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás gazdasági ág fejletlen és a növekedése is nagyon lassú. Az elektronikus jelenlét helyzeti indikátorainak növekedése 2006-ról 2007-re, Magyarországon 12% (K) Ingatlanügyletek 10% Fejletlen, gyors Fejlett, gyors 8% (F) Építőipar 6% (G) Kereskedelem (N) Egészségügy 4% Átlag (Z) Egyéb Fejletlen, lassú Fejlett, lassú (O) Egyéb közösségi (I) Szállítás 2% (H) Szálláshely (D)

Feldolgozóipar (A) Mezőgazd. (M) Oktatás (L) Közig. (C) Bányászat (J) Pénzügyi közv. (E) Villamosenergia 0% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Az elektronikus jelenlét helyzeti indikátorainak értéke 2006-ban, Magyarországon 1. ábra Az elektronikus jelenlét helyzeti indikátorai gazdasági áganként (Forrás: Saját szerkesztés) A második szakaszban – az interakció, párbeszéd fázisban - a vállalatok az elektronikus csatornákat együttműködésre, kétoldalú kommunikációra használják. A vállalat a vevőivel, beszállítóival és partnereivel is kétoldalú kommunikációt (Email küldés és fogadás; információ keresése, kérése; banki szolgáltatások igénybevétele; elektronikus adózás igénybevétele; hirdetés/marketing tevékenység; interaktív piacfigyelés; termék- és szolgáltatásinformációk kérése és küldése; interaktív oktatás és képzés; értékesítés utáni szolgáltatások nyújtása;

digitális termékek vétele), kereskedelmi együttműködést valósít meg. Ha tevékenységi területenként vizsgáljuk, megállapítható, hogy fejletlen, lassú minőségi kategóriában csak a mezőgazdaság, vadgazdálkodás, erdőgazdálkodás gazdasági ág szerepel (igaz, a penetráció itt is igen magas). A fejletlen, gyors növekedésű kategóriában az egészségügyi, szociális ellátás; az építőipar és a szálláshelyszolgáltatás, vendéglátás tevékenységi terület van jelen. Az ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatások gazdasági ág mind elterjedését, mind növekedését tekintve magas értéket mutat ebben a szakaszban. A következő lépésben a vállalat világhálós oldalait eladási, üzletkötési csatornaként is kezdi hirdetni és alkalmazni. Az interneten publikált és felkínált árukat és szolgáltatásokat on-line meg is lehet rendelni, az üzleti vállalkozás bekapcsolódik az elektronikus kereskedelembe (például termékek

és szolgáltatások vásárlása, értékesítése; a gyakori ügyfelek részére a honlap személyre szabásának lehetősége; az on-line digitális szolgáltatások, illetve digitális termékek vásárlása, értékesítése; az on-line fizetési lehetőség; a mobiltelefonos internetelérés biztosítása; a biztonságos tranzakciók elvégzésének lehetősége). Az üzleti alkalmazás ezen szintjén közvetítőként nem vesz részt harmadik fél a kereskedelemben, ezért ez a szakasz a tranzakció, a társulás szakasza. Az egészségügyi, szociális ellátás gazdasági ág kivételével az összes terület növekedése alacsony, elterjedés szempontjából fejletlennek tekinthető. 30%-nál magasabb penetrációval a pénzügyi közvetítés és a szállítás, raktározás, posta, távközlés gazdasági ág rendelkezik. A vállalatközi elektronikus kereskedelem következő, negyedik lépcsőfoka napjainkban van kialakulóban. Ennek lényege, hogy a partnereket egy

közbeiktatott fél köti össze és szervezi közösségbe. Ez a közvetítő az elektronikus piactér, amely kikapcsolja a tranzakciókból a hagyományos közvetítők és brókerek jó részét, legfőbb szerepe pedig a kereskedelmi partnerek összehangolásában, kiszolgálásában, az üzleti folyamatok támogatásában áll. Ennek a tranzakciós formának előnye, hogy nagyszámú piaci szereplőt, potenciális üzleti partnert integrál. A vállalkozások az együttműködő kereskedelmi modell, a partnerség irányába haladnak. Az együttműködéshez rendszerszemléletre van szükség, ezért azok a vállalkozások készek az ilyen új technológia fogadására, amelyek rendelkeznek utánrendelői rendszerrel (készletfeltöltés), számlázási és kifizetési rendszerrel, termelési, logisztikai és/vagy szolgáltatási rendszerrel, beszerzési rendszerrel, értékesítési rendszerrel, egyéb számítógépes rendszerrel, digitális aláírással. Hangsúlyozni kell, hogy

csak egy kialakuló technológiát és csak az esetleges feltételek meglétét lehetett mérni. Az összes gazdasági ág még feltételrendszer vizsgálata szempontjából is fejletlennek tekinthető. Gyorsabb növekedés csak a mezőgazdaság, vadgazdálkodás, erdőgazdálkodás; az egészségügyi, szociális ellátás; az ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás és az egyéb közösségi, személyi szolgáltatás gazdasági ágaknál mutatható ki. A diffúziós elmélet1 az innovációk elterjedését alapvetően kommunikációs folyamatként értelmezi, melynek során adott innovációra vonatkozó információk meghatározott kommunikációs csatornákon keresztül, bizonyos idő alatt terjednek el adott társadalmi rendszeren belül. Az innovációk, így az új információs és kommunikációs technológiák terjedése is társas hálózatokban, ún. diffúziós hálózatokban zajlik le Az ebben helyet foglaló 1 Everett M. Rogers: Diffusion of Innovations, 1995

vállalkozás adaptációs hajlandósága függ egyrészt a hálózat kohéziójának mértékétől, vagyis attól, hogy mennyire egynemű a hálózat, másrészt a strukturális ekvivalenciától, vagyis attól, hogy a vállalkozás milyen pozíciót foglal el a hálózaton belül, s végül attól a küszöbértékétől, ahonnan kezdve a vállalkozás számára már megéri használatba venni a szóban forgó technológiát. Az IKT-eszközök diffúziójának elemzésekor mindenképpen be kell vezetni az elutasítók kategóriáját is, ugyanis az irodalom alapján vannak, akik tudatosan ellenállnak az adott technológia használatának. Ez annyit jelent, hogy egy új technológia általában nem terjed el adott társadalomban százszázalékos mértékig, ennek eléréséhez a társadalom és a technológia együttes megváltozására van szükség. Magyarországon a távközlésben, a pénzügyi közvetítésben és az energiaszolgáltatásban nagyobb a magántulajdon

részaránya, mint számos EUtagországban. A magántulajdon növekvő mértékű szerepvállalása – az IKT szempontjából - a kulcságazatokban segíthet a modernizáció felgyorsításában és a gazdaság többi részének nyújtott szolgáltatás minőségének javításában, mivel ezek a külföldi tulajdonú vállalatok telepítik a fejlett információs és kommunikációs technológiájukat. Ez az egyedi erőforrás, technológia tartós védettséget biztosíthat a birtokló vállalatnak, amely így versenyelőnyre, szélsőséges esetben (más erőforrások megléte mellett) monopol pozícióra tesz szert (villamosenergia-, gáz, gőz-, vízellátás). A szállítás, raktározás, posta, távközlés és a pénzügyi közvetítés ágakat dinamikusan változó viszonyok jellemzik, a folyamatos innovációk, illetve információs és kommunikációs technológiák által teremtett érték hamar szertefoszlik. Ezeken a piacokon egyedül a folyamatos megújulás

képessége jelenthet tartós versenyelőnyt. Ha figyelembe vesszük az egyes fejlődési szakaszok gazdasági ágankénti penetrációját és növekedését, megállapítható, hogy gyors adaptációs ütem [1. és 2 melléklet] öt gazdasági ágnál figyelhető meg. Ezek összetett indikátora 16%-nál nagyobb és 50%-nál kisebb értékkel rendelkezik, azaz adaptációs kategóriát tekintve minden újonnan érkező a korai többséghez tartozik [1]. Az egészségügyi, szociális ellátás gazdasági ágat vizsgálva míg a növekedése (9,9%) a leggyorsabb, addig az elterjedtsége (19,9%) a legalacsonyabb az ágazatok között. Ezt követi az építőipar (22,3%); a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás (25,4%), az ingatlanügyek, gazdasági szolgáltatás (30,9%) és a kereskedelem (33,1%) elterjedése. 100% lemaradók Összetett indikátor nagysága 84% kései többség 50% E I G K J L D H F C korai többség O Átlag M N 16% A korai felhasználók

2,5% innovátorok idő (F) Építőipar (H) Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás (K) Ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás (N) Egészségügyi, szociális ellátás (G) Kereskedelem, javítás (D) Feldolgozóipar (I) Szállítás, raktározás, posta, távközlés (J) Pénzügyi közvetítés Nemzetgazdasági átlag (A) Mezőgazdaság, vadgazdálkodás, erdőgazdálkodás (C) Bányászat (E) Villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás (L) Közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás (M) Oktatás (O) Egyéb közösségi, személyi szolgáltatás 2. ábra A tevékenységi területek csoportosítása fejlődési ciklusok alapján Átlagos adaptációs kategóriában nemzetgazdasági átlag mellett 3 gazdasági ág található. Ezek közül mindegyik fejletlen állapotban van A szállítás, raktározás, posta, távközlés összetett indikátora (47,6%) a legnagyobb. Ha a növekedési üteme 4,5% marad, a következő évben fejlett kategóriába

kerül. A pénzügyi közvetítés penetrációja magas (45,5%), de a növekedési üteme jóval alacsonyabb (1,3%). Lassú adaptációs kategóriába 6 gazdasági ág sorolható, közülük az egyik összetett indikátora -villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás - meghaladja a 42%-ot. A legkisebb elterjedéssel a mezőgazdaság, vadgazdálkodás, erdőgazdálkodás (21,6%) rendelkezik. Az oktatás (31,2%), a közigazgatás, védelem, kötelező társadalombiztosítás (32,9%) és az egyéb közösségi, személyi szolgáltatás (31,6%) gazdasági ágak fejletlennek tekinthető. A 35,5%-os penetrációval a bányászat a legfejlettebbnek tekinthető. A legkisebb növekedés az oktatás gazdasági ágnál figyelhető meg (0,41%). IRODALOMJEGYZÉK [1.] SASVÁRI PÉTER: Az Információs Technológia használatának jellegzetességei Magyarországon, VII. Regionális Tanácsadási konferencia, Miskolc, 2007 [2.] SASVÁRI PÉTER: Az Információs Technológia helyzete és

kilátásai,a vállalkozói méret és a tevékenységi terület függvényében, Magyarországon, VI. Nemzetközi Konferencia a közgazdász képzés megkezdésének 20. évfordulója alkalmából, Miskolc-Lillafüred, 2007 [3.] SASVÁRI PÉTER: Az Információs Technológia fejlettsége gazdasági áganként 2006-ban, Magyarországon, ImKKK Konferencia, Miskolc, 2007 [4.] HETYEI JÓZSEF: ERP rendszerek Magyarországon a 21 században, ComputerBooks, Budapest, 2004