Jogi ismeretek | Felsőoktatás » Dr. Vajna Virág - Mediáció

Alapadatok

Év, oldalszám:2014, 29 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:31

Feltöltve:2019. június 22.

Méret:883 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

MEDIÁCIÓ Dr. Vajna Virág - mediátor MI A KONFLIKTUS? • Kenneth Boulding meghatározása szerint a konfliktus • összeütközést jelent emberek, vagy emberek csoportjai között. Akkor lép fel, amikor olyan célokat szeretnénk elérni, vagy javakat megszerezni, amelyek ténylegesen, vagy észlelésünk szerint nem érhetőek el mindannyiunk számára, azaz nem kapjuk meg azt, amit akarunk. Konfliktus általában akkor jön létre, ha valamilyen korlátozást élünk meg MI LÁTSZIK A KONFLIKTUSBÓL? „Tünetek”, az ügy Személyiségi jegyek Érzelmek Szükségletek Érdekek Értékek Múlt terhei Burkolt elvárások mediáció KONFLIKTUSOK OKAI ÉS FAJTÁI Konfliktusok okai • • • • • Érték Érdek, szükséglet Kapcsolat Hatalom Információ Konfliktusok fajtái • Érték-alapú • • • • konfliktus Érdek-alapú konfliktus Kapcsolati alapú konfliktus Hatalom miatt kialakuló konfliktus Információ alapú konfliktus

KONFLIKTUSMEGOLDÓ VISELKEDÉSEK ELHELYEZKEDÉSE Önérvényesítés Saját érdek Problémamegoldó, együttműködés Versengő (saját előny maximalizálása) Kompromisszumkereső Elkerülő Alkalmazkodó A másik érdeke (a másik előnyének maximalizálása) KONFLIKTUSMEGOLDÁSI MÓDOK ELKERÜLÉS - marad úgy, ahogy volt INFORMÁLIS MEGBESZÉLÉS – spontán találkozás KÖZVETLEN TÁRGYALÁS - felek kontroll alatt tartják a folyamatot és az eredményt MEDIÁCIÓ - facilitált tárgyalás, semleges harmadik fél segítségével, felek a folyamat irányítását átengedik, de az eredmény feletti kontroll megmarad JOGI MEGOLDÁS - választott bíróság, bíróság, hatóság: döntés és a folyamat irányítása kívülre kerül) JOGON KIVÜLI MEGOLDÁS önkényes, vagy erőszakos Feladat • Az osztrák síparadicsom egyik városkájában Semmeringen 30 Euróba kerül egy napijegy, 18 Euro a félnapi jegy ára. Egy síelő, aki reggel egy napijegyet vett,

délben – előre nem látható ok miatt – nem síelhet tovább. • Szerencséjére találkozik valakivel , aki éppen félnapi jegyet készül venni, felajánlja neki, hogy eladja a jegyét. MI A MEDIÁCIÓ? • A mediáció olyan konfliktuskezelési módszer, amelyben a résztvevők egy pártatlan szakember - a mediátor - segítségével próbálnak megoldást találni a konfliktusra. Olyan megoldásra törekednek, amely - egyéni és kölcsönös érdekeik figyelembevételével- mindannyiuknak megfelel. A MEDIÁTOR FELADATAI • A mediátor • NEM dönt, • NEM javasol, • NEM ítélkezik • A mediátor A rábízott titkot megőrzi Bizalom teli légkört igyekszik kialakítani Kézben tartja, és felelősséget vállal a mediációs folyamatért Ügyel a vita érzelmi és tartalmi kontrolljára A felek közötti erőegyensúlyt biztosítja Pártatlan és semleges A MEDIÁCIÓ FOLYAMATA A mediáció folyamata • Az eset bekerülése a mediációba,

felkészítés • Mediációs ülés • Utánkövetés AZ ÜGY BEKERÜLÉSE A MEDIÁCIÓBA • Kapcsolatfelvétel • Felkészítés A MEDIÁCIÓS ÜLÉS • 1. szakasz: Az ülés megnyitása Bevezetés, a • • • • • bizalmi légkör megteremtése 2. szakasz: A megszakítás nélküli idő A vitapontok összeállítása (külön tárgyalás) 3. szakasz: Eszmecsere A vitapontok megtárgyalása, problémarendezés (különtárgyalás) 4. szakasz: A megállapodás kidolgozása Megoldási alternatívák (különtárgyalás) 5. szakasz: A megállapodás megírása 6. szakasz: Az ülés lezárása Az eredmények áttekintése 1. SZAKASZ: AZ ÜLÉS MEGNYITÁSA • • • • • • A hangnem kialakítása A mediációs folyamat ismertetése A mediátor szerepének bemutatása Az alapszabályok elfogadása Az időhatár tisztázása A résztvevők kompetenciájának kérdése 2. SZAKASZ: A MEGSZAKÍTÁS NÉLKÜLI IDŐ, VITA- PONTOK ÖSSZEÁLLÍTÁSA •

résztvevők ismertetik álláspontjukat • a felek kölcsönösen végighallgatják egymást • közbeszólások és direkt kommunikáció megakadályozása • mediátori feladatok: miért kérdez a mediátor? • a megtárgyalandó témák összegyűjtése módszere: indulatmentes megfogalmazás sorrend: többféle lehetőség Ki mit lát a konfliktusból? Nem az a probléma, hogy nem látják a megoldást, Hanem az hogy nem látják a problémát! 17 3. SZAKASZ: ESZMECSERE A VITAPONTOK MEGTÁRGYALÁSA, PROBLÉMARENDEZÉS • Célja: hogy a felek kölcsönösen értsék egymás álláspontját a mediátor is lássa át az ügyet Tárgyalás folyamatának fenntartása Nyílt kérdések Konfliktusmegoldó technikák alkalmazása: indulatmentes megfogalmazásba fordítás parafrázis elismerés összegzés csend 4. SZAKASZ: A MEGÁLLAPODÁS KIDOLGOZÁSA, MEGOLDÁSI ALTERNATÍVÁK • • • • Ötletek összegyűjtése (brainstorming) Ötletek realitáskontrollja

Javaslatok elfogadhatósága A mediátor feladatai: Ne javasoljon! Bátorítsa, inspirálja a feleket Engedmények szükségessége Negatív indulatok kezelése KÜLÖNTÁRGYALÁS • • • • Bármikor elrendelhető Bármelyik fél kérheti Bizalmasság elve Mikor? Patthelyzet Holtpont Erős indulatok 5. SZAKASZ: A MEGÁLLAPODÁS MEGÍRÁSA • • • • • A megállapodás vázlatának elkészítése Felek bevonása Megfogalmazás: világos, egyértelmű Írásban Jó megállapodás: REMEK Részletes Elvégezhető Mérhető Elfogadott határidős Konkrét 6. SZAKASZ: A MEDIÁCIÓS ÜLÉS LEZÁRÁSA • Megállapodás létrejötte esetén: az elért eredmények összegzése az elvégzett munka elismerése a nyomon követés megemlítése • Ha további ülés szükséges: a megtett út összegzése a két ülés közti feladatok meghatározása a következő ülés időpontjának rögzítése a részvétel elismerése • Ha nem jön létre megállapodás: a

megtett út elismerése a fennmaradó megoldatlanságok, feladatok összegzése a nyomon követés megemlítése Mit ne tegyen a mediátor? Kommunikációs gátak a mediációban UTASÍTÁS: "Meg kell tennie.", "Ne tegye" FENYEGETŐZÉS: "Jobban tenné, ha.", "Ha nem teszi" PRÉDIKÁCIÓ: "Ajánlatos lenne.", "Amikor én annyi idős voltam, mint maga." LECKÉZTETÉS: "Ez az oka, amiért a dolgok balul ütnek ki." ÍTÉLKEZÉS: "Úgy tűnik, hogy nem nagyon törődik vele." NYUGTATGATÁS: "Ne aggódjon, később majd jobban érzi magát. ELEMZÉS: "Úgy vélem, hogy ezt önmagának sem képes beismerni." PROVOKÁCIÓ: "A másik fél azt mondta, hogy Ön nagyon felzaklatta őt. Tud valami magyarázatot adni erre?" FAGGATÓZÁS: "Mit keresett ott? Ki volt még ott? Mennyi ideig tartott?" MORALIZÁLÁS: "Igazából ez nem olyasmi, amit mi szívesen hallgatunk."

UTÁNKÖVETÉS • nyomon követés megemlítése • megállapodás betartása? KIT LEHET/KELL BEVONNI A MEDIÁCIÓBA? • aki döntéshozó pozícióban van • aki érti a vitás kérdés lényegét, és tárgyalási • • • készségekkel rendelkezik aki képes érzelmei kontrolljára aki képes elfogadni másokat és olyan véleményeket is, melyek nem egyeznek az övéivel aki a megállapodás megtartását utólag veszélyeztetheti, ha nem vesz részt az ülésen MEDIÁCIÓRA ALKALMAS ÉS NEM ALKALMAS ESETEK ALKALMAS • A résztvevők keresik a lehetőséget a • • • • konfliktus megoldására. Felelősséget éreznek a konfliktus megoldását illetően. Különböző lehetőségek vannak, tehát van lehetőség a tárgyalásra. A konfliktusban állók önként vállalják a mediációban való részvételt. A vállaláson túlmenően erőfeszítést is tesznek a konfliktus megoldására. NEM ALKALMAS • Bármely fél kezelhetetlen viselkedése, •

• • • • amely lehet súlyos pszichológiai probléma. Az attitűdök, - akár rasszista, akár szexuálisan deviáns - nem mediálhatóak, bár nagy a csábítás, hogy megváltoztassák őket. A hitek, a vallási meggyőződés, a filozófiai elvek - akár az attitűdök, nem mediálhatóak. Abúzust okozó viselkedések. A felborult erőegyensúly, melyben az egyik fél sokkal nagyobb hatalommal (pénz, befolyás, stb.) rendelkezik Ha a vita során erőszakos cselekmények, agresszív megnyilvánulások veszélye áll fenn. A mediáció megkülönböztetése a terápiától IRÁNYÍTOTT TÁRGYALÁS látható konfliktus pozíciók háttér(mögöttes) konfliktusok MEDIÁCIÓ érdekek személyiségproblémák TERÁPIA rögzült élmények a múltból A mediácó előnyei • Gyors, hatékony • A felek saját erőforrásait használja fel • Olcsóbb,mint a hagyományos ( jogi, hatósági) eljárások • A tapasztalatok szerint a megállapodások 8590%-át a

felek önként tartják be • Erősíti az emberek, szervezetek közötti bizalmat és együttműködést A mediáció alkalmazási területei • Családjogi ügyek ( válás, gyermekelhelyezés, • • • • • • kapcsolattartás, stb.) Munkajogi viták, munkahelyi konfliktusok, Egészségügy Büntető jog, különösen fiatalkorú elkövetők Környezetvédelmi jog Iparjogvédelem, fogyasztóvédelem Minden olyan eset, amelyben kisebb, nagyobb közösséget érintő ügyről van szó (közösségi mediáció)