Gazdasági Ismeretek | Tanulmányok, esszék » Dr. Kandikó József - Üzleti környezet

Alapadatok

Év, oldalszám:2003, 5 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:49

Feltöltve:2010. október 08.

Méret:84 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

ÜZLETI KÖRNYEZET Ea: Dr. Kandikó József Kötelező olvasmány: Üzleti Környezet Főiskolai Munkafüzet Környezetei determináció az üzleti világban Üzlet Az üzlet fogalma alatt minden olyan eseményt értünk, amelynek során az áruk az eredeti tulajdonostól egy másik tulajdonos birtokába jutnak, hogy az új tulajdonos valamilyen szükségletének kielégítését, problémájának megoldását megvalósíthassa. Ha áruról beszélünk figyelembe kell vennünk a terméket és a szolgáltatást is. A adás-vételi tranzakció egy cserekapcsolatot hoz létre. A nem csere kapcsolatok egyike a reciprocitás vagy viszonzás illetve a szervezett újraelosztás. Üzleti esemény elemei: Áru Pénz Helyszín Termék (márka) vagy szolgáltatás, amely az eladó és a vevő számára egyaránt értékkel bír Áru ellenértéke Üzlet lebonyolításának helye Üzleti esemény szereplői: Eladó Vevő Termelő, kereskedő Vásárló, fogyasztó Üzleti esemény

tartalma: Szükséglet-kielégítés (A szükséglet általában valamilyen hiányérzetként jelentkezik, amely kielégítésére az ember nagy vágyat érez) Maslow-féle szükségleti hierarchia: Ez a szükségleti rangsor egyfajta fontossági sorrend, az emberek először az alacsonyabb rendű szükségleteit elégítik ki. A szükséglet lehet egyéni, családi, háztartási, közösségi, egy termelő vagy szolgáltató vállalkozás esetében gazdasági szükséglet jelentkezik (nyersanyag). 1 Igény A szükséglet akkor formálódik át igénnyé, amikor az információszerzés után látjuk a lehetőségeket. Az igény egy konkrét vágy Üzleti esemény létrejöttének feltételei: KERESLET = IGÉNY + VÁSÁRLÓERŐ Ahhoz, hogy kialakuljon a kereslet, az igénynek megfelelő vásárlóerővel kell párosulnia. A vásárlóerő nominál jövedelemnek vásárló értéke. A rendelkezésre álló pénz egy részét alapvető létfenntartási javak beszerzésére kell

fordítani, a megmaradó összeget szabad rendelkezésű (diszkrecionális) jövedelemhányadnak nevezzük. Fogyasztói kosár Az egyes fogyasztási csoportok által tipikusan vásárolt termékek és szolgáltatások nagysága és összetétele Vásárlásra csak akkor kerül sor, ha a kereslet megfelelő kínálattal találkozik a piacon. A kínálat azoknak a termékeknek és szolgáltatásoknak az összessége, amelyet valamely körülhatárolt piacon a termelők és szolgáltatók eladásra felkínálnak. A termékek széles választéka hozza létre a versenyt. Ha a kereslet és a kínálat azonos nagyságú és összetételű, egyensúlyi piacról beszélünk, de ennek kialakulásának valószínűsége nagyon kicsi. Keresleti piacról, az eladók piacáról akkor beszélünk, ha a kereslet meghaladja a kínálatot. Amikor a kínálat túlteng a keresleten kínálati piacról vagy a vevők piacáról beszélünk. Vásárlók típusai: Feladatorientált Élményorientált

Probléma megoldás A vásárlásnál átélt élmény Üzleti esemény folyamata: SZÜKSÉGLET + INFORMÁCIÓ = IGÉNY IGÉNY + VÁSÁRLÓERŐ = KERESLET KERESLET + KÍNÁLAT = VÁSÁRLÁS Keresletet meghatározó tényezők: A keresletet meghatározó tényezők alapvetően a szükséglet, a kínálati információkkal kialakuló igény, a vásárlóerő és a vásárlási hajlandóság. Ezeket az összetevőket számos tényező determinálja. Társadalmi tényezők Területi, földrajzi elhelyezkedés Lakóhely, lakástípus Történelmi és kulturális gyökerek Társadalmi rétegződés Szabadidő nagysága és felhasználása Szociális helyzet Környezetérzékenység Fogyasztói magatartás, vásárlási szokások 2 Demográfiai tényezők Nem (férfi, nő) Életkor Családi állapot, családnagyság Etnikai, vallási hovatartozás Iskolai végzettség Egészségi állapot Személyi pszichikai jellemzők Gazdasági tényezők Anyagi helyzet (jövedelem, vagyon)

Foglalkozás Technikai tényezők Anyagi-műszaki ellátottság Műszaki színvonal és innováció Infrastrukturális ellátottság Kínálat összetevői: Áru kínálat nagysága Választék összetétele Újszerűség Minőség Árszínvonal és árengedmények, árakciók Kínálók száma Értékesítés, eladás helyei, boltok száma és milyensége Hozzáférhetőség Reklámok és márkanév Eladáshoz kapcsolódó szolgáltatások, stb. Gazdasági szerkezet jellemzése Milyen kihatásai vannak egy vásárlásnak: Mit jelent, milyen kihatásai vannak a vásárlásnak a különböző szereplők esetében: A vásárló szempontjából A fogyasztó szempontjából A fogyasztó környezete szempontjából A terméket előállító szempontjából A termelő háttér beszállítói szempontjából A terméket forgalmazó szempontjából Az üzletbe kiszállító fuvarozó szempontjából Az ügynök, területi képviselő szempontjából A termelési folyamatban résztvevők

szempontjából A bolti, kereskedelmi dolgozók, eladók szempontjából A banki alkalmazottak szempontjából A munkaerőpiac szempontjából A bérkiáramlás, a vásárlóerő szempontjából A különféle szolgáltató cégek szempontjából A pénzintézetek szempontjából 3 A versenytársak, konkurens terméket előállítók és forgalmazók szempontjából A versenytársak kapcsolatrendszere szempontjából Az állam illetve az önkormányzatok szempontjából 4