Szociológia | Tanulmányok, esszék » Adrian Sinfield - Társadalmi védelem, kontra adótámogatás

Alapadatok

Év, oldalszám:2005, 2 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:22

Feltöltve:2010. július 16.

Méret:60 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Adrian Sinfield - Társadalmi védelem, kontra adótámogatás • • Az univerzális ellátások okozták a jóléti állam bukását  A TB-t kritizáló hangok egyre hangosabbak, a pazarló támogatást fel kell számolni és 1. azokra kell összpontosítani, akik a legnagyobb szükségben vannak 2. alapjövedelmet kell biztosítani helyette (mondták a vagyonvizsgálathoz kötött ellátások ellenzői A TB amúgy is munkához kötött  azt támogatja, aki tud magáról is gondoskodni. Az adóztatás, mint a szociális védelem eszköze • A bevételek növelése mellet az adóztatás szerepe, hogy bizonyos dolgokat ezen keresztül támogatnak, vagy nem kívánatossá tesznek (pl: adókedvezmény) • Ha az adórendszeren keresztül költségvetési programokat finanszíroznak, az is újraelosztás. Emiatt az adóráfordítások fogalmát a bevételi veszteségek jelölésére kezdték el használni, attól függetlenül hogy közvetlenül jóléti kiadásokat fedeztek-e

vagy nem. • Az adórendszer 2 összetevője: o javítja a normatív adószerkezetet o kormányzati programok átültetését fedezik a gyakorlatba • Miután felismertük, hogy az adó újraelosztás, akkor rájöhetünk, hogy ebből valakinek haszna származik. Ezeket az hasznokat adóelőnyöknek nevezzük • Kutatások igazolják, hogy az adóköltségek mértéke a szocpollal kapcsolatos adóelőnyöknél alapvető lehet. Családi adózás • A legtöbb országban már régóta elismerik a jövedelmi adóban a családok, gyermekek szükségleteit. • A családi szükségleteket figyelembe vevő adókiigazítások az adórendszer olyan beépített elemei lettek, hogy már nem is szociális kiadásként kezelik, nem próbálják megnyirbálni. • Az adórendszerben fontos a családon belüli jövedelem-megosztás (összeadják, elosztják) – főleg ha az egyik fél nem keres. • A gyermekek utáni adókedvezmény jól jellemzi a perverz elosztás logikáját (minél

magasabb a jövedelem, annál magasabb a kiesés  a legnagyobb haszonélvezők, akiknek a legkisebb szükségük van rá  Érdekes, hogy akik a jövedelem alapú elbírálásnál a határok egyre lejjebb kerüléséért harcolnak, szó nélkül elmennek amellett, hogy az adórendszer támogatásai fordítottan arányosak a szükségletekkel • A legtöbb országban minden családi közsegély adómentes  nem növeli az adóalapot • Az adózásnak jelentősége van a munkaerő eloszlásában ( ahol az 1 keresős több kedvezményt kap, ott csak 1 szülő dolgozik) • A TB és az adórendszer közti koordináció hiányos ( a tb rövidebb ideig, kevesebb összeggel támogat) Nyugdíjtámogatás • Az országok többségében a nyugdíjasoknak nyújtott adókedvezmények a legjelentősebbek. • Nem hagyható figyelmen kívül az adózáson keresztül érvényesülő jóléti ellátások jövedelem újraelosztó hatása, de ez is perverz elosztást eredményez (magas

keresetmagánnyugdíj, ami adókedvezményt nyújt Az adóelőnyök társadalmi dinamikája • Kezdetben az adójóváírásokkal a horizontális egyenlőséget akarták biztosítani, azok körében, akik jövedelem-adóztak. De nőtt az adózók köre Adótámogatások adminisztrációja és ellenőrzése • Az adójóváírások adminisztrációs költségei alacsonyabbak, mint a közvetlen ellátásoké, de kikerülhetnek az állam kezeléséből egyéni cégekhez, melyeket nem könnyű átvilágítani. Szegénység elleni harc és az adó, segélyrendszerek integrációja. • Speciálisan a szegénységet kezelő program az EITC (kisebb jövedelem, nagyobb adójóváírás ) de itt is nagy a marginális sáv, mikor kikerül az egyén az ellátásból, emellett csak a jövedelemmel rendelkezőknek segít. Összefoglalás • Adóelőny: a szociális védelem alternatívája, de elmélyíti az egyenlőtlenséget. • Minél korlátozottabbak a közszféra ellátásai,

annál fontosabb az adóelőny nyereség a többiek rovásáraegyesek kiváltságokat élveznekkisebbek a valóban szegényeknek nyújtott ellátások. • Az adóelőny nem stigmatizál  legitimációja nagyobb. • Közsegély programok akkor támogatnak, ha kiesett a jövedelem, ez jövedelemhez kötött, mint egy eleve jelen lévő járandóság. • Az adótámogatásokat nem szabad kihagyni a vitákból, hisz ugyanúgy emelik a költségvetési hiányt, mint a közellátások az ilyen transzfereknek is láthatónak, kiszámíthatónak kell lennie. • Ahol (a legtöbb országban) a TBt a közsegélyek, az adóelőnyök és az emelkedő nem állami ellátások váltják fel, ott az alacsony jövedelműek duplán veszítenek. o A vagyonigazoláshoz kötött ellátások vesztenek értékükből. o Saját adójuk emelkedik, mert valamiből fedezni kell a jobb helyzetűek adótámogatását