Betekintés: Pszichológia alapfogalmak, oldal #4

Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!

v pl. audiovizuális) d. személyiség, mint médiumhordozó: megszólalok, hatáskeltő eszközeim vannak kommunikáció alaptétele: hogyan észlelnek minket és mi hogyan észlelünk másokat személyiségészlelés – folyamat, az észlelési folyamatban lehetnek gondok 1. az első pillanat, amikor odanézek valakire, észreveszem 2. érdeklődés ébred a másik iránt 3. ráébred hogy többet akar tudni a másikról AIDA (attention, interest, desire/decide, action) Tévedések: - időbeli kiterjesztés – egy pillanatnyi jelzést öröknek tart, egy pillanatból általánosít pl. ha valaki rámosolyog, azt hiszi szereti - ismerősre hasonlítás – azt hiszem ő is olyan, mint az ismerősöm - kategorizálás – a szőke hülye, az arcból sok mindenre lehet következtetni pl. kor, milyen származású, stb. - analógiás következtetés – az ember asszociál, hall valamit és következtet, képekben jelenik meg a világ - stereotipizálás – ránézünk és valamilyen jegye alapján besoroljuk a másikat A kommunikáció lehet közvetett (nincs ott az ember, akivel kommunikálunk) és közvetlen, verbális (pl. beszéd) és non-verbális.

6



Non-verbális: 1. hang 2. tekintet 3. mimika 4. mozgások a. gesztusok b. testtartás c. ülés d. járás e. térközszabályozás f. kulturális szignálok pl. ruházat, hajviselet, ékszerek g. bőr (2m2, 200 idegvégződés) A kommunikációban vezérlő szerepet tölt be az agy, az immunrendszer és a sejtek kommunikációja. A verbális és non-verbális kommunikáció összehangoltsága/viszonya meghatározza a hitelességet. öt adekvált kifejezés: IQ QI – információ hasznosításának kóciense EQ – érzelmi intelligencia PQ – önismeret 1. CHQ – hitelesség 2. testbeszéd – tudni kell szabályozni, lámpaláz – felismerni és mégis visszafogni 3. kongluencia – hiteles vagyok, amit mondok az látszik rajtam non-verbálisan 4. médikussá tétel – saját személyiség eladása Készen kapjuk a beszédet, gesztusokat, arckifejezéseket és a testtartás kódját → ezekből tanulással lesz készség. Befolyásolja a környezetinger hatás. A turizmus, mint élménygyógyászat A magyar ember kívülről egykedvűnek tűnik. Minden személynek három zónája van; biogén, szociogén és pszichogén → az én a szabályozóközpontja önkép: mások jelzéseiből alakul ki énkép: pozitív és negatív tulajdonságok is benne vannak az érdeklődő ember automatikusan művelt, az okosság és a lexikális tudás nem feltétlenül jelent intelligenciát – az intelligencia általános problémamegoldó képességet jelent, az új és váratlan helyzetekhez történő gyors alkalmazkodást → részben örökölt, részben a környezet alakítja ki (17 éves korig alakul) kreativitás: alkotókészség, ami felfedezhető – problémamegoldás, lényeglátás, elemzői szintetizáló képesség → ezeket kell fejleszteni – ötletgazdagság, egyediség kreativitás bank – ötlettár Az utazó embert személyi, emberi benyomások veszik körül, akkor érzi jól magát, ha kialakul a komfortérzete. Nem szabad erőltetni, amit az ember nem akar. Az élménygyógyászati öröm az agyból fakad (az agy fogyasztja a legtöbb oxigént).

7



«« Előző oldal