Gazdasági Ismeretek | Államháztartás » Vojtek Antal - Székesfehérvár Megyei Jogú Város Városgondnoksága

Alapadatok

Év, oldalszám:2009, 4 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:25

Feltöltve:2009. július 30.

Méret:436 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

Székesfehérvár Megyei Jogú Város Városgondnoksága I. A rendszerváltáskor kialakult jogi környezetben, kötelező feladatai ellátására hozta létre a megyeszékhely közgyűlése a Városgondnokságot. Szervezeti és Működési Szabályzata többször is módosításra került, léte, működése azonban – dacára a politikai váltásoknak – sosem került veszélybe. Minthogy közel 3 milliárd forintnyi közpénz az intézmény költségvetési főösszege, a gazdasági élet szereplői szívesen lépnek/lépnének partneri kapcsolatba a szervezettel. Dolgozatomban a több, mint százezres lélekszámú Székesfehérvár Városgondnokságának szervezeti felépítését fogom bemutatni, majd a tanult módszerekkel elvégzem a külső környezet és a belső erőforrások elemzését. II. A Városgondnokság élén a városgondnok áll, aki városi közgyűlés által bizalmat kapott személy. Ő és helyettese – a műszaki vezető – köztisztviselő, a szervezet

többi dolgozója közalkalmazott, bár ez csak munkajogilag érdekes. A helyi önkormányzatokról szóló, 1990. évi LXV törvény, az úgynevezett Önkormányzati törvény szabályozza az önkormányzatok jogait és kötelességeit, részletezi az önkormányzatok kötelezően ellátandó feladatait. A Városgondnokság szervezeti felépítésében ezért jelen vannak az előírt feladatok ellátását segítő szakemberek, a nem kötelezően ellátott munkafolyamatok elvégzésére alkalmazottak, s a munkafolyamatokban csak közvetetten résztvevő, egyéb feladatokat ellátó dolgozók is. A szervezeti felépítést a következő ábra segíti szemléltetni. SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS KÖZGYŰLÉSE VÁROSGONDNOK MŰSZAKI VEZETŐ Műszaki Csoport Gazdasági Csop. Parkolási Csop. TemetőüzemeltetésiCs Piacfelügyelőség Közhasznú foglalkoztat Szabadidős létesítm A Műszaki Csoportba tartozik az útüzemeltetési szakfelelős, az útépítési műszaki

ellenőr, a városi főkertész, a köztisztasági ügyintéző, a közvilágítási szakfelelős, a forgalmi mérnök, a belvízrendező mérnök, a vagyonkataszter nyilvántartó és a térinformatikai rendszer kezelője. A Gazdasági Csoport egy vezetőből (főkönyvelő), könyvelési-, vagyonnyilvántartó-, és pénztáros beosztottakból, a humánszervezőből és előadókból áll. A Parkolási Csoport egy vezetőből, két adminisztrátorból, egy technikusból és 8-12 fő ellenőrből tevődik össze. A Temetőüzemeltetési csoport és állategészségügyi tevékenység, a Piacfelügyelőség, a Közhasznú foglalkoztatás és a Szabadidős létesítmények 1-1 vezetőből és csoportonként és időszakonként változóan 4-8 fő, a végrehajtói szinten dolgozó beosztottakból állnak. A Városgondnokság SWOT-analízise Erősségek: stabil gazdasági háttér, minthogy kötelező feladatokról van szó. A város és vonzáskörzete biztosítja a megfelelően

képzett munkaerőt. Gyengeségek: minthogy a szervezet dolgozóinak zöme közalkalmazott, az országos gazdaságpolitika függvénye a rendelkezésre álló munkabér. Másik gyengeség, hogy a szervezet megbízható működése függvénye a Közgyűlésben zajló politikai folyamatoknak, a két felsővezető személye minimum négyévente lokális politikai egyeztetések kereszttüzében áll. Lehetőségek: a végrehajtandó munkafolyamatok költségeinek optimalizálása a beszállítói kör szélessége okán. Veszélyek: a magyarországi közbeszerzések közismerten lassú, bürokratikus és nem mindig korrupciómentes gyakorlata miatti anomáliák. A Városgondnokság környezeti elemzése a Porteri 5 erő alapján A beszállítók helyzete: profán megfogalmazásban azt mondanám, hogy kincstári beszállítónak lenni mindig is nagy gazdasági stabilitást jelentett, viszont mindig is erőteljes lobbizást kívánt. A vevők helyzete: esetünkben a Városgondnokság

szolgáltatásának vevői a városlakók, akik az önkormányzati választásokon szavazással nyilvánítanak véleményt a Városgondnokság tevékenységéről is (a kampányígéretekben állandóan jelen vannak a szervezettel, annak tevékenységével kapcsolatos elképzelések.) Ezen kívül rendszeres lakossági fórumokon, a Polgármesteri Hivatal zöld számán, avagy a város és a Városgondnokság weboldalán tehetnek észrevételt. Tehát a „vevők” helyzete jó A helyettesítő termékek helyzete: jelen esetben ilyesmiről nem beszélhetünk. Új belépők a piacra: minthogy törvény által szabályozott, leosztott feladatkörről van szó, nem várható új piaci belépő megjelenése. Az iparág helyzete: biztos jövőkép a feladatellátás, a „termék” vonatkozásában, az ország gazdasági teljesítőképessége azonban nagymértékben befolyásolja a szektorba áramló forrásokat. A Városgondnokság PESTEL-elemzése Politikai környezet Jelenleg

éppoly koalíció utáni helyzet van a város közgyűlésében, mint az Országgyűlésben. Általában elmondható, hogy ritkán volt olyan helyzetben a megyeszékhely, hogy a kormányerőkkel szinkronban volt a város vezetésének politikai hovatartozása. Véleményem szerint a magyar választási rendszer átalakítása nélkül az önkormányzatok voltak és lesznek az országos politikai küzdelmek fő vesztesei. Jelenleg a várost kormánypárti polgármester vezeti, a közgyűlés többségét pedig az ellenzéki frakció adja. Minden egyes döntést hosszadalmas, részletes egyeztetések után lehet így csak meghozni, ez pedig a városüzemeltetésnek nem tesz jót. Gazdasági környezet Az önkormányzat helyzete kicsiben mintázza az országét – ez pedig most nem jó. Társadalmi– szociológiai– demográfiai környezet A város 1977-ben lépte át a százezres lélekszámot, 2001-es adat szerint alig valamivel több, mint 101 ezren éltek itt. Nagymértékű a

kiköltözés a városkörnyéki falvakba. A jelenlegi recessziós időktől eltekintve mindig is jellemezte Székesfehérvárt a sok munkalehetőség – a jó ipartelepítési politika miatt. Városszociológiai szempontból vegyes a kép: vannak slum-ösödő, belvárosinak mondható részek, s jellemző a szuburbanizáció jelensége is. Technológia környezet Székesfehérvár –ezelőtt kb.10-12 évvel- olyan robbanásszerű fejlődést produkált, amelyre Európa-szerte felfigyeltek. Nem csak a politikusok, hanem a befektetők is Ezért sok olyan iparág települt ide, amely a csúcstechnológiáját is hozta magával (Alcoa, IBM stb.) Székesfehérvár diákváros is: iskolái biztosítják a folyamatos, magasan képzett munkaerőt. Természeti környezet Székesfehérváron vannak természetvédelmi területek is, meg az azokat védő civil szerveződések is. Turisztikai szempontból is vonzó környezeti értékek jelenléte Jogi környezet A város működését

szabályozó jogi környezet épp olyan, mint a többi hazai településé, a saját rendeletek megalkotása pedig széleskörű egyeztetések után valósul meg