Gazdasági Ismeretek | Vállalkozási ismeretek » Petrik József - A Magyar Posta Rt. működéséről

Alapadatok

Év, oldalszám:2004, 40 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:88

Feltöltve:2008. július 13.

Méret:341 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Nyíregyházi Főiskola Gazdasági- és Társadalomtudományi Kar Gazdálkodási Szak A Magyar Posta Rt. Név: Petrik József Szak: KG II. Tagozat: Levelező/ B csoport 2003. -1- TARTALOMJEGYZÉK TARTALOMJEGYZÉK 1. 1. VEZETŐI ÖSSZEGZÉS 2. 1.1 Történeti áttekintés 2. 1.2 Napjaink 4. 1.3 Postai szolgáltatások bemutatása 4. 1.31 Postai küldemények és küldeményforgalmi szolgáltatások 8. 1.32 Pénzforgalmi szolgáltatások 8. 1.321 Pénzforgalmi közvetítő és egyéb tevékenységek 9. 1.322 Megtakarítások közvetítése 10. 1.323 Nemzetközi pénzforgalmi tevékenység 10. 2. PILLANATNYI HELYZETKÉP 11 2.1 A Posta piaci helyzete 11. 2.21 Monopol helyzetben 11. 2.2 A termékek helyzete 12. 2.21 Levélpostai küldemények 12. 2.22 A csomag 13. 2.23 A hírlap 14. 2.24 A pénzforgalom 15. 2.25 A kereskedelmi áru 17. 2.3 Versenyhelyzet 18. 2.31 TNT és DHL 18. 2.32 Összegzés 19. 3. LEHETŐSÉGEK ÉS PROBLÉMÁK ELEMZÉSE 20. 3.1 A Posta erőségei marketing

szempontból 20. 4. CÉLKITŰZÉSEK 21. 4.1 A Posta üzleti filozófiája 21. 4.2 A Postai küldetése 21. 5. A MARKETING STRATÉGIA 22. 5.1 Marketing a Magyar Posta Rt-nél 22. 5.2 Nagyfogyasztók, kiemelt ügyfelek 22. 5.3 A kereskedelmi üzletág 23. 5.4 A csomag 25. 5.41 A kereskedelmi csomag 25. 5.42 EMS, Postafutár 26. 5.43 PCP 27. 5.44 Távmásolat 27. 5.5 Az előfizetéses lapterjesztés 27. 5.6 A levél 30. 5.7 A pénzforgalmi ágazat 31. 5.71 Pénzintézeti be- és kifizetések termékköre 31. 5.72 Megtakarítási lehetőségek 33. 5.8PEK 35. 5.9Szakmai versenyek, konferenciák 35. 6. CSELEKVÉSI PROGRAM ÉS A VÁRHATÓ FORGALMI EREDMÉNYEK 36 6.1 Akciók, nyereményjátékok, belső ösztönzők egy-egy régióban 36. 7. ELLENŐRZÉS 38. 8. FELHASZNÁLT IRODALOM 39. 9. Melléklet – Éves Jelentés 2001 -2- 1. VEZETŐI ÖSSZEGZÉS 1.1 Történeti áttekintés A posta szó a latin postium, posita szóra vezethető vissza, eredetileg az üzenetvivő személyt jelölte

meg, majd a történelem folyamán magát az intézményt. Levelek, küldemények továbbításával, távközléssel és bizonyos pénzügyi feladatokkal foglalkozó állami intézmény. Az ókortól a XIX. századig kétezer éven át a ló volt a posta szállítóeszköze, amit a gyalogos futárral párhuzamosan használtak. Európában a posta a XVII. és a XVIII században ugrásszerűen fejlődött, a NémetRómai császárságot ekkor igen jól kiépített, egymáshoz kapcsolódó postaállomásrendszer jellemezte Később általában fokozatosan állami monopóliummá vált a posta a legtöbb modern országban. A történelem során a technika fejlődésével folyamatosan fejlődtek a postai szolgáltatások is. Az Árpád-házi fejedelem futárszolgálata elsősorban a hadi cselekményekkel kapcsolatos információkat továbbította. A királyi futárszolgálat a l etelepedett törzsek közti összeköttetést biztosította. A „posta” elnevezés az Anjou királyok idején

jött a divatba. Haladást jelentett Mátyás király idején a kocsiszekér megjelenése. Ez lehetővé tette az utasok és nagyobb küldemények szállítását. Folyamatosan alakultak ki a postaállomások. A mohácsi vész után a Taxis család rendezett be postát I. Ferdinánd magyarországi területein A Rákóczi szabadságharc után, III. Károly uralkodása idején jött létre, osztrák mintára 1722-ben az állami posta. Mária Terézia 1750-ben kiadott rendelete értelmében a postai szolgálat két ágra szakadt: levélposta, kocsiposta. A levélbélyeget használták. mint bérmentesítést, Magyarországon először 1848-ban Ferenc József császár 1851-ben lépette életbe a postatörvényt. A kiegyezés után hozták létre az önálló Magyar Királyi Postát, aminek Gervay Mihály volt a vezetője. Ekkor került sor az új postajelvény használatára. 1886-ban megkezdte működését a Postatakarékpénztár. Jelentős fordulópontot jelent a posta

fejlődésében, hogy új szállítóeszközként megjelent a vasút, és a vasúti hálózat fejlődésével párhuzamosan egyre jobban kiszorult a l óval való szállítás. A minél gyorsabb közvetítés érdekében már a -3- vonaton való szállítás alatt válogatták a leveleket az erre rendszeresített vagonokban. Baross Gábor miniszter 1887-ben egyesítette a pos tát a t ávíróval. A távíró elsődleges feladata kezdetben az állami üzenetek közvetítése volt. 1888 -ban állami kezelésbe került a távíróhálózat. 1908-ban a Magyar Posta elnyerte teljes függetlenségét. A II. világháború után a p ostát államosították. A posta megváltozott körülmények között is tovább fejlődött: 2000-ről 3200-ra növekedett a postahelyek száma. 1947-től vett részt a totó, 1957-től a lottószelvények árusításában és továbbításában. 1951-ben indult hírlapterjesztés. be a 1958-ban a tv műsor szórása is bekerült a szolgáltatások

közé. 1973-ban elindult a postai feldolgozás gépesítése az irányítószámok bevezetésével és levélfeldolgozó gépsor üzembe állításával. 1988-tól a Posta a Postabank Rt. részvényese lett, ami a bankszolgálatot jelentős szerephez juttatta. 1990-ben a Magyar Posta szétvált a t ávközléstől és a műsorszórástól, s ettől kezdve már tisztán küldemény és pénzforgalmi szolgáltatásokkal foglalkozott. 1994-ben a posta részvénytársasággá alakult. 1999-ben szerződést kötött az Unisys Magyarország Kft.-vel az integrált posta hálózat projekt beindításáról. Ennek megvalósítása még folyamatban van, melynek keretén belül háromféle posta kezdi meg működését: front office, gépes, manuális. -4- 1.2 Napjaink A Budapesten működő Vezérigazgatóság irányítása alatt az ország területén, a legnagyobb megyeszékhelyeken 6 p ostaigazgatóság fogja át több megye postai tevékenységét: budapesti, soproni, pécsi, szegedi,

miskolci és a debreceni. 1.3 Postai szolgáltatások bemutatása 1.31 Postai küldemények és küldeményforgalmi szolgáltatások ♦ levélpostai küldemények ♦ postacsomag ♦ postautalvány ♦ távmásolat ♦ bélyegkiadás ♦ hírlap-előfizetés lapterjesztés ♦ kereskedelmi tevékenység ♦ időgarantált szolgáltatások ♦ Insert-pack ♦ Elektronikus posta direkt marketing (DM) tevékenység. Levélpostai küldemények: ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ levél értéklevél áruminta vakok írása nyomtatvány levelezőlap, képeslap Levél: Közlést, továbbá a postai szolgáltatási szerződés alapján továbbítható tárgyat tartalmazó, a nemzetközi előírásoknak, valamint a szabványnak megfelelő zárt és címzéssel ellátott postai küldemény. Mérettől függően lehet szabványlevél vagy egyéb levél. -5- Értéklevél: Értéknyilvántartással feladott zárt levélpostai küldemény. Áruminta: Eladásra szánt termék ismertetésére

szolgáló levélpostai küldemény. Vakok írása: Vakok kizárólagos használatára szolgáló dombornyomású írásokat, hangfelvételeket, különleges papírok vagy mágneslemezeket és egyéb korszerű információhordozókat tartalmazó levélpostai küldemény. Nyomtatvány: Nyomdai úton, vagy más sokszorosítási eljárással készített, meghatározott címzettnek szóló, kedvezményes díjú postai küldemény, mely nem tartalmaz személyes jellegű szöveget, képet, vagy ábrát. Levelezőlap: Levelezőlap-kartonból előállított, kiugró vagy domború részt nem tartalmazó, téglalap alakú, nem zárt levélpostai küldemény. Képes levelezőlap: Olyan levelezőlap, melynek egyik oldala képet, rajzot tartalmaz, címoldal baloldali fele közleményt tartalmazhat. Postacsomag fajtái: ♦ ♦ ♦ ♦ belföldi csomag nemzetközi postacsomag értékcsomag belföldi kiscsomag Postacsomag: A Nemzetközi Csomagegyezménynek megfelelő, postai szolgáltatási

szerződés alapján továbbítható tárgyat tartalmazó, postai úton feladott zárt küldemény. Nemzetközi postacsomag: Az Egyetemes Postaegyezménynek és Postacsomag Szabályzatnak megfelelő, postai szolgáltatási szerződés alapján továbbítható, az adott -6- országban beviteli korlátozás alá nem eső tárgyat tartalmazó, postai úton feladott zárt küldemény. Értékcsomag: Értéknyilvántartással feladott postacsomag. Belföldi kiscsomag: Olyan küldemény, melyben postai szállításból ki nem zárt vagy különleges feladási feltételhez nem kötött, értéket nem képviselő anyag, tárgy, mely a postai tevékenység során megkülönböztetett kezelést nem igényel. Postautalvány: ♦ belföldi postautalvány ♦ nemzetközi postautalvány Belföldi postautalvány: Az e c élra rendszeresített nyomtatvány felhasználásával történő rendelkezés pénzösszeg címzettnek történő kifizetésére, illetve a feladó által megadott számlára

való telepítésre. A befizetett készpénzt továbbítja és a c ímzett részére kifizeti. Nemzetközi postautalvány: A kétirányú nemzetközi postautalvány forgalmának bonyolítását, valamint a kétirányú utánvételes küldemény utánvételi lapjainak közvetítését végzi. Távmásolat, időgarantált szolgáltatások: ♦ ♦ ♦ ♦ távmásolat belföldi gyorsposta (EMS) nemzetközi gyorsposta postafutár Távmásolat: Papíron készült, írásról, ábráról, képről a postai nyilvános távmásoló berendezés és távközlési hálózat útján továbbított, soron kívül vagy az ügyfél rendelkezése szerint kézbesített másolat. -7- Belföldi gyorsposta (EMS): A posta a k üldeményt minden más küldeménytől elkülönítve, meghatározott időn belül juttatja el a rendeltetési helyre. előre Nemzetközi gyorsposta: Minden más küldeménytől elkülönítve, a meghatározott időn belül juttatja el a rendeltetési helyre. Postafutár: A

szolgáltatás igénybevétele esetén a Posta meghatározott településeken a küldeményt azonos településen belül 2 óra alatt, egyébként a szerződésben rögzített időpontban, egyedileg kezelve juttatja el a címzetthez. Bélyegkiadás: A bélyeggyűjtők számára lehetőség van arra, hogy alkalmi bélyegekre előfizessenek, és bélyegtermékkatalógusból rendeljenek. Hírlap-előfizetéses lapterjesztés: Az alábbi szolgáltatásokat biztosítják: ♦ ♦ ♦ ♦ előfizetések felvétele, nyilvántartása, összesítése előfizetések gyűjtése előfizetési díjak beszedése kézpénzben, bankszámláról történő átutalása lapok átvétele, feldolgozása, szállítása, kézbesítése Kereskedelmi tevékenység: A posta különböző értékcikkeket értékesít: ♦ postai értékcikkek (postabélyeg) ♦ pénzügyi értékcikkek (illetékbélyeg) ♦ sorsjegyek ♦ totó-lottó ♦ kereskedelmi áruk -8- Insert-Pack: A legkorszerűbb

szolgáltatások egyike. Küldemény-előkészítő tevékenység, csomagolási szolgáltatás. A szolgáltatás elsősorban lapkiadók, csomagküldő szolgálatoknak, áruházláncoknak és könyvkiadóknak ajánlják. Elektronikus Posta: A szolgáltatás az elektronikus kommunikáció és a k lasszikus üzenettovábbítás kombinációjára épül, a k üldemények adatainak fogadása és feldolgozása elektronikus úton történek, a kész levelek azonban továbbra is a kézbesítők által kerülnek a postaládákba. Direkt Marketing: A reklámkommunikáció egyik legfiatalabb ágazata, rendkívül költséghatékony. Ötvözi a hagy ományos és a legmodernebb technikára épülő szolgáltatások előnyeit. A reklámötlet kitalálástól a kivitelezésen át a küldemény célcsoporthoz történő eljuttatásáig minden munkafolyamat egy kézben összpontosul. A Direkt Marketing Centrum újszerű módon komplex DM-szolgáltatást nyújt. 1.32 Pénzforgalmi szolgáltatások 1.321

Pénzfogalmi közvetítő és egyéb pénzforgalmi szolgáltatások Befizetések bankszámlák javára: Készpénzátutalási megbízás: A számlatulajdonosok a hi telintézetnél vezetett bankszámlájuk javára szóló befizetésekhez használhatják ezt a bizonylatot, illetve befizetőiket azzal láthatják el. Expressz készpénzátutalási megbízás: A Posta a hitelintézet által felhatalmazott és a feldolgozásból származó tételes információk átadására aP EK-kel -9- közvetlenül, illetve a számlavezető hitelintézet közvetítésével megállapodást kötött számlatulajdonosok 31-es kimeneti kóddal rendelkező és meghatározott minimális feladási összeghatárt elérő vagy meghaladó összegre kiállított készpénz átutalási megbízásait sürgősséggel kezeli. Kifizetési utalvány: A hitelintézetek és számlatulajdonosok, számlájuk terhére, pénzküldeményeket adhatnak fel, melyet a Posta a megjelölt rendeltetési helyen készpénzben

kifizeti. Nyugellátási utalvány: A nyugellátások és a rendszeres szociális ellátásokat a P osta a nyugdíjfolyósító szervekkel kötött megállapodás szerint az általuk kitöltött utalványok alapján az ellátottak részére készpénzben kifizeti. Készpénzfelvételi utalvány: A számlatulajdonosok bankszámlájuk terhére készpénzt vehetnek fel az aláírásbejelentő kartont kezelő postahelyen. Pénzforgalmi betétkönyv: A postahelyeken vezetett különleges, nem kamatozó betétkönyv, amely nem a hitelintézet székhelyén működő számlatulajdonos, illetőleg annak valamely kirendeltsége készpénzforgalmának lebonyolítására szolgál. Garantált csekk: A hitelintézetek és számlatulajdonosaik által kibocsátott csekkekre valamennyi postahelyen kifizetést teljesít. Bankkártya elfogadás: A Posta a kártyakibocsátók bankkártyáira POS terminállal készpénzkifizetést teljesít. Egyéb kiegészítő szolgáltatások: ♦ ♦ ♦ ♦

pénzváltás televízió üzemben tartási díj adategyeztetés telephelyen végzett pénzforgalmi közvetítő szolgáltatások - 10 - 1.322 Megtakarítások közvetítése Postai takarékközvetítő szolgáltatás: A postaügynökségek kivételével a pos tahelyek betétközvetítést végeznek. (betétgyűjtés, betéti okmány terhére kifizetés) Értékpapír és értékpapír típusú betéti okiratok értékesítése és visszaváltása: A Posta a hi telintézetek által kibocsátott értékpapírokat és értékpapír típusú okiratokat a postaügynökségek kivételével valamennyi posta értékesíti és visszaváltja. Telefonkönyvek beváltása: A MATÁV által kibocsátott telefonkönyvek törlesztő és kamatszelvényeinek kifizetését valamennyi postahely végzi. Biztosításközvetítés: A biztosító intézetekkel kötött kétoldalú megbízások, a biztosítóintézetről és a biztosítási tevékenységről szóló törvény alapján, ha szükséges a

PSZÁF jóváhagyásával végzi. Lakossági folyószámla szolgáltatás közvetítése: A Postabankkal és az OTP-vel kötött, a PSZÁF által jóváhagyott szerződések alapján a kijelölt postahelyek végzik a folyószámla megnyitását és megbízásokat is teljesít. 1.323 Nemzetközi pénzforgalmi tevékenység Konvertibilis fizetőeszközök vételé és eladása: A kijelölt postahelyek a M NB engedélye alapján az által jegyzett külföldi fizetőeszközök megvásárlásával és eladásával foglalkozik. Eurocsekk begyűjtése: A Magyarországon beváltott és elfogadott, forintra kiállított eurocsekket a P osta összegyűjti és elszámolja a kibocsátó országok elszámoló központjaival, majd ezt követően a belföldi elfogadókkal. Ahhoz, hogy a P osta lépést tartson a piaci környezet gyors változásával, szolgáltatási palettáját egyre színesebbé kel tennie, ezért új szolgáltatásokat vezet be, vagy a régieket módosítja. - 11 - 2.

PILLANATNYI HELYZETKÉP 2. 1 A Posta piaci helyzete A Posta hosszú ideig egyeduralkodó volt a piacon. A konkurencia megjelenésével, a technika, tudomány fejlődése során belépő technikai eszközök elterjedésével megváltozott a hel yzet. Ez megmutatkozott piacvesztésben, a piaci részesedés csökkenésében. Mindezek egyre fontosabbá tették a marketing szemlélet elterjedését a Postán belül. Ezt bizonyítja a marketing szakemberek felvétele, a belső dolgozók ilyen irányú képzése, az egész postai szervezet átalakítása, új alapokra helyezése, a marketing kutató rendszer alkalmazása. Egyre több felkérés születik a Posta részéről, a Posta egyes részeinek, tevékenységének vizsgálatára. Ma már egy-egy értékesítési területen jelentős konkurenciával kell számolni. Ezért hangsúlyt kell fektetni a konkurens cégek felderítésére. Az Egységes Hírközlési Törvény (EHT) értelmében a M agyar Posta, mint egyetemes postai

szolgáltató kizárólagosan jogosult: - postabélyeg kibocsátására, forgalomba hozatalára, forgalomból kivonására, „Magyarország” felirattal, illetve annak idegen nyelvű megfelelőjével rendelkező postai értékcikk, bélyegző használatára postakürt jelvény használatára postai pénzforgalmi és pénzügyi szolgáltatások nyújtására belföldi postautalvány-szolgáltatás nyújtására. 2.11 Monopol helyzetben A Magyar Posta monopolhelyzetének köszönhetően „még” nem kell túl nagy konkurenciával számolnia a legnagyobb árbevételét termelő küldeményforgalom piacán. Azonban ennek a kiváltságos helyzetnek „ára van”. A posta mindig is stratégiai fontosságú volt minden rendszerben és kormányzati irányítás alatt. Ezért a postai szolgáltatások tarifáit mind a mai napig hatóságilag állapítják meg. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy sohasem sikerült teljesen objektíven kiszámítani a cégnél, hogy egy-egy levél

kézbesítése átlagosan mennyibe is kerül a postának. Egy biztos: a r endszerváltás óta a b enzin több mint tízszeresével emelkedett meg, a fizetésekről és egyéb költségekről nem is beszélve, míg a postai szolgáltatásoké 4-5 szörösére növekedethetett. Ebből következően az EU-ba a legolcsóbb postaként lép be - a többi csatlakozó országot is figyelembe véve - a Magyar Posta Rt. Magyarországon átlagosan 13 eurocentért, míg a következő legolcsóbb postán 21 eurocentért lehet feladni egy-egy levelet. A sokkal fejlettebb országokban ugyanezen leveleket 60-80 eurocentért kézbesítik a külföldi posták. A mindenkori magyar kormány azonban inflációbefolyásoló tényezőnek tartja a postai szolgáltatások tarifájának emelését, ezért évről évre csak az éves inflációnál 1-2%-al magasabb arányban emelheti árait a Magyar Posta Rt. - 12 - A posta több mint 1800 féle szolgáltatása közül a kereskedelmi áruk értékesítése

az egyik, amely hatóságilag nem szabályozott. Az árukat a v ezérigazgatóság kereskedelmi osztálya szerzi be k özpontilag és átlagosan 15-20 %-os árréssel próbálja értékesíteni a pos tákon. A régiók postaigazgatóságain is működik kereskedelmi csoport, akik saját döntéskörben dönthetnek egy-egy helyi áru értékesítési körbe való bevételezéséről. A postán való értékesítés legnagyobb hátránya, hogy a v ezérigazgatóság nem engedélyez elméletileg semmiféle készletre való vásárlást. Így csak bizományi alapon veheti át az árukat a raktár, és a „túl nagy” értékesítési hálózatnak köszönhetően kevés vállalkozás engedheti meg magának, hogy a pos tán keresztül terítse értékesítésre szánt termékeit. Ebből adódóan kevés a versenyképes áru a postákon. A posta vezetésének évek óta a l egnagyobb kihívást a s zolgáltatások jövedelmezőségének javítása jelenti. A költségek több mint a fele

bérköltség és a mindig is nyereséges vállalat az utóbbi évben először vált veszteségessé a fent felsorolt okok miatt. Az utóbbi évek törekvő és minél több új piacot megszerzős vállalati stratégiáját felváltotta a „vissza a hagyományos szolgáltatásokhoz” stratégia. Mindenki azt csinálja, amihez ért alapon először a postai szolgáltatások színvonalát kell emelni, majd azután lehet emelni az árakat. Ebben remélhetően sokat segítenek majd a 2000 ót a folyamatosan telepített és üzembe helyezett iPosták, amelyek korszerű informatikai hátterüknek köszönhetően gyorsabban és nyomon követhetően kezelik a küldeményeket. Természetesen át kell gondolnia az ésszerű emberi erőforrás gazdálkodását a cégnek és a postatörvény módosításával elérni, hogy a l assan elnéptelenedő kistelepüléseken egyszerűbb és költségracionalizáltabb megoldású postaszolgáltatást végezzen a vállalat. Manapság a posta

bevételének több mint 90 %-át a 200 legnagyobb posta „termeli meg”. 1000 posta a „maradék” kb 10%-át és megközelítőleg 1200 posta kizárólag költséget jelent a második legtöbb embert foglalkoztató magyar vállalatnak. 2.2 A termékek helyzete A következőkben az egyes ágazatokra bontva szeretném ismertetni azok erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit, veszélyeit, azaz SWOT-analízist. 2.21 Levélpostai küldemények A piaci helyzetet tekintve a Posta piacvezető ezen a szolgáltatási területen, azonban konkurencia jelenik meg a címezetlen nyomtatványok kézbesítésénél, és az 500g feletti levelek továbbításában (önkormányzatok, közszolgáltatók, nagyobb vállalkozások, Meló-diák). A kommunikációs eszközök bővülése (fax, mobil, Internet) csökkentik a levélpostai szolgáltatások iránti igényt. Elvárásként jelenik meg az igénybevevőknél az udvarias, szakszerű, figyelmes, gondos kiszolgálás a f eladás során, és ez

jelenjen meg a k ézbesítés alkalmával is. A sorban állások csökkentése az elégedettség érzését növelné A vásárlók odafigyelésére is több időt lehetne így szánni, ami fontos a további jó kapcsolat kialakításához, a további igénybevétel létrejöttéhez. - 13 - A manuális tevékenységet hamarosan felváltja az IPH rendszer, de a feldolgozás továbbra is manuális marad. Így a pos tai szlogen „gyorsaság, megbízhatóság, pontosság” nem valósul meg minden esetben. Levélfeldolgozó gépek telepítése a nagyobb gócpontokon orvosolhatná a hi ányosságokat. A Telepostaházakhoz hasonlóan az egyes postahelyeken igény lenne Internet hozzáférési lehetőséghez. Megfelelő díj ellenében bárki használhatná, jelentős bevételt eredményezne a Posta számára. 2 ERŐSSÉGEK • országos hálózat, lefedettség • feladás egyszerű, könnyen és sok helyen elérhető • konkurencia még nem nagymértékű • a számlalevél nagy

mennyiségű egyidejű feladást biztosít • széles nemzetközi kapcsolat • díjfizetés utólagos lehetősége • nagyfeladóknak díjkedvezmény • sokfajta különszolgáltatás 3 GYENGESÉGEK • közönséges levél esetén nincsen kárfelelősség • címezetlen nyomtatványnál magas ár • különszolgáltatások esetén a kétszeri kézbesítés problémái • tértivevényes küldemények kézbesítési nehézségei • gépi feldolgozás csak minimális helyen • nyomon követés nehézségei 4 LEHETŐSÉGEK • ráfordítással arányos helyi tarifa • minőség előtérbe helyezése • a DM rendszer széleskörű propagálása • gépi feldolgozás kiterjesztése • pályázatokban, nyereményjátékokban aktívabb postai részvétel 5 VESZÉLYEK • kisebb szerveződésű olcsóbb versenytársak megjelenése • helyettesítő termékek megjelenése • különszolgáltatásos küldemények esetében fizetőképes kereslet csökkenése 2.22 Csomag A

szolgáltatást mind a magánszemélyek, mind a vállalkozások igénybe veszik, ám városon belül a v állalkozások jelennek meg nagyobb feladással, míg vidéken főként a magánszemélyek. A csomagfeladás méret és súlyhatárhoz kötött, az ezen felüli feladás, kézbesítés megállapodás aláírása után, a k ereskedelmi csomag szolgáltatás keretében valósulhat meg, ami a vállalkozásokra jellemző. A vállalkozásoknak a teljeskörű kiszolgálás érdekében folyamatosan ajánlják a telephelyi felvételt, de a díj miatt inkább saját gépkocsival szállítják be. Elvárásként jelentkezik mindenki részéről a szakszerű felvilágosítás igénye, a küldemények gondos, biztonságos kezelése, gyors, pontos kézbesítés. A házhoz kézbesítés igénye mindenkinél felmerül, hiányolják, hogy nincs minden településen megoldva ennek teljesítése. Amennyiben ez megvalósulna, a dí jba beépülhetne ennek a költsége, és akkor nem szólalnának fel

a k ülön díj felszámításáért. - 14 - 6 ERŐSSÉGEK - törvényi háttér biztosítja a kárfelelősséget sokfajta különszolgáltatás tételes küldemények biztonsága telephelyi ki-és beszállítás törékeny, élő áru kezelése díjfizetés utólagos lehetősége térbeni és időbeni mozgatás országos lefedettséggel nemzetközi összeköttetés 7 - GYENGESÉGEK manuális technológia nem megfelelő gondosságú kezelés korlátozott méret-és súlyhatár szigorú csomagolási feltételek kézbesítési idő nem ügyfélbarát kézbevételek magas száma csökkenti a nyomon követés lehetőségét nincs mindenütt házhoz kézbesítés - viszonylag magas árak 8 LEHETŐSÉGEK 9 VESZÉLYEK • nagyfeladók és tömeges • erős konkurencia sok feladók részére engedmények területen adása • minőség ellenőrzésének • kereskedelmi csomag hiánya piacvesztéshez népszerűsítése vezet • technológia fejlesztése • konténeres szállítás

• kézbesítési idő átszervezése Konkurencia jelenléte mind a kis és nagyméretű küldemények esetén fennáll. Sok a magánfuvarozó, szállít a MÁV, a cégek saját járműparkkal rendelkeznek, jelen vannak a gyorsszolgálati szolgáltatók (DHL, UPC, TNT). A minőségpolitikának, a biztonsági előírásoknak sokkal nagyobb hangsúlyt kellene fektetni az élő kezelés milyenségének ellenőrzésére, mellyel kevesebb panaszra, kártérítési igény benyújtására adnának okot. A piaci részesedés növekedésének alapvető követelménye a minőség. A kézbesítés hatékonysága nem megfelelő a kézbesítési időintervallum miatt, ugyanis a lakosság zöme délelőtt munkahelyén tartózkodik. A gépkocsipark hatékony kihasználása érdekében a kisebb településékre a Posta vállalhatná műszaki cikkek szállítását. Megfelelő tarifa kidolgozásával, megfelelő promóciós tevékenységgel számos megrendelésre lehetne számítani. 2.23 Hírlap A

hírlapterjesztés igénye kettős: a kiadók szeretnék, hogy termékeik eljussanak az olvasókhoz, az olvasók igénye, hogy hozzájussanak az írott információkhoz. A Posta által végzett előfizetéses lapterjesztést azok választanak, akik a rendszeresség és a teljeskörűség mellett voksolnak. - 15 - 10 ERŐSSÉGEK - országos hálózat - kézbesítés helyének rugalmas kezelése - megrendelők bizalma - díjfizetés elfogadásának rugalmas kezelése 11 - GYENGESÉGEK kézbesítői munka színvonala marketing munka hiánya piaci tendenciák rossz megítélése 12 LEHETŐSÉGEK - rugalmas alkalmazkodás a kereslethez - kedvezőbb előfizetési konstrukciók kidolgozása - kiadókkal közös akciók szervezése - gépesítés fokozása - minőségi munka javítása 13 VESZÉLYEK - fogyasztói szokások átalakulása - kiadói terjesztői hálózatok kiszélesedése - helyettesítő termékek - elektronikus médiák Legnagyobb konkurensek maguk a k iadók és az

árushelyek kialakításának növekedése (Inform Média Kft, Axel-Springer). Mitől jobb a konkurencia?  kora reggeli kézbesítés  kedvezőbb előfizetési lehetőségeket, gyakori ajándékozást nyújt az előfizetők részére Az egyre magasabb előfizetési díjak kereslet csökkenéshez vezetnek. Mivel az írott sajtó egy része romlandó, ezért az emberek tévéből, rádióból történő információhoz jutása keresletcsökkenéshez vezet. A romlandóságot figyelembe véve a kézbesítésnek pontosnak, gyorsnak kell lennie és a minőséget garantálnia kell. A hírlapkézbesítőket érdekeltté kell tenni a minőségi munka végzésében megfelelő bérezéssel. Az újságok iránti igény fokozódna, ha a sok terméket be tudnák mutatni az olvasóknak. A postákon olvasósarkot lehetne kialakítani, ahová bérlet megvásárlásával lehetne bejutni. 2.24 Pénzforgalom A pénzforgalomi szolgáltatásokra jellemző, hogy valamilyen szinten a készpénzhez

kötődnek. Ugyan elterjedőben vannak a készpénzkímélő fizetési eszközök, de ezek még nem olyan számottevőek, hogy nagytömegű piacvesztést jelentene a Posta számára. A szolgáltatások közül csupán a belföldi postautalvány élvez törvénnyel szabályozott monopol helyzetet. A többi termék esetén mindenütt számolni kell a konkurenciával. A díjbeszedés területén erős a verseny, hiszen ezek a c égek saját hálózat segítségével oldják meg a dí jak beszedését. Mivel a cégek országos lefedettséggel nem rendelkeznek, ezért a számlalevél teljeskörű előállításával korszerű megoldást tudnak kínálni, a díjak befizetésével a befizetési forgalom nő, míg a feladással a levélposta bevétele. - 16 - Befizetések terén versenytársnak tekinthető minden szolgáltató, aki készpénzszámlapénz irányú tranzakciót végez: bankok, takarékszövetkezetek, pénzgyűjtő és szállító szervezetek. A kifizetési forgalom esetén

a lakossági folyószámla jelenti a legnagyobb veszélyt, itt főként a kifizetési és nyugdíj utalványt lehet megemlíteni. Postamat esetén a készpénz automaták használata, illetve az egyre több gép telepítése jelent veszélyt, hiszen azoknál a pén zfelvétel sokkal egyszerűbb, nem kell igazolni magukat. A csekkvisszafizetések csupán csekély része jelenik meg a postahelyeken, s ez is inkább szezonális jellegű. Az adategyeztetés előtérbe kerül a lakástakarék-pénztári szerződésekhez kapcsolódó hitel felvétele miatt, és az áthidaló kölcsön felvétele kapcsán. A megtakarítások piacán minden hitelintézetet, és egyéb befektetéssel foglalkozó vállalkozást versenytársnak kell tekinteni. A Postával szerződésben álló bankokat is ide sorolhatjuk, hiszen azoknak nem minden termékét forgalmazza a P osta, illetve, amiket a Postán forgalmaznak azok a konstrukciók náluk is megtalálhatók. Lakástakarék-pénztári szerződések esetén,

és a biztosítás területén a szintén erre specializálódott intézmények a konkurensek. A Posta történelmi múltja, bizalmi tőkéje, a lakossággal kialakított jó kapcsolata a legfőbb érv a bizalom megnyerésére, s a versenytársakkal szembeni szimpátiára. Ezt kell kihasználni, alapos, korrekt, szakszerű tájékoztatással az árbevétel is növekedik majd. - ERŐSSÉGEK országos hálózat elérhetőség a váltások, visszaváltások vonatkozásában befizetéseknél rövid átfutási idő banki, pénzforgalmi rendszerekhez való csatlakozás lehetősége partner-semleges magatartás EKM-nél 1 napos átfutási idő kincstári takarékjegy magas hozama, állami garanciája több bank egyidejű elérhetősége nemzetközi pénzközvetítés jelenléte gyorsaság, pontosság, megbízhatóság - - 17 - GYENGESÉGEK a hálózat nem elég felkészült a hagyományos postai forgalomtól eltérő feladatok ellátására számlavezetési tevékenység hiánya

felvételi technika, technológia elmaradottsága a bankokétól magas a várakozási idő házhoz kézbesítési összeghatár lassú reagálás a piac változásaira a magas készpénzforgalom szigorú biztonsági intézkedéseket követel nyugdíj kifizetésének ütemezettsége letiltások kezelése nehézkes megtakarítási formák forgalmát a megbízók üzletpolitikája befolyásolja bankszférában megszokott kiszolgálási körülmények hiánya eltérő feladatnál munkatársak hozzáállása valutaváltásnál kedvezőtlen árfolyam 14 - LEHETŐSÉGEK nemzetközi szolgáltatások bővítése minőségi munka előtérbe helyezése nyugdíjkifizetések versenyképessé tétele Magyar Államkincstár további termékei 15 VESZÉLYEK - folyószámlák széleskörű elterjedése - piacismeret hiányából adódóan a piaci folyamatokra való lassú reagálás - készpénzkímélő fizetési eszközök - banki fiókhálózatok bővülése Lehetőségeink között

említhető még:  dematerializált értékpapír forgalmazás  biztosítási ügyfélszolgálat bevezetése  sokrétű munkának megfelelő folyamatos oktatás  Veszély lehet a szolgáltatásokra nézve továbbá:  takarékszövetkezetek árukapcsolása  megtakarítások esetén újabb betétforma nem biztos, hogy nagyobb forgalmat jelentene, inkább átrendeződést  ügynöki hálózat elszaporodása  erősödő verseny a valutapiacon Az IPH rendszer megvalósítása sok lehetőséget nyújt, sok gyengeséget orvosolhat. Sokan szeretnének egyenleget kérni a POS terminálok használatáról, aminek megvalósítása hasznos lenne. Az egyenleg ismerete sok felesleges tranzakció elindításától mentené meg a postai dolgozókat. 2.25 Kereskedelmi áru A gyártóknak megéri a Postához fordulni, hiszen annak országos lefedettségével mindenkihez el tudják juttatni termékeiket anélkül, hogy hálózatot kellene kiépíteniük. A kereskedelmi áru

forgalmazásával főként a m agánszemélyeket célozzák meg. A Posta próbál közepes áron közepes minőséget biztosítani A célpiacok, és ezek igényei jelentősen változnak településenként. A változó beszállítói kör sajnos az áruk folyamatos biztosítását nem teszi lehetővé. Mire az emberek megszokják a termékeket, addigra már nem lehet kapni. Erre megoldás az átterelési lehetőség, ám ez is véges. Egy sokkal rugalmasabb megrendelésteljesítés rendszer kidolgozása válna szükségessé A megrendelések során sokszor az új termékről nem tudják, hogy az elnevezés mit takar. Időközönként egy szórólap jellegű kiadványt kellene megjelentetni, melyben látható az áru és ár egyaránt. Az árpolitikát tekintve figyelembe kéne venni a s ok 100 Ft-os bolt jelenlétét - ami konkurenciát jelent a magánbizományosokkal és az üzletközpontokkal együtt - s a fizetőképes kereslet csökkenését. - 18 - ERŐSSÉGEK - széleskörű

hálózat - kézbesítők útján mozgó árusítás lehetősége - sokféle áru forgalmazása - központi kereskedelmi áru iránti magas igény GYENGESSÉGEK - nyitvatartási idő rövidsége kispostákon - nincs hely a kirakatozásra - a posták lepusztult belső tere nem alkalmas minden áru forgalmazásának engedélyezésére - sok helyen nincs raktározási lehetőség - üzleti szemlélet hiánya - ellátás zavarai LEHETŐSÉGEK - elektronikus megrendelés - mintabolt létrehozása (PCP) - akciók szervezése - megbízható beszállítókkal történő üzletkötés VESZÉLYEK - versenytársak növekvő száma - az árak magasak - folyamatos ellátottság hiánya miatt vevővesztés Egyes települések csak papíráru értékesítésére kaptak engedélyt, így ezekről a településekről csak minimális bevétel várható el. A PCP katalógus termékeinek sokfélesége, jó minősége lehetőséget ad a bevételek növelésére. Egy mintabolt kialakítása a

megrendelések számának növekedésének számához vezethet. 2.3 Versenyhelyzet 2.31 TNT és DHL DHL: legnagyobb tapasztalattal rendelkező légi expressz futárszolgálat. Piacvezetők a háztól-házig szállításban a v ilágon. A legtöbb irodával rendelkeznek, biztosítják az ország teljes lefedettségét, a l egnagyobb hazai gépjárműparkkal rendelkeznek. Nemzetközi dokumentum- és áruküldemények szállításával foglalkozik. Egyéb szolgáltatások: belföldi szállítás, fedélzeti futár, biztosítás, jumbo box, szombati szolgáltatás. Az előre nyomtatott szállítólevelek, kereskedelmi számlák, exportáláshoz szükséges dokumentumok, vízálló tasakok, különböző méretű dobozok és boros dobozok azt a célt szolgálják, hogy küldeménye sérülésmentesen érjen rendeltetési helyére. Nemzetközi expressz logisztika és disztribúciót is működtetnek. Piacvezetőként az információs technológiák folyamatos fejlesztése mellett kötelezte

el magát. Felismerték, hogy ügyfeleik számára elengedhetetlen a küldemények hollétére vonatkozó információk mindenkori ismerete. Elektronikus kereskedelmi megoldásaik segítségével megkönnyítik az adminisztrációs folyamatokat, valamint pontos információt szerezhetnek a küldeményekről. A szükséges információt megkaphatják az ügyfelek az internetről, mobiltelefonon, számítógépes program segítségével. A Posta előnye a DHL-lel szemben, hogy vállalja az élő állatok, ékszerek, értékpapírok szállítását is. TNT: a világ egyik vezető expressz szállító vállalata. A web oldalon az ügyfelek feladhatják a rendeléseiket, vagy megkereshetik küldeményeiket. Szolgáltatások: 9 és 12 órai expressz, világ expressz (másnapi kézbesítés a legtöbb európai országba, amit a Posta nem tud biztosítani), gazdaságos expressz (meghatározott időben történő háztól-házig szolgáltatás kevésbé sürgős küldeményekhez, - 19 -

kézbesítés Európában 2-6 munkanapon belül), belföldi expressz kiszállítás (dokumentumok, áruküldemények szállítását biztosítja aznap vagy következő munkanapon országunk egész területén), különleges expressz (a lehető leggyorsabb kiszállítás világszerte). A cég vállal veszélyes küldemények szállítását is. A küldeményeknél nincs méret és súlykorlátozás 2.32 Összegzés Egyértelműen látszik, hogy minden területen a legnagyobb veszélyt a versenytársak erősödése jelenti. A versenytársak megléte az egészséges versenyre ösztönöz, az egyre jobb teljesítményre. Nagyon ritkán sikeresek azok a v állalkozások, amelyeknek nincs versenytársuk. A verseny minden igazi vállalkozás természetes létformájának része, amely során szeretnék elérni, hogy minél több fogyasztó igényét elégíthessék ki. A piac elvárása a minőségi munka. A minőség hiánya ügyfélvesztéshez vezet. Törekedni kell a postákon a minőség

egyre magasabb szintű művelésére, hiszen az igénybevevők a frontvonalbeli dolgozók (felvételnél, kézbesítésnél lévők) munkájának, magatartásának milyensége alapján döntik el egy szolgáltatóról, hogy mennyire megbízható. - 20 - 3. LEHETŐSÉGEK ÉS PROBLÉMÁK ELEMZÉSE 3.1 A Posta erősségei marketing szempontból Évtizedes tradíciókra tekint vissza, melynek során állandóan változott, fejlődött, lehetőség volt új szolgáltatások bevezetésére, kipróbálására a piacon. Évtizedekig monopolhelyzetben volt, és jelenleg sincs még minden területen komoly konkurense. Országos hálózattal, postahelyekkel rendelkezik, amelyek lehetővé teszik a postai feladatok megbízható, pontos elvégzését. A gazdasági-társadalmi változások a P osta szerkezetére, tevékenységére is erőteljesen hatottak. A Posta képes volt a megújulásra, új szemlélet, stratégia kidolgozására, amelyet több-kevesebb sikerrel próbál megvalósítani.

Veszélyeztető tényezők, a vállalati gyengeségek Nem egyedi jelenség, hogy a szakemberek nem ismerik az általuk irányított terület valódi lehetőségeit, hibáit. A technika fejlődése gyorsabbá tette az információtovábbítást, ez megmutatkozik a levélforgalom csökkenésében. A Posta nagy hálózata, sok embert foglalkoztató ágazata az előnyök mellett bizonyos hátrányt is jelent. Még sok a bür okrácia, a r ugalmatlanságból adódó üzletvesztés, erős alá-fölérendeltségi viszony. 16 ERŐSSÉGEK • Országos hálózat • Könnyen kezelhető szolgáltatások • Elérhető árak • Olcsó reklámhordozók • • Széles termékskála Teljeskörű kiszolgálás 17 GYENGESÉGEK • Szolgáltatási kényszer • Pontos nyomon követés hiánya • • 18 LEHETŐSÉGEK • Feldolgozás minőségének javítása • Kézbesítés minőségének javítása • Küldemény előkészítés • Elektronikus levelezés • • Műszaki, technológiai,

technikai állapot • Postamesterségek bevonhatatlansága • Információáramlás lassúsága • Területi igények figyelmen kívül hagyása • Szervezeti egységek együttműködésének hiánya • Széleskörű igényfelmérés hiánya 19 VESZÉLYEK • Versenytársak • POSTANET-nyomon követés, gyorsaság Technikai fejlesztés • • • • • - 21 - Árverseny-gazdaságosság Technikai fejlődés „Mamutság”-nem mozdul elég gyorsan a fejlődésre 4. CÉLKITŰZÉSEK 4.1 A Posta üzleti filozófiája Alapvető elv, hogy közönségcentrikus, tehát az ügyfél igényeit, érdekeit tartja szem előtt. Gyors, megbízható, az elkövetett hibákat azonnal kijavító szolgáltatást kell nyújtani. Szemléletbeli, szolgáltatás-üzleti magatartásokkal összefüggő változtatások szükségesek. Szakítani kell a passzív szolgáltatási magatartással. Az érintett területeken figyelembe kell venni a konkurenciát. A szolgáltatások terén megfelelő

választék biztosítása, jobb minőség produkálása. 4.2 A Posta küldetése Az emberek életminőségének javításáért, mi postások, küldetésként vállaljuk alapvető céljainkat. Küldetésünk, hogy megbízható és sokoldalú, sikeres, közérdekű vállalkozás legyünk a hírközlési, pénzügyi, informatikai és logisztikai piacon. A magyar gazdaság fejlődésének szolgálatában el kell érnünk, hogy: • vevőink bizalommal számítsanak szolgáltatásainkra; • felkészüljünk összetett és minőségi igényeikre is; • hatékonyan szervezzük munkánkat; • elérhetők legyünk az egész országban; • képességeinkkel vegyünk részt a postai világhálózatban. Kitűzött céljaink elérését valamennyi munkatársunk sikereként értékeljük. - 22 - 5. A MARKETING STARTÉGIA 5.1 Marketing a Magyar Posta Rt-nél A Magyar Posta a többi nagyvállalthoz képest nagyon kevés összeget fordít reklámozásra. Televízióban szinte soha,

de rádiókban is nagyon ritkán lehet hallani postai jellegű reklámokat. A marketingkommunikációs költségek legnagyobb részét a s zórólapok és a postákra kihelyezett plakátok teszik ki. Komoly reklámfelületet jelent mind a mai napig a pos tákon található faliújságrendszer. A vállalat vezetőségének kommunikációs szakemberei minden évben felvetik ezen felületek értékesítésének gondolatát. Azonban a potenciális partnerek (biztosítók, Szerencsejáték Rt. stb) plakátjainak és a saját készítésű plakátoknak sem elég egyes postahelyeken a felület; ezért minden alkalommal elvetik ezen ötletük kivitelezésének gondolatát a szakemberek. A régiók marketingesei azok, akik a helyi sajátosságokat figyelembe véve alakítják ki a m egyékben alkalmazandó értékesítési stratégiákat (a központi stratégiai elveket szem előtt tartva). A legfontosabb és a „legolcsóbb” eszköznek a személyes eladást tekintik minden régióban. Az

alacsony fizetésű postai alkalmazottak legjobban természetesen a pénzügyi jutalékoknak örülnek, de nagy hévvel dobják be magukat egy-egy promóciós ajándék megszerzése érdekében is. Ez több szempontból is a legmegfelelőbb eszköz a postai értékesítés vonatkoztatásában. Egyfelől pluszjuttatásokhoz juttatja a munkatársait a vállalat, másrészről pedig jobban motiválja őket a minél eredményesebb értékesítésre. 5.2 Nagyfogyasztók, kiemelt ügyfelek Mivel valamennyi cég legnagyobb értéke üzleti kapcsolataiban rejlik, ezek ápolása kiemelt fontosságú. Közületi ügyfeleinken belül is megkülönböztetett figyelem fordítandó kiemelt ügyfeleinkre, akik bevételeink jelentős részét, több mint 17%-át generálják. Tevékenységi körüket tekintve ezek az alábbi szegmensekre bonthatók:       Bankok Pénzintézetek Biztosítók Közszolgáltatók Lapkiadók Csomagküldők A velük való kommunikációs stratégia

kidolgozásakor két vezérelvre helyeztük a hangsúlyt: a k apcsolatépítésre, -fenntartásra ill. ügyfeleink naprakész tájékoztatására. A kapcsolatépítést különböző rendezvények, ill „gesztus” értékű ajándékok” biztosítják. - 23 - A részükre is kiküldendő tájékoztató anyagok részletes ismertetését tervünk „Központi” része tartalmazza (szolgáltatás-bemutató kiadvány, multimédiás CD, hírlevél, Üzletszabályzat stb.) Kommunikációnk célja: - A megkülönböztetett figyelem és személyes kontaktus biztosítása által partnereink megtartása, - a változó – fejlődő, a már csak klasszikus értelemben vett „Posta” valamennyi eseményének tolmácsolása, - a visszacsatolás lehetőségének biztosítása annak érdekében, hogy szolgáltatásainkkal maximálisan alkalmazkodjunk ügyfeleink igényeihez, - a Magyar Posta pozitív image-képének kialakításában való közreműködés. Kommunikációs célok –

kommunikációs eszközök a.) Tájékoztatás Új, egyre szélesebb piacokat felölelő tevékenységeink színvonalas bemutatására többféle, központilag előállítandó kiadványt, tájékoztató anyagot tervezünk (szolgáltatás-bemutató kiadvány, multimédiás CD, hírlevél) Ezek részletes leírását tervünk központi része tartalmazza. Célunk az, hogy ügyfeleink minél szélesebb ismereteket szerezzenek a pos tai szolgáltatásokról, portfoliónk változásáról, új szolgáltatás-fejlesztési irányvonalainkról, nemegyszer bizonyos speciális célszegmenseknek kidolgozandó ajánlati csomagok révén. Ugyanakkor elsőként kívánunk részükre eljuttatni minden olyan információs anyagot, mely a k öztünk létrejövő üzleti kapcsolat alapfeltétele (Üzletszabályzat, díjtarifa-tábla stb.) b.) Kapcsolatépítés A kapcsolatépítés eszközei elsősorban kisebb-nagyobb rendezvények ill. „gesztus értékű” ajándékok lehetnek. A kiemelt

ügyfeleink kapcsolattartóinak szervezendő rendezvények meglehetősen változatos képet mutatnak, a szakmai jellegű üzemlátogatásoktól kezdve a s zakmai kérdések megvitatását, az oda-vissza információáramlást szolgáló munkareggeliken és nyílt napon keresztül a „lazább”, kifejezetten a s zemélyes kapcsolatok ápolását és elmélyítését szolgáló összejövetelekig (szabadidős programok, évzáró vacsora). Kiemelt jelentőségű nagyfogyasztói partnertalálkozónk, mely a felső vezetők ismerkedésére, kapcsolatépítésére teremt lehetőséget (ez szintén központi tervünkben szerepel). A figyelmességen alapuló névnapi, nőnapi megemlékezés ill. a 200 legnagyobb partnercég csúcsvezetőjének eljuttatandó VIP kártya annak érzékeltetését szolgálja, hogy megbecsültnek, valóban kiemeltnek érezzék partnereink magukat. 5.3 A kereskedelmi üzletág A Magyar Posta szolgáltatási körében sajátos helyet foglal el a kereskedelmi áruk

forgalmazása. Ez egyrészt abból adódik, hogy e tevékenység kizárólag közvetítői feladatot jelent, másrészt abból, hogy a hag yományos postai szolgáltatásoktól eltérő felkészültséget (értékesítői magatartás) és feltételeket (áruk bemutatására alkalmas nyitott pultrendszer) igényel. Stratégiai partnereink (Szerencsejáték Rt, - 24 - MATÁV, képeslapgyártó cégek, mobilszolgáltatók stb.) termékeinek értékesítése hagyományos, bankfallal határolt munkahelyeinken meglehetősen nehézkes. A termékkínálat gazdagsága, az egyes termékcsoportok széles választéka még inkább nehezíti helyzetünket. Az általunk forgalmazott termékekből több mint 30 termékcsoport képezhető, mint pl. pénzügyi értékcikk (illetékbélyeg), telefon- és mobil feltöltő kártya, dohányáru, sorsjegy, érme, gépi szerencsejáték, autópálya-matrica, képeslap, könyv, fotóoptika, nyomtatvány, stb. A kereskedelemi áruk választéka ugyanakkor

országosan sem egységes, igazgatóságonként eltérő képet mutat (a régiók saját hatáskörben is ellátják a postákat), sőt postánként is változó. Egyes termékek 3200 ponton, míg mások csak 100 ponton elérhetők (értékesítési feltételek változása). A portfolió-tisztítás a s zolgáltatás fejlesztésének alapfeltétele (a Posta „arculatába” illeszkedő, a cég profiljához idomuló termékek kiválasztása, országosan egységes termékportfolió ill. választék kialakítása) A fenti jellegzetességek komoly kihívást jelentenek a k ereskedelmi tevékenység kommunikációját illetően is. E termékek igazán eladhatóak bemutatásukon keresztül lennének, erre azonban ma még csak nagyon kevés posta kialakítása ad lehetőséget (posta-shopok, üzletházi posták). Épp ezért fokozott igény jelentkezik a klasszikus postahelyi reklámeszközök (plakát, szórólap) alkalmazására. A postákon uralkodó plakát- és szórólapdömping

következtében azonban ez nem igazán járható út. Fentiek áthidalására több lehetőség kínálkozik: a termékeket előállító és részünkre, mint forgalmazók részére átadó partnereink reklámtevékenységében kérünk nagyobb szerepet (akár úgy is, hogy anyagilag hozzájárulunk ill. felcsatlakozunk az ő kommunikációjukhoz pl. Vodafone, Szerencsejáték Rt), vagy dolgozóink ösztönzésével segítjük elő az eladást (belső értékesítési versenyek szervezése pl. sorsjegy-értékesítés), illetve a hagyományos POS eszközök mellett (plakát, matrica) néhány esetben a postahelyi reklámok újabb, figyelemfelkeltőbb eszközeit (wobbler, attrap) alkalmazzuk. Terveink között szerepel egy olyan standard POS anyag (wobbler) kialakítása is, melyen 2 h avonta váltva 1 v agy 2 kereskedelmi terméket reklámoznánk. Így lehetőségünk nyílna arra, hogy 10-12 kiemelt, stratégiailag ill. bevétel szempontjából jelentősebb, országosan forgalmazott

terméket népszerűsítsük. A kereskedelmi áruválaszték bemutatása kapcsán mindemellett ebben az évben kiemelt szerepet szánunk termékkatalógusainknak. A 3-féle katalógusból egy általános, a postákon forgalmazott termékek bemutatására szolgáló hirdetési újság, évi 3-szori megjelenéssel (a költségek ebben az esetben megoszlanak köztünk és az újságban szereplő termékek forgalmazói, azaz üzleti partnereink között). A másik két kiadvány (képeslap- és szaloncukor-katalógus) egy-egy speciális kereskedelmi termék értékesítésének segédanyaga. Előbbit postaládákba szórnánk, utóbbiakat pedig célzottan juttatnánk el közületi ügyfeleinknek. A postákon értékesített 1-1 kiemelt jelentőségű kereskedelmi termék népszerűsítésére központi pontgyűjtő akciónkat is felhasználjuk (ügyfeleink bizonyos ker. termékek megvétele után is pontokat kapnak) - 25 - Kereskedelmi termékeink kommunikálásának megnyugtató

rendezése ugyanakkor kizárólag a postabelsők kérdésének megoldásával együtt képzelhető el. 5.4 A csomag A terv összeállítása során lehetőségeinkhez mérten feltérképeztük az érintett üzleti területek termékeinek piaci helyzetét. A „Termékoldalak” dokumentumcsomag vonatkozó elemei meglehetősen homályos képet adnak erről a helyzetről, így saját tapasztalataink, postai és piaci információink is nagyban szerepet játszottak az akciókról, kommunikációról való döntések meghozatalában. Természetesen egyeztettük elképzeléseinket as zakmai terület (Küldeményforgalmi Igazgatóság) munkatársaival is, és az akciók lebonyolítása során is számot tartunk segítségükre. A szóban forgó termékkörben három olyan terméket, termékcsoportot definiáltunk, mely alkalmas arra, hogy (megfelelő kapacitás biztosítása mellett!) különböző kommunikációs eszközök felhasználásával bevételnövekményével, piaci pozíciója

javulásával üzleti hasznot hozzon a Magyar Posta számára. Ez a három termék, termékcsoport a k ereskedelmi csomag, a gyorsszolgálati termékkör és a P osta Click-Pakk. 5.41 Kereskedelmi csomag A kereskedelmi csomag termékkör piaca dinamikusan növekvő, ezen a piacon több igen erős, nagy múltú cég versenyez. A Magyar Posta lehetőségeihez mérten minimális mértékben, kb. 5%-ban birtokolja ezt a piacot, kellő kommunikációval és a szolgáltatás elemi problémáinak kiküszöbölésével azonban a lehetőségek igen kecsegtetőek. Ezek a problémák a permanens kapacitásgondok és az elvárt extraszolgáltatások (elektronikus dokumentáció, nyomonkövetés) hiánya. Az általunk tervezett kommunikációs tevékenység csak akkor érhet el eredményt, ha a Posta pótolja ezeket a hiányosságokat. A kereskedelmi csomag esetében azt a piaci szegmenst kívánjuk megcélozni, ahol kis befektetéssel jelentős piacbővülés, vagy piaci részarány-növekedés

várható, így a t ermelő és kereskedő cégeket, jellemzően a következő termékkörrel:          autóalkatrész, mezőgazdasági gépalkatrész, gyógyszer és állatgyógyászati szerek, egyes mezőgazdasági cikkek: vetőmag, kisebb tételben szerszámok, autó felszerelési cikkek, kertészkedéshez eszközök, kerti szabadidős berendezések, kéziszerszámok és kisgépek, gyógynövények, gyógyhatású készítmények, divat: fehérnemű, cipő, sportruházat, kiegészítők, bizsuk, munkavédelem, munkaruha, - 26 - kemikáliák,            irodaszerek (beleértve számítástechnikai kellékek), számítástechnika, telekom: mobil és tartozékok, vezetékes telefonok, tartozékok, játékok: logikai, összerakós, társasjátékok, háztartási kisgépek, felszerelések (terítése, illetve javításra és vissza is), konyhafelszerelések, könyv, CD (audio és számítástechnikai), video, DVD,

fotó, fotóelektronika és minden kiegészítő, orvosi műszerek, segédeszközök, kozmetikum, főleg a finom- és dekorkozmetikum, marketing és reklámügynökségek, amelyek a marketing kampányok ajándékait / nyereményeit postázzák. Kommunikációs koncepciónk kialakításakor a s zolgáltatás célcsoportjának jól körülhatárolható volta és a jellemző értékesítési csatorna (személyes eladás, üzletkötőink kiajánlása) játszott szerepet. A személyes eladási tevékenység tájékoztató anyagokkal való támogatása mellett speciális szakfolyóiratokban, szakmai weboldalakon kívánunk megjelenni, illetve a s zolgáltatás kiajánlását telemarketinggel támogatott DM-eszközökkel kíséreljük meg olyan új területeket célozva, melyeket a Küldeményforgalmi Igazgatóság munkatársai termékünkkel megkeresni kívánnak (internetes B2B, B2C marketplace-ek). A média-megjelenést szeptember-október hónapokra tervezzük, mivel bízunk abban, hogy

a Posta addig úrrá lesz logisztikai problémáin. 5.42 EMS, Postafutár A „Terméktervek” dokumentumcsomag adatai alapján ez a termékkör erősen kompetitív, növekvő piacon versenyez. Szolgáltatásaink fő gyengesége az ismertség, illetve a po zitív image hiánya. A Posta piaci pozíciója a bel földi EMS piacán 40-45 %, a Postafutár piacán 8-10 %, a nemzetközi EMS piacán 6-7 %. A Magyar Posta vonatkozó termékei könnyű elérhetőségükkel (legnagyobb felvevőhálózat és 24 órás ügyfélszolgálat) és kedvező árukkal nyújtanak előnyt a konkurenciával szemben, viszont korszerűtlen adminisztrációs technológia és minőségi problémák veszélyeztetik az üzletág sikerét. Kommunikációs tevékenységünk célja egyfelől a márkanév (EMS) tudatosítása, a konkurencia által már bevezetett, jól csengő brandek körébe emelése mind a lakossági piacon, mind pedig meglévő és potenciális közületi ügyfeleink menedzsereinek, mint

magánembereknek a t udatában. Emellett a p ostai gyorsszolgálati termékek jó minőségét, jó ár/érték arányát és könnyű elérhetőségét szándékozzuk sugallni – direkt és indirekt kommunikációs technikákkal. Amennyiben a P osta 2002-ben meg tudja valósítani ezt a többletszolgáltatást, úgy kommunikációnkban jelentős súlyt kap az internetes rendelésfelvétel és nyomonkövetés lehetősége is. A központilag szervezett akciók mellett a régiók saját területükön helyi eszközökkel egészítik ki a kampányokat és erősítik azok hatását. A termékkör nagy szerepet kap a központilag szervezett pontgyűjtő akcióban is. - 27 - Kommunikációnk kettős irányú; egyrészt a személyes eladás tájékoztató anyagokkal történő támogatására, másrészt fokozott médiajelenlétre épül: szponzori szerződés rádiós nyereményjátékok ajándékainak kiszállítására, játékok szervezése, on-line kampány, kuponbehúzásos akció

nagy gazdasági lapokban. A kommunikációs eszközöket úgy választottuk meg, hogy – elsősorban a Postafutár esetében - lehetőségünk legyen átmeneti kapacitáshiány esetén leállni a reklámmal, kihasználatlanság esetén pedig ráerősíteni – mindezt földrajzilag diverzifikáltan. A rugalmas reklámozás mellett szól a termék viszonylag erős szezonalitása (egyes jeles napok fokozott forgalma) is. Igyekeztük úgy időzíteni a megjelenéseket és a kommunikációs eszközök elkészíttetését, hogy azok az üzleti élet legaktívabb periódusaira essenek. 5.43 PCP A Posta Click-Pakk katalógus előállításáért és a szolgáltatás kommunikálásáért az Értékesítési Igazgatóság felel, a tervezett költségeket az elmúlt évek tapasztalati alapján alakítottuk ki. A katalógus-áruház bejáratott üzemeltetése a tavaszi és őszi katalógusokra épül. Ezekhez a k atalógusokhoz 2000-ben attrap készült a n agyobb posták számára, melyet az

idei évben is frissíteni kívánunk. A katalógusok megterveztetésén és legyárttatásán túl költséget terveztünk egy tavaszi internetes kampány számára, valamint egy őszi rádiós reklámsorozatra is. Az internetes megjelenéssel az értékesítés immár 10 %-át kitevő webes megrendelések számát kívánjuk növelni. Mindkét akció célcsoportját a vásárlóerővel rendelkező háztartások hölgytagjai alkotják. A katalógusok közötti holtidőt kuponkatalógus kiadásával kívánjuk hasznosítani. 5.44 Távmásolat A távirat-távmásolat termékkörben egy postahelyi díszlapbemutató elkészítését tervezzük a l akossági ügyfélkör számára, további kommunikációs, promóciós költségeket a haldokló szolgáltatás nem bír el. 5.5 Az előfizetéses lapterjesztés Bár a hírlapterjesztés piacán a mai napig megtartottuk piacvezető pozíciónkat, a 90-es évek elejének bizonytalan gazdasági helyzete, a fogyasztói szokások gyökeres

megváltozása, az árusításos forma ill. az elektronikus hírközlés térnyerése és a konkurens terjesztő cégek megjelenése a piaci viszonyok átrendeződését eredményezte. Ezen külső gátló tényezők hatására évek óta folyamatos példányszámcsökkenéssel számolhatunk, bár ennek értéke évről-évre csökkenő tendenciát mutat. - 28 - Kitörési pontok, lehetőségek: - szolgáltatásunk minőségi feltételeinek kézbesítés országos kiterjesztése javítása; a 7 órai Jelenleg 50 településen megoldott a napilapok reggel 7 óráig történő kézbesítése. 10 óráig további 11 településen jutnak előfizetőink postaládáiba a megrendelt lapok. A többi településen a kézbesítési határidő a megjelenés napja (A színeslapok kézbesítésére ugyanez a t endencia áll, kivéve Budapest esetében, ahol a kézbesítés határideje reggel 8 ó ra.) A Helires lapok átfutási ideje ugyanakkor a beszállítást követő 72 óra. - az

általunk terjesztett lapok Interneten történő megrendelésének lehetősége, címátirányítás, panaszkezelés (a megrendelés rendszerének kidolgozása már elindult, a beindítás határideje az első negyedév) - fokozott marketing-kommunikációs tevékenység; előfizetés-gyűjtési akciók szervezése Marketing kommunikációs tevékenységünk céljai: - a csökkenési tendencia mérséklése megtartási és megszerzési politikát folytatva, azaz már meglévő előfizetőink megtartása és új előfizetők gyűjtése révén, az előfizetéses laphoz jutás előnyeinek hangsúlyozása által - a szolgáltatás minőségi javulásának kommunikálása a kiadókkal való együttműködésünk megerősítése, partnerkapcsolataink további mélyítése - a hírlapterjesztéssel foglalkozó munkatársak elkötelezettségének fokozása Előfizetés-gyűjtő ill. –megtartó akciók Immár hagyománnyá vált, évről-évre meghirdetett előfizetés-gyűjtési akcióink

a Posta legsikeresebbnek mondható értékesítés-ösztönző akciói, melyek esetében a bevételi eredmények az akciók kommunikációs költségkeretének többszörösét mutatják. Az akciókra nemcsak a r áfordítás többszörös megtérülése, de sikerességük növekvő tendenciája is jellemző. Míg 1998 karácsonyán közel 30000 új előfizetést sikerült hoznunk, addig 1999-ben ez a szám elérte a 45.000-t, 2000 karácsonyán meghaladta a 60.000-t, 2001-ben pedig majdnem elérte a 100000-es nagyságot, túlszárnyalva a tervelvárásokat. Előfizetés-gyűjtési akciót – a korábbi évek metodikáját követve és a fentieket figyelembe véve – tehát 2002-ben is tervezünk indítani (tavasszal és év végén egyaránt) mégpedig az előzők koncepciójára építve, azaz - promóciós nyereményjátékot hirdetve a magánelőfizetők között, - 29 - - és gyűjtési versenyt indítva a kézbesítéssel foglalkozó munkatársak körében.

Tapasztalataink szerint a kettős irányultság egymást kiegészítve és egymás hatását erősítve az akciók sikerének záloga. A tavaszi és év végi akciót ugyanakkor most egy nyári megtartó akcióval is szeretnénk kiegészíteni, mely kizárólag a n apilap-előfizetések gyűjtésére irányulna, és kizárólag a kézbesítőket célozná. Az előfizetés-gyűjtési akciók célcsoportjai: - magánszemélyek, közületi előfizetők kézbesítők ill. postai dolgozók Előfizetői célcsoportunk továbbra is széles tömegeket ölel fel, hiszen nemre, korra, iskolai végzettségre, foglalkozásra, lakóhelyre ill. jogi státuszra való tekintet nélkül bárki előfizetőnk lehet. Bár bizonyos geodemográfiai szempontok alapján jól körülhatárolt célcsoportokat alakíthatnánk ki, a v ersenysemlegesség szempontját tartva szem előtt nekünk nem célszegmenseknek szóló lapokat, hanem egy szolgáltatást kell eladnunk. Előfizetés-gyűjtési akcióink így a

teljes magyar lakosságot megszólítják, de közületi előfizetőink ugyanúgy részt vehetnek bennük (csupán a részvétel feltételei szegmentálnak). Korábbi akcióink bebizonyították, hogy az előfizetés-gyűjtés egyik legfőbb eszköze a személyes eladás, hírlapkézbesítőink ill. hírlappal foglalkozó munkatársaink „reklámtevékenysége”. Jövőbeni akcióinkba - azok hatékonyságának növelése érdekében – tehát továbbra is be kell vonnunk őket, erősen motiválttá téve kézbesítőinket az akciók sikerében. Munkájukat megkönnyítendő továbbra is tervezzük hírlapkatalógusok kiadását, az előbbi évek szokásától eltérően azonban a lapokat nemcsak tematikai bontásban jelenítenénk meg, hanem bizonyos speciális célszegmenseknek szóló ajánlatokat is összeállítanánk (pl. cégvezetőknek, menedzsereknek, nőknek szóló lapcsomagok). Az akciók célja kettős: - előfizetőink megtartására, előfizetéseik számának

növelésére ill. új előfizetők megnyerésére irányul Az időzítés valamennyi esetben kiemelten fontos szempont, mivel a t avaszi és nyári időpont a nyári lemorzsolódások (szabadságolások, nyaralás), az év végi pedig a következő évi lemondások (lap-áremelések) mérséklésére ill. megállítására szolgál. Meg kell említenünk azt is, hogy a kiadók támogatásának megnyerése ugyancsak nagymértékben lendíthet az akciók hatékonyságán (az azonos időpontban indított kiadói akciók ill. lapjaik ingyenes hirdetési felületeinek felajánlása révén) Kommunikációs üzenetek: - 30 - - az előfizetéses laphoz jutás előnyeinek hangsúlyozása a 7 órai kézbesítés publikálása az ajándék-előfizetés lehetőségének kommunikálása Az akciók reklám ill. egyéb kiegészítő eszközei: - szórólap sajtóhirdetés (ingyenes hirdetések megjelentetése a kiadók jóvoltából, laponkénti mutációkat készítve)

ajándék-előfizetési kártya hírlapkatalógus A 7 órai kézbesítés bevezetésének kommunikálása Szolgáltatásunk minőségjavulását – az érintett települések lakóinak körében – mindenképp kommunikálni kívánjuk. Erre legmegfelelőbb eszköznek egy válaszlevelezőlappal kiegészített szórólapot tartunk (melyen az ügyfél azonnal jelezheti előfizetési szándékát), melyet a kijelölt településeken a postai terjesztésű napilapokra nem előfizető háztartások körében terjesztenénk. A visszaküldési arányból így azonnal következtethetünk a szolgáltatás sikerére. Meglévő előfizetőinkben a hírlapnyugták ill.-számlák hátoldalára helyezendő hirdetéssel ill. kézbesítőink által tudatosíthatjuk a kézbesítés színvonalának javulását, mely az előfizetések meghosszabbítására ill. újak indítására ösztönözhet. Amennyiben a k iadókat sikerül megnyernünk, az országos és regionális napilapokon keresztül

ugyancsak publikálhatjuk a 7 órai kézbesítést. 5.6 A levél A levél termékkör ez évi kommunikációs terve elsősorban az EHT életbe lépésével kapcsolatos kommunikációra épül. A portfolióban bekövetkező változások, az ügyfeleket érintő szolgáltatási feltételek (átfutási idők) és kötelezettségek (postaláda felszerelés) publikálása egyik legfőbb feladatunk. Az alkalmazott kommunikációs és reklám eszközök kiválasztására ugyanakkor csak a v áltozások pontos ismeretének birtokában, új Üzletszabályzatunk életbe lépésével egy időben kerülhet sor. Előirányzott kommunikációs formák: postahelyi tájékoztató anyagok, sajtóhirdetések, DM-levelek, kommünikék A kommunikációs feladatot tervünk központi részében szerepeltetjük. Kampányok, akciók- Ifjúságot célzó akció Korábbi hagyományainkat követve ebben az évben is kiemelt figyelmet kívánunk fordítani a gyerekekre, közülük is elsősorban 11-14 éves

korosztályra. Elsődleges célunk körükben a postai szolgáltatások igénybe vételi feltételeinek megismertetése, a levélírás szeretetének ápolása. Tudomásunk szerint a pos tai ismeretek a Nemzeti Tanterv részét képezik. Ebből kiindulva jutottunk arra az elképzelésre, hog y ezen korosztálynak juttassunk el egy postai tájékoztató füzetet, akár a t ankönyvcsomag részeként. E füzet hasznos ismereteket tartalmazna szolgáltatásaink paramétereit és igénybe vételi feltételeit illetően, - 31 - természetesen gyakorlati információkkal kiegészítve pl. hogyan írjunk hivatalos levelet, hogyan címezzünk, hogyan adjunk fel egy postai csomagot, mik a bélyeggyűjtés szabályai, hogyan fizethetünk elő hírlapot, hogyan adjunk fel faxot stb. A füzet szerkesztésekor nem feledkezhetünk el arról sem, hogy kiknek szánjuk; azaz postai terminusoktól mentesen, könnyed, játékos formában kell ismereteinket közre adni. Ebben az évben terveink

között szerepel egy ifjúsági levélírói verseny elindítása is, ugyancsak ezt a k orosztályt célozva. A versenykiírást ifjúsági lapokon, weboldalakon és a postákon keresztül hirdetnénk meg, de – helyismeretüket tekintve jelentős szerepet szánnánk kézbesítőinknek is A pályázat témáját az e korosztályt leginkább érdeklő témákból merítenénk; pl. Egy feledhetetlen nap kedvenc énekesemmel, Harry Potter 2., Batman negyedszer is visszatér stb Karácsonyi kampány Immár hagyományosnak mondható – levélforgalmat generáló - karácsonyi kampányunk folytatását ebben az évben is tervezzük. Meggondolandó ugyanakkor, hogy fő üzenetünket továbbra is Nagykarácsonyi Posta szolgáltatásunk köré építsük-e vagy sem. Terméktervünkből kiderült, hogy a szolgáltatás életgörbéje az elmúlt évben visszaesett, szolgáltatásunk igénybe vételének minimális tarifája ugyanakkor nagyobb volumenű költségráfordítást nem bír el. Az

akció formájára javaslatunk: rádióreklámokkal és POS eszközökkel támogatott promóciós nyereményjáték A lakossági akciót dolgozói értékesítés-ösztönző versennyel kötnénk össze (karácsonyi képeslapok, Nagykarácsonyi Posta jelzők értékesítése). Értékesítés-ösztönző akció A karácsonyi mellett ebben az évben tervezünk még egy levélpostai különszolgáltatásokra irányuló értékesítési versenyt is. Célja: külön és egyéb szolgáltatásaink népszerűsítése, bevételnövelés Bár a l evéltermék-körhöz csak közvetve kapcsolódik, itt beszélnénk Direct Marketing szolgáltatásunk kommunikációjáról is. Mivel DMDB adatbázisunk értékesítésének kommunikációs támogatását – az adatbázis értékesíthetőségének megkérdőjelezhetőségéből (szegmentálhatóság hiánya, jogi problémák, frissítés, karbantartás megoldatlansága) adódóan -nem látjuk időszerűnek, a kommunikáció a tavaszi és őszi

szemináriumok meghirdetésére szorítkozik. 5.7 A pénzforgalmi ágazat 5.71 Pénzintézeti be- és kifizetések termékköre Az e t ermékkörbe tartozó szolgáltatásokat a Posta más cégek megbízásából végzi, sajátos közvetítő szerepet töltve be a pénzintézetek, bankok, biztosítók, számlatulajdonosok és a lakosság között. Kommunikációs tervünket a pénzforgalmi ágazattól kapott szakmai információkra illetve a k orábbi akciók tapasztalataira építve készítettük el. - 32 - 1., A POSTAMAT szolgáltatást érintő kártyatranzakciók és a jelenlegi klasszikus értelemben vett ”készpénzes” szolgáltatások átstrukturálódásából adódóan a postai kártyaelfogadás a pénzforgalom dinamikusan fejlődő üzletága. A készpénz-helyettesítő fizetési eszközök és a készpénzkímélő fizetési módok elterjedéséből adódóan a pénzforgalmi szolgáltatások alappillérét a jövőben is a POS terminálokra épülő postai

kártyaelfogadói hálózat alkothatja. A szolgáltatás széles körű igénybe vételét azonban több gátló tényező is befolyásolja. A banki hálózatok kiterjedtségének növekvő üteme, az ATM berendezések számának rohamos emelkedése ill. a bankkártyák vásárláskor történő közvetlen használata a postai készpénzfelvétel ellen szól. Különösen jellemző e tendencia a főváros és egyes nagyobb települések esetén. Szolgáltatásunk kétségtelen előnye hálózatunk egyedülállóan széles volta, mivel vidéken (főleg a kisebb településeken) még mindig elsősorban a postákon lévő POS terminálok segítségével bonyolítják ügyfeleink kártyatranzakcióikat. Postamat szolgáltatásunk fejlesztése, a k ifizetési tranzakció egyéb szolgáltatásokkal (pl. csekkbefizetés, átutalás bonyolítása bankkártyával, mobiltelefon feltöltése a pos tai POS terminálokon keresztül) való összekötése ugyanakkor a szolgáltatás

életképességének és piaci sikerének alapfeltétele. Kommunikációs üzenetünk fő mondanivalója – fentiek alapján – országos hálózatunkra, azaz a több mint 3.200 „készpénzfelvevő” helyre építhet Ebben az évben kizárólag Postamat szolgáltatásunkra épülő országos, nagyobb kampányt, akciót nem tervezünk. Ennek több oka is van: - - - a szolgáltatás vidéken sokkal piacképesebb mint a fővárosban; így a vidéki régiókra koncentrált kommunikációs tevékenységgel – kisebb költségráfordítás esetén – nagyobb sikereket érhetünk el; a területi igazgatóságok saját szervezésű, terület-specifikus akciói ezen célt szolgálják nagyobb volumenű akció indítását a fentebb említett újabb szolgáltatások bevezetése előtt sem látjuk célszerűnek (a szolgáltatást indulásakor két országos reklámkampány támogatta) a szolgáltatást központi szervezésű nagy pontgyűjtő akciónkban is népszerűsítjük A

kommunikációs tervünkben szereplő POS anyagok az információk aktualizálására szolgálnak (új tranzakciók bevezetése esetén plakát, a postákon elfogadott kártyakör változása esetén matrica). Internetes honlapunk ugyancsak az információk aktualizálására alkalmas kommunikációs felületként funkcionál. 2., A Kifizetési utalvány i génybevételi feltételeit és a s zolgáltató kötelmeit jogszabályok és az MNB rendelkezései részletesen szabályozzák. A szolgáltatást a hitelintézetekkel kötött megállapodások alapján, a j ogszabályok által meghatározott módon végezzük. A szolgáltatás kizárólagosan postai, piaci részarányunk 100 % -osnak tekinthető. (Más szolgáltató háznál történő pénzkifizető hálózattal nem rendelkezik). - 33 - A termék döntően a szociális alapokat kezelők illetve az azok felett rendelkezők, mint feladók és az ellátottak, mint címzettek közötti pénzmozgatás eszköze. A szolgáltatás

tarifájának változásáról a számlatulajdonosok tájékoztatására 60.000 db szórólap készül 3., A készpénzátutalási megbízás, mint készpénz-számlapénz típusú tranzakció a postai pénzforgalom legnagyobb súlyú, meghatározó – a hitelintézeti számlatulajdonosok számára nyújtott - szolgáltatása. A Posta valamennyi ezt igénylő hitelintézettel kötött megállapodás alapján - a hitelintézeteknél vezetett bankszámlák javára - postai pénztárakban készpénzbefizetéssel kezdeményezett átutalásokat teljesít. A postai pénzforgalmi közvetítő szolgáltatás bankkártyával történő igénybe vétele a készpénzátutalási megbízás forgalomra pozitívan hathat, mivel a fizetési módot illetően választási lehetőséget kínálunk (készpénzes és készpénz nélküli). Az 1996-ban bevezetett expressz készpénzátutalási megbízás szolgáltatás révén a befizetett összegek már a felvétel napját követő munkanapon a megjelölt

számlatulajdonos bankjához jutnak. A megbízások elfogadása a Posta teljes hálózatában biztosított. Utóbbi átutalási formát azok a számlatulajdonosok veszik igénybe, akik számára – likviditásuk szempontjából – különös jelentőséggel bír az átutalt összegek másnapi jóváírása (pl. üzlethálózatot működtető cégek, biztosítók, közüzemi vállalatok). A készpénzátutalási és expressz készpénzátutalási megbízási termékkört kommunikációs szempontból együtt kezeljük. A korábbi évek hagyományaihoz hasonlóan – azok sikerére építve - a számlatulajdonosokat ezen évben is DM-levelekkel kívánjuk elérni, tájékoztatva őket a szolgáltatások előnyeiről, igénybe vételi feltételeiről. 5.72 Megtakarítási és biztosítási lehetőségek termékköre A megtakarítási és biztosítási termékkör a Magyar Posta azon szolgáltatási körébe tartozik, ahol cégünk közvetítő szerepet tölt be más cégek termékeinek

értékesítésében. Bankok, hitelintézetek értékjegyeit, befektetési termékeit ill biztosító társaságok biztosítási formáit kínáljuk a postákra betérő magánügyfeleknek. Az értékesítendő termék paramétereit (hozam, futamidő, biztosítási feltételek stb.), árát és a hozzá kapcsolódó reklámot jellemzően a kibocsátó határozza meg ill. tervezteti E szolgáltatás célcsoportja: a lakosság, bevételünk teljes egészében tőlük származik. 1., A klasszikus megtakarítások esetében tágabb értelemben véve célcsoportunk lehet mindenki, aki bizonyos jövedelemmel rendelkezik, és pénzét – jelentősebb kamat reményében – be szeretné fektetni. Kommunikációnk - 34 - szempontjából azonban megpróbáltuk szegmentálni e meglehetősen széles alapsokaságot a legcélirányosabb kommunikációs csatornák megtalálása érdekében. Az általunk kínált konstrukciókra leginkább fogékony rétegek a következők: Kis- és

közép-megtakarítással rendelkező - középvezetők, - vidéki értelmiségiek, - falusi gazdálkodók, - magasabb jövedelmű nyugdíjasok. 2., A biztosítások esetében nem társadalmi rétegek, hanem az egyes biztosítás-típusok specifikuma szerint szegmentálhatunk (pl. utasbiztosítás=külföldre utazók, lakásbiztosítás=otthonnal rendelkezők stb.) A kommunikációs csatornák kiválasztásakor – a célcsoport-orientáltság mellett – ugyanakkor szem előtt tartottuk a termékcsoport specifikusságát is. Azt sem hagyhattuk figyelmen kívül, hogy több megbízónk számos termékét kínáljuk, melyeket –a versenysemlegesség betartása végett - egyszerre, egyidőben, azonos fajsúllyal kell kommunikálnunk. Mivel ezen termékek –a döntést elősegítendő – részletesebb bemutatást igényelnek, ezért az egyes klasszikus reklámeszközök (tv, rádió, óriásplakát stb.) szóba sem jöhettek A kommunikáció célja: annak tudatosítása, hogy

ügyfeleink – számos konstrukció közül választva – a postákon is befektethetik pénzüket ill. megköthetik biztosításukat. Így 3200 bank, hitelintézet és egyben biztosító áll rendelkezésükre az ország szinte minden pontján. Maga a kommunikáció két szálon, két időpont köré koncentrálva fut. - Külső kommunikáció: klasszikus reklámeszközök használata Belső kommunikáció: postahelyi kitelepülés A két kommunikációs forma egymásra épül és egymást kiegészíti. A március-áprilisi időszakban intenzívebb sajtómegjelenést tervezünk (elsősorban a célcsoportunk által olvasott lapokban; központi és megyei napilapok, Szabad Föld stb.), míg a M egtakarítási Világnap környékén a s ajtóhirdetéseket rádiós megjelenéssel erősítjük (kvízjátékok, riportok). Természetesen mindkét időszakban fokozott szerepet kap a postákon már évek óta bevált kitelepüléses forma. A postahelyi tájékoztató anyagok (plakát,

szórólap) az akciók kiegészítő reklámeszközeiként a postákra betérő ügyfeleknek nyújtanak részletes tájékoztatást. Az állandóan kihelyezett, esetenként frissített plakáttal a k orábbi évek szórólapdömpingjét igyekszünk kiváltani. A konkrét érdeklődő a szórólaphoz – mely az egyes termékek részletes leírása mellett azok kamatait is tartalmazza – a kezelőablaknál juthat hozzá. (A plakátok korlátozott számából eredően a szórólapok leosztása erősen differenciált; a kisebb településekre több szórólap jut.) - 35 - Tervünkben jelentős szerepet tulajdonítunk azon belső értékesítési versenyeknek is, melyek a forgalom-generálás elősegítése mellett munkatársaink szakmai felkészültségét tesztelik. A központilag indítandó versenyeket a régiók saját hatáskörben szervezett értékesítés-ösztönző akciói egészítik ki. Tervünk összeállításakor mindemellett kiemelt figyelmet fordítottunk a

megtakarítási termékkörhöz kapcsolódó kötelezően kihelyezendő jogszabályok, szerződési feltételek rendszerezett, kulturált formában történő megjelenítésére és dolgozóink informálására is. Kiadványaink a postákra betérő ügyfelek tájékoztatását és dolgozóink szakmai felkészültségének elősegítését szolgálják (utóbbiak; segédletek, szabályzatok, hírlevelek). 5.8 PEK Idén a P osta Elszámoló Központ számára kifejlesztett Commszerver meglétével a papír alapú ügyintézésről áttérnek az elektronikus ügyintézésre. A szolgáltatás kommunikálását szórólappal, füzetalakú prospektussal és referencia film meglétével biztosítanánk. A jelenlegi és potenciális partnerek részére referencia film segítségével mutatnánk be a PEK tevékenységeit, a commszerver adatszolgáltatási előnyeit, a pénzforgalmi feldolgozások menetét. A PEK-es tevékenységekről és azok korszerűsödéséről francia alakú

névreszóló borítékba helyezett leporelló alakú prospektussal célzottan szólnánk jelenlegi partnereinkhez, leginkább hitelintézetekhez. Az előző tájékoztató anyag szövegezésével egyszerűsített változatban is megjelentetnénk ezen PEK-es információkat, mindneki számára elérhetően. A tájékoztató anyag formája A5 méretű füzetalakú prospektus, ami az előző prospektus egyszerűsített formája. 5.9 Szakmai versenyek, konferenciák Rendezvény neve Értékesítési verseny Országos irányítási verseny sorozat Kresz verseny Országos postamesteri verseny sorozat Országos értékesítési és logisztikai konferencia Szakmai versenyek Szakmai konferenciák Hálózatüzemeltetési konferencia Nyílt fórum a kistelepülések postai szolgáltatásainak ellátásáról Igazgató-helyettesi konzultáció Kézbesítő vezetői konferencia Kézbesítők részvételével, szakmai találkozó Normairoda szakmai konzultációja Kihelyezett osztályvezetői

értekezlet Kihelyezett csapatépítési training - 36 - Tervezett időpontja (negyedév) Tervezett költsége (millió Ft-ban) III. IV. IV. IV. 4,30 3,50 3,50 3,50 I. 12,70 5,00 6,00 0,27 0,10 0,10 0,06 0,30 0,80 II. IV. I. II III IV II. és IV II. és IV III. I. I. 6. CSELEKVÉSI PROGRAM ÉS A VÁRHATÓ FORGALMI EREDMÉNYEK 6.1 Akciók, nyereményjátékok, belső ösztönzők egy-egy régióban Akció neve: Valentin-napi akció Időtartama: 2003.0210-15 Üzleti terület: gyorsposta (EMS, postafutár), távmásolat, kereskedelmi áru; Alkalmazott promóciós eszközök: DM levél, szórólap, plakát Várható forgalmi eredmény: 1.50000 Ft, ráfordítás: 50000 Ft Akció neve: „Tavaszi hírlap-előfizetés gyűjtési akció” Időtartama: 2003.0301-0415; Üzleti terület: előfizetéses hírlap; Alkalmazott promóciós eszközök: értékhatárhoz kötött ajándék, dolgozói ösztönző akció; Várható új előfizetések száma: 3.500 db ráfordítás: 230000

Ft Akció neve: Nőnapi akció Időtartama: 2003.03 05 - 20030308 Üzleti terület: gyorsposta (EMS, postafutár), távmásolat, kereskedelmi áru Alkalmazott promóciós eszközök: DM levél, szórólap, plakát Várható forgalmi eredmény: 1.20000 Ft, ráfordítás: 50000 Ft; Akció neve: Értékesítés 2003 – „Valós játék az értékesítés határain belül és azokon túl” Időtartama: 2003.0501-20031231 Üzleti terület: valamennyi Alkalmazott promóciós eszközök: dolgozói ösztönző akció Várható forgalmi eredmény: 15 000 000, ráfordítás: 1.280000 Ft Akció neve: Értékesítési napok Időtartama: 2003.0101-20031231 Üzleti terület: minden Alkalmazott promóciós eszközök: szórólap, ajándéksorsolás Várható forgalmi eredmény: 100 %-os tervteljesítés, ráfordítás: 350.000 Ft Akció neve: EMS akció 2003 Időtartama: 2003.0701-20030830 Üzleti terület: gyorsposta (EMS, postafutár) Alkalmazott promóciós eszközök: DM levél,

ajándéksorsolás, dolgozói ösztönző akció; Várható forgalmi eredmény: 7.500000-Ft, ráfordítás: 350000-Ft Akció neve: „A hónap terméke” Időtartama: 2003.08-tól havonként Üzleti terület: sorsjegy, kincstári takarékjegy, előfizetéses hírlap, lakástakarék közvetítés, saját kereskedelmi áru Alkalmazott promóciós eszközök: dolgozói ösztönző akció Várható forgalmi eredmény: 2 000 000 Ft/hó, ráfordítás: 150.000 Ft/hó Akció neve: Folyószámla-nyitási regionális pontgyűjtő akció - 37 - Időtartama: 2003.1015 - 1130 Üzleti terület: pénzforgalom Alkalmazott promóciós eszközök: dolgozói ösztönző akció Várható forgalmi eredmény: 500 db számlanyitás, ráfordítás: 50.000 Ft Akció neve: Biztosítás értékesítés Időtartama: 2003-ban folyamatosan 1.Desszert miskolci módra 2 Új termék, új lehetőség 3 Év végi hajrá Üzleti terület: életbiztosítások Alkalmazott promóciós eszközök: szórólapok,

dolgozói ösztönző Várható forgalmi eredmény: 25 millió Ft Akció neve: Mikulás-levél Időtartama: 2003.1001-1215 Üzleti terület: saját kereskedelmi áru Alkalmazott promóciós eszközök: DM levél, plakát, ajándéksorsolás Várható forgalmi eredmény: 2 millió Ft, ráfordítás: 200.000 Ft Akció neve: Mikulás postafutár Időtartama:2003.1130 -1210 Üzleti terület: gyorsposta Alkalmazott promóciós eszközök: szórólap, plakát, dolgozói ösztönző akció Várható forgalmi eredmény: 1 millió Ft, ráfordítás: 250.000 Ft Akció neve: Karácsonyi hírlapelőfizetés-gyűjtés Időtartama: 2003. 1101-20040105 Üzleti terület: előfizetéses hírlap Alkalmazott promóciós eszközök: képeslap, ajándéktárgyak, dolgozói ösztönző akció Várható új előfizetések száma: 10.000 db Ráfordítás: 300 000 Ft Akció neve: Nagykarácsony jelző Időtartama: 2003.1201-20031231 Alkalmazott promóciós eszközök: wobbler, dolgozói ösztönző akció

Várható mennyiség: 60.000 db Ráfordítás: 300 000 Ft - 38 - 7. ELLENŐRZÉS A marketing stratégia megvalósítását a v állalat hierarchikus rendszerében több ponton koordinálják és ellenőrzik. A központi akciókat a vezérigazgatóság marketing osztálya, míg a r egionális akciókat a régió igazgatóságok marketingmenedzserei vezényelik le. Minden egyes szolgáltatásunknak minden régióban külön-külön termékmenedzsere van, aki nyomon követi az akciókat és segíti a postákat a terv elérésében. Ugyanakkor ők segítik a körzetekben külön kijelölt területi értékesítési menedzsereket az akciók sikerében. Az akciók végén a r égiók marketing menedzserei a t ermék és területi menedzserekkel közösen írnak beszámolót az akciókról és az elért eredményekről, amelyet megküldenek a vezérigazgatóság marketing osztályának. Ők elemzik, értékelik és terjesztik elő a legfőbb vezetőségnek. - 39 - 8. FELHASZNÁLT

IRODALOM A Magyar Posta Rt. lapja, 1999, Postaügyi Értesítő Különszám III., Budapest A Magyar Posta Rt elnök-vezérigazgatójának 63/2000. VIG Utasítása a 2000 évi Közgazdasági szabályozóról, Budapest A Magyar Posta Rt. elnök-vezérigazgatójának 12/2001 VIG Utasítása a 2001. Évi üzleti terv kidolgozásának a rendjéről, Budapest A Magyar Posta Rt, Statisztikai Zsebkönyve, 1997., 1998, 1999 Budapest A Miskolci Postaigazgatóság tervdokumentációja, 2000., Közgazdasági osztály, Miskolc - 40 -