Gazdasági Ismeretek | Vállalkozási ismeretek » Nagyistók Roland - A Franchise

Alapadatok

Év, oldalszám:1999, 7 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:240

Feltöltve:2006. augusztus 05.

Méret:74 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

Franchise away (Nagyistók Roland 1999 Március 29.üei előadása) 1. A FRANCHISING MEGHATÁROZÁSA A franchising termékek és/vagy szolgáltatások és/vagy technológia piacra juttatásának (marketingjének) olyan rendszere, amely jogilag és pénzügyileg különálló és független vállalkozások, a Franchise Rendszergazda (Franchisor) és Egyéni Franchise Vállalkozói (Egyéni Franchisee) közötti szoros és folyamatos együttmûködésén alapul, ahol a Franchise Rendszergazda megadja Egyéni Franchise Vállalkozóinak a jogot és kötelezi, hogy az Egyéni Franchise Vállalkozó a Franchise Rendszergazda koncepciójának megfelelõ üzleti tevékenységet folytasson. A jog, egy közvetlen vagy közvetett pénzügyi ellenszolgáltatás fejében felhatalmazza és kényszeríti az Egyéni Franchise Vállalkozót arra, hogy használja a Franchise Rendszergazda kereskedelmi nevét és/vagy védjegyét és/vagy szolgáltatási márkajelét, know-how-ját (1), üzleti és

technikai módszereit, eljárásait, és más iparjogvédelmi és/vagy szerzõi tulajdonjogát, amelyet folyamatos kereskedelmi és technikai szolgáltatással támogat a felek között ezzel a céllal létrejött megállapodás keretében annak érvényességi idõtartama alatt. 2. ALAPFOGALMAK 2.1 Franchise Rendszergazda a franchise hálózat kezdeményezõje A hálózat magából a Franchise Rendszergazdából és Egyéni Franchise Vállalkozóiból áll, mely utóbbiaknak a Franchise Rendszergazda a hosszú távú felügyelõ gondnoka. 2.2 A Franchise Rendszergazda kötelezettségei: A Franchise Rendszergazda: -rendelkezik egy mértékadó idõn keresztül legalább egy, a hálózat indítását megelõzõen létrehozott mintaegységben sikeresen mûködtetett üzleti koncepcióval, -a hálózat üzleti nevének, védjegyének, vagy más megkülönböztethetõ azonosítójának tulajdonosa, vagy rendelkezik annak használati jogával, -az Egyéni Franchise Vállalkozó számára

bevezetõ képzést és a megállapodás teljes élettartama alatt folyamatos kereskedelmi és/vagy technikai támogatást nyújt. 2.3 Az Egyéni Franchise Vállalkozó kötelezettségei: Az Egyéni Franchise Vállalkozó -minden erõfeszítését a franchise üzlet növekedésének, a franchise hálózattal való azonosulás és jó hírneve fenntartásának szenteli, -ellátja a Franchise Rendszergazdát ellenõrizhetõ mûködési adatokkal annak érdekében, hogy teljesítménye és pénzügyi állapota meghatározható legyen a hatékony menedzsment irányadás érdekében, megengedi a Franchise Rendszergazdának és/vagy megbízottjának, hogy hozzáférhessen az Egyéni Franchise Vállalkozók létesítményeihez és adataihoz a Franchise Rendszergazda által kért és indokolt dõben, sem a szerzõdés ideje alatt, -sem annak lejárta után nem bocsátja harmadik fél számára rendelkezésre azt a know-how-t, amit a Franchise Rendszergazda bocsátott rendelkezésére. 2.4

Mindkét fél folyamatos kötelezettségei: A felek -korrekt üzleti gyakorlatra törekszenek egymással. A Franchise Rendszergazda írásbeli jegyzéket ad át Egyéni Franchise Vállalkozóinak bármely szerzõdésszegés esetén és ahol az indokolt, megfelelõ idõt biztosít a hiányosság megszüntetésére, -rendezik a panaszos ügyeket, sérelmeket és vitákat, amely során jóindulatot és jóakaratot tanusítanak a tisztességes és méltányos közvetlen kommunikációk és tárgyalások során. 3. SZÓMAGYARÁZAT Know-how (1) A "know-how" nem szabadalmaztatott tapasztalati információk olyan csomagját jelenti, amely a gyakorlat és a Franchise Rendszergazda ellenôrzô vizsgálatának eredményeként jön létre és amely titkos (2), értékkel bíró (3) és azonosított (4). Titkos (2) A "titkos" annyit jelent, hogy a know-how, mint a komponensek pontos elrendezésének és összeillesztésének együttese, nem általánosan ismert, vagy könnyen

hozzáférhetô; nem korlátozott egy szûk értelemben arra, hogy a know-how minden egyes komponensének teljesen ismeretlennek és hozzáférhetetlennek kell lennie a Franchise Rendszergazda üzleti vállalkozásán kívül. Értékkel bíró (3) Az "értékkel bíró" azt jelenti, hogy a know-how olyan információt tartalmaz, amely fontos a termék vagy a szolgáltatás nyújtásának végfelhasználó részére történô értékesítéséhez, és különösen olyat, amely a termék feldolgozására vagy a szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos, a fogyasztóval való foglalkozás módszerére, az ügyvitelre és a pénzügyi menedzsmentre vonatkozik; a know-how-nak hasznosnak kell lennie a Franchise Vállalkozó részére azáltal, hogy a szerzôdés aláírásának idején alkalmas a Franchise Vállalkozó versenyhelyzetének kihasználására, különösen azáltal, hogy javítja a Franchise Vállalkozók teljesítményét, illetve segíti õket abban, hogy új

piacon jelenjenek meg. Azonosított (4) Az "azonosított" azt jelenti, hogy a know-how-nak egy megfelelôen tömör módon írásban rögzítettnek kell lennie, lehetôvé téve annak ellenôrzését, hogy az kielégíti-e a titkosság és értékes tartalom kritériumát; a know-how leírása a franchise szerzôdésben, vagy egy különálló dokumentumban ismertethetô, vagy bármilyen más, megfelelô formában rögzíthetô. 4. A FRANCHISE A franchise nem mint önnáló vállalkozási forma, hanem mint sajátos vállalkozási tipus terjedt el világszerte, és az utóbbi időben hazánkban is megjelent. A franchese olyan szoros együtműködésen alapuló vállalkozási tipusnak tekinthető, amelynek keretében a franchise-átadó, vagy a rendszer tulajdonosa egy minden tekintetben, szakmai és kereskedelmi szempontból gondosan kialakított és piaci környezetben eredményesen kipróbált, komplex rendszert ad el teljeskörű betanítással, márkanév

használattal és folyamatos segítséggel, ellenörzéssel a franchise átvevőnek, aki a rendszert önnáló vállalkozásában, saját használatra és kockázatra, az átadó előirásai szerint, a megállapodott területen és ideig, díjfizetés elllenében üzemelteti. A franchise fogalmának töbféle meghatározás ismert. Amerikában az üzleti oldalt emelik ki elsősorban, de vannak olyan nézetek is, amelyek a franchise kapcsolatban a támogatást és segítségnyújtást hangsúlyozzák. A német szakirodalom elsősorban a szervezésben látja a franchise lényegét. A franchise tevékenység igen komplex tevékenység, melynek főbb funkcióit az alábbiakban lehet összefoglalni: -vállakozási tipus, amely két fél szoros üzleti kapcsolatára alapul. -egységes árúterítési és beszerzési módszer és loguisztikai megoldás, -egységes marketing módszer és kereskedelmi technika, -a piaci behatolás és a piac gyors megdolgozásának eszköze -tőkemobilizáló

eszköz -technologiai transzfer -garantált minőséghordozó -licemckereskedelem, know-how átadás 5. A FRANCHISE ALAPTÍPUSAI A franchise különböző módozatai terjedtek el a világon. A szakirodalom az alábbi főbb alaptipusokat különbözteti meg: A termék- és védjegy használati franchise A termék- vagy védjegyhasználati franchise keretébenn az átadó egy termékhez kapcsolódó védjegy vagy markahasználati jogot ad át áz átvevőnek. Licence A licencszerződés keretében az átadó olyan gyártási, használati jogot ad el, amely kizárólag az átadó tulajdona. Az átadó ennek az ellenértékét fizeti meg A licencszerződés egy meghatározott időszakra vonatkozóan kizárolagos területi jogot is magába foglalhat. A partnere egymástól függetlenek. A linencadónak nincs joga, hogy ellemőrizze az átadott technológia, eljárás alkalmazási folyamatát, a licemcátvevőnél kivéve azokat a követelményeket, amelyek a termék eladott termék

trtalmára és minőségére vonatkoznak. Az átvevő cég az átadónak az eladott termék után ugynevezett használati díjat fizet. /Üditőgyár-Palackozó/ Disztribútor-dealer E forma keretében az átadó cég kizárólagos megállapodást köt a kereskedővel. A kereskedő jogot kap arra, hogy egy adott területen belül kizárolagos eladója legyen a vele szerződő gyártó termékének. Az átadó viszont kiköti, hogy szerződő partnere biztosítsa az általa megkívánt kiszolgálási mínőséget. /Autógyár-Autószalon/ Védjegyhasználat A védjegy egyy megkülönböztető jel a terméken. Segítségével a vásárló megállapíthatja, hogy az árut ki és hol gyártotta, egyben utal a mínőségre is. Általában csak bejegyzett védjegy élvez oltalmat. A védjegy alapvető feladata, hogy az árut megkülömböztesse más azonos vagy hasonló szükségletet kielégítő árutól. A francise-szerződés keretében a védjegy, márkáját átadó

vállalkozásnak az átvevő meghatározott díjat fizet ezért a jogért. /Reebok-Reobek/ Koncesszió A koncessziónak kétféle formája ismert ebben a vonatkozásban: -A franchise átadó kizárólagos jogot ad egy adott területen belül az átvevő szervezetnek, személynek. Ezért a jogért az átvevő egyszeri belépési díjat fizet és a folyamatos menedzsmentszolgáltatásért további meghatározott díjat fizet -A franchise átadó megadja a jogot az átvevőnek bizonyos termék vagy termékcsoport meghatározott kereskedelmi egységben való eladásra. Ilyen koncessziós szerződésekre példa az áruházak esete, ahol ezért a jogért árbevételarányos díjat fizet az átvevő. Az üzleti franchise Az üzleti franchise úgy jellemezhető leginkább, hogy ennek kertében a franchise-átadó nemcsak egy termék, szolgáltatás vagy védjegy használatát engedi át az átvevőnek, hanem az egesz vállalkozás sikers működéséhez kapcsolódó stratégiai, marketing-,

minőségellenőrzési, számviteli és egyéb ismereteket is átadja az átvevőnek. Az üzleti franchise legfontosabb elemei a kövertkezők: -Az átadó saját neve alatt, egyedi termékkel, szolgáltatással, berendezéssel vagy módszerrel vesz részt ebben az üzleti formában. -A rendszer a piacra vitele előtt az átadó teszteli a rendszer alkalmasságát a franchise-szerü üzleti vállalkozás megvalósítására. -Az átadó átengedi az átvevőnek, hogy az átadó neve alatt használja annak termékeit, eszközeit vagy szolgáltatasi technológiáját. -A két fél között franchise-szerződés részletesen leírja azt a rendszert, amelyet az átvevő működtet,s amelynek szabályait mindkét félnek szigorúan be kell tartani. Felsorolja az átadó kötelezetségeit és azokat a földrajzi, valamint egyébb határokat, amelyek keretében az átvevőnek joga van működni. -Mielőtt az átvevő megkezdi tevékenységét, megfelelő tréningben vesz részt, és a

müködés megkezdése után folyamatos továbbképzésben részesül. -Az átadó a franchise-szerződés érvényessége alatt folyamatosan ellenőrzi az átadott rendszerrel kapcsolatos működési feltételek betartását. -Az átvevő folyamatosan használja az átadó eszközeit, módszereit és technikáját,s ezekért a szolgáltatásokért úgynevezett egyszeri koncessziós, valamint folyamatos bérleti díjat kell fizetnie. -Az átvevő általában független vállalkozó, akinek saját telephellyel kell rendelkeznie. Képesnek kell lenie utólagos beruházásokra is saját forrásaiból. A franchise rendszerben az adott márkanévhez mindenütt ugyanazok a szolgáltatások tartoznak, egy rendszeren belül azonos az áruk minősége és a szolgáltatások színvonala.A franchise mint marketing folyamat és igen szigorúan szabályzott üzleti forma tehát három tényezőt egyesít magában: -márkanév vagy márkajel, -az áruk, szolgáltatások és a működési mód

allandósága, -sokkal hatékonyabb működés a széles körű hálózat egységeinek összehangolt munkája révén. 6. PARTNERKERESÉS, HIRDETÉS ÉS KÖZZÉTÉTEL 6.1 Az Egyéni Franchise Vállalkozók keresése érdekében végzett hirdetésnek homályos vagy félrevezetõ kijelentésektõl mentesnek kell lennie. 6.2 Bármely partnerkeresõ hirdetés és nyílvánosságra kerülõ anyag, amely közvetlen vagy közvetett hivatkozásokat tartalmaz jövõbeni lehetséges eredményekre, számokra vagy az Egyéni Franchise Vállalkozó várható bevételeire, objektív és ellenõrízhetõ kell legyen. 6.3 Annak érdekében, hogy a jövendõbeli Egyéni Franchise Vállalkozó számára lehetõvé váljék bármilyen kötelezõ dokumentum hatályának teljeskörû ismeretre alapozott vállalása, meg kell hogy kapja ezen Etikai Kódex egy példányát, a teljes és pontosan leírt információt, valamint mindazt az anyagot, amely érinti a franchise kapcsolatot, továbbá mindezt

megfelelõ idõvel azelõtt kell megkapja, hogy ezeket a kötelezõ érvényû dokumentumokat magára nézve kötelezõnek ismeri el. 6.4 Ha a Franchise Rendszergazda a pályázó Egyéni Franchise Vállalkozóval elõszerzõdést kíván kötni, az alábbi elveket kell figyelembe venni: bármilyen elõszerzõdés aláírását megelõzõen a pályázó Egyéni Franchise Vállalkozó rendelkezésére kell bocsátani az írásban rögzített információt az elõszerzõdés céljáról, továbbá bármilyen olyan összefüggés anyagát, amelynek alapján a Franchise Rendszergazda kifizetést követelhet aktuális, az elõszerzõdés idõszaka során és kapcsán felmerült kiadásainak fedezeteként, s amelyet, ha a franchise megállapodás lérejön, a Franchise Rendszergazdának a rögzített összefüggések szerint vagy vissza kell térítenie, vagy a lehetséges induló díjnál azt mint elõleget figyelembe kell vennie, az elõszerzõdésnek meg kell határoznia e szerzõdés

feltételeit, és tartalmaznia kell az annak lejáratával együttjáró kikötéseket, Franchise Rendszergazda kiköthet versenymentességi és/vagy titkossági feltételt annak érdekében, hogy megvédje know-how-ját és identitását. 7. AZ EGYÉNI FRANCHISE VÁLLALKOZÓ KIVÁLASZTÁSA A Franchise Rendszergazda csak olyan Egyéni Franchise Vállalkozókat kell hogy kiválasszon és elfogadjon, akik megfelelõ vizsgálódás alapján alapvetõ képességeket, képzettséget, személyes tulajdonságokat mutatnak és a franchise üzlet viteléhez szükséges pénzügyi forrásokkal rendelkeznek. 8. A FRANCHISE SZERZÕDÉS 8.1 A franchise szerzõdés egyezõséget kell mutasson a nemzeti jogrenddel, az Európai Közösség jogrendjével és ezzel az Etikai Kódex-szel. 8.2 A szerzõdésnek tükröznie kell a franchise hálózat tagjainak érdekeit annak érdekében, hogy az biztosítsa a Franchise Rendszergazda ipari jogi és szerzõi jogi védelmét, valamint fenntartsa a közös

identitást és a franchise hálózat jóhírét. Minden, a franchise kapcsolattal összefüggõ megállapodásnak és minden szerzõdéses megoldásnak, írásban kell megjelennie azon ország megfelelõ fordítóval lefordíttatott hivatalos nyelvén, amelyben a Egyéni Franchise Vállalkozó alapítása történik, továbbá az aláírt szerzõdéseket azonnal át kell adni az Egyéni Franchise Vállalkozónak. 8.3 A franchise szerzõdés homályosságok nélkül rögzíti a szerzõdõ felek megfelelõ kötelezettségeit és felelõsségét, továbbá az összes e kapcsolatból származó anyagi feltételt. 8.4 A szerzõdésben rögzíteni szükséges minimális feltételek az alábbiak: -a Franchise Rendszergazdának biztosított jogok, -az Egyéni Franchise Vállalkozónak biztosított jogok, -az áruk és/vagy szolgáltatások, amelyeket az Egyéni Franchise Vállalkozó számára adnak, -a Franchise Rendszergazda kötelezettségei, -az Egyéni Franchise Vállalkozó

kötelezettségei, -a szerzõdés idõtartama, amelynek elegendõen hosszúnak kell lennie ahhoz, hogy lehetõvé tegye az Egyéni Franchise Vállalkozónak a kezdeti franchise beruházások megtérülését, -a szerzõdés bármilyen megújítására irányuló elveket, -azokat a feltételeket, amelyek alapján az Egyéni Franchise Vállalkozó eladhatja vagy átruházhatja a franchise-olt üzletet,illetve a Franchise Rendszergazdának azokat a lehetséges elõjogait, amelyek ezzel összefüggenek, -az elõnyöket, amelyek az Egyéni Franchise Vállalkozó-nál jelentkeznek abból, hogy használja a Franchise -Rendszergazda megkülönböztetõ jelzéseit, üzleti nevét, védjegyét, szolgáltatási jelzéseit, üzlethelyiségeinek arculatát, az emblémát, vagy más megkülönböztethetõ azonosítókat, -a Franchise Rendszergazda jogait ahhoz, hogy a franchise rendszerhez új vagy változott módszereket adaptáljon, -feltételeket a szerzõdés felmondására, -feltételeket a

szerzõdés felmondását követõ eljárásokra bármely ingó vagy ingatlan tulajdont ideértve, ami a Franchise Rendszergazdához vagy más tulajdonoshoz tartozik. 9. AZ ETIKAI KÓDEX ÉS MESTER-FRANCHISE RENDSZER Ez az Etikai Kódex a Franchise Rendszergazda és Egyéni Franchise Vállalkozói közötti kapcsolatokra, illetve azonos módon a mester-Franchise Vállalkozó és annak Egyéni Franchise Vállalkozói közötti kapcsolatokra alkalmazandó. Az Etikai Kódex nem alkalmazható a Franchise Rendszergazda és mester-Franchise Vállalkozói közötti kapcsolatokra. (Nem tárgyalt témák: Franchise rendszer kifejlesztése és átadása-átvétele, a vállalkozási forma megválasztása) Nagyistók Roland Budapest, 1999