Irodalom | Középiskola » Dráma középszintű írásbeli érettségi vizsga megoldással, 2011

Alapadatok

Év, oldalszám:2011, 24 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:24

Feltöltve:2012. május 12.

Méret:269 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2011. május 19 Név: . osztály: Dráma DRÁMA KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2011. május 19 14:00 Az írásbeli vizsga időtartama: 120 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 1111 Dráma középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók Egyértelmű válaszokat adjon, egyértelmű jelöléseket alkalmazzon – javítás esetén is! Válaszaiban a lényeg megfogalmazására törekedjen! Csak annyi válaszelemet írjon, amennyit a feladat kér! Kérjük, kék színű tollat használjon! A feladatok megoldásakor tartsa szem előtt az alábbi javaslatokat! • Olvassa el figyelmesen a feladatokat! Kövesse a feladatlap utasításait! • Tanulmányozza a feladatokhoz kapcsolódó képeket, szövegrészleteket! • Használja a helyesírási szótárt! • Válaszait gondos mérlegelés után, lehetőleg javítás nélkül írja le! Eredményes munkát kívánunk!

írásbeli vizsga 1111 2 / 16 2011. május 19 Dráma középszint Név: . osztály: I. EGYSZERŰ, RÖVID VÁLASZT IGÉNYLŐ FELADATOK (30 pont) 1. Csoportosítsa számok beírásával a táblázatban szereplő személyeket, és indokolja röviden, miért jelentősek a dráma és a színház történetének szempontjából! (Elemenként 0,5 pont, összesen 6 pont.) 1: mitológiai halhatatlan Név Dionüszosz Arisztophanész Thaleia Aiszkhülosz Melpomené Elektra 2: mitológiai halandó 1/2/3 3: valós személy Indoklás 6 pont 2. Egészítse ki az alábbi táblázatot! (Elemenként 0,5 pont, összesen 6 pont.) Fogalom katharzisz Eredeti görög jelentés Mai jelentés patkó alakú nézőtér orkhesztra cselekedni, cselekvés tragodea (tragédia) szcenika, a színházi látvány művészete 6 pont 3. Írja be a táblázat második oszlopába azt a dráma- illetve színházi korszakot, amelyikre jellemzőek a táblázat első oszlopában felsorolt kifejezések?

(Elemenként 0,5 pont, összesen 3 pont.) Drámai és színházi jellemzők moralitás blank verse lélektani realizmus V-effekt elemző próba abszurd dráma Dráma- illetve színháztörténeti korszak 3 pont írásbeli vizsga 1111 3 / 16 2011. május 19 Dráma középszint 4. Név: . osztály: Olvassa el az alábbi idézeteket, és feleljen röviden a kérdésekre! a) Az alábbi szöveget egy ókori egyiptomi sírfeliratról idézzük. Mi lehetett az Emheb nevű férfi foglalkozása? (0,5 pont) „Három évig egész nap verte a tam-tamot, hosszú vándorlása során fáradhatatlanul hallgatta ura szavalását. – Mikor ő isten volt, én herceg voltam, mikor az ölt, én életre keltettem.” b) Honnan származik az alábbi idézet? (0,5 pont) Ki a szerzője az idézett szövegnek? (0,5 pont) „Az eposzírás, a tragédiaköltészet, a komédia, a dithürambosz-költészet s a fuvola- és lantjáték nagy része, egészben véve mind utánzás. Három

tekintetben különböznek egymástól: más eszközökkel, mást és máshogyan tehát nem ugyanazon a módon - utánoznak.” c) Az alábbi Shakespeare-idézetek (V. Henrik, fordította: Vas István) segítségével fejtse ki röviden, mit értünk a „színpadi idő” és a „színpadi tér” fogalmán? (1 pont) . . „Lovakról Beszélünk? Lássátok, amint kevély Patkóikat a puha földbe vágják, Vigyétek őket erre-arra, átUgorva az időn, az éveket Egy óra pergésébe beszorítva.” „Ó, bocsánat, Kedveseim, hogy néhány törpe szellem E méltatlan deszkákra mer behozni Ekkora tárgyat: e kakasporondon Elfér-e a tágas Franciaország?” d) Honnan származik az alábbi idézet? (0,5 pont) . Hogyan függ össze az idézett szöveg a középkori Európa színházművészetével? (0,5 pont) . „Quem queritis?” „Kit kerestek a sírban? - A megfeszített Jézust. – Nincs itt, föltámadott, mint ahogy megjövendölte Eredjetek, hirdessétek, mert

föltámadott sírjából.” írásbeli vizsga 1111 4 / 16 2011. május 19 Dráma középszint Név: . osztály: e) Kitől származnak az alábbi idézetek? (0,5 pont) Miért alkalmazza a szerző ezeket a szövegeket drámáiban? (0,5 pont) . „A szép Veróna tárul itt elénk, Hol két jeles család vetélkedett. () Néző, kérünk, hibákra most ne nézz! Így lesz az is, mi csonka még: egész.” „Top, top; és ez itt rettentő jó hely a próbára. Ez a zöld gyep a színpad, ott az a galagonyabokor öltözőszoba; s egészen úgy csinálunk, mint majd a fejedelem előtt.” f) Az alábbi idézetben (Nicolas Boileau-Despréaux: Költészettan) a francia klasszicista dráma egyik legfontosabb dramaturgiai szabályát önti versbe a szerző. Mi ez a szabály? (0,5 pont) . “Spanyolországban a költő egy puszta napban akár éveket is zsúfolhat a darabban. Ott még kisgyermek a hős az idomtalan színdarab elején, s végén szakálla van. De bennünket az Ész

vezet szabálya rendjén: úgy kívánjuk, legyen jól formált a cselekmény, történjék egy eset, egy helyen, egy napon; kezdettől végig azt lássuk a színpadon.” g) Fejtse ki röviden, mit ért az „üres tér” fogalmán Peter Brook az alábbiakban idézett szállóigévé vált mondatában! (1 pont) . . „Valaki keresztülmegy egy üres téren, valaki más pedig figyeli; mindössze ennyi kell ahhoz, hogy színház keletkezzék.” 6 pont 5. a) Soroljon fel az alábbi képek segítségével a commedia dell’ arte színházi jellemzői közül hármat! (3 pont) . . írásbeli vizsga 1111 5 / 16 2011. május 19 Dráma középszint Név: . osztály: b) Nevezzen meg és jellemezzen egy-két szóval legalább három tipikus commedia dell’ arte figurát! (Elemenként 0,5 pont, összesen 3 pont.) . 6 pont írásbeli vizsga 1111 6 / 16 2011. május 19 Dráma középszint 6. Név: . osztály: Mi a neve a képeken látható egykori és mai

erdélyi közlekedési eszköznek? Hogyan kapcsolható ez az eszköz a magyar színház hőskorához? (2 pont) . 2 pont 7. Az alábbi képek Madách Imre Az ember tragédiája című művének különböző előadásain készültek. Mivel magyarázza az azonos jelenetről és szereplőkről készült fotók közötti különbségeket? (1 pont) . . 1 pont írásbeli vizsga 1111 7 / 16 2011. május 19 Dráma középszint Név: . osztály: II. JELENETÉRTELMEZÉSHEZ, A JELENET SZÍNHÁZI MEGVALÓSÍTÁSÁHOZ KÖTŐDŐ, ELEMZÉST ÉS ÉRTELMEZÉST IGÉNYLŐ KÉRDÉSEK (30 pont) Olvassa el az alábbi részletet, és válaszoljon a kérdésekre! „A diákoknak hallaniuk kell a kor természettudományi és társadalomtudományi körülményeiről is: a mechanikus materializmusról, amely felfogás a természeti törvények abszolút érvényességét tételezi, kétségbe vonja az akarat és kezdeményezés lehetőségét, mely kérdésként merül fel (determinizmus vagy

szabad akarat) a Tragédiában. Ugyanúgy a pozitivizmus által elindított szellemi áramlatokról: az entrópia-tanról, ami Classius termodinamikai tételén alapul. A zárt rendszer-beli entrópiáról (a szó jelentése rendetlenség, zűrzavar) azt mondja ki, hogy zárt rendszerben az entrópia nem csökkenhet, mert az entrópia maximuma egyensúlyhoz vezet, megszűnik az energiaátalakulás, tehát elkerülhetetlen a világegyetem hőhalála. Valamit tudni kell a frenológiáról is: Gall, osztrák orvos szerint a koponya méreteiből következtetni lehet az emberi képességekre (Madách írószobájában őrzik azt a papírossal beragasztott fa fejet, melyen meg szokták jelölni az egyes képességek helyeit). A Tragédiában fölmerül a természeti, társadalmi és pszichikai jelenségek egyetemes meghatározottságának problémája, a determinizmus kérdésköre csakúgy, mint az irodalomban Morus Tamástól eredeztetett „sehol sem” világok, az utópiák

összefüggései. És az utópista szocialisták, Saint Simon, Fourier, Owen kommunisztikus termelési és elosztási elven alapuló elképzelései a jövő társadalmáról, amelyek nem tiltják ki a művészetet, az egyéniséget, míg a Tragédia-beli rendszer rétegzettségét eredményező platoni felfogás ezekhez társulva már igen. Igen fontos és érdekes kontextusba léptet be a Tragédiának az a jelensége, hogy egy-egy történelmi szín egy-egy eszme köré szerveződik, felidézve Hegel gondolatait a „világszellem mozgását mutató” történelemről, vagy a tézis-antitézis-szintézis triád elvéről, ami a színek egymásutánjában kimutatható. Pl: tézis: milliók egyért, antitézis: egy a milliókért, szintézis: mindenki magáért, de éppen az alkalmazás következetlensége hordoz a jelentésre nézve információt, az a szerzői eljárás, ami inkább magának a dialektikának az elvét érvényesíti.” (Görömbei Andrásné: Madách művének

belső ellentmondásai a tanításban Irodalomtanítás az ezredfordulón, Pauz-Westermann Könyvkiadó, Celldömölk) 8. Párosítsa a szöveg alapján az alábbi fogalmakat a táblázatban szereplő fogalmakkal! (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont.) entrópia-tan, tézis-antitézis-szintézis , determinizmus, kommunisztikus termelési és elosztási elvek mechanikus materializmus pozitivizmus utópista szocializmus hegeli triád 2 pont írásbeli vizsga 1111 8 / 16 2011. május 19 Dráma középszint 9. Név: . osztály: Nevezze meg a szöveg alapján az alábbi filozófiák, gondolatok egy-egy képviselőjét! (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont.) Frenológia Utópia Utópista szocializmus Dialektika 2 pont 10. Definiálja a szöveg alapján az alábbi fogalmakat! (Elemenként 0,5 pont, összesen 1,5 pont.) Entrópia: . . Determinizmus: . Frenológia: . . 1,5 pont 11. Nevezze meg, hogy a Tragédia melyik színére utalnak az alábbi szövegrészletek!

(Elemenként 0,5 pont, összesen 2,5 pont.) Szövegrészlet Szín „elkerülhetetlen a világegyetem hőhalála” „a koponya méreteiből következtetni lehet az emberi képességekre” „tézis: milliók egyért” „antitézis: egy a milliókért” „szintézis: mindenki magáért” 2,5 pont írásbeli vizsga 1111 9 / 16 2011. május 19 Dráma középszint Név: . osztály: Olvassa el az alábbi szövegrészletet, majd válaszoljon a kérdésekre! Madách Imre: Az ember tragédiája Tizenötödik szín (részlet) „(A nézőhely átváltozik a harmadik szín pálmafás vidékévé. Ádám, ismét mint ifjú, még álomittasan kilép a gunyhóból s álmélkodva körülnéz. Éva bent szunnyad Lucifer a középen áll. Ragyogó nap) ÁDÁM Rettentő képek, óh, hová levétek? Körűltem minden úgy él, úgy mosolyg, Mint elhagyám, míg szívem megtörött. LUCIFER Hiú ember! Hát azt kivánod-é, Hogy a természet rendje felbomoljon, Új üstökös

ragyogjon éjeden, Remegjen a föld, egy féreg, ha elvesz? ÁDÁM Álmodtam-é csak, vagy most álmodom, És átalán több-é, mint álom, a lét, Egy percre melly a holt anyagra száll, Hogy azzal együtt végképp szétbomoljon? Miért, miért e percnyi öntudat, Hogy lássuk a nemlét borzalmait? – LUCIFER Siránkozol? – csupán a gyávaság Fogadja el harc nélkül a csapást, Mit elkerűlni még hatalma van. De a végzetnek örökös betűit Nyugodtan nézi, és nem zúgolódik Miattuk az erős, azt nézve csak, Hogy állhatand meg még alattuk is. Ily végzet áll a történet felett, Te eszköz vagy csak, mellyet hajt előre. – ÁDÁM Nem, nem, hazudsz, az akarat szabad. Kiérdemeltem ezt nagyon magamnak, Lemondtam érte a paradicsomról. Sokat tanúltam álomképeimből, Kiábrándultam sokból, s most csupán Tőlem függ, útam másképpen vezetni. írásbeli vizsga 1111 LUCIFER Ha a felejtés és örök remény Nem volna a végzetnek frígyese, Hogy, míg amaz

hegeszti a sebet, Ez szőnyeget von a mélység fölé S biztatva mondja: száz merész beléhullt, Te léssz a boldog, aki átugorja. – De látál, úgye, mint tudós, egyéb Sok furcsaság közt oly bélférget is, Mely vércsében s macskában bír csak élni, S kifejlődése első korszakát Mégis csak az egérben töltheti. Sem egy, sem más egér nincs kitűzve Érezni macska-, vércse-körmöket, S mely óvatos, ki is kerülheti, Mint agg múlván ki házias körében. De renditetlen törvény őrködik, Hogy annyi jusson mégis ellenének, Amennyi kell, hogy ezredek után Még a puhány is éljen a világon. – Az ember sincs egyénileg lekötve, De az egész nem hordja láncait; A lelkesűlés, mint ár, elragad, Ma egy tárgyért, holnap másért megint. A máglyának meglesznek martaléki, S meglesznek, akik gúnyolódni fognak. – S ki lajstromozza majd a számokat, Következetes voltán bámuland A sorsnak, mely házasságot, halált, Bűnt és erényt arányosan

vezet, Hitet, őrűlést és öngyilkolást. – ÁDÁM Megállj! mi eszme villant meg fejemben – Dacolhatok még, Isten, véled is. Bár százszor mondja a sors: eddig élj, Kikacagom, s ha tetszik, hát nem élek. Nem egymagam vagyok még e világon? Előttem e szirt, és alatta mély: Egy ugrás, mint utolsó felvonás. S azt mondom: vége a komédiának. – (Ádám a szirt felé halad, Éva kilép az ajtón.) 10 / 16 2011. május 19 Dráma középszint Név: . osztály: LUCIFER Féreg! feledted-é nagyságodat, Melyet nekem köszönhetsz. – LUCIFER Ah, vége, vége: mily badar beszéd! Hiszen minden perc nem vég s kezdet is? Ezért láttál-e néhány ezredévet? – ÁDÁM Hagyd el azt! Hiú káprázat volt; ez nyúgalom! ÉVA Ádám, miért lopóztál tőlem úgy el, Utolsó csókod oly hideg vala, S gond vagy harag van most is arcodon. Úgy félek tőled. ÁDÁM (továbbhaladva) Mért is jársz utánam, Mit leskelődöl lépteim után? A férfiúnak, e világ

urának, Más dolga is van, mint hiú enyelgés. Nő azt nem érti, s nyűgül van csupán. (ellágyulva) Mért nem szunyadtál még csak egy kicsinyt: Nehezebb lesz most már az áldozat, Mit a jövőnek hozni tartozom. – ÉVA Ha meghallgatsz, még könnyebb lesz talán, Mert ami eddig kétséges vala, Most biztosítva áll már: a jövő. – LUCIFER S te, dőre asszony, mondd, mit kérkedel? Fiad Édenben is bűnnel fogamzott. Az hoz földedre minden bűnt s nyomort. ÉVA Ha úgy akarja Isten, majd fogamzik Más a nyomorban, aki eltörűli, Testvériséget hozván a világra. – LUCIFER Fellázadsz-é, rabszolga, ellenem? Fel a porból, állat. (Ádám felé rúg. Az ég megnyílik: az Úr dicsőülten, angyaloktól környezve megjelen.) AZ ÚR ÁDÁM Hogyan? A porba, szellem! Előttem nincsen nagyság. ÉVA LUCIFER (görnyedezve) Átok, átok! Tudom, fel fog mosolygni arcod, Ha megsugom. De jőj hát közelebb: Anyának érzem, óh, Ádám, magam. AZ ÚR Emelkedjél,

Ádám, ne légy levert, Midőn látod, kegyembe veszlek újra. ÁDÁM (térdre esve) Uram, legyőztél. Ím, porban vagyok Nélkűled, ellened hiába vívok: Emelj vagy sújts, kitárom keblemet. írásbeli vizsga 1111 LUCIFER (félre) Mint látom, itt családi jelenet Fejlődik, szép talán az érzelemnek, De értelmemnek végtelen unalmas. Legjobb elsompolyognom. (Indul)” 11 / 16 2011. május 19 Dráma középszint 12. Név: . osztály: A szín első szerzői utasításában Madách a 3. színre utal (Elemenként 1 pont, összesen 3 pont.) a) Mi a kapcsolat a 3. és a 15 szín között? b) Milyen cselekvéssel ér véget a 3. szín? c) „Ádám, ismét, mint ifjú” Miért hangsúlyozza a szerző, hogy Ádám ismét ifjú szereplő? 3 pont 13. „Rettentő képek”: milyen képekre utalhat a szín nyitó szavaiban Ádám? (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont.) a) konkrét értelmezésben: b) tágabb értelmezésben: 2 pont 14. „Álmodtam-é csak,

vagy most álmodom, És átalán több-é, mint álom, a lét” Az álom-motívum milyen jelentéseit veti fel Ádám? Írjon legalább kettőt! (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont.) 1. . 2. . 2 pont írásbeli vizsga 1111 12 / 16 2011. május 19 Dráma középszint 15. Név: . osztály: Az Ádám és Lucifer közötti vita a determinizmus–szabad akarat kérdését boncolgatja. (Elemenként 1 pont, összesen 3 pont) a) Mivel érvel Ádám, mivel szerezte ő meg korábban az akarat szabadságát? b) Mi a célja Lucifernek annak bizonygatásával, hogy Ádám csak eszköz a végzet kezében? c) Lucifer az állat-példázattal a nagy számok törvényére hivatkozik. Melyik kulcsszó leplezi le valódi szándékát? 3 pont 16. Ádám úgy véli, maga jutott az öngyilkosság gondolatára. (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont.) a) Ki ellen akar lázadni itt? b) Milyen céllal akar öngyilkosságot elkövetni? 2 pont 17. Éva érkezése a drámai költemény

egyik „legszínházibb” pillanata. A dráma műfaji jelenlétére Ádám két nyelvi megfogalmazása is utal. Melyek ezek? (Elemenként 0,5 pont, összesen 1 pont.) a) b) . 1 pont 18. Mit szakít félbe Éva érkezésével? (1 pont) 1 pont írásbeli vizsga 1111 13 / 16 2011. május 19 Dráma középszint 19. Név: . osztály: Miért érzi Ádám legyőzöttnek magát Éva anyaságának hírére? (1 pont) 1 pont 20. Lucifer igen durva hangnemre vált, mikor Ádám az Úrhoz fordul. a) Milyen kifejezések igazolják ezt? Írjon két példát! (Elemenként 0,5 pont, összesen 1 pont.) . b) Mi az oka Lucifer durvaságának? (1 pont) 2 pont 21. „Ha úgy akarja Isten, majd fogamzik Más a nyomorban, aki eltörűli, Testvériséget hozván a világra.” Kinek a megszületését jósolja meg itt Éva? (1 pont) . 1 pont 22. A tizenötödik szín hangneme emelkedett, mégis van két olyan rész is az idézett szövegben, ahol Madách az irónia eszközével él.

Idézze a két ironikus szövegrészletet, és fejtse ki, miért használja Madách ezeken a helyeken az irónia eszközét! (Idézetenként 0,5 pont, indoklásonként 1 pont, összesen 3 pont.) Ádám: . . . Indoklás: . . . írásbeli vizsga 1111 14 / 16 2011. május 19 Dráma középszint Név: . osztály: Lucifer: . . . . Indoklás: . . . 3 pont 23. Az idézett szövegrészlet nem tartalmazza a szín – és a mű – zárómondatát. Hogy szól ez a mondat? (1 pont) 1 pont írásbeli vizsga 1111 15 / 16 2011. május 19 Dráma középszint Név: . osztály: Maximális pontszám Feladatok I. Egyszerű, rövid választ igénylők 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Összesen II. Jelenetértelmezés 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. Összesen Az írásbeli vizsgarész pontszáma Dátum: Elért pontszám 6 6 3 6 6 2 1 30 2 2 1,5 2,5 3 2 2 3 2 1 1 1 2 1 3 1 30 60 javító tanár elért pontszám

programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok Néhány soros jelenetelemzést, -értelmezést igénylő kérdések javító tanár jegyző Dátum: Dátum: írásbeli vizsga 1111 16 / 16 2011. május 19 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2011. május 19 Dráma középszint Javítási-értékelési útmutató 1111 DRÁMA KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Dráma középszint Javítási-értékelési útmutató I. EGYSZERŰ, RÖVID VÁLASZT IGÉNYLŐ FELADATOK Feladatonként a pontszámot nem kell kerekíteni. Ha az Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok összpontszáma egész szám, akkor nincs teendő, ha törtszám, akkor a matematika szabályai szerint egész számra kell kerekíteni (pl. 23,5 pont kerekítve 24 pont) 1. Csoportosítsa számok

beírásával a táblázatban szereplő személyeket, és indokolja röviden, miért jelentősek a dráma és a színház történetének szempontjából! (Elemenként 0,5 pont, összesen 6 pont.) 1 3 1 3 1 2 A dráma és a színház kialakulása a kultuszára vezethető vissza Az athéni ókomédia mestere A komédia Múzsája A klasszikus kor tragikus triászának legidősebbike A tragédia Múzsája Mindhárom klasszikus tragédiaíró megénekli tragédiáját (Bármely más megfogalmazású, tartalmában helyes megoldás elfogadható.) 2. Egészítse ki az alábbi táblázatot! (Elemenként 0,5 pont, összesen 6 pont.) megtisztulás theatron előszínpad, a kar helye dráma szkéné kecskeének sátor A tragédia folyamán bekövetkező megrendült, emelkedett, megtisztult lelkiállapot A színház neve több nyelvben Zenekari árok, szimphonikus zenekar Előadásra szánt irodalmi műnem Katasztrófával végződő drámai műfaj (Bármely más megfogalmazású,

tartalmában helyes megoldás elfogadható.) 3. Írja be a táblázat második oszlopába azt a dráma- illetve színházi korszakot, amelyikre jellemzőek a táblázat első oszlopában felsorolt kifejezések? (Elemenként 0,5 pont, összesen 3 pont.) európai középkor, liturgikus dráma angol reneszánsz dráma (Shakespeare) XX. század eleje (Csehov, Sztanyiszlavszkij) XX. század (Brecht) XX. század elejétől (Sztanyiszlavszkij) XX. század második fele (Beckett, Ionesco) (Bármely más megfogalmazású, tartalmában helyes megoldás elfogadható.) írásbeli vizsga 1111 2/8 2011. május 19 Dráma középszint 4. Javítási-értékelési útmutató Olvassa el az alábbi idézeteket, és feleljen röviden a kérdésekre! a) színész (zenész, pap) (0,5 pont) b) Poétika (0,5 pont) Arisztotelész (0,5 pont) c) A színpadi idő a drámaíró és a néző fantáziájával megteremtett fantasztikus, virtuális idő, amelyben akár visszafelé is pöröghetnek a

homokszemek. A színpadi tér a valóságos térhez képest elvont, a fantázia által megteremtett virtuális tér, ott vagyunk, ahol mondjuk magunkat. (1 pont) (Bármely más megfogalmazású, tartalmában helyes megoldás elfogadható.) d) Biblia (Máté evangéliuma) (0,5 pont) A nagyheti misén elhangzó erősen párbeszédes részekből fejlődik ki a keresztény liturgikus dráma, a liturgikus színjáték. (0,5 pont) e) Shakespeare (0,5 pont) Az angol reneszánsz színház a díszleteket a nézői fantáziát megmozgató „szövegdíszlettel” (a helyszín megjelölése képekben gazdag költői nyelven) pótolja. (0,5 pont) (Bármely más megfogalmazású, tartalmában helyes megoldás elfogadható.) f) A hármas egység szabálya: a tér, az idő és a cselekmény egysége. (0,5 pont) g) A színház létrejöttének nem a színpadi díszletek a feltételei, elegendő egy ember, aki kapcsolatba kerül egy másikkal, és kész is van a cselekmény (később Brook feltételez

egy harmadik személyt is). (1 pont) (Bármely más megfogalmazású, tartalmában helyes megoldás elfogadható.) 5. a) Soroljon fel az alábbi képek segítségével a commedia dell’ arte színházi jellemzői közül hármat! (3 pont) Pl.: tipikus figurák, karaktermozgások, rögtönzés, kanavász, scenario, maszkos, zenés, táncos, színészcentrikusság b) Nevezzen meg és jellemezzen egy-két szóval legalább három tipikus commedia dell’ arte figurát! (Elemenként 0,5 pont, összesen 3 pont.) Arlecchino, a naiv, kissé nehéz felfogású szolgalegény Brighella, az agyafúrt intrikus szolga Capitano, a szájhős katona Colombina, a szerelmeseket segítő okos szolgálólány Dottore, a tudálékos orvos vagy jogász Izabella, a sorsűzött szerelmes lány Pantanole, az orránál fogva vezethető zsugori öreg kereskedő Pedrolino, eleinte ostoba, később melankolikus szerelmes bohóc, a franciáknál Pierrot Pulcinella, a félmaszkos bűnös hajlamú púpos

Tartaglia, a dadogós hivatalnok zannik, a különböző figurák archetípusai, komikus szolga-szerepek (Bármely más megfogalmazású, tartalmában helyes, vagy helyes összetevőket tartalmazó megoldás elfogadható.) írásbeli vizsga 1111 3/8 2011. május 19 Dráma középszint 6. Javítási-értékelési útmutató Mi a neve a képeken látható egykori és mai erdélyi közlekedési eszköznek? Hogyan kapcsolhatók a magyar színház hőskorához? (2 pont.) ekhós szekér A magyar színjátszás hőskorában a vándorszínész társulatok ehhez hasonló szekereken járták a vidéket. 7. Az alábbi képek Madách Imre Az ember tragédiája című művének különböző előadásain készültek. Mivel magyarázza az azonos jelenetről és szereplőkről készült fotók közötti különbségeket? (1 pont.) Több évtizedes különbséggel készültek, a színpadi megjelenítés korhoz kötött (technikai fejlettség, ízlés, divat, erkölcs stb.) (Bármely más

megfogalmazású, tartalmában helyes megoldás elfogadható.) írásbeli vizsga 1111 4/8 2011. május 19 Dráma középszint Javítási-értékelési útmutató II. JELENETÉRTELMEZÉSHEZ, A JELENET SZÍNHÁZI MEGVALÓSÍTÁSÁHOZ KÖTŐDŐ, ELEMZÉST ÉS ÉRTELMEZÉST IGÉNYLŐ KÉRDÉSEK (30 pont) Feladatonként a pontszámot nem kell kerekíteni. Ha a Jelenetértelmezés összpontszáma egész szám, akkor nincs teendő, ha törtszám, akkor a matematika szabályai szerint egész számra kell kerekíteni (pl. 23,5 pont kerekítve 24 pont). 8. Párosítsa a szöveg alapján az alábbi fogalmakat a táblázatban szereplő fogalmakkal! (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont.) mechanikus materializmus pozitivizmus utópista szocializmus hegeli triád 9. Nevezze meg a szöveg alapján az alábbi filozófiák, gondolatok egy-egy képviselőjét! (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont.) Frenológia Utópia Utópista szocializmus Dialektika 10. determinizmus

entrópia-tan kommunisztikus termelési és elosztási elvek tézis-antitézis-szintézis Gall Morus Tamás Saint Simon (Owen, Fourier) Hegel Definiálja a szöveg alapján az alábbi fogalmakat! (Elemenként 0,5 pont, összesen 1,5 pont.) Entrópia – (a szó jelentése rendetlenség, zűrzavar), azt mondja ki, hogy zárt rendszerben az entrópia nem csökkenhet, mert az entrópia maximuma egyensúlyhoz vezet, megszűnik az energiaátalakulás, tehát elkerülhetetlen a világegyetem hőhalála Determinizmus – a természeti, társadalmi és pszichikai jelenségek egyetemes meghatározottságának problémája Frenológia – a koponya méreteiből következtetni lehet az emberi képességekre 11. Nevezze meg, hogy a Tragédia melyik színére utalnak az alábbi szövegrészletek! (Elemenként 0,5 pont, összesen 2,5 pont.) Szövegrészlet „elkerülhetetlen a világegyetem hőhalála” „a koponya méreteiből következtetni lehet az emberi képességekre” „tézis:

milliók egyért” „antitézis: egy a milliókért” „szintézis: mindenki magáért” írásbeli vizsga 1111 5/8 Szín Eszkimók Falanszter Egyiptom Athén Róma 2011. május 19 Dráma középszint 12. Javítási-értékelési útmutató A szín első szerzői utasításában Madách a 3. színre utal (Elemenként 1 pont, összesen 3 pont.) a) Mi a kapcsolat a 3. és a 15 szín között? Ezek a keretszínek, az ott félbeszakadt történet folytatódik most, a történelmi színeket Ádám csak álmodta. b) Milyen cselekvéssel ér véget a 3. szín? Ádám és Éva elalszanak. c) „Ádám, ismét, mint ifjú” Miért hangsúlyozza a szerző, hogy Ádám ismét ifjú szereplő? Mert a történelmi színek alatt folyamatosan öregedett, a 14. színben „egészen megtört aggastyán”-ként váltunk el tőle. 13. „Rettentő képek”: milyen képekre utalhat a szín nyitó szavaiban Ádám? (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont.) a) konkrét értelmezésben:

Az eszkimó Évának látványára b) tágabb értelmezésben: A végigálmodott történelem eseményeire 14. „Álmodtam-é csak, vagy most álmodom, És átalán több-é, mint álom, a lét” Az álom-motívum milyen jelentéseit veti fel Ádám? Írjon legalább kettőt! (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont.) Pl.: Az emberi élet álomhoz hasonló rövidségére; Az élet a holt anyag pillanatnyi álma a bomlás előtt; Utal az álmában látott történelemre, mint a lét megjelenésére; Utal az emberiség létére, mely véges az álmában látottak szerint stb. (Bármely más, tartalmában helyes válasz elfogadható.) 15. Az Ádám és Lucifer közötti vita a determinizmus–szabad akarat kérdését boncolgatja. (Elemenként 1 pont, összesen 3 pont) a) Mivel érvel Ádám, mivel szerezte ő meg korábban az akarat szabadságát? „Lemondtam érte a Paradicsomról” b) Mi a célja Lucifernek annak bizonygatásával, hogy Ádám csak eszköz a végzet kezében?

Ádám feltüzelése az Úr elleni lázadásra, az öngyilkosságba hajszolás. c) Lucifer az állat-példázattal a nagy számok törvényére hivatkozik. Melyik kulcsszó leplezi le valódi szándékát? „.és öngyilkolást” írásbeli vizsga 1111 6/8 2011. május 19 Dráma középszint 16. Javítási-értékelési útmutató Ádám úgy véli, maga jutott az öngyilkosság gondolatára. (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont.) a) Ki ellen akar lázadni itt? Az Úr ellen („Dacolhatok még, Isten, véled is.”) b) Milyen céllal akar öngyilkosságot elkövetni? Hogy halálával véget vessen az emberiség történetének, hiszen eddig ő az egyetlen férfi a Földön. 17. Éva érkezése a drámai költemény egyik „legszínházibb” pillanata. A dráma műfaji jelenlétére Ádám két nyelvi megfogalmazása is utal. Melyek ezek? (Elemenként 0,5 pont, összesen 1 pont.) a) Egy ugrás, mint utolsó felvonás b) S azt mondom, vége a komédiának.” 18. Mit

szakít félbe Éva érkezésével? (1 pont) Ádám öngyilkossági kísérletét – Ádám le akar ugrani a szirtről 19. Miért érzi Ádám legyőzöttnek magát Éva anyaságának hírére? (1 pont) Mert többé nincsenek egyedül a Földön – az emberiség története elindult, az ő halála már nem állíthatja meg. 20. Lucifer igen durva hangnemre vált, mikor Ádám az Úrhoz fordul. a) Milyen kifejezések igazolják ezt? Írjon két példát! (Elemenként 0,5 pont, összesen 1 pont.) féreg, dőre, bűn, nyomor, rabszolga, állat, rúg b) Mi az oka Lucifer durvaságának? (1 pont) Lucifer érzi, hogy alulmaradt az Úrral szemben, szándéka az Úr világának megdöntésére kudarcot vallott. 21. „Ha úgy akarja Isten, majd fogamzik Más a nyomorban, aki eltörűli, Testvériséget hozván a világra.” Kinek a megszületését jósolja meg itt Éva? (1 pont) Jézus születését írásbeli vizsga 1111 7/8 2011. május 19 Dráma középszint 22.

Javítási-értékelési útmutató A tizenötödik szín hangneme emelkedett, mégis van két olyan rész is az idézett szövegben, ahol Madách az irónia eszközével él. Idézze a két ironikus szövegrészletet, és fejtse ki, miért használja Madách ezeken a helyeken az irónia eszközét! (Idézetenként 0,5 pont, indoklásonként 1 pont, összesen 3 pont.) Ádám: „Mit leskelődöl lépteim után? A férfiúnak, e világ urának, Más dolga is van, mint hiú enyelgés.” Indoklás: Ádám Évával szemben használt fennsőbbséges, lenéző hangneme ironikusan hangzik, mivel a néző már tudja, hogy Ádám „más dolga” az öngyilkosság. Lucifer: „(félre) Mint látom, itt családi jelenet Fejlődik, szép talán az érzelemnek, De értelmemnek végtelen unalmas. Legjobb elsompolyognom.” Indoklás: Lucifer a műben mindig ironikusan vélekedik az érzelmekről, de itt az Úr és Ádám közötti „családi jelenetet” említi, amely így még ironikusabb,

s ez az ironikus felhang ráadásul egybeesik a mű legerősebben katarktikus pillanatával is. (Bármely más, tartalmában helyes válasz elfogadható.) 23. Az idézett szövegrészlet nem tartalmazza a szín – és a mű – zárómondatát. Hogy szól ez a mondat? (1 pont) „Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!” írásbeli vizsga 1111 8/8 2011. május 19