Gazdasági Ismeretek | Logisztika » Logisztikai és áruforgalmi központok

Alapadatok

Év, oldalszám:2004, 6 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:222

Feltöltve:2010. június 30.

Méret:506 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

LOGISZTIKAI / ÁRUFORGALMI KÖZPONTOK Kialakulásuk: -közvetlen ellátás: raktárból raktárba szállítás (a) JIT: raktárak részleges (b) vagy teljes megszűnése (c) - (mozgótárolás) -közvetett ellátás: kihelyezett ellátó/elosztó raktárak logisztikai ellátó-elosztó központok (több ellátó és felhasználó összekapcsolása) Logisztikai központok nemzeti, nemzetközi hálózatba szervezése Áruforgalmi központok: -regionálisan működő -a logisztikai szolgáltatások széles skáláját nyújtó -ellátó-elosztó központok Különböző közlekedési, szállítmányozó, logisztikai és más szolgáltató vállalatok működnek együtt egy közlekedési szempontból kedvező telephelyen. Logisztikai szolgáltató központok: az áruforgalmi központok fejlettebb változatai Logisztikai központok szolgáltatásai: Logisztikai központok létesítése, telepítési kapcsolatai Létesítését elvileg egy, de inkább több beruházó

finanszírozhatja. Üzemeltetők száma mindig több. Ők közösen használják a logisztikai központ egyes területeit, létesítményeit, ill. infrastruktúráját ⇒ ezek üzemeltetésére, fenntartására a beruházók és/vagy az üzemeltetők egy csoportja közös vállalatot hoz létre. Ennek szolgáltatásai: • létesítményi szolgáltatások: pl. -közmű- és távközlési infrastruktúra üzemeltetése, fenntartása -közösen használt területek, épületek fenntartása, javítása -vagyon- és tűzvédelem biztosítása -számítógépes adatátviteli és kommunikációs szolgáltatások • logisztikai alapszolgáltatások: pl. -rakodás -árumozgatás -raktározás -fuvarozás -vagyonvédelem -informatikai szolgáltatás -járműszerviz A nyújtott szolgáltatások típusesetei: A közös vállalat I.: csak létesítményi szolgáltatásokat nyújt a többi üzemelő számára II.: I + rakodás és telephelyen belüli szállítás III.: II + raktározás és

esetenként "finishing" szolgáltatások IV.: III + helyi (gyűjtési, terítési) közúti szállítás és ezekkel összefüggő szállításelőkészítés Logisztikai központok telepítése (telephelyválasztás) 1.Döntések: • Makrotérségi szintű döntések: az országon belül mely körzetekben (régiókban) célszerű • Középtérségi szintű döntés: a kiválasztott körzeten belül mely településen, ill. alkörzetben • Mikrotérségi szintű döntés: a kiválasztott településen (alkörzeten) belül hol (melyik telephelyen) 2.Telephelyválasztás követelményei: • Makrotérségi szintű döntéseknél: -fejlett és a jövőben is fejlődő gazdasággal (iparral) rendelkező körzet -áruforgalma elegendő nagy legyen -fejlett közlekedési hálózat a körzetben -kedvező földrajzi elhelyezkedés (közlekedési ágak, körzetentúli közlekedési kapcsolatok) • Középtérségi szintű döntésnél: -fejlett iparral rendelkező nagyvárosban

vagy annak közelébe -a település jól elérhető legyen a vonzáskörzetből, közel legyen a körzet gazdasági centrumaihoz -a település fontos közlekedési tengelyek metszéspontjában legyen -kedvezően megoldható legyen a különböző közlekedési ágak csatlakozása -környezetvédelmi szempontok is figyelembe legyenek véve • Mikrotérségi szintű döntésnél (telephely megválasztása): -megfelelő nagyságú, bővíthető, jó terepadottságú -a terület minél kisebb költségráfordítással megszerezhető legyen -közmű és a távközlési hálózat minél kisebb költségráfordítással kiépíthető legyen -közlekedési kapcsolatok kedvező kialakíthatósága -meglévő közlekedési és egyéb intézmények hasznosíthatók legyenek -egyéb közlekedési ágakhoz való kapcsolódási helyek közelben -település ipari területeihez közelben -viszonylag távol a lakóterületektől, üdülőövezetektől, természetvédelmi területektől

-telephelyválasztás illeszkedjék a távlati településfejlesztési elképzelésekhez -környezetvédelmi szempontok is figyelembe legyenek véve Számításba vehető körzetek: -egy vagy több nagyváros a területen -országos átlagnál fejlettebb ipar, ill. fejlődő gazdaság (elsősorban ipar) -jelentős külső szállítási kapcsolatok -közlekedési csomópont - belföldi és tranzit Logisztikai szolgáltató központok Magyarországon Európai tranzitkereskedelmi központtá szeretnénk lenni • logisztikai folyamatok összehangolása • logisztikai központok létesítése KHVM megbízásából végzett felmérések: 9, majd 10 terület kijelölése Ennek szempontjai: -területek gazdasági potenciálja, fejlődőképessége -export-import-tranzit áruáramlatok -közlekedési infrastrukturális háttér Cél: létrejöttük után kapcsolódjanak be az európai logisztikai központok hálózatába Legfontosabb hatásai: elősegíti a térség további fejlődését

-település ipara, kereskedelme -fejlődik az infrastruktúra, javul az áruellátás -nemzetközi tőke bevonása: nő a területek értéke önkormányzati adóbevétel nő munkanélküliség csökken -közlekedés okozta környezetszennyezés csökken (RO-RO, RO-LA) Bővebben: a) a körzetre általában, ill. annak közlekedésére kifejtett hatások:  a régió általános gazdasági fellendülése, a régió gazdasági teljesítményeinek növekedése  az áruellátás javulása  a közlekedés kedvezőtlen környezeti hatásainak csökkentése  létesítésük elősegíti a különböző közlekedési alágazatok közötti optimális munkamegosztás kialakítását, a kombinált szállítás 1 elterjedését, a környezetbarát 1 A kombinált/multimodális fuvarozás olyan fuvarozási mód, amelynek keretében a rakodási egységek (konténer, cserecsekrény, félpótkocsi vagy teljes gépkocsi, gépkocsi-szerelvény) továbbítása két vagy több fuvarozási ág

fuvareszközeinek igénybevételével valósul meg közlekedési alágazatok (vasút, viziút) forgalmának növekedését és ezáltal a közutak tehermentesítését, így csökken a közúti közlekedés „infarktusának” veszélye  jobban kihasználható a meglévő közlekedési infrastruktúra  csökkenthető a belvárosok áruszállítási forgalma b) a településre (városra) kifejtett közvetlen hatások:  nő az önkormányzat adóbevétele  új munkaalkalmakat jelentenek a település lakosai számára  a közlekedési vállalatoknak a belső városrészekből és/vagy a lakóterületekről a logisztikai központokba való részbeni vagy teljes áttelepülésével a városban más célokra hasznosítható területek szabadulnak fel c) a vonzáskörzetben lévő vállalatokra kifejtett hatások:  gyors, pontos, megbízható, rugalmas, kedvező áruszállítási kínálat áll a rendelkezésükre  egy helyen vehetnek igénybe különböző alap-,

kiegészítő- és egyéb szolgáltatásokat, „megszabadulnak” a korábbi gazdaságtalanul vagy kis hatékonysággal végzett tevékenységektől és azokat arra szakosodott cégekre bízhatják ⇒ módjuk nyílik arra, hogy a vállalati főfeladatra koncentráljanak, csökkenthetik termékeik árát, ami növeli a versenyképességüket  növelhető, ill. javítható a vállalatok logisztikai teljesítménye A logisztikai központok közvetítésével a jelenleginél gyorsabban, pontosabban, megbízhatóbban ki tudják a vevők igényeit elégíteni, mindez szintén hozzájárul a versenyképességük növeléséhez, kedvező piaci lehetőségeik megteremtéséhez  csökkenthető a vállalatoknál tárolt készletek mennyisége ⇒ csökkenthetők a készletezéssel kapcsolatos költségek d) a fuvarozó vállalatokra kifejtett hatások:  kedvező együttműködésre van lehetőség az egyes fuvarozó vállalatok, továbbá a fuvarozó és a szolgáltató vállalatok

között, közösen használhatják a logisztikai központ infrastruktúráját, információs és kommunikációs rendszerét  gazdaságosan gépesíthetők, ill. automatizálhatók az anyagmozgatási, rakodási folyamatok  jobban kihasználhatók a szállítási kapacitások, elkerülhetők a gazdaságtalan szállítások  kis- és közepes szállítási vállaltok is bekapcsolódhatnak az integrált szállítási láncok lebonyolításába