Hogyanok > Tanuljunk angolul! > Segédletek készségfejlesztéshez

Tartalomjegyzék

 1. OLDAL: 1. Bevezetés; 1.1. Az angol és a magyar nyelv; 2. A készségfejlesztés irányai; 2.1. Készségek áttekintése; 2.2. Olvasott szövegértés


 2. OLDAL: 2.3. Hallott szövegértés; 2.4. Beszédkészség; 2.4. Íráskészség


 3. OLDAL: 3. Segítség a tanuláshoz szükséges készségek fejlesztéséhez


 4. OLDAL: 4. Tanulásra fordított idő; 5. Nyelvvizsga


 5. OLDAL: 6. Gyors felkészülés a nyelvvizsgára


 6. OLDAL: 7. Nyelvtudás kamatoztatása és szinten tartása


3. Milyen típusú segítségeket tudunk választani a tanuláshoz szükséges készségek fejlesztésére?

3.1. Tankönyvek, kurzuskönyvek

A könyvpiac egyik nagyon erős része a nyelvkönyvek piaca, ahol természetesen nagyon sok és minőségben is különböző nyelvi segédleteket lehet találni.

- Melyik a jó könyv a számunkra?

Itt kell arra visszagondolnunk, hogy a saját nyelvtudásom szintjével tisztában kell lennem ahhoz, hogy el tudjam dönteni milyen könyvre vagy segédletre van szükségem. A kiadók jóvoltából lehet találni mind a négy alapkészségre külön-külön gyakorló könyveket. Ha egyedül akarok tanulni, feltétlenül fontos, hogy a megoldásokat meg tudjuk nézni, illetve néhány kiadvány tartalmaz részletes magyarázatokat is arra, hogy miért az a megoldás, hol volt, milyen módon találhattam meg.

A nagyobb kiadók kurzus könyvekből egy teljes palettát adnak az alapfoktól a felsőfokig és valószínű, hogy a tanárok tudják, ismerik a legújabb és leghasznosabb kiadványokat. Ha nyelviskolában vagy magántanárral készülünk, akkor ott ezekkel a legújabb kiadványokkal fognak oktatni minket, és tudnak ajánlani speciális kiegészítőket is.

A tankönyvek jellege munkatankönyv, azonnal kéri a tananyagnál a visszajelzést a tanultakról, mini feladatokkal, tesztekkel, illetve munkafüzetek, segédletek használatával mélyíti el az ismereteket. Nagyon „divatos” a CD melléklet illetve a kiadványokhoz elérhető „virtuális” melléklet, ami ténylegesen is segíti a tanuló gyakorlását.

Tehát válasszunk olyan könyvet, ami megfelelő, vagyis, ha fejlődni szeretnék, akkor csak egy szinttel magasabb legyen, mert ha túl nehéz, akkor nem lesz kedvünk a tanuláshoz. Nézzük meg, hogy milyen készséget szeretnénk fejleszteni, vagy ha „mindent”, akkor a tankönyv választásánál vegyük figyelembe azt is, hogy ez egy sorozat-e, mert akár később jó lenne a következő lépés is, a következő kötet a sorozatból.

Jó, ha tájékozódunk a nagy könyvkiadók (az angol is!) weboldalain és megnézzük egy-egy kiadvány kipróbálható mintaoldalait is.

Szerintem egy jó délutáni program lehet, hogy ha könyvtárba megyünk, ahol akár alaposabban bele is olvashatunk, hazavihetjük áttekintésre a szimpatikusnak tűnő könyvet. A könyvtárak nincsenek ellátva a legújabb kiadványokkal, de néha lehet találni ’régi, jól bevált’ könyveket is, ami pont azt tartalmazza, amire kíváncsiak vagyunk.

Szánjunk megfelelő mennyiségű időt a könyv kiválasztására! Érdemes!

Megjegyzés: saját tapasztalatunk szerint az Oxford University Press kiadó Project című sorozat könyvei és az MM Publications kiadó Traveller című sorozat könyvei a legmegfelelőbbek középiskolás gyermekek és felnőttek részére egyaránt, mivel mindkét könyvcsalád esetében, a kezdőtől egészen a felsőfokig megtalálhatja mindenki a saját magának való szinthez szükséges tanulási anyagot. Ezek a könyvcsaládok néhány évente úgynevezett „frissítéseken” is átesnek, modernizálják azokat és mindig az aktuális, kornak megfelelő témák találhatók meg bennük.

3.2. „Online” és „offline” tananyagok

Az internet olyan információs csatorna, ahol rengeteg tananyagot (könyv, CD, tesztek, hanganyag) találhatunk a tanulásunk segítéséhez. Természetesen időigényes, hiszen eléggé sokáig kell keresgélni a megfelelő feladatlapot vagy szöveget. Mégis úgy gondolom, hogy nélkülözhetetlen, hiszen ha nem éppen az adott pillanatban akarok megoldani egy feladatot, akkor elmenthetem és visszatérhetek rá később. Itt is fontos, hogy olyan feladatokat keressek, amik visszajelzést adnak az eredményemről, azonnal kijavítva az esetleges hibákat. Kezdhetjük például egy felmérő teszttel, ebből akár többfélét is érdemes megoldani, hogy átfogóbb eredményt kaphassunk a jelenlegi nyelvi tudásunk szintjéről. Magyar és angol nyelvű weboldalakon egyaránt találni rengeteg tesztet. A teljesség igénye nélkül ezekből néhány:

http://www.euro-nyelviskola.hu
http://www.angoltanszek.hu
http://elo.hu/ingyenes_nyelvi_tesztek
http://www.examenglish.com/leveltest/
http://www.cambridgeenglish.org
http://learnenglish.britishcouncil.org

Amennyiben még több tesztekkel kapcsolatos oldalt szeretnénk találni, úgy valamelyik kereső oldalon (google, bing, yahoo) az „angol szintfelmérő” vagy angolul az „english level test” kulcsszavakra való kereséskor több oldalnyi találat között válogathatunk.

Természetesen nemcsak online feladatokkal lehet gyakorolni. A letölthető és nyomtatható feladatokat akár előre is elkészíthetjük az adott témakörhöz. Ha az internetet használjuk, akkor számítani kell arra, hogy egy kicsit több időt igényel a feladatok előkészítése, mert a kereséssel sok olyan oldalt is találunk, amin elidőzünk anélkül, hogy a számunkra megfelelő feladatot megtalálnánk vagy belekezdünk egy feladatsorba és csak útközben jövünk rá, hogy ez igazából nem a nekünk való feladat. Manapság rengeteg úgynevezett gyűjtemény oldal létezik, melyen több ezer, néhány helyen több tízezer feladatsor található, valamilyen tematika szerinti sorrendbe rakva. A legtöbb ilyen oldalon kulcsszavas keresésre is van lehetőség, ha például egy igeidő kigyakorlását célzó feladatsor megtalálása a cél vagy egy konkrét témakörön belül keresünk változatos feladatokat. Mondanom sem kell, hogy megéri a fáradtságot.

Néhány javasolt weboldal:
http://www.agendaweb.org/
http://www.myenglishpages.com/
http://learnenglishteens.britishcouncil.org
http://a4esl.org/
http://www.englishpage.com/
http://www.learnenglishfeelgood.com/

3.3. Szépirodalom

Ha könyv, akkor a kiadók kerülnek előtérbe ismét, hiszen a nagyobb nyelvi kiadóknak vannak olyan kiadványaik, amik segítik az idegennyelvet tanulni vágyókat. Ilyenek azok a könyvek, amik egy-egy történetet „lebutítva”, meghatározott mennyiségű alapszókincs felhasználásával teszik olvashatóvá egy adott nyelvi szinttel rendelkező lelkes olvasónak. A könyvek angol-angol magyarázattal és megértést ellenőrző feladattal is a nyelvtanulónak szeretnének segíteni a fejlődésben.

Javaslom, hogy mindig a legalsó szinten kezdjük, a könnyű olvasmányokkal, hogy fokozatosan „rákapjunk” az angol nyelvű könyvekre. Nagyon remek fejlesztő és csak angolul van, ezért szinte „rákényszerít” a megértésre. Biztosan megmarad a szótárunkban az az alapszókincs, amit az olvasmány tartalmazott. Nagyszerű kikapcsolódás is egyben a tanulás mellett!

Természetesen, ha már „haladóbbak” vagyunk, akkor bevállalhatunk komolyabb szépirodalmi kiadványokat is. Szerintem az elején nem érdemes több száz oldalas regényt olvasni, inkább a rövid sztorik, novellák azok, amik szórakoztatóbbak. Rengeteg ilyen kiadvány digitális változata elérhető „online” könyvtárakban, melyek a legtöbb esetben ingyenesen elérhetőek és a formátumuknál fogva (epub, ocr jellegű pdf) akár e-könyv olvasóra is feltölthetővé válnak, így kényelmesen tudjuk azt olvasni akár az okostelefonunkon vagy tableten is.

Az easyreaders.eu kiadónak a kiadványai között 4 „fokozat” található, ezen belül is több szint, több tucatnyi könyvvel, a readinga-z.com oldalon pedig rengeteg e-book található mely egy adott szókincsmennyiségre alapoz. Amennyiben a tanulni vágyó még nagyobb választékra vágyik, úgy valamelyik kereső oldalon (google, bing, yahoo) a „vocabulary book” kulcsszavakra keresve rengeteg találatot fog kapni.

3.4. Filmek, tv sorozatok

Azoknak, akik inkább a filmeket, sorozatokat, szeretik, természetesen szinte végtelen lehetőségük van gyakorolni az angol nyelvet ezen szórakozási formaként is felfogható módszerrel. Kezdetekben jó, ha anyanyelvi felirattal nézünk filmeket, de lehet egy anyanyelvi szinkronnal már látott filmet vagy sorozatot csak angolul nézni, hiszen emlékszünk néhány pillanatra, jelenetre. Érdekes megnézni, hogy az eredeti nyelvű jelenet mennyivel másabb, mint a szinkron, természetesen az angol nyelvű felirat még az olvasott szövegértés fejlesztésében is játszhat szerepet. Itt kell megjegyezni, hogy biztosan lesznek egy-egy filmben, sorozatban olyan részek, jelenetek, ahol nem értjük, majd mit akar mondani a szereplő, pedig minden szót ismerünk. Nem bennünk van a hiba, hanem ahogyan ezt már korábban is leírtam, minden nyelvi területnek, nemzetnek megvannak a sajátos idiómái, „beszólásai”, jellegzetes csak általuk érthető kifejezései, amiket mi teljesen másképpen használunk, vagy nincs is a mi nyelvünkben. Tehát itt a lehetőség, hogy tanuljunk néhány, az angol nyelvterületre jellemző kifejezést is! Jó, ha az alap szleng néhány kifejezését is tudjuk, hiszen szükség lehet rá, ha anyanyelvibeszélővel találkozunk.

Nemcsak anyanyelvi felirattal lehet nézni a filmeket, hanem ahogyan az előbb is említettem, angol felirattal is, vagyis hallom, látom és olvasom. Szinte ideális a tanuláshoz. Tehát a legközelebbi filmet nézzük ilyen módon és így szórakozva is tudunk tanulni és gyakorolni!

3.5. Zene

A zene olyan segítőnk a nyelvtanulásban, ami főként a hétköznapi beszédet hozza közel hozzánk. Vannak kedvenc slágereink, amiknek a szövegét „hallás” szerint tudjuk énekelni, persze nem mindig a helyes angol kiejtéssel és szavakkal. Az interneten elérhető a dalok szövege, vagy maga a zeneszám karaoke verziója, melyből az énekhang kivágásra került és mi magunk tudjuk énekelni önállóan azt, ami egy újabb lehetőség arra, hogy fejlesszük az angol kiejtésünket, talán az egyik legjobb módja is ennek. A népszerűbb videómegosztó oldalakon többszázezer professzionálisan elkészített karaoke jellegű videó található, így nagyon kényelmesen hozzáférhető szinte bármilyen kor, bármilyen stílus zenéje.

Bátran énekeljünk együtt a sztárral és minden esetben próbáljuk értelmezni a dal szövegének mondanivalóját is. Manapság egy kicsivel kevesebb figyelmet fordítanak a szabályos és nyelvtanilag helyes mondatokra, ami egy olyan alternatív tanulási lehetőséget biztosít, amivel még könnyebben megértjük az angol anyanyelvi hétköznapi kommunikáció modernebb, éppen aktuális kifejezéseit. De ha visszaidézzük a 80-as 90-es éveket, akkor láthatóan más volt az akkori szövege a daloknak. Talán mondhatjuk, hogy jobban lehet érteni. Kell találni időt arra, hogy ilyen módon is gyakoroljunk, főleg hogy látom, hallom, olvasom és mondom- majdnem az ideális berögzítés.