Szociológia | Felsőoktatás » Éntudat, énkép kialakulása és fejlődése

Alapadatok

Év, oldalszám:2006, 16 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:173

Feltöltve:2009. szeptember 17.

Méret:143 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Éntudat, énkép kialakulása és fejlődése Sikerkeresők - Kudarckerülők Az éntudat kialakulása • Öntudat kialakulása: csecsemőkorban az „Én” aki cselekszem tudásának és érzésének a kezdetleges formája • Kezdetben nincs „én” és „nem én” a csecsemő számára • Éntudat alapja: testséma kialakulása (belső vázlat saját testéről, mozgásáról) • Az önmagáról való tudást a másik közvetítésével szerzi meg BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.ergbmehu 2 Az éntudat kialakulásának szakaszai • 9-12 hónapos: én aki cselekszem, hatással vagyok a külvilágra • 12-15 hónapos: Másiktól megkülönbözteti magát • 15-18 hónapos: tükörkép felismerése • 18-24 hónapos: formálódó éntudat, önmagát saját nevén említi • 3. évtől: énkép kezdetleges jellemzőivel is kiegészül + én szót elkezdi használni • Én-élmény gyakorlása => frusztrációk • 3-5 évesek dacreakciója a

frusztrációs feszültségből ered BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.ergbmehu 3 Énkép fogalma • Önmagunkról szóló, érzelmekkel átszőtt ismeret. • Önmagunkra vonatkozó tapasztalatok • Döntő szerepe van abban miképpen cselekszünk egy helyzetben, milyen eredményeket érünk el. • Az én: különböző részekből álló és bizonyos mértékben változó mentális struktúra - fizikai megjelenés - értelmi képesség - társas viselkedés - érzelmek kifejezése - szerepidentitás (társas identitás, nemi identitás stb.) • Az énkép lehet + vagy – •BMEAz énkép egyesTanszék elemeinek fontossága eltérő Ergonómia és Pszichológia www.ergbmehu 4 Énkép dinamikája • Énkép változhat egy új információ hatására • Bizonyos esetekben azonban az új információ (pl. jól teljesítettünk egy vizsgán) nem változtat az énképen=>énkép konzisztenciája + vagy – énkép esetén ezeknek megfelelő információkat

vesz figyelembe a személy • Én-erősítés: önmagával való elégedettség fenntartása a cél • Énkép sérelme veszélyezteti az én biztonságát BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.ergbmehu 5 Énkép összefüggése a viselkedéssel és a beilleszkedéssel • Jó énkép - kevésbé szoronganak sikeresebben tudnak beilleszkedni őszintébbek önmagukhoz elhárítás kevésbé jellemzi őket eredményesebbnek ítélik őket csoportban társas együttműködés jellemzi őket • Összefüggés az önészlelés pontossága és a jó beilleszkedés között • Összefüggés az önelfogadás és mások elfogadása között BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.ergbmehu 6 Észlelt én és az ideális én közötti eltérés • Ha túl nagy a különbség => - negatív önértékelés - rosszkedvű, panaszkodó - szorongás - rossz alkalmazkodás - depresszió - pesszimizmus - pszichikusan sérülékenyebbek - magas teljesítménymotiváció

BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.ergbmehu 7 Énkép és az iskolai teljesítmény • Az én-reprezentáció fejlődése jórészt az iskolai tapasztalatok alapján történik. • A formálódó önértékelés pedig jelentős meghatározója lesz az iskolai teljesítménynek BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.ergbmehu 8 Iskolai értékelés hatása az énképre • • • Iskolai és otthoni értékelés különbsége Iskolai értékelés: közvetett és közvetlen + állandó témája kötött és kötelező nyilvános Következetes és gyakori értékelés befolyásolja az énkép alakulását (pozitív iskolai tapasztalat segíti a pozitív énkép kialakulását) • Vizsgálat: 2. és 7 osztályos / negatív énkép – önbecsülésük folyamatosan csökkent és a teljesítményük is • Tanár több dologról is adjon visszajelzést BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.ergbmehu 9 A globális/specifikus énkép és az iskolai

teljesítmény kapcsolata • Globális énkép már az iskolába kerüléskor (szülői értékelés + modellhelyzet nyújtotta önértékelési minták) • Alacsonyabb önértékelés – rosszabb teljesítmény (olvasási teljesítmény 1. osztályban) / kudarckerülők • Globális énkép és az iskolai teljesítmény kapcsolata nem túl erős • Specifikus képesség énkép pozitív kapcsolatban van az iskolai teljesítménnyel. • Tanári megítélésnek kumulatív hatása van a képességénképre (a tanári megítélés leginkább a legrosszabb és legjobb tanulók önjellemzését befolyásolta) BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.ergbmehu 10 Nemi különbségek az énképben • Lányoknál nagyobb jelentősége van az iskolának az önértékelésben • Lányok – fiúk eltérő dolgokért kapják a pozitív és a negatív visszajelentést • Lányok: - jutalmazás: nem az intellektuális teljesítményért - Elmarasztalás: munka intellektuális

minőségéért • Fiúk: - jutalmazás: intellektuális teljesítmény alapján - Elmarasztalás: osztályban tanúsított viselkedésért • Siker-attribúció (képesség, szerencse) BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.ergbmehu 11 Sikerkeresők és kudarckerülők Feladatvállalás – szívesen választja/nem választja Sikerkeresők Kudarckerülők • • • Ahol bevetheti saját erejét Ahol képességét és tudását kamatoztathatja, új dolgokra használhatja Nem választja • A túl könnyű feladatot • A túl nehéz feladatot • Ahol az eseményeket maga nem, befolyásolhatja BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.ergbmehu • • Ahol a végeredmény előrelátható A túl könnyű feladatot A túl nehéz feladatot Nem választja • Ahol gyakran össze kell mérnie magát másokkal 13 Feladatvégzés közben Sikerkeresők Kudarckerülők • Hajlandó összemérni magát másokkal • Általában kitartó • Nehéz

elijeszteni • A változó körülményekhez igazodik • Realisztikus • Közepes mértékű kockázatokat vállal • Nem szívesen méri össze magát másokkal • Könnyen elijeszthető és eltéríthető • Ha nincs külső nyomás, akkor nem kezd hozzá a feladathoz • Nehezen változtat taktikát • Nem mindig jól alkalmazkodik a tényekhez • „ugrik a sötétbe” BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.ergbmehu 14 Kudarc esetén Sikerkeresők Kudarckerülők • Tart tőle ő is, de ez inkább ösztönzi, mintsem gátolná • Részleges kudarcnál nem változtat taktikát • Fél a kudarcoktól • Részleges kudarcnál taktikát változtat • Részleges kudarc után képességeit és feladatait nem hangolja újból össze BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.ergbmehu 15 Kezdetek: sikerkeresők - kudarckerülők • Sikerkeresők - Korai gyermekkorban tanuljuk - Moro reflex, duál unió: védettség, teljes biztonság, bizalom,

„bizalomgerjesztő világ” - A világ felfedezése: „teljesítőképes és sikeres feladatmegoldó lények vagyunk” - Szülők teljesítménymotivációja • Kudarckerülők - „érdek” gyermekvállalás - Bizonytalan, elutasító, gyengédtelen karba vevés: „a világ nem bizalomkeltő” - Olyan elvárások, aminek nem tud megfelelni - Elutasítások, büntetések, szidások - BME Kudarckerülő szülők Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.ergbmehu 16