Betekintés: A bioritmusok fajtái, szerepük életünkben

Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


A bioritmusok fajtái, szerepük életünkben A bioritmus tudománya azon alapszik, hogy az ember energia-leadását, illetve annak felvételét a természetben is megfigyelhető folyamatokhoz hasonlóan három ciklusra osztja. A három egymással összefüggő, ám nem azonos módon lefutó bioritmus-ciklust századunk elején fedezték fel. Először a fizikai és az emocionális majd kicsit később az intellektuális ciklust. Mindhárom ciklusnak van egy mély- és egy csúcspontja. Mivel ezek a ciklusok különböző hosszúságúak, igen ritkán esnek egybe, ezért általában "kevert" ritmusok jellemzőek ránk. A bioritmus ezoterikus kifejezés, mindent és semmit jelent egyszerre. Minden élőlény valamely ritmus szerint él a Földön. Napi ritmusukat leginkább a Földforgás, a nappalok, éjszakák váltakozása befolyásolja. Természetesen vannak a napi ritmustól különböző ciklusok, havi, szezonális, éves ciklusok is, melyek alapja a Föld mozgása a

Naprendszerben. Napi szinten bioritmusunkat számos tényező alakítja. Az alap, amelyen viszonylag nehezen változtathatunk, az a belső szerveink ciklusa: szerveink saját ritmusa rengeteg láthatatlan dolgot irányít, az egyes betegségektől a hangulatunkig, a teljes vegetatív működést. A keleti gyógymódok ismerik és használják is ezt a periodicitást, minden szervet a maga idejében kezelnek az optimális hatás elérése érdekében. Nagyon sokat alakíthat a vegetatív ritmuson a szokások, kialakult rendszerek időbeosztása. Saját bioritmusunk figyelése, ismerése nagyon hasznos lehet számunkra. Betegségeink során a megfelelő időben bevett gyógyszer jobban hat, hamarabb segít. Bizonyos élethelyzeteket ugyanakkor érdemes elkerülni, amikor tudjuk, nem leszünk a csúcson! A belső óra a külső órával - a Föld mozgásából fakadó nappal-éjszaka váltakozásával összhangban működik: a mikrokozmosz - az egyén - és a makrokozmosz - a

világegyetem - e tekintetben is analóg egymással. A szervezeten belüli körforgás, a vérnyomás, a fájdalomszint és a pulzus számának napszakonkénti változása, a bioritmus azonban modern világunkban már nincs összhangban az életritmusunkkal, a megváltozott élettérhez igazított életvitelünkkel. Belső óránk, genetikai programunk szerint reggel hat óra körül kellene felébrednünk. Szervezetünk szorgalmazza is az ébredést, csökken a v ér melatonin-szintje, emelkedik a vérnyomásunk, a testhőmérsékletünk, s növekszik a pulzusszámunk is. Az ébredést gyorsítja a torna, az élénkítő meleg-hideg vizes zuhany, illetve a könnyű reggeli. Figyelmünk, koncentrációs képességünk 7 ór ára áll be a nappali tevékenység végzéséhez szükséges éberségi szintre. Biológiai óránk normális működését negatívan befolyásolja a reggeli feketekávé vagy más élénkítő-szer, s az i rántuk érzett vágy csak azt bizonyítja, hogy

szervezetünk belső órája elromlott, bioritmusunk felborult. Délre a szervezet vörösvértestkoncentrációja is eléri a maximális értéket, s hasznosítja a legtöbb felvehető oxigént. Fokozódik a légzés ritmusa, a testhőmérséklet és a pulzusszám egészen délután négy óráig tovább növekszik. Ezt követően már a nyugalomra, a pihenésre készül a szervezet, csökken a reakcióképesség, érzékenyebbé válunk a fájdalomra, emelkedik a vér melatoninszintje, egyre álmosabbá válunk.. Általában délután kettő és négy óra között kellene a legaktívabbnak lennünk. Az ember abnormális élőlény, mivel társadalmi, közösségi elvárások miatt képes felborítani szervezete egészséges működését. Persze ezt a borulást nem tragikusan éli meg, sokkal inkább büszkeséggel eltelve, hiszen sikerült legyőzni eredendő fizikai akadályait, az éjt nappallá tette, szórakozásának, éjszakai műszakjának színterévé. Az éjszakai

életmód, a mesterséges fényben töltött hosszabb idő azonban nem csak az egészséges bioritmust borítja fel, de negatívan befolyásolja az immunrendszer működését is. A daganatos megbetegedések növekedésében is szerepe van belső óránk rendszeres elállítódásának; az éjszakázással, tévézéssel, számítógép-használattal, munkával, éjszakai evészettel-ivászattal növekszik szervezetünk károsanyag-terhelése, fokozódik a stressz, s az átalvást kívánó kínzó gondok sem oldódnak meg. A civilizációs virrasztás jelentős energiatöbbletet kíván: amíg régen este tíz órakor eloltották a gázlámpákat, beszüntették az utcai világítást, addig a mai nagyvárosokban ilyenkor kezdődik az élet... Egyértelműen káros az egészségre az elalvást nehezítő éjszakai tévézés, de még a késő esti olvasás is. Az éjszakázó ember idegrendszere sérülékennyé válik, állóképessége csökken, fizikailag, pszichikailag kevésbé

Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


terhelhető, mint a bioritmusa szerint élő embertársa. Nem gondolunk arra, hogy a kint és a bent tökéletesen összefügg, s ha bent, önmagunkban megváltoztatunk valamit, kvázi: helyretesszük a biológiai óránkat, az kint is érezteti a hatását, a kinti világ bioritmusa is változni fog. Nyáron a déli országokban 14 órától sziesztáznak az emberek; itt a külső és a belső világ összhangja megkívánja ezt. Nálunk a kórházakban, óvodákban egész évben tartanak kettő és négy óra között csendespihenőt. A délutáni alvásnak a gyerekek esetében lehet igazán pozitív hatása. A kisgyermekek - és az idős emberek -bioritmusa megkívánja a több pihenést, szervezetük alvás közben intenzívebben fejlődik, illetve regenerálódik. A bioritmus 3 egymástól jól elkülönülő ciklusra lettek figyelmesek. Ezek a fizikai, a szellemi (intellektuális), és az érzelmi (emócionális) ciklusok. A ciklusoknak vannak pozitív, illetve negatív fázisai,

és vannak a kritikus napok, amikor pozitívból negatívba váltanak. A fizikai ciklus Ciklusideje 23 nap. Hatással van fizikai állapotunkra, egészségünkre. Általában minél pozitívabb értéken van a görbe, annál frissebben, egészségesebben ébredünk reggel. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a negatív értékeknél meg fogunk betegedni, esetleg meghalnánk, hanem csak annyit, hogy fogékonyabbak vagyunk a fertőzésekre, betegségekre, és hamarabb fáradunk el. Az érzelmi ciklus Ciklusideje 28 nap. A ciklus pozitív napjaiban fogunk kedvesünknek szerelmet vallani, és teljes odafordulással szeretni mindenkit, aki szívünkhöz közel áll. A negatív napokban könnyebben magunkba zárkózunk, és elbizonytalanodunk érzéseinkben. Azonban ne engedjük, hogy kapcsolatainkat ezek a félelmek befolyásolják, hiszen lesznek még pozitív érzelmi fázisok is. A szellemi ciklus Ciklusideje 33 nap. Jó esélye van annak, hogy a ciklus pozitív szakaszában fog

az alkotó elme szárnyalni, ezeken a napokon fogunk tudni leginkább tanulni, új ismereteket elsajátítani. A negatív napokon is lehet gondolkodni, de tudjuk, hogy nem aznap fog megvilágosodni korszakalkotó gondolatunk. Ha tehetjük, a pozitívabb napokon menjünk vizsgázni, valószínűleg jobb eredményt fogunk elérni.