Betekintés: Sim City 4 végigjátszás

Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!




Sim City 4 végigjátszás
Az első és legfontosabb tanács: csak lassan, nyugodtan, megfontoltan. A kezdetben rendelkezésre álló pénzt ne költsük el mindjárt az elején az utolsó fillérig, kb. a harmadátnegyedét hagyjuk meg tartaléknak. Amíg nem épülnek fel az első zónáink, nem települnek be emberek, addig ebből a tartalékból fogunk éldegélni. Nem kell azonnal minden luxussal ellátni a várost, mindig csak a legszükségesebbeket, az éppen elérhetőt adjuk meg a honpolgároknak, és próbáljuk minél hamarabb egyenesbe hozni a költségvetést. Ha elértük, hogy a büdzsé minimális mértékben ugyan, de folyamatosan pluszban van, elkezdhetünk lassan terjeszkedni és modernizálni. Lássunk most rövid vázlatot kezdők számára, hogyan érdemes belevágni egy új város felépítésébe! Válasszunk a térképen egy aránylag kicsi és nem túl hepehupás területet. Jó, ha a tengerparton helyezkedik el, vagy legalább egy folyó átvág rajta, az emeli a föld értékét. A terraformálás során nézzük ki, hogy nagyjából hová akarjuk a várost telepíteni, és ott kíméletlenül gyaluljunk le mindent szép vízszintesre, amíg ingyen van. Telepítsünk erdőket a térkép szélén a várost környező területre, az jót tesz majd a légszennyezésnek. Ha emígyen előkészítettük a terepet, vágjunk is bele az építkezésbe! Kezdetnek tegyünk le egy szénerőművet (a szélerőmű is jó választás), és a közelében húzzunk fel néhány alacsony szintű lakóövezetet, mellé egy kis agrár-, kereskedelmi és ipari zónát. Az erőmű költségvetését húzzuk le a lakosságunknak megfelelő szintre, ne vigye a pénzt feleslegesen. Építsünk további lakó-, ipari, és kereskedelmi zónákat kb. 3:2:1 arányban, nagyjából amíg a pénzünk fele-kétharmada elfogy. Várjuk meg, amíg beépítik az kijelölt zónák nagyját, és fedjük le a városunk területét rendőrséggel és iskolákkal. Eddig megúszhattuk, de most már muszáj lesz a vízszolgáltatásról is gondoskodni. Óvatosan emeljük az adót addig, hogy a havi költségvetésünk egy kis pluszba kerüljön, majd kapcsoljuk a játék sebességét a legnagyobbra, és várjunk pár évet, hogy stabilizálódjon a helyzetünk. Extra épületeket és szolgáltatásokat csak akkor építsünk, ha már nagyon kéri a nép, amíg nem sápítoznak különösebben, addig elvannak nélküle. Most már nekiállhatunk a további fejlődésnek és bővülésnek a városlakók igényei szerint, valamint a magasabb szintű zónák építésének, a gazdagabb rétegek idecsábításának kórházak, parkok, további iskolák építésével, a szemét- és környezetszennyezési gondok megoldásával… és innen csak rajtunk áll, mit varázsolunk a városunkból. Tipp a hatékony zónaépítéshez: vegyünk körbe egy 9*6 koc kából álló területet úttal, és húzzunk bele 2-2 utcát függőlegesen és vízszintesen is. Egy 3*3 mezőből álló mátrixot kaptunk, amelynek minden mezője 2*3 kockából áll, és minden kocka legalább egy irányból kapcsolódik valamelyik utcához. Az egyik oldalsó oszlop mezőit töltsük fel lakóövezettel, a másik oldalit ipari zónával. A mátrix középpontjában levő mezőre rakjuk a szükséges kiegészítő épületeket (rendőrség, iskola, kórház stb.), a maradék területet pedig egyenlően osszuk fel lakó- és kereskedelmi zónára. Ha több ilyen blokkot is építünk, néha szórjunk közéjük parkokat, és a blokkok határaira nagyobb kapacitású utakat tegyünk. Ez talán a leginkább helytakarékos, és közlekedést kímélő módja az építkezésnek, valamint az ilyen arányokkal épített várost nem is nehéz nyereségessé tenni – a módszernek egyetlen hátránya, hogy a lakóövezetekhez közel levő ipari zónák nem tesznek jót a légszennyezés mértékének. A Sim City 4 egyik legnagyobb újítása a régiók használata, vagyis az, hogy egy térképre több várost is felépíthetünk, amelyek akár kereskedhetnek is egymással. Ezt használjuk is ki erősen: egyszerűen húzzuk ki egyik városunkban az áram- vagy vízvezetéket, esetleg az



autópályát a térkép széléig. A szomszédos városra átváltva a csatlakozási pont megjelenik a térkép szélén, és azt továbbvezetve a v árosba a k ét szomszéd máris vígan cserélgeti egymással az energiát és/vagy a munkaerőt. Ha régiókban gondolkodunk, könnyebben el tudunk bánni például a környezetszennyezés nehézségeivel, gazdaságosabban tudjuk üzemeltetni a városainkat, de ilyenkor gyakran kell váltogatnunk a szomszédos városok menedzselése között, és az aktuális városunk gondjai mellett nem árt, ha a fél szemünket mindig a szomszédon tartjuk. Kezdőknek érdemes az első városukat egy már eredetileg meglévő, beépített város mellé telepíteni, sokszor húzhatja ki a költségvetést a
Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


kátyúból egy kis kereskedelem a szomszéddal. (random tippz) A tömegközlekedés megszervezésekor azt vegyük figyelembe, hogy az emberek kb. 6-8 „kockányi” távolságot hajlandók sétálni, efölött már inkább autóba ülnek. Ha tehát leteszünk egy buszmegállót a lakóövezetben meg egyet a kereskedelmi zónában, mindkettő kb. 6-8 kockányi rádiuszban csökkenti az autóforgalmat. Ha nagyarányú átépítésre van szükség, ne kapjunk egyből a bulldózerhez, használjuk a Dezone toolt, amellyel a már meglevő infrastruktúra lerombolása nélkül tudjuk átszervezni a zónáinkat. A víztornyokat/pumpákat építsük minél távolabb az ipari és agrárzónáktól, illetve az esetleges repülőterünktől vagy kikötőnktől, mert ezek szennyezik legerősebben a vizet. Ha a városunk már kezd komoly méreteket ölteni, szervezzük át a rendőrséget/tűzoltóságot/iskolákat: sok kicsi helyett gazdaságosabb néhány naggyal lefedni a várost. A „hármasok törvénye”: minden típusú épület esetében a harmadik felépítésével „lépjünk szintet”, és építsünk eggyel nagyobb kategóriájút. Például a harmadik kis könyvtárunk helyett építsünk nagyot, a harmadik középiskolánk helyett főiskolát és így tovább. Mindig kísérjük figyelemmel a képernyő alján az „RCI” feliratú diagramot, ez mutatja, hogy a városnak milyen irányú építkezésekre lenne szüksége (R – lakóövezet, C – kereskedelmi zóna, I - ipartelep) Az adókat kb. 9% körül tarthatjuk anélkül, hogy az emberek elvándorolnának a városból, vagy bárminemű zúgolódás támadna. Jól gondoljuk meg az adóváltoztatásainkat, mert bármit teszünk, annak a hatása három hónapig mindenképpen érvényes lesz, az időközben elért esetleges pozitív hatás csak azután lép érvénybe! Ha egy bizonyos terület fejlesztését elő akarjuk segíteni, csökkentsük az adóját 5% körülire, ha egy iparágat távol akarunk tartani a várostól, emeljük 12% fölé. Jó ötlet, ha aránylag magas adóval kezdünk, és lassan, háromhavonta tizedszázalékonként csökkentjük, ez folyamatos elégedettséggel tölti el a népet. A bűnözés ellen ne kizárólag rendőrőrsök telepítésével küzdjünk, ez csak tüneti kezelés, amelybe anyagilag előbb-utóbb beleroppanunk. A rendőrség büdzséjének megemelése (ezzel még mindig olcsóbban jövünk ki, mintha új őrsöket építenénk), illetve a város teljes rendőri lefedettségének elérése mellett gyúrjunk rá az oktatásra, és húzzunk fel iskolákat a vészesebb környékekre: hosszútávon ez neveli ki a népekből a bűnöző hajlamot. Ha mindent jól csináltunk, kb. 50000 l akosig feltornászhatjuk a v áros méretét normál rendőrségekkel ellátva, mire kénytelenek leszünk börtönt építeni. Ne húzzuk le túlságosan a különféle szolgáltatások (rendőrség, tűzoltóság, iskolák, kórházak) költségvetését, mert 60-70% alatt már erősen hajlamosak sztrájkolni, és ilyenkor csak egy jó 30%-os emelés nyugtatja le őket. Legjobban a tanárok bírják a gyűrődést, őket akár 50%-os költségvetéssel is igen sokáig futtathatjuk különösebb balhé nélkül.

-

-

-



-

-

-

-

-

Zónák kijelölése során érdemesebb előbb kiépíteni az úthálózatot, és utána „közéfesteni” a zónákat, mintsem hagyni, hogy az AI magától építgessen utakat, amerre akar. Amint lehet, költöztessünk be a városba Simeket, és mindig figyeljünk oda arra, amit mondanak, ahogyan a tanácsadóinkra is! A szeméttelep és egyéb szeméttel kapcsolatos dolgok 32 kockányi távolságban „hatnak”, ebben a körben csak alacsony szintű zónákat érdemes építeni, vagy leginkább semmit. Ha tehetjük, a szeméttelepet építsük jó messzire a várostól, sőt, inkább exportáljuk a cuccot a szomszédba. Az agrárzónákat tartsuk a lehető legtávolabb a szemétteleptől! Az erőművek, kórházak és iskolák költségvetését mindig tartsuk szemmel, és tartsuk olyan szinten, amely éppen hogy csak kielégíti az igényeket, rengeteg pénzt tudunk így megtakarítani. Ha nincs tőkénk, de a város egyébként jó lakosságcsalogató (minden zóna gyorsan beépül), nyugodt szívvel vegyünk fel kölcsönt, és építkezzünk: az adókból hamar vissza tudjuk majd adni a pénzt. A nagy ipartelepek nagyon tűzveszélyesek, a közelükbe mindenképpen rakjunk tűzoltóságot, különben az építkezési kedv erősen megcsappan. Nagyszabású akció a s zemét eltüntetésére (feltétele, hogy egyszerre több szomszédos városunk legyen): építsünk egy kifejezetten ipartelepekre szakosodott várost, és itt húzzunk fel egy Waste to Energy erőművet. Exportáljuk az összes szemetünket ide, az erőmű eltünteti, és a belőle nyert energiát vissza is importálhat
Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


juk a „kitakarított” városokba, így duplán nyerünk! Ha kiegészítő várost (pl. az előbb említett különálló ipartelep-szemétégetőt) építünk, kb. 5000-es lakosságig felfejlődhetünk anélkül, hogy iskolára/kórházra/rendőrségre/tűzoltókra kellene pazarolnunk a pénzünket. E fölé ne nagyon fejlesszük a kiegészítő városkát, sokat veszít a gazdaságosságából. Megpróbálkozhatunk az abszolút bűnmegelőzési projekttel: iskolák és kórházak orrbaszájba építésével és finanszírozásával tartsuk extrém magasan az egészségügy és az oktatás színvonalát, így akár százezres lakosságig is kihúzhatjuk anélkül, hogy szükségünk lenne rendőrségre! Ne a térkép közepén kezdjünk el építkezni, inkább az egyik sarokhoz közel – így olcsóbban megússzuk a szomszédokkal való összekapcsolódást! Az adóemelést-csökkentést mindig apránként, kis lépésekben ejtsük meg, és közben figyeljük a nép reakcióját, nehogy belefussunk valami spontán népfelkelésbe a Bokroscsomaggal való kísérletezgetés közben.

Végső esetre… Ha már semmi nem segít, gyenge jellemek nézzenek alaposan körül, aztán ha nem látja őket senki, folyamodhatnak nagy pironkodva a cheat kódokhoz… Nyomjuk le a Ctrl-t és az X-et, majd a következő csodákban bízhatunk (Enterrel küldjük el őket): weaknesspays you don't deserve it fightthepower howdryiam plusz 1000 pénz minden reward épület elérhetővé válik nem kell az áramellátással törődnünk többé nem kell a vízellátással törődnünk

Mivel God mode-ban ingyen van minden földmunka, jól gondoljuk meg előre, hová szeretnénk sík területeket, hová erdőt, és a terveinknek megfelelően készítsük elő a domborzatot. Miután elindítottuk a városépítést, már csak egy kis csalással térhetünk vissza



God mode-ba ingyen tereprendezésre: tartsuk lenyomva a Ctrl, Alt és Shift gombokat, és emellett kattintsunk a God mode ikonjára. Szubjektív FAQ Mindenki okulására következzenek a különféle fórumokon legsűrűbben felmerülő, illetve hozzám leggyakrabban elérő kérdések és válaszok SimCity 4-témában. Miért nincsenek felhőkarcolóim? Felhőkarcolókat a népek csak nagyon nagy populáció mellett kezdenek el építeni, és csak akkor, ha már kifogytak a helyből, ahová építkezhetnek – és kizárólag a legmagasabb kategóriájú, high density zónákban. Ha nem biztosítunk számukra új helyet, 30 e zres lakosság fölött a lakóövezetekben, 45 ezer fölött pedig a kereskedelmi zónákban épülnek felhőkarcolók. A vízvezetékeim állandóan tönkremennek! A vízvezetékekre szánt pénzzel nem szabad spórolni, mert ez lesz a vége… Semmi esetre se csökkentsük a költségvetésüket, és ha a kihasználtságuk 80% fölé kúszik, bővítsük a hálózatot új vezetések építésével. Hiába jelölök ki kereskedelmi zónákat, az embereim nem építenek oda semmit! A játék kezdeti szakaszában a kereskedelmi zónák jelentősége nagyon kicsi, bőven elég, ha a l akó- illetve ipari zónáinkhoz képest harmad-, negyedakkora területet adunk a kereskedelmi zónának. Később, ha építettünk pár iskolát, és a nép kikupálódott, megnő az igény erre is. Hogyan lehet egy netről leszedett régiót betölteni? Létre kell hoznod egy új régiót, nevet adni neki, majd kilépni a játékból. A letöltött fileokat bemásolod a régiók könyvtárába, újra elindítod a játékot (bejön az imént létrehozott, asztallap-sima terep), Ctrl + Alt + Shift + R, majd a felugró ablakban kiválasztod a megfelelő régió file-t, és már csak pár percet kell várnod, míg a program legenerálja a terepet. Egyébként, ha valaki saját régiók szerkesztésére adja a fejét, rengeteg ingyenesen letölthető műholdas térképet talál a http://mapping.usgs.gov/ címen, amelyeket felhasználhat alapnak.

-

-

-

Az alant elterülő táblázatból azt bogarászhatjuk ki, hogy az egyes extra épületek milyen hatással vannak a körülötte levő kereskedelmi, illetve lakóövezetek népszerűségére. Érdemes alaposan átgondolni, mielőtt ilyen drága befektetésre adnánk a fejünket, hogy hol szorulunk rá leginkább az épület áldásos hatásaira, illetve hol viseljük el legkönnyebben a negatívumait… A könnyebb átláthatóság érdekében az extrém pozitív/negatív hatásokat külön sárgával/pirossal kiemeltem a táblázatban.
Épület Advanced Research Center Alamo Alcatraz Amalienborg Army Base Hatás kereskedelmi zónára 50 40 10 30 25 Hatókör 22 20 24 18 9 Hatás lakóövezetre -50 -------90 Hatókör 22 ------30



Bank of America Bank of China Tower Basketball Court Beach Big Ben Bureau of Bureaucracy California Plaza Casino Cemeteries Chrysler Building City Hall City Zoo CN Tower Coit Towe
Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


r Colossal Mayor's Statue Community Garden Convention Center Country Club Courthouse Disease Research Lab Empire State Building Faneuil Hall Farmer's Market Federal Prison Fernsehturn Gateway Arch Gazebo Great Pyramid Guggenheim Museum Hagia Sofia Hollywood Sign House of Worship Impressive Mayor's Statue Independence Hall Jefferson Memorial John Hancock Center Landfill Large Flower Garden Large Park Green Large Plaza Lincoln Memorial Living Mall Magnificent Mayor's Statue Main Library Major Art Museum Major League Stadium Mayor's House Mayor's Statue Medium Flower Garden Medium Park Green

80 100 --50 40 25 30 50 --100 50 50 80 30 100 --100 --70 40 100 20 50 -70 50 50 20 70 70 40 20 --50 30 50 90 -100 35 30 80 50 80 75 50 70 75 100 25 20 20

28 48 --10 20 17 18 22 --48 22 14 28 18 48 --32 --26 20 48 16 22 26 22 22 10 26 26 20 16 --14 18 22 30 32 10 15 15 22 20 27 22 26 27 48 17 10 15

----30 80 ---50 ---65 40 ----25 ----100 40 -50 75 --------75 -90 ----40 --------80 50 -------100 85 75 35 ----75 50 50 -50 100 25 70 60

----30 10 --22 --25 20 ----17 ----48 35 22 27 --------27 30 ----40 --------28 22 ------32 45 45 30 ----27 22 22 20 48 17 30 30



Medium Playground Medium Plaza Minor League Stadium Missile Range Movie Studio Open Grass Area Open Paved Area Opera House Palace of Fine Arts Palacio Real Playground Private School Radio Station Ranger Station Resort Hotel Rotes Rathaus Skateboard Park Small Flower Garden Small Park Green Small Plaza Smith Tower Soccer Field Softball Field Sphinx St. Basil's State Fair Statue of Liberty Stock Exchange Taj Mahal Television Studio Tennis Court Tokyo Tower Tourist Trap Tower of London Toxic Waste Dump U.S. Capitol Building University Washington Monument White House

--60 50 -50 50 20 30 50 30 30 ----25 --25 30 --20 30 50 40 20 20 20 60 50 60 70 60 50 --80 50 30 -60 80 50 40 40

--15 22 22 14 10 10 22 18 18 ----17 --17 18 --10 15 15 20 5 5 16 24 14 24 26 24 22 --28 36 18 24 28 22 20 20

75 25 -20 -100 --30 10 ------60 60 --20 ----30 60 50 25 --30 30 -----25 -------25 30 ---25 ---100 --50 -----

25 25 16 48 --15 10 ------15 24 --80 ----60 15 15 15 --50 50 ----17 ------17 30 --17 --48 --22 -----

(külön box 5) Népszerűségi index Bár a való életben a tavalyi választás azt mutatta, hogy a népszerűségi indexek néha nem egészen a valóságot tükrözik, a Sim City idealizált világában nagyvonalúan eltekinthetünk a közvélemény-kutatók bénázásaitól. A népszerűségi index (mayor rating) a játékban az egyik legfontosabb adat: ha túl alacsony, az lázadásokhoz vezethet, ha pedig sikerült eléggé magasra tornászni, azt a játék különféle jutalomépületekkel honorálja. Lássuk, mivel bűvészkedhetünk a népszerűség növelése érdekében, mik hatnak a népszerűségünkre!



Növényzet telepítése: +25, 128 kockányi rádiuszban Kiegészítő épület (rendőrség, iskola stb.) építése: +25, 128 kockányi rádiuszban Tűz: -25, 128 kockányi rádiuszban Adóemelés/csökkentés -25-től +25-ig a mértéktől függően az egész városra (ezek az effektek havonta –25% hatékonyságot veszítenek, majd négy hónap múlva teljesen elmúlnak) Bűnözés mértéke: +10 és –50 között Légszennyezés: +10 és –35 között Vízszennyezés: +10 és –35 között Szemét: +10 és –35 között Sugárzás: 0 és –50 között Iskolák a környéken +7 és –7 között Kórházak a környéken +7 és –7 között Közlekedés sűrűsége +7 és –7 között Rendelkezések: Automobile Emission Reduction Act: -5 Nuclear Free Zone: +5 Power Conservation Act: -10 Youth Curfew Act: -10 Különleges épületek: Advanced Research Center: 54 The Bureau of Bureaucracy: 30 Cemetery: 42/46/50 City Hall: 20 City Zoo: 68 Convention Center: 40 Country Club: 55 Courthouse: 33 Disease Research Lab: 45 Farmer's Market: 34 House of Worship: 40/44/48/52 Main Library: 37 Major Art Museum: 45 Major League Stadium: 30 Mayor's House: 20 Minor League Stadium: 30 Movie Studio: 52 Opera House: 52 Radio Station: 30 Resort Hotel: 52 State Fair: 48 Statues: 60 Stock Exchange: 45 Television Studio: 50 University: 42