Betekintés: Gyarmati Katalin - A tanulásmódszertan alapjai

Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


1. Gyakorlat

A tanulásmódszertan alapjai
Típusok
Az, hogy egy diák milyen körülmények között képes a leghatékonyabban tanulni, függ attól
is, hogy milyen típusba tartozik. Van, aki néma csöndben, üres asztalnál, precíz rendben tud a
legjobban koncentrálni, és van, aki a káoszban érzi komfortosan magát. Rendetlenség van az
asztalán, többnyire valamilyen zene is szól, ő mégis így képes figyelni.
A legnagyobb probléma akkor adódik, amikor egy precíz szülőnek kaotikus gyereke van.
Mivel a szülő teljesen másképp tanult diák korában, könnyen gondolhatja, hogy csak úgy
lehet, ahogy ő csinálta, és megpróbálhatja gyerekére kényszeríteni a saját módszereit. Az
pedig nem működik.
Első lépésben mérd fel, hogy gyermeked melyik típusba tartozik! Ha a másodikba, akkor ne
kérj tőle olyat, hogy legyen az asztalán tökéletes rend. A rendszerezésben lehet neki segíteni,
mappák, irattartók jó szolgálatot tehetnek.
Azok a diákok, akik valamilyen fokú figyelemzavarban szenvednek, könnyebben tudnak
koncentrálni, ha közben végeznek valamilyen egyéb tevékenységet is. Ilyen lehet a rajzolás,
legózás, zenehallgatás.
Felelősség
Ahhoz, hogy a gyerekben kialakuljon a felelősségtudat, fontos, hogy a szülők engedjék neki,
hogy ő maga tartsa rendben az asztalát, a szobáját, az iskolai dolgait. Egyedül pakoljon be
másnapra, ő maga döntse el, mi az, amit vinnie kell. Ha folyamatos kontroll alatt van, nem fog
tudni különbséget tenni a saját dolga, a saját felelőssége és a szülei dolga, a szülei felelőssége
között.
Ide tartozik a házimunka kérdése is. Több édesanyával konzultáltam már, akik mind azt
vallották, hogy a házimunka nem a gyerek dolga, az ő dolga csak a tanulás. Ezt az egyetlen
dolgot kérik tőle, de ezt sem csinálja meg. Az igazság az, hogy könnyebben elfogadják a
gyerekek, hogy a tanulás az ő dolguk, ha van egyéb feladatuk is. Nagyon fontos, hogy már a
kisebb, alsós gyereknek is legyen feladata otthon, amit mindig ő csinál.
A házimunka nem az anya dolga, hanem közös feladat. Erősíti az összetartozást, ha mindenki
kiveszi a részét belőle.



Tudom, hogy gyakran sokkal egyszerűbb nekünk megcsinálni a feladatot, mint arra várni,
hogy a gyerek egyáltalán elkezdje, de muszáj beépíteni a mindennapokba, különben állandó
könyörgés lesz a vége. Hosszútávon megéri az a pár hét, amíg megszokják a gyerekek, hogy
kitartunk amellett, hogy nekik is részt kell venniük az otthoni teendőkben.
Kialakul a feladattudat, ami a tanulásban is elkerülhetetlen.
Azokban a családokban, ahol a gyerek egyetlen dolga a tanulás, és azt is közösen végzi az
egyik szülőjével, a táskába is segítséggel pakol be, reggelente a szülő kérdezi végig, hogy
mindene megvan-e, a gyereknek nincs módja megtanulni, hogy mi az, amiért ő a felelős.
Napirend
Ahhoz, hogy a tanulás elkezdése ne állandó harc és küzdelem legyen, hanem szokássá váljon,
szükség van egy állandó napirendre, amihez a család minden tagja alkalmazkodik. Elmondok
egy lehetséges, már több családnál jól működő megoldást, de ez persze egyénileg teljesen más
is lehet.
Példa
Gyerekek hazaérnek az iskolából 16 órakor. Ha náluk van a telefonjuk, azt odaadják az
anyukájuknak. Esznek, de nincs semmilyen technika, nincs számítógép. 17 órakor a
szobájukba mennek tanulni. 18 óráig tanulnak, akkor bepakolnak másnapra. Nincs kontroll,
nincs ellenőrzés. Az anya csak akkor megy be tanulási idő alatt a szobába, ha hangzavar van,
vagy ha valamelyik gyerek segítséget kér.
Tanulás bepakolás után a gyerekek elvégzik a házimunkát. Mosogatógépet pakolnak,
szendvicseket csinálnak másnapra (az egész családnak!), kutyát etetnek, macskaalmot
takarítanak. Az összes munka a két gyereknek körülbelül fél órát vesz igénybe. Utána
megkapják a telefonjaikat, használhatják a számítógépet.
20.30-kor ismét odaadnak mindent a szülőknek, megfürdenek, és 21 órakor ágyban vannak.
Ez kivétel nélkül mindig így van. Ha valamelyik gyereknek délutáni elfoglaltsága adódik, a
házimunkát akkor is el kell végeznie, és a fél 9-es szabály is állandó. Ha nem marad idő, nem
kapnak telefont. Nincs kifogás, nincs kivétel. Minden szabály egyértelmű és állandó, ezáltal
kiszámítható.
Nem ment egyszerűen. A napirend bevezetése előtt teljesen spontán alakultak otthon a
dolgok, az volt az alapfelállás, hogy mindig elérhető volt a számítógép, a wifi, nem volt sem



helye, sem ideje a tanulásnak, nem volt egyik gyereknek sem feladata otthon. Naponta kellett
küzdenie az anyának azért, hogy elkezdjenek tanulni vagy elmenjenek fürdeni, ágyba
kerüljenek végre 22 óra magasságában. A napirendet nem lehet fokozatosan bevezetni, csak
egyik napról a másikra. A gyerekek 1-2 hétig erősen ellenálltak, küzdöttek, vitatkoztak,
alkudoztak, sírtak, dühöngtek, fenyegetőztek, de aztán elfogadták, és azóta működik.
Ha már van helye és ideje a tanulásnak, folytatjuk.
Feladat a következő leckéig
Beszéld meg a gyerekeddel, hogy most milyen módszerrel tanul! Ebben segítenek az alábbi
kérdések:
-

Hogyan szoktad elkezdeni a tanulást? Mit csinálsz legelőször? Onnan meséld el, hogy
leülsz az asztalhoz.

-

Hogyan döntöd el, hogy melyik tantárggyal kezdd el?

-

Hogyan kezded el az adott tárgyra való felkészülést? Mit veszel elő? Könyvet, füzetet?

-

Hangosan vagy némán olvasod az anyagot? Jegyzetelsz közben?

-

Mennyi időt szánsz rá?

-

Hova teszed a felszerelést, miután végeztél?

-

Mi az, ami a legkönnyebben megy, amivel a legszívesebben foglalkozol?

-

Melyik tárggyal van a legtöbb gondod? Szerinted miért?

-

Mire lenne szükséged ahhoz, hogy jobban menjen a tanulás? (ez egy rizikós kérdés,
határozd el előtte, hogy BÁRMIT is mond a gyerek, nem leszel ideges, sem dühös!)

Írd össze magadnak a válaszokat, hogy később felhasználhasd, és lásd a kritikus, fejlesztésre
szoruló területeket. Ez most nem a nevelés, nem is a vitatkozás ideje, lépj hátra pár lépést,
Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


próbáld meg kívülről látni a gyereked tanulmányait.
A tanulás a gyerek dolga, nem a szülőé! Érzelmileg el kell távolodnod az iskolai
teljesítményétől, a saját felelősségedet le kell tenned ahhoz, hogy segíteni tudj.