Biológia | Ízeltlábúak » Törökné Török Ildikó - A gyűrűsférgek és az ízeltlábúak vizsgálata

Alapadatok

Év, oldalszám:2015, 7 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:8

Feltöltve:2019. március 30.

Méret:1 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

A gyűrűsférgek és az ízeltlábúak vizsgálata – SNI-tananyag Biológia7SNIGyűrűsférgek,ízeltlábúak Összeállította: Törökné Török Ildikó Lektorálta: Dr. Bagyánszki Mária TANULÓI KÍSÉRLET (30 perc) – SNI tananyag A gyűrűsférgek és az ízeltlábúak vizsgálata A kísérlet, mérés megnevezése, célkitűzései: A TÖBBSEJTŰ ÁLLATOK közé tartoznak a gerinctelen és a gerinces állatok. A gerinctelen állatok két ismert törzse: a gyűrűsférgek és az ízeltlábúk törzse. TÖBBSEJTŰ ÁLLATOK gerinctelen állatok gerinces állatok A gyűrűsférgekhez tartozik pl. földigiliszta, az ízeltlábúakhoz a házi légy és a krumplibogár A földigiliszta jellemzői (http://www.mozawebhu/Lecke-Termeszetismeret-Termeszetismeret 5A foldigiliszta-101604) keresztmetszete: kör hengeres, hosszúra nyúlt test (feji vég és farki vég) teste gyűrűkből áll: o az 1. gyűrű kivételével minden gyűrűn 4 pár serte van, ami a mozgásban segíti o

nyereg: néhány sötétebb és vastagabb gyűrű csupasz, nyálkás bőr, amely szerepe légzés és a fényérzékelés mozgásszerve a bőrizomtömlő, amellyel a jellegzetes féregmozgást végzi A rovarok (házi légy és a krumplibogár) általános jellemzői: (http://hu.wikipediaorg/wiki/Rovarok) testtagolódás: fej(6) + tor(3) + potroh(12) 3 pár ízelt láb 1 pár csáp szájszervek: rágó, szívó, szúró-szívó, nyaló stb. összetett szem A tanulói munkafüzet és a kapcsolódó tanári segédlet a Csongrádi TErmészetTUDOmányos Diáklaboratórium című, TÁMOP 3.13-11/2-2012-0037 számú projekt keretében készült 1. oldal / 7 A gyűrűsférgek és az ízeltlábúak vizsgálata – SNI-tananyag Biológia7SNIGyűrűsférgek,ízeltlábúak Összeállította: Törökné Török Ildikó Lektorálta: Dr. Bagyánszki Mária A vizsgálat célja: A földigiliszta testfelépítésének és mozgásának megismerés. A házi légy és a krumplibogár

testfelépítésének megismerése. Mesterséges földigiliszta-populáció etetsée, itatása. Eszközszükséglet: 1 db nagy tálca, 1 db közepes Petri-csésze (benne 1 földigiliszta), 1 db csipesz, 1 db kisebb fehér tálca (bonctálca), 1 pár gumikesztyű, 1 db védőszemüveg, papírtörlő (több), 1 db 30cm-es vonalzó, 1 db digitális mérleg, 1 db vizespalack (vízzel), asztali lámpás nagyító, rovarnézegető, 1 db üveglap (nagyobb óraüveg), 10cm*30cm nagyságú szűrőpapí r, kézfertőtlenítő, 1 db mikroszkóp 1 db földigiliszta, 1 db házi légy és 1 db krumplibogár ( hungarocell táblára feltűzve), földigiliszta-populáció (talajban), 1 db alma, 1 db reszelő, 1 db közepes főzőpohár (benne csapvíz) kész szöveti mikroszkópos metszetek: rovarláb (ízelt láb), rovarszárny, földigiliszta keresztmetszete A tanulói munkafüzet és a kapcsolódó tanári segédlet a Csongrádi TErmészetTUDOmányos Diáklaboratórium című, TÁMOP

3.13-11/2-2012-0037 számú projekt keretében készült 2. oldal / 7 A gyűrűsférgek és az ízeltlábúak vizsgálata – SNI-tananyag Biológia7SNIGyűrűsférgek,ízeltlábúak Összeállította: Törökné Török Ildikó Lektorálta: Dr. Bagyánszki Mária Eszközismertető, kísérletismertető: Először lemérjük a földigiliszta, a házi légy és a krumplibogár testhosszát és testtömegét. Másodszor rovarnézegetővel és nagyítóval megvizsgáljuk a földigiliszta, a házi légy és a krumplibogár külső testfelépítését. Harmadszor megvizsgáljuk a gyűrűsférgek mozgását. Végül mikroszkóppal megvizsgáljuk az állatok egyes szerveit: ízelt láb, szárny, földigiliszta keresztmetszete A mérés, kísérlet, megfigyelés menete: Húzd fel a gumikesztyűket és vedd fel a védőszemüveget! Ezek a boncolás teljes befejezéséig maradjanak rajtad! A laboreszközökön kívül semmihez (pl. a saját tollhoz) nem nyúlhatsz! FIGYELEM! A kísérlet

során használj gumikesztyűt, mert a féreg és a rovar egy élőlény, amely fertőzést is okozhat, ha a kezeden apró, szabad szemmel nem látható sebek vannak! A védőszemüveg védi a szemedet . 1. feladat: Mérd le vonalzóval a földigiliszta, a házi légy és a krumplibogár testhosszát! MEKKORA VOLT AZ EGYES ÁLLATOK TESTHOSSZA? Az állatfaj neve: Az állat testhossza (cm vagy mm) földigiliszta házi légy krumplibogár 2. feladat: Mérd meg a földigiliszta, a házi légy és a krumplibogár testtömegét digitális mérleggel! FIGYELJ A TANÁRODRA! (A mérés menete: 1. Kapcsold be a mérleget „ON/OFF” gombbal! A tanulói munkafüzet és a kapcsolódó tanári segédlet a Csongrádi TErmészetTUDOmányos Diáklaboratórium című, TÁMOP 3.13-11/2-2012-0037 számú projekt keretében készült 3. oldal / 7 A gyűrűsférgek és az ízeltlábúak vizsgálata – SNI-tananyag Biológia7SNIGyűrűsférgek,ízeltlábúak Összeállította: Törökné Török

Ildikó Lektorálta: Dr. Bagyánszki Mária 2. Tedd rá az üres Petri-csésze alját (ez védi a mérleget a szennyeződéstől ), várd meg, míg megmutatja annak tömegét! Most nyomd meg a „TAPE” gombot, ezzel lenullázod a mérleget! 3. Tedd rá csipesszel a földigilisztát , olvasd le a tömegét, jegyezd meg! ) MEKKORA VOLT AZ EGYES ÁLLATOK TESTTÖMEGE? Az állatfaj neve: Az állat testtömege (g) földigiliszta házi légy krumplibogár 3. feladat: Figyeld meg a földigiliszta külső testfelépítését ( gyűrűk, nyereg, feji és farki vég) a rovarnézegetővel és az asztali lámpás nagyítóval! Próbáld párosítani az alábbi testrészeket a rajzon lévő testrészekkel! HÚZD ODA CERUZÁVAL megfelelő SZAVAKAT a megfelelő SZERVEKHEZ ! SZÁJNYÍLÁS VÉGBÉLNYÍLÁS GYŰRŰK NYEREG 4. feladat: Vizsgáld meg a földigiliszta mozgását! Csipesszel fogd meg földigilisztát! Rakd a nedves óraüvegre! Másztasd egy kicsit! Majd rakd a szűrőpapírra!

Másztasd egy kicsit! Mindkét esetben figyeld meg a földigiliszta viselkedését! A tanulói munkafüzet és a kapcsolódó tanári segédlet a Csongrádi TErmészetTUDOmányos Diáklaboratórium című, TÁMOP 3.13-11/2-2012-0037 számú projekt keretében készült 4. oldal / 7 A gyűrűsférgek és az ízeltlábúak vizsgálata – SNI-tananyag Biológia7SNIGyűrűsférgek,ízeltlábúak Összeállította: Törökné Török Ildikó Lektorálta: Dr. Bagyánszki Mária MELYIK AZ A SZERV, AMELLYEL KÉPES A FÖLDIGILISZTA MEGKAPASZKODNI? KARIKÁZD BE A HELYES VÁLASZT! A, LÁB B, SERTE üvegen szűrőpapíron 5. feladat: Nagyítóval nézd meg a legyet és a krumplibogarat! Fogd meg a házi legyet és a krumplibogarat a gombostűvel együtt! Egyenként tedd be a rovarnézegetőbe! Nézd meg: testtájait, ízelt lábait, szárnyát, színét, mintázatát! Próbáld párosítani az alábbi testrészeket a rajzon lévő testrészekkel! HÚZD ODA CERUZÁVAL megfelelő SZAVAKAT

a megfelelő SZERVEKHEZ! CSÁP ÍZELT LÁB FEJ POTROH SZEM SZÁRNY TOR A tanulói munkafüzet és a kapcsolódó tanári segédlet a Csongrádi TErmészetTUDOmányos Diáklaboratórium című, TÁMOP 3.13-11/2-2012-0037 számú projekt keretében készült 5. oldal / 7 A gyűrűsférgek és az ízeltlábúak vizsgálata – SNI-tananyag Biológia7SNIGyűrűsférgek,ízeltlábúak Összeállította: Törökné Török Ildikó Lektorálta: Dr. Bagyánszki Mária 6. feladat: Mikroszkóppal vizsgáld meg az előkészített állati szerv-preparátumokat! Kérd meg a tanárodat, hogy állítsa be Neked az éles képet! o FIGYELEM! A tárgylemezeket két ujjal fogjuk meg, mert törékeny, vágási sérülést okozhat! o FIGYELEM! A szemünket óvjuk az nyomástól, ütéstől a mikroszkóp használat során! Ha szemüveget hordasz, most VEDD LE, anélkül dolgozz! MIT ÁBRÁZOLNAK AZ ALÁBBI KÉPEK? HÚZD A MEGFELELŐ SZERV NEVÉT A MEGFELELŐ MIKROSZKÓPIKUS KÉPHEZ! a házi

légy szárnya a házi légy ízelt lába A tanulói munkafüzet és a kapcsolódó tanári segédlet a Csongrádi TErmészetTUDOmányos Diáklaboratórium című, TÁMOP 3.13-11/2-2012-0037 számú projekt keretében készült 6. oldal / 7 A gyűrűsférgek és az ízeltlábúak vizsgálata – SNI-tananyag Biológia7SNIGyűrűsférgek,ízeltlábúak Összeállította: Törökné Török Ildikó Lektorálta: Dr. Bagyánszki Mária 7. feladat: ETESD meg reszelt almával a földigilisztákat! LOCSOLJ RÁ egy kevés vizet is a főzőpohárból! Felhasznált szakirodalom: nyomtatott szakirodalom: o Dr. Németh Endre: Biológiai kézikönyv (Szeged, 2003) o Jámborné – Csókásiné - : Biológia és egészségtan 7. (Mozaik Oktatási Stúdió – Szeged, 1998.) o Dr. Berend Mihály: Biológia II – Állattan, ökológia (Akadémiai Kiadó, Budapest, 1997.) internetes hivatkozás: o o o http://hu.wikipediaorg/wiki/Rovarok http://hu.wikipediaorg/wiki/%C3%8Dzeltl%C3%A1b%C3%BAak o

o hthttps://www.googlehu/search?q=f%C3%B6ldigiliszta+k%C3% http://www.mozawebhu/Lecke-Termeszetismeret-Termeszetismeret 5-A foldigiliszta101604tp://wwwtananyagalmasihu/krez/a mezo/rovar/burgonyabogarhtm http://hu.wikipediaorg/wiki/K%C3%A9tsz%C3%A1rny%C3%BAak?veaction=edit o http://hu.wikipediaorg/wiki/Bogarak o http://www.mozawebhu/course/fold 4/jpg/ms 2130 075 1jpg A tanulói munkafüzet és a kapcsolódó tanári segédlet a Csongrádi TErmészetTUDOmányos Diáklaboratórium című, TÁMOP 3.13-11/2-2012-0037 számú projekt keretében készült 7. oldal / 7