Gazdasági Ismeretek | Marketing » Bánár Ákos - Marketing

Alapadatok

Év, oldalszám:2018, 3 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:41

Feltöltve:2018. július 13.

Méret:678 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

5. Marketing Jelentése a „to market”, piacra vinni kifejezésből ered A marketing olyan tudatos vállalati magatartás, amely a fogyasztók/vevők igényeiből kiindulva alakítja ki saját üzletpolitikáját. Ennek érdekében: • • • • • elemzi a piacot megismeri a fogyasztói igényeket kialakítja a termékkínálatot megszervezi az értékesítési csatornákat befolyásolja a vásárlókat. A marketing eszközök optimális eredményt adó kombinatív alkalmazása a marketing-mix. A marketing szerepe a vállalkozások életében A mai piaci helyzetben egy vállalat versenyképességének szükséges, de nem elégséges feltétele, hogy üzletpolitikájának központjában a vevő álljon. Egy vállalat akkor nevezhető vevőorientáltnak, ha minden döntését (termelési, fejlesztési, értékesítési, pénzügyi stb. döntéseit) a vevő kívánságának rendeli alá. A vevőért való sikeres verseny megköveteli, hogy a vállalatnak kidolgozott

marketingkoncepciója legyen, vagyis a vállalat hosszabb távon működését integrálja a fogyasztói igények kielégítése érdekében. A vállalat a marketing eszközrendszerével tudja pontosan meghatározni, hogy kinek és mit termeljen. Ez azért fontos, mert egy vállalat akkor lehet sikeres, ha a megfelelő terméket a megfelelő személynek (célcsoport) a megfelelő helyen (disztribúciós csatorna) a megfelelő áron (árpolitika), a megfelelő mennyiségben és minőségben, megfelelő promóció mellett kínálja. Ezek mindegyikének meghatározásához a marketing eszköztárára van szükség Mit termeljünk? piackutatás Kinek termeljünk célcsoportképzés Hol értékesítsük a terméket? elosztási csatorna Milyen áron kínáljuk a terméket? árpolitika Hogyan ismertessük meg a terméket a fogyasztóval? marketing-kommunikáció A marketing-mix A 4P modell • • • • Product (azaz maga a termék vagy a szolgáltatás) Place (az eladás helye,

elérhetőség, terjesztési csatornák) Price (árstratégia) Promotion (reklám, PR, sales és minden eladásösztönzés) Product (termék): bármi, amivel szükséglet kielégíthető A termékek lehetnek: • • Nem tartós javak Tartós javak Termékek tárgyiasultság szerint: • • Áruk Szolgáltatások Termékek rendeltetés szerint: • • Fogyasztási cikkek Termelői eszközök A termékfejlesztés az ötletek bevezetésétől a piacra való bevezetéséig tart. Fontos része a csomagolás és a márkahűség kialakítása. A termék piaci életgörbéjétől függően változik a várt nyereség Price (ár): a termék, szolgáltatás pénzben kifejezett ellenértéke Árpolitikai célok: • • • • túlélés lefölözés költségelvű versenytársakhoz igazodó. Place (értékesítési csatorna): ahol a termék eljut a fogyasztóhoz Az értékesítés lehet: • • Közvetlen: termelőtől egyből a fogyasztóhoz jut a termék. Közvetett: a

termék közvetítő útján jut el a fogyasztóhoz. Promotion (reklám): marketingkommunikáció és értékesítéssel kapcsolatos tevékenységek Reklám részei: • • • • • Személyes eladás Public relations Sales promocion Klasszikus reklám Egyéb piacbefolyásoló tényezők. Az előbb listázott 4P-hez még hozzáírható +3P People (minden ember, aki részt vesz az eladásban akármelyik oldalon: a kollégáid és a célcsoportod) Process (terméklétrehozás és kiszolgálás) Physical Evidence (minden, ami a teljesítés megtörténtét jelzi: kiszállított csomag, fodrásznál az új haj stb.) A reklámtevékenység jogi eszközei A reklámtörvény az 1997. évi LVIII törvény a gazdasági reklámtevékenységről A törvény célja, hogy biztosítsa a fogyasztói érdekek védelmét, a gazdasági hatékonyságot és a jólétet szolgáló és tisztességes piaci verseny fenntartását. Ezek elérése érdekében (valamint „a fogyasztók tisztességes

tájékoztatása, az üzleti tisztesség követelményeit betartó vállalkozások érdekeinek védelme, valamint az áruk és a szolgáltatások értékesítésének előmozdítása céljából, a szakmai önszabályozás gyakorlatának jelentőségét elismerve, a gazdasági reklámtevékenység szabályozására) alkották meg ezt a törvényt. A reklámtörvény szerepe A reklámtörvény jelenti a reklámtevékenységek szabályozásának jogi kereteit, általános útmutatásokat, tilalmakat és korlátozásokat határoz meg a reklámtevékenységekre vonatkozóan, valamint bizonyos termékek reklámozását szigorúan szabályozza. A folyamatos és állandó reklámokkal való érintkezésnek köszönhetően alakultak ki a reklámkorlátozások és reklámtilalmak, hogy elkerüljék a reklámok káros hatásait, a tudatalatti manipulációját, különös tekintettel a gyerekek és fiatalkorúak befolyásolhatóságára. A reklámtörvény tartalma A reklámtörvény

részletesen taglalja, hogy milyen reklámokat tilos közzétenni, bizonyos reklámokat milyen keretekben lehet alkalmazni, mely termékeket tilos reklámozni, vagy reklámozásuk korlátozott vagy szigorúan leszabályozott. 1. Általános reklámtilalmak és reklámkorlátozások A törvény értelmében tilos személyiségi jogokat sértő, erőszakra buzdító vagy félelmet keltő reklámokat közzétenni. Tilos az olyan reklám, mely gyermekeknek vagy fiatalkorúaknak szól és fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésüket károsíthatja. Tilos közzétenni pornográf vagy szexuális szolgáltatás reklámját. Tilos közzétenni burkolt és tudatosan nem észlelhető reklámot Tilos az olyan áruk reklámozása, amelyek előállítása vagy forgalmazása jogszabályba ütközik. Tilos közzétenni megtévesztő reklámot. Összehasonlító reklámot csak bizonyos feltételekkel lehet közzétenni Tilos nem létező, azonosíthatatlan vagy felismerhetetlen termékkel vagy

vállalkozással kapcsolatos reklámot közzé tenni. 2. Az egyes áruk reklámozására vonatkozó tilalmak és korlátozások Tilos a fegyverek, a lőszerek, a robbanóanyagok és a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök reklámozása, kivéve a szakmai célú reklámot és az eladás helyén történő reklámozást. Tilos a gyógyszertárból kizárólag orvosi vényre kiadható gyógyszerek reklámozása. Külön szabályozás vonatkozik a vény nélkül vásárolható és gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények reklámozására. Tilos alkohol tartalmú italt reklámozni gyermekekhez vagy fiatalkorúakhoz szóló sajtótermékekben, címlapon, játékon, közoktatási és egészségügyi intézményekben és közvetlen közelükben. Tilos közzétenni dohányáru vagy alkoholtartalmú ital olyan reklámját, amely gyermek-, illetve fiatalkorúaknak szól, vagy ezek túlzott fogyasztására szólít fel. Dohányáru csak a szabályozott feltételek

mellett reklámozható