Betekintés: Angol középszintű írásbeli érettségi tételek, megoldással, 2006

Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


ANGOL NYELV
KÖZÉPSZINTŰ
ÍRÁSBELI VIZSGA
2006. május 11. 8:00

ÉRETTSÉGI VIZSGA



2006. május 11.

Név:............................................................ osztály: .....

Angol nyelv

I. Olvasott szöveg értése
Időtartam: 60 perc

Pótlapok száma
Tisztázati
Piszkozati

OKTATÁSI MINISZTÉRIUM

középszint — írásbeli vizsga 0612
I. Olvasott szöveg értése



Angol nyelv — középszint

írásbeli vizsga, I. összetevő
0612

Név: ............................................................ osztály: .....

2 / 12

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

Fontos tudnivalók


Az utasításokat pontosan kell követni. Csak az utasításban megadott helyre beírt
megoldás fogadható el.



Mindig csak egy megoldást szabad beírni.



A betűjelek legyenek jól olvashatóak, az esetleges javítások pedig egyértelműek.



A megadott szószámot nem szabad túllépni. Az összevont alakok egy szónak számítanak (pl. “it’s” egy szó, “it is” két szó).

írásbeli vizsga, I. összetevő
0612

3 / 12

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

Task 1
Read the following advertisements. One line from each advertisement has been removed.
Your task is to fill in the gaps from the list below. Write the letters in the white boxes
next to the numbers. There is an extra letter that you do not need. An example has been
given.
0)

CHEYENNE MOUNTAIN ZOO
Open every day 9 a.m.-- 6 p.m.
Full Price 8 Dollars
Children and Senior Citizens 5 Dollars
(0) ______________
Colorado Springs, CO 80906

1)

BLUE HAWAIIAN HELICOPTERS
Complete Island Tour
(1)______________
Per-Person Prices 275 Dollars
105 Kahului Heliport
Maui, Hawaii 96732

2)

AMERICAS OLDEST RESTAURANT
Ye Olde Union Oyster House
Yankee Style Seafood
New England Lobster
(2) ______________
41 Union Street, Boston, MA

3)

PIZZA HUT TAKEAWAY
We bake every pizza fresh to order.
Phone us with your takeaway order.
(3) ______________
Enjoy your meal.
Call 509-342-9846

4)

National Gallery of Art
Monday through Sunday 10 a.m.-- 5 p.m.
Closed on Christmas and New Years Day
(4) ______________
Washington, D.C. 20565

5)

MATH TEACHER
Algebra, Geometry, Pre-Calculus
Group Sessions Available
(5) ______________
504-987-3416
Ask for Linda

5)

6)

RAMADA INN
Downtown, 3 miles
Free Breakfast
Free Parking
(6) ______________
800-900 Morrisey Blvd. Boston, MA

6)

írásbeli vizsga, I. összetevő
0612

0)

C

1)

2)

3)

4 / 12

4)

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

A

Grilled Meats

B

306 Rooms, 3 Restaurants

C

Last tickets sold at 5 p.m.

D

65 Minute Flight

E

Admission Free

F

Hardy plants for your garden

G

Ready for you to collect in 20 minutes

H

After school hours and weekends

6 pont

írásbeli vizsga, I. összetevő
0612

5 / 12

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

Task 2
Read this story of a writer’s journey in Mexico. Your task is to give short answers
(maximum two words) to the questions that follow the text. Write your answers on the
dotted lines as in the example.

The Magic of Mexico
As a child, the writer Preethi Nair (author of Beyond Indigo) was struck by a tragic tale of
love. Now, she travels to the place where the story began.

When I was little, my father used to tell me stories about Mexico, where he worked in the
1960s. He had travelled there from India, before settling in London. It was the first time he’d
travelled abroad, and the contrast was so sharp that it left a lasting impression: he would talk
about Mexico at every opportunity.
The Mexico he remembered was full of legends and magical characters, and these
have influenced much of my writing. This year, finally, I set out to find the places he told us
about. My aim was to go to Oaxaca, 500km southeast of Mexico City, but on my way I
wanted to visit a typical Mexican town, and chose Puebla, an hour east of the capital.
A Mexican writer once said, “For Mexicans, colours shout so loudly that you cannot
hear the silence of darkness.” This is so true. In Mexico City colour is everywhere, from
children’s green school uniforms to clear blue walls. Only on the outskirts are houses uniform
grey. My driver Jose says the poor don’t use colour on the outside of their houses. “Colour is
symbolic of wealth.”
We head out towards Puebla, among the mountains, and Jose points out two snowcovered volcanic peaks. Popocatepetl is tall, while the White Lady is much smaller. As we
drive, Jose tells me a Romeo and Juliet kind of story. It is the same one my father told me as a
child.
Popo is away fighting, and his fiancée is wrongly informed that he is dead. Heartbroken, she dies. Popo returns, finds her dead body, and remains close by her for ever. Today
he is an angry volcano, ready to erupt any moment and, if you look carefully, the White Lady
has the form of a young woman lying down.
I arrive in Puebla on Sunday. The buildings are quite magnificent and the town is full
of life with musicians playing and people dancing in the main square.
By the end of our journey through the Sierra Madre, we arrive in a dry, red desert area.
We reach Oaxaca and head straight into town. The air in the market smells of hot chocolate
and freshly baked bread and there are racks of fruit, spices and chillies everywhere.
When I finally come to the end of my stay I find it incredibly difficult to leave
Mexico. I understand now, perfectly, why my father could never forget this country.

írásbeli vizsga, I. összetevő
0612

6 / 12

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

0) What is the title of Preethi Nair’s book?
…………….. Beyond Indigo ………… .
7) Which was the first foreign country her father ever went to?

7)

………………………………………… .
8)

8) Where did he go after his stay there?
………………………………………… .
Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


9) Which town in Mexico does the author of the article mention first?

9)

………………………………………… .
10) Which is the first town she gives a description of?

10)

………………………………………… .
11) Which direction do they travel from Mexico City to reach Puebla?

11)

………………………………………… .
12) How many hours’ drive is Puebla from Mexico City?

12)

………………………………………… .
13) What does the taxi driver say you never see on the outside of poor

13)

people’s homes?
………………………………………… .
14) Who did the writer first hear the story of Popo and his White Lady
from?
………………………………………… .
15) What is the White Lady?

14)

15)

………………………………………… .
16) What can you hear in the main square of Puebla?

16)

………………………………………… .
17) What colour is the desert around Oaxaca?

17)

………………………………………… .

11 pont

írásbeli vizsga, I. összetevő
0612

7 / 12

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

Task 3
Read this article describing the conditions for becoming a British citizen and then read
the sentences following it. Your task is to choose the answers that are nearest in meaning
to what the article says. Write the letters in the white boxes as in the example.

Testing passport to UK citizenship

Did you know that you could dial 112 as well as 999 to reach the emergency services? Can
you name the dates of St David’s and St Andrew’s days? And if you can’t, are you fit to be a
British citizen?
This isn’t an obscure pub quiz. From today, new migrants to Britain will be expected
to answer 24 similar questions if they are to get a British passport. Most of the 140,000 people
who apply for British citizenship every year will not only have to show they have a working
knowledge of the English language but also pass a test on their knowledge of life in the
United Kingdom.
Migrants need five years’ residence in Britain before they can apply for a UK
passport. The 20% whose English is still not adequate after this time will have to do a
combined English language and citizenship course. The estimated 60-80% of new migrants
who do have a working knowledge of English will have to pay £34 to do the 24 multiplechoice question test on British life. The questions are based on Life in the UK, a Government
publication that candidates are expected to read. The test covers topics that include the
changing role of women, the make-up of the population in Britain, religion, customs and
traditions, how the political system works, and the position of children.
The test has a pass mark of 75% and, like the driving test, those who fail can take it
again at a cost of £34 a time until they pass.
Teachers of English for speakers of other languages (ESOL) who will prepare new
migrants for the tests said they were surprised at how difficult some of the questions were.
One ESOL teacher reported that at a recent training day only one of the 20 teachers who took
the test passed it.

írásbeli vizsga, I. összetevő
0612

8 / 12

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

0) Of the two emergency services telephone numbers
A) both are equally well-known.
B) 112 is much better known.
C) some citizens only know 999.
D) 112 is a more useful number.
18) Would-be citizens of the UK are tested on
A) driving and first aid.
B) British culture.
C) their knowledge of English.
D) both culture and language.

0)

18)

19) You can only apply for a British passport if
A) you’ve lived in Britain for at least 5 years.
B) you have bought a house or a flat in Britain.
C) you have done a language course.
D) you have done a language and citizenship course.

19)

20) Those taking the test
A) have various kinds of jobs in Britain.
B) pay a fixed sum to take the test.
C) choose which questions to answer.
D) choose the topics to be covered.

20)

21) To pass the test candidates have to
A) retake it several times.
B) answer questions similar to a driving test.
C) answer at least 75% of the questions correctly.
D) get at least half of the questions right.
22) Many of the test questions are difficult
A) if candidates have had no special training.
B) even for people who are native speakers.
C) for people whose mother tongue is not English.
D) for candidates whose English is not good enough.

C

21)

22)

5 pont

írásbeli vizsga, I. összetevő
0612

9 / 12

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

Task 4
Read this article about an invention that might lead to new records in sport. In the
sentences that follow some words have been left out. Your task is to fill in the gaps with
one word only using the information in the text. Write your answers on the dotted lines
as in the example.

Oi, faster! Scientists develop clothes to push athletes harder

Athletes will try almost any form of physical or mental training to improve their performance.
Now they will have another tool in their search for perfection: pushy clothes.
Scientists in the Netherlands have developed sports clothing with built-in sensors to let
an athlete know if they are training at their optimum level. The sensors will detect how active
certain muscle groups are during training and vibrating pads will send back tactile signals if
performance drops, reminding the wearer to work harder in that particular area of the body.
Hendrik-Jan van Veen, who led the research, told New Scientist magazine that “the
feedback can be understood by the person much more quickly than if they are getting shouts
from a human trainer”. Getting faster feedback about their body’s performance will mean that
athletes will be able to respond more quickly to any changes in their surroundings.
So far, the clothes have only been tested on rowers in a laboratory.
Sensors worn at the ankle and the waist monitored the speed at which an athlete
Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


moved and how they coordinated their body movements. If they lost their rhythm, the pads
would vibrate at the correct pace to help the athlete get back on track. These reminders could
mean the difference between first and second place.
The researchers have also made vests for speed skaters with sensors and vibrating pads
at the shoulder and hip.

írásbeli vizsga, I. összetevő
0612

10 / 12

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

0) The main goal of all ……….….. athletes ………….…. is to get to the
top in their sport.

23) In future, a new type of ………………..…….. might help them reach
this aim.

23)

24) Recent work by Dutch ………….….……….. has led to this new
development.

24)

25) The basic idea is to let athletes get quick …….…………..……….. on
their training.

25)

26) ……..…………….…….. in the clothes will measure the movement of
certain muscle groups.

26)

27) If an athlete is not working hard enough, …………………………..
from the vibrating pads will warn them.

27)

28) As a result, athletes will be able to change their behaviour faster than if
they were working with a traditional …….………………… .

28)

29) Laboratory tests involving …………………..….. have already taken
place.

29)

30) In the case of …………….………….. the activity level of shoulder and
hip muscles will be monitored.

30)

8 pont

This is the end of this part of the exam.

írásbeli vizsga, I. összetevő
0612

11 / 12

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

maximális
elért
pontszám pontszám
Task 1
6
Task 2
11
I. Olvasott szöveg értése
Task 3
5
Task 4
8
Dolgozatpont összesen
30
VIZSGAPONT ÖSSZESEN
33

javító tanár

__________________________________________________________________________

pontszáma

programba
beírt
pontszám

I. Olvasott szöveg értése

javító tanár

jegyző

Megjegyzések:
1. Ha a vizsgázó a II. írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész
üresen marad!
2. Ha a vizsga az I. összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a II. összetevővel,
akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő!

írásbeli vizsga, I. összetevő
0612

12 / 12

2006. május 11.



ÉRETTSÉGI VIZSGA



2006. május 11.

Név: ............................................................ osztály: .....

Angol nyelv

ANGOL NYELV
KÖZÉPSZINTŰ
ÍRÁSBELI VIZSGA
2006. május 11. 8:00

II. Nyelvhelyesség
Időtartam: 30 perc

Pótlapok száma
Tisztázati
Piszkozati

OKTATÁSI MINISZTÉRIUM

középszint — írásbeli vizsga 0612
II. Nyelvhelyesség



Angol nyelv — középszint

Név:............................................................ osztály: .....

Fontos tudnivalók



Minden kérdéshez csak egy megoldás írható. Több beírt megoldás esetén a válasz nem
fogadható el, akkor sem, ha köztük van a jó megoldás is.



Csak az utasításban megadott helyre írt megoldás értékelhető.



Javítani lehet, de az legyen egyértelmű.



Amikor a feladat megoldásaként önálló betűt kell beírni, az legyen egyértelműen
azonosítható.

írásbeli vizsga, II. összetevő
0612

2/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név:............................................................ osztály: .....

Task 1






The words in the sentences below are jumbled up.
Your task is to form the correct sentences and write them on the dotted lines.
The first word is there for you.
You have to use each word.
Do not change the form of the words.
There is an example (0) at the beginning.

0) summer / we / London / going / next / are / visit / to
Next .....……… summer we are going to visit London .....…............................ .
1) time / does / do / his / what / free / in / Steve
What .................................................................................................................... ?

1)

2) isn’t / Chris / moment / using / computer / at / the / the
Chris ...................................................................................................................... . 2)
3) bought / car / the / who / that’s / woman / our
That’s .................................................................................................................... .

3)

4) have / paintings / yet / Dali’s / seen / any / I / of / not
I ............................................................................................................................. .

4)

5) book / published / June / be / his / will / in
His ........................................................................................................................ .

5)

6) brother / sometimes / be / rude / my / can / rather
My ......................................................................................................................... . 6)

6 pont

írásbeli vizsga, II. összetevő
0612

3/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név:............................................................ osztály: .....

Task 2





You are going to read a text about sharks. Some words are missing from the text.
Your task is to write the missing words on the dotted lines (7-16) after the text.
Use only one word in each gap.
There is an example (0) at the beginning.

JAWS II
It is fast and savage and likes to sneak up on its prey. Which means that the mako shark does
(0) ________ make the most relaxing of swimming companions.
So the news (7) ________ two mako sharks have been seen off Cornwall in just two weeks
could leave some bathers preferring to stay on the shore.
Yesterday beaches across the region were on red alert after (8) ________ fisherman
reported seeing a mako jumping from the water just a mile from a popular beach.
Alan Britton, 52, (9) ________ terrified when he saw the shark – a cousin (10) ________
the great white shark – jump from the water as he and three friends enjoyed a fishing trip.
Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


‘I couldn’t (11) ________ my eyes,’ he said. ‘(12) ________ jumped clean out of the water
just yards away from the boat.’
It was (13) ________ second mako shark to be spotted off the Cornish coast in just two
weeks. Last month, Gwithian beach near Hayle was evacuated (14) ________ one was seen
prowling close to the shore.
Shark expert Lindsay Holloway, from the Blue Reef Aquarium in Newquay, said bathers
(15) ________ not risk staying in the water when a mako was around. ‘The best thing to
(16) ________ is get out of the water as soon as you can,’ he said.

írásbeli vizsga, II. összetevő
0612

4/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név:............................................................ osztály: .....

0)...................................................not.................................................
7)...........................................................................................................

7)

8)...........................................................................................................

8)

9)...........................................................................................................

9)

10)...........................................................................................................

10)

11)...........................................................................................................

11)

12)...........................................................................................................

12)

13)...........................................................................................................

13)

14)...........................................................................................................

14)

15)...........................................................................................................

15)

16)..........................................................................................................

16)

10 pont

írásbeli vizsga, II. összetevő
0612

5/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név:............................................................ osztály: .....

Task 3







You are going to read an article about the Mona Lisa. Some words are missing
from the text.
Use the words in brackets to form the words that fit in the gaps (17-25).
Then write these words on the dotted lines after the text in the appropriate form.
There might be cases where you do not have to change the word in brackets.
Write only one word in each space.
There is an example (0) at the beginning.

THE MONA LISA

The Mona Lisa was one of Leonardos (0) _____ (favour) paintings, and he carried it with
him until his (17) _____ (die). Today, it is regarded as the most (18) _____ (fame) painting in
the world, and is (19) _____ (visit) by many thousands of people every year.
Whose is this (20) _____ (please) face? Throughout the centuries many (21) _____
(suggest) have been made, but the most likely candidate is Lisa Gherardini, the wife of a
Florentine silk merchant.
Another more unlikely - but popular - theory is that the painting was a self portrait. There
are (22) _____ (certain) similarities between the (23) _____ (express) of the Mona Lisa and
that of the artists self portrait painted many years later. Could this be why Leonardo gave the
subject such a mysterious smile?
Today, the Mona Lisa looks rather dull, in dark shades of brown and yellow.
(24) _____ (probable) this is due to a special layer covering the paint, which has yellowed
over the years. It is possible that the painting was once brighter and more (25) _____ (colour)
than it is now.
The Mona Lisa was stolen from the Louvre in 1911. The thief was caught by the police two
years later, and the painting was safely returned.

írásbeli vizsga, II. összetevő
0612

6/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név:............................................................ osztály: .....

0)...............................................favourite.......................................
17)

17)..........................................................................................................

18)

18)..........................................................................................................

19)

19)..........................................................................................................

20)

20)..........................................................................................................

21)

21)..........................................................................................................

22)

22)..........................................................................................................

23)

23)..........................................................................................................

24)

24)..........................................................................................................

25)

25)..........................................................................................................

9 pont
This is the end of this part of the exam.

írásbeli vizsga, II. összetevő
0612

7/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név:............................................................ osztály: .....

maximális
elért
pontszám pontszám
Task 1
6
II. Nyelvhelyesség
Task 2
10
Task 3
9
Dolgozatpont összesen
25
VIZSGAPONT ÖSSZESEN
18

javító tanár

__________________________________________________________________________

pontszáma

programba
beírt
pontszám

I. Olvasott szöveg értése
II. Nyelvhelyesség

javító tanár

jegyző

Megjegyzések:
1. Ha a vizsgázó a III. írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész
üresen marad!
2. Ha a vizsga a II. összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a III. összetevővel,
akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő!

írásbeli vizsga, II. összetevő
0612

8/8

2006. május 11.



ANGOL NYELV
KÖZÉPSZINTŰ
ÍRÁSBELI VIZSGA
2006. május 11. 8:00

ÉRETTSÉGI VIZSGA
Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!





2006. május 11.

Név:............................................................ osztály: .....

Angol nyelv

III. Hallott szöveg értése
Időtartam: 30 perc

Pótlapok száma
Tisztázati
Piszkozati

OKTATÁSI MINISZTÉRIUM

középszint — írásbeli vizsga 0613
III. Hallott szöveg értése



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

Fontos tudnivalók
• Csak az olvasható írás értékelhető.
• Ha csak betűt kell beírni, érdemes nyomtatott nagybetűt használni.
• Csak egy megoldást érdemes beírni, mert ha valamelyik nem helyes, a jó sem fogadható
el.
• Javítani lehet, de csak egyértelmű megoldások fogadhatók el.
• A feladatlapok nyomtatott szövege nem módosítható a célból, hogy a megoldás értelmes
legyen.
• „Rövid válasz” alatt a lehető legrövidebb, de a kérdésre azért értelmes választ adó
megoldást értjük.
• A beírást igénylő megoldásoknál lehetőség szerint a szövegben elhangzott szavakat
használjuk.
• Szövegkiegészítésnél ügyeljünk arra, hogy a szavak illeszkedjenek a megadott szöveghez.

Welcome to the Listening component of the Matura Examination.
The listening material and the instructions are recorded on this cassette, and the tasks and
instructions are printed in this test booklet.
• There will be three tasks, and every recording will be played twice.
• The tasks will begin with some music, and then you will hear (and you can also read) the
instructions to the task.
• This will be followed by a silent period on the cassette in order to give you some time to
study the task in your test booklet before hearing the text.
• Then we will play the recording in one piece.
• After another short silent period we will play the recording for the second time, but now in
shorter sections and with breaks between the sections in order to give you enough time to
write down your answers.
• You will also have some time to check your work at the end of each task.
Please note that the first item in each task (marked with a check [9]) is always an example.
The whole test is about 30 minutes long.
Good luck!
írásbeli vizsga, III. összetevő
0613

2/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ........................................................... osztály: .....

TASK 1







In this section you are going to hear the story of a very interesting house
in the USA.
Your task will be to circle the letter(s) of the correct answer(s) in the
boxes on the right. Please note that in this task both answers may be
correct. However, there is always at least one correct answer. This means
you might have to circle one or two letters.
First, you will have some time to study the task, and then we will play the
whole recording in one piece.
Then, after a short pause, you will hear the recording again, but this time
we will play the text in three sections to give you enough time to write
down your answers.
At the end, you will have some more time to check your answers.

9 The Winchester Mansion is in …
A) California.
B) San José.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

A B

The house …
A) was just an ordinary mansion in 1884.
B) had 160 rooms in 1922.

A B

Mrs Winchester …
A) inherited $5 million from her father.
B) spent $5 million on her house.

A B

Mrs Winchester …
A) had a strange phobia.
B) died when she stopped adding rooms to her house.

AB

Some of the rooms in the house …
A) cannot be used for anything.
B) are extremely narrow.

AB

The Winchester Mansion has …
A) 10 thousand windows.
B) only 2 floors.

AB

It also has …
A) nine kitchens.
B) long secret corridors.

AB

6 pont

This is the end of TASK 1.

írásbeli vizsga, III. összetevő
0613

3/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ........................................................... osztály: .....

TASK 2






In this section you are going to hear a story about a little girl called Shea.
Your task is to write the letter of the correct answer in the corresponding
box.
First, you will have some time to study the task, and then we will play the
whole recording in one piece.
Then, after a short pause, you will hear the recording again, but this time we
will play the text in shorter sections to give you enough time to write down
your answers.
At the end, you will have some more time to check your work.

9 This story is from …
A) Texas.
B) Tennessee.
C) Kentucky.
7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

A

On his way home, Santa Claus stopped …
A) to take off his red suit.
B) at a Christmas party.
C) in a store.
Jerry Tobias was …
A) very well-dressed.
B) rather untidy-looking.
C) wearing casual clothes.
Jerrys apartment was … blocks from there.
A) four
B) five
C) six
At first, Santa thought Jerry wanted …
A) him for a Christmas party.
B) money from him.
C) to trick him.
Jerry paid … to Santa.
A) $75
B) $14
C) nothing
When Santa met Shea, Jerrys daughter, the little girl was …
A) frightened.
B) sad.
C) excited.
Shea had a nasty scar on her …
A) forehead.
B) nose.
C) cheek.
Santa Claus wanted to cheer up the little girl by …
A) making her sing songs.
B) giving her candy.
C) telling her a story.
8 pont

This is the end of TASK 2.

írásbeli vizsga, III. összetevő
0613

4/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ........................................................... osztály: .....

TASK 3







In this section, you are going to hear some interesting speculations and
facts about the Bermuda Triangle.
Your task is to fill in the gaps with one or two words or numbers, depending
on the gaps provided in each item.
First, you will have some time to study the task, and then we will play the
whole recording in one piece.
Then, after a short pause, you will hear the recording again, but this time we
will play the text in shorter sections to give you enough time to write down
your answers.
At the end, you will have some more time to check your work.

9 The Bermuda Triangle stretches from Florida to Bermuda, to ……….Puerto…….
……….Rico………. and then back to Florida.

15.

According to different authors, the size of the Bermuda Triangle varies from 500,000
Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!



square miles to ……………….……….. ……………….……….. that size.

16.

Between 200 and 1,000 incidents have happened in the past ……………….………..

……………….……….. .

17.

Within the last 100 years, more than 50 ……………….……….. have disappeared in the

area.

18.

There have been a lot of articles, books and ……….….……..….. ……………...………..

about the mystery.

19.

Larry Kusche was a(n) ……………….………... at Arizona State University.

20.

Larry examined the ……………….………... very carefully.

21.

Larry found that often there had been a terrible ……………….……….. in the area when

other writers reported calm seas.

22.

The mystery of the Triangle was created and promoted by ……………….………..

……………….……….. and an eager mass media.
8 pont
This is the end of TASK 3, and also the end of the Listening component of the exam.

írásbeli vizsga, III. összetevő
0613

5/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

írásbeli vizsga, III. összetevő
0613

Név: ........................................................... osztály: .....

6/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

írásbeli vizsga, III. összetevő
0613

Név: ........................................................... osztály: .....

7/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ........................................................... osztály: .....

maximális
elért
pontszám pontszám
Task 1
6
III. Hallott szöveg értése
Task 2
8
Task 3
8
Dolgozatpont összesen
22
VIZSGAPONT ÖSSZESEN
33

javító tanár

__________________________________________________________________________

pontszáma

programba
beírt
pontszám

I. Olvasott szöveg értése
II. Nyelvhelyesség
III. Hallott szöveg értése

javító tanár

jegyző

Megjegyzések:
1. Ha a vizsgázó a IV. írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész
üresen marad!
2. Ha a vizsga a III. összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a IV. összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő!

írásbeli vizsga, III. összetevő
0613

8/8

2006. május 11.



ÉRETTSÉGI VIZSGA



2006. május 11.

Név: ............................................................ osztály: .....

Angol nyelv

ANGOL NYELV
KÖZÉPSZINTŰ
ÍRÁSBELI VIZSGA
2006. május 11. 8:00

IV. Íráskészség
Időtartam: 60 perc

Pótlapok száma
Tisztázati
Piszkozati

OKTATÁSI MINISZTÉRIUM

középszint — írásbeli vizsga 0612
IV. Íráskészség



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

Figyelem!
Mindkét feladatot meg kell írni!
A pontozott sorokra kell írni!

Task A
You are doing a three-month language course in South London. You have received the
following advertisement attached to an email from one of your fellow-students, Dimitri. He is
going to see the famous musical The Phantom of the Opera on Saturday night and wants you
to go with him.

THE PHANTOM OF THE
OPERA
Musical by Andrew Lloyd Webber with lyrics by Charles Hart.
Based on the novel Le Fantome de IOpera by Gaston
Leroux. Directed by Harold Prince.
Life under the Paris opera house.....

Winner! Best Musical 1987 Olivier Awards
Winner! Best Musical 1986 Evening Standard Awards
Winner! Audience Award for Most Popular Show 2002
Olivier Awards

Write an email of about 60 words to Dimitri in which you include the following:




Accept the invitation.
Say why you are interested in the play.
Make a suggestion about when and where to meet on Saturday.

Begin your email like this:
Dear Dimitri,

írásbeli vizsga, IV. összetevő
0612

2/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

Task A
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..

Az A feladat értékelése:
A feladat teljesítése és a szöveg hosszúsága

5

Érthetőség

5

Íráskép

1

Összesen

11

írásbeli vizsga, IV. összetevő
0612

3/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

Task B
You are a regular reader of the Internet forum "Teen Advice Online". You have found the
following problem there and decided to give your opinion:

I have a little sister who is only 12 years old and she shoplifts A LOT!
Every time she comes home from the mall she has like hundreds of
dollars worth of jewelry and stuff.
I am starting to hope that she will get caught or she won’t stop. Is there a
way I can get her to stop without getting her into a lot of trouble? Or
should I just tell my dad? Or blackmail her to stop? I NEED HELP!
Please email me back soon. Thanks for reading my letter.
Desperate Teen, 15

Write a letter of about 110 words to Desperate Teen, in which you give him/her advice about
what s/he should do. Include the following points:
S/he should



talk to his/her sister about:
o her reasons;
o the possible consequences;
ask his/her parents
o for advice;
o for help.

Begin your letter like this:

Dear Desperate Teen,

írásbeli vizsga, IV. összetevő
Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


0612

4/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

Task B
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
…...………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………...

írásbeli vizsga, IV. összetevő
0612

5/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

……………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………...

A B feladat értékelése:
A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése

5

Hangnem, az olvasóban keltett benyomás

2

Szövegalkotás

4

Szókincs, kifejezésmód

5

Nyelvhelyesség, helyesírás

5

Íráskép

1

Összesen

22

This is the end of this part of the exam.
írásbeli vizsga, IV. összetevő
0612

6/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

írásbeli vizsga, IV. összetevő
0612

Név: ............................................................ osztály: .....

7/8

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Név: ............................................................ osztály: .....

Maximális
Elért
pontszám pontszám
IV. Íráskészség

Task A

11

Task B

22

ÖSSZESEN

33

javító tanár

__________________________________________________________________________

programba
pontszáma
beírt
pontszám
I. Olvasott szöveg értése
II. Nyelvhelyesség
III. Hallott szöveg értése
IV. Íráskészség

javító tanár

írásbeli vizsga, IV. összetevő
0612

jegyző

8/8

2006. május 11.



ANGOL NYELV

KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI
ÉRETTSÉGI VIZSGA

ÉRETTSÉGI VIZSGA

2006. május 11.

középszint
Javítási-értékelési útmutató 0612



Angol nyelv

JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI
ÚTMUTATÓ

OKTATÁSI MINISZTÉRIUM



Angol nyelv — középszint

Javítási-értékelési útmutató

OLVASOTT SZÖVEG ÉRTÉSE
Általános útmutató
Csak az utasításban megadott helyre beírt megoldás fogadható el.
A rövid választ igénylő, valamint a mondatkiegészítéses feladatoknál a válaszokat
tartalmi szempontok alapján értékeljük, azaz a nyelvtani és a helyesírási hibákat csak akkor
vesszük figyelembe, ha azok a válasz érthetőségét akadályozzák. Az esetleges helyesírási és
nyelvtani hibák ellenére is pontot kap tehát a vizsgázó, ha válaszából megállapítható, hogy
megértette a szöveget. Ha valamelyik kérdésre többféle válasz is elfogadható, a javítási kulcs
tartalmazza a szövegből adódó lehetséges válaszokat, illetve azokat a tartalmi elemeket,
Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


amelyeket a jó válasznak tartalmaznia kell. A zárójelben szereplő szavak és kifejezések nem
feltételei a válasz elfogadhatóságának.
Nem kaphat viszont pontot a vizsgázó, ha az utasításban megadott szószámot túllépi,
még akkor sem, ha a válasz egyébként helyes. (Az összevont alakok egy szónak számítanak,
tehát: it’s been = két szó; it has been = három szó.)
Pontot veszít a vizsgázó akkor is, ha valamelyik kérdésre több választ ír be. Erre akkor
sem kaphat pontot, ha a többféle változat között a helyes megoldás is szerepel.
A vizsgarészben szerzett pontok vizsgaponttá való átalakítása a javítási útmutatóban
található táblázat alapján történik.
Az egyes feladatokban az itemeket (kérdéseket), egyenként is minősíteni kell. Javítás
közben minden feladatnál a feladatban szereplő összes kérdéshez egy-egy szürke négyzetbe
kérjük, írja be a következő kódokat:



1 = jó válasz
0 = nem elfogadható válasz

Például:
1)

1

2)

0

3)

1

4)

0

Az első és harmadik kérdésre adott válasz: helyes.
A második és negyedik kérdésre adott válasz: helytelen.
Feladatonként összesíteni kell az elért pontokat. A feladat alatt az első téglalapban az
elérhető pontszám szerepel, a másodikba kérjük, írja be az elért pontszámot.
Például:
4 pont

2

Kérjük a feladatlap végén található összesítő táblázatba írja be:
• a részeredményeket (az egyes feladatok eredményeit);
• az elért összpontszámot (dolgozatpontszám);
• a megállapított vizsgapontokat (a Javítási-értékelési útmutató átszámítási táblázata
alapján), majd aláírásával hitelesítse azt.

írásbeli vizsga 0612

2 / 17

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Javítási-értékelési útmutató

OLVASOTT SZÖVEG ÉRTÉSE
Javítási kulcs
Task 1
1)
2)
3)
4)
5)
6)

D
A
G
E
H
B

Task 2
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
17)

Mexico.
(To) London / England / Britain.
Oaxaca.
Mexico City.
East.
One (hour).
Colour(s).
Her father.
A volcano // mountain // peak // hill.
Music // Musicians (playing).
Red.

Task 3
18)
19)
20)
21)
22)

D
A
B
C
B

Task 4
23)
24)
25)
26)
27)
28)
29)
30)

clothing // clothes
scientists // researchers // experts
feedback // information
Sensors / sensors
signals // vibrations
coach // trainer
rowers
skaters

írásbeli vizsga 0612

3 / 17

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Javítási-értékelési útmutató

OLVASOTT SZÖVEG ÉRTÉSE

Átszámítási táblázat

Dolgozatpont Vizsgapont
30
33
29
32
28
31
27
30
26
29
25
28
24
26
23
25
22
24
21
23
20
22
19
21
18
20
17
19
16
18
15
16
14
15
13
14
12
13
11
12
10
11
9
10
8
9
7
8
6
7
5
6
4
4
3
3
2
2
1
1
0
0

írásbeli vizsga 0612

4 / 17

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Javítási-értékelési útmutató

NYELVHELYESSÉG
Általános útmutató
A javítási útmutató tartalmazza az összes elfogadható választ.
Csak az utasításban megadott helyre írt megoldás fogadható el. Amennyiben a válasz
helyesírási hibát tartalmaz, az nem elfogadható. Amennyiben több választ írt be a vizsgázó, a
válasz akkor sem elfogadható, ha tartalmazza, a helyes megoldást.
A vizsgarészben szerzett pontok vizsgaponttá való átalakítása a javítási útmutatóban
található táblázat alapján történik.
Az egyes feladatokban az itemeket (kérdéseket), egyenként is minősíteni kell. Javítás
közben minden feladatnál a feladatban szereplő összes kérdéshez egy-egy szürke négyzetbe
kérjük, írja be a következő kódokat:



1 = jó válasz
0 = nem elfogadható válasz

Például:
1)

1

2)

0

3)

1

4)

0

Az első és harmadik kérdésre adott válasz: helyes.
A második és negyedik kérdésre adott válasz: helytelen.
Minden feladatnál két külön rubrika is található. Az egyikbe előre beírtuk az elérhető
maximális pontszámot, a másikba pedig kérjük, írja be az adott feladatban a diák által elért
összpontszámot.
Például:
4 pont

2

Kérjük a feladatlap végén található összesítő táblázatba írja be:

a részeredményeket (az egyes feladatok eredményeit);

az elért összpontszámot (dolgozatpontszám);

a megállapított vizsgapontokat (a Javítási-értékelési útmutató átszámítási táblázata
alapján) majd aláírásával hitelesítse azt.

írásbeli vizsga 0612

5 / 17

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Javítási-értékelési útmutató

NYELVHELYESSÉG

Javítási kulcs
Task 1
1)
2)
3)
4)
5)
6)

What does Steve do in his free time?
Chris isn’t using the computer at the moment.
That’s the woman who bought our car.
I have not seen any of Dali’s paintings yet./I have not yet seen any of Dali’s paintings.
His book will be published in June.
My brother can be rather rude sometimes./My brother can sometimes be rather rude.

Task 2
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)

that
a
was/got/became/felt
of
believe
It/it
the
after/when/as/because/since (NOT: for!)
should/must
do

Task 3
17)
18)
19)
20)
21)
22)
23)
24)
25)

death
famous
visited
pleasant/pleasing/pleased
suggestions
certain/certainly
expression
Probably/probably
colourful/colorful

írásbeli vizsga 0612

6 / 17

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Javítási-értékelési útmutató

NYELVHELYESSÉG

Átszámítási táblázat
Dolgozatpont
25
24
23
22
21
20
19
18
17
16
15
14
13
12
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0

írásbeli vizsga 0612

Vizsgapont
18
17
17
16
15
14
14
13
12
12
11
10
9
9
8
7
6
6
5
4
4
3
2
1
1
0

7 / 17

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Javítási-értékelési útmutató

HALLOTT SZÖVEG ÉRTÉSE
Ha többféle válasz is elfogadható, a javítási útmutató tartalmazza a szövegből adódó
lehetséges válaszokat, illetve azokat a tartalmi elemeket, amelyeket a jó válasznak
tartalmaznia kell. A megoldókulcsban – „/”(egyszerű variáns) vagy „//” (a szövegben nem
szereplő, de a szövegkörnyezetben értelmes alternatív megoldás) jellel elválasztva –
szerepelnek a tartalmilag még elfogadható egyéb válaszok is.
A feladatokat kizárólag tartalmi szempontok alapján értékeljük, azaz a nyelvtani és a
helyesírási hibákat csak akkor vesszük figyelembe, ha azok a válasz érthetőségét
akadályozzák. Így például elfogadhatjuk a *auther megoldást, de nem tekinthetjük egyszerű
helyesírási hibának azt az esetet, amikor egy másik értelmes angol szó kerül a megoldásba
Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


(mondjuk, three helyett *free).
Sikeres javítások elfogadhatók, de csak akkor, ha egyértelműen kiderül, hogy mi volt a
vizsgázó végleges döntése. Amennyiben több „érvényes” választ írt be a vizsgázó, a
válaszokat akkor sem fogadhatjuk el, ha azok tartalmazzák a helyes megoldást is.
A vizsgarészben szerzett pontok vizsgaponttá való átalakítása a tesztfüzet végén található
útmutató alapján történik.
Mivel a vizsgaeredmények statisztikai feldolgozásra kerülnek, az egyes feladatokban az
itemeket (kérdéseket), egyenként is minősíteni kell. Javítás közben az egyes feladatokban
szereplő összes kérdéshez írjuk be a megfelelő kódot:
• 1 = jó válasz
• 0 = nem elfogadható válasz
Minden feladatnál két külön rubrika is található. Az egyikbe előre beírtuk az elérhető
maximális pontszámot, a másikba pedig kérjük, írja be az adott feladatban a diák által elért
összpontszámot.
Például:
Elérhető

4

Elért

2

A feladatlap végén található összesítő táblázatba kérjük, írja be a részeredményeket (az
egyes feladatok eredményeit), az elért összpontszámot, illetve a mellékelt táblázat
segítségével megállapított vizsgapontokat.

írásbeli vizsga 0612

8 / 17

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Javítási-értékelési útmutató

HALLOTT SZÖVEG ÉRTÉSE
Javítási kulcs
TASK 1
1)
2)
3)
4)
5)
6)

AB
B
A
AB
A
AB

TASK 2
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)

C
B
B
A
C
B
C
C

TASK 3
15)
16)
17)
18)
19)
20)
21)
22)

3/three times
500 years
ships
television/TV programs/programmes
librarian
records // facts / claims / articles / books
storm
unprofessional authors // unprofessional writers

Azoknál az itemeknél, ahol a kért információ jellege és a feladatlap tipográfiája két
szó beírását követeli meg, csak a teljes megoldás fogadható el. Így nem tekinthetjük helyesnek
a harmadik feladatban azt, ha a kért (és a feladatlapon tipográfiailag is jelölt) three times
helyett csak az egyik elem, illetve ha unprofessional authors helyett csak *authors szerepel a
megoldásban.

írásbeli vizsga 0612

9 / 17

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Javítási-értékelési útmutató

SZÖVEGÁTIRAT
TASK 1
THE WINCHESTER MANSION
There are many famous buildings in the world, like the Empire State Building or the Eiffel
Tower, but there are some buildings which are not yet so well known, although they are in
some ways just as unique.
One of the most unusual houses ever built is the Winchester Mansion near San José,
California. The house began as a modest dwelling in 1884 and grew to be a mansion of 160
rooms, covering six acres of ground. At the time of her death in 1922, Mrs. Sara Winchester,
heiress of the Winchester Arms Company fortune, had spent over $5,000,000 on the bizarre
structure.
Mrs. Winchester suffered from an odd fear. She believed that she would die if she stopped
adding rooms to her house. For 38 years she kept a large number of carpenters, masons, and
plumbers busy expanding her house.
The mansion itself is a confusion of rooms, corridors, and stairways, some of which serve no
function at all. Some rooms are only a few centimetres wide. Some stairways go nowhere.
Many of the windows open onto blank walls. There are 2,000 doors, 10,000 windows, and 48
fireplaces in the eight-story house. It also has three elevators, nine kitchens, and many
kilometres of secret passages and hallways!
This unique building is slowly becoming a tourist attraction, and is visited by thousands of
people every year.

TASK 2
SANTA
Heres a nice story out of Dallas, Texas.
A Santa Claus in a red suit and white beard was on his way home from a Christmas party
when he stopped in a store.
A young man in greasy overalls, Jerry Tobias, walked up to him and said, "Hey Santa Claus.
How much would you charge me to come by my apartment – I live about five blocks from
here – and say Ho Ho Ho to my little girl and tell her shes pretty?"
Santa, who preferred to remain anonymous, later said he at first thought the man wanted to
hire him for a party. "So I told him that on my normal home visits I charge $75."
"He said, Well, $14 in my pocket is all I’ve got. But my 7-year-old girl Shea was in an
accident and she had 200 stitches taken in her face, and so I told him, I said, It won’t cost
you a dime."
So Santa followed Tobias to his apartment, where he found the child crying.
"Shes got a scar running from her eye to her chin, but she is one of the most beautiful little
blonde-headed girls you have seen in your life", Santa said.
After he sang her a few songs, he took Shea into the kitchen for a private chat.

írásbeli vizsga 0612

10 / 17

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Javítási-értékelési útmutató

"I told her when I was a little boy I was involved in an accident with my reindeer, "Santa
said. "I said, I had a scar on my face too, and a lot of people laughed. And I told her, I
outgrew mine. Youll outgrow yours, too, honey."
"When I came out of that kitchen, I felt 10-feet tall, and I think she felt a whole lot better too",
Santa said.

TASK 3
THE BERMUDA TRIANGLE
The Bermuda Triangle is a stretch of the Atlantic Ocean bordered by a line from Florida to the
islands of Bermuda, to Puerto Rico and then back to Florida. It is one of the biggest mysteries
of our time – or is it?
Legend has it that many people, ships and planes have mysteriously vanished in this area. The
size of the triangle varies from 500,000 square miles to three times that size, depending on the
imagination of the author. (Some include the Azores, the Gulf of Mexico, and the West Indies
in the "triangle.") Some trace the mystery back to the time of Columbus. Even so, estimates
range from about 200 to more than 1,000 incidents in the past 500 years. Within the last
century, approximately 800 distress calls have been answered, and more than 50 ships and 20
planes have gone down in the Bermuda Triangle. Over the years there have been dozens of
articles, books, and television programs promoting the mystery of the Bermuda Triangle.
Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


In 1975, Larry Kusche, a librarian at Arizona State University decided to investigate the
claims made by the countless articles and books. In his own book, entitled The Bermuda
Triangle Mystery Solved, Kusche carefully examined the records that other writers had
neglected. He found that many of the strange accidents were not so strange after all. Often a
triangle writer had noted that a ship or plane had disappeared in "calm seas" when the record
showed a raging storm had been in progress. Others said ships had "mysteriously vanished"
when their remains had actually been found and the cause of their sinking explained. He
concluded that the number of wrecks in this area is not extraordinary, given its size, location
and the amount of traffic it receives.
In short, the mystery of the Bermuda Triangle became a mystery due to some unprofessional
authors and a willing mass media to uncritically pass on the speculation that something
mysterious is going on in the Atlantic. The real mystery is how the Bermuda Triangle became
a mystery at all.

írásbeli vizsga 0612

11 / 17

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Javítási-értékelési útmutató

HALLOTT SZÖVEG ÉRTÉSE

Átszámítási táblázat

Dolgozatpont
22
21
20
19
18
17
16
15
14
13
12
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0

írásbeli vizsga 0612

Vizsgapont
33
32
30
29
27
26
24
23
21
20
18
17
15
14
12
11
9
8
6
5
3
2
0

12 / 17

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Javítási-értékelési útmutató

ÍRÁSKÉSZSÉG
Általános útmutató

A hibákat jelölni kell a feladatlapon.

A feladatlapon a szürke táblázatokban két külön oszlop található:
• az elsőbe előre beírtuk az egyes értékelési szempontok alapján elérhető maximális pontszámot,
• a másikba kérjük, írja be a feladatban a diák által elért pontszámot, illetve az
utolsó sorba a feladatra adott összpontszámot.
Például:
22 pont

18

Kérjük a feladatlap végén található összesítő táblázatba írja be:




a részeredményeket (az egyes feladatok eredményeit);
az elért összpontszámot, amely egyben a vizsgapontszám;
végül aláírásával hitelesítse értékelését.

írásbeli vizsga 0612

13 / 17

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Javítási-értékelési útmutató

Az íráskészség feladatok értékelési útmutatója
(33 pont)
A feladat (A2 szint)
I. Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról
Értékelési szempontok
A feladat teljesítése és a szöveg hosszúsága
Érthetőség
Íráskép
Összesen

Pontszám
5 pont
5 pont
1 pont
11 pont

Amennyiben a dolgozat „A feladat teljesítése és a szöveg hosszúsága” értékelési kategória alapján
0 pont, akkor a többi szempont nem értékelhető, az összpontszám 0 pont.
II. Az értékelési szempontok kifejtése:


A feladat teljesítése és a szöveg hosszúsága
Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó megvalósította-e a kommunikációs szándékot,
azaz megfelelően dolgozta-e ki a témát; megfelelő hosszúságú szöveget hozott-e létre. Ez nem lehet
kevesebb, mint a megadott szószám 50%-a. Ennél az egy feladatnál nem kell pontot levonni azért, ha a
szöveg hossza 10%-nál nagyobb mértékben meghaladja a megadott szószámot.



Érthetőség
Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg érthető-e az olvasó
számára, az esetlegesen előforduló nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák a megértést nem
akadályozzák-e.



Íráskép
Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a szöveg olvasható-e; a törlések és javítások zavarják-e a
szöveg megértését.

III.

Értékelési skála
1.

A feladat teljesítése és a szöveg hosszúsága

5 pont
A vizsgázó megvalósította a kommunikációs
célt; megfelelően dolgozta ki a feladat minden
részletét, és elérte a minimális szövegmennyiséget
(50 szó). Nem kell levonni pontot azért, ha a szöveg hosszabb 50 szónál.
2.

2-1 pont
A vizsgázó részben valósította meg a kommunikációs célt; félreértette,
illetve nem megfelelően
dolgozta ki a feladat bizonyos részeit, a létrehozott szöveg 40 szónál
rövidebb.

0 pont
A vizsgázó nem valósította meg a kommunikációs célt; – félreértette,
illetve nem megfelelően
dolgozta ki a feladatot,
– a szöveg 25 szónál rövidebb.

4-3 pont
A szöveg az apróbb nyelvi (mondattani, alaktani,
helyesírási) pontatlanságok ellenére az olvasó
számára nagyjából érthető
és követhető.

2-1 pont
A szöveg a nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) pontatlanságok miatt nehezen érthető és követhető, illetve
félreérthető.

0 pont
A szöveg a nyelvi
(mondattani, alaktani,
helyesírási) hibák miatt
nem érthető és nem
követhető.

Érthetőség

5 pont
A szöveg az olvasó számára jól érthető és követhető.

3.

4-3 pont
A vizsgázó nagyrészt
megvalósította a kommunikációs célt; 1-2 részlettől eltekintve megfelelően dolgozta ki a feladatot,
és legalább 40 szó
hosszúságú szöveget hozott létre.

Íráskép

1 pont
Olvasható kézírás, áttekinthető törlések és javítások.

írásbeli vizsga 0612

0 pont
Olvashatatlan kézírás.

14 / 17

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint

Javítási-értékelési útmutató

B feladat (B1 szint)
I. Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról
Értékelési szempontok
A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése
Hangnem, az olvasóban keltett benyomás
Szövegalkotás
Szókincs, kifejezésmód
Nyelvhelyesség, helyesírás
Íráskép
Összesen

Pontszám
5 pont
2 pont
4 pont
5 pont
5 pont
1 pont
22 pont

Amennyiben a dolgozat „A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése” értékelési kategória
alapján 0 pont, akkor a többi szempont nem értékelhető, az összpontszám 0 pont.
II. Az értékelési szempontok kifejtése


A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése
Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó hogyan valósította meg a kommunikációs célt;
hány irányító szempontra tért ki és megfelelő részletességgel tárgyalta-e őket; a szöveg hossza eléri-e a
Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


megadott szószámot



Hangnem, az olvasóban keltett benyomás
Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg hangneme és stílusa
megfelel-e a közlési szándéknak valamint az írásmű szerzője és olvasója közötti viszonynak; hogy az
olvasóban a szerző szándékának megfelelő benyomást kelti-e.



Szövegalkotás
Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy logikus-e az irányító szempontok elrendezése és a szöveg
gondolatmenete, megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés és befejezés, vannak-e
bekezdések; hogy a vizsgázó hogyan alkalmazza a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit (előreés visszautalás eszközei, névmások, kötőszók, stb.)



Szókincs, kifejezésmód
Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által használt szókincs megfelel-e a témának, a
szituációnak és a közlési szándéknak; hogy a szóhasználat a középszintnek megfelelő változatosságot
mutat-e.



Nyelvhelyesség, helyesírás
Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg megfelel-e a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak; hogy az esetlegesen előforduló nyelvi (mondattani,
alaktani, helyesírási) hibák mennyiben akadályozzák az olvasót abban, hogy a szöveget első olvasásra
teljes egészében megértse.



Íráskép
Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a szöveg olvasható-e; a törlések és javítások zavarják-e a
szöveg megértését.

írásbeli vizsga 0612

15 / 17

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint
III.

Javítási-értékelési útmutató

Értékelési skála
1.

A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése

5 pont
A vizsgázó megvalósította a kommunikációs célokat.
Valamennyi irányító
szempontot megfelelően
kidolgozta.
A szöveg a megadott
hosszúságú (10% eltérés
lehetséges).

2.

4-3 pont
A vizsgázó többnyire
megvalósította a kommunikációs célokat.
Az irányító szempontok
közül legalább kettőt
megfelelően dolgozott ki,
a többit csak részben (4
pont), illetve egy irányító
szempontot megfelelően,
az összes többit csak
részben (3 pont).
A szöveg 10%-nál nagyobb mértékben tér el a
megadott szöveghosszúságtól

0 pont
A vizsgázó nem valósította meg a kommunikációs célokat, mert:
– félreértette a feladatot,
– az irányító szempontok
közül egyet sem dolgozott ki megfelelően, csak
néhányat részben, és van
olyan is, amelyet egyáltalán nem.
A szöveg hossza nem éri
el a megadott szószám
50%-át.

A szöveg 10%-nál nagyobb mértékben tér el a
megadott szöveghosszúságtól

Hangnem, az olvasóban keltett benyomás

2 pont
A szöveg a szövegfajtának és a
szerző és az olvasó közötti kapcsolatnak megfelelő hangnemben íródott, az olvasóban a szerző szándékának megfelelő benyomást kelt.
3.

2-1 pont
A vizsgázó részben valósította meg a kommunikációs célokat.
Az irányító szempontok
közül egyet megfelelően
dolgozott ki, ezen kívül
még egyet részben, a többit egyáltalán nem
(2 pont), illetve valamennyi irányító szempontot csak részben, és
van olyan is, amelyet
egyáltalán nem.

1 pont
A szöveg hangneme következetlenséget mutat, az olvasóban nem
mindig a szerző szándékának megfelelő benyomást kelt.

0 pont
A szöveg hangneme nem megfelelő, az olvasóban nem a szerző
szándékának megfelelő benyomást
kelt.

Szövegalkotás

4 pont
A szöveg felépítése, az
irányító szempontok elrendezése logikus.
A gondolati tagolás megfelelő, elkülönül a bevezetés és a befejezés.
Bekezdéseket alkalmaz.
A mondatok szervesen
kapcsolódnak
egymáshoz.

3-2 pont
A szöveg felépítése, az
irányító szempontok elrendezése a kisebb aránytalanságok ellenére logikus.
A vizsgázó törekszik a
gondolati tagolásra:
– bekezdéseket alkalmaz
(3 pont)
– elkülöníti legalább a bevezetést vagy a befejezést
(2 pont).

1 pont
A mondanivaló nem mindenütt logikus
elrendezésű.
A vizsgázó nem törekszik
a gondolati tagolásra,
hiányzik a bevezetés és a
befejezés.

0 pont
A szöveg tagolatlan és áttekinthetetlen, összefüggéstelen mondatokból
áll.
A szöveg annyira rövid,
hogy szövegként nem értékelhető.

A mondatok több helyen
nem kapcsolódnak
egymáshoz.

A mondatok általában
szervesen kapcsolódnak
egymáshoz.

írásbeli vizsga 0612

16 / 17

2006. május 11.



Angol nyelv — középszint
4.

Javítási-értékelési útmutató

Szókincs, kifejezésmód

5 pont
A szöveget a témának és
a közlési szándéknak
megfelelő, változatos,
viszonylag bő szókincs
jellemzi.

4-3 pont
A szöveget a témának és
a közlési szándéknak
megfelelő szókincs jellemzi. A szókincs korlátai miatt előfordul ismétlés.
Néhol nem megfelelő a szóhasználat, ez azonban nem
vagy csak kis mértékben
nehezíti a megértést.

5.

2-1 pont
A szöveget kevésbé változatos, helyenként egyszerű, de
még a téma és a közlési
szándék szempontjából
elfogadható szókincs jellemzi.
Sok a szóismétlés.
Nem megfelelő a szóhasználat néhány helyen jelentősen megnehezíti a mondanivaló megértését.

0 pont
A szövegben felhasznált
szókincs nagyon egyszerű, nem a témának és a
közlési szándéknak megfelelő.
A nem megfelelő szóhasználat több helyen
jelentősen megnehezíti a
szöveg megértését.

Nyelvhelyesség, helyesírás

5 pont
A szöveg kevés nyelvi
(mondattani, alaktani,
helyesírási) hibát tartalmaz, amelyek azonban
nem befolyásolják a megértést.

4-3 pont
A szöveg több nyelvi
(mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz,
amelyek azonban a megértést nem befolyásolják,
VAGY
csak néhány nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz,
amelyek azonban nehezítik a megértést.

2-1 pont
A szövegben sok olyan
nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba
van, amelyek a megértést
jelentősen megnehezítik,
valamint sok, a megértést
nem befolyásoló nyelvi
(mondattani, alaktani, helyesírási) hiba is előfordul benne.

0 pont
A szöveg a nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák miatt több
Figyelem! Ez itt a doksi tartalma kivonata.
Kérlek kattints ide, ha a dokumentum olvasóban szeretnéd megnézni!


helyen nem érthető.

Az értékelésnél figyeljünk arra, hogy ha az alábbi nyelvhelyességi hibák rendszeresen előfordulnak a dolgozatban, és/vagy nehezítik szöveg megértését, akkor ezért pontot kell levonnunk:





Az ezen a szinten elvárható igeidők (ld. Részletes követelményrendszer) alakjában vagy használatában
elkövetett hibák
A létige elhagyása azokban a mondatokban, amelyek magyarul igétlen mondatok
A kérdő és tagadó mondatokban elkövetett hibák (szórend, kettős tagadás stb.)
A mondaton belüli egyeztetés hibái (szám, személy)

6.

Íráskép

1 pont
Olvasható kézírás, áttekinthető törlések és javítások.

0 pont
Olvashatatlan kézírás.

írásbeli vizsga 0612

17 / 17

2006. május 11.