Informatika | Alapismeretek, ECDL » Faránki Gyula - A számítógép szervizelése

Alapadatok

Év, oldalszám:2001, 24 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:291

Feltöltve:2009. augusztus 27.

Méret:115 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

1. sz TANULÁSI GYAKORLAT A rész célkitűzés száma: 1. Rész célkitűzés. Operációs rendszer betöltődési hibájának javítása TANULÁSI TEVÉKENYSÉGEK KIEGÉSZÍTŐ ÚTMUTATÁSOK Hallgassa meg tanára előadását a PC számítógépek szervizeléséről és a balesetvédelmi oktatást. Figyelje meg tanára hibakeresés során végzett tevékenységét! Olvassa el és tanulja meg a tankönyv PC szervizeléssel foglalkozó részét. Óraszám és időbeosztás a tanrend szerint. Készítsen feljegyzéseket! A kabinetben fokozottan fegyelmezett viselkedés szükséges! Ila László: PC építés, tesztelés, eszközkezelés (PC-műhely 3) 75-97 oldal Használhatja a tájékoztató lapban leírtakat Hibajelenség: Az operációs rendszer betöltése megakad  indítsa újra a gépet  DOS alatt nyomja meg az F5 vagy F8 gombot  Válassza a lépésenkénti végrehajtás pontot  engedélyezze minden parancs végrehajtását – a hibát okozó parancsnál

lemerevedik a rendszer  indítsa újra a rendszert, és a hibát okozó parancs végrehajtását tiltsa le  figyelje meg, hogy tovább működik e a rendszer  vizsgálja meg, szükséges e a rendszer működéséhez a hibát okozó parancs (pl. korábbi hardverhez tartozó meghajtó program)  ha nem nélkülözhető a program, új és vírusmentes változattal pótolja  ha HIMEM.SYS programnál lép fel a hiba, el kell dönteni, hogy nem memória hiba okozza: - Próbálja meg TESTMEM:OFF paraméterrel végrehajtva fennáll e a hiba (ilyenkor nem teszteli a kiterjesztett memóriát) ha nem áll fenn a hiba, cseréljen memóriát - Kapcsolja ki a SETUP-ban a külső majd a belső CACHE-t és ellenőrizze fennáll e a hiba, ha igen CACH csere  WIN9x alatt  F8 gomb lenyomásával kérje az indító menü lehetőségét  válassza a BOOTLOG.TXT pontot az indításhoz  járjon el a korábbiakban leírtak alapján Hibajelenség: Az operációs rendszer nem

töltődik be Lehetséges okok:  merevlemez esetén sérült vagy vírusos az MBR: futtassa az FDISK programot FDISK/MBR opcióval  ellenőrizze, hogy a SETUP-ban beállítot paraméterek megegyeznek e a partíciós tábla adataival  ellenőrizze, aktív-e az a partíció, ahonnan a bootolás történik -1- TÁJÉKOZTATÓ LAP CÍM: Hibakeresés PC gépekben A meghibásodásról először el kell dönteni, hogy hardver vagy szoftver eredetű. Különböző hibák esetén más és más eljárás szükséges az elhárításához. Jellemző hiba jelenségek:  az operációs rendszer betöltése megakad  az operációs rendszer betöltése nem indul el  az önteszt során hibaüzenetet kapunk  a gép nem jelez hibát, de nem működik  operációs rendszer működik, de működésképtelenné válik A lehetséges okok:  vírusfertőzés  programhiba  hardverhiba Vírusfertőzés által okozott hibajelenségek hasonlóak, sokszor azonosak a program vagy

hardver által okozott hibákhoz. Amennyiben a gép működőképes, mindenképp ajánlatos vírusmentes rendszerrel (pl. lemezről) indítani és alapos víruskeresést végezni. Amennyiben vírust találunk annak irtása, szükség esetén a fájl(ok) megsemmisítése, vagy a lemez formázása (újra partícionálása) után kezdjünk a hibakereséshez. -2- 2. sz TANULÁSI GYAKORLAT A rész célkitűzés száma: 2. Rész célkitűzés. Számítógép tesztprogramok futtatása TANULÁSI TEVÉKENYSÉGEK KIEGÉSZÍTŐ ÚTMUTATÁSOK A számítógép karbantartása többnyire lemezkarbantartást jelent. Olvassa el és tanulja meg a lemezkarbantartó programok használatát! Készítsen feljegyzéseket! Javasolt tankönyv: Markó: PC- konfigurálása A szoftver 251-277 oldal (A tájékoztató lapot is lehet használni erre a célra) Lemezkarbantartó program használata CHECKDISK ellenőrizze chkdsk programmal a számítógép c: meghajtóját vegye fel a gyökérkönyvtárba a

megtalált elveszett rekordokat. SCANDISK Javítsa ki scandisk programmal a lemezen található esetleges hibákat Norton Disk Doctor for Win95 indítsa el a programot jelölje ki a csak a C: meghajtót ellenőrzésre kattintson az OPTIONS gombra és a Repair Options panelon kapcsolja be az Custom opciót majd a Select gombbal lépjen a beállítási menübe állítsa be az összes ablakba (Partition Tables, Boot Records) az Ask Me First (minden javítás előtt meg kell erősíteni) pontot A Lost Clusters opcióban a Save lost clusters pontot válassza (menti az elveszett file-kat OK gombbal lépjen vissza az előttes menübe a Surface Test pontban engedélyezze az Enable surface testing pontot (így engedélyezzük a lemez felületi tesztelését) OK gombbal lépjen vissza az előttes menübe A diagnose gombra kattintva indítsa e az ellenőrzést Jegyezze fel a tapasztaltakat A kompetencia teljesítéshez szükséges további tanulási útmutatókat tanárától fogja megkapni

Miután az összes tanulási gyakorlatot és önellenőrzési feladatot sikeresen elvégezte, jelentkezzen oktatójánál, akinek az engedélyével a kompetenciából teljesítmény/ismeret szintmérési vizsgát tehet. Bartha: Norton Utilities 84-107 oldal, 115-118 oldal -3- TÁJÉKOZTATÓ LAP CÍM: Gyakran használt tesztprogramok ScanDisk A lemezterület ellenőrzésére szolgál Nem alkalmazható: CD-ROM, hálózati meghajtó, interlnk által elérhető meghajtó, assignjoin paranccsal létrehozott meghajtó esetén. Kapcsolók használata Scandisk /a az összes helyi merevlemezt vizsgálja Scandisk /n a scandisk automatikus indítása, bezárása Scandisk /p a program által talált hibák javításának letiltása A program indítása után válasszuk ki a vizsgálni kívánt meghajtót, válasszuk a vizsgálni kívánt tesztterületet. A program automatikus hibajavítást végez (kikapcsolható) Norton DiskTools Adatvisszanyerő program Menüpontjai: Make a Disk Bootable

menüpont a lemezt boot-olhatóvá teszi Recover from DOS’s recover menüpont: sérült lemez vagy főkönyvtár esetén visszaállítja a lemez eredeti felépítését Revive a Defective Diskette menüpont: Ha a floppy használat közben Sector not found, Data error hibaüzenetet ad, akkor e program megszünteti e hibákat Mark a Cluster menüpont: hibás cluster megjelölését (Bad) végzi; ha az használatban volt, akkor adatait másik helyre átmenti A tesztprogramok használatáról további információt szerezhet az ajánlott irodalomban szereplő könyvekből -4- 2. sz ÖNELLENŐRZÉSI FELADATLAP Utasítás: Végezze el az önellenőrzési feladatot az utasítás szerint. Ha elkészült, teljesítményét hasonlítsa össze a következő oldalon szereplő helyes megoldásokkal. 1. Állítsa vissza a pl vírusfertőzéstől megsérült master boot szektort! 2. A SYS paranccsal nem tudta a lemez boot szektorát rendbe tenni Állítsa helyre a merevlemez boot szektorát!

-5- MEGOLDÓKULCS AZ 2. SZ ÖNELLENŐRZÉSI FELADATLAPHOZ 1. Használja az FDISK /MBR parancsot 2. Használja a Norton DISKTOOL programját Válassza a Make a Disk Bootable pontot. Helyezzen vírusmentes boot lemezt az A meghajtóba és a Select Disk to make Bootable pontban válassza az A meghajtót! A TELJESÍTMÉNY SZINTJE: Az elvégzett feladatoknak meg kell egyezni az itt szereplő válaszokkal. Ha valahol hibát követett el, vagy kérdése van ismételje meg a tanulási tevékenység szükséges részeit, illetve kérjen segítséget az oktatótól. 1. sz TANULÁSI GYAKORLAT A rész célkitűzés száma: 1. Rész célkitűzés. PC számítógépek részegység cseréje TANULÁSI TEVÉKENYSÉGEK KIEGÉSZÍTŐ ÚTMUTATÁSOK Hallgassa meg tanára előadását a PC számítógépek Óraszám és időbeosztás a tanrend szerint. hibakereséséről, szervizeléséről és a balesetvédelmi oktatást. Készítsen feljegyzéseket! A kabinetben fokozottan fegyelmezett

viselkedés szükséges! Figyelje meg tanára hibakeresés során végzett Ila László: PC építés, tesztelés, eszközkezelés tevékenységét! (PC-műhely 3) 75-97 oldal Olvassa el és tanulja meg a tankönyv PC szervizeléssel foglalkozó részét. Hibajelenség: A monitor üzemel, de nincs kép  ellenőrizze megfelelő e a monitor csatlakoztatása, ha igen nem a csatlakozásnál van a hiba  kapcsolja ki a számítógépet  vegye le a gép burkolatát  csavarja ki a videokártyát rögzítő csavart  vegye ki a videokártyát  ellenőrizze nem csúszott e le valamelyik jumper  ellenőrizze a video-memória foglalatban lévő helyzetét  cserélje ki a kártyát egy jó videokártyára  csavarja helyére a kártyát rögzítő csavart  csatlakoztassa a monitort  indítsa újra a számítógépet Miután az összes tanulási gyakorlatot és önellenőrzési feladatot sikeresen elvégezte, jelentkezzen oktatójánál, akinek az engedélyével a

kompetenciából teljesítmény/ismeret szintmérési vizsgát tehet. Használhatja a tájékoztató lapban leírtakat megfelelő csavarhúzót, csipeszt, fogókat használjon Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 -1- TÁJÉKOZTATÓ LAP CÍM: A videokártyák beszerelése, videómemória bővítése Videokártya beszerelése Beszerelés előtt ellenőrizzük, szükség szerint állítsuk be a jumpereket. VESA kártyánál be kell állítani, hogy a VESA sín 33 MHz, vagy ennél nagyobb sebességű. ISA kártyánál beállítható, hogy a kártya képes e a várakozás nélküli adatátvitelre Némely kártyán a memória kezelés átlapolt vagy nem átlapolt módja között lehet választani. Természetesen, ha a gyári beállítás megfelelő, nem kell átállítást végezni. A kártya beszerelése előtt kapcsoljuk ki a gépet, sőt, húzzuk ki

a hálózati csatlakozót. Szereljük szét a házat, és csavarjuk ki a kártya rögzítő csavarját. ISA vagy PCI kártya beszerelésekor a kártya első felét a csatlakozóba illesztjük, majd élénél fogva belenyomjuk a csatlakozóba. VESA csatlakozónál az érintkező sávot a csatlakozóhoz illesztjük, majd az egészet élénél fogva belenyomjuk a csatlakozóba. Ellenőrizzük hogy a kártya rendesen a helyén van e, majd rögzítsük a házhoz. A videokártya memória bővítése Ha van üres foglalat a kártyán, akkor a bővítés megoldható. A kártya leírásában szerepel, hogy milyen memória típussal lehet bővíteni. Ellenőrizni kell az alábbiakat: Memória típusa: DRAM vagy VRAM (a WRAM két adatporttal rendelkezik, így egyszerre lehet írni és olvasni a WRAM-ba adatokat) Adatszervezés: 4, 8, 32, 64 bites . A kártya csak a dokumentációban leírt szervezésű RAMal képes működni Memória mérete: mekkora a maximális memória, amelyet a kártya

kezelni tud Késleltetési idő: ha nem egyforma memóriákat alkalmazunk, lehet, hogy az egyik hamarabb teszi az adatot az adatsínre, míg a másik még az előző adatot tartja ott. Ez hibás működést eredményez. Lehetőleg azonos memóriákat alkalmazzunk Memória behelyezése: illesszük a foglalatra a memóriát a megfelelő pozícióban. Nyomjuk be a foglalatba két újjal úgy, hogy a memória párhuzamos maradjon a kártyával. Ellenőrizzük, hogy megfelelően illeszkedik e a foglalatba. Ha a memóriabővítés után nem indul el a számítógép, akkor a RAM hibás, vagy nem megfelelő a bővítésre. Az AGP csatoló jellemzői Elméletileg négyszer gyorsabban hajtja végre a ciklusokat a PCI sínnél. Nagy előnye, hogy nem csak a videokártya memóriáját használja, nagy méretű 3D –s képek esetén képes a rendszermemóriát is használni. Továbbá, a kártya tartalmaz egy kitüntetett portot, melyen keresztül közvetlen eléri a memóriát és a processzort.

Adatátviteli sebessége a rendszer órajellel egyező. (a rendszermemóriában javasolt a 100 MHz-es SDRAM használata) Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 -2- 1. sz ÖNELLENŐRZÉSI FELADATLAP Utasítás: Végezze el az önellenőrzési feladatot az utasítás szerint. Ha elkészült, teljesítményét hasonlítsa össze a következő oldalon szereplő helyes megoldásokkal. 1. Ismertesse az AGP port jellemzőit! 2. Milyen memória típusok fordulnak elő a videókártyán? 3. Mit tesz a számítógép, ha a videokártya hibás? Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 -3- MEGOLDÓKULCS AZ 1. SZ ÖNELLENŐRZÉSI FELADATLAPHOZ 1. Ismertesse az AGP port jellemzőit! Accellerated Graphics Port, gyorsított

grafikus port. Segítségével nagy képek megjelenítéséhez a kártya processzora a rendszermemóriát is használhatja. Javasolt a 100 MHz, vagy gyorsabban SDRAM-ok használata a rendszermemóriában. Négyszer gyorsabban hajtja végre a ciklusokat, mint a PCI port, adatátviteli sebessége a rendszer órajellel azonos. 2. Milyen memória típusok fordulnak elő a videokártyán? SDRAM, olcsóbb, de lassabb, és VRAM, sokkal gyorsabb, de drágább. 3. Mit tesz a számítógép, ha a videokártya hibás? Füttyjelzéssel jelzi a hibát, és lehet, hogy el sem indul. Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 -4- 2. sz TANULÁSI GYAKORLAT A rész célkitűzés száma: 2. Rész célkitűzés. PC számítógép memória bővítése TANULÁSI TEVÉKENYSÉGEK KIEGÉSZÍTŐ ÚTMUTATÁSOK Hallgassa meg tanára előadását a PC számítógépek memória

Óraszám és időbeosztás a tanrend szerint. típusairól és bővítésükről! Készítsen feljegyzéseket! A kabinetben Hallgassa mag a balesetvédelmi oktatást. fokozottan fegyelmezett viselkedés szükséges! Figyelje meg tanára memória bővítés során végzett tevékenységét! Olvassa el és tanulja meg a tankönyv PC memória bővítéssel Ila László: PC építés, tesztelés, eszközkezelés foglalkozó részét. (PC-műhely 3) 30-32 oldal Markó: PC hardver konfigurálása és installálása 254-282 oldal Memória bővítés  olvassa el az alaplap leírásában a memóriabővítéssel foglalkozó fejezetet. Használhatja a tájékoztató lapban leírtakat  ellenőrizze, hogy a memória modul típusában, sebességében, kapacitásában és bithosszúságában megfelel megfelelő csavarhúzót, csipeszt, fogókat e a bővítésre használjon  érintse meg a kikapcsolt gép tápegységének házát vagy valamilyen földelt felületet. (az elektrosztatikus

feltöltődés tönkre teheti a memória áramkört!)  vegye ki a bővítésre szánt memóriát az antisztatikus tárolóból Lehetőleg ne érintse meg a memória érintkezőit,  kapcsolja ki a számítógépet és a memória IC kivezetéseit, mert az  vegye le a gép burkolatát elektrosztatikus feltöltődés tönkre teheti!!!  vegye ki a gépben lévő memória modulokat  a bővítést a legutolsó hely feltöltésével kezdje Mivel az első helyen lévő memória modulok  az EDO RAM, vagy 9 bites RAM modult kb. 20 fokkal akadályozzák a többi modul beépítését, a megdöntve helyezze az aljazatba memória bővítés előtt el kell távolítani őket  óvatosan billentse függőleges helyzetbe (apró kattanás jelzi, ha a helyére pattant)  (az SDRAM modult függőlegesen kell becsúsztatni a Kézzel ne érintse a foglalat érintkezőit, mert a foglalatba) kezünkről rákerülő zsírréteg az érintkezés  ellenőrizze, hogy megfelelően bepattant

e a helyére megbízhatóságát tönkre teszi!!!  kapcsolja be a számítógépet  ellenőrizze a memória működését Miután az összes tanulási gyakorlatot és önellenőrzési feladatot sikeresen elvégezte, jelentkezzen oktatójánál, akinek az engedélyével a kompetenciából teljesítmény/ismeret szintmérési vizsgát tehet. Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 -5- 2. sz ÖNELLENŐRZÉSI FELADATLAP Utasítás: Végezze el az önellenőrzési feladatot az utasítás szerint. Ha elkészült, teljesítményét hasonlítsa össze a következő oldalon szereplő helyes megoldásokkal. 1. Ismertesse a videoram (VRAM) jellemzőit! 2. Ismertesse, alapvetően miben különbözik a statikus RAM a dinamikus RAM –tól! Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia

neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 -6- MEGOLDÓKULCS AZ 2. SZ ÖNELLENŐRZÉSI FELADATLAPHOZ 1. A VRAM speciális, nagysebességű memória Két adatportot tartalmaz, egyet az íráshoz, egyet az olvasáshoz. E megoldással a memóriatartalom módosítása közben a videovezérlő folyamatosan képes a képet frissíteni. 2. A statikus RAM flip-flopok segítségével, a dinamikus RAM pedig apró kondenzátorban tárolja az információt. A dinamikus RAM kondenzátorából a töltések elszivárognak, ezért meghatározott időnként frissíteni kell a cellák tartalmát. Ez lassítja a működést, a memória elérési idejét megnöveli. Előnye, hogy nagy az elemsűrűség (kis helyen nagy memória kapacitás), egyszerű az előállítása, ezért az áruk alacsony A statikus RAM frissítést nem igényel, sokkal gyorsabb a DRAM –nál, viszont előállítása bonyolult, ezért drága. A TELJESÍTMÉNY SZINTJE: Az elvégzett feladatoknak meg kell egyezni

az itt szereplő válaszokkal. Ha valahol hibát követett el, vagy kérdése van ismételje meg a tanulási tevékenység szükséges részeit, illetve kérjen segítséget az oktatótól. Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 -7- 3. sz TANULÁSI GYAKORLAT A rész célkitűzés száma: 3. Rész célkitűzés. PC számítógép memória cseréje TANULÁSI TEVÉKENYSÉGEK Hallgassa meg tanára magyarázatát a PC számítógépek memória hiba elhárításáról Hallgassa mag a balesetvédelmi oktatást. KIEGÉSZÍTŐ ÚTMUTATÁSOK Óraszám és időbeosztás a tanrend szerint. Készítsen feljegyzéseket! A kabinetben fokozottan fegyelmezett viselkedés szükséges! Figyelje meg tanára memória csere során végzett tevékenységét! Olvassa el és tanulja meg a tankönyv PC memória cserével foglalkozó részét. Hibajelenség: A

számítógép egyes memória bankot figyelmen kívül hagy Lehetséges ok: nem megfelelően van e a foglalatban a memória modul  kapcsolja ki a számítógépet  vegye le a gép burkolatát  érintse meg a kikapcsolt gép tápegységének házát vagy valamilyen földelt felületet. (az elektrosztatikus feltöltődés tönkre teheti a memória áramkört!)  két ujjával feszítse szét a memória foglalat rögzítő fülét és billentse meg a memória modult  ha a modul függőleges kibillent a függőleges helyzetből helyzetbe vegye ki a foglalatból  ellenőrizze, hogy az érintkezők sérülés mentesek e  ellenőrizze a memória foglalat állapotát  az EDO vagy 9 bites RAM típusoknál a modult kb. 20 fokkal megdöntve helyezze a foglalatba  óvatosan billentse függőleges helyzetbe (apró kattanás jelzi, ha a helyére pattant)  SDRAM esetén a retesz kioldásakor nem billen el helyéről, a modul függőlegesen kiemelhető ill. behelyezhető.

 ellenőrizze, hogy megfelelően fekszik e  kapcsolja be a számítógépet  ha ismét nem ismeri fel kapcsolja ki a gépet és a fenti lépések megismétlésével cserélje ki a memóriát egy jó modulra Miután az összes tanulási gyakorlatot és önellenőrzési feladatot sikeresen elvégezte, jelentkezzen oktatójánál, akinek az engedélyével a kompetenciából teljesítmény/ismeret szintmérési vizsgát tehet. Ila László: PC építés, tesztelés, eszközkezelés (PC-műhely 3) 30-32 oldal Használhatja a tájékoztató lapban leírtakat megfelelő csavarhúzót, csipeszt, fogókat használjon lehetőleg ne érintse meg a memória érintkezőit, és a memória IC kivezetéseit, mert az elektrosztatikus feltöltődés tönkre teheti kézzel ne érintse a foglalat érintkezőit, mert a kezünkről rákerülő zsírréteg az érintkezés megbízhatóságát tönkre teszi! mivel az első helyen lévő memória modulok akadályozzák a többi modul cseréjét, a

memória csere előtt el kell távolítani őket Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 -8- TÁJÉKOZTATÓ LAP CÍM: Röviden az SDRAM-ról Az SDRAM úgynevezett burst (csoportos) műveletvégzést használ. Burst technika azt jelenti, hogy a processzor csak az első memória címet adja ki, a következő memória címeket maga a SDRAM állítja elő. A csoportos képesség kihasználására a DRAM meghatározza a csoport hosszúságát, azaz a kezdőcím után hány további címet kell képezni a memória belső számlálójának. (hány ciklusra vonatkozik a csoportos átvitel) Az SDRAM minden kiviteli és beviteli műveletét a rendszerórához szinkronizálja., és akár 100 MHz feletti rendszersínnel is üzemel. Működése A memória két területre van osztva. A memóriavezérlő amíg az egyik bankból olvas (vagy ír) a második bankban

már átadja a rá vonatkozó memória címet. (a memóriabankok lap szervezésűek) Így amikor az egyik bank adatai feldolgozásra kerülnek, azonnal rendelkezésre áll a második bankban a kiolvasásra (vagy írandó) adat. Az SDRAM működtetéséhez bonyolultabb memóriavezérlő szükséges, amit a régebbi alaplapok (pl. VX jelű chip-pel szerelt) nem tartalmaznak Memória bővítés/csere esetén szempontok: memória típusa memória szervezés ciklusidő adatsín szélessége paritás ellenőrzés tokozás az alaplap csak olyan memóriát tud fogadni, mint amilyenre felkészítették (chipset!), amilyen memóriavezérlőt tatalmaz. nem mindegy, hogy a memóriacellákat bitenkét vagy bitcsoportonként (bájtonként, dupla bájtonként, négybájtonként) lehet elérni az alaplap meghatározza, hogy milyen sebességű RAM-ot lehet beépíteni. Nagyobb ciklusidejű memória használata esetén nem valószínű, hogy működik. Ha a memória gyorsabb, mint a rendszer, akkor

működni fog. ezt a memóriafoglalat egyértelműen meghatározza (a Pentiumok 64 bites adatsínnel dolgoznak) az alaplap leírása tartalmazza, hogy az alaplap paritásos, paritás nélküli, esetleg mindkét típusú memória használatára alkalmas. az alaplap foglalata meghatározza, hogy milyen tokozású RAM használható Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 -9- 3. sz ÖNELLENŐRZÉSI FELADATLAP Utasítás: Végezze el az önellenőrzési feladatot az utasítás szerint. Ha elkészült, teljesítményét hasonlítsa össze a következő oldalon szereplő helyes megoldásokkal. 1. Mit jelent az SDRAM kifejezés? 2. Mit jelent a paritásellenőrzés? Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 - 10 -

MEGOLDÓKULCS AZ 3. SZ ÖNELLENŐRZÉSI FELADATLAPHOZ 1. Szinkron dinamikus RAM – a processzor órajelével működő RAM A memória két részre (bankra) van osztva, miközben a memória vezérlő az egyikből ír vagy olvas, a másiknak a következő memória címet adja át. Ezzel amikor az egyik bank adatai feldolgozásra kerültek, azonnal rendelkezésre áll a másik bankban kiolvasásra vagy írásra az adat. 2. Paritás ellenőrzés –párosság ellenőrzés – hiba ellenőrzés A memória 8 bitenként ki van egészítve plusz 1-1 bittel. Páros paritás ellenőrzéskor ez a bit csak akkor 1, ha az előző 8 bitben az 1 –es bitek száma páratlan (párosra egészíti ki). Páratlan paritás ellenőrzésnél a paritás bit akkor 1, ha az előző 8 bitben az 1-es bitek száma páros. A TELJESÍTMÉNY SZINTJE: Az elvégzett feladatoknak meg kell egyezni az itt szereplő válaszokkal. Ha valahol hibát követett el, vagy kérdése van ismételje meg a tanulási tevékenység

szükséges részeit, illetve kérjen segítséget az oktatótól. Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 - 11 - 4. sz TANULÁSI GYAKORLAT A rész célkitűzés száma: .4 Rész célkitűzés. PC számítógép merevlemez cseréje TANULÁSI TEVÉKENYSÉGEK KIEGÉSZÍTŐ ÚTMUTATÁSOK Hallgassa meg tanára magyarázatát a PC számítógépek merevlemezeiről azok cseréjéről Figyelje meg tanára merevlemez csere során végzett tevékenységét! Óraszám és időbeosztás a tanrend szerint. Készítsen feljegyzéseket! A kabinetben fokozottan fegyelmezett viselkedés szükséges! Olvassa el és tanulja meg a tankönyv PC merevlemez cserével foglalkozó részét. Ila László: PC építés, tesztelés, eszközkezelés (PC-műhely 3) 39-42 oldal Hibajelenség: A számítógép merevlemeze nem működik  kapcsolja ki a számítógépet

 vegye le a gép burkolatát  érintse meg a kikapcsolt gép tápegységének házát vagy valamilyen földelt felületet. (az elektrosztatikus feltöltődés kárt okozhat a számítógépben)  figyelje meg, hogy a vezetékek milyen sorrendben csatlakoztak a merevlemezhez  húzza le a merevlemezről a táp és az adatkábelt  megfelelő keresztfejű csavarhúzóval csavarja ki merevlemez rögzítő csavarjait  csúsztassa ki a helyéről a merevlemezt  ellenőrizze, hogy a jumperek megfelelő helyzetben vannak e  ha a jumperek lecsúsztak vagy rossz helyen voltak rendes felhelyezésük után megkísérelhető a merevlemez ismételt üzembe helyezése  a cserélendő merevlemezt vegyük ki a tároló dobozából  állítsa be a master – slave jumpert a megfelelő állásba  ellenőrizze, hogy a többi jumper megfelelő helyen van  csúsztassa helyére a merevlemezt  illessze helyére az adat (szalag) kábelt. (a piros jelölés az 1 sz.

vezeték)  csatlakoztassa a tápellátást  csavarja be a merevlemez rögzítő csavarjait és óvatosan húzza meg  kapcsolja be a számítógépet  lépjen be a SETUP programba  állítsa be az új lemezegység cilindert, fej értékeit  szükség esetén végezze el a lemez partícionálását, formázását A kompetencia teljesítéshez szükséges további tanulási útmutatókat tanárától fogja megkapni Miután az összes tanulási gyakorlatot és önellenőrzési feladatot sikeresen elvégezte, jelentkezzen oktatójánál, akinek az engedélyével a kompetenciából teljesítmény/ismeret szintmérési vizsgát tehet. Használhatja a tájékoztató lapban leírtakat megfelelő csavarhúzót, csipeszt, fogókat használjon általában a szalagkábel 1. sz vezetéke (pirossal jelölve) van a tápcsatlakozás mellett, de ha ettől eltér, úgy azonos típusra cseréléskor az eredeti helyzet megfigyelése sok munkától kímél meg bennünket a ház sorjás

lemezélei balesetet okozhatnak, ezért fokozott óvatossággal járjon el! ügyeljen az alakzáró csatlakozó megfelelő helyzetére! ügyeljen a megfelelő méretű csavarra! Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 - 12 - TÁJÉKOZTATÓ LAP CÍM: A lemezes adattárolás alapjai A tárolóeszközök az információtárolás formáit három szinten valósítják meg:    fizikai szinten azaz az eszközön magán milyen fizikai formában történik az adatok elhelyezése BIOS szinten, amely a felhasználó számára az adattárolás módjának lehetséges legalsó meghatározási szintje DOS (operációs rendszer) szinten, amely a felhasználó számára a tárolóeszköz szokásos alkalmazási szintje Fizikai szintű tárolás A mágneses adatrögzítés módja hasonló a magnetofonnál használt jelrögzítési technikához, de

adatrögzítésnél mindig digitális megoldású. A rögzített jelsorozat helyes értelmezéséhez ismerni kell azokat az időpontokat, amikor „mintavételezni kell” hogy megállapítható legyen a jelsorozat 1 vagy 0 volta. Ezt az időpontot úgynevezett szinkronjelekkel biztosítják. A hajlékony lemezek estén – dupla sűrűségű lemezeknél – az MFM jelrögzítést alkalmazzák. Az MFM eljárásnál szinkronjel csak akkor kerül rögzítésre, ha 0 után 0 érték következik. Az adattárolás a lemez felületén sávokban (track) ezen belül szektorokban történik. Merevlemez esetén több lemezen történik a tárolás, és itt a fizikailag egymás alatt elhelyezkedő sávokat cilindernek nevezzük. BIOS szintű információ kezelés Hajlékony lemeznél a sáv és szektorműveletek a 13h megszakítási vektoron keresztül érhetők el. A választott funkció sorszámát az AH regiszterben kell megadni A teljesség igénye nélkül pl: AH 00h reset, a meghajtót

alapállapotba hozza, az olvasófejet a 0. sávra viszi AH 02h olvasás, bármelyik szektor beolvasása AH 03h írás, szektor lemezre írása Ha merevlemez is van a gépben, a floppy meghajtó funkcióit a 13h megszakításról a 40h vektorra irányítja. Merevlemez esetén is a 13h megszakítási vektor használatával végezhetők a sáv és szektor műveletek. hasonlóan a floppyhoz az AH regiszterben kell megadni a funkció sorszámát DOS szintű információ kezelés A DOS (az operációs rendszer) biztosítja, hogy a lemeztartalom felhasználói programokból történő használata egységes formában történjen. Az operációs rendszer által kezelt lemezrészek: merevlemeznél partíciós tábla boot sector (betöltő szektor) állomány elhelyezési tábla (FAT) állomány elhelyezési tábla másolata (FAT2) főkönyvtár (root directory) rendszer és felhasználói állományok Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása,

javítása Száma: Kompetencia neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 - 13 - 4. sz ÖNELLENŐRZÉSI FELADATLAP Utasítás: Végezze el az önellenőrzési feladatot az utasítás szerint. Ha elkészült, teljesítményét hasonlítsa össze a következő oldalon szereplő helyes megoldásokkal. 1. Mit jelent, hogy a merevlemez master vagy slave állapotban van? 2. Mit jelent a BIOS –ban a HEADS, CILINDERS, SECTORS és a WRITE PRECOMPENSATION megnevezés? 3. Mi az LBA üzemmód? Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 - 14 - MEGOLDÓKULCS AZ 4. SZ ÖNELLENŐRZÉSI FELADATLAPHOZ 1. A Master üzemmódú merevlemez alkalmas operációs rendszer betöltésére, slave állásban nem fog bootolni. 2. HEADS, a fizikai illetve logikai fejek száma CILINDERS, a lemezen lévő sávok száma; lehet fizikai és logikai cilinderszám;

összerendelésüket a BIOS végzi SECTORS, a meghajtó által elérhető legkisebb adatmennyiség, a sávok szektorokra vannak osztva, melynek mérete 512 bájt WRITE PRECOMPENSATION, annak a cilindernek a száma melytől csökkenteni kell az írási áramot (ha a merevlemez minden cilinderen azonos számú szektort tartalmaz, akkor a belső sávokban az adatsűrűség nagyobb (a szektor kisebb) ezért a belső szektorokban csökkenteni kell az író áramot, mivel nélküle a szomszédos szektorokat is átírhatja). 3. Az LBA üzemmód Logical Addressing Block – logikai blokkcímzést jelent E módszerrel lehetővé válik 504 Mbájtnál nagyobb merevlemez (max. 8,4 Gbájt) kezelése A BIOS lekérdezi a merevlemez méretét és ezt az értéket átalakítja logikai blokkszámra melyet az operációs rendszernek már cilinder fej szektor formában ad át. Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia neve:

Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 - 15 - KOMPETENCIA TELJESÍTMÉNYSZINT FELMÉRŐ TESZTLAP A tanuló neve: Dátum: Modul neve: Számítógép karbantartása, javítása Száma: Próbálkozások száma: 2. Kompetencia neve:Számítógép részegység cseréje Száma: 2 1. UTASÍTÁSOK Feladat: Végezzen merevlemez cserét egy számítógépben. Szintek 5 jeles 4 jó 3. ÁTFOGÓ ÉRTÉKELÉS A teljesítmény szintjeinek meghatározása A feladatot önállóan, hibátlanul teljesíti. Felügyeletet nem igényel. Problémás helyzeteket is megold Összefüggéseket meglát. A feladatot önállóan teljesíti. Felügyeletet nem igényel Kisebb hiányosságai vannak. Összefüggéseket meglát A feladat elvégzéséhez kevés segítségre is és kevés felügyeletre is szüksége van. Kisebb hiányosságai is vannak 3 közepes A feladat elvégzéséhez jelentős segítséget és jelentős 2 elégséges felügyeletet igényel. Hibákat is elkövet, de

teljesítménye elfogadható. Összefüggéseket nem vesz észre A teljesítmény elért szintje: Az oktató/vizsgáztató(k) aláírása: A teljesítmény kritériumai Igen Nem Nem jellemző 1.Kikapcsolta a gépet a szerelés előtt 2.Megérintett földelt felületet a szerelés előtt 3.Megjegyezte, hogy az adatkábel hogyan helyezkedett el a merevlemezen 4.Megfelelő szerszámot hasznát a csavarok eltávolítására 5.Megfelelően dobozolta ki a csere merevlemezt 6.Ellenőrizte/beállította a jumpereket a megfelelő állásba 7.Megfeleően csúsztatta helyére a merevlemezt 8.Megfelelően csatlakoztatta az adat és a tápkábalt 9.Megfelelő szerszámot használt a rögzítéshez 10.Megfelelően megszorította a rögzítő csavarokat 11.Ellenőrizte munkáját a tápfeszültség bekapcsolása előtt 12.Beállította a BIOST az új merevlemezhez 13.Ellenőrizte a működőképességet 14.Megfelelően partícionálta az új lemezt 15.Megfelelően formázta az új merevlemez

egységet Teljesítményszint: Valamennyi kérdésre “igen” vagy “nem jellemző” a válasz. Amennyiben valamelyik kérdésre a válasz “nem”, a vizsga sikertelennek minősül. Forduljon az oktatójához, aki megmondja, milyen további tevékenységet kell végeznie ahhoz, hogy a hiányosságokat/hibákat kijavítsa és sikeres vizsgát tegyen. Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 - 16 - ELMÉLETI ISMERETSZINT FELMÉRŐ TESZTLAP A tanuló neve: Dátum: Modul neve: Számítógép karbantartása, javítása Száma: Próbálkozások száma: 2. Kompetencia neve: Számítógép részegység cseréje Száma: 2 1. UTASÍTÁSOK Oldja meg az alábbi feladatot! Szintek 3. ÁTFOGÓ ÉRTÉKELÉS A teljesítmény szintjeinek meghatározása 5 jeles 4 jó 3 közepes A feladatlapot 91-100%-os teljesítménnyel megoldotta A feladatot 81-90% -os

teljesítménnyel megoldotta A feladatlapot 61- 80 %-os teljesítménnyel megoldotta 2 elégséges A feladatlapot 50 -60%-os teljesítménnyel megoldotta A feladatlapot nem sikerült legalább 50%-os teljesítménnyel 1 elégtelen megoldani A teljesítmény elért szintje: Az oktató/vizsgáztató(k) aláírása: 1. Mi a különbség a SRAM, DRAM és SDRAM között? 2. Hogyan kell foglalatba helyezni a DRAM és az SDRAM modult? 3. Mire szolgál merevlemezeknél az LBA, LARGE és a CHS üzemmód? 4. Írja le egy új merevlemez partícionálásának lépéseit! 5. Írja le, mire használható a SCANDISK program! 6. Írja le, mire szolgál a POST! 7. Ismertesse mit jelent az MFM jelrögzítés mágneslemezes tárolásnál! 8. Mit jelentenek monitoroknál a NI, MPR-II, TCO95 jelölések? 9. Ismertesse, hogyan lehet egy vírus által fertőzött masterboot szektort helyreállítani! Elégtelen teljesítményszint: ha nem sikerült legalább 50%-os teljesítményt elérnie, a

tudásszintje nem elfogadható. Forduljon az oktatójához, aki megmondja, milyen további tevékenységet kell végeznie ahhoz, hogy a hiányosságokat/hibákat kijavítsa és a tudásszint felmérést sikeresen megismételhesse. Szakma Műszaki .számtechn technikus Modul neve:Számítógépek karbantartása, javítása Száma: Kompetencia neve: Számítógépek részegységeinek cseréje Száma: 2 - 17 - Felhasznált és javasolt irodalom Markó Imre: PC hardver konfigurálás és installálás Markó Imre: PC konfigurálás és installálás, A hardver Markó Imre: PC konfigurálás és installálás, A szoftver Sághi Balázs: Alaplapok, sínrendszerek, konfigurálás (PC-műhely 1) Ila László – Sághi Balázs: Megjelenítők, hátértárolók, soros és párhuzamos interfész (PC-műhely 2) Ila László: PC építés, tesztelés, eszközkezelés (PC műhely 3) Boér – Dóra – Fenyő – Seres: Az IBM PC-k belső felépítése Art Margolis: Hibakeresés, javítás

személyi számítógépeken Abonyi Zsolt: PC hardver kézikönyv Csala Péter: A számítástechnika hardver alapjai Szűcs László: Az IBM PC-k hardver elemei Bartha Attika: Norton Utilities 6.01