Kereskedelem | Elektronikus Kereskedelem » Az online aukció fejlődése

Alapadatok

Év, oldalszám:2004, 27 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:77

Feltöltve:2009. március 28.

Méret:274 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Az online aukció fejl dése Réz Tamás egyetemi tanársegéd BME – GTK Információ- és Tudásmenedzsment Tanszék 2004 Az el adás tartalma Meghatározások Az árverés fajtái, sajátosságai Nem hagyományos árverések Átmenet: hagyományos online (Aucnet) Online aukciók a világban Online aukciók Magyarországon Következtetések, jöv kép Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Meghatározások a hagyományos aukciókat övez misztikus fal átlépése Internetet használók körében könnyen átugorható az elektronikus árverésekben rejl lehet ségek vázolása Magyar Nagylexikon: „áruk nyilvános, versenyszer értékesítési módja. Az árut (vagyontárgyat) annak adják el, aki a legmagasabb árat ajánlja érte (licitálás).” már az ókori rómaiak is alkalmazták. Sotheby’s, Christie’s, eBay, Polgár, Kieselbach, BÁV, Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Az árverés Az árverés elméletileg a

kereskedelem leghatékonyabb formája, hiszen segítségével a legtisztább formában érvényesül a kereslet-kínálat törvénye. Fajtái: – amerikai (kikiáltás alacsony áron, a licitálás révén folyamatosan n ), – holland típusú árverés (magas induló ár, automatikusan csökken) - árlejtés Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Az árverés (2) a kikiáltási ár a becsült érték ált. 70-80%-a az árverést rendez cég (aukciósház) a közvetítés fejében jutalékot számol fel (30%) licitemelés: az aktuális ár 10%-a (íratlan szabály) Az Encyclopaedia Britannica-ban 2001. májusában 188 (1999. áprilisban 177) fogalom meghatározásában szerepelt az „aukció” (auction) szó ló, képz m vészet, zöldség, gy jtemény, hal, drágak , apacs földek, Zakopane területe, cég, pénzérme, bor, stb. Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Távlicitálás Lehetséges okok: elfoglalt, nem tud jelen

lenni, vételi szándékát nem akarja nyilvánosságra hozni (anonimitás), nem ért a m tárgyakhoz. Módjai: szakért (neves gy jt , m vészettörténész, keresked ) vagy maga az árver ház licitál a m tárgyvásárló helyett („vételi megbízás” – csak el leg ellenében, ha tudja, hogy mit és mennyiért akar megvenni), telefonos licit. Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Elektronikus kereskedelem, trend El rejelzés: 2001 környékén az ingatlanok közel egyharmada árverésen talál új gazdára (Property Auction House), a világkereskedelem 10 %-a elektronikus úton fog bonyolódni kritikus tömeget akkor éri el, amikor legalább a szervezetek fele ténylegesen érintetté válik max. 2-3 év (EITO) el nye nem a m ködési ktg-k csökkentése, hanem a szolgáltatás min ségének javítása Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Elektronikus kereskedelem, trend (2) Online aukciós piac (eMarketer, Forrester

Research) •1998: 650 millió $ (az összes online kereskedelmi forgalom 8,1%-a) •2000: 6,5 milliárd $ (17,6%) •2004: 16,3 milliárd $ (13%) •2006: 50 milliárd $ (25%) •(EU 2005: 1 trillió B2B) •USA háztartások 21%-a licitált már online Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Online aukciók a világban Az elektronikus kereskedelem sajátos változata 1994 után honosodott meg (Internet elterjedése) Cégek közötti aukciós forgalom 2000-ben ≈10 mrd $, 2002-ben 52,6 mrd $ ! (Forrester Research) Kiküszöböli az eladók és a vev k közötti fizikai távolságot Fajtái: – licitálók egymás ellen (izgalmasabb), – cégek az eladók (biztonságosabb) Proxy bidding (nem szükséges az aukció állandó figyelemmel kísérése) Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Online aukciók a világban (2) – az eBay sikertörténete a hálózati aukciós vállalkozások legendás megtestesít je 1995: Mr. Omidyar

elkészítette els honlapját 1997 közepét l profi vezet : Meg Whitman szélesebb kínálat mellett új piacokat nyitott, új társadalmi rétegeket vont be a kereskedelembe újfajta, a legnagyobb érdekl dést mozgósító üzletfogyasztó-fogyasztó (BtCtC), magánszemélymagánszemély közötti adásvételt t zte ki a zászlajára ÁB: 2001. I negyedév 79% (1999 I: 43 %)! Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Online aukciók a világban (2) – az eBay sikertörténete Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Online aukciók a világban (3) várható elektronikus árver házak összeolvadása, óriások összefogása (Microsoft, Dell, ExciteAtHome, Lycos, Ticketmaster) (FairMarket) eBay részvényei -10% Internetes aukciók már mobilon is (eBay-NokiaMannesmann) D2 (WAP)! Hirdetési piacot is elérte az elektronikus aukció Európa versenyt fut az USA-beli óriásokkal Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig

Online aukciók a világban (3) Alkategóriák száma F kategóriák Antikvitások és gy jtemények M vészet és szórakozás Járm Üzlet és iroda Ruházat és felszerelések Számítástechnika Elektronika és fényképezés Ház és kert Sport és szabadid Sportkártyák Játékok Vegyes Telekommunikáció Zene és film Összesen: 14 db Hirdetések száma a német alkategóriákban az amerikai site-on a német site-on 2000.1029 2001.0517 17 9 6 11 12 4 21 8 4 15 5 17702 9624 2444 5038 9607 32521 4423 3361 10964 12916 11 15 5 2 21 11 124 db 14 16 10 21 8 7 14 143 db 2130 2600 2684 8791 951 8979 9940 80490 db 2811 5399 4234 22048 2044 9893 27581 138195 db Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Online aukciók Magyarországon alacsony forgalom, bevezetés id szaka eCSERI (www.ecserihu): „A lap nem található” – Drótposta Kft. (dpg – e-mail) – „eBay sikertörténetét szeretné hazánkban megvalósítani”, – Egyel re

ingyenes: bizonyos összeghatárig (69.000 Ft) játékpénz, „2000. június 1-ig” – 2001.0517-én (20010419 / 20001030) 440 (440/392) regisztrált, 12 (12/12) kitiltott felhasználó, 206 (206/177) „leütött” és 9 (9/12) „él ” ajánlat, 58 kategória – Az árverések több, mint 90%-ára nem licitáltak! Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Online aukciók Magyarországon (eCseri) Hirdetések száma 1999.1031 20001030 20010419 Él kedvencek 0 0 0 Bútor, lakberendezés 3 2 0 Gy jtemények 1 2 0 Fotó, hifi 7 2 0 Gépek, szerszámok 1 0 0 Hangszer 0 0 0 Játékok 1 0 0 Járm vek és alkatrészeik 2 0 0 Könyv, Film, Újság 1 2 2 M alkotás, régiség 0 1 hónap0 alatt csupán 0 Ruházat 0 ekkora0 az eltérés!0 Sporteszközök 4 0 0 Számítástechnika 3 1 0 Telefon, tartozékok 3 1 0 Általános 1 5 0 Csak feln tteknek 0 0 0 Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Összesen: 16 db 22 db 12 db 10 db Kategória

2001.0517 0 0 3 0 1 0 0 0 2 0 0 0 0 0 5 0 11 db Online aukciók Magyarországon (2) Prím Online (www.arverescom): „Ez a szolgáltás jelenleg szünetel.” – Magyarország els nyilvános Internetes árver házának nevezi magát – B séges kategóriaválaszték: 2002.1002 (20010517/20001030) 38 (42/38) db – Nagyon kisszámú „él ” (licitálható) hirdetés, drasztikus csökkenés: 2 (22/142) db – Domain 1 (12/59), Régiség 0 (0/27), Hardver – teljes gép 1! – Kieselbach – Prim Online – Origo: els online képaukció (1999.1125-28) 120 ezer oldalletöltés Egyik grafikára 40 (!) árajánlat Rippl-Rónai rajza 40 ezer közel félmillió, Faragó Géza grafikája 15 ezer 273 ezer Ft (!) Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Online aukciók Magyarországon (3) aXio (www.axiohu), axioArtcom: – 1999. október 13-án indult, „szükségtelenné vált holmijainkat itt is ingyen értékesíthetjük, vásárolhatunk” – Szerverid

több helyen vitás esetek kisz rése – 2002. október 2-án (20010517/0419/20000911) 1307 db (4093/4384/2034) hirdetés 19 (15/15/17) f kategóriában – Egyenl tlen eloszlás volt: 1853 db (2142/1844) (≈50%!) a Zene (CD, MC, DVD, Videó) kategóriában; 2002.1002: Zene 6 db, 30% Könyv-ben – Ezek dönt többsége is néhány (?/3/3/4) „Profi” feladótól – „Profi Aukció”: a szerz dött cég pillanatnyi raktárkészlete (ált. fotóval) felkerül az aXio megfelel kategóriájába egyhetes meghosszabbított aukcióra – 2001. április 1: els off–line magyarországi aukció él , interaktív közvetítése az Interneten – 2001. május 24-t l aXio-origo együttm ködés Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Online aukciók Magyarországon (4) aproNet (www.stophu/apronet - stopextrahu/apronet - wwwapronethu): – dinamikus fejl dés: 1999.1103 10113 db hirdetés, ebb l – – – – 549 db volt licitálható 2000.1102 25413 tétel, 667

db árverésként regisztrált 2001.0419 34010 db (633) 2002.0517 32545 db hirdetés (603 db) 20021002-n 46100 (883 db licitálható); naponta 15-35 új aukció indul SMS, WAP 14 kategória, több olyan is szerepel, melyekre értelmetlen licitálni! (pl. ismerkedés, foglalkoztatás, kikapcsolódás, stb) rendkívül pezsg aukciós élet? csak a látszat, téves következtetés! A vásárlók ezen a site-on sem használják ki a nyilvános aukció nyújtotta lehet ségeket: <5% hirdetések száma, melyekre ténylegesen licitáltak (Mobiltelefon-ban 104 találatból csupán 4-re)! Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Online aukciók Magyarországon (5) Magyar Aukció (www.magyaraukciocom) (jelenleg nem érhet el): – 1999.0801-én indult, ingyenes – 1999.0930/1103/20000912/20010419/0517/0619-én 371/710/1642/1741/1751/1760 felhasználó, ?/?/2699/3058/3114/3152 lejárt, 231/316/68/52/35/11 (!) „futó” árverés – kategóriák: Antikvitás

(17/32/18/4/5/5), Autó (9/17/4/3/0), CD (75/85/0/1/0), Elektronika (27/37/0/7/0), Egyéb (48/30/10/megsz nt), Ingatlan (4/10/1/0/0/0), Könyv (3/68/6/0/0/0), M alkotás, gy jtemény (-/8/20/7/10/5), Számítástechnika (48/37/-/20/12/1) – A csekély érdekl dést jól érzékelteti, hogy a legnézettebb árverést: Szántó CSa (SZUMÓ olaj, vászon/KorlátLAN InterNET) is csupán 24szer (27/53×) látogatták meg. Utolsó „Hír”: 2000 január 10 Napfolt (www.napfolthu/arveres) (jelenleg nem érhet – „Figyel ” funkció el): leegyszer síti a licitálót érdekl termékek elérését ez a „virtuális kosár” Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Online aukciók Magyarországon (6) kalapacs.hu (wwwkalapacshu) (jelenleg nem érhet el): – 2001.0517-én (20001211/20010419) 692 (724/1838) db „él aukció”, Teljes érték: 891m (811m/1,3mrd) Ft és (5e/348e) USD – 23 f kategória, Helyi aukció (!) lehet sége – tételek ≈30%-a 1

kategóriában (Domain nevek / Internet) 4SALE (index.hu/4sale) (jelenleg nem érhet – Index portál áruháza (aukciós rész) – – – – el): valószín leg átlagosnál nagyobb látogatottság 4SALE Hungary Rt. (alapító: Art-In Internet Technologies & Electronic Commerce Ltd.) 2000. nyarán el készítés, „start”: 2000. november 500-1000 látogató, ebb l napi 1-2 vásárlás „Helyette”: Index piactér (piacter.indexhu = Vatera) link él, de Index Aukció: Tétrakó (nemzetközi szerepl : Lengyelo. sikeres) Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Online aukciók Magyarországon (7) Vatera (www.vaterahu): – ingyenes, pénzügyi befektet je: eQuest – árlejtéses (holland) aukcióra is van lehet ség – hatásos marketing, reklámtevékenység – nincs publikus statisztika – Mobil kategóriában 2002.1002-án 4927 db (20010619 44 db; 0419n 60 db) hirdetés szerepelt; Film, DVD, VHS-ben 1891 db (2002.1002) (néhány cégt l

származik)! – Stabilan veszteséges volt, de átvészelte; 2004: 1 mrd Ft átmen forgalom, 40.000 felhasználó Aukciófórum (www.aukcioforumhu) = Vatera FOTEXNet.HU (wwwfotexnethu): – 2000. áprilisától m ködik, 20010423-tól az origón keresztül is – csak fordított árverés VOLT – m szaki cikkeknél 30%, vegyesben (pl. napszemüveg) 70%, könyveknél pedig akár 80% fölött is lehet a megtakarítás – áruház saját szállítási költségek miatt bezár, majd várhatóan újranyit Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Online aukciók Magyarországon (8) eeebid (www.eeebidhu): – eeebid.com Inc multinacionális cég (100%-ban a Unicartecom Software AG., Vaduz, Lichtenstein cég leányvállalata); PL, RO, CZ – indulás: 2000. nyarán, magyar viszonyokhoz adaptálva: 2000 szeptember 11; eeeBid Kft. 2001 februártól – Jó marketing: cikkek (Computer Aktív, Magyar Hírlap, Blikk, Mai Nap, Metro, Népszabadság), szórólapok (BME

környékén is) – együttm ködések: Magyar Televízió (olimpia), F városi Állat- és Növénykert (örökbefogadás) – 2002.1002-án (20010517/0419/20001002) 16226 (15045/13763/783) aktív termék - ebb l 16149 (13414/11900) Könyv, zene, film (üzlet raktárkészlete), 2000.1002-ig 20054 látogató volt, utána nem elérhet ez az adat) – a “hagyományos” aukciós ajánlatok kevesebb, mint 5%-ára érkezett csupán licit! – az impozáns hirdetési számok többnyire a néhány partnert l származnak – c2c nem els dleges, átmen forgalom: 80 mFt (2003), >100 mFt (2004. Q13); 35000 felhasználó; 10 mFt és 600 termék / hó Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Online aukciók Magyarországon (9) Magyar Posta Rt.: Postai Elektronikus Nyílt Piactér (http://pep.postahu) Indulás: 2002. február bevezet id szakban a MP mint beszerz jelenik meg következ szakaszban elektronikus aláírás P.E Bels P: saját bels piactere – postahelyek m

ködéséhez szüks. anyagok + kereskedelmi áruk ezen igényekkel lép ki a Nyílt P.-re – vállalati (önálló egység / leányvállalat) + dolgozói regisztráció (6 lépés) – egyes oldalak ékezetmentesek – – – – Ideiglenes: origo-MOB, vezess.hu, Porst (?) Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Online aukciók Magyarországon (10) A WebTender elektronikus vállalati beszerzési rendszere (www.webtenderhu) „b2b e-kereskedelmi portál”: – Szerver: 2000.1117-n telepítve (MatávNet) – Biztonságos kapcsolat (http https) – WebTender-rendszer: platform (megjelenítési és felhasználói felület), – – – – – ügynökhálózat, tendergazdahálózat Szintén csak közvetít szerep Fordított aukció (legjobb ajánlatnak legalább a licitlépcs vel alacsonyabbnak kell lennie az el z legjobb ajánlatnál) Szolgáltatásai: vételi igény közzététele (tenderkiírás), fordított aukció, egyedi elektronikus beszerzési

rendszerek készítése, -üzemeltetése, tanácsadás, reklámfelület 2001. május 17-én „a rendszer tesztelés alatt áll”, üres, nagyon jól kezelhet felhasználói, adminisztrátori (!) felület, 2002.1002: „Az oldal nem található” Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Mai körkép, jöv kép (1) A hazai online aukciós piac négy-öt céget tart el. A 3 legnagyobb szerepl jelenleg: – Vatera (kb. 90-95%) – eeeBid – Netaukció B vülés lehet sége: internetes penetráció növekedése felhasználók számának emelkedése. eBay HU? Kicsi, de fejl d hazai piac. Számos portál megsz nt (kalapacs.hu) vagy szünetelteti tevékenységét (pl. Prim Online) Jön a használtautó-t zsde? Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Következtetések, jöv kép (2) Az online aukciók egyre meghatározóbb szerepet fognak betölteni a jöv ben (kereslet-kínálat). Internet felé irányuló pozitív kultúra- és

szemléletváltás szükséges (f leg Mo-on). Letisztuló piac, de új belép k is. Cél, feladat: el ször a látogatottság, felhasználói létszám kritikus szint fölé emelése „csalogatás”. Hazánkban a szükséges informatikai tudásanyag és infrastruktúra rendelkezésre áll, ezek gazdálkodó szervezetekkel való globális egymásra találása viszont még el ttünk van. Réz Tamás: Az offline árverésekt l az online aukciókig Köszönöm a figyelmet!