Oktatás | Andragógia » Márkus Edina - A felnőttképzés módszertana

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 22 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:259

Feltöltve:2008. december 10.

Méret:114 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

A felnőttképzés módszertana PF33MT522L tantárgy segédanyaga (az előadáson elhangzottak kiegészítése) Márkus Edina Ph.D Társadalomtudományi Tanszék 2008/09 I. Oktatási módszerek • előadás • magyarázat • elbeszélés / leírás • szemléltetés • megbeszélés / beszélgetés • tréning • vita • moderációs módszer • munkáltató módszer • projektmódszer • felfedezéses tanulás • kooperatív oktatási módszer • esettanulmány • szimuláció / szerepjáték / játék • házi feladat • önirányított tanulás Előadás Előadás: monologikus, szóbeli közlés, egy-egy téma logikus, részletes, hosszabb ideig tartó kifejtése cél: új ismeretek közlése, a tananyag bevezetése, az érdeklődés felkeltése előnyei: • hatékony az ismeretközvetítésben • a lényeget jobban kiemeli • lehetőség van a kérdezésre hátrányai: • kevésbé alkalmas az önálló gondolkodás, a véleményalkotás és a probléma

megoldási képesség fejlesztésére • kevés a kapcsolat az előadó és a hallgatók között • az együtt haladás látszatát kelti • idő- és helyfüggő Magyarázat, elbeszélés, szemléltetés Magyarázat: monologikus tanári közlés, célja törvényszerű összefüggések, szabályok, tételek, fogalmak megértésének elősegítése fajtái: értelmező / leíró / okfeltáró magyarázat Elbeszélés (leírás): monologikus szóbeli közlés, célja egyegy jelenség, esemény, folyamat, személy, tárgy érzékletes, szemléletes bemutatása Szemléltetés: szemléletes módszer tárgyak, jelenségek, folyamatok észlelésére, elemzésére fajtái: közvetlen / közvetett megfigyelés Megbeszélés, tréning, vita Megbeszélés (beszélgetés): dialogikus szóbeli közlés, a tanulók a pedagógus kérdéseire válaszolva dolgozzák fel a tananyagot feltétele: a tanulók előismerete, érdeklődése, kommunikáló kedve Tréning: speciális képességek

és készségek fejlesztésére irányul (pl. kommunikációs, önismereti) Vita: dialogikus szóbeli közlés, célja az ismeretek elsajátításán túl a gondolkodás és a kommunikációs készségek fejlesztése feltétele: a tanulók előismerete, érdeklődése, kommunikáló kedve jellemzői: nem a tanár irányít, tanár és diák egyenrangú felek Moderációs módszer, munkáltató módszer, projektmódszer Moderációs módszer: csoportok önálló ismeretszerzésére és problémamegoldására épít, (sajátos tárgyi feltételek) Munkáltató módszer: gyakorlati módszer, célja az önálló tanulás (tankönyvekkel, manipulatív tevékenységek, gyakorlati munkák v. programozott anyagok által) Projektmódszer: a tanulók érdeklődésére, önálló tevékenységére épít, célja egy konkrét feladat v. probléma megoldása előnye: fejleszti a problémamegoldó képességet, a kreatív gondolkodást, a kooperációs készséget Felfedezéses tanulás,

kooperatív oktatási módszer Felfedezéses tanulás: lényege az ún. „heurisztikus beszélgetés” előnye: felkelti és irányítja a tanulók önálló gondolkodását Kooperatív oktatási módszer: a tanulók kis csoportokban végzett tevékenysége, célja a szociális készségek és együttműködési képességek kialakítása Esettanulmány, szimuláció / szerepjáték / játék, házi feladat, önirányított tanulás Esettanulmány: egy téma feldolgozása konkrét szituáció alapján Szimuláció / szerepjáték / játék: tapasztalati tanulás révén fogalmak, események, jelenségek elsajátítása, tevékenységek begyakorlása Házi feladat: a tanulók önálló, a tanítási órák között végzett tevékenysége Önirányított tanulás: a tanuló saját maga kezdeményezi és végzi a tanulást Módszerek kiválasztásának kritériumai 1. az oktatás törvényszerűségei ill. alapelvei 2. az oktatás céljai és feladatai 3. az adott

tudomány, tantárgy, téma tartalma és módszerei 4. a tanulók tanulási feltételei 5. a külső feltételek sajátosságai 6. a tanárok lehetőségei Szervezési mód • A tanulási munka irányításának szempontja alapján: • tanári dominanciájú - frontális munka • közös tanári-tanulói - csoportmunka • tanulói dominanciájú - párban tanulás, egyéni tanulás). Eszköz Taneszközök csoportosítása • Tompa Klára munkája alapján • Fizikai megjelenésük, az érzékszervi csatornákra gyakorolt hatásuk, a felhasználó és a szükséges technikai berendezések szempontjai szerint foglalja rendszerbe a taneszközöket. A felnőttoktatás didaktikája A taneszközök csoportosítása (Tompa, 1997) Háromdimenziós Nyomtatott Oktatástechnikai Tanári demonstrációs eszközök pl. természeti tárgyak, gyűjtemények, metszetek, modellek Tanári segédletek pl. tanári kézikönyv, módszertani segédkönyvek, Tanulókísérleti

eszközök pl. logikai készletek, laboratóriumi készletek, mérőeszközök Tanulói segédletek pl. tankönyvek, munkafüzetek, Anyagok auditív pl. hanglemezek, CD, Iskolarádió vizuális pl. diafilmek, diák, némafilmek audiovizuális hangosított diasorozat, hangosfilmek multimédia, internet Didaktikai eszközök pl. hangszer, sportszer Eszközök lemezjátszó, CD- lejátszó, rádiókészülék diavetítő, filmvetítő filmvetítő PC, projektor A felnőttoktatás didaktikája Tudásanyag, ismeretek, szakmai és egyéb kompetencia területek meghatározása Tartalomtervezés • A curriculum és a tanítás két megközelítése • hagyományos iskolai képzés • és a kompetenciából kiinduló képzés. A felnőttoktatás didaktikája Tudásanyag, ismeretek, szakmai és egyéb kompetencia területek meghatározása Tartalomtervezés Hagyományos iskolai képzés Tantárgyi megközelítésű Kompetenciából kiinduló képzés Rendszerszemléletű

Ismeretekből kiinduló Munka/foglalkozás elemzésből kiinduló Tudományok és tananyagok elemzése Politikák, munkaerőpiac és foglalkozások elemzése Szint/követelmény meghatározás Munkakörök és feladatok elemzése A tudomány logikája szerint szervezett A curriculum a munkavégzés módja szerint szerveződik Tanítás fejlesztés Tanítás fejlesztés Mi lesz a tananyag? Hogyan fogják azt tanulni? Milyen szövegekből/anyagokból? Tesztek/vizsgák? Kik a tanulók? Melyek a tanulási célok? Melyek a tanulási stratégiák? Melyek a szükséges források? Értékelés módja? A felnőttoktatás didaktikája Tudásanyag, ismeretek, szakmai és egyéb kompetencia területek meghatározása Tartalomtervezés Hagyományos iskolai képzés Kompetenciából kiinduló képzés Tartalomalapú Kompetenciaalapú A képzés időre alapozott A képzés teljesítményre alapozott A csoportos haladást teszi lehetővé Egyéni haladást tesz lehetővé A

csoportigények érvényesülnek Az egyéni igények érvényesülnek Az oktatás tanár és tanítás központú Az oktatás tanulóközpontú Késleltetett a tanulói visszajelzés A tanulói visszajelzés azonnali Előadás és demonstráció jellemzi A tanár segítőként van jelen A célkitűzések általánosak Specifikusak a célkitűzések Az értékelés általános szempontok alapján ill. záróvizsgákkal történik Az értékelés kompetenciák mérésével a teljesítmény alapján történik A tanítási és tanulási paradigma 1. Tanítási paradigma Tanulási paradigma • középpontban a tanítás és a tanár áll • cél: 1. a tanártól a tanuló felé irányuló, instrukciókon alapuló ismeret átadás 2. szakképzettséget nyújtó programok biztosítása 3. az oktatás minőségének javítása • középpontban a tanulás és a tanuló áll • cél: 1. tanulást eredményező tanulási környezet megteremtése 2. a tanuló maga fedezze

fel és konstruálja meg a tudást 3. a tanulás minőségének javítása A tanítási és tanulási paradigma 2. Tanítási paradigma Tanulási paradigma • a siker a „bemenettől” függ • a tanítás-tanulás struktúrája atomisztikus • az idő konstans, a tanulás változó • egyéni értékelés • a tanárok és diákok egymástól függetlenül dolgoznak • a siker a „kimenettől” függ • a tanítás-tanulás struktúrája holisztikus • az idő változó, a tanulás konstans • inkább csoportos értékelés • a tanárok és diákok együtt dolgoznak Szóbeli vizsga • 2 kérdés (kérdések a tárhelyen) • Képzési terv (megadott területen) vagy óraterv (megadott témában) bemutatása szóban • Óraterv (45 perc) témája (ajánlott, egyéb felnőttképzéssel kapcsolatos témakör is lehet) – A távoktatás jellemzői. – A 2001. évi CI felnőttképzési törvény jellemzői – A felnőttség fogalma, jellemzői. – Az

iskolarendszerű felnőttképzés Magyarországon a rendszerváltás előtt. – A felnőttképzés a felsőoktatásban. – Az Országos Képzési Jegyzék jellemzői. • Képzési terv (a szempontok ebbena segédanyagban, a témáról a tárhelyen a részletesebb leírás) – Nők társadalmi- és munka-erőpiaci integrációját segítő képzési program. – Hátrányos helyzetű rétegek társadalmi- és munkaerő-piaci integrációját elősegítő képzési program. Képzési terv elemei – – – – – – – – – – – A képzés során megszerezhető kompetenciák, a képzésbe való bekapcsolódás és részvétel feltételei, a tervezett képzési idő, az oktatandó tantárgyak, az azokra fordítható óraszámok, a maximális csoportlétszám, az oktatáshoz szükséges személyi és tárgyi feltételek, a szükséges tankönyvek, a számonkérések rendje (gyakoriság), a vizsgáztatási követelményeket (jelleg, minősítés), a betölthető

munkaköröket, a képzésről, illetve a képzés egyes egységeinek (moduljainak) elvégzéséről szóló igazolás kiadásának feltételeit Óraterv elemei • Az óra típusa • Az óra célcsoportja • Az óra tárgya (tágabb témakör és maga az előadás témája) • Az óra helye a tanítási folyamatban(milyen tartalmi előzményekre épül) • Az óra célja • Használt eszközök • Felhasznált irodalom • Melléklet (power pointos bemutató, fóliák, ábrák) Szakmai gondolatmenet és munkafázisok (Az óra menete. Altémák, gondolati csomópontok) Tanári, tanulói tevékenységek, munkaformák, módszerek Eszközök és feltételek abc abc abc Felhasznált irodalom • Falus Iván (2003): Az oktatás stratégiái és módszerei. In Falus Iván (szerk.) (2003):Didaktika Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó 244-296.o • Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Budapest, Új

Mandátum • Lössl, Hans Georg (1999): Törvényhozás és intézményesítés. A felnőttképzés tervezése és marketingje. Budapest, Német Népfőiskolai Szövetség Nemzeti Együttműködési Intézete 79-87.o • Tompa Klára (1997): Taneszköz. In Báthory Zoltán – Falus Iván (szerk.): Pedagógiai lexikon Budapest, Keraban Kiadó 451 o. Képzési terv készítéséhez ajánlott irodalom • Petrovics Nándor (2007): Módszertani segédlet a pedagógiai munkához (szakmastruktúra-fejlesztés) Budapest, Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet • Rettegi Zsolt (2007): Segédlet a Felnőttképzési Akkreditációs Testülethez benyújtani kívánt képzési programok kidolgozásához. • Henczi Lajos (2005): Felnőttképzési menedzsment. Budapest, Perfekt