Jogi ismeretek | Polgári jog » 1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról

Alapadatok

Év, oldalszám:1993, 3 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:58

Feltöltve:2008. december 07.

Méret:102 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

1993. évi LXXIX Törvény a közoktatásról E törvény szabályozása kiterjed az óvodai nevelésre, az iskolai nevelésre-oktatásra, a kollégiumi nevelésre-oktatásra, továbbá az ezekkel összefüggő szolgáltató és igazgatási tevékenységre. Tankötelezettség : fejlettség, betöltött 6. év május 31-ig, tart 18év betöltési évéig, a sajátos nevelési igényű tanuló 20. életévig Általános iskolában vagy 5 évf-tól gimnáziumban, 9.évf-tól szakközépiskolában és szakiskolában is teljesíthető Óvodai nevelés szakasza 3 éves kortól ameddig a tankötelezettség teljesítését meg nem kezdi. Alapfokú nevelés-oktatás szakasza 1. évf-tól 8 évf végéig tart Négy részre tagolódik, az 1. - 2 bevezető, 3 - 4 kezdő, 5- 6 alapozó, 7 -8 fejlesztő szakasz Középfokú okt.-nev 9 évf-tól, szakiskolában a 10 középiskolában a 12 - 13 évf végéig Két részre tagolódik, a 9. évfolyamtól a 10- 11 évfolyam végéig tartó, általános

műveltséget megszilárdító, és a 11- 12. évfolyamon kezdődő 12- 13 évfolyam végéig tartó, általános műveltséget elmélyítő, pályaválasztást segítő szakasz. Az egyes iskolai évfolyamok tananyaga és követelményei egymásra épülnek, az iskolák közötti átjárhatóságot a NAT biztosítja. A nevelés-oktatás célja: a tanuló képességeinek, érdeklődésének, adottságainak megfelelő nevelésben és oktatásban részesüljön, képességeihez mérten tovább tanuljon. A közoktatásban alkalmazottak köre a) óvodában óvodapedagógusi, konduktor-óvodapedagógusi végzettség; b) iskolai oktatás 1.- 4 évfolyamán valamennyi tantárgyhoz tanító, konduktor-tanító, konduktor, testnevelés tantárgyhoz a tantárgynak megfelelő tanári végzettség. A művészetek, idegen nyelv, nemzetiségi és etnikai kisebbségi nyelv és irodalom tantárgyakhoz a tantárgynak megfelelő tanári végzettség. c) 5.–6 évf a tantárgynak megfelelő szakos

tanári vagy a műveltségi területnek megfelelő képesítést nyújtó tanítói; d)7.-8és a középiskola kivételével a 9-10 évfolyamán a tantárgynak megfelelő szakos tanári; e) középiskolában a 9. évf kezdődően a tantárgynak megfelelő szakos egyetemi szintű tanári, a művészetek, a testnevelés, a technika-gyakorlati foglalkozás tantárgyak esetén a tantárgynak megfelelő tanári végzettség g) szakközépiskolában és szakiskolában a képzés szakirányának megfelelő tanári vagy a képzés szakirányának megfelelő felsőfokú végzettség szükséges. A közoktatás intézményei: óvoda; általános iskola; szakiskola; gimnázium, szakközépiskola; alapfokú művészetoktatási intézmény, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelésioktatási intézmény; diákotthon és kollégium Pedagógus feladata: A tanulók rendszeres nevelés-oktatása, alapműveltségi vizsgára, érettségi vagy szakmai vizsgára történő felkészítése a

kötelező tanórai foglalkozások keretében. A tanulók teljesítményének, előmenetelének folyamatos értékelése Általános iskola. Nyolc évfolyama van Alapfokú nevelés-oktatás folyik, a tanuló az érdeklődésének, képességének és tehetségének megfelelően felkészül középiskolai, illetve szakiskolai továbbtanulásra, valamint a társadalomba való beilleszkedésre. Szakiskola: 9.–10 és az adott szakképesítés megszerzéséhez szükséges, az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott számú szakképzési évfolyama van. 9–10 évfolyamon általános műveltséget megalapozó nevelés-oktatás folyik; A szakképzési évfolyamokon a szakmai és vizsgakövetelmények alapján szakmai vizsgára való felkészítés folyik Gimnázium: négy évfolyama van. A nevelés és oktatás a 9 évfolyamon kezdődik és a 12 évfolyamon fejeződik be. A gimnáziumban a tanuló felkészül az érettségi vizsgára, felsőfokú iskolai továbbtanulásra, munkába

állásra. 1 A szakközépiskola: érettségire felkészítő, általános műveltséget megalapozó - négy középiskolai évfolyama van. A gyakorlati képzésről külön jogszabály, rendelkezik (NAT) Az iskola pedagógiai programja meghatározza: a) az iskola nevelési programját. -Az iskolában folyó nevelő-oktató munka pedagógiai alapelveit, céljait, feladatait, eszközeit, eljárásait, a személyiségfejlesztéssel, a közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatokat. -A beilleszkedési, magatartási nehézségekkel összefüggő pedagógiai tevékenységet. - a tehetség, képesség kibontakoztatását, segítő tevékenységet, - a gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatokat, - a tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását, segítő programot, - a szociális hátrányok enyhítését, segítő tevékenységet, a szülő, tanuló, iskolai és kollégiumi pedagógus együttműködésének formáit, továbbfejlesztésének lehetőségeit. b)

az iskola helyi tantervét. – az iskola egyes évfolyamain tanított tantárgyakat, a kötelező és választható tanórai foglalkozásokat és azok óraszámait, az előírt tananyagot és követelményeit, – az alkalmazható tankönyvek, tanulmányi segédletek és taneszközök kiválasztásának elveit, – az iskola magasabb évfolyamára lépés feltételeit, – az iskolai beszámoltatás, az ismeretek számonkérésének követelményeit és formáit, a tanuló teljesítménye, magatartása és szorgalma értékelésének, minősítésének formáját, – a középszintű érettségi vizsga témaköreit, – a tanulók fizikai állapotának méréséhez szükséges módszereket, – nemzeti, etnikai kisebbségi iskolai nevelés és oktatás esetén a nemzeti, etnikai kisebbség anyanyelvi, történelmi, földrajzi, kultúra- és népismereti tananyagot, a magyar nyelv és kultúra elsajátítását, biztosító tananyagot, a településen élő nemzeti, etnikai kisebbség

kultúrájának megismerését szolgáló tananyagot, c)- szakközépiskola és szakiskola esetén a szakmai programot. A kötelezően foglalkoztatott vezetők és alkalmazottak: Óvodában A pedagógusok, gyógypedagógusok létszámát - az óvodai csoportok, - a kötelező órák száma, - a kötelező óraszámba beszámítható tevékenység, - az óvoda nyitva tartási ideje alapján kell meghatározni oly módon, hogy a teljes nyitva tartás ideje alatt minden csoportban a gyermekekkel óvodapedagógus foglalkozzon, óvodapedagógusonként napi egy-egy, csoportonként összesen napi két óra átfedési idővel. Logopédus, konduktor, pszichológus törvényi előírás szerint. Iskolában és kollégiumban Az iskolában a pedagógus-munkakörben foglalkoztatottak létszámát - az iskolai osztálylétszám, - az osztálybontásra, egyéni foglalkozásra meghatározott időkeret, - a kötelező és nem kötelező tanórai foglalkozások megszervezésére megállapított

órakeret, - a napközis és tanulószobai foglalkozásokra megállapított órakeret, - a pedagógusok kötelező óraszáma alapján kell megállapítani. A kollégiumban pedagógus-munkakörben foglalkoztatottak létszámát 2 - a kollégiumi foglalkozások száma, - a pedagógusok kötelező óraszáma alapján kell megállapítani. Kollégiumban, iskolában, 200- 400 tanuló egy, 400 több tanuló további egy könyvtáros tanárt (tanítót) kell alkalmazni. Fejlesztő pedagógus az integrációs oktatásban részt vevő iskolában, oktatásban szabadidő-szervező feladatainak az ellátására A nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottak óvodában gyermek- és ifjúsági felügyelő vagy gyógypedagógiai asszisztens dajka vagy helyette gondozónő és takarító Iskolában és kollégiumban pedagógiai felügyelő gyermek- és ifjúsági felügyelő vagy gyógypedagógiai asszisztens szabadidő szervező műszaki vezető, ápoló, úszómester

További foglalkoztatás a nevelési-oktatási intézményekben Gazdasági, ügyviteli, műszaki, kisegítő, karbantartó, fűtő, udvari munkás, portás stb. Speciális végzettségű szakemberek (például orvos, pszichológus, szociális munkás, szociálpedagógus, könyvtártechnikus, könyvtáros asszisztens, iskolatitkár (óvodatitkár), szabadidő szervező, pedagógiai asszisztens, oktatástechnikus, számítógép kezelő, számítógép rendszerprogramozó, laboráns, ügyviteli-gépkezelő, munkaügyi, személyzeti és oktatási előadó) foglalkoztathatók. Osztály, csoport létszámhatárok, a tanórai és tanórán kívüli foglalkozások szervezésének rendje Létszámhatárok Átlaglétszám Maximális létszám Óvoda 20 25 Iskola a) az 1-4. évfolyamon 21 26 b) az 5–8. évfolyamon és a szakiskola 9–1023 évfolyamán c) a 9-13. évfolyamon 28 d) szakközépiskolai és szakiskolai elméleti képzés szakképző évfolyamon 28 e) szakközépiskolai és

szakiskolai gyakorlati 8 képzés f) művészeti szakiskolában és szakközépiskolában szakmai elméleti és10 szakmai gyakorlati képzés g) alapfokú művészetoktatási intézményi oktatás zeneművészeti ágban 8 más művészeti ágban 10 Kollégium 30 35 35 12 15 15 20 25 27 3