Tartalmi kivonat
Franczia Vivien A négyütemű motor működése A négyütemű motor olyan dugattyús belső égésű motor (Otto-motor, ill. dízelmotor), amelynek jellemzője, hogy egyetlen munkaütemhez a dugattyú 4 üteme szükséges. A tüzelőanyag termokémiai energiája a motor belsejében alakul át hőenergiává, majd mechanikai munkává. A négyütemű motor hengerén szívó- és kipufogószelepek vannak, amelyek nyitását-zárását bütykös tengely vezérli. 1.ütem: Szívás A dugattyú a felső holtponti helyzetétől az alsó holtponti helyzetéig lefelé halad. A szívószelep nyitva, a kipufogószelep zárva van. A dugattyú a szívócsövön át a hengerbe tüzelőanyag-levegő keveréket szív be. A nyomás a hengerben az áramlási ellenállások miatt a környezeti nyomás alá esik, a löket végén azonban elérheti azt, sőt túl is haladhatja, mert a meglendült gázoszlop megállítása növeli a nyomást. A lendület kihasználása végett a szívószelep csak a
holtpont után zár. 2. ütem: Kompresszió (Sűrítés) Mindkét szelep zárva van. Az alsó holtponttól a felsőig haladó dugattyú a keveréket összenyomja, majd a villamos szikra a löket vége előtt meggyújtja (előgyújtás) és megkezdődik a robbanásszerű égés, amely a holtpont után ér véget, miközben a nyomás tetemesen megnőtt. 3. ütem: Expanzió A szelepek változatlanul zárva vannak. A nagy nyomású és hőmérsékletű gáz terjeszkedik, és miközben a dugattyút a felső holtpontból az alsóba nyomja, hasznos munkát végez. Ezért ez az ütem a munkaütem. 4. ütem: Kipufogás A kipufogószelep már az expanziós ütem vége felé nyit, a gáz nyomása esni kezd, majd a kipufogási ütemben kb. eléri a környezet nyomását A dugattyú az alsó holtponttól a felsőig haladva kitolja a gázt a hengerből. A löket vége előtt már nyílik a szívószelep, hogy előkészítse a szívási ütemet. A 4. és az 1 ütemek folyamatait gázcserefolyamatnak
nevezik