Kereskedelem | Turizmus » A vendéglátó üzlethálózat jelenlegi helyzete, a vendéglátás versenyhelyzete

Alapadatok

Év, oldalszám:2006, 4 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:268

Feltöltve:2008. október 01.

Méret:112 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

11111 florikaedit 2010. december 15.
  Nagyon jó ez a jegyzet, sokat segít a vizsgára való felkészülésben. Köszönöm!

Mit olvastak a többiek, ha ezzel végeztek?

Tartalmi kivonat

A vendéglátó üzlethálózat jelenlegi helyzete (tulajdonviszonyok, mennyiség, minőség), a vendéglátás versenyhelyzete - szakjelleg szerinti csoportosítása, üzletkörök, üzlet típusok jellemzői, üzletek kategorizálásának szempontjai Vendéglátás versenyhelyzete: - - Éles verseny van a vendéglátás iparágában, Kínálat > Kereslet; éles harc folyik Belépési korlátok, melyek megnehezítik a bejutatás: o Magas beruházási költség, o Lassú megtérülés, o Szociálpolitikai korlátozások, o Irreálisan magas bérleti díjak, o ÁNTSZ, tűzoltósági előírások, HACCP-rendszer, Törvények, Kilépési korlátok: o Vállalkozás felszámolásának nehézségei, o Törvények, Már működő vállalkozások állítanak fel belépő korlátokat az újak részére, Telített a piac, Monopolisztikus verseny uralkodik (sok az eladó és a termék differenciált) Versenytársak meghatározása: - Versenytársak: o Minden vállalkozás, mely ugyanazon

fogyasztó pénzéért versenyez, o Minden olyan vállalkozás, mely ugyanazt a szolgáltatást nyújtó terméket gyártja, o Minden olyan vállalkozás, aki ugyanazt a terméket, termékcsoportot vagy szolgáltatást nyújtja, o Legszűkebb konkurenciának azokat tekintjük, akik hasonló termékeket és szolgáltatásokat kínálnak hasonló áron, ugyanannak a vásárlói rétegnek, - Versenytársak beazonosítása a vendéglátásban: o Piaci szegmens szerint, o Profit-típus azonosság, - Vállalkozások célkitűzései: o Profit, jövedelmezőség javítása, Piaci részesedés növelése, Új célcsoport megnyerése, Technológiai fejlesztés, Termék / szolgáltatás minőségének javítása, Likviditás javítása, stb. - Versenytárs-típusok: o Kényelmes késve, vagy egyáltalán nem reagál a versenytársak lépéseire o Szelektív csak bizonyos típusú kihívásokra reagál o Tigris agresszív, bármilyen támadásra gyorsan reagál, o Sztochasztikus

kiszámíthatatlan, nem lehet előre megbecsülni - Versenytársak magatartása: o Barátságos, együttműködő, agresszív, konfliktust előidéző, Versenytársak elemzésének szempontjai: - Általános szempontok: o Üzlet külső képe, o Objektum belső megítélésének szempontjai, o Nyilvános helységek, o Számszerűsíthető szempontok, o Egyéb szempontok, o Személyzeti politika, o Vendégkezelés, o Szerviz minősége (udvariasság, kedvesség, figyelmesség), o Biztonság, védelem - Speciális szempontok Éttermeknél: o Általános szempontok, o Belső kialakítás speciális szempontjai, o Szolgáltatások, o Ételek, italok, o Értékesítő személyzet, o Étlap, itallap, - Konkurenciavizsgálat a szállodák esetében: o Közelség, o Helyettesíthetőség, o Átlagár, o Elhelyezkedése, o Típusa, o Üzemeltetés szerint, o Vendég mix, o Távolság o Termékszolgáltatások Kiértékelés lehetséges főbb szempontjai: - Miben különbözik saját

üzletünk a konkurencia üzletétől? - Hol jobb a konkurencia üzletpolitikája? - Konkurencia milyen előnyökkel és milyen hátrányokkal rendelkezik, - Hol jobb a konkurencia kínálata? - Mely munkafolyamatokat szervez jobban a konkurencia? - Milyen értékesítési és szolgáltatásbeli különbségekkel lehetünk jobbak a konkurenciánál? - Melyik forgalmazási időt célszerű fokozni? - Kiket lehet még üzletünknek megnyerni? - Milyen reklámtervekkel lehetne új vendégeket szerezni? - Milyen együttműködési lehetőségek mutatkoznak a konkurencia üzletekkel? - Stb. Kereslet jellegzetességei a Vendéglátás piacán: - Megjelenési forma (üdülés, hobby, körutazó, üzleti turizmus, igény ételre, italra, stb.), - Változékonyság (anyagiak, divat, fogyasztói szokások, stb.), - Szezonalítás (idényszerű hullámzás), - Nagyfokú kockázat (vendég sokszor számára ismeretlen és megfoghatatlan terméket vásárol), Érzékenység a gazdasági és

politikai változásokra Kínálat jellegzetességei a Vendéglátás piacán: - sokféleség (eltérő típusú üzletek, széles választék), - láthatatlan export (főleg külföldiek vásárolják szolgáltatásainkat), - termék jó részét szolgáltatások teszik ki, - komplementaritás (az elemek egymást kiegészítik), - bizonytalanság (vendég magatartása, viselkedése tőlünk független tényező), - szolgáltatások nem raktározhatóak, - Helyhez kötöttség, - Merevség és eszközigényesség (beruházás lassan térül meg), Üzlethálozat: - üzlethálozat, - Tulajdonviszonyok, - Minőség (ketegóriák) A vendéglátás üzlethálózata: - vendéglátó tevékenységet végző üzletek, üzemek és boltok - vendéglátó tevékenység lebonyolításának a helye. azaz: o Üzlet = termel és értékesít, o Üzem = jellemzően csak termel, o Bolt = jellemzően csak értékesít, Üzlethálózat = üzletek (Termelés + értékesítés) +üzemek (jellemzően csak

termelés) + boltok (jellemzően csak értékesítés) Üzlet:  szilárd térelemekkel körülhatárolt, talajjal egybeépített vagy talajhoz rögzített,  tartós használatra készült, rendszeresen nyitva tartó értékesítő hely, Ide tartozik: intézményi, munkahelyi üzemelő ért.hely is! De nem tartozik ide: a mozgóbolt (önjáró vagy gépjárművel vontatott árusító hely) és a mogó árusítás (olyan eszközzel viszik az eladásra kínált árut, amely nem minősül mozgóboltnak – pl. kosár, tricikli, fagyis kocsi) A vendéglátás célja, feladatai: • étkezési-, italfogyasztási igények kielégítése • bel- és külföldi turisták elszállásolása, egyéb szolgáltatások nyújtása (prg-szerv, pénzvált) • részvétel a gyermek-, diák-, munkahelyi és gyógy-étkeztetésben • kulturált szórakozás • étkezési kultúra növelése • egészséges táplálkozási szokások terjesztése Feladatok: • Alapellátás (étel – ital –

szállás), Szórakoztatás + egyéb szolgáltatások A vendéglátás területei: • Kereskedelmi vendéglátás 1., Nyílt árusítású üzletek, 2, Sokféle típus és kategória • Idegenforgalmi vendéglátás 1., Idegenforgalmi területeken, 2, Szállás-szolgáltatással (többféle osztály különféle kategóriák és szolgáltatások), 3., Nyílt árusítású üzletek • Munkahelyi (intézményi) vendéglátás • 1., Zárt jellegű, 2, Szűkebb ért: mhelyi büfé és étterem, 3, Tágabb ért: kórház, honvédség, iskola A vendéglátás területei (mai szempontók alapján): • Lakosság ellátása: - Munkahelyi vendéglátás (min. 1 főétkezés), - Előfizetéses ill étlap szerinti (a’ la carte), - Rendezvények (családi, céges ∼ ), - Szórakozási lehetőségek (zene, műsor), - Speciális igények kielégítése, - Háztartások munkájának segítése • Turizmus résztvevőinek ellátása - Szállás, ellátás (panzió) és szórakozás, -

Közlekedési eszközökön vendéglátás Vendéglátó üzletek csoportosítása: - Minőség (KATEGÓRIA) alapján, - fő feladatuk és alaptevékenységük alapján, Üzletkörök: gyűjtő meghatározás, amely a főbb, jellemző ismérvékben azonos alaptevékenységű üzleteket azonos szakjellegű szakmai kategóriákba sorolja. Üzletkörök a vendéglátásban: ♣ Melegkonyhás vendéglátó üzletek (211.) ♣ Cukrászda (212) ♣ Bár, borozó, italbolt, kocsma (213) ♣ Egyéb nem melegkonyhás vendéglátóhely (214) ♣ Zenés szórakozóhely (215) ♣ Diszkó (216) ♣ Munkahelyi vendéglátó üzlet (220) Üzletprofilok (szakjellegek): az üzletkörön belüli csoport, amelynek elemei a választék figyelembe vételével, a vendégkör alapján, valamint az üzletek tevékenységi köre alapján különböztethetők meg. Üzlettípusok: az üzletprofilon belül értelmezhető kategória, amely a jellemző cikkekben eltérő választékot kínáló vagy

sajátos módon üzemeltetett üzletek meghatározására szolgál