Oktatás | Középiskola » Oktatási alapismeretek középszintű írásbeli érettségi vizsga, megoldással, 2008

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 22 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:52

Feltöltve:2008. szeptember 21.

Méret:96 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 26 Név: . osztály: OKTATÁSI ALAPISMERETEK KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2008. május 26 8:00 Az írásbeli vizsga időtartama: 180 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Oktatási alapismeretek középszint írásbeli vizsga 0811 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók • • • • • A munka megkezdése előtt az átvett feladatlapon tüntesse fel a nevét és az osztályát! A feladatok előtt lévő utasításokat figyelmesen olvassa el! Törekedjen a pontos, egyértelmű, szakszerű válaszra, a dolgozat olvasható és áttekinthető formájára! Ügyeljen a helyesírásra! Tévedés esetén helyes megoldásnak csak egyértelmű javítás fogadható el! Tollal dolgozzon! (kék vagy fekete) írásbeli vizsga 0811 2 / 12 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok

1. A következő feladatokban a megadott válaszlehetőségek közül az egyik nem tartozik a többihez. Karikázza be az oda nem illő válasz betűjelét! 1/1. a) Esettanulmány b) Teszt c) Ismeret d) Megfigyelés 1/2. a) Bátorság b) Hangulat c) Indulat d) Szenvedély 2 pont 2. Az alábbi állítások között az egyik igaz (I), a másik hamis (H) Írja a megfelelő betűjelet a kipontozott vonalra! 2/1. A térlátás és nagyságészlelés szerves egységet alkot 2/2. A kognitív pszichológia a megismerési folyamatok viselkedésre gyakorolt hatását vizsgálja. 2/3. A világról való tudásunk vagy sémáink is meghatározzák észlelésünket 2/4. A fajok és az egyed fejlődésében a szimbólumok felhasználásának egyre csökkenő hatékonyságát figyelhetjük meg. 4 pont 3. Keresse meg a párját! Írja a kipontozott vonalra, a számokkal jelzett fogalmak elé a hozzátartozó fogalom betűjelét! 3/1. Önmegvalósítás a) Kulturális modell 3/2. Szerep b)

Gesztus 3/3. Metakommunikáció c) Humanisztikus pszichológia 3/4. Szokás d) Érzelmi azonosulás 3/5. Empátia e) Tudatmentesítő szerep 5 pont írásbeli vizsga 0811 3 / 12 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: 4. Többszörös asszociáció Írja a számokkal jelzett állítások elé a megfelelőnek tartott válasz betűjelét! 4/1. Az önszabályozó funkciók alakulása függ a) a jutalomtól. b) a büntetéstől. c) Mindkettőtől. d) Egyiktől sem. 4/2. A felejtés oka lehet a) az előreható gátlás. b) a visszaható gátlás. c) Mindkettő. d) Egyik sem. 4/3. A szorongás a) a félelemmel rokon fogalom. b) kiváltója valamilyen közvetlen ok. c) Mindkettő. d) Egyik sem. 3 pont 5. Egyszerű választás A megadott válaszlehetőségek közül karikázza be a helyes megoldás betűjelét! 5/1. Az emberi fül által hallható hangtartomány a) 20 és 20 000 ciklus/másodperc (Hz) rezgésszámú. b) 10 és 10 000

ciklus/másodperc (Hz) rezgésszámú. c) 200 és 10 000 ciklus/másodperc (Hz) rezgésszámú. d) 100 és 20 000 ciklus/másodperc (Hz) rezgésszámú. 5/2. Az ingerküszöbök határozzák meg a) az ingerek felfoghatóságát. b) az ingerek minőségét. c) az ingerlés fajtáját. d) az ingerlés helyét. 2 pont írásbeli vizsga 0811 4 / 12 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: 6. Keresse meg a nevekhez illő fogalmakat! Írja a számokkal jelzett nevek elé a hozzátartozó fogalom betűjelét! 6/1. Kretschmer a) konfliktus pedagógia 6/2. Pavlov b) emlékezet 6/3. Ebbinghaus c) „Mi az” reflex 6/4. Szekszárdi Júlia d) fejlődéselmélet 6/5. Erikson e) alkati típustan 5 pont 7. A következő feladatban a megadott válaszlehetőségek közül az egyik nem tartozik a többihez. Karikázza be az oda nem illő válasz betűjelét! a) Állandóság b) Tartósság c) Megosztás d) Terjedelem 1 pont 8. Egészítse ki az

alábbi mondatot! A hiányzó szavakat írja a kipontozott vonalra! 8/1. Az érzékleteknek és jellemzői vannak 8/2. Az ízeket a nyelv más-más pontján érzékeljük: az édeset a nyelv, a keserűt a nyelv . 8/3. A megtanult anyagot .felejtjük el kezdetben 8/4. Az érzelmek kifejezése részben folyamat. igen ., később ., részben 8 pont írásbeli vizsga 0811 5 / 12 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: 9. A megadott válaszlehetőségek közül karikázza be a helytelen megoldás betűjelét! 9/1. Az óvodai nevelés feladatai a) az egészséges életmód kialakítása. b) az érzelmi nevelés és a szocializáció biztosítása. c) az értelmi fejlesztés és a nevelés megvalósítása. d) az oktatás biztosítása. 9/2. Kényszerítő módszerek a) a felszólítás. b) a parancs. c) a büntetés. d) az átterelés. 2 pont 10. Relációanalízissel oldja meg a következő feladatokat! Írja a megfelelő nagybetűt a

pontozott vonalra! ∩ A (+ +) Mindkét állítás igaz, és van köztük összefüggés. B + + Mindkét állítás igaz, de nincs köztük összefüggés. C + - Az állítás igaz, az indoklás hamis. D - + Az állítás hamis, az indoklás igaz. E - - Mindkettő hamis. . 10/1 Öt-hatéves korban a szabályjátékok során számolnunk kell a szabálykövetés problémájával, MERT ebben az életkorban a szabálytudat még alakulóban van. . 10/2 A nevelés nemcsak az emberre jellemző tevékenység, MERT az állatok is tudatosan gondozzák utódaikat. 2 pont írásbeli vizsga 0811 6 / 12 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: 11. Határozza meg az alábbi nevelés- és oktatáselméleti alapfogalmakat! a) Didaktika: b) Nevelési módszer: 2 pont 12. Soroljon fel hat, a játék kialakulását befolyásoló tényezőt (játékfeltételek)! 6 pont 13. Egészítse ki az alábbi mondatot! A hiányzó szavakat írja a pontozott vonalra! A

nevelő részvétele a tevékenységekben hatékony mintája lehet a közösségfejlesztő tevékenység-és magatartás formáknak. 2 pont írásbeli vizsga 0811 7 / 12 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: 14. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igazak vagy hamisak! A megfelelő betűt (I) vagy (H) írja a kipontozott vonalra! 14/1. Az óvodai nevelésben az anyanyelv fejlesztése és a kommunikáció különböző formáinak alakítása kiemelt jelentőségű. 14/2. A kisgyermek személyiségének fejlődéséhez elegendő, ha jó táplálkozási, gondozási és higiéniai feltételeket biztosítunk. 14/3. A szerepvállalás az egészséges személyiség számára teljesen konfliktusmentes 14/4. A kisgyermek eleinte sokkal többet megért, mint amennyit beszéddel kifejezni képes. 4 pont 15. A következő feladatokban a megadott válaszlehetőségek közül az egyik helytelen Karikázza be az oda nem illő válasz betűjelét!

15/1. A tantervek készítése során a tananyag-elrendezés lehet a) koncentrikus. b) fokozatos. c) lineáris. d) spirális. 15/2. A felfedező vagy problémamegoldó tanulás a) személyre szabott. b) önállóságot biztosít. c) utasítások által vezérelt. d) motiváló erejű. 2 pont Szöveges, kifejtendő feladatok 1. Mutassa be négy példával illusztrálva azokat a pedagógiai elveket, amelyeket a pedagógusnak a szülőkkel (családdal) való kapcsolattartásban figyelembe kell venni! 6 pont írásbeli vizsga 0811 8 / 12 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: 2. Foglalja össze, milyen pedagógiai szempontok indokolják az oktatási folyamatban a vita módszerének megválasztását! 4 pont 3. Mutassa be a mozgás személyiségfejlesztésben betöltött szerepét és lehetőségeit óvodáskorban! 6 pont 4. Mutassa be példák segítségével a fejlődés törvényszerűségeit! 4 pont 5. Mutassa be az optimális

személyiségfejlődést meghatározó tényezőket! Jellemezze példák illusztrálásával a szociális magatartásformák elsajátításának folyamatát! 13 pont 6. Elemezze a családhoz/családtagokhoz fűződő kapcsolatok szerepét a gyermek személyiségfejlődésében a forrásrészlet és pedagógiai, pszichológiai ismeretei alapján! „Pisti két és féléves. Anyja idősebb asszony, akinek már két felnőtt, családos gyermeke is van Válása után egy késői útkeresés eredményeként született meg Pisti. Az út azonban nem vezetett sehová, magára maradt gyermekével és minden gondjával. Pisti ezért került hamarabb az óvodába. Még nem volt teljesen szobatiszta, és beszélni sem tudott Nem sírt, amikor anyjától el kellett szakadjon, tudattalan közönnyel törődött bele új helyzetébe. Egy írásbeli vizsga 0811 9 / 12 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: valamit azonban első perctől tudott: megszerezni

magának mindent, ami megtetszik, akár foggal-körömmel is.” Puky Istvánné: Konfliktusok az óvodában 17 pont írásbeli vizsga 0811 10 / 12 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: írásbeli vizsga 0811 11 / 12 2008. május 26 Név: . osztály: Oktatási alapismeretek középszint témakör a témakör a témakör maximális elért elért maximális pontszám pontszám pontszáma pontszáma 2 4 5 3 2 5 1 50 8 2 2 2 6 2 4 2 6 4 6 50 4 13 a feladat sorszáma 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 1. 2. 3. 4. 5. Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok Szöveges, kifejtendő feladatok 6. ÖSSZESEN Az írásbeli vizsgarész pontszáma 17 100 100 100 javító tanár Dátum: . elért pontszám programba beírt pontszám Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok Szöveges (kifejtendő) feladatok javító tanár jegyző

Dátum: . írásbeli vizsga 0811 12 / 12 Dátum: . 2008. május 26 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató 0811 OKTATÁSI ALAPISMERETEK KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató Fontos tudnivalók Az írásbeli feladatok értékelésénél kötelező a központilag összeállított javítási-értékelési útmutatónak való megfelelés. Az egyes kérdésekre és feladatokra adható pontszámokat az útmutató tartalmazza. A javítás során az útmutatóban meghatározott pontozást kell alkalmazni A dolgozatokat a vizsgázó által használt színtől eltérő színnel kell javítani, jelölve a hibákat és azok súlyosságát, illetve a meg nem oldott feladatokat. A szöveges válaszokat három fő szempontból kell értékelni. 1.

Mennyiségi szempont: ez a válasz tartalmi gazdagságára és helyességére vonatkozik A mennyiségi szempontot értékelő pontszámot a javítási útmutatóban, valamint az értékelőlapon megadott válaszelemek értékelésekor azonos értékűnek tekintjük, egyes feladatoknál súlyozottan értékeljük. Ezt a feladat értékelőlapján (a megoldásban) jelöljük A feladatlapon a feladatra adható maximális pontszámot jelöltük. Az egyes válaszelemek megoldási javaslatokat tartalmaznak, ami azt jelenti, hogy a megoldáselemet tartalmilag és nyelvileg helyesen körülíró megoldás is értékelhető. Ugyanakkor feltétlenül ragaszkodjunk a két fenti kritériumhoz (tartalmi és nyelvi korrektség), különben az értékelés pontatlanná válik. 2. Minőségi szempont: ez a rövid feladatok esetében a feladat megértésére, a szaknyelv használatára, a lényeg kiemelésére: a hosszabb feladatok esetében a feladat megértésére, a lényeg kiemelésére, a téma

kidolgozására, az ismeretek mélységére, a szaknyelv használatára és a kreativitásra vonatkozik. 3. Kifejezőképesség: ez a rövid feladatok esetében az áttekinthetőségre, rendezettségre, nyelvhelyességre, helyesírásra, a hosszabb feladatok esetében az előbbieken kívül a szövegalkotásra vonatkozik. írásbeli vizsga 0811 2 / 10 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató Probléma – megoldó (rövidebb) A szöveges jellegű feladatok értékelése az alábbi táblázat alapján történik. Mennyiségi szempontok Elemei Aránya Az ismeretek mennyisége 70% Minőségi szempontok Elemei Aránya A feladat megértése A szaknyelv 20% használata A lényeg kiemelése Kifejezőképesség Elemei Aránya Áttekinthetőség, rendezettség Nyelvhelyesség 10% Helyesírás Az ismeretek mennyisége A feladat megértése A lényeg kiemelése A téma kidolgozottsága Az ismeretek mélysége A szaknyelv használata

Kreativitás Áttekinthetőség, rendezettség Nyelvhelyesség Helyesírás Szövegalkotás Elemző (hosszabb) 60% 30% 10% Az alábbi táblázat a problémamegoldó (rövidebb) szöveges feladatok értékelését szemlélteti. (1-4 feladat) Minőségi szempontok 20% Kifejezőképesség 10% Feladat megértése Áttekinthetőség, rendezettség Szaknyelv használata Nyelvhelyesség Lényeg kiemelés Adható pont: 4 Helyesírás Elért pont Adható pont 2 Minőség+kifejezőképesség Adható pont: 6 Elért pont Elért pont: összesen írásbeli vizsga 0811 3 / 10 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató A következő táblázat az elemző (hosszabb) feladatok értékelését szemlélteti. (5-6 feladat) Minőségi szempontok 30% Kifejező képesség 10% Áttekinthetőség, rendezettség Nyelvhelyesség Feladat megértése Lényeg kiemelés Téma kidolgozottsága Az ismeretek mélysége Szaknyelv használata

Kreativitás Adható pont: 9 Helyesírás Szövegalkotás Elért pont Adható pont: 3 Minőség+kifejezőképesség Adható pont: 12 Elért pont Elért pont: összesen Az írásbeli vizsgafeladatok pontszámainak összege csak egész szám lehet. Ha az írásbeli vizsga(rész) pontszáma nem egész szám, akkor a matematikai kerekítés szabályai szerint kell eljárni (az öttizedre vagy az a felett végződő pontszámokat felfelé, az öttized alattit pedig lefelé kerekítjük). írásbeli vizsga 0811 4 / 10 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató Egyszerű, rövid válaszokat igénylő feladatok 1. feladat 1/1 c, 1/2 a, 2. feladat 2/1 I, 2/2 I, 2/3 I, 2/4 H 3. feladat 3/1 c, 3/2 a, 3/3 b, 3/4 e, 3/5 d, Minden helyes válasz Össz: 1 pont 2 pont Minden helyes válasz Össz: 1 pont 4 pont Minden helyes válasz Össz: 1 pont 5 pont 4. feladat 4/1 c, 4/2 c, 4/3 a, 5. feladat 5/1 a, 5/2 a, 6. feladat 6/1 e, 6/2

c, 6/3 b, 6/4 a, 6/5 d, írásbeli vizsga 0811 5 / 10 Minden helyes válasz Összesen 1 pont 3 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 2 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 5 pont 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató 7. feladat a, Összesen 1 pont 8. feladat 8/1 Az érzékleteknek mennyiségi és minőségi jellemzői vannak. 8/2 Az ízeket a nyelv más- más pontján érzékeljük: az édeset nyelv hegyén, a keserűt a nyelv tövén (gyökén). 8/3 A megtanult anyagot kezdetben igen gyorsan, később lassabban felejtjük el. 8/4 Az érzelmek kifejezése részben öröklött, részben tanult folyamat. Minden helyesen beírt szó 1 pont Összesen: 8 pont 9. feladat 9/1 d, 9/2 d, Minden helyes válasz Összesen 1 pont 2 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 2 pont Minden helyes meghatározás 1 pont Összesen 2 pont 10. feladat 10/1 A. 10/2 E. 11. feladat a.) Didaktika: az oktatás

általános elmélete b.) Nevelési módszer: a nevelési cél elérése érdekében alkalmazott eljárás. írásbeli vizsga 0811 6 / 10 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató 12. feladat A játék kialakulását befolyásoló tényezők: - a gyermek személyisége, érettségének szintje - a nevelő személyisége - élmény - nyugodt légkör - idő - hely - eszköz Minden helyes válasz Összesen 1 pont 6 pont 13. feladat A nevelő személyes/aktív részvétele a közös tevékenységekben hatékony mintája lehet a közösségfejlesztő tevékenység-és magatartásformáknak. Minden helyes kiegészítés Összesen: 14. feladat 14/1 I, 14/2 H, 14/3 H, 14/4 I, 15. feladat 15/1 b, 15/2 c, írásbeli vizsga 0811 7 / 10 1 pont 2 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 4pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 2 pont 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint

Javítási-értékelési útmutató Szöveges, kifejtendő feladatok 1. Mutassa be négy példával illusztrálva azokat a pedagógiai elveket, amelyeket a pedagógusnak a szülőkkel (családdal) való kapcsolattartásban figyelembe kell venni! Lehetséges válaszok: ƒ A szülők a pedagógus partnerei – erre kell őket megnyerni. ƒ Őszinte, nyílt, kölcsönös bizalomra épített légkör kialakítása. ƒ A szülők, a család, mind alaposabb megismerése. ƒ A megoldások keresésében a gyermek pozitívumaira kell támaszkodni. ƒ Közösen kialakítani és végrehajtani a problémamegoldás tervét. ƒ Bürokratikusságtól mentes bizalomra alapozott kapcsolat kialakítása. Minden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező válaszelem Összesen: 1 pont 4 pont 4 + 2 = Σ 6 pont 2. Foglalja össze, milyen pedagógiai szempontok indokolják az oktatási folyamatban a vita módszerének megválasztását! Lehetséges válaszok: ƒ A téma megkívánja/megengedi az

ötletek, értékelő álláspontok sokszínűségét. ƒ Elegendő idő áll rendelkezésre. ƒ A résztvevők tisztában vannak a vita szabályaival, az elvárható magatartásmóddal, vitakultúrával rendelkeznek. Minden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező válaszelem Összesen: 1 pont 3 pont 3 + 1 = Σ 4 pont 3. Mutassa be a mozgás személyiségfejlesztésben betöltött szerepét és lehetőségeit óvodáskorban! Lehetséges válaszok: ƒ Mozgásos játékok: fejleszti a gyermek természetes mozgását, testi képességeit. ƒ Fontos szerepük van az egészség megőrzésében, megóvásában. ƒ Torna, játékos mozgás: szabad levegőn - teremben eszközökkel - eszközök nélkül. ƒ Minden nap lehetőséget kell biztosítani a mozgásra. Minden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező válaszelem 1 pont Összesen: 4 pont 4 + 2 = Σ 6 pont írásbeli vizsga 0811 8 / 10 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési

útmutató 4. Mutassa be példák segítségével a fejlődés törvényszerűségeit! Lehetséges válaszok: ƒ Struktúra és dinamika/szerkezet és funkció törvénye - bizonyos működési szint eléréséhez megfelelő érettségi szint kell. ƒ A koegzisztencia /együttlétezés törvénye - az egyes képességek kialakulásában időbeni elérés figyelhető meg. ƒ A transzfer/átvitel törvénye - a tanult funkciók az eredetihez kapcsolódó szituációban is alkalmazhatók. Minden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező válaszelem Összesen: 1 pont 3 pont 3 + 1 = Σ 4 pont 5. Mutassa be az optimális személyiségfejlődést meghatározó tényezőket! Jellemezze példák illusztrálásával a szociális magatartásformák elsajátításának folyamatát! Lehetséges válaszok: Az optimális személyiségfejlődést meghatározó tényezők: ƒ reális önismeret elsajátítása, ƒ megfelelő magatartás minta/a szociális, tárgyi környezet jelentés

rendszerének elsajátítása, ƒ a képességek társadalmilag értékes módon való fejlesztése. A szociális magatartásformák elsajátításának folyamata: ƒ az utánzás fogalma, értelmezése példával, ƒ a közvetlen utánzás, értelmezése példával, ƒ a késleltetett utánzás, értelmezése példával, ƒ az empátia/érzelmi azonosulás, értelmezése példával, ƒ az identifikáció (azonosulás) értelmezése példával. Minden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező válaszelem Összesen: 1 pont 8 pont 8 + 5 = Σ 13 pont 6. Elemezze a családhoz/családtagokhoz fűződő kapcsolatok szerepét a gyermek személyiségfejlődésében a forrásrészlet és pedagógiai, pszichológiai ismeretei alapján! „Pisti két és féléves. Anyja idősebb asszony, akinek már két felnőtt, családos gyermeke is van Válása után egy késői útkeresés eredményeként született meg Pisti. Az út azonban nem vezetett sehová, magára maradt gyermekével és minden

gondjával. Pisti ezért került hamarabb az óvodába. Még nem volt teljesen szobatiszta, és beszélni sem tudott Nem sírt, amikor anyjától el kellett szakadjon, tudattalan közönnyel törődött bele új helyzetébe. Egy valamit azonban első perctől tudott: megszerezni magának mindent, ami megtetszik, akár foggal-körömmel is.” Puky Istvánné: Konfliktusok az óvodában írásbeli vizsga 0811 9 / 10 2008. május 26 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató Lehetséges válaszok: A családszerkezet Anya-gyermek kapcsolat ƒ a szeretet, a gyengédség képviselője ƒ szükségletek kielégítése, pozitív érzelmek, biztonságérzet, bizalom kiépülése Apa-gyermek kapcsolat ƒ az erő, a határozottság képviselője; mintát ad a gyermeknek a leendő férfi szerephez Nagyszülők-gyermek kapcsolat ƒ Szeretetükkel, tapasztalataikkal kompenzálhatják a közvetlen szülői kontaktus hiánya miatti feszültséget a gyermekben.

Előfordulhat indokolatlan gyengédség, kényeztetés, ellentétek, konfliktusok családon belül. Testvérek-gyermek kapcsolat ƒ A közös gyermeki élet megkönnyíti a társas együttélés alapvető készségének elsajátítását. A forrásanyag elemzése: ƒ hiányos családszerkezet: az anya egyedül neveli a gyermeket ƒ traumatizáló nevelési tényező pl. a válás ƒ ennek hatása : a válás körüli időszak feszült érzelmi légköre traumát okozhat a gyereknek ƒ : az egyedül maradt szülőnek sok problémával kell megküzdenie ƒ a gyermek visszaeshet a fejlődés korai szakaszába ƒ agresszív magatartással, erős indulat kitöréssel reagál Minden helyes a fentiekkel tartalmában megegyező válaszelem 10-11 válaszelem 1 pont 10 pont 10 + 7 = Σ 17 pont írásbeli vizsga 0811 10 / 10 2008. május 26