Nyelvtanulás | Olasz » Olasz nyelv középszintű írásbeli érettségi vizsga, megoldással, 2008

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 43 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:275

Feltöltve:2008. szeptember 10.

Méret:124 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 21 Név: . osztály: Olasz nyelv OLASZ NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2008. május 21 8:00 I. Olvasott szöveg értése Időtartam: 60 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 0802 I. Olvasott szöveg értése Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók • • • • • • • • • A vizsgázó először figyelmesen olvassa el az adott feladat utasítását, majd nézze meg a nullával (0) jelölt mintamegoldást. Az utasítást és a mintamegoldást pontosan követve a megfelelő helyre írja le megoldását. A nem megfelelő helyre, és nem egyértelműen leírt megoldásokat a javító tanár az értékelésnél nem veheti figyelembe. Ha a vizsgázó ugyanarra a kérdésre egymást kizáró tartalmú megoldásokat ad, a megoldásra nem lehet pontot adni. Mivel minden feladat eredeti (autentikus) olasz szöveghez

kapcsolódik, előfordulhat, hogy a vizsgázó több szót nem ismer. Ettől azonban nem kell megijednie, mert az ismeretlen szavak egy részének szövegbeli jelentését a szövegkörnyezetből kikövetkeztetheti, másrészt megértésük nem feltétlenül szükséges a feladat helyes megoldásához. Ezért csak azokat az információkat keresse meg a szövegben, amelyekre a feladat rákérdez. Ahol a feladat megoldásához táblázat készült, a vizsgázó kizárólag a táblázatba írja be megoldását. Ahol a vizsgázónak saját szavaival kell válaszolnia a kérdésekre, ügyeljen arra, hogy válasza a szövegre támaszkodjon, és tömör legyen, de terjedjen ki minden kért információra. A vizsgázó válaszaiban előforduló nyelvtani és helyesírási hibák csak akkor befolyásolják az adható pontszámot, ha miattuk érthetetlen a válasz! A vizsgázó módosíthatja már leírt megoldását. Ebben az esetben egyértelműen húzza át, és jól megkülönböztethetően

írja mellé a módosított megoldást. Csak az egyértelmű módosítás fogadható el az értékeléskor. A feladatlapra a megoldásokon kívül más információt nem szabad írni. A vizsgázó megválaszthatja a feladatok megoldásának sorrendjét. A feladatok megoldásához semmiféle segédeszköz nem használható. írásbeli vizsga I. összetevő 0802 2/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 1 Abbinare le notizie ai titoli, scrivendo la soluzione nella tabella. L’esempio è indicato con lo „0”. Fatti e persone 0 Lo sapevano tutti, ma ora lo conferma l’Istituto inglese di psichiatria: il gelato aumenta la felicità. 1 Il ”Re Leone”, campione del Mondo nel 2002 e vincitore di 42 tappe del Giro d’Italia (un record), ha annunciato il ritiro alla vigilia del Giro 2005. 2 Gli scienziati di Torino e di Oxford hanno scoperto che la nebulosa cui apparteniamo modifica la sua fisionomia per colpa di stelle che si muovono. 3 Con una

festa a San Siro e una sfilata dei suoi ex campioni, i rossoneri hanno celebrato il primo secolo di vita e di successi. 4 È accaduto in Russia: i piccoli cetacei bianchi sono usciti dal mare e si sono ”rifugiati” in spiaggia. Dove sono morti 5 Trionfo per ”re Giorgio” con la linea Privé superlusso: 32 modelli da gran sera con un tocco di eros. In platea, l’hanno applaudito Claudia Cardinale e Penelope Cruz 6 In base a un progetto americano una navetta ospiterà cento persone attorno al satellite. Per due milioni di dollari al week-end. 7 I primi 8 BT Volkswagen del suo programma Il Nobel ai disabili (l’autore devolverà a loro il denaro ricevuto per il premio) sono stati consegnati a Cervia (Ravenna). 8 Lo ha inventato la Nasa per gli austronauti che andranno su Marte. La cucina sarà rigorosamente vegetariana. I piatti sono stati sperimentati all’Università di Cornell (Usa) 9 Un cucciolo di cane orfano di mamma è stato adottato da una cavalla. Accade nel Sud della

Spagna. Ma il cane è così piccolo che per ciucciare il latte deve essere adagiato su una balla di fieno. Oggi, 2002-2005 írásbeli vizsga I. összetevő 0802 3/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint A B C D E F G H I L Név: . osztály: Il gelato dà gioia Armani conquista Parigi Cavalla adotta un cagnolino Un hotel intorno alla Luna La via Lattea cambia la sua forma Il Milan compie 100 anni Mario Cipollini dice addio al ciclismo Dario Fo dona i furgoni ai disabili Otto delfini polari si suicidano per il caldo È nato il menu spaziale 0 A 1 2 3 4 5 6 7 8 9 (9 punti) írásbeli vizsga I. összetevő 0802 4/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 2 Completare il testo, inserendo la parola giusta. L’esempio è indicato con lo „0” I misteriosi etruschi Il primo grande popolo (0) italico sono stati gli Etruschi, presenti nella zona (10) oggi dalla Toscana e dal Lazio settentrionale fino dall’età

del ferro. Gli Etruschi sono ritenuti un popolo misterioso perché non sappiamo nulla di preciso sulla loro (11) e perché non comprendiamo bene la loro lingua, ma sappiamo molte cose sulla loro (12) . La maggior parte delle informazioni l’abbiamo dalle „città morte”, le necropoli. Le tombe inoltre sono spesso simili alle case dei vivi poiché gli antichi immaginavano la morte come una copia esatta della vita. Vi sono oggetti di uso quotidiano e affreschi che rappresentano i banchetti, i balli, gli sport, le occupazioni dei nobili etruschi. Le tombe etrusche sono come un libro illustrato dal quale possiamo sapere come era la vita (13) e privata delle antiche popolazioni dell’Etruria. La vita economica degli Etruschi fu molto sviluppata. Essi furono agricoltori, artigiani, (14) e marinai. Il terreno era fertilissimo, ma fu anche lavorato con grande abilità. Gli Etruschi non amarono mai vivere in (15) , ma in

grossi centri che possiamo considerare le prime città in Italia. Le città rimasero sempre indipendenti Gli Etruschi amarono sempre la vita (16) , gli allegri banchetti, la musica e i balli, così come gli (17) di forza e la caccia. Le donne partecipavano a tutte le feste e ai divertimenti. Nelle tombe di famiglia spesso la camera centrale, la più ampia e la più bella, è per la donna, sugli oggetti è inciso il nome della padrona di casa, signora sempre vivace ed elegante. Le donne etrusche avevano inventato molte delle mode che hanno caratterizzato i secoli successivi. Si tingevano i (18) di biondo, si pettinavano come, molto dopo, le dame dell’800. Storie della storia d’Italia A 0 italico 10 occupata 11 originale 12 civiltà 13 antica 14 commerciali 15 compagnia 16 allegro 17 spettacoli 18 cappotti B italiano disoccupata origine libertà sociale commessi campagna lieta spettatori cappelli C italianista preoccupata lingua lingua

familiare commercianti compagna religiosa splendidi capelli (9 punti) írásbeli vizsga I. összetevő 0802 5/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 3 Trovare le parti mancanti e scrivere le lettere corrispondenti nella tabella. L’esempio è indicato con lo „0”. Le origini del tiramisù Il tiramisù è il dolce italiano (0) . Ma quali sono le sue origini? Chi ha inventato (19) ? Molte regioni d’Italia si contendono la paternità dell’origine del tiramisù: il Piemonte, la Lombardia, il Veneto e la Toscana (20) . Tra tutte le leggende concernenti le origini del tiramisù la più plausibile fa risalire la sua invenzione in Toscana (21) . Pare che il tiramisù abbia origine a Siena in occasione della visita in quella città del granduca di Toscana. La corporazione dei pasticcieri senesi, già allora celebri (22) , decise di celebrare la visita del granduca, noto buongustaio,

realizzando, proprio in onore del granduca, un dolce completamente nuovo. Queste sono le origini del tiramisù che in onore del granduca fu chiamato ”zuppa del duca”. In Emilia esiste una versione più leggera del tiramisù, (23) , senza i savoiardi e con il cioccolato mescolato all’interno che ancora oggi si chiama ”crema della duchessa” o ”zuppa della duchessa”. Secondo la leggenda, il granduca fece del tiramisù uno dei suoi piatti preferiti e portò la ricetta alla corte di Firenze da dove poi si diffuse rapidamente nel Lombardo-Veneto. Si racconta che ben presto si diffuse nel Veneto dove venne integrato con il mascarpone e divenne (24) . Con il passare degli anni, quando certi ingredienti coloniali (25) divennero disponibili anche alle classi meno alte, il tiramisù è diventato una ricetta molto diffusa (26) e per la facilità e rapidità di preparazione. www. focusit A B C D E F G H I 0 A più conosciuto nel mondo

per la loro grande tradizione pasticciera uno dei dolci più apprezzati alle corte dei dogi questo dolce buonissimo e ipercalorico fatta solo con la crema per il suo sapore eccellente si proclamano patria di origine del tiramisù verso la fine del 1600 come il caffé e il rhum 19 20 21 22 23 24 25 26 (8 punti) írásbeli vizsga I. összetevő 0802 6/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 4 Rispondere brevemente alle domande. L’esempio è indicato con lo „0” Le lingue nel mondo ”Ciao”, ”Hello”, ”Hola”, ”Servus”, ”La Orana”, ”Woopanacheen”: sono solo alcuni modi di salutare. Ma ne esistono moltissimi, tanti quanti sono le lingue parlate nel mondo Se ne contano circa 6.000 dall’italiano allo spagnolo, dal tahitiano al lenape La cifra esatta è difficile da definire perché spesso non c’è netta distinzione tra lingua e dialetto e perché soprattutto nel bacino amazzonico, in Africa centrale e in Nuova

Guinea, nuovi idiomi vengono continuamente scoperti. Nel mondo, oltre all’indoeuropeo, esistono altre venti famiglie linguistiche con storie e progenitori diversi che attraverso migrazioni e colonizzazioni si sono diffuse nel mondo. Si pensi, per esempio, al bisogno degli Inuit, popolazione indigena delle regioni artiche, di descrivere con ben una ventina di termini la neve e le sue diverse consistenze quando cade, quando è bagnata, quando è fresca E senza scomodare i popoli del lontano Nord, anche in alcuni dialetti alpini esistono diversi termini per la parola neve. Per contro se non si vive immersi in una perenne coltre bianca e il freddo è un evento straordinario, basta un unico vocabolo come nel caso di alcune lingue del centro America. Se qualcosa non esiste che bisogno c’è che abbia un nome? In alcune isole della Papua Nuova Guinea gli unici animali presenti erano sempre stati i maiali. Quando gli europei portarono con sè il gatto, gli indigeni cominciarono a chiamarlo

maiale con gli artigli che si arrampica sugli alberi che diventò il nome per il comune felino. Insomma, non avere un vocabolo non vuol dire non avere fantasia. www.focusit 0 Quante lingue esistono sulla Terra? Circa 6.000 27-28 Perché è tanto difficile definire quante lingue ci sono nel mondo? 29 Come si sono diffuse le lingue nel mondo? 30-31 In quali zone del mondo si trovano molti termini per la descrizione della neve? 32 Perché basta solo una parola per la neve, per esempio, nei paesi dell’America Centrale? 33 Come chiamarono gli indigeni il gatto portato dagli europei?

(7 punti) írásbeli vizsga I. összetevő 0802 7/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: I. Olvasott szöveg értése maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 9 2. feladat 9 3. feladat 8 4. feladat 7 ÖSSZESEN 33 javító tanár Dátum: . programba pontszáma beírt pontszám I. Olvasott szöveg értése javító tanár jegyző Dátum: . Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a II írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga az I összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a II összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga I. összetevő 0802 8/8 2008. május 21 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 21 Név: . osztály: Olasz nyelv OLASZ NYELV KÖZÉPSZINTŰ

ÍRÁSBELI VIZSGA 2008. május 21 8:00 II. Nyelvhelyesség Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 0802 II. Nyelvhelyesség Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók • • • • • • • • • • A vizsgázó először figyelmesen olvassa el az adott feladat utasítását, majd nézze meg a nullával (0) jelölt mintamegoldást. Az utasítást és a minta megoldást pontosan követve a megfelelő helyre írja le megoldását. A nem megfelelő helyre, és nem egyértelműen leírt megoldásokat a javító tanár az értékelésnél nem veheti figyelembe. Ha a vizsgázó ugyanarra a kérdésre egymást kizáró tartalmú megoldásokat ad, a megoldásra nem lehet pontot adni. Mivel minden feladat eredeti (autentikus) olasz szöveghez kapcsolódik, előfordulhat, hogy a vizsgázó több szót nem ismer. Ettől azonban ne ijedjen meg, mert az ismeretlen

szavak egy részének szövegbeli jelentését a szövegkörnyezetből kikövetkeztetheti, másrészt megértésük nem feltétlenül szükséges a feladat helyes megoldásához. Ezért csak azokat az információkat keresse meg a szövegben, amelyekre a feladat rákérdez. Ahol a feladat megoldásához táblázat készült, a vizsgázó kizárólag a táblázatba írja be megoldását. Csak akkor írjon a szövegbe, ha az utasítás és a minta megoldás kifejezetten erre utal. Ahol a vizsgázónak saját szavaival kell válaszolnia a kérdésekre, ügyeljen arra, hogy válasza a szövegre támaszkodjon, és tömör legyen, de terjedjen ki minden kért információra. A vizsgázó válaszaiban előforduló nyelvtani és helyesírási hibák csak akkor befolyásolják az adható pontszámot, ha miattuk érthetetlen a válasz! A vizsgázó az egyes feladatok megoldása után olvassa el még egyszer az egész szöveget úgy, hogy az a megoldásokkal együtt teljes egészet alkosson. A

vizsgázó módosíthatja már leírt megoldását. Ebben az esetben egyértelműen húzza át, és jól megkülönböztethetően írja mellé a módosított megoldást. Csak az egyértelmű módosítás fogadható el az értékeléskor. A feladatlapra a megoldásokon kívül más információt nem szabad írni. A vizsgázó megválaszthatja a feladatok megoldásának sorrendjét. A feladatok megoldásához semmiféle segédeszköz nem használható. írásbeli vizsga II. összetevő 0802 2/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 1 Completare il testo, mettendo i verbi fra parentesi all’imperfetto. L’esempio è indicato con lo „0”. La nonna La mia era una casa piena di gente. Quando ci (0) si riuniva (riunirsi) per il pranzo sembrava sempre che fosse Natale. A capotavola, a impartirci due volte al giorno la benedizione con l’acqua santa, si piazzava la nonna materna. Ci (1) (guardare) per un attimo con l’occhialetto,

per controllare se eravamo tutti attenti, e soprattutto se eravamo vestiti a modo, dopodiché biasciava in latino qualcosa che non sono mai riuscito a capire. Io, con la fame che (2) (ritrovarsi) a quell’età, non vedevo l’ora che finisse la preghiera per fiondarmi sui maccheroni. Mia nonna era una vecchietta piccola di statura, ma così eretta nel comportamento da sembrare altissima: aveva i capelli argentati e un nastrino di velluto nero intorno alla gola. Alla sua destra (3) (accomodarsi) mio padre, mia madre e mia sorella Clara, e alla sua sinistra i miei quattro zii singles: zio Luigi, zio Alfonso, zia Olimpia e zia Maria. All’altro capo della tavola (4) (stare seduto) io e Rosa, la mia tata ciociara. Alla nonna (5) (darsi) rigorosamente del ”voi”: (6) (essere) l’autorità indiscussa della casa. Luciano De Crescenzo: Sembra ieri (6 punti) írásbeli

vizsga II. összetevő 0802 3/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 2 Scegliere la preposizione giusta, mettendo una crocetta sulla lettera corrispondente. L’esempio è indicato con lo „0”. Esiste la neve rosa? Non sempre la neve è bianca. Può essere rosa, come appare (0) Groenlandia, bruna e rossa O può presentare macchie verdi. Queste colorazioni si spiegano con la presenza di alghe che crescono e vivono (7) zone di neve permanente o semipermanente, come l’Antartide e le Alpi. Queste forme vegetali sono dotate di composti che proteggono le cellule (8) danni derivanti dal feddo, a tal punto che la temperatura ottimale (9) la loro crescita è intorno ai -10 C°. I pigmenti (10) alghe responsabili della colorazione rosa, rossa o bruna della neve sono sostanze colorate; la pigmentazione ha la funzione (11) proteggerle dalle radiazioni ultraviolette. Le macchie verdi sono dovute, invece, alla presenza (12) alghe verdi o alghe azzurre.

www. focusit 0 7 8 9 10 11 12 A A A A A A A in nella dai con dei di dell’ B B B B B B B su sulla dalle per degli da nelle C C C C C C C nella nelle dal tra della a di D D D D D D D a sulle dagli contro delle in sulle (6 punti) írásbeli vizsga II. összetevő 0802 4/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 3 Inserire nel testo le parole elencate. L’esempio è indicato con lo „0” Perché le gondole di Venezia sono nere? La gondola ha subito nei secoli (0) numerose trasformazioni, sia dal punto di vista strutturale che (13) . Nominata per la prima volta nel 1094 in un decreto del doge Vitale Falier, la gondola divenne dal XIV secolo uno dei (14) mezzi di trasporto per persone di tutte le classi (15) . Furono poi soprattutto nobili e (16) l’ borghesia a trasformarla in un simbolo di potere e condizione (17) . Tant’è vero che all’epoca i colori e

il lusso di queste imbarcazioni erano tali che il Senato della Serenissima, nel tentativo di frenare quella che ormai era diventata una vera e propria competizione, stabilì le multe per le gondole troppo appariscenti. Ma il provvedimento si rivelò (18) , perché molti preferirono pagare le multe piuttosto che rinunciare agli addobbi. E così il Magistrato alle pompe, a cavallo tra il 1500 e il 1600, impose che tutte le gondole fossero dipinte in nero o ricoperte con un panno in lana dello stesso colore. www.focusit numerose sociali economica inutile principali estetico alta (6 punti) írásbeli vizsga II. összetevő 0802 5/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint írásbeli vizsga II. összetevő 0802 Név: . osztály: 6/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint írásbeli vizsga II. összetevő 0802 Név: . osztály: 7/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: II. Nyelvhelyesség maximális elért pontszám

pontszám 1. feladat 6 2. feladat 6 3. feladat 6 ÖSSZESEN 18 javító tanár Dátum: . pontszáma programba beírt pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség javító tanár jegyző Dátum: . Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a III írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a II összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a III összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga II. összetevő 0802 8/8 2008. május 21 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 21 Név: . osztály: Olasz nyelv OLASZ NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2008. május 21 8:00 III. Hallott szöveg értése Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 0802

III. Hallott szöveg értése Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók • • • • • • • • • • A vizsgázó először figyelmesen olvassa el az adott feladat utasítását, majd nézze meg a nullával (0) jelölt mintamegoldást. Az utasítást és a minta megoldást pontosan követve a megfelelő helyre írja le megoldását. A nem megfelelő helyre, és nem egyértelműen leírt megoldásokat a javító tanár az értékelésnél nem veheti figyelembe. Ha a vizsgázó ugyanarra a kérdésre egymást kizáró tartalmú megoldásokat ad, a megoldásra nem lehet pontot adni. Mivel minden feladat eredeti (autentikus) olasz szöveghez kapcsolódik, előfordulhat, hogy a vizsgázó több szót nem ismer. Ettől azonban ne ijedjen meg, mert az ismeretlen szavak egy részének szövegbeli jelentését a szövegkörnyezetből kikövetkeztetheti, másrészt megértésük nem feltétlenül szükséges a feladat helyes megoldásához. Ezért csak

azokat az információkat keresse meg a szövegben, amelyekre a feladat rákérdez. Ahol a feladat megoldásához táblázat készült, a vizsgázó kizárólag a táblázatba írja be megoldását. Csak akkor írjon a szövegbe, ha az utasítás és a minta megoldás kifejezetten erre utal. Ahol a vizsgázónak saját szavaival kell válaszolnia a kérdésekre, ügyeljen arra, hogy válasza a szövegre támaszkodjon, és tömör legyen, de terjedjen ki minden kért információra. A vizsgázó válaszaiban előforduló nyelvtani és helyesírási hibák csak akkor befolyásolják az adható pontszámot, ha miattuk érthetetlen a válasz! A vizsgázó az egyes feladatok megoldása után olvassa el még egyszer az egész szöveget úgy, hogy az a megoldásokkal együtt teljes egészet alkosson. A vizsgázó módosíthatja már leírt megoldását. Ebben az esetben egyértelműen húzza át, és jól megkülönböztethetően írja mellé a módosított megoldást. Csak az egyértelmű

módosítás fogadható el az értékeléskor. A feladatlapra a megoldásokon kívül más információt nem szabad írni. A vizsgázó megválaszthatja a feladatok megoldásának sorrendjét. A feladatok megoldásához semmiféle segédeszköz nem használható. írásbeli vizsga III. összetevő 0802 2/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Benvenuti alla prova auditiva di italiano. L’esame comprende tre compiti. I testi e le istruzioni sono registrati sul CD che state ascoltando, mentre i compiti e le istruzioni sono descritti in questo quaderno. Ogni compito verrà introdotto da un breve brano musicale, poi ascolterete e leggerete le istruzioni. Seguirà una breve pausa affinché possiate leggere il compito nel quaderno prima di ascoltare il testo. Ascolterete il testo dal principio alla fine. Dopo un’altra breve pausa potrete ascoltare il testo di nuovo, ma questa volta diviso in due o tre parti in modo da avere il tempo necessario a scrivere le

vostre risposte. L’esempio è indicato con lo „0”. Alla fine avrete un po’ di tempo per controllare le risposte. La durata della prova è di 30 minuti. írásbeli vizsga III. összetevő 0802 3/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 1 In questa parte della prova ascolterete un giro di domande fatte a varie persone sui regali di Natale. Parlano dei regali più belli che abbiano mai ricevuto in vita loro e che ricorderanno a lungo. Il vostro compito sarà di abbinare il regalo alla persona Che sorpresa! 0. Monica Marcelli, 30 anni l’album d’infanzia (con foto, disegni, racconti) 1. Marco Robioli, 42 anni 2. Cristina Coretti, 34 anni 3. Susanna de Felice, 69 anni 4. Giovanna Cademartori, 48 anni 5. Marta Canova, 36 anni 6. Flavio Comaschi, 24 anni 7. Davide e Novella Rigoni, 12 e 8 anni 8. Chicca Pasini, 39 anni (8 punti) Finisce qui il primo compito. írásbeli vizsga III. összetevő 0802 4/8 2008. május 21 Olasz nyelv

középszint Név: . osztály: Compito 2 In questa parte della prova ascolterete una storia “diversa” di Pinocchio. Il vostro compito sarà di sottolineare e di cambiare le parole sbagliate, scrivendo quelle giuste sulle righe. Pinocchio il furbo 0. Questo altro Pinocchio era di marmo legno 9. Questo Pinocchio diceva sempre la verità 10. Quando il naso gli si allungava lui prendeva una sega e se ne tagliava un bel pezzo. 11. In poco tempo il suo giardino si era riempito di pezzi di legno 12. Sul nuovo cavalletto Pinocchio voleva mettere la radio 13. Pinocchio disse all’uomo di campagna che lui, Roberto Bislunghi, aveva vinto cinquanta milioni alla lotteria. 14. Roberto Bislunghi vendeva salame, quaderni e lampadine a San Sebastiano di Sopra 15. Il signor Bislunghi era tanto emozionato che dovette entrare in un ristorante 16. Bislunghi

bevve una bottiglia di vino rosso (8 punti) Finisce qui il secondo compito. írásbeli vizsga III. összetevő 0802 5/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 3 In questa parte della prova ascolterete un’intervista a Vanessa Incontrada, ballerina e attrice d’origine spagnola che ora vive, studia e lavora in Italia. Il vostro compito sarà di decidere se le affermazioni che seguono sono vere o false mettendo una crocetta nella casella giusta. Un incontro con Vanessa Incontrada 0. Adesso Vanessa Incontrada vive a Milano 17. Abita in un appartamento di due camere 18. Ha una bellissima macchina 19. Da bambina ha vinto un campionato europeo di ginnastica ritmica con la sua squadra. 20. I suoi amici d’infanzia vivono a Follonica, in Toscana 21. Nella vita privata Vanessa è precisa, rigorosa e attenta 22. Da poco tempo ha comprato un appartamento in Toscana 23. Legge solo autori spagnoli 24. Non vuole parlare della sua vita

privata Vero X Falso (8 punti) Finisce qui il terzo compito. írásbeli vizsga III. összetevő 0802 6/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint írásbeli vizsga III. összetevő 0802 Név: . osztály: 7/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 8 III. Hallott szöveg értése 2. feladat 8 3. feladat 8 Dolgozatpont összesen 24 Összes vizsgapont 33 javító tanár Dátum: . pontszáma programba beírt pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése javító tanár jegyző Dátum: . Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a IV írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a III összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a IV összetevővel, akkor ez a táblázat

és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga III. összetevő 0802 8/8 2008. május 21 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 21 Név: . osztály: Olasz nyelv OLASZ NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2008. május 21 8:00 IV. Íráskészség Időtartam: 60 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 0802 IV. Íráskészség Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók • • • • • • • A vizsgázó először figyelmesen olvassa el az adott feladat utasítását, irányító szempontjait, és csak azután lásson a feladat megoldásához. Ajánlatos piszkozatot írni, de időt kell hagyni a tisztázat leírására is. Természetesen a piszkozat is csak olasz nyelven készülhet. A tisztázat leírása után a piszkozatot egyértelműen és teljes terjedelmében át kell húzni. Az értékelés kizárólag a tisztázat alapján történik. Ha a vizsgázó

nem írt piszkozatot, akkor természetesen az tekintendő tisztázatnak, amit leírt. A feladat kidolgozásakor a vizsgázó törekedjen a megadott kommunikációs cél elérésére, és érintsen minden irányító szempontot. Ügyeljen a minimális terjedelem elérésére, de ne haladja meg jelentősen a maximális terjedelmet sem. Szótárat csak végső esetben használjon, igyekezzen saját aktív szókincsére támaszkodni. Felhasználhatja az irányító szempontokban megjelenő kifejezéseket is A fölösleges szótárhasználat sok időt vesz el és megnöveli a tévedés lehetőségét. A feladatlapra a megoldásokon kívül más információt nem szabad írni. A vizsgázó megválaszthatja a feladatok megoldásának sorrendjét. A feladatok megoldásához nyomtatott szótár használható. írásbeli vizsga, IV. összetevő 0802 2/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 1 Esprima la Sua opinione in 50-80 parole su un forum Internet.

Meglio essere sempre sinceri o mentire qualche volta? Ecco le opinioni di tre giovani: Alessandro 18 anni: Senza dubbio è meglio essere sinceri che mentire. Nell’amicizia, come nell’amore, la sincerità è fondamentale. Laura 19 anni: Io mento solo in casi eccezionali, però ogni tanto qualche bugia mi scappa per ”salvare” una situazione, ma sono piccole. Eva 17 anni: Ammetto di essere bugiarda, soprattutto nei confronti dei miei familiari. A volte con una piccola menzogna si evita di far soffrire qualcuno o ferirlo. www.giovaniit L’e-mail deve contenere i seguenti punti: - cosa pensa del tema - i lati positivi e quelli negativi - un esempio personale (12 punti) írásbeli vizsga, IV. összetevő 0802 3/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint írásbeli vizsga, IV. összetevő 0802 Név: . osztály: 4/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 2 Scrivere una lettera di 100-120 parole ad un giornale a proposito di quanto segue:

”Facciamo bene a regalare telefonini e computer ai bambini? Molti genitori regalano ai loro figli piccoli sia telefonini sia computer, mentre molti altri sono contrari a dare strumenti tecnologici di questo tipo ai propri figli. Allora si fa bene o no a regalare telefonini o computer ai piccoli?” Grazia, febbraio 2006 La lettera deve contenere i seguenti punti: - le esigenze del mondo moderno - i vantaggi del cellulare - l’importanza del computer - l’uso intelligente di questi strumenti (21 punti) írásbeli vizsga, IV. összetevő 0802 5/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint írásbeli vizsga, IV. összetevő 0802 Név: . osztály: 6/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint írásbeli vizsga, IV. összetevő 0802 Név: . osztály: 7/8 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám IV. Íráskészség 1. feladat 2. feladat Tartalom és a szöveg hosszúsága 6 Nyelvhelyesség 5

Íráskép 1 12 5 2 Összesen Tartalom és a szöveg hosszúsága Hangnem, az olvasóban keltett benyomás Szövegalkotás Szókincs, kifejezésmód Nyelvhelyesség, helyesírás Íráskép Összesen ÖSSZESEN 3 5 5 1 21 33 javító tanár Dátum: . programba pontszáma beírt pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése IV. Íráskészség javító tanár jegyző Dátum: . írásbeli vizsga, IV. összetevő 0802 8/8 Dátum: . 2008. május 21 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató 0802 OLASZ NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS MINISZTÉRIUM Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Figyelem! A javító tanár egyértelmű jelekkel, piros tollal javít: a jó megoldásokat kipipálja; a

nem elfogadható megoldásokat aláhúzza; a hiányzó megoldásokat hiányjellel jelöli. Minden helyesen megoldott feladat egy pontot ér. Plusz pont és fél pont nem adható Olvasott szöveg értése Compito 1 Elérhető pontszám: 9 1 G 2 E 3 F 4 I 5 B 6 D 7 H 8 L 9 C Compito 2 Elérhető pontszám: 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 A / occupata B / origine A / civiltà B / sociale C / commercianti B / campagna B / lieta A / spettacoli C / capelli Compito 3 Elérhető pontszám: 8 19 D 20 G 21 H 22 B 23 E 24 C 25 I 26 F Compito 4 Elérhető pontszám: 7 A megoldó kulcsban megadott megoldásokon kívül a szövegből egyértelműen következő minden egyéb helyes megoldás is elfogadható. 27-28. Spesso non c’è netta distinzione tra lingua e dialetto; vengono continuamente scoperti nuovi idiomi. 29. attraverso migrazioni e colonizzazioni 30-31. nelle regioni artiche e nelle Alpi 32. la neve è un evento straordinario 33. maiale con gli artigli che si arrampica

sugli alberi írásbeli vizsga 0802 2 / 11 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Nyelvhelyesség Compito 1 Elérhető pontszám: 6 Compito 2 Elérhető pontszám: 6 1. guardava 2. mi ritrovavo 3. si accomodavano 4. stavamo seduti 5. si dava 6. era 7. C / nelle 8. A / dai 9. B / per 10. D / delle 11. A / di 12. C / di Compito 3 Elérhető pontszám: 6 13. estetico 14. principali 15. sociali 16. alta 17. economica 18. inutile Hallott szöveg értése Compito 1 Elérhető pontszám: 8 A megoldó kulcsban megadott megoldásokon kívül a szövegből egyértelműen következő minden egyéb helyes megoldás is elfogadható. 1. Marco Robioli, 42 anni 2. Cristina Coretti, 34 anni 3. Susanna de Felice, 69 anni 4. Giovanni Cardemartori, 48 anni 5. Marta Canova, 36 anni 6. Flavio Comaschi, 24 anni 7. Davide e Novella Rigoni,12 e 8 anni 8. Chicca Pasini, 39 anni un viaggio / due biglietti per il Nepal il primo disegno della sua bambina un

biglietto alla Scala / per il Rigoletto un corso di pasticceria un bambino adottivo un cellulare che fa le foto un cane il diario (da ragazza) della nonna A hangfelvételen hallható szöveg: Che sorpresa! Spesso è incartato con cura: carta di riso e nastro di velluto. Qualche volta è nascosto lontano dall’albero di Natale, magari sotto un cuscino o nel barattolo dei biscotti, in cucina. C’è chi racconta di averlo trovato nella calza appesa al camino. Qual è il regalo più bello che hai ricevuto? L’abbiamo chiesto in giro. Monica Marcelli, 30 anni: ”Mio padre mi ha preparato un album con le mie foto da quando sono nata, i disegni, i racconti di cosa facevo. Ho pianto di commozione” Marco Robioli, 42 anni: ”Faccio il commerciante, la mia passione sono i viaggi, ma sotto Natale chiudo massimo 48 ore. Un anno, la mattina del 25, mia moglie mi ha fatto una grande sorpresa. Sul tavolo della cucina, nella scatola dei biscotti, due biglietti per il Nepal” írásbeli vizsga

0802 3 / 11 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Cristina Coretti, 34 anni: ”Il primo disegno della mia bambina, fatto proprio il pomeriggio della Vigilia. Il primo che non sembrava uno scarabocchio C’eravamo io, mio marito, lei, la nostra casa, tutti vicini. «Ti piace, mamma? È la nostra famiglia», mi ha detto” (pausa) Susanna de Felice, 69 anni: ”Sono appassionata di musica classica. Abito a Bergamo, a 50 chilometri da Milano, eppure non ero mai stata alla Scala. I miei nipoti mi hanno regalato un biglietto per il Rigoletto di Verdi, e mi ci hanno portato poco prima di Natale, proprio l’ultimo anno prima che venisse chiusa per restauro. È stato il regalo più emozionante” Giovanna Cademartori, 48 anni: ”I miei figli sanno che la cucina è la mia passione, così mi hanno regalato un corso di pasticceria. Ho imparato a fare di tutto, dai cannoli alla millefoglie Forse, era un regalo interessato” Marta Canova, 36 anni:

”Ho passato mesi aspettando quella telefonata. Quando è arrivata, eravamo in montagna, sotto una nevicata pazzesca. Le carte erano pronte, potevamo partire subito per andare a prendere il nostro bambino adottivo. Così, il giorno di Natale di tre anni fa sono diventata mamma.” (pausa) Flavio Comaschi, 24 anni: ”La mia ragazza mi ha regalato il cellulare che fa le foto, dopo aver messo da parte i soldi per mesi. Ora che sono militare, mi fa piacere ricevere i suoi sorrisi” Davide e Novella Rigoni, 12 e 8 anni: ”L’abbiamo chiesto per un sacco di tempo, ma i nostri genitori di avere un cane in casa non ne volevano proprio sapere. Poi l’anno scorso, senza svelarci niente, ci hanno portati al canile. Siamo tornati a casa con Bilbo, il cane più dolce del mondo.” Chicca Pasini, 39 anni: ”Più che un regalo, una scoperta stupenda. Ho trovato il diario da ragazza di mia nonna: gli amici, i batticuori, le speranze di una giovane degli anni ’30. Sto pensando di scriverci un

libro.” Anna, dicembre 2005 Compito 2 Elérhető pontszám: 8 A hibás szó aláhúzása önmagában nem ér pontot. Pontot adunk, ha az aláhúzás elmaradt, de szerepel a helyes megoldás. 9. Questo Pinocchio diceva sempre la verità le bugie 10. Quando il naso si allungava lui prendeva una sega e se ne tagliava un bel pezzo. un coltello 11. In poco tempo il suo giardino si era riempito di pezzi di legno la sua casa 12. Sul nuovo cavalletto Pinocchio voleva mettere la radio il televisore 13. Pinocchio disse all’uomo di campagna che lui, Roberto Bislunghi aveva vinto cinquanta milioni alla lotteria. cento írásbeli vizsga 0802 4 / 11 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató 14. Roberto Bislunghi vendeva salame, quaderni e lampadine a San Sebastiano di Sopra San Giorgio 15. Il signor Bislunghi era tanto emozionato che dovette entrare in un ristorante bar 16. Bislunghi bevve una bottiglia di vino rosso un bicchiere d’acqua A

hangfelvételen hallható szöveg: Pinocchio il furbo C’era una volta Pinocchio. Ma non quello del libro di Pinocchio, un altro Era di legno anche lui, ma non era lo stesso. Non l’aveva fatto Geppetto, si era fatto da solo Diceva le bugie anche lui, come il famoso burattino, e ogni volta che le diceva il naso gli si allungava a vista d’occhio, però era proprio un altro Pinocchio: tanto è vero che quando il naso gli si allungava, invece di spaventarsi, piangere, chiedere aiuto alla Fatina eccetera, lui prendeva un coltello, e si tagliava via un bel pezzo di naso. Era di legno, vero? Così non poteva sentire dolore E siccome di bugie ne diceva tante e anche di più, in poco tempo si trovò la casa piena di legno. Per essere bravo, era bravo. Lavorando si fece il letto, il tavolo, l’armadio, le sedie, gli scaffali per i libri, una panca. Alla fine stava facendo un cavalletto per metterci su il televisore e gli venne a mancare il legno. (pausa) - Ho capito, - disse, ci vuole una

buona bugia. Corse fuori e cercò il suo tipo. Arrivava sul marciapiede un omino di campagna - Buongiorno. Ma lo sa che lei è proprio fortunato? - Io! E come mai? - Non lo sa ancora?! Ha vinto cento milioni alla lotteria, lo ha detto la radio cinque minuti fa. - Non è possibile! - Come sarebbe, non è possibile Lei, scusi, come si chiama? - Roberto Bislunghi. - Vede? La radio ha detto proprio il suo nome, Roberto Bislunghi. E che mestiere fa? - Vendo salame, quaderni e lampadine a San Giorgio di Sopra. - Allora non ci sono dubbi: il vincitore è proprio lei. Cento milioni Mi congratulo vivamente - Grazie, grazie Il signor Bislunghi ci credeva e non ci credeva, ma era emozionatissimo e dovette entrare in un bar per bere un bicchiere d’acqua. Solo dopo che ebbe bevuto gli venne in mente che non aveva mai comprato biglietti per la lotteria, dunque ci doveva essere uno sbaglio. Ma Pinocchio, ormai, era tornato a casa soddisfatto. La bugia gli aveva allungato il naso della misura giusta

per fare l’ultima gamba del cavalletto. Gianni Rodari: Pinocchio il furbo írásbeli vizsga 0802 5 / 11 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Compito 3 Elérhető pontszám: 8 17 18 19 20 21 22 23. 24 Vero X Falso X X X X X X X A hangfelvételen hallható szöveg: Un incontro con Vanessa Incontrada Quando esce dalla sala prove dell’Accademia di danza nel cuore di Milano, un gruppo di bambine, in fila per la loro lezione, la guarda estasiato. Lei, Vanessa, sorride ”Mi fa piacere essere riconosciuta, ma non mi sento certo una diva. Faccio una vita normale, vivo in un bilocale, cucino e vado a fare la spesa, uso il motorino e la bici, insomma come ogni ragazza della mia età. Pensare che quando ero bambina sognavo le Olimpiadi All’epoca abitavo a Follonica, Toscana, la mia città d’adozione, ed ero nella squadra locale di ginnastica ritmica. Abbiamo partecipato ai campionati europei, però sono arrivata ultima. La Toscana è

il mio grande amore. Sono stata rapita e conquistata da Follonica Lì c’è il mio cuore, i miei amici. La mia famiglia si era trasferita dalla Spagna per il lavoro di mio padre quando avevo cinque anni. (pausa ) Sono disordinata e distratta, ma solo nella vita privata, perché sul lavoro e negli affari sono molto razionale e attenta. Per esempio so esattamente dove sono investiti tutti i miei risparmi Ho comprato due settimane fa la mia prima casa. È un appartamento di 107 metri quadri nel cuore di Barcellona. Ma il mio sogno è una casa in campagna in Toscana, magari da ristrutturare con una stanza intera da adibire a biblioteca, con librerie alte fino al soffitto. I libri sono la mia passione. Leggo soprattutto gli autori spagnoli, ma ho amato tantissimo anche altri scrittori come Alessandro Baricco.” In amore tutto bene? ”Tutto bene, punto. Ho deciso di non dire più nulla sulla mia vita privata I miei amici e le persone che amo non fanno parte del mondo dello spettacolo.

Inutile insistere” Anna, dicembre 2005 írásbeli vizsga 0802 6 / 11 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Átváltási útmutató a hallott szöveg értése feladathoz Elért pont 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 írásbeli vizsga 0802 Vizsgapont 33 32 30 29 27 26 24 23 21 20 18 17 15 14 12 11 10 9 7 6 5 4 2 1 7 / 11 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató AZ ÍRÁSKÉSZSÉG ÉRTÉKELÉSE Első feladat Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról Értékelési szempontok Pontszám Tartalom és a szöveg hosszúsága Nyelvhelyesség Íráskép 6 pont 5 pont 1 pont Összesen 12 pont Amennyiben a dolgozat a tartalom és a szöveg hosszúsága szempontjából 0 pontos, akkor az összpontszám is 0 pont. Az értékelési szempontok kifejtése Tartalom és a szöveg hosszúsága Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó

megvalósította-e a kommunikációs szándékot, azaz megfelelően dolgozta-e ki a témát; megfelelő hosszúságú szöveget hozott-e létre. Nyelvhelyesség Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg érthetőe az olvasó számára, az esetlegesen előforduló nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák a megértést nem akadályozzák-e. Íráskép Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy milyen a szöveg írásképe, mennyire olvasható; a törlések és javítások mennyiben zavarják a szöveg áttekinthetőségét. írásbeli vizsga 0802 8 / 11 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála (középszint, első feladat) Tartalom és a szöveg hosszúsága 6–5 pont 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A vizsgázó tökéletesen megvalósította a kommunikációs célt; megfelelően dolgozta ki a feladat minden részletét, és elérte a minimális

szövegmennyiséget (50 szó). A vizsgázó nagyrészt megvalósította a kommunikációs célt; egykét részlettől eltekintve általában megfelelően dolgozta ki a feladatot, és legalább 40 szó hosszúságú szöveget hozott létre. A vizsgázó részben valósította meg a kommunikációs célt; félreértette, illetve nem megfelelően dolgozta ki a feladat bizonyos részeit, a létrehozott szöveg 40 szónál rövidebb. A vizsgázó nem valósította meg a kommunikációs célt; félreértette, illetve nem megfelelően dolgozta ki a feladatot, a szöveg 25 szónál rövidebb. Nyelvhelyesség 5 pont A szöveg az olvasó számára tökéletesen érthető és követhető, hibátlan vagy csak kevés hibát tartalmaz. 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A szöveg az apróbb nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) pontatlanságok ellenére az olvasó számára nagyjából érthető és követhető. A szöveg a nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) pontatlanságok miatt

nehezen érthető és követhető, illetve félreérthető. A szöveg a nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák miatt nem érthető és nem követhető. Íráskép 1 pont Olvasható kézírás, áttekinthető törlések és javítások. írásbeli vizsga 0802 0 pont Olvashatatlan kézírás és/vagy áttekinthetetlen törlések és javítások. 9 / 11 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Második feladat Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról Értékelési szempontok Tartalom és a szöveg hosszúsága Hangnem, az olvasóban keltett benyomás Szövegalkotás Szókincs, kifejezésmód Nyelvhelyesség, helyesírás Íráskép Összesen Pontszám 5 pont 2 pont 3 pont 5 pont 5 pont 1 pont 21 pont Amennyiben a dolgozat a tartalom és a szöveg hosszúsága szempontjából 0 pontos, akkor az összpontszám is 0 pont. Az értékelési szempontok kifejtése Tartalom és a szöveg hosszúsága Ezen a

szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó hogyan valósította meg a kommunikációs célt; hány irányító szempontra tért ki, és milyen mélységben tárgyalta őket; megfelelő hosszúságú szöveget hozott-e létre. Hangnem, az olvasóban keltett benyomás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg hangneme és stílusa megfelel-e a közlési szándéknak, valamint az írásmű szerzője és olvasója közötti viszonynak; hogy az olvasóban a szerző szándékának megfelelő benyomást kelti-e. Szövegalkotás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy logikus-e az irányító szempontok elrendezése és a szöveg gondolatmenete, megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés, tárgyalás és befejezés; hogy a vizsgázó hogyan alkalmazza a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit (előre- és visszautalás eszközei, névmások, kötőszók stb.) Szókincs, kifejezésmód Ezen a szemponton

belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által használt szókincs megfelel-e a témának, a szituációnak és a közlési szándéknak; hogy a szóhasználat a középszintnek megfelelő változatosságot mutat-e. Nyelvhelyesség, helyesírás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg megfelel-e a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak; hogy az esetlegesen előforduló nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák mennyiben akadályozzák az olvasót abban, hogy a szöveget első olvasásra teljes egészében megértse. Íráskép Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy milyen a szöveg írásképe, mennyire olvasható; a törlések és javítások mennyiben zavarják a szöveg áttekinthetőségét. írásbeli vizsga 0802 10 / 11 2008. május 21 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála (középszint, második feladat) Tartalom és a szöveg hosszúsága

5 pont 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A vizsgázó tökéletesen megvalósította a kommunikációs célokat. A vizsgázó többnyire megvalósította a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül egyet vagy kettőt megfelelően dolgozott ki, a többit csak részben, illetve egy irányító szempontot megfelelően, az összes többit csak részben. Legalább 60 szóból álló szöveget hozott létre. A vizsgázó részben valósította meg a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül egyet megfelelően dolgozott ki, ezen kívül még egyet részben, a többit egyáltalán nem, illetve valamennyi irányító szempontot csak részben. A létrehozott szöveg legalább 40 szóból áll. A vizsgázó nem valósította meg a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül egyet sem dolgozott ki megfelelően, csak néhányat részben, és van olyan is, amelyet egyáltalán nem. A szöveg 40 szónál rövidebb. Valamennyi irányító

szempontot megfelelően kidolgozott. Elérte a minimális szövegmennyiséget (100 szó). Hangnem, az olvasóban keltett benyomás 2 pont 1 pont A szöveg a szövegfajtának és a szerző és az olvasó közötti kapcsolatnak megfelelő hangnemben íródott, az olvasóban a szerző szándékának megfelelő benyomást kelt. 0 pont A szöveg hangneme követkeA szöveg hangneme nem megfelelő, az zetlenséget mutat, az olvasóban olvasóban nem a szerző szándékának nem mindig a szerző szándékának megfelelő benyomást kelt. megfelelő benyomást kelt. Szövegalkotás 3 pont 2 pont 1 pont 0 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése logikus. A gondolati tagolás megfelelő, elkülönül a bevezetés, tárgyalás és a befejezés. A mondatok szervesen kapcsolódnak egymáshoz. A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése többnyire logikus. A vizsgázó törekszik a gondolati tagolásra, elkülöníti legalább a bevezetést

vagy a befejezést. A mondatok általában szervesen kapcsolódnak egymáshoz. A mondanivaló nem mindenütt logikus elrendezésű. A vizsgázó nem törekszik a gondolati tagolásra, hiányzik a bevezetés és a befejezés. A mondatok több helyen nem kapcsolódnak egymáshoz. A szöveg tagolatlan és áttekinthetetlen, összefüggéstelen mondatokból áll. A szöveg annyira rövid, hogy szövegként nem értékelhető. Szókincs, kifejezésmód 5 pont 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő, változatos, viszonylag bő szókincs jellemzi. A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő szókincs jellemzi. A szókincs korlátai miatt előfordul ismétlés. Néhol nem megfelelő a szóhasználat, ez azonban nem vagy csak kis mértékben nehezíti a megértést A szöveg kevésbé változatos, helyenként egyszerű, de még a téma és a közlési szándék szempontjából elfogadható. Sok a szóismétlés.

Többször nem megfelelő a szóhasználat, ami néhány helyen jelentősen megnehezíti a mondanivaló megértését. A szövegben felhasznált szókincs nagyon egyszerű, nem a témának és a közlési szándéknak megfelelő. A szóhasználat több helyen jelentősen megnehezíti a szöveg megértését. Nyelvhelyesség, helyesírás 5 pont 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A szöveg kevés nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz, amelyek azonban nem befolyásolják a megértést. A szöveg több nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz, amelyek azonban a megértést nem befolyásolják, vagy csak néhány nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz, amelyek nehezítik a megértést. A szövegben sok olyan nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba van, amelyek a megértést jelentősen megnehezítik, valamint sok, a megértést nem befolyásoló nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba is előfordul

benne. A szöveg a nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák miatt több helyen nem érthető. Íráskép 1 pont Olvasható kézírás, áttekinthető törlések és javítások. írásbeli vizsga 0802 0 pont Olvashatatlan kézírás. 11 / 11 2008. május 21