Informatika | Középiskola » A dokumentumok csoportosítása és főbb jellemzőik, alkalmazásuk az ismeretszerzésben

Alapadatok

Év, oldalszám:2007, 2 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:558

Feltöltve:2007. december 19.

Méret:80 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

A dokumentumok csoportosítása és főbb jellemzőik, alkalmazásuk az ismeretszerzésben Milyen nyomtatott dokumentumtípusokat ismer? Csoportosítsa őket! Ismertesse a könyv fő részeit! Csoportosítsa könyveket tartalmuk és használatuk szerint! Milyen elektronikus adathordozókat (dokumentumokat) ismer? A dokumentumok típusai Az érzékelés módja szerint megkülönböztetünk: vizuális (képi és írásos), audio, audiovizuális és multimédia dokumentumokat. Az adathordozó és a tárolás módja szerint a következő dokumentumtípusokat különböztetjük meg: írásos (kéziratos és nyomtatott), képi, audio, audiovizuális és elektronikus. ~Írásos dokumentumok: kézirat, könyv, brosúra, térkép, időszaki kiadvány (napilap, hetilap, folyóirat stb.) - nyomtatott dokumentumok, kivé egyes kéziratokat ~Képi dokumentumok: rajz, festmény, fénykép, plakát - van nyomtatott változatuk is. ~Audiovizuális adathordozók (dokumentumok): hanglemez, magnószalag,

kazetta, audio CD, diafilm, mikrofilm, mozgófilm, videokazetta, videolemez - technikai eszközök segítségével érzékelheto adatok, dokumentumok. ~Elektronikus adathordozók: mágnesszalag, hajlékonylemez, merevelme, CD-ROM, CD-R, CD-RW, DVD - technikai eszközök segítségével érzékelheto adatok, dokumentumok. A könyv részei Borító: kötéstábla, gerinc - tartalmazza a könyv címét, szerzőjét, kiadóját Könyvtest: védőlap, előzéklap, címlap,oldalak, mellékletek - a könyvbelső oldalai Címoldal: szerző, szerkesztő neve, mű címe, kiadó, kiadás helye, éve A címoldal hátoldalán: közreműködők, fotós, illusztrátor, fordító, lektor, felelős kiadó és szerzői jogtulajdonos, ISBN szám Tartalmi szempontból a könyv részei: előszó, utószó, bevezetés, a könyv szövege, fejezetei, felhasznált művek jegyzéke, névmutató, tárgymutató, mellékletek, tartalomjegyzék, függelék, impresszum. Az oldalakon lehet élofej, éloláb,

lábjegyzet, hivatkozások. A könyvek csoportosítása Tartalmi szempontból megkülönböztetünk szépirodalmi vagy ismeretközlő könyveket (tankönyv, segédkönyv, ismeretterjesztő könyv, szakkönyv) A könyvtári rend szerint vannak kölcsönözhető és ne kölcsönözhető könyvek. A kézikönyvek - általában nem kölcsönözhetőek: ~ egynyelvű szótárak, többnyelvű szótárak ~ lexikonok: általános lexikon, szaklexikon, kislexikon ~ enciklopédia ~ eseménynaptár (például technikatörténet, krónikák) ~ közhasznú adattárak (telefonkönyv, menetrend, névjegyzék) Elektronikus “kézikönyvek” a fenti könyvek adatbázisszerű változatai. Az elektronikus dokumentumok előnyei ~ a hozzáférhetőség lehet offline (korlátozott) vagy online (szinte korlátlan) ~ online hozzáférés esetén ugyanazt a dokumentumot egyszerre akárhányan megtekinthetik ~ azonos minőségben másolhatóak vagy kinyomtathatóak, így példányszámuk előre nem

meghatározott ~ a kiadás lehetősége nagy tömegeket érint, nem csak az olvasás, illetve megtekintés ~ előfordul, hogy a gyakori bővítések és frissítések miatt a dokumentum tartalma (és formája) nem lezárt, hanem változó, növekvő, “élő” ~ egy dokumentum lehet több URL- címen is, tehát több helyen az interneten Tankönyv a weben - webtankönyv A tankönyv röviden összefoglalva olyan könyv, amely meghatározott ismeretőröknek, illetve kompetenciáknak tanítására-tanulására különösen alkalmas, feltételezve egy adott tudásszintű és motiváltság korosztályt. Az alkalmasság megítélésénél mindenekelőtt szakmai, didaktikai és nevelési szempontokat kell figyelembe venni. A webtankönyv tehát olyan “tankönyv”, amelynek további jellemzői: ~ digitális hipermédia ~ online elérhető az interneten ~ nyílt architektúrájú, könnyen bővíthető ~ frissülő, fejlődő ~ kommunikációs felülete esztétikus ~ könnyen

áttekintheto és egyszerűen kezelhető ~ interaktív ~ passzív és/vagy aktív módon irányítja a tanulás folyamatát. A webtankönyv egyesíti a tankönyv szakmai-pedagógiai előnyeit, a web nyitottságával, programozhatóságával és a tartalom gyakori frissítésének, tökéletesítésének lehetőségével. Ezért különösen alkalmas lehet önálló tanulásra és a változások gyors követésére. Kérdések: - Mi a v éleménye, elterjed-e az e-book (elektronikus könyv)? Milyen előnyei és hátrányai lehetnek? - Mi a különbség a lexikon és az enciklopédia között?