Nyelvtanulás | Magyar » A közlésfolyamat funkciói és tényezői

Alapadatok

Év, oldalszám:2007, 1 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:554

Feltöltve:2007. november 04.

Méret:91 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

A közlésfolyamat funkciói és tényezői Közlésfolyamat (kommunikáció) bármely jelrendszernek – mindenekelőtt a nyelvnek – az emberi érintkezésben való szándékos és kölcsönös felhasználása. A közlésfolyamatot megkülönböztetjük az információtól, amelyen csak egyoldalú tájékoztatást, illetve tájékozódást értük. A közlésfolyamatban az alábbi tényezők játszanak szerepet: a) feladó: különböző nyelvi és nem nyelvi jelek segítségével üzenetet küld a címzettnek b) címzett: felfogja és értelmezi az üzenetet, ha módja van rá válaszol; ez utóbbi esetben a résztvevők szerepet cserélnek c) kód: az üzenetet kifejező összefüggő jelek; valamilyen jelrendszer, legtöbbször a nyelv; nyelvi és nem nyelvi kódok; a kommunikáció csak akkor lesz sikeres, ha a felhasznált kódot a résztvevők egyformán ismerik-->közös nyelv d) csatorna: az a közeg, amely közvetít a kommunikációban

(telefonkábel,levegőrezgés,könyv); odavissza működik e) közös valóság: az a valóságdarab, amelyet mindkét félnek ismernie kell a világból ahhoz, hogy kommunikálni tudjanak, megértsék egymást. f) közös előismeret: a sikeres kommunikáció feltétele, hogy a kommunikációs partnereknek megfelelő ismereteik, tudásuk legyen arról, amiről beszélgetnek. g) közös előzmények: megkönnyítik a felek közötti kommunikációt; „félszavakból” is értik egymást h) beszédhelyzet: a kommunikációban részt vevők között létrejött pillanatnyi helyzet (kapcsolat /kontextus/ a partnerek között) i) zaj: kommunikációs zavar; olyan tényezők, melyek a kommunikációs folyamatot megzavarják j) az üzenet: a közlésfolyamat célja és eredménye: valamilyen közlemény, hír, információ Adó csatorna üzenet csatorna vevő Kód(nyelv) Beszédhelyzet Valóság(világ) A kommunikáció funkciói: • tájékoztatás (vélemény-, gondolatközlés)

• felhívás (a hallgató befolyásolására is törekszik a beszélő) • kifejezés (érzéseinket, vágyainkat fejezzük ki) • kapcsolatteremtés, kapcsolatfenntartás, kapcsolatzárás (minden beszélgetésnél) • esztétikai szerep (az üzenetnek a közlés mellett a gyönyörködtetés is célja) • értelmező /metanyelvi/ funkció (magáról a nyelvről a nyelv segítségével beszélünk)