Gépészet | Gépjárművek » Balog Zoltán - Az amerikai motorkerékpárok fejlődése a kezdetektől napjainkig, előadás

Alapadatok

Év, oldalszám:2002, 19 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:118

Feltöltve:2007. március 31.

Méret:602 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Az amerikai motorkerékpárok fejlődése a kezdetektől napjainkig Készítette: Balog Zoltán G-4GCG A motorkerékpár megszületése John Kemp Starley: Rover Safety Bicycle (1895) • Motorkerékpár = erőforrás + kerékpár • Erőforrás: Gottlieb Daimler belső égésű motorja • Kerékpár: Rover biztonsági bicikli; A mai motorkerékpárok szerkezete egyértelműen visszavezethető ennek jellegzetes háromszög alakú vázára. • Legjobb „ötvözet”: Werner 1901. Az első amerikai motorkerékpárok Harley-Davidson „Silent Gray Fellow” (1904) • Az úttörő amerikai motorosoknak robosztus, megbízható gépekre volt szükségük, amelyek hosszú utat tudtak megtenni mostoha útviszonyok között. • Ennek a kihívásnak a gyártók erős, egyszerű, nagy hengerűrtartalmú motorok gyártásával tettek eleget. • Két legjelentősebb vállalat: Indian: Indian Single (1901) Harley-Davidson: „Silent Gray Fellow” (1904) A klasszikus amerikai

kéthengeres V-motor Harley-Davidson J-11 (1915) • Erősebb motorok iránti igény: Egyhengeres motor alapján könnyű volt kéthengeres V-motort gyártani, mely kétszer olyan erős volt. A vázszerkezet változatlan maradhatott. • 1000 cm3 körüli hengerűrtartalom • Az amerikai motorkerékpárgyártó ipart több mint 80 éven keresztül egy motorfajta, a kéthengeres V-motor uralta. Alapvető fejlesztések Indian Boardracer (1918) • Hagyományos bicikliváz helyett bölcsőváz alkalmazása • Rugózott első villák megjelenése • Csökken a nyeregmagasság • Váztankot felváltja a nyeregtank • Az üzemanyagtank tetejére sebességmérő órát szerelnek • Forgófogantyús gázszabályozó kar a kormányon • Lánchajtás megjelenése • Akkumulátoros gyújtás, tengelykapcsoló, sebességváltómű Versenymotorok Henderson-K (1920) • A motorversenyek rendkívül népszerűek voltak Amerikában • Erős, nagy hengerűrtartalmú motorok

szükségesek: Henderson négyhengeres motorokat alkalmaz tompítás nélküli kipufogócsővel • Ezek a motorkerékpárok utcai változatban is kaphatóak voltak: jellemzőjük volt a különösen nagy tengelytávolság, elegáns fekete fényezés, aranyszínű díszítő csíkok, gazdag felszereltség • Díszes cégemblémák elterjednek Gömbölyű formák elterjedése Harley-Davison Knucklehead • 1931-es nagy gazdasági válság és az automobil elterjedése miatt csökken a motorvásárlási kedv • A gyártóknak újítani kell • Újszerű külső megjelenés: - Gömbölyű üzemanyagtartály - Luxuskivitelű rugós bőrnyereg - Műszerek célszerű elhelyezése - Halfarok alakú kipufogódob a motor zajának csökkentésére - Krómozott díszítőelemek (fényszóró, oldallámpák) - Áramvonalas ívelt sárvédők Indian Chief Police (1934) - Áramvonalas kerékburkolatok (Indian Chief) - Vastag gumiabroncsok az utazás kényelmének növelésére -

Változatos színekkel teszik egyedibbé a motorkerékpárt (Ford T modell csak egyszínű volt) - Bőrből készült csomagtartók a motorkerékpár hátán Katonai motorkerékpárok Harley-Davidson WLA • II. Világháború legnépszerűbb katonai motorkerékpárja: HarleyDavidson WLA • Olcsóbb, erősebb és ugyanolyan megbízható • Egyszerű felszereltség jellemezte • Motoros védelmét látja el a lábvédőpajzs, a kanavász burkolat és a szélvédő. • A fegyverzet egy 45mm-es Thompson-géppuska • Elsötétítő burkolat a lámpákon Külföldi vetélytársak megjelenése A Harley hirdetései a motorozás szabadságát és élvezetét hangsúlyozták • A 40-es évek vége felé Angliából importált gépek árasztották el a piacot: könnyebbek, gyorsabbak és sportosabbak. • 1950-es évektől japán gépek is versenyre kelnek Amerikában: a japánok jól eladható, kis hengerűrtartalmú motorokkal értek el nagy sikereket • Válaszul a Harley

cég hagyományos külsővel, de tovább fejlesztve gyártotta motorjait: Harley-Davidson Glide Harley-Davidson Glide Harley-Davidson Hydra Glide • Rugós villa helyett hidraulikusan csillapított teleszkóp • Fehérfalú nagyméretű gumiabroncsok és áramvonalas sárvédők • Bőrből készült nagyméretű oldalsó csomagtartók • Krómbevonatú kipufogócsövek, fényszórók és keréktárcsák • Erőforrás dupla bölcsővázba ágyazva • A motor jobb erő kihasználására már négyfokozatú sebességváltó. Harley-Davidson Electra Glide • Elektromos indító • Két személy számára is kényelmes túragép; kényelmes bőrszékek és jó elrendezés • Formailag a motorkerékpár részét képezik a nagyméretű csomagtartódobozok • Hátsó lengéscsillapító növeli az utazás kényelmét • A nagyméretű kerekeket is megtartották a nagyobb kényelem miatt • Szélvédőpajzs Divatgépek Egy Harley új köntösben • Egyéniség,

egyediség igénye a motortulajdonosok között. Sokan átalakítják motorkerékpárjaikat, hogy ízlésüknek megfeleljen • Egy burkolat, mely véd az időjárás viszontagságai ellen, teljesen megváltoztatja a motorbicikli küllemét • Bőr díszítőelemek acél szögekkel: lázadás jelképei voltak az 50-es években • Legnépszerűbb divatgép a chopper Chopperek Egy klasszikus amerikai chopper • Divatgépek közkedvelt formája • Klasszikus chopper lelke HarleyDavidson motor • Megnövelt erőforrások • Meghosszabbított, ékalakú villa, mely a száguldást jelképezi • Magas „majomkapaszkodó” kormány a villa végén • Feltűnően széles hátsó gumiabroncs • Alacsonyan elhelyezett bőrnyereg • Gazdag krómozás, feltűnő festés Saját formák, egyedi ötletek • A motorkerékpár sokak számára az egyéniségük kifejezésének eszközévé vált: saját ötletek, egyéni, feltűnő formák. Egy száguldó „fenevad”

Jelen és jövő • Többféle motorkerékpár családot alkottak meg a gyártók, ezzel lehetővé téve szélesebb körben az elterjedést: - Modern műszaki alkalmazások hagyományos, régi köntösbe bújtatva (Super Glide, Ultra Glide) - Újabb, sportosabb, áramvonalas formákat ötvöznek a régi alapokkal (pl: V2-es motor), de új technológiával. (HD Sportster) Egy a Harley legújabb gépeiből Harley Davidson Sportster a napjainkból Köszönöm a figyelmet!